TÄÄLLÄ TOTUUS SUOMEN TALOUDESTA JA ONGELMASTA

LAINATTU..

Tässä lainattu teksti Kl.n keskustelupalstalta, mutta ajatus täysin sama kuin allekirjoittaneella. Julkisen sektorin liian suuri koko/ palkat tappaa kovan verotuksen ja säännöstelyn vuoksi yrittäjyyden maasta. Liian suuret palkat maksetaan verottamalla/ velaksi, verot alkaa olla maailmanennätys tasoa ja poliitikot puhuu vaan "tehostamisesta".. Ylisuuren julkiset kulut/ palkat nostaa yksityisen puolen kulut kattoon ja samalla senkin palkat jotta työtekijälle jää mitään omaan elämiseensa. Pienemmät julkisen palkat/ koko= pienemmät kulut yksityisellä (maata elättävällä sektorilla) ja näin myös yksityisen sektorin palkoissa tulisi mahdollisuus joiustaa-laskea- tai ainakin jättää korotuksen väliin. Asia on selvä, mutta kun päättäjät edustaa itse ja mitäs muuta kuin JULKISTA SEKTORIA VERONMAKSAJIEN ELÄTTÄMINÄ ja massiivisen kokoisella samalla sektorilla on jo liikaa äänestäjiä haluamassa halituksen "edunvalvontaa" jotta korjausta enää voisi tulla, ainakaan helpolla. Tästähän esim Kalle Isokalliio on tainnut puhua.

Täällä vielä lainaus(ilman lupaa..sorry..mutta asia on tärkeä)

Pahin ongelma Lehden ehdotuksissa on kuitenkin se, että jos nuo toteutettaisiin, niin kenelläkään korkeastikoulutetulla ei olisi enää juuri kiinnostusta yksityisen sektorin työpaikkoihin, koska jokainen noista ehdotuksista heikentäisi merkittävästi yksityisen sektorin kilpailukykyä työnantajana. Julkisen sektorin työpaikka kun on käytännössä saavutettu etu, josta ei tarvitse luopua. Jo tällä hetkellä valtio on opiskelijoiden suosikkityönantaja, ja tilanne vain pahenisi, näillä Lehden lääkkeillä.

Oikeat ja riittävät toimenpiteet eivät ole kovin massiivisia. Valtion ja kuntien palkkoihin 20% leikkaus yli 2000€ menevästiä osasta ja sen alle jäävästä osasta 5%. Lomakorvaus samaksi kuin yksityisellä, ja työttömyysturvan porrastus. Näillä keinoin saataisiin taas yksityinen sektori houkuttelevaksi työnantajaksi ja työttömät työnhakuun. Julkisen sektorin palkkapaineen helpottaminen loisi tilaa veronalennuksille, jotka kiihdyttäisivät todellista talouskasvua. Syömävelan ottaminen ja sen kuluttaminen julkisen sektorin palkankorotuksiin aj julkisten työntekijöiden taulutelevisioihin ja etelänmatkoihin ei ole millään tavalla kestävää talouskasvun tavoittelua. Nyt kun tätä on yritetty lähes 10 vuotta, niin vähän hitaammankin se pitäisi jo ymmärtää, ja tästä strategiasta voitaisiin siksi luopua.

27

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taloustietoutta

      "Tässä lainattu teksti Kl.n keskustelupalstalta, mutta ajatus täysin sama kuin allekirjoittaneella. Julkisen sektorin liian suuri koko/ palkat tappaa kovan verotuksen ja säännöstelyn vuoksi yrittäjyyden maasta."

      Hohhoijaa... Taas näitä yksi helppo ratkaisu monimutkaiseen ongelmaan -aivopieruja.

      Todellisuudessa Suomen talousongelmat johtuvat siitä, että tuotanto on siirtynyt globalisaation myötä edullisempiin ja lähempänä markkinoita oleviin maihin, eikä tilannetta (sitä että kannattaa tehdä esimerkiksi Kiinassa ja Intiassa, ei Suomessa) muuta mikään veroale tai muu tuki yrityksille, koska veroittakin suomalainen työntekijä maksaa korkeamman palkkansa (ja suoraan sanoen muihin länsimaihin nähden velton työmoraalinsa) takia enemmän kuin kiinalainen työntekijä. Vaikka jollain ilveella suomalaiset saisi tekemään 6 päivää viikossa 10-12 tunnin vuoroja alle tonnin kuukausipalkalla (kuten parhaiten palkatut duunarit Kiinassa), niin edelleenkin ongelmana olisi Suomen harvaanasutus (kotimaiset osaajat eivät kohtaa riittävästi, ulkomaista työvoimaa ei tähän harmaaseen, kylmään, synkkään ja kolean märkään saada, eikä tulla saamaan) ja rahtikulujen, sekä byrokratian aiheuttamat ongelmat. Suomella ei käyttökelpoista maayhteyttä keski-eurooppaan, itämerestä tuli Satu Hassin juonitteleman rikkidirektiivin myötä rahtireitin sijaan tullimuuri (tosin maksu ei ole tulli, vaan ympäristömaksu, mutta ongelma on silti sama).

      Näin ollen Suomi on nurkkaan ympäristömaksuilla vallitettu syrjäkylä, jonka teollisuus on pitkälti alkutuotantoa (heikot katteet ja voimakas vaihtelu raaka-aineiden hinnan mukana), palkat ovat liian korkeat (saksalaisilla sama palkka, mutta tekevät teräksestä mersuja ja porcheja, kun taas suomi tekee lähinnä sitä terästä parilla tuhannella per tonni, tonni mersua taas tuottaa valmistajalleen 50000€). Sääolosuhteet ovat ikävät, jolloin tänne ei saa mitään koulutettuja ihmisiä muuttamaan sen enempää kuin että Bill Gates muuttaisi tuupovaaraan, jonka ainoa palvelu ja "menomesta" on vanha Shellin huoltoasema. Kansa räkii,kusee ja yrjöilee aamuyöllä kadut täyteen, julkiset vessat ovat kusen ja paskan peitossa, virkamieskoneisto päättää joka asiasta ja luvat lähtevät milloin mistäkin rikkeestä.

      Suomessa on toki liikaa välijohtajia ja yksiköitä julkisella sektorilla, mutta tämän vaikutus koko maan talouteen on lopulta melko vähäistä - ongelmat ovat muualla. Toki vaikeassa tilanteessa turhien virkamiesten potkiminen ulos tekisi hyvää, mutta ei kannata kuvitella sen ratkaisevan ongelmaa tai mahdollistavan verotuksen keventämistä - sen luokan asiasta ei ole kyse. Suomi velkaantuu 7 miljardia vuodessa leikkauksista huolimatta. Raskaalla virkamiesten potkimisella voitaisiin säästää ehkä puoli miljardia.

      Kouluilta ja oppilaitoksilta on jo leikattu paljon, poliisivoimat on leikattu minimin alle, puolustusvoimat ovat aina olleet varsin pienibudjettinen lafka verrattuna muihin maihin. Terveydenhuollon kustannukset johtuvat pääasiassa sairaasta, ylipainoisesta, ryyppäävästä ja masentuneesta kansasta yhdistettynä koulutuspoliittisiin raskaisiin virheisiin (lääkäripula nosti lääkärien palkat pilviin. Kansa valittaa pääministerin palkasta, vaikka kotikunnassa voi olla useita lääkäreitä jotka ansaitsevat enemmän ja yhtä lailla veronmaksajien rahoja). Tämä yhdistettynä lääkkeiden ja välineiden kasvaneisiin hintoihin on tehnyt terveydenhuollosta järjettömän kallista, tosin Suomalaiset maksavat edelleen siitä veroina ja maksuina keskimääräistä länsimaalaista selvästi vähemmän.

      Halutko parantaa ostovoimaa? Tuliko mieleesi että ihmisten ostovoimaa voi parantaa muutenkin kuin palkankorotuksilla tai veroalennuksilla. Suomalaiset käyttävät todellisiin tuloihinsa suhteutettuna aivan järjettömästi rahaa ylihintaisiin asuntoihin. Jos asuinkustannukset saataisiin lähemmäs todellisuutta ja järkevää tasoa, ihmisiltä vapautuisi valtavasti rahaa säästöön tai kulutukseen sen sijaan, että maksetaan suurin osa tilistä, suuri osa työelämän kestosta korkoina ja kuoletuksina jostain betonilaatikosta.

      • Tyhmä-kansa

        Perkelee, olen samaa mieltä! Eli Idiotismia on se, että kuvitellaan pysyvämme kilpailuun ihan kenen kanssa vaan missä vaan hinnoissa. Annetaan siis taloudelle aivan vapaat kädet.

        Suomalaiset ovat aivan liian tyhmiä. Ei mikään maa oikeasti harrasta rehellistä kilpailua, esim. USA estää kaikilla keinoilla edelleen kilpailua.
        Muistatteko niiden 50-luvun museobussit. USA sai jarrutettua ruotsalaisten ja muiden euuroppalaisten bussien maahantuontia. Suomalaisille thetiin kiusaa Raision statiivalmisteiden hyväksymisessä.
        Kuulin, että ilman jotain tulleja sai viedä paperikoneita, mutta ei niiden osia USA:aan.
        Esim. euro-edustaja S. Essayah on itse tunnustanut, kuinka hänen ryhmänsä halusi olla mallioppilas EU:ssa. Käsiteltiin lakia, jossa asetettiin julkisten hankintojen alaraja, joka pitää kilpailuttaa EU-laajuisesti. Hyvänä mallioppilaana kuulemma puolittivat tämän rajan. Ja Suomessa sitten noudatetaan tätä.
        Esim. VR:n vaunuhankinnat, puolustusvoimien maastopuvut jne.

        Tietokonealan teknisiä jaa vaativia hommia yritetään viedä kaikin voimin kehitysmaihin, mm. Intiaan ja Kiinaan. Tämä tietysti vaatii yhden portaan lisää töiden tarkkaan määrittelyyn. Mutta eihän se haittaa, jos monipuolinen suomalainen tekninen kaveri menettää työnsä ja korvataa vielä kalliimmalla paskanjauhajalla, suomalaisella puhtaalla projektipäälliköllä tms, en oikein tiedä varmuudella noita ammattinimikkeitä. Näin on käymässä monien suomalaisten isojen softatalojen ohjelmistokehitykselle. Sitten hämätään kansaa ilouutisilla pelitalojen menestymisistä. Tästäpä korvaavaa työtä varmaan tuleekin suurelle osalle muuta suomalaista ohjelmoijajoukkoa!


      • Ihan varmasti

        Kyllä. Ei meillä suomessa ole liian suuret palkat ihan päinvastoin. Sivukulut ovat liian suuret. Tämä johtuu nimenomaan turhasta byrokratiasta ja sen luomista viroista ja niiden päällekkäisyyksistä. Verot ovat liian korkeat, varmaan tuloverokin mutta muut kuten valmiste ja muut sellaiset älyttömät verot.
        Yhteisö vero on myös liian korkea. Pääomavero taas tulisi olla progressiivinen kuten kuten tulovero.
        On hyvin ymmärrettävää että poliitikot tekevät uudistuksia lisäävät veroja nostavat maksuja koska nämä ovat helppoja ratkaisuja, tasapainottamaan valtion taloutta. Nämä ovat ratkaisuja joita ek puoltaa. Ymmärrys vain puuttuu ratkaisujen vaikutuksesta sisämarkkinoihin. Luultavasti toivovat uutta Nokiaa pelastamaan Suomi. Kun saadaan sivukulut alas sisämarkkinat käynnistyy. Kun sisämarkkinat on kunnossa Suomen kilpailukykykin korjaantuu kuin itsekseen. Ainoa missä Ek on oikeassa mitään suuria palkankorotuksia ei voi olla paitsi alle 2000 ansaitseville.
        Eläke kustannuskin on luultavasti liian suuri. Meillä on ainakin neljä erillistä eläkeyhtiötä ja jokaista hallinnoi oma koneistonsa ja nämä ovat vielä kaiken lisäksi vakuutusyhtiöiden takataskussa. Kukaan ei varmaan epäile etteikö eläkeyhtiöiltä siirry vakuutusyhtiöiden taseisiin todella merkittäviä summia vuositasolla, erilaisina siirto ja palvelu maksuina tms muina sellaisina. Mielikuvitus vain rajana. Mutta neljä eri hallintoa, huh huh Paljonkohan maksaa. Olen vakaasti sitä mieltä että nämä eläkeuudistukset mitä 2000 luvulla on tehty ovat aivan turhia. Valtio olisi voinut ottaa eläkeyhtiöt hallintaansa, yhdistää ne ja siirtää ministeriön alaisuuteen. Oltaisiin päästy vuoteen 2050 kevyesti. Mielestäni eläkkeet ja vakuutusyhtiöt on todella surkea yhdistelmä. Toki varmaan tulostavoitteellisuus on kohdallaan mutta vain omia taseitaan kohtaan, eläkevarojen kustannuksella.


      • stanan kusettajat pr
        Ihan varmasti kirjoitti:

        Kyllä. Ei meillä suomessa ole liian suuret palkat ihan päinvastoin. Sivukulut ovat liian suuret. Tämä johtuu nimenomaan turhasta byrokratiasta ja sen luomista viroista ja niiden päällekkäisyyksistä. Verot ovat liian korkeat, varmaan tuloverokin mutta muut kuten valmiste ja muut sellaiset älyttömät verot.
        Yhteisö vero on myös liian korkea. Pääomavero taas tulisi olla progressiivinen kuten kuten tulovero.
        On hyvin ymmärrettävää että poliitikot tekevät uudistuksia lisäävät veroja nostavat maksuja koska nämä ovat helppoja ratkaisuja, tasapainottamaan valtion taloutta. Nämä ovat ratkaisuja joita ek puoltaa. Ymmärrys vain puuttuu ratkaisujen vaikutuksesta sisämarkkinoihin. Luultavasti toivovat uutta Nokiaa pelastamaan Suomi. Kun saadaan sivukulut alas sisämarkkinat käynnistyy. Kun sisämarkkinat on kunnossa Suomen kilpailukykykin korjaantuu kuin itsekseen. Ainoa missä Ek on oikeassa mitään suuria palkankorotuksia ei voi olla paitsi alle 2000 ansaitseville.
        Eläke kustannuskin on luultavasti liian suuri. Meillä on ainakin neljä erillistä eläkeyhtiötä ja jokaista hallinnoi oma koneistonsa ja nämä ovat vielä kaiken lisäksi vakuutusyhtiöiden takataskussa. Kukaan ei varmaan epäile etteikö eläkeyhtiöiltä siirry vakuutusyhtiöiden taseisiin todella merkittäviä summia vuositasolla, erilaisina siirto ja palvelu maksuina tms muina sellaisina. Mielikuvitus vain rajana. Mutta neljä eri hallintoa, huh huh Paljonkohan maksaa. Olen vakaasti sitä mieltä että nämä eläkeuudistukset mitä 2000 luvulla on tehty ovat aivan turhia. Valtio olisi voinut ottaa eläkeyhtiöt hallintaansa, yhdistää ne ja siirtää ministeriön alaisuuteen. Oltaisiin päästy vuoteen 2050 kevyesti. Mielestäni eläkkeet ja vakuutusyhtiöt on todella surkea yhdistelmä. Toki varmaan tulostavoitteellisuus on kohdallaan mutta vain omia taseitaan kohtaan, eläkevarojen kustannuksella.

        Tavallisen kansalaisen kuppaus on saavuttanut Suomessa maailmanennätystason, ei tätä jaksa enää maksaa. Kyllä olisi aihetta yleislakkoon tämän menon katkaisemiseksi.


      • will6789
        stanan kusettajat pr kirjoitti:

        Tavallisen kansalaisen kuppaus on saavuttanut Suomessa maailmanennätystason, ei tätä jaksa enää maksaa. Kyllä olisi aihetta yleislakkoon tämän menon katkaisemiseksi.

        Emme me pysty koskaan tekemään työtä halvemmalla kuin intiassa tai kiinassa,ekiä tarvitsekkaan.Suomen talous on jo vuosia ollut pelkästään vienti ja vienti.Politikot ovat unohtaneet kokonaan kotimarkkinat,jotka olisivat nyt todella tärkeät.Ennen firmojen tuotosta käytettiin tuote kehittelyyn varoja nyt vuosia käytetty yhtiön johdon optioihin.Ytiöiden johdolla ei kiinnosta muu kuin pikavoitto ja ulos yhtiöstä kassankautta.Se on laillista rosvoamista.Hallitus huutaa apuun ulkomailta konsultteja kun ei ole yhtään talousmiestä riveissään.On totta tuo järjetön asuntopolitiikka kuten edelliset kirjoittajat jo kirjoittivat.Perheet maksavat ikänsä korkeita asuntojen hintoja,se raha on muusta kehityksestä pois.Tulevat veron kiristykset tulevat loppujen lopuksi tuhoamaan kokonaan tämän maan talouden,siihen ei mene kauan.


    • LoveTheWayUtalk

      Hesarin netissä on myös mielenkiintoinen juttu USA:n suurlähettilään puheista, kerrankin joku vaikutusvaltainen uskaltaa sanoa mikä Suomessa muun muassa mättää, mieletön byrokratia joka aiheuttaa täysin ylimääräisiä kustannuksia ja palvelee vain byrokratiaa, ei mitään muuta:
      http://www.hs.fi/sunnuntai/a1417785839073?ref=tf_iHShuutoboksi_etusivu&utm_campaign=tf-hs&utm_source=huuto.net&utm_medium=tf-desktop&utm_content=frontpage&jako=920bab5c3a157dbff7378ee4f649837f

      Esim. asuntoon pitää rakentaa leveämmät ovet kuin talon hissin ovet mahdollista pyörätuolia varten vaikka kukaan asukas ei olisi pyörätuolissa! Tässä on taas byrokraatti ollut sokea, ei ole nähnyt metsää puilta.
      Miten se 90cm leveä pyörätuoli tuodaan 56 cm leveästä hissin ovesta ensinnäkin hissiin saati asuntoon...

      Em. järjettömiä pykäliä on tämä maa varmasti täynnään, liekö neuvostoliitossa ja ddr:ssäkään keksitty näin valtavaa määrää järjettömiä pykäliä? Tai pohjoiskoreassa, pitääkö suomen olla maailman ykkönen järjettömien pykälien määrässäkin?

      • virastoista tulee

        Virastojen luvatussa maassa sitä saa mitä tilaa. Sääntöä, pykälä-viidakkoa= byrokratiaa. Jotainhan on palkan eteen tehtävä..!)


    • jos 60 bkt.a

      Jos 60% kansantuotteesta on jo julkista sektoria ja muualla julkisen koko on helposti puolet Suomea pienempää niin tämän mukanaan tuoma kustannus on väkisin verotuksen kautta rajusti hintoja nostava. Ei Suomessa varmaan kannata taskulamppuja valmistaa, mutta hirvittävän suuren julkisen sektorin kulut syövät kannattavuutta näiltä aloilta joissa vielä teknologista kilpailukykyä löytyisi, siihen päälle erilaiset "ympäristömaksut" ja byrokratia(edelleen julkinen koneisto) niin homma alkaa olla taputeltu. Kukaan ei vaan tohdi korupuheita enempää enää asiaan puuttua koska taitaa pian äänestäjiäkin olla enemmistö tällä verosyöttiläs sosialisti sektorilla.

      Ei taida paljoa poiketa enää Kreikan tiestä.. metsurien ulkotyölisät..

      • Tyhmä-kansa

        Ei tämä nyt ihan pidä paikkaansa, sillä paljon on hyödyllistäkin työtä siinä 60%:ssa.
        Varmaan terveydenhoito, koulu jne.
        Kiinnostaisi tietää, miten paljon turhia työpaikko sikiää ihan vain maahanmuuton takia?
        Varmaan puolet maahanmuuttajista on työttömiä, 1/4 turhissa kunnan/valtion maksamissa maahanmuutoa palvelevissa tekaistuissa työpaikoissa ja loput 1/4 pitää pizza-paikkoja.
        Tämä todellakin kuulostaa hiukan Kreikan ja Espanjan touhuilta. TV:ssä oli joku kk sitten filmi, jossa esiteltiin ainakin Espanjan turhiksi jääneitä rakennuksia ja kokonaista lentoasemaa ja sen kenttää. Kreikassa taisi olla niin, että kun joku pääsi valtiolle töihin, niin sitten se perusti turhia uusia työpaikkoja koko suvulle. Veronmaksajain rahoilla tietenkin palkat maksettiin, ellei nyt EU:n tuella.


      • Taloustietoutta

        http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2014/01/16/onko-57-prosenttia-paljon-vai-vahan/2014745/12
        "Julkisen sektorin sopiva koko on toki mielipidekysymys, mutta rehellisyyden nimissä tulisi myöntää, että Suomen luku ei ole vertailukelpoinen muihin maihin.

        Tilastokeskuksen yliaktuaarin, kunnallispoliitikko Olli Savelan mukaan luku nousee Suomessa 13 prosenttiyksikköä pelkästään siksi, että julkisen sektorin menoihin kirjataan niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla tehdystä työstä maksetut eläkkeet. Myös suorien etuuksien suosiminen verovähennysten sijaan nostaa lukua. "

        "Luvun toinen ongelma on, että se on kovin helppo ymmärtää väärin. Vaikka julkisiksi luokitellut menot bruttokansantuotteesta ovat 57 prosenttia, se ei tarkoita, että yksityiset menot ovat 43 prosenttia. "

        "Savelan mukaan vuonna 2012 julkinen sektori tuotti 20 prosenttia bruttokansantuotteesta ja yksityinen sektori 80 prosenttia. "

        "Vuonna 2012 julkisten menojen suhde bruttokansantuotteeseen oli tismalleen sama kuin vuonna 1997 eli 56,6 prosenttia. "

        Vaikka tilanne ei ole sellainen, kuin aluksi näytti, on silti totta että Suomessa julkista sektoria pitäisi virtaviivaistaa ja keventää. Leikkausten vain pitäisi toteuttaa niin että yhdistetään toisiinsa liittyviä julkisia organisaatioita, kun ne 90-luvulla pilkottiin pieniin yksiköihin joihin palkattiin loputtomasti päälliköitä, sihteereitä ja työntekijöitä, ja joista oikea käsi ei tiennyt mitä vasen teki. Tämä johti paitsi palkkamenojen kasvuun, myös siihen että asioita alettiin tehdä tyhmästi - esimerkki voisi olla että puistotoimi pystyttää puun, katulaitos sitten kaataa sen ettei juuret pilaa asvalttia. Tai tielaitos vetää uutta asvalttia, sitten vesilaitos korjaa putkistoa ja repii upouuden asvaltin auki, kun ei ole mitään yhteistyötä. Kun organisaatiot yhdistetään harvempien pomojen alle,toiminta muuttuu järkevämmäksi ja turhaa ekstraa voidaan karsia johtoportaasta.

        Valitettavasti se menee varmaan taas niin, että tekeviä käsiä irtisanotaan, palvelut ostetaan tupla- tai triplahintaan yksityiseltä ja samat tarpeettomat johtajat istuvat viroissaan eläkepäiviinsä asti.

        Samalla kun turhia päälliköitä leikattaisiin, pitäisi myös luoda reitti jota pitkin päättömiä ja haitallisia lakeja saataisiin oiottua. Jokin mistä kansalaiset voisivat suoraan ilmoittaa ongelmakäytännöistä ja jokin porukka perkaisi ehdotukset läpi ja ottaisi sieltä järkevät käsittelyyn ilman että siihen tarvitaan mitään kymmentä tuhatta kannattajaa allekirjoituksineen.

        Terveydenhoidon 16 miljardiin kasvamassa oleviin menoihin pitää kyllä löytää ratkaisu. Kaikissa muissa maissa potilaat pisteytetään. Se on yksi vaihtoehto. Toinen on terveydenhoidon omavastuuosuuksien kasvattaminen, mutta maksun helpottaminen korottomalla maksuajalla ja maksukyvyttömille armahdus maksusta (heillä on jo sossusta lausunto joka tapauksessa, joten ei lisää byrokratiaa)


      • ghfyuuk
        Taloustietoutta kirjoitti:

        http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2014/01/16/onko-57-prosenttia-paljon-vai-vahan/2014745/12
        "Julkisen sektorin sopiva koko on toki mielipidekysymys, mutta rehellisyyden nimissä tulisi myöntää, että Suomen luku ei ole vertailukelpoinen muihin maihin.

        Tilastokeskuksen yliaktuaarin, kunnallispoliitikko Olli Savelan mukaan luku nousee Suomessa 13 prosenttiyksikköä pelkästään siksi, että julkisen sektorin menoihin kirjataan niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla tehdystä työstä maksetut eläkkeet. Myös suorien etuuksien suosiminen verovähennysten sijaan nostaa lukua. "

        "Luvun toinen ongelma on, että se on kovin helppo ymmärtää väärin. Vaikka julkisiksi luokitellut menot bruttokansantuotteesta ovat 57 prosenttia, se ei tarkoita, että yksityiset menot ovat 43 prosenttia. "

        "Savelan mukaan vuonna 2012 julkinen sektori tuotti 20 prosenttia bruttokansantuotteesta ja yksityinen sektori 80 prosenttia. "

        "Vuonna 2012 julkisten menojen suhde bruttokansantuotteeseen oli tismalleen sama kuin vuonna 1997 eli 56,6 prosenttia. "

        Vaikka tilanne ei ole sellainen, kuin aluksi näytti, on silti totta että Suomessa julkista sektoria pitäisi virtaviivaistaa ja keventää. Leikkausten vain pitäisi toteuttaa niin että yhdistetään toisiinsa liittyviä julkisia organisaatioita, kun ne 90-luvulla pilkottiin pieniin yksiköihin joihin palkattiin loputtomasti päälliköitä, sihteereitä ja työntekijöitä, ja joista oikea käsi ei tiennyt mitä vasen teki. Tämä johti paitsi palkkamenojen kasvuun, myös siihen että asioita alettiin tehdä tyhmästi - esimerkki voisi olla että puistotoimi pystyttää puun, katulaitos sitten kaataa sen ettei juuret pilaa asvalttia. Tai tielaitos vetää uutta asvalttia, sitten vesilaitos korjaa putkistoa ja repii upouuden asvaltin auki, kun ei ole mitään yhteistyötä. Kun organisaatiot yhdistetään harvempien pomojen alle,toiminta muuttuu järkevämmäksi ja turhaa ekstraa voidaan karsia johtoportaasta.

        Valitettavasti se menee varmaan taas niin, että tekeviä käsiä irtisanotaan, palvelut ostetaan tupla- tai triplahintaan yksityiseltä ja samat tarpeettomat johtajat istuvat viroissaan eläkepäiviinsä asti.

        Samalla kun turhia päälliköitä leikattaisiin, pitäisi myös luoda reitti jota pitkin päättömiä ja haitallisia lakeja saataisiin oiottua. Jokin mistä kansalaiset voisivat suoraan ilmoittaa ongelmakäytännöistä ja jokin porukka perkaisi ehdotukset läpi ja ottaisi sieltä järkevät käsittelyyn ilman että siihen tarvitaan mitään kymmentä tuhatta kannattajaa allekirjoituksineen.

        Terveydenhoidon 16 miljardiin kasvamassa oleviin menoihin pitää kyllä löytää ratkaisu. Kaikissa muissa maissa potilaat pisteytetään. Se on yksi vaihtoehto. Toinen on terveydenhoidon omavastuuosuuksien kasvattaminen, mutta maksun helpottaminen korottomalla maksuajalla ja maksukyvyttömille armahdus maksusta (heillä on jo sossusta lausunto joka tapauksessa, joten ei lisää byrokratiaa)

        Nythän on taas eduskuntavaalit edessä. jos kansa äänestää edes 20 % sitoutumattomia Veltto virtasia sinne rupeaisi kansan ääni kuulumaan. Kun äänestätte puolueita olette äänestäneet jonkun pienen ryhmän etuja ja tavoitteita. Kaikki ryhmät ovat kallellaan siihen suuntaan mistä rahaa saavat. valitettavasti sillä mitä heidän pitäisi edustaa ei ole sitä rahaa, joten v....t sinusta. Puolueet pelaavat politiikkapeliä säädetään laki sinun eduksesi ja kumotaan se toisella lailla toisen puolueen aloitteesta ja lopputulos on että sinä maksat tuplasti siitä mistä sinun piti vapautua. Joku keräsi sitten voitot omaan taskuunsa mutta siitä ei sitten puhuta, mutta sillä on sitä rahaa millä rahoittaa.


      • Tosi asia
        ghfyuuk kirjoitti:

        Nythän on taas eduskuntavaalit edessä. jos kansa äänestää edes 20 % sitoutumattomia Veltto virtasia sinne rupeaisi kansan ääni kuulumaan. Kun äänestätte puolueita olette äänestäneet jonkun pienen ryhmän etuja ja tavoitteita. Kaikki ryhmät ovat kallellaan siihen suuntaan mistä rahaa saavat. valitettavasti sillä mitä heidän pitäisi edustaa ei ole sitä rahaa, joten v....t sinusta. Puolueet pelaavat politiikkapeliä säädetään laki sinun eduksesi ja kumotaan se toisella lailla toisen puolueen aloitteesta ja lopputulos on että sinä maksat tuplasti siitä mistä sinun piti vapautua. Joku keräsi sitten voitot omaan taskuunsa mutta siitä ei sitten puhuta, mutta sillä on sitä rahaa millä rahoittaa.

        Veltto on koko kansan Veltto virtanen. Todella omantunnon asialla, eikä kumarra ketään. Uskaltaa äänestää myös hallitusta vastaan.


    • Tyhmä-kansa

      Ei tämä nyt ihan pidä paikkaansa, sillä paljon on hyödyllistäkin työtä siinä 60%:ssa.
      Varmaan terveydenhoito, koulu jne.
      Kiinnostaisi tietää, miten paljon turhia työpaikko sikiää ihan vain maahanmuuton takia?
      Varmaan puolet maahanmuuttajista on työttömiä, 1/4 turhissa kunnan/valtion maksamissa maahanmuutoa palvelevissa tekaistuissa työpaikoissa ja loput 1/4 pitää pizza-paikkoja.
      Tämä todellakin kuulostaa hiukan Kreikan ja Espanjan touhuilta. TV:ssä oli joku kk sitten filmi, jossa esiteltiin ainakin Espanjan turhiksi jääneitä rakennuksia ja kokonaista lentoasemaa ja sen kenttää. Kreikassa taisi olla niin, että kun joku pääsi valtiolle töihin, niin sitten se perusti turhia uusia työpaikkoja koko suvulle. Veronmaksajain rahoilla tietenkin palkat maksettiin, ellei nyt EU:n tuella.

      • suomi-tuhoutuu

        Totta tämäkin.


    • turhaako kaikki?

      Mitähän varten Suomi alunperin halusi itsenäistyä kun ei me nyt sitten kuitenkaan näytetä pärjäävän tässä maailmassa, täällä ei kannata enää mitään tehdä, koko työllä ja verellä hankittua maa-aluetta ei ole enää aikomustakaan pitää asuttuna, kansa keskittyy eteläsuomeen muun suomen autioituessa, masennuslääkkeiden käyttö- ja itsemurhaprosentit ovat maailman huippua jne.

      Mikä oli se syy jonka vuoksi suomalaiset halusivat itsenäistyä? Onko meidän olotila nyt yhtään sen parempi? Ruotsihan ei ole huono maa, ehkä olisi helpointa ollut pysytellä vaan Ruotsin vallan alaisena?

    • nyt lakkoon!!
    • Yhtiö.

      Suomen säännöstely ja yrittämisen suoranainen estäminen ovat naurettavalla tasolla. Sääntöjä noudattamalla ja naurettavia veroja maksamalla ei mikään kasva.

      Tarvitaan niitä rehellisen suoraviivaisia pelinsääntöjä. Tehokkaampaa johtamista, antaumuksellista suorittamista. Turhien sivukulujen karsimista. Ottaisin mallia täältä:

      www.yhtio.com

      www.yhtio.com/lanseeraus

      www.yhtio.com/tuote

    • veronmaksuun

      Pitääkö tehdä samaa tuotetta halki vuosisatojen kuin kaikissa muissakin maissa.
      uusi tuote, maailma on rajana ja voi sitä rahan tuloa....

      monta työpaikkaa lisää.

      • Taloustaito

        "Valtion ja kuntien palkkoihin 20% leikkaus yli 2000€ menevästiä osasta ja sen alle jäävästä osasta 5%."

        20% alennus yli 2000€:sta eli esimerkiksi 3000€ palkasta lähtisi ensin 200€ 20% mukaan ja sitten 100€ 5% mukaan. Ei mahdoton alennus, mutta...

        Lääkärit eivät suostuisi moiseen. Lääkäriliiton lobbaama koulutuspolitiikka on johtanut hirveään lääkäripulaan, joten mikä tahansa palkanalennus saisi lääkärit irtisanoutumaan ja siirtymään yksityiselle. Ostopalveluina ostettu lääkärityö näkyy jo nyt hyvin rajusti terveydenhuollon kustannuksissa. Lehdissä puhutaan 5000€ viikonlopussa tienaavista keikkalääkäreistä, eivätkä heidän palkkansa kuitenkaan olisi sidoksissa mihinkään sopimuksiin, vaan neuvoteltuja palkkoja "en tule jos et maksa". Hoitotakuun takia taas kuntien on pakko maksaa, maksoi mitä maksoi. Joillakin pienillä paikkakunnilla kaikki lääkärityö on ostopalveluna hankittuja ja valtavan kallista.

        Suomen vientiteollisuudelle taas työntekijöiden palkat ovat merkittävä menoerä. Palkkojen suhde tuottavuuteen on laskenut ja laskenut ihmisten saikutellessa ja tehdessä työnsä intissä opitulla tehdään mitä pakko on, mutta ei milliäkään enempää -asenteella. Jos vaaditaan että tekevät kädet julkisella joutuvat hyväksymään palkanalennuksen, sama pitäisi tehdä myös yksityisellä sektorilla ehdottamallasi kaavalla.


      • 3+7
        Taloustaito kirjoitti:

        "Valtion ja kuntien palkkoihin 20% leikkaus yli 2000€ menevästiä osasta ja sen alle jäävästä osasta 5%."

        20% alennus yli 2000€:sta eli esimerkiksi 3000€ palkasta lähtisi ensin 200€ 20% mukaan ja sitten 100€ 5% mukaan. Ei mahdoton alennus, mutta...

        Lääkärit eivät suostuisi moiseen. Lääkäriliiton lobbaama koulutuspolitiikka on johtanut hirveään lääkäripulaan, joten mikä tahansa palkanalennus saisi lääkärit irtisanoutumaan ja siirtymään yksityiselle. Ostopalveluina ostettu lääkärityö näkyy jo nyt hyvin rajusti terveydenhuollon kustannuksissa. Lehdissä puhutaan 5000€ viikonlopussa tienaavista keikkalääkäreistä, eivätkä heidän palkkansa kuitenkaan olisi sidoksissa mihinkään sopimuksiin, vaan neuvoteltuja palkkoja "en tule jos et maksa". Hoitotakuun takia taas kuntien on pakko maksaa, maksoi mitä maksoi. Joillakin pienillä paikkakunnilla kaikki lääkärityö on ostopalveluna hankittuja ja valtavan kallista.

        Suomen vientiteollisuudelle taas työntekijöiden palkat ovat merkittävä menoerä. Palkkojen suhde tuottavuuteen on laskenut ja laskenut ihmisten saikutellessa ja tehdessä työnsä intissä opitulla tehdään mitä pakko on, mutta ei milliäkään enempää -asenteella. Jos vaaditaan että tekevät kädet julkisella joutuvat hyväksymään palkanalennuksen, sama pitäisi tehdä myös yksityisellä sektorilla ehdottamallasi kaavalla.

        Eipä taitaisi suostua opettajatkaan, poliisit, tullin ja rajavartiolaitosten työntekijät, jne. Eli melkoinen hässäkkä syntyisi, kun suuri osa noin meitä kansalaisia palvelevista ihmisistä alkaisivat hankalaksi.
        No tokihan voisimme ostaa osan vastaavista palveluista huikeasti kalliimmalla yksityissektorilta ja olisimme tyytyväisiä. Helpostihan voisimme tilata esim lumenaurauksen aina tarvittaessamme joltakin yrittäjältä päivän hintaan.


    • suomi-tuhoutuu

      >Oikeat ja riittävät toimenpiteet eivät ole kovin massiivisia. Valtion ja kuntien palkkoihin 20% leikkaus yli 2000€ menevästiä osasta ja sen alle jäävästä osasta 5%. Lomakorvaus samaksi kuin yksityisellä, ja työttömyysturvan porrastus. Näillä keinoin saataisiin taas yksityinen sektori houkuttelevaksi työnantajaksi ja työttömät työnhakuun. Julkisen sektorin palkkapaineen helpottaminen loisi tilaa veronalennuksille, jotka kiihdyttäisivät todellista talouskasvua.


      Näin just! Meilläkin töissä kaikista vaikeimmat ja laiskimmat ihmiset on lähtenyt kävelemään kun palkkoja ei nostettu ja nyt ovat valtiolla töissä ja
      kyse siis IT-alasta.

      • pohtimisen aihetta

        Valtion velkaantuu 7 mrd vuodessa. Esitetty palkanalennus säästäisi muutama sata miljoonaa vuodessa. Ei riitä.

        Ainoa keino leikata valtion menoja on kasvattaa ihmisten omaa vastuuta omista kuluista.

        Raskas ja monimutkainen tukiviidakko tulisi virtaviivaistaa ja sitä tulisi yksinkertaistaa. Ei ole järkeä että veronmaksajien rahoin maksetaan mm. helsingistä kalliita kaksioita ja kolmioita perheasunnoiksi työttömille. Samaan aikaan työelämässä olevilla ei ole varaa moiseen luksukseen.

        Samoin työttömyyskorvauksen edellytyksenä tulisi olla velvoite ottaa vastaan tarjottu työpaikka, ellei suoraa terveydellistä estettä tehtävän suorittamiseen ole.

        Eläkkeisiin tulisi asettaa eläkekatto eläkejärjestelmän kestävyyden turvaamiseksi. Kukaan ei tarvitse yli 2000€/kk eläkettä tai jos tarvitsee, on elämänsä aikana joka tapauksessa ansainnut niin hyvin että pärjää kyllä. Eläkejärjestelmäkin on sosiaaliturvaa, josta merkittävän osan maksavat veronmaksajat. Toisin kuin ihmiset luulevat, heidän työeläkemaksunsa eivät kata lähimaillakaan heidän omia eläkemenojaan, ei vaikka mukaan laskettaisiin työnantajien sen lisäksi työntekijöistä maksamat eläkemaksut, jotka eivät palkkakuitissa lue.

        Jos poliisi heittää putkaan tai joutuu hakemaan jonkun tämän omasta syystä talteen, pitäisi talteenotetulta veloittaa toimista aiheutuneet kustannukset. Ei mitään ilmaisia putkareissuja. Jos aiheuttaa yhteiskunnalle menoja holtittomalla käyttäytymisellä, pitäisi myös korvata ne. Olisi poliisillakin paremmat resurssit ja känniputkareissut eivät olisi enää niin kivoja.

        Terveydenhoitoon omavastuuosuuden selkeä nostaminen. Jos auton tankkaaminen maksaa 70€, kampaajalla käynti satasen ja älypuhelimet pari sataa tai enemmän, ei voi olla liikaa vaadittua että lääkärissä tai terveyskeskuksessa käynti testeineen ja kokeineen saa maksaa 50-70€. Vähävaraisille maksuaikaa ja sossulle varattomuutensa osoittaville armahdus maksuista. Yksityiseltä KELA-korvaukset pois.

        KELA:n taksimatkoja jaetaan alkoholisteille tarpeesta riippumatta tietty määrä kuukaudessa. Samoin julkinen sektori kirjoittelee taksimatkoja kävelykykyisille ihmisille kevyin perustein. Kulut yhteiskunnalle 900 miljoonaa vuodessa. Jos karsittaisiin taksimatkat vain niille varattomille, joilla on yksiselitteinen terveyseste käyttää busseja tai omaa autoa, säästettäisiin varmaan 500-600 miljoonaa.


      • Eipä ole helppoa, ei
        pohtimisen aihetta kirjoitti:

        Valtion velkaantuu 7 mrd vuodessa. Esitetty palkanalennus säästäisi muutama sata miljoonaa vuodessa. Ei riitä.

        Ainoa keino leikata valtion menoja on kasvattaa ihmisten omaa vastuuta omista kuluista.

        Raskas ja monimutkainen tukiviidakko tulisi virtaviivaistaa ja sitä tulisi yksinkertaistaa. Ei ole järkeä että veronmaksajien rahoin maksetaan mm. helsingistä kalliita kaksioita ja kolmioita perheasunnoiksi työttömille. Samaan aikaan työelämässä olevilla ei ole varaa moiseen luksukseen.

        Samoin työttömyyskorvauksen edellytyksenä tulisi olla velvoite ottaa vastaan tarjottu työpaikka, ellei suoraa terveydellistä estettä tehtävän suorittamiseen ole.

        Eläkkeisiin tulisi asettaa eläkekatto eläkejärjestelmän kestävyyden turvaamiseksi. Kukaan ei tarvitse yli 2000€/kk eläkettä tai jos tarvitsee, on elämänsä aikana joka tapauksessa ansainnut niin hyvin että pärjää kyllä. Eläkejärjestelmäkin on sosiaaliturvaa, josta merkittävän osan maksavat veronmaksajat. Toisin kuin ihmiset luulevat, heidän työeläkemaksunsa eivät kata lähimaillakaan heidän omia eläkemenojaan, ei vaikka mukaan laskettaisiin työnantajien sen lisäksi työntekijöistä maksamat eläkemaksut, jotka eivät palkkakuitissa lue.

        Jos poliisi heittää putkaan tai joutuu hakemaan jonkun tämän omasta syystä talteen, pitäisi talteenotetulta veloittaa toimista aiheutuneet kustannukset. Ei mitään ilmaisia putkareissuja. Jos aiheuttaa yhteiskunnalle menoja holtittomalla käyttäytymisellä, pitäisi myös korvata ne. Olisi poliisillakin paremmat resurssit ja känniputkareissut eivät olisi enää niin kivoja.

        Terveydenhoitoon omavastuuosuuden selkeä nostaminen. Jos auton tankkaaminen maksaa 70€, kampaajalla käynti satasen ja älypuhelimet pari sataa tai enemmän, ei voi olla liikaa vaadittua että lääkärissä tai terveyskeskuksessa käynti testeineen ja kokeineen saa maksaa 50-70€. Vähävaraisille maksuaikaa ja sossulle varattomuutensa osoittaville armahdus maksuista. Yksityiseltä KELA-korvaukset pois.

        KELA:n taksimatkoja jaetaan alkoholisteille tarpeesta riippumatta tietty määrä kuukaudessa. Samoin julkinen sektori kirjoittelee taksimatkoja kävelykykyisille ihmisille kevyin perustein. Kulut yhteiskunnalle 900 miljoonaa vuodessa. Jos karsittaisiin taksimatkat vain niille varattomille, joilla on yksiselitteinen terveyseste käyttää busseja tai omaa autoa, säästettäisiin varmaan 500-600 miljoonaa.

        "Samoin työttömyyskorvauksen edellytyksenä tulisi olla velvoite ottaa vastaan tarjottu työpaikka, ellei suoraa terveydellistä estettä tehtävän suorittamiseen ole."
        Työttömällähän on nytkin velvoite ottaa tarjottu työ vastaan. Jos ei ota ilman pätevää syytä, niin menettää korvaksen.

        "Eläkkeisiin tulisi asettaa eläkekatto eläkejärjestelmän kestävyyden turvaamiseksi. Kukaan ei tarvitse yli 2000€/kk eläkettä tai jos tarvitsee, on elämänsä aikana joka tapauksessa ansainnut niin hyvin että pärjää kyllä."
        Eläkekatto ei tuo säästöjä yhteiskunnalle. Eläkejärjestelmän kestävyys ei ole vaarassa. Nämähän on selvitetty moneen kertaan ja monen eri selvittäjän toimeksiannosta. Katto toisi tietysti myös vakuutusmaksukaton, joten lisää rahaa järjestelmään ei tulisi.

        "Eläkejärjestelmäkin on sosiaaliturvaa, josta merkittävän osan maksavat veronmaksajat. "
        Työentekijöiden eläkejärjestelmä TYEL ei tarvitse verorahaa, se pärjää vakuutusmaksuillaan ja sijoitustuotoillaan. Yrittäjien eläkejärjestelmää valtio tukee osittain ja vanhempia valtion ja kuntien eläkkeitä. Uusia kunnan ja valtion eläkkeitä ei tue.


        "Toisin kuin ihmiset luulevat, heidän työeläkemaksunsa eivät kata lähimaillakaan heidän omia eläkemenojaan, ei vaikka mukaan laskettaisiin työnantajien sen lisäksi työntekijöistä maksamat eläkemaksut, jotka eivät palkkakuitissa lue."
        Työeläkejärjestelmä on vakuutus eikä rahasto, johon olisi kerätty rahat etukäteen siten, että ne riittäisivät jos kaikki vakuutetut yhdellä kertaa siirtyisivät eläkkeelle. Kaikki muutkin vakuutukset toimivat samalla periaatteella eli ko vakuutuksen vakuutusmaksut eivät kata kaikkia mahdollisia vahinkoja jos ne sattuisivat kaikille ja yhtäaikaa.
        Työeläkevakuutuksen Tyel vanhuuseläkeosaa on rahastoitu noin 25%:sesti. Työkyvyttömyyseläkkeitä ei lainkaan.
        Kaikki työntekijöiden eläkevakuutusmaksut maksetaan työntekijän palkan mukaan ja raha on osa työntekijän palkkaa. Se miten eläkevakuutusmaksut tilitetään eläkevakuutusyhtiöille on lähinnä tekninen asia. Historiallisista syistä tehdään nyt kuten tehdään. Sillä ei ole merkitystä eläkerahojen riittävyyteen tai julkisen sektorin kustannuksiin.

        Kävisikö niin, ettei putkaan vietäisi enää henkilöitä, joilla ei olisi varaa maksaa putkassaoloaikansa ylläpitoa? Mielenkiintoista ajatuskulkua voisi tästä jatkaakin...

        Kelan matkat vain niille, jotka eivät kykene kävelemään tai kulkemaan bussilla. Hmm, mitenkähän vaimoni eläkkeellä olevalle äidille kävisikään tuolla Savon syrjäkylillä. Kykenee kävelemään ja linja-autokin menee kerran päivässä parin kilometrin päässä, jolla pääsee kirkonkylän terveyskeskukseen, jossa hoidetaan lähinnä nuhavaivoja tms. Lääkärinkin vierailee silloin tällöin viikolla. Isommat vaivat hoidetaan vajaan 100 km:n päässä Kuopiossa, johon tarvittaessa taksilipun saa Kelalta. Ei ole varaton, mutta eipä varakaskaan, kun työeläkettä eli Myel-eläkettä maksetaan.

        Tuossa vain muutamia käytännön juttuja ja virheellisten käsitystesi oikomisia. Eli yksinkertaisia ratkaisuja ei ihan helposti löydy muuta kuin näissä kirjoituksissa täällä.

        Valtion ja kuntien menot ovat liian suuria tuloihin nähden, se on totta. Verotkin ovat jo 'tapissa' eli sieltä ei apua saa varsinkaan näinä huonoina aikoina. Karsinta pitääkin kohdistua ensisijaisesti meidän tavallisten toimeentulevien eduista ja palveluista, joita verorahoilla meille on tarjolla. Eläkeläisten ja sairaiden ja vähävaraiden palveluiden karsiminen ei riitä eikä ole kovin sivistynyttäkään.
        Hyväosaisempien palveluiden karsinta saattaakin tuntua kipeältä, joten mieluummin karsinta kohdistetaan tietysti muiden niskaan.


      • pohtimisen aihetta
        Eipä ole helppoa, ei kirjoitti:

        "Samoin työttömyyskorvauksen edellytyksenä tulisi olla velvoite ottaa vastaan tarjottu työpaikka, ellei suoraa terveydellistä estettä tehtävän suorittamiseen ole."
        Työttömällähän on nytkin velvoite ottaa tarjottu työ vastaan. Jos ei ota ilman pätevää syytä, niin menettää korvaksen.

        "Eläkkeisiin tulisi asettaa eläkekatto eläkejärjestelmän kestävyyden turvaamiseksi. Kukaan ei tarvitse yli 2000€/kk eläkettä tai jos tarvitsee, on elämänsä aikana joka tapauksessa ansainnut niin hyvin että pärjää kyllä."
        Eläkekatto ei tuo säästöjä yhteiskunnalle. Eläkejärjestelmän kestävyys ei ole vaarassa. Nämähän on selvitetty moneen kertaan ja monen eri selvittäjän toimeksiannosta. Katto toisi tietysti myös vakuutusmaksukaton, joten lisää rahaa järjestelmään ei tulisi.

        "Eläkejärjestelmäkin on sosiaaliturvaa, josta merkittävän osan maksavat veronmaksajat. "
        Työentekijöiden eläkejärjestelmä TYEL ei tarvitse verorahaa, se pärjää vakuutusmaksuillaan ja sijoitustuotoillaan. Yrittäjien eläkejärjestelmää valtio tukee osittain ja vanhempia valtion ja kuntien eläkkeitä. Uusia kunnan ja valtion eläkkeitä ei tue.


        "Toisin kuin ihmiset luulevat, heidän työeläkemaksunsa eivät kata lähimaillakaan heidän omia eläkemenojaan, ei vaikka mukaan laskettaisiin työnantajien sen lisäksi työntekijöistä maksamat eläkemaksut, jotka eivät palkkakuitissa lue."
        Työeläkejärjestelmä on vakuutus eikä rahasto, johon olisi kerätty rahat etukäteen siten, että ne riittäisivät jos kaikki vakuutetut yhdellä kertaa siirtyisivät eläkkeelle. Kaikki muutkin vakuutukset toimivat samalla periaatteella eli ko vakuutuksen vakuutusmaksut eivät kata kaikkia mahdollisia vahinkoja jos ne sattuisivat kaikille ja yhtäaikaa.
        Työeläkevakuutuksen Tyel vanhuuseläkeosaa on rahastoitu noin 25%:sesti. Työkyvyttömyyseläkkeitä ei lainkaan.
        Kaikki työntekijöiden eläkevakuutusmaksut maksetaan työntekijän palkan mukaan ja raha on osa työntekijän palkkaa. Se miten eläkevakuutusmaksut tilitetään eläkevakuutusyhtiöille on lähinnä tekninen asia. Historiallisista syistä tehdään nyt kuten tehdään. Sillä ei ole merkitystä eläkerahojen riittävyyteen tai julkisen sektorin kustannuksiin.

        Kävisikö niin, ettei putkaan vietäisi enää henkilöitä, joilla ei olisi varaa maksaa putkassaoloaikansa ylläpitoa? Mielenkiintoista ajatuskulkua voisi tästä jatkaakin...

        Kelan matkat vain niille, jotka eivät kykene kävelemään tai kulkemaan bussilla. Hmm, mitenkähän vaimoni eläkkeellä olevalle äidille kävisikään tuolla Savon syrjäkylillä. Kykenee kävelemään ja linja-autokin menee kerran päivässä parin kilometrin päässä, jolla pääsee kirkonkylän terveyskeskukseen, jossa hoidetaan lähinnä nuhavaivoja tms. Lääkärinkin vierailee silloin tällöin viikolla. Isommat vaivat hoidetaan vajaan 100 km:n päässä Kuopiossa, johon tarvittaessa taksilipun saa Kelalta. Ei ole varaton, mutta eipä varakaskaan, kun työeläkettä eli Myel-eläkettä maksetaan.

        Tuossa vain muutamia käytännön juttuja ja virheellisten käsitystesi oikomisia. Eli yksinkertaisia ratkaisuja ei ihan helposti löydy muuta kuin näissä kirjoituksissa täällä.

        Valtion ja kuntien menot ovat liian suuria tuloihin nähden, se on totta. Verotkin ovat jo 'tapissa' eli sieltä ei apua saa varsinkaan näinä huonoina aikoina. Karsinta pitääkin kohdistua ensisijaisesti meidän tavallisten toimeentulevien eduista ja palveluista, joita verorahoilla meille on tarjolla. Eläkeläisten ja sairaiden ja vähävaraiden palveluiden karsiminen ei riitä eikä ole kovin sivistynyttäkään.
        Hyväosaisempien palveluiden karsinta saattaakin tuntua kipeältä, joten mieluummin karsinta kohdistetaan tietysti muiden niskaan.

        "Työttömällähän on nytkin velvoite ottaa tarjottu työ vastaan."

        Kuten varmaan olet haastatteluista lukenut, se ei kertakaikkiaan toimi tällä hetkellä.

        "Eläkekatto ei tuo säästöjä yhteiskunnalle. Eläkejärjestelmän kestävyys ei ole vaarassa. Nämähän on selvitetty moneen kertaan ja monen eri selvittäjän toimeksiannosta."

        Maksajat vähenevät koko ajan samalla kun keskimääräiset maksut vähenevät hyväpalkkaisten menettäessä työpaikkojaan. Samalla maksunsaajien määrä kasvaa kasvamistaan ja eläkkeelle menijät saavat aiempaa sukupolvea korkeampien tulojensa takia yhä korkeampia eläkkeitä. Mitään akuuttia hätää ei ole, mutta hieman pidemmällä aikavälillä sellainen on tulossa. Yksityisellä eläkevakuutuspuolella taas vakuutusmaksut on mitoitettu alun alkaenkin väärin, eikä vakuutusyhtiöillä todellisuudessa ole kykyä maksaa eläkkeitä nykyisen elinodotuksen loppuun asti (joka onkin yksi syistä, minkä takia hallituksella on ollut hätä kädessä nostaa eläkeikää)

        Joka tapauksessa eläkemaksut ovat yksi työnantajamaksu (sen lisäksi mikä palkkakuitinkin mukaan työntekijältä itseltään veloitetaan) jolloin kulujen leikkaaminen vähentäisi työnantajamaksua.

        "Työentekijöiden eläkejärjestelmä TYEL ei tarvitse verorahaa, se pärjää vakuutusmaksuillaan ja sijoitustuotoillaan."

        Katsotaanpa: http://yle.fi/uutiset/oletko_huolissasi_elakkeiden_tulevaisuudesta/6578546http://yle.fi/uutiset/oletko_huolissasi_elakkeiden_tulevaisuudesta/6578546

        "Työnantajilta ja -tekijöiltä kerätyt eläkemaksut eivät enää kata eläkemenoja."

        "Historiallinen käänne tapahtui alkuvuoden aikana – tästä eteenpäin kerätyt maksut eivät enää kata eläkemenoja. Suomalainen eläkejärjestelmä nojaa entistä enemmän eläkevarojen sijoitustuottoihin.

        Maksutasapainon muutos oli ennustettu, mutta keikahdus on odotettua jyrkempi. Jotakin on tehtävä, kun kuilu kerättävien maksujen ja maksettavien eläkkeiden välille alkaa revetä. "
        ------------------------
        Keinoja leikata eläkemenoja: eläkeiän korottaminen (kestääkö masentuneen ja ryyppäävän kansan terveys), eläkekaton asettaminen jolloin jaettavaa jää enemmän. Perustelu eläkekatolla tulee myös siitä, että nyt eläkkeellä olevien sukupolvien palkoista ei kerätty läheskään yhtä suurta eläkemaksua, joten he saivat korkeat eläkkeet ilman että joutuvat sitä itse maksamaan.
        ------------------------

        "Kävisikö niin, ettei putkaan vietäisi enää henkilöitä, joilla ei olisi varaa maksaa putkassaoloaikansa ylläpitoa? Mielenkiintoista ajatuskulkua voisi tästä jatkaakin..."

        Tietenkin vietäisiin ja sos.turvasta leikattaisiin vaikka sitten kymppi kuukaudessa kunnes lasku on maksettu. Pitäisikö mielestäsi sakkojärjestelmä lopettaa, koska voi tulla vastaan henkilö jolla ei ole varaa maksaa sakkoja? Että sellainen mielenkiintoinen ajatuskulku?


      • pohtimisen aihetta
        pohtimisen aihetta kirjoitti:

        "Työttömällähän on nytkin velvoite ottaa tarjottu työ vastaan."

        Kuten varmaan olet haastatteluista lukenut, se ei kertakaikkiaan toimi tällä hetkellä.

        "Eläkekatto ei tuo säästöjä yhteiskunnalle. Eläkejärjestelmän kestävyys ei ole vaarassa. Nämähän on selvitetty moneen kertaan ja monen eri selvittäjän toimeksiannosta."

        Maksajat vähenevät koko ajan samalla kun keskimääräiset maksut vähenevät hyväpalkkaisten menettäessä työpaikkojaan. Samalla maksunsaajien määrä kasvaa kasvamistaan ja eläkkeelle menijät saavat aiempaa sukupolvea korkeampien tulojensa takia yhä korkeampia eläkkeitä. Mitään akuuttia hätää ei ole, mutta hieman pidemmällä aikavälillä sellainen on tulossa. Yksityisellä eläkevakuutuspuolella taas vakuutusmaksut on mitoitettu alun alkaenkin väärin, eikä vakuutusyhtiöillä todellisuudessa ole kykyä maksaa eläkkeitä nykyisen elinodotuksen loppuun asti (joka onkin yksi syistä, minkä takia hallituksella on ollut hätä kädessä nostaa eläkeikää)

        Joka tapauksessa eläkemaksut ovat yksi työnantajamaksu (sen lisäksi mikä palkkakuitinkin mukaan työntekijältä itseltään veloitetaan) jolloin kulujen leikkaaminen vähentäisi työnantajamaksua.

        "Työentekijöiden eläkejärjestelmä TYEL ei tarvitse verorahaa, se pärjää vakuutusmaksuillaan ja sijoitustuotoillaan."

        Katsotaanpa: http://yle.fi/uutiset/oletko_huolissasi_elakkeiden_tulevaisuudesta/6578546http://yle.fi/uutiset/oletko_huolissasi_elakkeiden_tulevaisuudesta/6578546

        "Työnantajilta ja -tekijöiltä kerätyt eläkemaksut eivät enää kata eläkemenoja."

        "Historiallinen käänne tapahtui alkuvuoden aikana – tästä eteenpäin kerätyt maksut eivät enää kata eläkemenoja. Suomalainen eläkejärjestelmä nojaa entistä enemmän eläkevarojen sijoitustuottoihin.

        Maksutasapainon muutos oli ennustettu, mutta keikahdus on odotettua jyrkempi. Jotakin on tehtävä, kun kuilu kerättävien maksujen ja maksettavien eläkkeiden välille alkaa revetä. "
        ------------------------
        Keinoja leikata eläkemenoja: eläkeiän korottaminen (kestääkö masentuneen ja ryyppäävän kansan terveys), eläkekaton asettaminen jolloin jaettavaa jää enemmän. Perustelu eläkekatolla tulee myös siitä, että nyt eläkkeellä olevien sukupolvien palkoista ei kerätty läheskään yhtä suurta eläkemaksua, joten he saivat korkeat eläkkeet ilman että joutuvat sitä itse maksamaan.
        ------------------------

        "Kävisikö niin, ettei putkaan vietäisi enää henkilöitä, joilla ei olisi varaa maksaa putkassaoloaikansa ylläpitoa? Mielenkiintoista ajatuskulkua voisi tästä jatkaakin..."

        Tietenkin vietäisiin ja sos.turvasta leikattaisiin vaikka sitten kymppi kuukaudessa kunnes lasku on maksettu. Pitäisikö mielestäsi sakkojärjestelmä lopettaa, koska voi tulla vastaan henkilö jolla ei ole varaa maksaa sakkoja? Että sellainen mielenkiintoinen ajatuskulku?

        -------------------------
        "mitenkähän vaimoni eläkkeellä olevalle äidille kävisikään tuolla Savon syrjäkylillä."

        Hän maksaisi satunnaiset taksimatkansa itse. Kunta tai valtio voivat taata korottoman lainan, että hän saa maksuaikaa. Asuminen "Savon syrjäkylillä" on oma valinta. Jos minä muutan käsivarren lappiin, niin eikö se ole sitten minun asiani maksaa esimerkiksi bensakuluni jos täytyy ajaa rovaniemelle sairaalaan? Entä jos minä joudun maksamaan bensani itse, niin miksi jonkun toisen pitäisi saada ilmainen taksimatka? Onko se siis niin, että jos minä olen hankkinut ajokortin, maksanut autoverot, polttoaineverot, käyttömaksut ja muut, niin sitten vanhana minun pitää kuitenkin maksaa itse sairausmatkani kun ajokortiton saa sen ilmaiseksi?
        -----------------------
        "Tuossa vain muutamia käytännön juttuja ja virheellisten käsitystesi oikomisia."

        Jospa miettisit omia näkemyksiäsi sellaisesta näkökulmasta jossa valtio ei ole velvollinen maksamaan ihmisten omista ratkaisuista aiheutuneita ylimääräisiä kuluja, vaan jokainen maksaa itse omat kulunsa.
        -----------------------
        "Karsinta pitääkin kohdistua ensisijaisesti meidän tavallisten toimeentulevien eduista ja palveluista, joita verorahoilla meille on tarjolla. Eläkeläisten ja sairaiden ja vähävaraiden palveluiden karsiminen ei riitä eikä ole kovin sivistynyttäkään. "

        Omavastuuosuuden kasvattaminen sairasmenoista ei estä keneltäkään palveluiden saamista, vaan maksuihin voi järjestää korottoman maksuajan yhteiskunnan taholta. Totesinkin että varattomat saisivat maksun anteeksi. Eläkeläiset eivät ole mitään köyhiä ressukoita, vaan saavat elämiseen riittävän määrän rahaa kuukausittain. Jos sukupolvi jolle työttömyys oli tuntematon käsite ei koko työuransa aikana saanut mitään sukanvarteen, niin sekö on jälleen yhteiskunnan vika? Kauan sitten edesmennyt sukulaiseni oli kouluttamaton siivooja ja hänen taloutensa ei todellakaan olisi kaatunut taksimatkoihin. Kannatti ymmärtää rahan arvo elämänsä aikana, eikä ryypätä ja reissata huoletta olettaen yhteiskunnan kyllä pelastavan tuhlarilapsensa.


    • totta 1

      Odottaisin että demokratia pystyisi toimimaan nopeammin ja päästäisiin hidastavista
      tekijöistä eroon.
      Odottaisin että vihdoinkin tehtäisiin päätöksiä viennin, tuonnin ja yleensä kaupan
      esteitä purettaisiin. Nykyaikana pitäisi pystyä toimimaan nopeammin. Olemmeko yleensä muutaman vuoden perässä päätöksien teoissa.

    • Opettele lukemaan

      Voi, voi, kannattaa ottaa asioista selvää, eikä olla propagandan uhri.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe