alinopeus seinäjoella

lisahuttaa

Miksi täällä ajetaan paljon alinopeutta? Esim pohjanvaltatiellä autojono matelee 70:ä, vaikka saisi ajaa 80:ä. Autoilla kestää jumalattoman kauan saavuttaa ns matkanopeus yleensäkin, kilometrikaupalla jurnuutetaan 60-70:ä, ennen kuin saavutetaan 80:n nopeus.

Esim jo Tampereella saa huomata, että 80:n alueella pitää ajaa 90:ä, että pysyy liikennevirran mukana. Pk-seudusta puhumattakaan. Siellä ei jäädä jurnuttamaan alinopeutta.

Taitaa johtua tämä siitä, että mitä isompi kaupunki, sitä parempi joukkoliikenne. Tällöin kaikenmaailman poropeukalot eivät edes aja ajokorttia, vaan valitsevat joukkoliikenteen. Ajokortin ajavat vain ne, jotka kokevat osaavansa ajaa autolla. Täällä meillä ajokortin joutuu ajamaan kaikki, koska joukkoliikennettä ei ole. Tällöin autoa ajaa myös ne poropeukalot.

Tämä poropeukaluus näkyy esim kolaritilastoissa. E-p:llä ajetaan suhteessa eniten kolareita koko Suomessa. Kun taas isot kaupungit, Helsinki, Tampere, jne, niissä ajetaan asukas/liikennemäärään suhteutettuna todella vähän kolareita.

44

312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apelipe

      Mihinkä sulla on kiirus?
      Oikiasti seinäjoella on vaarallista kaupungin ohittekin ajaa kun ei koskaan tiedä mikä umpisokia kiireinen kaupunkilaiskermaperseuraohjus tunkee liittymästä kylkeen jollain volovonrotiskolla hullunkiilto silmissä liikennesäännöistä välittämättä.

    • 70kmriittä

      Sillon hauthan kiirus kunei kerkiä muka 70 km ajamahan oikia toloffi

      • toloffi paliasti

        Äläkää ny kauhavalaaset sekaantuko maakuntakeskuksen asioohin ! ! !


      • toinen toloffi
        toloffi paliasti kirjoitti:

        Äläkää ny kauhavalaaset sekaantuko maakuntakeskuksen asioohin ! ! !

        Eikö me vähä saara sekaantua maakuntakeskuksen asioohin ympäristö kunnat ja ihimiset Seinäjokia kumminkinn pystys pitää


    • aaluenopeus

      Parinsadanmetrin pätkän muuttaminen Ruukintien alueella 40 km/h alueeksi aiheutti sen että moni ajaa sen jälkeenkin koko matkan vain sen 40km/h vaikka tie muuttuu takaisin 50 km/h alueeksi.

    • Taxi01

      No mun mielestä kaupungilla sais olla joka paikas 40 km/h (talvella). Ei noita kersoja kovin helpolla näe aamuisin kun kouluun menee. Mut kyl ymmärrän tuo 70km/h 80 alueella on ärsyttävä.

    • valtava kokemus

      ne nopeusrajoitukset tarkoittaa ylintä sallittua ajonopeutta ,,ei sitä mitä tulisi ajaa.jokainen valitsee ajonopeutensa halujensa mukaan .

      yleensä esim kun keskustassa ajonopeus on 40 km / h tulisi nopeuden olla
      korkeintaan 30-35 km / h niin se olisi asianmukainen ja turvallinen .

      olen sitä mieltä , syvällä kokemuksen rintaäänellä että parempi ajaa tiellä 70 km tunnissa kuin ojanpohjalla 140 km / h :D

    • Fityn tunarit

      Ethän kuitenkaan roiku perässä sumuvalot päällä kuten 90% etelä-pohjanmaalla tekee? Ei auta mitään... Se jono kun ei kulje kovempaa vaikka se viimeinen sitä työntäisi.

      Miksi muuten kun ajan auton perässä ja mennään noin 60km/h, sivutieltä kauempana joku kääntyy tielle, edelläni ajava lähtee pikkuhiljaa nostamaan nopeutta ja yrittää vaivihkaa saavuttaa autoa?

      Entäs kun auto ajaa perässäni. Saavutamme risteystä ja tie jakaantuu kahdeksi kaistaksi. Minä ajan tasaista nopeutta kun edessä on vihreät. Takana tuleva vaihtaa kääntyvien kaistalle jossa on punaiset. Mitä hän tekee nyt? Tietenkin kiihdyttää että ehtii ajaa ohitseni, tai edes vierelle, ja sitten luja jarrutus punaisiin. Mikä idea?

      Liikenneympyrä on todella kätevä, mutta sekin osataan ryssiä E-P:llä. Sekin on kilpailu kuka sinne ehtii ensin. Sokkona tullaan suoraa vähintään 60km/h sukkana läpi. Siinä on hei se kolmio. On se vaan vaikeaa. Vilkku? Mikä vilkku?

      • hplop

        Todellakin, Seinäjoella osataan ryssiä liikenneympyröiden käytössä. Täällä näkee usein, kuinka ympyrään tulija jää odottamaan autoa, joka on vasta toisella puolella ympyrää tulossa. Sillä tavalla tähän pikkukaupunkiin saadaan ruuhkat, kun ihan tarkoituksella jumitetaan.

        Liikenneympyrään pitää mennä, kun on sopiva väli. Ja sen välin ei todellakaan tarvitse olla silmänkantaman mittainen.


      • Yksi heistä?
        hplop kirjoitti:

        Todellakin, Seinäjoella osataan ryssiä liikenneympyröiden käytössä. Täällä näkee usein, kuinka ympyrään tulija jää odottamaan autoa, joka on vasta toisella puolella ympyrää tulossa. Sillä tavalla tähän pikkukaupunkiin saadaan ruuhkat, kun ihan tarkoituksella jumitetaan.

        Liikenneympyrään pitää mennä, kun on sopiva väli. Ja sen välin ei todellakaan tarvitse olla silmänkantaman mittainen.

        Jaa sinä oot niitä jotka tulee ympyrään ABS:t paukkuen... Todella näppärää ja näyttää järkevältä. NOT.


    • Juntti

      Jo aloittajan käyttämistä sanoista näkee, että kirjoittaja ei ole ymmärtänyt autokoulun oppeja, termejä tai edes käsitystä liikenteestä.

      ALINOPEUS ?

      Aloittaja kritisoi sitä, että maakunnan teillä ajetaan nopeusrajoitusten mukaan.

      Suurkaupungeissa, kuten Helsingissä, ajetaan kuulemma aina yli rajoitusten ja se on hienoa ja cityihmiselle niinku cool ja niinku hienoa ja niinku machoa...

      Vain me juntit Etelä-Pohjanmaalla edes yritämme ajaa vastuullisesti liikenteessä.



      .

    • -Enska-

      Mikä ihmeen alinopeus? Liikennemerkillä ilmoitetaan suurin sallittu ajonopeus, ei sitä kuinka lujaa pitää vähintään ajaa.

    • prkl tientukot.

      Juuri tuollaiset enskan kaltaiset paskat saisi työntää sinne ojan pohjalle.
      Ja minähän ajan sitten vain 30km/h 50 km/h alueella kun minulla ei ole minnekään kiire.

      • EP racing club

        Mitäs nopeutta se vannabe vatanen ajaa? Tuskin 50km/h kuitenkaan? Vähä lujempaa ku muut pitää mennä aina? Jos mummo vetää puntolla keskustassa 80km/h, kyllä se nyt ainaki kiinni pitää yrittää saada? Kattotaan! Kyllä tääki kulkee!


    • Kaasuasaatana

      Ei riitä että jonot matelee alinopeutta mutta nämä samat liikenteentukkijat eivät saa niiltä rampeilta kiihdytettyä edes tuohon alinopeutta matelevaan liikennevirtaan vaan aletaan jarruttelemaan rampeilla. Pelätään siellä rampilla liikennevirtaan liittymistä niin kauan että ramppi loppuu ja sitten vähän niin kuin hivuttaudutaan kylkimyyryä sinne kaistalle aiheutten vaaraa sekä muille rampilta takana tuleville, että liittyvällä tiellä ajaville. KOITTAKAA NYT PERKELE PAINAA SITÄ KAASUA!!!

      • Pikku vika...

        Katsokaapa joskus kun ajatte 67:kaa jonkun takana. Rampilta tulossa auto, mitä tekee auto edessänne? Alkaa pikku hiljaa nostamaan nopeutta. Jotkut kyllä kiihdyttää ihan kunnollakin. Sehän voi tulla sieltä saatana mun eteen ajamaan! Rampilta saa tulla vain taakse!


      • pölly7
        Pikku vika... kirjoitti:

        Katsokaapa joskus kun ajatte 67:kaa jonkun takana. Rampilta tulossa auto, mitä tekee auto edessänne? Alkaa pikku hiljaa nostamaan nopeutta. Jotkut kyllä kiihdyttää ihan kunnollakin. Sehän voi tulla sieltä saatana mun eteen ajamaan! Rampilta saa tulla vain taakse!

        Kyllä. Rampilta on tarkoitus pyrkiä juurikin auton taakse. Mutta minkä ihmeen takia rinta rinnan tulevan auton pitää yrittää päästä päätietä kulkevan auton eteen, piennar pöllyten. Kun se olis PALJON helpompi liittyä sen rinnalla kulkevan auton taakse.


      • Noinko se olikin
        pölly7 kirjoitti:

        Kyllä. Rampilta on tarkoitus pyrkiä juurikin auton taakse. Mutta minkä ihmeen takia rinta rinnan tulevan auton pitää yrittää päästä päätietä kulkevan auton eteen, piennar pöllyten. Kun se olis PALJON helpompi liittyä sen rinnalla kulkevan auton taakse.

        Ai se pitää siis yrittää estää vaikka 150 lasissa ja ehtiä edelle? Se on siis normaalia?


      • eepee style
        pölly7 kirjoitti:

        Kyllä. Rampilta on tarkoitus pyrkiä juurikin auton taakse. Mutta minkä ihmeen takia rinta rinnan tulevan auton pitää yrittää päästä päätietä kulkevan auton eteen, piennar pöllyten. Kun se olis PALJON helpompi liittyä sen rinnalla kulkevan auton taakse.

        Jonon keulilla on tyhjää. Se sun perässä tuleva tulee persiissä kiinni, sen takana tuleva tulee persiissä kiinni, sen takana tule... jne. Ja sitten olis rako, mutta se viimeinenki hokaa että rampilta yrittää joku tulla ja kirii äkkiä välin kiinni. Mitä voit eepeellä tehdä kun tuut rampilta? A) Täysiä vaikka ojan kautta B) Hitaasti ja pysähtyä odottamaan ettet vaan mene kenenkään eteen. Joku vielä pahoittaa mielensä...


      • sunttura
        eepee style kirjoitti:

        Jonon keulilla on tyhjää. Se sun perässä tuleva tulee persiissä kiinni, sen takana tuleva tulee persiissä kiinni, sen takana tule... jne. Ja sitten olis rako, mutta se viimeinenki hokaa että rampilta yrittää joku tulla ja kirii äkkiä välin kiinni. Mitä voit eepeellä tehdä kun tuut rampilta? A) Täysiä vaikka ojan kautta B) Hitaasti ja pysähtyä odottamaan ettet vaan mene kenenkään eteen. Joku vielä pahoittaa mielensä...

        Avainsana on vilkku. Siis VILKKU. Kannattaa sunkin opetella käyttämään sitä vilkkua, eikä vain ängetä kylkimyyryä ilmanvilkkkua ahtaimpaan rakoon. Kyllä vilkulla saa aika hyvin tilaa. Se tila pitää vain määrätietoisesti ottaa. Osa ajaa toki persiissä kiinni, mutta kyllä aina joku rako löytyy. Se rako pitää valita heti, eikä arpoa, vaan päättäväisesti vain parhaimpaan rakoon.

        Itse valitsen ns target auton, jonka taakse vilkkua käyttäen menen ja otan sen tilan. Kaikista typerintä on mennä puskuretia hipoen etupuolelle. Oman takapuskurin sijaintia kaistanvaidossa on paljon vaikeampi tarkkailla, kuin oman etupuskurin sijaintia. Jos siis pitää puskureita hipoen kaistaa vaihtaa, niin mieluummin auton takapuolelle, kuin etupuolelle.


      • ------()-----
        sunttura kirjoitti:

        Avainsana on vilkku. Siis VILKKU. Kannattaa sunkin opetella käyttämään sitä vilkkua, eikä vain ängetä kylkimyyryä ilmanvilkkkua ahtaimpaan rakoon. Kyllä vilkulla saa aika hyvin tilaa. Se tila pitää vain määrätietoisesti ottaa. Osa ajaa toki persiissä kiinni, mutta kyllä aina joku rako löytyy. Se rako pitää valita heti, eikä arpoa, vaan päättäväisesti vain parhaimpaan rakoon.

        Itse valitsen ns target auton, jonka taakse vilkkua käyttäen menen ja otan sen tilan. Kaikista typerintä on mennä puskuretia hipoen etupuolelle. Oman takapuskurin sijaintia kaistanvaidossa on paljon vaikeampi tarkkailla, kuin oman etupuskurin sijaintia. Jos siis pitää puskureita hipoen kaistaa vaihtaa, niin mieluummin auton takapuolelle, kuin etupuolelle.

        Miten ne osaamattomat on siellä rampilla vaan? Niitä osaamattomia on tasan yhtä paljon siellä päätiellä.

        Vahinko on helppo antaa anteeksi liikenteessä ja sitä ennakoiva ajo on että tiedostaa sen, virheitä tapahtuu.

        Mutta tahallinen kiusanteko ja ilkeys liikenteessä ei ole hyväksyttävää. Jos ratin takana alkaa liiaksi päästä ärräpäitä, tungetaan tahallaan eteen ja aletaan "kouluttamaan" toisia liikenteessä, neuvoisin menemään peilin eteen. Et ole valmis liikenteeseen.

        Liikenne toimii yhteispelillä, ei vain sillä että "sinulla" on oikeuksia ja muilla vain velvollisuuksia.


      • KAASUASAATANA
        pölly7 kirjoitti:

        Kyllä. Rampilta on tarkoitus pyrkiä juurikin auton taakse. Mutta minkä ihmeen takia rinta rinnan tulevan auton pitää yrittää päästä päätietä kulkevan auton eteen, piennar pöllyten. Kun se olis PALJON helpompi liittyä sen rinnalla kulkevan auton taakse.

        Juuri tänä aamuna Pohjan rampista tulee Volvon katumaasturi. Mulla vakkari päällä ja edessä ja takana ei ole ketään kilometrin säteellä. Mitä tekee Volvo, liittyy eteeni puskuria hipoen VOI SAATANA. Eikö voinut sinne taakse liittyä? Nopeuteni oli vakio, joten ei olisi ollut kummoinen toimenpide sovittaa se oma vauhti joko reilusti suuremmaksi, koska halusi eteeni liittyä, tai sitten suosiolla liittyä taakse. MUTTA KUN EI VITTU OSATA!


      • mmfr
        ------()----- kirjoitti:

        Miten ne osaamattomat on siellä rampilla vaan? Niitä osaamattomia on tasan yhtä paljon siellä päätiellä.

        Vahinko on helppo antaa anteeksi liikenteessä ja sitä ennakoiva ajo on että tiedostaa sen, virheitä tapahtuu.

        Mutta tahallinen kiusanteko ja ilkeys liikenteessä ei ole hyväksyttävää. Jos ratin takana alkaa liiaksi päästä ärräpäitä, tungetaan tahallaan eteen ja aletaan "kouluttamaan" toisia liikenteessä, neuvoisin menemään peilin eteen. Et ole valmis liikenteeseen.

        Liikenne toimii yhteispelillä, ei vain sillä että "sinulla" on oikeuksia ja muilla vain velvollisuuksia.

        Rampilta kolmion takaa tuleva on aina väistämisvelvollinen, 67 ajavan ei tarvitse missään tilanteessa väistää rampilta tulevaa.


      • mmfr
        KAASUASAATANA kirjoitti:

        Juuri tänä aamuna Pohjan rampista tulee Volvon katumaasturi. Mulla vakkari päällä ja edessä ja takana ei ole ketään kilometrin säteellä. Mitä tekee Volvo, liittyy eteeni puskuria hipoen VOI SAATANA. Eikö voinut sinne taakse liittyä? Nopeuteni oli vakio, joten ei olisi ollut kummoinen toimenpide sovittaa se oma vauhti joko reilusti suuremmaksi, koska halusi eteeni liittyä, tai sitten suosiolla liittyä taakse. MUTTA KUN EI VITTU OSATA!

        Tyypillinen kusipäinen volovokuski, noita pitää kouluttaa.


      • Haloo!
        mmfr kirjoitti:

        Rampilta kolmion takaa tuleva on aina väistämisvelvollinen, 67 ajavan ei tarvitse missään tilanteessa väistää rampilta tulevaa.

        "...67 ajavan ei tarvitse missään tilanteessa väistää rampilta tulevaa. "

        Eikä hänen myöskään tarvitse vaihtaa kaistaa, sillä tieliikennelaissa kaistan vaihto tuossa tilanteessa on jopa kielletty. Rampilta tulijan pitää vastata itse omasta liittymisestään.

        Näin on näreet.


    • hästridders

      Melko lujaa nuo kauhavalaiset hevosillaan pääsee nykyään...
      Nuo maalaiset..

    • Ei kiirettä.

      Ylinopeus on kiellettyä,ei alinopeus,jokainen saa körötellä omaa nopeuttaan,myös mopoautot.

    • unhjjipokml ä

      On se kumma kun muualla päin, kuten Tampereella, osataan ajaa rampilta ajotielle, mutta täällä päin ilmeisesti pelätään tulla sieltä rampilta ajotielle, ja siitä ne vaaratilanteet just syntyy. Jarrutellaan ja hyvä ettei pysähdytä sinne rampin päähän, kun pitäisi nimenomaan saada siihen koslaan sitä vauhtia, laittaa vilkku päälle muille merkiksi että nyt aiot ajotielle tulla.
      Ja, kun sieltä rampilta tulevat ei tajua mitä se kolmio tarkoittaa niin kiilataan ajotiellä menevät eli tullaan suoraan päälle.

      • tollikko0

        Juuri näin. Pelätään tulla rampilta ajotielle. Siinä se suurin syy tähän tohelointiin. Ja pysäyttääkään ei uskalleta, vaan ennemmin vain silmät ummessa kylkimyyryä toivoen että toinen väistää. Yleensä suurin osa väistää, ja näin osaamattomat pelkääjät pääsevät kuin pääsevätkin liittymään ajotielle. Ajotien vasemmalla kaistalla tulee sitten vaaratilanteita, kun oikeaa kaistaa ajavat refleksinomaisesti väistävät MITÄÄN KATSOMATTA vasemmalle. Monesti pohjan valtatiellä on aikamoinen tollikko toinen toistaan huonompia autokuskeja. Vain ITSE joustamalla välttää peltikolhut. Suurin osa ei osaa muuta kuin väistää koukkaamalla mitään katsomatta, liikennetaju ei vain riitä muuhun. Monesti kuolleesta kulmasta tuleva autoilija on ainut joka voi estää sen kolarin.


      • tollikko0
        tollikko0 kirjoitti:

        Juuri näin. Pelätään tulla rampilta ajotielle. Siinä se suurin syy tähän tohelointiin. Ja pysäyttääkään ei uskalleta, vaan ennemmin vain silmät ummessa kylkimyyryä toivoen että toinen väistää. Yleensä suurin osa väistää, ja näin osaamattomat pelkääjät pääsevät kuin pääsevätkin liittymään ajotielle. Ajotien vasemmalla kaistalla tulee sitten vaaratilanteita, kun oikeaa kaistaa ajavat refleksinomaisesti väistävät MITÄÄN KATSOMATTA vasemmalle. Monesti pohjan valtatiellä on aikamoinen tollikko toinen toistaan huonompia autokuskeja. Vain ITSE joustamalla välttää peltikolhut. Suurin osa ei osaa muuta kuin väistää koukkaamalla mitään katsomatta, liikennetaju ei vain riitä muuhun. Monesti kuolleesta kulmasta tuleva autoilija on ainut joka voi estää sen kolarin.

        Ja lisäyksenä... tämä koukkaamalla väistäminen on varsin yleinen ilmiö. Jostain syystä jarrua ei osata painaa, vaan ennemmin vain koukataan, ja vieritään eteenpäin kuin biljardipallo. Autokoulussa opetetaan ensin jarruttamaan tai hiljentämään ainakin vauhtia ja vasta viime keinona väistöliike. Täkäläinen tekee väistöliikkeen ennakolta mitään katsomatta, koska jarrupolkimen painaminen on jostain syystä liian vaikeaa.


      • asenne_vammaisia
        tollikko0 kirjoitti:

        Juuri näin. Pelätään tulla rampilta ajotielle. Siinä se suurin syy tähän tohelointiin. Ja pysäyttääkään ei uskalleta, vaan ennemmin vain silmät ummessa kylkimyyryä toivoen että toinen väistää. Yleensä suurin osa väistää, ja näin osaamattomat pelkääjät pääsevät kuin pääsevätkin liittymään ajotielle. Ajotien vasemmalla kaistalla tulee sitten vaaratilanteita, kun oikeaa kaistaa ajavat refleksinomaisesti väistävät MITÄÄN KATSOMATTA vasemmalle. Monesti pohjan valtatiellä on aikamoinen tollikko toinen toistaan huonompia autokuskeja. Vain ITSE joustamalla välttää peltikolhut. Suurin osa ei osaa muuta kuin väistää koukkaamalla mitään katsomatta, liikennetaju ei vain riitä muuhun. Monesti kuolleesta kulmasta tuleva autoilija on ainut joka voi estää sen kolarin.

        Pohjan valtatie ei ole mikään moottoritie, mutta olen samaa mieltä että siinä liittymiskaistalla tulisi kiihdyttää.

        Ongelmia tulee siitä kun meilläpäin ei IKINÄ kukaan anna tilaa.

        Toisaalta ei kyllä missään muuallakaan Suomessa. Ainoastaan Helsingin alueella osataan yleisesti antaa tilaa myös muille autoille.


      • ritsat
        asenne_vammaisia kirjoitti:

        Pohjan valtatie ei ole mikään moottoritie, mutta olen samaa mieltä että siinä liittymiskaistalla tulisi kiihdyttää.

        Ongelmia tulee siitä kun meilläpäin ei IKINÄ kukaan anna tilaa.

        Toisaalta ei kyllä missään muuallakaan Suomessa. Ainoastaan Helsingin alueella osataan yleisesti antaa tilaa myös muille autoille.

        Sä jäät odottamaan turvallista rakoa aiheutamatta vaaratilanteita, onko liian vaikeaa?


      • Perus EP
        ritsat kirjoitti:

        Sä jäät odottamaan turvallista rakoa aiheutamatta vaaratilanteita, onko liian vaikeaa?

        Jäät odottamaan-> Eli pakko usein melkein pysähtyä koska kukaan ei halua autoa edelleen rampilta. Kiihdytetään ettei kukaan vaan pääsisi rampilta tulemaan.


      • ladeudenliikenne
        Perus EP kirjoitti:

        Jäät odottamaan-> Eli pakko usein melkein pysähtyä koska kukaan ei halua autoa edelleen rampilta. Kiihdytetään ettei kukaan vaan pääsisi rampilta tulemaan.

        Juurikin näin se menee.

        Toisaalta jo autokoulussa yli 10 vuotta sitten inssi sanoi että pohjantiellä rampilta tulevia autoja ei pidä päästää, koska niillä on väistämisvelvollisuus.

        Asenne opetetaan meille seinäjokisille jo autokoulussa :D

        Eli parempi kun annatte meille tilaa tai ajetaan päälle.


      • ritsat
        Perus EP kirjoitti:

        Jäät odottamaan-> Eli pakko usein melkein pysähtyä koska kukaan ei halua autoa edelleen rampilta. Kiihdytetään ettei kukaan vaan pääsisi rampilta tulemaan.

        Perus EP sä pysähdyt jos tilanne sitä vaatii, sulla ei ole koskaan niin kiire että sun vaaratilanteita pitää aiheuttaa.


      • Perus EP
        ritsat kirjoitti:

        Perus EP sä pysähdyt jos tilanne sitä vaatii, sulla ei ole koskaan niin kiire että sun vaaratilanteita pitää aiheuttaa.

        Juuri toiset valittaa ettei saa pysähtyä? Toiset sanoo ettei sieltä saa tulla ja estää pääsyn tahallaan? Onko täällä yhtäkään joka tietää kuinka 67:lla ajetaan ja kuinka rampilla ajetaan? Tai moni tietää miten pitäisi ajaa, mutta eivät vain aja niin. Se että siellä on kolmio, ei tarkoita että rampilta tulijoiden pääsy pitää estää tai turvavälit pitää kuroa ramppien kohdalla umpeen.


    • kun ei osata niin...

      "Eli parempi kun annatte meille tilaa tai ajetaan päälle."

      Sulla ei taida liikennemerkit tai säännötkään kovin hallussa olla.
      Tai tiedätkö ylipäätään mitä se kolmio siellä rampilla tarkoittaa?? Se ei todellakaan tarkoita sitä, että suoraa ajavat väistää rampilta tulevia joilla on kolmio. Kolmion takaa tulevalla EI ole päälleajo-oikeutta. Sitä vasenta kaistaa käytetään ohittamiseen.Rampiltahan kiihdytetään auto muuhun liikenteeseen sopivaksi, ei suinkaan pysähdytä!
      Ne jotka ei liikennesääntöjä tiedä, keksii omia sääntöjään.
      Vai vänkäättekö kolaritilanteessa poliisillekin jos ja kun ootte syyllisiä kolmion takaa päälle tulevana??
      Kumma kun täällä päin ei vaan osata liikennesääntöjä eikä haluta myöntää omia virheitä, esim Tampereella rampilta tulemiset onnistuu mallikkaasti.

    • tuurillako meette?

      Nimimerkki asenne_vammaisia: Et siis ymmärrä että rampilta tulevilla on väistämisvelvollisuus?Liittymiskaistalla kiihdytetään auto ja vilkku päälle että aiot tulla sopivaan väliin aiheuttamatta vaaratilanteita. Ilman vilkkua kukaan ei tiä mitä aiot.

      • Saa lainata

        Mikä ihme siinä pohjantien rampilta päätielle tuleminen on niin vaikeaa ?
        Sen verran voi toki joustaa ettei päätiellä kulkevat kuro sitä turvaväliä kiinni kun raskas liikenne yrittää ruuhka-aikoina mukaan liikenteen vilinään. Ne ei kiihdy.

        Sen ymmärrän ettei edes seinäjokiset saati ulkopaikkakuntalaiset autokouluopettajatkaan osaa ramppikäyttäytymistä, saati että opettavat sitä (edes teoriassa).

        VÄÄRIN: kiihdytetään nurmikon kautta päätiellä kulkevan nokan edestä eteen ja jarrutetaan siihen.
        VÄÄRIN: kuljetaan rintarinnan päätiellä kulkevan kanssa ja katsotaan kummalta pettää ensimmäisenä kantti, kumpi jarruttaa ensin.
        OIKEIN: kiihdytetään liikenteen vaatimalle tasolle ja heti kun päätietä kulkeva on mennyt ohi, käännetään vilkulla sen perään ( ei kuitenkaan millin päästä )

        PANIIKKI: Pysähdytään rampin kiihdytyskaistan (alku)päähän odottaan turvavälittömän autojonon ohiajoa ja mitään pahaa tapahtumatta tai muuta liikennettä häiritsemättä (jos takanakaan ei ole muita) jatketaan matkaa sitten kun on rauhallisempaa. Mitään pahaa ei tapahtunut ja peräänajaja maksaa aina.

        Mutta kun se on vain niin vaikeaa, eikä tätä opeteta ajokoulussa.


    • einari-juntti

      Tohtiiko seinäjoelle tulla ollenkaa ettei joudu jonkun pässin runtelemaksi 67:lla?

      • 3+10

        Jos pitää edes miettiä, että tohtiiko ajaa Seinäjoella, niin paree olis pysyä kotona. Vielä paree jos et ajaisi ollenkaan. Olispaha yks pelkäävä hinuri pois sekaamasta liikennettä.


      • Kauhun kilometrit

        Liikenne sujuisi monessa paikassa erinomaisesti, jos maalaiset pitäisivät edes 20 metrin välin edellä ajavaan.

        Mutta ei!

        Nokka toisen perseessä pitää ajaa, muuten maalainen eksyy tieltä ja putoaa ojaan. Viimeksi juuri 15.12. maanantaina päivällä yksi vaalea tilataksi ajoi perässäni Seinäjoelta Evijärvenkin ohi ja kääntyi sitten sinne oikealle oikotielle Lappajärven suuntaan.

        Minun mittarini näytti koko matkan plusmiinus 90 km/h. Minä ja taksi
        ajoimme kaksistaan peräkkäin koko tuon matkan, ja taksin kuljettaja roikkui koko ajan kiinni takapuskurissani. Edes Kauhavan suorilla ei tämä "taitava" kuski yrittänytkään ohitseni, nuoleskeli vain takakonttiani.

        Jos tuon taksin omaiset tai ystävät näkevät tämän kirjoitukseni, niin kertokaa sille "ammattilIaiselle", että ainakin kolme kertaa hän oli törmätä autooni, kun hidastin liikennevaloihin, koululaiskuljetuksen ja kiertoliittymän vuoksi.

        Tai mieluummin: ottakaa häneltä kortti pois heikentynee ajotaidon takia.


      • einäri-juntti
        3+10 kirjoitti:

        Jos pitää edes miettiä, että tohtiiko ajaa Seinäjoella, niin paree olis pysyä kotona. Vielä paree jos et ajaisi ollenkaan. Olispaha yks pelkäävä hinuri pois sekaamasta liikennettä.

        Ohikulkumatkalla, uskaltaako 67 ajaa pohjoisen suuntaan vai pitääkö kiertää muualta, ensimmäinen vaaranpaikka on liittymä itikanmäen kohdalla joku runkkari sieltä kuitenki kylkeen tulee.


      • 4+9
        einäri-juntti kirjoitti:

        Ohikulkumatkalla, uskaltaako 67 ajaa pohjoisen suuntaan vai pitääkö kiertää muualta, ensimmäinen vaaranpaikka on liittymä itikanmäen kohdalla joku runkkari sieltä kuitenki kylkeen tulee.

        Kohtahan se uus ohikulkutie valmistuu. Tosin sittenkin on ne Kertunlaakson valittajat varmaan heittelemässä kiviä tuulilasiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe