Tutkija: Vauvan nukkumapaikka on äidin vieressä

Lukija...

Länsimaissa pienet lapset laitetaan usein omiin pinnasänkyihin nukkumaan. Yksin nukkuminen on kuitenkin vauvalle iso juttu. Eteläafrikkalaisessa tutkimuksessa väitetään, että äidin vieressä nukkuminen tukee kokonaisvaltaisesti lapsen kehitystä.

http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/Terveys/Uni/Vauvan-paikka-on-aidin-vieressa/

17

1053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • weraerasd

      Entä jos äiti ei pysty nukkumaan itse vauva ihan vieressä, vaan herää joka ikiseen äännähdykseen ja/tai pelkää, että vahingossa kierähtää vauvan päälle, jonka vuoksi ei pysty nukkumaan. Minäkin alussa kokeilin tuota, mutta ekojen kuukausien jälkeen siirsimme vauvan vierestäni pinnasänkyyn vähän kauemmas meidän sängyn viereen, että olisin itse nukkunut paremmin. Lisäksi jos lapsia on vaikka 3, niin se tarkoittaisi, että äiti nukkuisi jotain 10v aina joku lapsi kainalossa, mites parisuhde? Meillä ainakin mies ei ole halunnut, että lapsi nukkuu välissä koko ajan. Perhepeti on perhekohtaista, mielestäni oikea ratkaisu on se, jossa kaikki saavat parhaiten nukuttua yön!

      • TuplaMamu

        Niin, näinhän se on. Perhekohteista ja mielestäni maksimissaan vuoden verran sitä kannattaa harrastaa, siis perhepetiä. Yli vuosikas voi sitten nukkua jo omassa sängyssä omassa huoneessa tai lasten huoneessa muiden sisarusten kanssa. Kyllä se parisuhde kärsii jos lapset samassa pedissä nukkuu. Vauva-aika menee jotenkin kun siihen niin asennoituu.


      • Isä
        TuplaMamu kirjoitti:

        Niin, näinhän se on. Perhekohteista ja mielestäni maksimissaan vuoden verran sitä kannattaa harrastaa, siis perhepetiä. Yli vuosikas voi sitten nukkua jo omassa sängyssä omassa huoneessa tai lasten huoneessa muiden sisarusten kanssa. Kyllä se parisuhde kärsii jos lapset samassa pedissä nukkuu. Vauva-aika menee jotenkin kun siihen niin asennoituu.

        Perhekohtaistahan tuo tietenkin on, mutta mikä siinä vuoden iässä on sellaista, että lapsi joutaa yksin omaan huoneeseen?

        Oma lapseni ei ole varmaan koskaan nukkunut äitinsä vieressä, ensimmäiset puoli vuotta tosin samassa huoneessa sentään. Minä taas aloin ottamaan juurikin tuossa vuoden tietämillä lapsen viereeni nukkumaan, enkä ole yhtään katunut. Unitutit ja -pullot jäivät tosi aikaisin pois. Yöheräämisiä ei ollut, nukkumaanmeno oli helppoa kun mentiin yhdessä nukkumaan jne.

        Vanhemmalla lapsella (exäni edellisestä liitosta) oli yökastelua, nukahtamisongelmia ja yöheräämisiä vielä kouluiässäkin. Siihen voi tietenkin olla moniakin syitä, mutta osatekijänä oli varmasti se, että hän joutui aina nukkumaan yksin.


      • weqweqweasd
        Isä kirjoitti:

        Perhekohtaistahan tuo tietenkin on, mutta mikä siinä vuoden iässä on sellaista, että lapsi joutaa yksin omaan huoneeseen?

        Oma lapseni ei ole varmaan koskaan nukkunut äitinsä vieressä, ensimmäiset puoli vuotta tosin samassa huoneessa sentään. Minä taas aloin ottamaan juurikin tuossa vuoden tietämillä lapsen viereeni nukkumaan, enkä ole yhtään katunut. Unitutit ja -pullot jäivät tosi aikaisin pois. Yöheräämisiä ei ollut, nukkumaanmeno oli helppoa kun mentiin yhdessä nukkumaan jne.

        Vanhemmalla lapsella (exäni edellisestä liitosta) oli yökastelua, nukahtamisongelmia ja yöheräämisiä vielä kouluiässäkin. Siihen voi tietenkin olla moniakin syitä, mutta osatekijänä oli varmasti se, että hän joutui aina nukkumaan yksin.

        Hienoa jos sinä haluat aina mennä samaan aikaan nukkumaan kuin lapsesi ja nukkua lapsi kainalossa, mutta me muut haluamme myös sen säilyvän parisuhteen. Meillä mies ei pystynyt nukkumaan jos lapsi välissä ja oli tosi rankkaa kun hän joutui nukkumaan eri huoneessa patjalla monta kuukautta, ei ollenkaan hyvä juttu parisuhteelle.


      • Isä
        weqweqweasd kirjoitti:

        Hienoa jos sinä haluat aina mennä samaan aikaan nukkumaan kuin lapsesi ja nukkua lapsi kainalossa, mutta me muut haluamme myös sen säilyvän parisuhteen. Meillä mies ei pystynyt nukkumaan jos lapsi välissä ja oli tosi rankkaa kun hän joutui nukkumaan eri huoneessa patjalla monta kuukautta, ei ollenkaan hyvä juttu parisuhteelle.

        No mulla oli tietty sikäli helpompaa, ettei ollut parisuhdetta.


      • perhepeti ei
        weqweqweasd kirjoitti:

        Hienoa jos sinä haluat aina mennä samaan aikaan nukkumaan kuin lapsesi ja nukkua lapsi kainalossa, mutta me muut haluamme myös sen säilyvän parisuhteen. Meillä mies ei pystynyt nukkumaan jos lapsi välissä ja oli tosi rankkaa kun hän joutui nukkumaan eri huoneessa patjalla monta kuukautta, ei ollenkaan hyvä juttu parisuhteelle.

        tarkoita että äiti jää nukkumaan samaan aikaan kun vauvakin.Itse nukutin vauvan ja nousin sängystä ylös.Vauvan ei myöskään tarvitse olla vanhempien keskellä vaan vaikka seinän ja äidin välissä.Ja myöskään parisuhde ei kaikilla kärsi koska läheisyyttä ja seksiä voi muuallakin harrastaa kuin sängyssä.Mutta kaikki tyylillään.


      • Nukkumamatti
        perhepeti ei kirjoitti:

        tarkoita että äiti jää nukkumaan samaan aikaan kun vauvakin.Itse nukutin vauvan ja nousin sängystä ylös.Vauvan ei myöskään tarvitse olla vanhempien keskellä vaan vaikka seinän ja äidin välissä.Ja myöskään parisuhde ei kaikilla kärsi koska läheisyyttä ja seksiä voi muuallakin harrastaa kuin sängyssä.Mutta kaikki tyylillään.

        Uskomatonta, että yhä vielä lapsi nukutetaan "Äidin ja seinän välissä", jolloin hän ei pääse edes putoamaan, jos äiti kierähtää lapsen päälle. Kuinkahan monta lasta on tukehtunut vanhempiensa sänkyyn!
        Entä se nukuttaminen! Lapsi pannaan vuoteeseen kun hän on väsynyt ja pannaan peitto päälle. Hellät hyvät yöt, ehkä nalle, tutti tms. yöjuttu, valo himmeäksi ja lapsi nukkuu. Ei siinä nukuteta. Monilapsisessa perheissähän se olisi jo epäinhimillistä vuorottelua tuntikausia joka ilta. Joku järki pitäisi olla lasten hoidossa.
        Lapselle kuuluu omat vaatteet, omat lelut, oma sänky. Voihan se sänky olla vanhempien sängyn vieressä, mutta siihen lapsen pitää nukahtaa.
        Lapsellekin kuuluu yksityisyys.


    • pinnasänky parempi

      Minä olen erittäin tarkka siitä, että vauva ei nukahda meidän vanhempien sänkyyn. Syitä on monta: 1. Ahdasta...ja hänellä on hengitysvaikeuksia muutenkin...2. Pinnasängyssä on vauvalle sopiva tukeva patja johon nenä ei uppoa niin helposti. Pinnäsängyssä ei ole tyynyjä eikä peittoja. Näin SIDS-riski on alhaisempi pinnasängyssä. 3. Mies tupakoi joskaan ei sisätiloissa. 4. Isosisarus voi kesken kaiken tulla huoneestaan äidin viereen eikä ehkä unisena huomaisi nukkuvaa vauvaa. 5. Pinnasängystä ei putoa vaikka vauva lähtisi yöaikaan unisena konttaamaan tai ryömimään. 6. Pinnasängyssä on hengityshälytin, joten minun ei tarvitse olla huolissani siitä, hengittääkö vauva vai ei...
      Kaiken kaikkiaan hänen on turvallisempi nukkua omassa sängyssään...

    • stressaavaa

      Mies voisi lakata tupakoimasta niin olisi yksi huoli vähemmän.

      • Liäkärj

        Mites se tupakointi muka vaikuttaa jos ulkona tupakoi. Meinaatteko että vaatteisiin ja käsiin jäävä tervan haju on myrkyllistä? Ei se ole, se on korkeintaan epämiellyttävää.


    • isän näkökulma

      Perheessämme on 2 lasta joista nuorempi nyt 3kk ja vanhempi 5v. Vanhempi nukkui meidän kanssa samassa huoneessa n.4 vuotiaaksi saakka, nyt joskus jopa nukahtaa omaan huoneeseensa, aika usein kyllä kannetaan sinne sohvalta tai mistä milloinkin vanhempiensa seurasta. Nuorempi nukkuu meidän kanssa parisängyssä tai "kelan laatikossa" joka on sängyn vieressä. Ensimmäiset 1-2kk, kunnes pääsivät hieman normaaliin rytmiin, molemmat lapset nukkuivat äitinsä kainalossa olohuoneen sohvalla. Isäntä sai nukkua yöt:)

      Kerrottakoon tässä vaiheessa että vaimoni, lasten äiti, on thaimaalainen. Thaimaassa pidetään meidän "farankien" tapaa nukuttaa lasta yksin omassa huoneessaan vähintäänkin outona. Samoin mä olen alkanut kyseenalaistamaan tätä länsimaista tapaa. Mikä kiire saada vauvaa "itsenäistymään" niin nopeasti.

      Joku ketjussa kysyi miten parisuhteen hoitaminen onnistuu? Ihan samassa huoneessa joskus ja joskus taas jos meno yltyy villiksi niin vaihdetaan huonetta;)

      • pinnasänky parempi

        Ei Suomessa suositella pienen vauvan nukuttamista omassa huoneessa. Meillä on pinnasänky ihan äidin nukkumasijan vieressä.


    • hyvin toiminut

      meillä nukkuu samassa sängyssä ja aivan ihana on nukkuakin. olisi tosi julmaa viedä noin pieni toiseen huoneeseen jonne ei näköyhteyttä tai laittaa pinnasänkyyn vaikka ois samassa huoneessa. tuntuisi tosi kolkolta laittaa pieni avuton yksin. ihana kun taapero on yön aikana liimautunut kylkeen kiinni ja tuhisee aamulla vieressä. mieluummin taapero vieressä kuin tupakalle haiseva ukko.
      kyllä lapsen pitää tunteä olonsa turvalliseksi, itsekästä ajatella, että minä minä minä haluan nukkua.
      harrastakaa seksiänne muualla.

    • meille hyvä

      meillä lapsi nukkui n. 7 kk asti niin, että nukutettiin samaan huoneeseen, mutta oman sänkyyn. yöllä otettiin sitten viereen, jos heräili paljon ja halusi jatkuvasti syödä. mutta lopulta meno meni siihen, että vauva heräsi 10 kertaa yössä. kun kokeiltiin siirtää omaan huoneeseen, niin yöt rauhoittuivat viikossa. ilmeisesti meidän vanhempien äänet (minä puhun ja kiljun unissani, mies kuorsaa) herättelivät vauvaakin vähän väliä, hän on tosi herkkäuninen. koko perhe tyytyväisempi nyt, kun vauva saa nukkua rauhassa ja me vanhemmat saadaan keskenämme möykätä yöllä - jaksetaan kaikki touhuta enemmän. seuraava vauvakin siirretään omaan huoneeseensa, kunhan yösyönnit alkaa jäädä pois, jos on yhtä herkkäuninen kuin esikoinen. joskus vauvaa pitää suojella vanhempien yökäyttäytymiseltä. tää on niin tilanne- ja perhekohtaista, ei oo absoluuttista totuutta. :)

    • Minunvauva

      nukkui alussa vieressäni ja myöhemmin, kun on ruvennut liikkumaan, niin pinnasängyssään. Mies nukkuu muualla, koska kuorsaa, eikä sitä jaksa kuunnella.

    • trybny

      meidän vauva on heti kotiin päästyä nukkunut omassa sängyssä ja omassa huoneessa. ei ole ollut mahdollisuutta ottaa samaan huoneeseen/viereen. hyvin nukkuu. yö unet on jo 4,5kk ikäisenä 11-12 tuntia putkeen.

    • joomluuk

      mulla kokemusta vauvan yksin "nukuttamisesta" länsimaiseen tapaan ja sitten nykyisen thai-vaimoni tavasta nukuttaa ja hoitaa vauvoja 24h symbioosissa. Olen nähnyt neljän vauvan varttuvan, 2 thaimaalaiseen tapaan ja 2 suomalaiseen tapaan ja sanoisin että thaimaalainen tapa tuottaa ainakin tyytyväisempiä vauvoja. Ehkä kauemmin ovat riippuvaisia äidin sylistä mutta eipä ole äidilläkään kiire takaisin työelämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe