lapselle kertomisen vaikeus...

miksi niin vaikeaa..

Todellisuudessa en välitä muusta kuin lapsestani, miten hänelle kertoisin, miten hän ottaa sen, miten , miten miten...miten sanon sen että isi muuttaa pois. Tai sinä ja äiti muutatte pois. Ehkä tulee olemaan elämäni vaikein asia kun alan siitä puhumaan. Muutaman vuoden vanha lapsi kun ei ymmärrä aikuisten mielten mutkia...
Miten hän sen ottaa......:(

6

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miesvm_1967x

      Riippuu lapsesta mutta todennäköisesti itkee asiaa kauan eikä nyt ymmärrä että miksi hänelle rakas ihminen "katoaa" elämästään.

      Raskas prosessi mutta ei siinä auta muuta kuin kertoa että isi ja äiti ei enää voi elää ja asua yhdessä syystä että (..keksit jotakin tähän).

      Surullista, hyvin surullista, mutta joskus asiat menee näin tai nykyään liiankin usein. Aika sitten parantaa ne sielun haavat. Toivottavasti pian.

      Koettu on :(

    • 16+2

      Mä luulen että loppujen lopuks lapset sopeutuu uuteen tilanteeseen jopa nopeammin kuin aikuiset itse. Ja etenkin jos lapses on vasta parivuotias, niin aivan varmasti sopeutuu. Toki alkuun ihmettelee tilannetta, kuten itse kukin.
      Mutta hän kasvaa siihen ja isompana aattelee tod.näk. että vanhemmat on asuneet erillään niin kauan kuin hän voi muistaa. Yritä ottaa vain asia ja tilanne kerrallaan,
      älä murehdi etukäteen. Muuten joudut murehtimaan kahteen kertaan. Tsemppiä!

      • miesvm_1967x

        Joo, tämäkin oli ihan hyvä vastaus vaikka hieman erilainen kuin minun vastaukseni. Mutta hieman tätä kait ajoin takaa että alkushokin jälkeen lapsi kyllä sopeutunee. Tosin edelleenkin näen asian niin että se on yksilöllistä tuo sopeutuminen. Tietty kun muksu on ihan pieni niin asioista ei jää niin paljon "huonoja muistoja". Tietty kasvaessaan toinen ihmettelee miksei isi asu täällä siinä missä toinen lapsi ihmettelee miksei saa kahta jälkkärivanukasta :D


    • textaria--

      Nykyään on suosittua laittaa tekstiviesti.

      • eräs äiti

        Juuri tuon asian ajattelu saa minut todella surulliseksi. En voi jatkaa näin mieheni kanssa, ahdistaa luottamuksen menetys.. riitelemme turhan usein enkä soisi rakkaan lapseni sitä kuulevan. Kyseessä on enemmänkin kinastelu sarkastisella hieman normaalia kovemmalla äänellä mut toki lapsi siihen reagoi että olemme ilkeitä toisillemme. Mutta meidän lapsi rakastaa sitä kun laulamme yhdessä hänelle mieheni tekemän tuutulaulun tai kun suukottelemme häntä yhtä aikaa molemmille poskille. Mutta hänkin on alkanut reagoimaan myös isänsä tietokoneella istumiseen ja kun ei reagoi häneen kun hän menee kohti. Kun näen tämän monta kertaa päivässä se sattuu minuun lujaa. Itse aukaisen käteni hänelle ja hän juoksee syliini kikattaen tai hymyillen. Joskus myös kun tulee pipi. Mutta koska poika selvästi on kiintynyt myös isäänsä en millään haluaisi muuttaa pois ja sekoittaa pojan elämää. Mutta on asioita joiden vuoksi olisi pakko juurikin suojellakseni poikaa. Hirveä dilemma.. kyllä minä vielä miehestäkin välitän mutta en jaksa enää tyhjiä lupauksia enkä katsoa vierestä itsensä tuhoamista.. hirveän raskasta aina toivoa ja pettyä kun toinen pettää luottamuksen kerta toisensa jälkeen. Pelkään että myöhemmin myös poika näkee isän muuttuvan tai ehkä on jo koska niinä päivinä on hakenut minun syliä ja huomiota enemmän.
        Ei ole lapsen osa helppo erossa koskaan vaikka itse äidilleni aikanaan neuvoin että ota ja lähde. Nyt ymmärrän miksi se oli äidille vaikeaa lähteä


      • mamikka
        eräs äiti kirjoitti:

        Juuri tuon asian ajattelu saa minut todella surulliseksi. En voi jatkaa näin mieheni kanssa, ahdistaa luottamuksen menetys.. riitelemme turhan usein enkä soisi rakkaan lapseni sitä kuulevan. Kyseessä on enemmänkin kinastelu sarkastisella hieman normaalia kovemmalla äänellä mut toki lapsi siihen reagoi että olemme ilkeitä toisillemme. Mutta meidän lapsi rakastaa sitä kun laulamme yhdessä hänelle mieheni tekemän tuutulaulun tai kun suukottelemme häntä yhtä aikaa molemmille poskille. Mutta hänkin on alkanut reagoimaan myös isänsä tietokoneella istumiseen ja kun ei reagoi häneen kun hän menee kohti. Kun näen tämän monta kertaa päivässä se sattuu minuun lujaa. Itse aukaisen käteni hänelle ja hän juoksee syliini kikattaen tai hymyillen. Joskus myös kun tulee pipi. Mutta koska poika selvästi on kiintynyt myös isäänsä en millään haluaisi muuttaa pois ja sekoittaa pojan elämää. Mutta on asioita joiden vuoksi olisi pakko juurikin suojellakseni poikaa. Hirveä dilemma.. kyllä minä vielä miehestäkin välitän mutta en jaksa enää tyhjiä lupauksia enkä katsoa vierestä itsensä tuhoamista.. hirveän raskasta aina toivoa ja pettyä kun toinen pettää luottamuksen kerta toisensa jälkeen. Pelkään että myöhemmin myös poika näkee isän muuttuvan tai ehkä on jo koska niinä päivinä on hakenut minun syliä ja huomiota enemmän.
        Ei ole lapsen osa helppo erossa koskaan vaikka itse äidilleni aikanaan neuvoin että ota ja lähde. Nyt ymmärrän miksi se oli äidille vaikeaa lähteä

        Itse kun sovittiin avioerosta kerroin heti, että isi muuttaa pois. Ei muutaanut heti vaan parin kuukauden päästä. Mainitsin aina silloin tällöin, että kohta jäädään kolmistaan kun isi lähtee. Sitten eräänä aamuna isi lähti ja ei hänestä paljoa sen jälkeen kuulunutkaan. Tosi harmi lasten kannalta, mutta minkäs teet kun ei halunnut heitä yöksi luokseen kun pari kertaa kymmenen vuoden aikana. No vierailut yleensäkin olivat n 3 kk välein, joten ei niistä montaa kymmenessä vuodessa yhteensäkään tullut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe