halvat kompassikiikarit

köyhä sunnuntaiseilo

Moi,

kevyeen kauniinsään mökki/veneilykäyttöön tarttis kompassikiikarit. Tiedän että kuvanvakaajat on hyviä ja valovoima on kiva mutta näiden nyt tarttis olla ennenkaikkea halvat. Tuollaiset talameksit jo löysinkin, 129,- eikä haittais vaikka olisi halvemmatkin. Osaatteko linkittää jonkun vähiten epäsuositeltavan?

36

2857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MitaanTietamaton

      En osaa linkittää mitään kiikaria. Talamex tuli brändinä ihan ensi kerran vastaan, kun ei ole kumivenettä eikä taittofillariakaan. Kuka kiikarin on viime kädessä valmistanut, jäi arvoitukseksi.

      Itse asiassa halusin laittaa mietintään kompassin. Sille on muutama hyötykäyttö, joita vankasti puolustan, mutta silloin kun hinta on keskeinen tekijä, niin harkitsisin vakavasti sen tarpeellisuutta.

      Kauniille keleille saattaisin jopa harkita pienempiä kiikareita kuin 7x50, joiden laadukkaat mallit tuppaavat painamaan jokseenkin reilusti. Päivällä valoa riittää 30-40 millin linsseillekin ihan hyvin.

      • alkup kysyjä

        Omistan kiikarit! Huonot. Kompanssikin on. Haluaisin veden kestävä tn kiikarit ja varakompassin, muttaben tarvitse huippu tarkkuutta tai valotehoa. Satkun hintaluokassa...?


      • Bresser
        alkup kysyjä kirjoitti:

        Omistan kiikarit! Huonot. Kompanssikin on. Haluaisin veden kestävä tn kiikarit ja varakompassin, muttaben tarvitse huippu tarkkuutta tai valotehoa. Satkun hintaluokassa...?

        Eikös Bilteman kiikarit ole olleet ihan kohtuulliset hintaansa nähden, näin olen ainakin käsittänyt. Joskus tuollaisten läpi rannan bikinityttöjä tihrustanut ja ihan hyvin näkyi.


      • MitaanTietamaton
        alkup kysyjä kirjoitti:

        Omistan kiikarit! Huonot. Kompanssikin on. Haluaisin veden kestävä tn kiikarit ja varakompassin, muttaben tarvitse huippu tarkkuutta tai valotehoa. Satkun hintaluokassa...?

        Valistunut arvaus, jotta satasen vedenkestävät kompassilliset kiikarit tulevat tuotantolinjalta, jossa on mahdollisuus saada kohtuulliset tai surkeat yksilöstä riippuen.

        Nettiseikkailun perusteella ostin joskus muutaman kympin kiikarit, kun pitivät oleman hintaansa nähden tosi hyvät. Valitsin vielä kaupassa muutamasta yksilöstä mielestäni parhaat. Sittemmin huomasin, jotta prismat eivät ole ihan linjassa ja mulla näkyi linssien kuvat hieman eri kohdassa. Vaimon paremmat aivot pystyivät korjaamaan virheen, minun ei. Palautukseen meni ja siellä vastaanottaja halusi tarkistaa virheen syyn. Aluksi näkyi vain yksi kuva, mutta minuutin jälkeen hänkin näki maiseman kahtena.

        Tämän perusteella vaikea suositella 'noname'-kiikareita, vaikka omat kokemukset olisivat hyviäkin.


      • Käy järkeen
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Valistunut arvaus, jotta satasen vedenkestävät kompassilliset kiikarit tulevat tuotantolinjalta, jossa on mahdollisuus saada kohtuulliset tai surkeat yksilöstä riippuen.

        Nettiseikkailun perusteella ostin joskus muutaman kympin kiikarit, kun pitivät oleman hintaansa nähden tosi hyvät. Valitsin vielä kaupassa muutamasta yksilöstä mielestäni parhaat. Sittemmin huomasin, jotta prismat eivät ole ihan linjassa ja mulla näkyi linssien kuvat hieman eri kohdassa. Vaimon paremmat aivot pystyivät korjaamaan virheen, minun ei. Palautukseen meni ja siellä vastaanottaja halusi tarkistaa virheen syyn. Aluksi näkyi vain yksi kuva, mutta minuutin jälkeen hänkin näki maiseman kahtena.

        Tämän perusteella vaikea suositella 'noname'-kiikareita, vaikka omat kokemukset olisivat hyviäkin.

        Siis et suosittele edullisia kiikareita koska vaimosi aivot on paremmat?


      • MitaanTietamaton
        Käy järkeen kirjoitti:

        Siis et suosittele edullisia kiikareita koska vaimosi aivot on paremmat?

        Tämä on ilmeisesti kysymys eikä johtopäätös. Molemmat lauseet ovat toki totta. Itse asiassa en voi suositella mitään kiikareita, koska niiden käyttötarve ja -olosuhteet ovat hyvinkin erilaisia. Ja vaimolla on paremmat aivot, jos joku muuta osoittaa, niin sitten sovelletaan alkuperäistä ajatusta.

        Mielestäni kiikarin perusedellytys on, että molempien prismojen muodostama kuva on yhtenevä eikä näy kahtena. Nyt vain sama kiikariyksilö näytti vaimolle kuvan yhtenä ja mulle kahtena. Samoin on eräs lattialle pudonnut halpa mökkikiikari: vaimo näkee hyvin, mulla 100 metrin päässä oleva lokki näkyy kahtena ja väliä on arviolta 2m. Itse suljen toisen silmän niillä tiiraillessani.

        Veneessä kiikarien suhteen on ainakin kaksi eri koulukuntaa ja näiden väliinkin muutama. Toinen ääripää ostaa muutamia halpoja kiikareita, jotta kaikille riittää oma eikä kirpaise niin kovasti hajoaminen tai katoaminen. Toinen ääripää satsaa laatuun perustellen hankintaa optiikan tarkkuudella ja valovoimalla.

        Meillä venekiikarit ovat lähes aina sitloodassa saatavilla, molemmille siis omansa. Usein niitä käytetään yhtä aikaa, oli kysymyksessä navigointi tai luonto. Satuin kerran olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja laatuoptiikkaa saimme kohtuuhintaan. Mutta jos käyttötarkoitus on kauniin sään kesäveneily, niin en laatuoptiikkaan satsaisi.


      • Halpako hyvä?

    • Fujinonhyvä

      Fujinon on halvin "laatumerkki". Taitaa olla kompassillinen alle kahdensadan. Biltsun kiikari on satasen nurkilla.

    • Pentaks

      Pentax marine kompassilla 199 ainakin motonetissä. Poistuva malli, sininen. Mielestäni siitä on olemassa myös oranssi versio, ei kuitenkaan moponetissä. En tiedä onko parempi kuin Fujinon.

      OT-vuodatus liittyen oranssi vs. tummansininen: Mielestäni kaiken minkä vie vesille tai erämaahan pitäisi olla kirkuvan kirjavan väristä, jottei häviä. Oma ulkopukeutuminenkin räikeää, turvallisuussyistä.

      Käsittääkseni luontokapl:eet ei sinällään säiky värejä eikä niitä myöskään camovärjäyksillä hämätä, ollen camo,- maasto ym. värit enempi sota/muotivärejä. Saapi korjata jos olen väärässä.

    • vain laatua merille

      Mikään veneilyyn liittyvä ei saa olla halpaa. Se on kiellettyä. Jos tulet kaijaan veneellä jonka shitloodassa näkyy Peltimaan kiikarit, ihmiset kääntyvät äkkiä poispäin, rantakahvila sulkeutuu ja vieressä olleet veneet lähtee etsimään uutta yöpaikkaa.

      • komppaan

        Jos satama näyttää täydeltä, kaivamme fendereiksi parin litran muoviset siideripullot. Pikku kierros ja avot, laiturissa on kummasti tilaa. Kiinnittymisen jälkeen vaihdamme sidukkapullojen tilalle fenderit.


    • miksi kiikarikompass

      Itselläni on ollut yli 10 vuoden ajan venekäytössä Fujinonin 7x50 kiikari, jossa on kompassi. Omasta mielestäni sen kompassi on aika tarpeeton varuste. Suuntimakompassina sitä tietenkin voi käyttää, mutta aallokossa on vaikea saada tarkkaa lukemaa.
      Kysymykseni kuuluu: miksi kiikarissa pitäisi olla integroituna kompassi? Eikö kumpikin voi olla erillinen, jolloin kompassia voi käyttää suunnistamiseen (ja navigointiin)?

      • alup. kysyjä

        Olet askeleen edellä minua, koska minulla ei ole sitä 10v. käyttökokemusta. Nykyisessä venheessäni ei ole mitään kompassia paitsi vanha armaijakompassi repussa. Sehän on vain pieni avovene

        Nykyiseen veneeseen voisi tietysti laittaa sellaisen parinkympin pikkukompassin, mutta kyllähän sillä liikutaan aika tutuilla vesillä. Sumu on ehkä tärkein syy pitää mukana sitä vanhaa marssikompassia tai sitten hankkia jonkinlainen sinnepäin- arvoja näyttävä kompassi. Kiikarissa sellainen olisi käsillä. Onko sitten kiikari aina mukana on toinen juttu.

        Seuraavalla veneellä pääsee kauemmaksi, ja sekä kiikari että kompassi on ehdottomasti mukana. Kompassikiikari voisi toimia varakompassina.

        Mielestäni tuosta kompassista olisi kyllä hyötyä. Kysymys kuuluukin: onko siitä haittaa? Haittaako se näkymää?


      • Hyötyä on
        alup. kysyjä kirjoitti:

        Olet askeleen edellä minua, koska minulla ei ole sitä 10v. käyttökokemusta. Nykyisessä venheessäni ei ole mitään kompassia paitsi vanha armaijakompassi repussa. Sehän on vain pieni avovene

        Nykyiseen veneeseen voisi tietysti laittaa sellaisen parinkympin pikkukompassin, mutta kyllähän sillä liikutaan aika tutuilla vesillä. Sumu on ehkä tärkein syy pitää mukana sitä vanhaa marssikompassia tai sitten hankkia jonkinlainen sinnepäin- arvoja näyttävä kompassi. Kiikarissa sellainen olisi käsillä. Onko sitten kiikari aina mukana on toinen juttu.

        Seuraavalla veneellä pääsee kauemmaksi, ja sekä kiikari että kompassi on ehdottomasti mukana. Kompassikiikari voisi toimia varakompassina.

        Mielestäni tuosta kompassista olisi kyllä hyötyä. Kysymys kuuluukin: onko siitä haittaa? Haittaako se näkymää?

        Kyllä tosta on hyötyä. Esim. jos on huono näkyvyys, niin kaveri voi mennä keulaan tähystämään kiikarin kanssa ja ilmoittaa suoraan kompassin avulla havaintojensa suunnat.


      • jopa on odotukset!
        Hyötyä on kirjoitti:

        Kyllä tosta on hyötyä. Esim. jos on huono näkyvyys, niin kaveri voi mennä keulaan tähystämään kiikarin kanssa ja ilmoittaa suoraan kompassin avulla havaintojensa suunnat.

        Onko tuo oikeasti käytännön kokemuksesi? Kun näkyvyys on huono (esim. sumu), kiikari ei sitä paranna. Jos sumun seasta jotain erottuu, eikö ole sata kertaa selkeämpi ilmoittaa missä kellosuunnassa havainto oli (keula on klo 12, perä 6)?

        En ymmärrä mitä ilman kompassia ohjaileva kaveri tekee sillä tiedolla, että sinä keulasta huutelet kiikarikompassilla havainneesi jotain suunnassa 135°.

        Kompassikiikari ei korvaa mitään suunnistus kompassia. Se alkup.kysyjän marssikompassi on kelpo väline myös merellä suunnistaessa.
        Jokainen kai on oppinut kompassin käytön ja suunnistuksen armeijassa. Sama taito ja sama välinen on hyvä merelläkin


      • MitaanTietamaton

        Omaa kiikarin kompassia olen näin lähivesillä käyttänyt käytännössä vain risteävällä kurssilla olevan aluksen suuntiman muuttumisen määrittämiseen, joskus kohteen uudelleenhavannointiin.

        Brändeistä 7x50-sarjassa käytössä on ollut Steiner Commander, Fujinon ja Nikon. Kaikki ovat olleet venekäytössä hyviä. Hiuksia halkoen oma mieltymys menee samassa järjestyksessä.


      • Hyötyä on
        jopa on odotukset! kirjoitti:

        Onko tuo oikeasti käytännön kokemuksesi? Kun näkyvyys on huono (esim. sumu), kiikari ei sitä paranna. Jos sumun seasta jotain erottuu, eikö ole sata kertaa selkeämpi ilmoittaa missä kellosuunnassa havainto oli (keula on klo 12, perä 6)?

        En ymmärrä mitä ilman kompassia ohjaileva kaveri tekee sillä tiedolla, että sinä keulasta huutelet kiikarikompassilla havainneesi jotain suunnassa 135°.

        Kompassikiikari ei korvaa mitään suunnistus kompassia. Se alkup.kysyjän marssikompassi on kelpo väline myös merellä suunnistaessa.
        Jokainen kai on oppinut kompassin käytön ja suunnistuksen armeijassa. Sama taito ja sama välinen on hyvä merelläkin

        Niin.
        a) Ei ole kyse odotuksista, vaan hain kokemukseen (15 vuotta veneilyä kompassikiikarilla) perustuvaa vastausta kysymykseen, onko kompassista kiikarissa jotain lisäarvoa.
        b) Huonoa näkyvyyttä voi olla monenlaista; en muista maininneeni sumua. Keskellä Suomenlahtea rankkasateessa on usein ollut kiikarista hyötyä, eikä vielä koskaan kiikarin kompassista ainakaan haittaa. Minulla ei ole tutkaa eikä AISsia, ihan kustannussyistä. VHF kyllä löytyy.
        c) En tosiaan väittänytkään, että kiikarin kompassi olisi veneeni ainoa. Niitä on itse asiassa kiikarin lisäksi kolme kappaletta. Siitä huolimatta koen tuon kompassin hyödylliseksi kiikarissakin.
        d) Opettele ymmärtämään lukemasi. Kommenttisi vuoksi koko ketju eksyy (taas kerran) aiheesta ja ruvetaan vänkäämään siitä, kuka minkäkinlaisella varustuksella sumussa veneilee. Tämä ei nyt varmaan auta alkuperäistä kysyjää juurikaan eteenpäin.


    • tasa Arvo

      Sumussa seikkaillessa navigointi aparaattien kiistaton ykkönen on, tutka ja heppu sekä paperimerikortti.

      Saat hetkessä paikalistettua sijaintisi ja suuntimat mihin mielesi tekevi. Lisänä saat tosisuunnan, tosin historiana jos gps liitetty aparaattiin ja vielä bonuksena voit havaita kiikarikompanssi ystävän aluksen kuvaruudulta ja jos pelkäät häntä, voit plotata hänet seurantaan, mitä kaverilla mielessä.

      Kone valistaa käskijäänsä yhtyvätkö vektorinne ja voit suunnitella väistöä, sillä sumussa kaikki väistävät toisiaan, jopa purjehtijat moottorivenettä. Sumussa on mukava veneillä tasa-arvoisuuden nimissä.

      • ei tutkaa

        Alkuperäinen kysyjä omistaa siis "pienen avoveneen" joten uskoisin että tutka on ainakin toistaiseksi poissa pelistä...tai siis, voisihan sinne peränurkkaan tutkamaston laittaa mutta helposti tutka kalliimpi kuin vene ja moottori yhteensä.

        Se suunto-kompassi ajaa varmasti asiansa. Eikä haittaa jos kiikarissakin on kompassi. Hyvä se on jos veneessä on varakompassi...Ja nyrkkisääntönä sanoisin että kompassiton kiikari on vähän halvempi, mutta ei kompassista oikein muuta haittaa ole...ellei sitten pienempi näkökenttä...


      • valitse harkiten
        ei tutkaa kirjoitti:

        Alkuperäinen kysyjä omistaa siis "pienen avoveneen" joten uskoisin että tutka on ainakin toistaiseksi poissa pelistä...tai siis, voisihan sinne peränurkkaan tutkamaston laittaa mutta helposti tutka kalliimpi kuin vene ja moottori yhteensä.

        Se suunto-kompassi ajaa varmasti asiansa. Eikä haittaa jos kiikarissakin on kompassi. Hyvä se on jos veneessä on varakompassi...Ja nyrkkisääntönä sanoisin että kompassiton kiikari on vähän halvempi, mutta ei kompassista oikein muuta haittaa ole...ellei sitten pienempi näkökenttä...

        -Erillisen retki- ja suunnistuskompassin hinta näyttäisi olevan 10€ luokkaa. Se on varakompassina paljon helppokäyttöisempi kuin kiikariin integroitu suuntimakompassi.
        -Varsinkin avoveneessä kiikari kastuu. Jos kiikari on halpa, se todennäköisesti ei ole vesitiivis eikä typpitäytteinen. Kun kiikarin linssit on kerrankin höyrystyneet sisältäpäin, ne tuppaavat höyrystymään entistä helpommin = eivät sovi merikäyttöön, vaikka mökille kelpaisivat.
        -Jos hankit kerralla kunnolliset, ne ovat käyttökelpoiset vuosikymmeniä.


        Venelehden merikiikarivertailu on jo aika vanha (2008). Onko uudempia vertailuja?
        http://www.bushnellcenter.eu/bushnell-europe/press/bushnell/Archives/press_clippings/others/june2007tojune2008/Finland/2008-04-18~1594@VENE_PRESSE_FINLANDAISE.pdf
        Vertailun lukeminen voi silti antaa jotakin vinkkejä merikiikarin valintaan.

        Tuore hintavertailu tietysti löytyy vertaa.fi-sivulta
        http://www.vertaa.fi/kiikarit/r/kiikarit,vertailu/

        Pentax Marine 7x50:stä olen kuullut kehuja, mutta ei ole omaa käyttökokemusta. Sitä saa myös kompassilla (n. 280€)
        http://www.telefoto.fi/tuotteet/534/kiikarit-ja-kaukoputket/kiikarit/pentax/merikiikarit/


      • tarjoushaukka
        valitse harkiten kirjoitti:

        -Erillisen retki- ja suunnistuskompassin hinta näyttäisi olevan 10€ luokkaa. Se on varakompassina paljon helppokäyttöisempi kuin kiikariin integroitu suuntimakompassi.
        -Varsinkin avoveneessä kiikari kastuu. Jos kiikari on halpa, se todennäköisesti ei ole vesitiivis eikä typpitäytteinen. Kun kiikarin linssit on kerrankin höyrystyneet sisältäpäin, ne tuppaavat höyrystymään entistä helpommin = eivät sovi merikäyttöön, vaikka mökille kelpaisivat.
        -Jos hankit kerralla kunnolliset, ne ovat käyttökelpoiset vuosikymmeniä.


        Venelehden merikiikarivertailu on jo aika vanha (2008). Onko uudempia vertailuja?
        http://www.bushnellcenter.eu/bushnell-europe/press/bushnell/Archives/press_clippings/others/june2007tojune2008/Finland/2008-04-18~1594@VENE_PRESSE_FINLANDAISE.pdf
        Vertailun lukeminen voi silti antaa jotakin vinkkejä merikiikarin valintaan.

        Tuore hintavertailu tietysti löytyy vertaa.fi-sivulta
        http://www.vertaa.fi/kiikarit/r/kiikarit,vertailu/

        Pentax Marine 7x50:stä olen kuullut kehuja, mutta ei ole omaa käyttökokemusta. Sitä saa myös kompassilla (n. 280€)
        http://www.telefoto.fi/tuotteet/534/kiikarit-ja-kaukoputket/kiikarit/pentax/merikiikarit/

        Tuo telefoton Pentax kompassilla, 280€ taitaa olla juuri sama mikä Motonetissä on 199, sinisenä ja oranssina. Tuskin se siitä halpenee.

        http://www.motonet.fi/fi/tuote/386497/Pentax-Marine-7x50-Hydro-oranssi


      • hyvä tärppi!
        tarjoushaukka kirjoitti:

        Tuo telefoton Pentax kompassilla, 280€ taitaa olla juuri sama mikä Motonetissä on 199, sinisenä ja oranssina. Tuskin se siitä halpenee.

        http://www.motonet.fi/fi/tuote/386497/Pentax-Marine-7x50-Hydro-oranssi

        Voisi olla hyvä valinta. Samalla ostosreissulla suosittelisin suunnistuskompassin hankintaa, jos veneessä ei ole kompassia varakompassia ennestään.
        Halpiskiikarit, joiden vedenpitävyydestä ei ole varmuutta, kannattaa unohtaa.


      • koettu totuus
        hyvä tärppi! kirjoitti:

        Voisi olla hyvä valinta. Samalla ostosreissulla suosittelisin suunnistuskompassin hankintaa, jos veneessä ei ole kompassia varakompassia ennestään.
        Halpiskiikarit, joiden vedenpitävyydestä ei ole varmuutta, kannattaa unohtaa.

        Köyhälle sunnuntaiseilorin muistutukseksi vanha totuus: "köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa"!
        Sen säännön oppii kantapään kautta, jos jatkuvasti sortuu halpistuotteiden osteluun.


    • tavis kippari

      Voi kai kysyä, kuinka usein tarvitsee kompassia? Jos ei näe ajaa niin mulla se ainakin alkaa olla rajana että ajot loppuu siihen, ellei sitten halua harrastaa jännää ajoa joka ihan kivaa sekin mutta riskialtista hommaa.

      Jos taasen meinaa vaikka ylittää suomenlahtea niin hankkisin kiikarit jotka on hyvät. Kännykässäkin on kompassi, veneeseen saa kyllä kompasseja halvalla, vaikka varalle yhden jos nyt meinaa että kompanssi voi hajota..

      Ei ole juurikaan komsseista kokemusta kun tarve tuossa eteläisellä merellä on niin vähäistä sille, suunta on hyvin helppo määrittää karkeasti, ranta on pohjoinen ja maatuntomerkkien perusteellä voi päätellä lännen ja idän, merelle päin on luonnollisesti se etelä. Sen lisäksi kun miettii mistä päin se aurinko nousee ja laskee niin on vähän kartalla suunnasta vaikka sen mukaankin.

      Varmaan niillä halppis kiikareillakin pärjäilee, oleellisen asia saattaa olla se että näkeekö niillä ja toinen että kelpaako ne kelissä kuin kelissä että uskaltaako kastella niitä.

      • En oo mikään pulu

        Mä olen sen verran uusi kippari, että käytän kompassia. Se on kiva apu, kun on kieppunut keppihelvetissä saarten välissä. Vilkaisulla selviää, missä on pääilmansuunnat ja kummalta puolelta keppiä pitää mennä, etenkin, kun väylät risteävät.

        Mutta, jos on pulun aivot, kompanssi on sisäsyntyinen.


      • kompassi aina
        En oo mikään pulu kirjoitti:

        Mä olen sen verran uusi kippari, että käytän kompassia. Se on kiva apu, kun on kieppunut keppihelvetissä saarten välissä. Vilkaisulla selviää, missä on pääilmansuunnat ja kummalta puolelta keppiä pitää mennä, etenkin, kun väylät risteävät.

        Mutta, jos on pulun aivot, kompanssi on sisäsyntyinen.

        Mä taas olen sen verran vanha kippari, etten lähde merelle ilman kompassia.
        Nimimerkki "tavis kippari" pärjää ilman kompassia, koska liikkuu rantojen lähellä ja silloinkin auringon paisteessa.


      • melojapurjehtija
        kompassi aina kirjoitti:

        Mä taas olen sen verran vanha kippari, etten lähde merelle ilman kompassia.
        Nimimerkki "tavis kippari" pärjää ilman kompassia, koska liikkuu rantojen lähellä ja silloinkin auringon paisteessa.

        Joskus on noussut sumu ihan yllättäen. Mulla on kanootissakin pikku kompassi. Kerran lähdin aamusumussa kapean lahden yli ja päädyin takaisin kotirantaan. Aallotkaan ei mene ihan lineaaristi samaan suuntaan. Siitä sitten päättelin että kompassi mukaan "selviytymispakkaukseen" kanootin pohjalle. Jos on sumua, se tulee tietty kaulaan. Retkikajakeissa on joskus kanteen upotettujakin kompasseja.

        Kiikareita jos tarvitsee ja kompassi aluksessa on niin käyhän ne sitten varakompassiksi.


    • tarjoushaukka

      Jos messuilla olis joku tarjouksessa. Kannattaa tsekata ennenkuin ryntää ostamaan.

    • Bresseri

      Kuuluuko Bresser näihin kiinanhalpiksiin? Sen merkkistä näyttää myyneen Anttila mutta löytyypä sellainen myös SVB:ltä.

      • MitaanTietamaton

        Bresseriä on myynyt myös Lidl. Hintahaarukka Bresserin sivuilta katsottuna on kiikareissa 10-1000€, joten pelkkä brändi ei kerro kauheasti. Aivan kuten Steinerillakin on kohtuuhyviä ja hyviä kiikareita.


      • Vähemmäntietävä
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Bresseriä on myynyt myös Lidl. Hintahaarukka Bresserin sivuilta katsottuna on kiikareissa 10-1000€, joten pelkkä brändi ei kerro kauheasti. Aivan kuten Steinerillakin on kohtuuhyviä ja hyviä kiikareita.

        Onko nämä herra yhtäjatoistatietävälle tutut?
        http://www.svb.de/de/bresser-fernglas-nautic-7x50.html


      • MitaanTietamaton
        Vähemmäntietävä kirjoitti:

        Onko nämä herra yhtäjatoistatietävälle tutut?
        http://www.svb.de/de/bresser-fernglas-nautic-7x50.html

        Kiitos kysymästä. Bresser ei ole mitenkään tuttu, mutta nettitietämyksen perusteella en brändiä ihan kiinanhalpikseksi asettaisi.

        Verrattuna auton takakontista markettien pihoilla myytäviin hienolla linssivärjäyksellä oleviin kiikareihin linkin Bresserillä on painoa enemmän eli reilu kilo. En sano, että painavat kiikarit ovat automaattisesti paremmat, mutta painoargumentin perusteella en kiinnostusta noihin ihan heti hylkäisi.

        Toinen yleisesti käytetty keino ainakin ennen oli katsoa kiikaria ulommasta linssistä sisään ojennetun käsivarren päästä. Jos näkymä on tasaisen pyöreä, niin prismat ovat riittävän kokoiset. Halvemmissa kiikareissa näkymässä on neliö ympyrän sisässä, joka tarkoittaa, ettei kaikki valo mene silmille asti.


    • Talameksit tilauxeen

      Terve,

      Venemessuilla on ollut toisinaan hyviä tarjouksia. Ostin sieltä kuvailemasi Talamexit ja kiikarit ovat olleet passelit. Messutarjous taisi olla sen satasen.

      Vastaan:
      - Kompassille ei ole ollut yhtä paljon käyttöä kun odotin, sillä saaristossa pärjää hyvin ilmankin (hyvällä näkyvyydellä ainakin).
      - Kelluttava "aine" on noissa kaulahihna, mikä jotenkin tuntuu typerältä. Aidosti kelluviakin kiikareita on.
      - Ns. etäisyysmittari on harmi kyllä turha. Mitään etäisyyttä ei saa mitattua, ellei tiedä kiikaroitavan asian korkeutta, ja asteikko taisi loppua noin 20m:iin eli alle esim. normaalien loistoluetteloissa mainittujen majakoiden korkeuden. Muita korkeuksia ei merellä oikein voi kuin arvailla.
      - Linssisuojukset eivät vaan kerta kaikkiaan pysy paikallaan.
      - Kompassiluvut hiukan liian alhaalla, että sitä voisi katsoa suoraan näkymän kanssa eli silmiä joutuu liikuttelemaan ylös-alas suuntimaa ottaessa.

      Puolesta:
      - Hintaisekseen todella laadukas ja kirkas optiikka.
      - Diopterisäädöt eli "automaattinen tarkennus" iso plussa halvempiin nähden.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe