Helsingin kaupungin asunnoista

kiitos vastauksista

Asun toisella paikkakunnalla ja olen työtön mutta haen asuntoa Helsingin kaupungilta. Oltuani jonossa nyt puolitoista vuotta ilman ainuttakaan asuntotarjousta, ajattelin kysäistä millaisia kokemuksia täällä on. Onko joku saanut asunnon vaikkei olekaan työpaikkaa, vai menevätkö ne vain työpaikan saaneille ulkopaikkakuntalaisille ja lapsiperheille?
Millaiset mahdollisuudet keski-ikäiselle naiselle yleensä on saada töitä Helsingistä?

25

1311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaupungin asuntoa saakin sitten jonottaa pitkään. Niihin on muistaakseni toistakymmentätuhatta hakemusta. Ne jaetaan sosiaalisin perustein ts tarpeen mukaan. Suurin tarvitsija saa asunnon nopeasti. Lapsen kanssa asunto tulee nopeammin. Yksinäisen on vaikea saada, koska Helsingin aiemman asuntopolitiikan mukaan pitkään valmistettiin keskikooltaan 75 neliöisiä asuntoja. Pieniä asuntoja siis tehtiin vähemmän. Kannattaa hakea muilta asunnontuottajilta, kuten VVO ja Sato. Yksi hyvä vaihtoehto on asumisoikeusasunto. Kaupunki tuottaa niitäkin:
      http://www.att.hel.fi

      Työpaikkamahdollisuuksia on esimerkiksi täällä:
      http://www.hel.fi/hki/Rekry/fi/Etusivu

    • sörnäinen

      Olin yli 4 vuotta "erittäin kiireellisenä" jonossa. Yhtään asuntoa ei tarjottu.

    • uusstadilainen1

      Käsittääkseni kaupungin asunnoissa ei ole ns. jonotusperiaatetta, vaan tosiaan sos. perusteet menevät edelle kuten Traveller jo kommentoi. Senpä takia jonossa voi teoriassa joutua odottamaan vaikka hamaan tappiin asti.

      Kannattaa yrittää löytää ensin jokin duuni ja sitten aloittaa asunnon metsästys.

      Mielestäni asuntoja on verrattain hyvin tarjolla muuten paitsi keväällä ja kesälle, kun opiskelijat ryntäävät hakemaan vuokra-asuntoja. Lisäksi Helsingissä on jo todella yleistä asustaa (ainakin jonkin aikaa) kimppakämpässä -- siis ihan työtätekevänäkin ja ns. "vanhemmalla" iällä. Eli tätäkin vaihtoehtoa voi tuumia, jos on sellainen persoona, että sietää muiden kanssa asumista.

      Töiden saamista on vähän vaikea kommentoida pelkän sukupuolen ja iän perusteella. Tsekkaa mol.fi. Mutta veikkaisin, että täältä saa periaatteessa heti töitä esim. siivoajana, hoitoalalta tai lastentarhanopettajana. Lisäksi kauppoihin pääsee varmasti ainakin extraajaksi -- tosin ns. "nollasopimukset" ovat mielestäni kyllä todella karuja ja lähinnä ehkä opiskelijoille sopivia.

    • vmih

      Töitä saa jos osaa jotain. Asunnonkin saa yksityiseltä eikä ole paljon kalliimpi kuin kaupungin sosiaaliluukku.

      • Hmm.. osaamiseen ei välttämättä tarvitse kuitenkaan koulutusta. Kouluttamatonkin saa Helsingistä töitä. Vielä.

        Verrattuani ja itse yksityiseltä kaupungin tuottamaan asuntoon muutettuani on sanottava että eroa hinnassa on. Paljonkin. Jollei ole varaa omistusasuntoon, niin asumisoikeusasunto on hyvä vaihtoehto.


      • Anonyymi

        Siivoojana nettopalkkani on 1600 e ja kyllä näen hieman eroa rahallisesti asunko kaupungin 300 e sosiaaliluukussa vai yksityisen 750 e asunnossa.


    • hakijoita riittää

      On kyllä tyhjä kysymys," mitä mahdollisuutta on keski-ikäisen naisen saada töitä Helsingistä" ?
      Vaikea on sanoa kun et puhu mitään koulutuksestasi. Enemmän on kiinni siitä, kuin mitä iästä.
      Tosin ylimalkainen kysymys viittaa alhaiseen koulutukseen, muuten olisit varmasti tuonut sen esiin.
      Kaupan kassaksi pääsee vissiin vielä peruskoululla, mutta palkka on toki sen mukainen. Siivoustyötäkin voi vissiin saada olemattomalla koulutustasolla, muista hommista en osaa sanoa.
      Nykyisin taitaa nuo "paskaduunitkin" kelvata suurelle joukolle, joten ei niitäkään saa, mikäli työhaastattelussa ei osita intoa työntekoa kohtaan.

      • hyvä sitten

        Jaa mitä? Etteikö Hesassa esiinny syrjintää ikää, sukupuolta tai ulkonäköä kohtaan?


      • Anonyymi
        hyvä sitten kirjoitti:

        Jaa mitä? Etteikö Hesassa esiinny syrjintää ikää, sukupuolta tai ulkonäköä kohtaan?

        Ei ainakaan minun kokemukseni niin voimakasta syrjintää kuin tuolla Suomen ”vyötärön” seuduilla. Ja ne työkaverit, jotka syrjivät, olivat itsekin pohjoisemmasta Suomesta kotoisin.


    • lycka til

      "Millaiset mahdollisuudet keski-ikäiselle naiselle ..."

      Mikäli jotain ammattitaitoa löytyy, melko varmasti löytyy työtä, jos ei Helsingistä niin Espoosta tai Vantaalta.

      Jotkut henkilöt ovat saaneet kaupungilta (H:ki-Espoo-Vantaa) asunnon kun ovat ilmoittaneet että työpaikka on, otetaan vastaan jos saa asunnon. Työnantajalta paperit anomuksen liitteenä.

    • koulutusta on

      Kyllä jo nelikymppisenä joutuu ikärasismin kohteeksi.
      Mihinkä tarvitaan, miksi tarvitaan eläkeiännostoa?

      • vanha 40

        Minä olin nelikymppinen kun yritin vaihtaa työpaikkaa 1990 luvun loppupuolella.. Olin pätevä myös tietokoneen kanssa.Työpaikkani oli todella stressaava, se oli perheyritys, jonka kaikki jäsenet olivat firmassa töissä. Nuorin poika oli varastossa. Minä olin kirjanpitäjä. Tämä nuorin poika tuli minulle määmään mitä pitää tehdä. Ja tietysti kaikki muutkin perheenjäsenet. Vaativat kaikenlaisia laittomuuksia kirjanpidossa. Siksi etsin uutta työpaikkaa. Monessa haastattelussa kävin, silloin ei ollut niin tarkkaa syyn kertominen. Moni pomo sanoikin, että olimme ajatelleet nuorempaa. Kun sitten vanhenin sen verran, että pääsin eläkeputkeen, otin lopputilin. Tiesin, että oli 3 kk karenssi. En vain enää jaksanut. Jos silloin eläkeikä olisi ollut 68 vuotta, en todellakaan olisi jaksanut.
        Minulla oli työsuhdeasunto ja tuossa vaiheessa hain Helsingin kaupungilta vuokra-asuntoa, syynä, että työsuhdeasunto, työpaikka ei ole varma. Sainkin asunnon heti, hain uuteen valmistuvaan asuntoon. Minulla oli 2 lasta, joten oli helpompi saada. Mutta se oli silloin, ei ollut kovinkaan paljon näitä pakolaisia viemässä kantasuomalaisten asuntoja.


      • tyhjän höpinää
        vanha 40 kirjoitti:

        Minä olin nelikymppinen kun yritin vaihtaa työpaikkaa 1990 luvun loppupuolella.. Olin pätevä myös tietokoneen kanssa.Työpaikkani oli todella stressaava, se oli perheyritys, jonka kaikki jäsenet olivat firmassa töissä. Nuorin poika oli varastossa. Minä olin kirjanpitäjä. Tämä nuorin poika tuli minulle määmään mitä pitää tehdä. Ja tietysti kaikki muutkin perheenjäsenet. Vaativat kaikenlaisia laittomuuksia kirjanpidossa. Siksi etsin uutta työpaikkaa. Monessa haastattelussa kävin, silloin ei ollut niin tarkkaa syyn kertominen. Moni pomo sanoikin, että olimme ajatelleet nuorempaa. Kun sitten vanhenin sen verran, että pääsin eläkeputkeen, otin lopputilin. Tiesin, että oli 3 kk karenssi. En vain enää jaksanut. Jos silloin eläkeikä olisi ollut 68 vuotta, en todellakaan olisi jaksanut.
        Minulla oli työsuhdeasunto ja tuossa vaiheessa hain Helsingin kaupungilta vuokra-asuntoa, syynä, että työsuhdeasunto, työpaikka ei ole varma. Sainkin asunnon heti, hain uuteen valmistuvaan asuntoon. Minulla oli 2 lasta, joten oli helpompi saada. Mutta se oli silloin, ei ollut kovinkaan paljon näitä pakolaisia viemässä kantasuomalaisten asuntoja.

        Johan oli jargoni, mikähän tuossa oli se johtoajatus ?


      • seko, seko vaan
        tyhjän höpinää kirjoitti:

        Johan oli jargoni, mikähän tuossa oli se johtoajatus ?

        Kovin on tosiaan sekavaa höpinää, vissiin se yrittää tolkuttaa mamu-vastaisuuttaan.


    • tilanne nykyisin...

      Asuntotilanne on erittäin vaikea... 27.000 hakijaa kaupungin asuntojonossa tällä hetkellä, heistä arviolta enintään 5% tulee saamaan sitä kautta asunnon...

      Kukaan ei tiedä, mitä kriteerejä siellä painotetaan, kun asuntoja jaetaan...

      Pienistä asunnoista varsinkin on suuri pula...

      Jopa yksinhuoltajien on ollut vaikea saada asuntoa, kun on joutunut asunnottomaksi pienen lapsen kanssa yllättäen... tiedän tapauksia...

      Töitä on ainakin vielä, jos on valmis tekemään melkein mitä tahansa...

      Helpotusta ei ole näkyvissä, valitettavasti...

      • tilanne nykyisin...

        Siis koko oman elämänsä aikana enintään tuo 5% tulee saamaan vuokra-asunnon kaupungilta... vaikka siellä jonossa olisi koko ikänsä!


      • näillä mennään

        " Kukaan ei tiedä, mitä kriteerejä siellä painotetaan, kun asuntoja jaetaan..."

        Sosiaalisin perustein eli tarpeen mukaan. Pieniä asuntoja on kaiketi vähiten ja jonot mittavia. Lapsen kanssa suurempi asunto on todennäköisempää saada.

        Parikymmentä vuotta sitten viisihenkinen perheemme sai kaupungilta kolmion. Kuudentoista vuoden jonotuksen jälkeen. Tosin meillä oli asunto - kaksio - koko odotusajan.


      • olin kateellinen
        näillä mennään kirjoitti:

        " Kukaan ei tiedä, mitä kriteerejä siellä painotetaan, kun asuntoja jaetaan..."

        Sosiaalisin perustein eli tarpeen mukaan. Pieniä asuntoja on kaiketi vähiten ja jonot mittavia. Lapsen kanssa suurempi asunto on todennäköisempää saada.

        Parikymmentä vuotta sitten viisihenkinen perheemme sai kaupungilta kolmion. Kuudentoista vuoden jonotuksen jälkeen. Tosin meillä oli asunto - kaksio - koko odotusajan.

        kyllä tiedetään kriteerit. Täytyy olla jonkun virkailijan tuttu. Tällä tavalla työkaverini sai asunnon, tosin väliaikaisen, kun rakensivat omaa. En enää muista mikä porras oli tuttu, mutta töissä kun on sopivassa firmassa niin kaikki järjestyy.


      • Anonyymi
        olin kateellinen kirjoitti:

        kyllä tiedetään kriteerit. Täytyy olla jonkun virkailijan tuttu. Tällä tavalla työkaverini sai asunnon, tosin väliaikaisen, kun rakensivat omaa. En enää muista mikä porras oli tuttu, mutta töissä kun on sopivassa firmassa niin kaikki järjestyy.

        Mulla sama kokemus.Kaveri sai stadin kämpän yksinään ku faija duunissa stadilla. No itse sain kun skidi tulossa ja yksi ennestään. Mies 30v.


    • SosiaalinenRealismi

      "Millaiset mahdollisuudet keski-ikäiselle naiselle yleensä on saada töitä Helsingistä?"

      Riippuu alasta ja työkokemuksesta. Lähi- ja sairaanhoita saa varmasti töitä varsinkin lähiöistä.

      Vähäisellä koulutuksella:

      - siivoustyötä voi saada (palkka tuntien mukaan, vaihtuvuus suuri)
      - Ilmalan postinlajittelukeskuksesta voi saada töitä
      - grillikoskista voi saada töitä (mutta on kova työtahti, työympäristö ei ole miellyttävä ja asiakkaat voivat ilkeillä ja päässälaskutaidon pitää olla paljon parempi kuin Jyrki Kataisella)
      - puhelinmyyntityö (mutta se on tulos tai ulos -periaate)
      - kouluavustajaksi kurssittautumisen avulla (ei ole kiva homma tämäkään pl ehkä rauhalliset koulut esim. näkövammaisten ammattikoulu Espoossa, jossa Pelle Miljoona suoritti sivarin)
      - viittomakielen tulkiksi kouluttautumisen avulla
      - ammattiajokortin ajamalla saat kirjastoautonkuljettajan viran

      Mutta ei tuollaisilla palkoilla sitten asu kuin peruskaksiossa ja kantakaupungin kivitaloissa perusyksiössä.

      • karseet hinnat

        https://www.stadinasunnot.fi/ helsnkiläisille
        Mutta vapailla markkinoilla mm
        http://www.sato.fi/fi/loyda-koti/vuokra-asunnot/helsinki/heti-vapaat?snsrc=aws_67594a84d856a83f11031e93478c950654416528808&snkw=vuokra-asunnot helsinki&gclid=CjwKEAiAoo2mBRD20fvvlojj5jsSJABMSc7j4bNlF2T8DSZsgsgWXn4PkiAByfyOfogCTcJ1Pl-3UhoCJuPw_wcB


    • minäkin

      Saton asunnot ovat ylikalliita, kokeile VVOta.

    • Anonyymi

      Mene töihin hesan srklle kun heillä vajaa tuhat vuokra-asuntoa omille työntekijöilleen?!

    • Anonyymi

      Kun olet kirjoilla muualla kuin Helsingin kaupunki alut. Voit unohtaa hakusi. Hae sitten jos asut Vantaa,Espoo.Heidän kaupungin vuokra asuntoja. Netistä löytt kun haet itse PALJONKO ON HELSINKI ASUNOTTOMIA JA JONTTA HELSINGISSÄ KIRJOILLA VUOSIA KAUPUNGIN VUOKRA ASUNTOJA. Tarkistappa myös kauanko asunto hakemus on voimassa kerralla? Eikös se ollut vain 3kk ja uusittava? Työttömänä olet putojaa muiden vapaana vuokratavien asuntojen koska sanista luulisi Helsinki ? Oma kuntasi kaupunkisi jos asut vuokralla yhteiskunta avustaa sinua. Miksi toiset kaupngit edes otaisi ihmistä muista kaupungit kulutta kaupungin verorahoja?

    • Anonyymi

      Ala narkkariksi, tee lapsi yms, niin heti löytyy asunnot ja rahat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe