Trojan Agent BHHK

mistälieneekään

Mitähän haittaa tuo voi tehdä? Se oli sähköpostikansiossa eikä F-secure voinut niitä kahta poistaa ja kohta oli niitä kolme. Sitten menin niihin kansioihin ja poistin koko inboxin. Liattoikohan se posteja eteenpäin?

46

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rtuie92

      tyhjennä kiintolevy ja asenna windows kokonaan uudelleen jonka jälkeen palauta tiedostot varmuuskopioista ajalta jolloin sitä ei vielä ollut.

    • kaikenlaista...

      Yleensä haittaohjelmalla on tietty tarkoitus jota se noudattaa. Kyseisestä ohjelmasta en osaa mitään sanoa, että mitä se olisi varastanut. On olemassa turvallisiakin tietokoneen käyttöjärjestelmiä, mutta kannattaa ottaa yhteyttä asiasta tietävään tuttavaan, joka auttaisi asentamisessa.

    • mistälieneekään

      En osaa tehdä mitään, en tyhjentää enkä asentaa windowsia enkä palautttaa teidostoja. Eikä se sitten poistunut, kun poistin sen kansion?

      Rootkit tarkistuksessa yksi tiedosto jäi tarkistamatta, ja sanottiin, että tarkistus jäi kesken tai jotakin sellaista, mutta tiedostonnimeä ei ollut.

      Voinko nyt pitää koentta netissä? En sitten saa mistään nettineuvojakaan, jos en pidä.

    • fdsafdsa

      F-secure siis tunnisti haittaohjelman, mutta ei voinut poistaa sitä? Se tarkoittaa todennäköisesti vain sitä, että F-secure ei voinut puhdistaa tiedostoa viruksesta säilyttäen itse tiedoston koskemattomana, jolloin tiedoston poistaminen pitäisi myös viedä ainakin kyseisen tiedoston sisältämän tartunnan mennessään. Jos olet poistanut kaikki tiedostot, joissa virus on, eikä F-secure enää hälytä mistään, asian voi hyvinkin olla kunnossa - merkittävää tässä on se, että tunnistiko F-secure viruksen vai miten se kävi ilmi? Jos F-secure tunnisti haittaohjelman, se kykenee tunnistamaan sen jatkossakin ja osaa hälyttää jos ongelmia tulee.

      Mikäli koneessasi on olennaisia yrityssalaisuuksia tai jotain muuta merkittävää suojattavaa, on suositeltavaa että vedät koneen sileäksi ja asennat kaiken alusta varmuuden vuoksi.

      Jos taas koneesi on tavallinen tietokone kotikäytössä, voit seurata tilannetta (saatuasi poistettua haittaohjelman sisältävät tiedostot) ja katsoa tuleeko lisää hälytyksiä. Jos ei tule, virustorjunta on havainnut ongelman, infektoituneet tiedostot on poistettu ja voit jäädä seuraamaan, tuleeko vielä hälytyksiä. Jos tulee, taudin aiheuttaja on pesiytynyt vielä koneeseen ja saattaa vaatia toimia, jolloin varmin tapa on jälleen koneen sileäksi vetäminen. Tosin jos hälytyksiä ei enää tulee... eiköhän se ollut siinä sitten.

      Oli virus mikä tahansa, suosittelen että vaihdat salasanasi sähköpostiin ja muihin palveluihin lähiaikoina, mieluummin heti. Siltä varalta että haittaohjelma sisältäisi jonkin keyloggerin (voit toki itse googlettaa viruksen ja selvittää, miten se toimii ja mitä se sisältää - varo kuitenkin lataamasta sitä tai jotain muuta haittaohjelmaa koneeseesi, koska jos googletat virusta, voit päätyä sivulle jossa niitä on paljon enemmänkin), on ehkä mahdollista ohittaa sen toiminta (jos virus koneellasi enää onkaan..) kirjoittamalla uudet salasanat windowsin on-screen keyboardilla joka löytyy joka Windowsista (mikä lie suomeksi:kosketusnäppäimistö?) Tuolloin salasanan kirjaimet ja merkit pitää klikata ruudulla näkyvältä "näppäimistöltä" hiirellä koskematta näppäimistöön. Jos lisähälytyksiä viruksista tms. vielä ilmenee, vaihda salasanat uudelleen toisella koneella mahdollisimman pian, etteivät ne jää varkaiden käsiin.

      Kunhan hälytyksiä ei enää tule ja salasanat on vaihdettu, voit lopulta siirtyä taas kirjoittamaan salasanat näppäimistöllä. Tämä on tällainen välivaihe, kunnes tilanne rauhoittuu.

      • fdsafdsa

        Lyhyesti:

        Jos koneesi ei sisällä mitään huippusalaista, ei ole syytä panikoida. Virukset eivät juuri milloinkaan vahingoita itse tietokonetta.

        Virustorjunta todennäköisimmin kykenee havaitsemaan viruksen (jos se sen nytkin havaitsi), joten jos se on vielä koneellasi, virustorjunta todennäköisesti havaitsee sen jatkossakin jos ongelmia ilmenisi.

        Mikäli "tartunnan saaneet" tiedostot on poistettu, koneesi voi olla nyt täysin puhdas - tuleeko enää hälytyksiä? Jos ei, asia on todennäköisesti hoidettu.

        Salasanat kannattaa vaihtaa ja kuten aina, asioidessasi pankissa tms. kannattaa aina katsoa osoiteriviä ja varmistaa, että kyse on oikeasta pankin osoitteesta ja että osoiterivillä näkyy riippulukon kuva (siis vain sivulla jolta kirjaudutaan verkkopankkiin, pankin "tavalliset" yleisösivut eivät välttämättä sisällä lukon kuvaa, koska yhteys tavallisessa selauksessa ei ole salattua)


      • fdsafdsa

        Tuosta keylogger - Windows on-screen keyboardista pieni selvennys:

        keylogger = ohjelma joka lukee mitä kirjoitat (lähinnä näppäimistöllä) ja lähettää sitten kirjoittamasi asiat "murtautujalle". Murtautuja taas voi tunnistaa näistä salasanat (koska ne näyttävät erilaiselta kuin tavalliset sanat ja ovat yleensä sähköpostiosoitteen tai vastaavan käyttäjätunnuksen perässä)

        Ymmärtääkseni aika monet, elleivät kaikki keyloggerit osaavat lukea vain näppäimistösyötteitä. Tällöin niitä voi estää näkemästä kirjoittamaasi salasanaa, kun et kirjoitakaan sitä näppäimistöllä, vaan klikkaamalla hiirellä ruudulla näkyvää "virtuaalinäppäimistöä". Toki voi olla myös keylogger joka osaa lukea senkin syötteen, mutta perinteisesti tämä on ollut yksi keino estää se, varsinkin julkisia tietokoneita käyttäessä (joista on joskus löydetty jopa tietokoneen ja näppäimistön väliin liitetty erillinen keylogger laite, joka on tallentanut kaikkien näppäimistöä käyttäneiden kirjoitukset muistiinsa)


      • fdsafdsa
        fdsafdsa kirjoitti:

        Tuosta keylogger - Windows on-screen keyboardista pieni selvennys:

        keylogger = ohjelma joka lukee mitä kirjoitat (lähinnä näppäimistöllä) ja lähettää sitten kirjoittamasi asiat "murtautujalle". Murtautuja taas voi tunnistaa näistä salasanat (koska ne näyttävät erilaiselta kuin tavalliset sanat ja ovat yleensä sähköpostiosoitteen tai vastaavan käyttäjätunnuksen perässä)

        Ymmärtääkseni aika monet, elleivät kaikki keyloggerit osaavat lukea vain näppäimistösyötteitä. Tällöin niitä voi estää näkemästä kirjoittamaasi salasanaa, kun et kirjoitakaan sitä näppäimistöllä, vaan klikkaamalla hiirellä ruudulla näkyvää "virtuaalinäppäimistöä". Toki voi olla myös keylogger joka osaa lukea senkin syötteen, mutta perinteisesti tämä on ollut yksi keino estää se, varsinkin julkisia tietokoneita käyttäessä (joista on joskus löydetty jopa tietokoneen ja näppäimistön väliin liitetty erillinen keylogger laite, joka on tallentanut kaikkien näppäimistöä käyttäneiden kirjoitukset muistiinsa)

        Pankkisivujen ja muiden kirjautumista vaativien sivustojen turvallisuudesta vinkki:

        Mene pankin sille sivulle, joka kysyy sinusta käyttäjätunnusta ja salasanaa tai muuttuvaa koodia. Älä kirjaudu sisään, mene hiirellä osoiterivin alkuun ja raahaa osoite työpöydälle tai selaimen kirjanmerkki(bookmark)työkaluriville. Sama toimii sähköpostissa ja muissa verkon palveluissa. Kun nyt menet JOKA KERTA kyseiseen palveluun aina luomasi linkin/luomiesi linkkien kautta, osoite on aina oikea ja todennäköisyys joutua väärennetylle sivulle on selvästi pienempi. Pankit tai yritykset voivat lähettää laskuja sähköpostiin, mutta kirjaudu laskujen maksamista varten kuitenkin pankkiin vain omien, luomiesi linkkien kautta pankkiin ja tietenkin... älä maksa laskua jota ei pitäisi olla tai joka tuntuu oudolta. Selvitä asia ennen maksamista jos lasku on mitenkään outo tai laskuttaja on sellainen, josta et ole kuullut. Google auttaa tässäkin. Googleta laskuttajan nimi.


    • mistälieneekään

      Mites se Malwarebytes, voisiko sillä tarkistaa? Mistä saan uudne selalisen j alöytäisikö se? Millaisena se pitäisi tallentaa?

      Minulla mene enyt F-secure, mutta sen ohjelmissa lienee vikaa, kun sen sanotaan menevän pois päältä ja piti käynnistää uudelleen ja taas sanoo, että menee pois. Mutta näyttää tarkistavan taustalla kuitenkin.

      • a.v.

      • a.v.

      • fdsafdsa

        Siis jos käynnistät koneen uudestaan, ilmoittaako F-secure että se ei käynnisty/sammuu/kaatuu? kokeile clean up toolia (puhdistustyökalu)

        klikkaa F-securen ikonia kellon vieressä, sieltä keskimmäinen välilehti (tools/työkalut) - vasemmanpuoleisista palkeista toiseksi ylin (cleanuptool/puhdistustyökalu)

        Tästä löytyy nettiselaimella toimiva puhdistustyökalu: https://www.f-secure.com/en/web/home_global/online-scanner

        Tästä löytyy malwarebytes: https://www.malwarebytes.org/mwb-download/

        Tässä Emsisoftin Emergency toolkit, jonka pitäisi olla erittäin tarkka: http://www.emsisoft.com/en/software/eek/download/

        Kokeilisin ensin tuota F-securen haittaohjelmien poistotyökalua, jos ei auta, niin Emsisoftin ohjelmaa ja jos ei auta, niin vaikka vielä kokeeksi malwarebytesia.

        Jos ei auta, niin levy sileäksi. Jos et osaa itse, kutsu joku joka osaa tai vie tietokoneliikkeseen. Muista pyytää kopiot omista tiedostoista tai menetät ne, saatat menettää ne joka tapauksessa :(


      • fdsafdsa

        Anna mennä läpi useitakin kertoja, jos se niin haluaa...


    • mistälieneekään

      Kokeilen kohta tuolla Malwarebytellä, kun on F-secure mennyt läpi. Mutta jos mun Thunderbird on vanha versio. Miten saan postit säilymään, jos poistan thunderin ja lataan uuden version?

      • fdsafdsa

        No nyt ei ole oikea aika etsiä uusia ohjelmia, vaan hoitaa ensin ongelma pois.

        Miksi Thunderbird pitäisi poistaa? Onko sen ohjelmakoodista löytynyt virus? Sähköpostit ovat omia tiedostojaan ja niiden lukuohjelman niistä erillinen ohjelma. Jos sähköpostissa on virus, ei sähköpostin lukuohjelmaan tarvitse poistaa. Toki se kannattaa päivittää aina kun uudempia versioita on saatavilla.


    • mistälieneekään

      fdsafdsa ja muut, kiitos neuvoista. Skannasin tuolla fdsafdsa:n linkkaamalla online scannerilal eikä se löytänyt mitään.
      Poistotyökalua ei löydy minun Ikoneien alta.

      Kun F-securen ajoitettu tarkistus Ilmoitti troijalaisesta, että haittaohjelma on Thuinderbirdin profles jne inbox jne, yritin päästä Thunderbirdiin. Silloin loggaaminen ei onnistunut millään.

      Poistin näkyviä sähköposteja kansioista, mutta se ei auttanut. Troijat olivat edelleen jossakin. Sitten menin sinne Applikaatioihin, profiles jne poistin niitä kansioita ,joissa haitta piti olla ja jotakin muita kansioita.

      En muista enää mistä niitä salasanoja voi muuttaa. olen kerran yrittänyt muutta suomi24 salasanaa ja se meni täysin pieleen ja sain entisen takaisin. Mielestäni en ole salasanoj tallentanut, kun on kysytty. Kirjoitan aina ne uudelleen. Tietysti ne silti voi joku haitake jollakin ohjelmalla kaapata...

      Pankinjutuista ei ole pelkoa, koska en edellisestä syystä käytä nettipankkia (kun teidän,e ttä troijalaisia välillä tulee).

      Uskallanko nyt siis logata tuonne Thunderbirdiin? Eli mistä päivitän sen. Se kehotti joskus päivittämään, mutta se ilmoitus ehti mennä pois, en voinut siitä klikata. kun on tällainen "hätätilanne" niin ei enää muista mitään.

      • fdsafdsa

        "En muista enää mistä niitä salasanoja voi muuttaa."

        Kyseisen palvelun internet-sivulta. Jos sinulla olisi vaikka googlen gmail-osoite, menet nettiselaimella www.gmail.com, kirjaudut sisään ja sieltä. Samoin jos on facebook, systeemi toiminee samalla tavalla.

        Täältä löytyy thunderbirdin uusin versio, eikä sen päivittämiseksi tarvitse kirjautua ohjelmaan sisään.

        https://www.mozilla.org/fi/thunderbird/

        Jatkossa päivitä aina kaikki ohjelmat, jotka haluavat päivittyä. Älä kuitenkaan päivitä mitään, mitä nettisivu yrittää ehdottaa, vaan vain kun joku ohjelma niin sanoo. Sinun käytössäsi Ubuntu-Linux voisi olla hyvä vaihtoehto, koska se hoitaa nämä asiat keskitetysti.


      • ihateubuntu
        fdsafdsa kirjoitti:

        "En muista enää mistä niitä salasanoja voi muuttaa."

        Kyseisen palvelun internet-sivulta. Jos sinulla olisi vaikka googlen gmail-osoite, menet nettiselaimella www.gmail.com, kirjaudut sisään ja sieltä. Samoin jos on facebook, systeemi toiminee samalla tavalla.

        Täältä löytyy thunderbirdin uusin versio, eikä sen päivittämiseksi tarvitse kirjautua ohjelmaan sisään.

        https://www.mozilla.org/fi/thunderbird/

        Jatkossa päivitä aina kaikki ohjelmat, jotka haluavat päivittyä. Älä kuitenkaan päivitä mitään, mitä nettisivu yrittää ehdottaa, vaan vain kun joku ohjelma niin sanoo. Sinun käytössäsi Ubuntu-Linux voisi olla hyvä vaihtoehto, koska se hoitaa nämä asiat keskitetysti.

        Onnekseni minun ei tarvitse roikkua perusUbuntun kanssa enää missään.
        Helpompikäyttöisiä löytyy kyllä.
        (pikkuperkeleiden ei kannata kommentoida)


    • mistälieneekään

      Menin sinne omaan Thunderbirdiin ja onnistui ihan hyvin, kesti jonkin aikaa kun se niitä kansioita jotenkin päivitti. Sitten löysin asetukset ja siellä on ruksattuna automaattiset päivitykset, ja päivitys on tapahtunut 14.1.15 ja on uusin versio.

      Se ilmoitus vilahti niin nopeasti, kun olin juuri kirjoittamassa tai tekemässä jotakin, niin en ehtinyt täysin lukea, mitä siinä oli, se oli kuitenkin siinä kohdassa, mihin tulevat ne päivitysilmoitukset. Olisiko siinä vain kehotettu käynnistämään uudelleen... Vai ilmoittiko se että kansioissa on virus...

      En vaan tiedä, mitä silloin kerran tyrin suomi24 postin salasanan kanssa, kun se meni kokonaan jumiin. Sitten ilmoitin sinne ongelmasta ja he antoivat minulle entisen, siksi kartan salasanojen vaihtoa.

      Eiköhän tämä asia ole nyt OK. Kiitos.

      • fdsafdsa

        Hyvä homma että kaikki toimii. Muista pitää virustorjunta, käyttöjärjestelmä ja ohjelmat päivitettyinä.

        Ensi kerralla kun koneen käynnistät, voisit toki skannata sen vielä kerran läpi. Jos viruksia ei löydy, niin eiköhän tämä ollut tässä.


    • mistä'lieneekään

      Malwarebytesistä ei ole kuin kokeiluversio 14 vrk, sekö? Mitens en voi sitten poistaa?

      • fdsafdsa

        Windowsin lisää/poista sovellus-toiminnolla

        Jos F-secure ei enää valita mitään ja on päällä, voisit jäädä seuraamaan tilannetta. Jos uusia varoituksia ei tule, ei ole välttämättä tarpeellista asentaa muita ohjelmia.

        Jos tarvitset ohjeet malwarebytesin poistoon, kerro mikä käyttöjärjestelmä sinulla on. Windows XP, Windows Vista, Windows 7 vai Windows 8/8.1


      • a.v.

        Et sitten ottanut ruksia pois kokeiluversio kohdasta?


    • mistälieneekään

      Luulen, että F-secure ei toimi oikein. Käyttäytyy oudosti, onkohan virus vahingoittanut sen?

      • fdsafdsa

        "Luulen, että F-secure ei toimi oikein. Käyttäytyy oudosti, onkohan virus vahingoittanut sen? "

        On se mahdollista. Tosin "ei toimi oikein" näkemättä itse... on mahdotonta sanoa mitään.

        Tässä Emsisoftin Emergency toolkit, jonka pitäisi olla erittäin tarkka: http://www.emsisoft.com/en/software/eek/download/

        Malwarebytesiä kannattaa myös kokeilla. Linkki aiemmassa ketjussani. Tässä vaiheessa voi unohtaa asetukset ja asentaa. Poistaa ohjelman kun on käyttänyt jos siltä tuntuu.

        Asennus ja skannaus

        Toinen, varma vaihtoehto on koko järjestelmän vetäminen sileäksi ja kaiken asennus uudelleen (käyttöjärjestelmä, ajurit, ohjelmat, asetukset)

        Kuten jo aiemmin muistaaksen sanoin, jos et osaa itse, tietokoneliike voi tehdä sen myös. Maksaneet ~50€


    • mistälieneekään

      En ole päässyt puuta pitemmälle latamisessa. Malwarebytesissä ei ole paikkaa ruksille.

      Antimalwaresin lataaamisessa tulee tärkeä tiedotus:
      Issue fixed: Issue with malware protection addressed
      Mitä tämä tarkoittaa?

      En uskalla jatkaa lataamista.
      Ei tästä taida tulla mitään

      • a.v.

        Ruxin paikka löytyy asennusvaiheessa..


    • Windowsin uudelleen asennus. Sen jälkeen voit olla turvassa jonkinaikaa.

    • mistälieneekään

      Skannasin Emisoftilla perusteellisesti. Ei löytynyt mitään, nyt sitten joutaa nukkumaan.

      Niin siitä F-securesta eli DNA:n nettiturvasta. Minulle sattui aikaisemmin niin, että olin vahentuneella nettiturvalla vaikka kuinka kauan. Silloinkin oli troijalaisia. Miten olisin voinut tietää että nettiturva pitää asentaa välillä uudelleen uusi versio. Minulla on punainen logo ja olisi pitänyt olla F-securen logo. Se kylläpäivitti itsensä ja ajoi ajoitetut skannaukset. Sitten rupoesin ihmettelemään, kun se ilmoitti sakannaatujen tiedostojen lukumäärän väärin tai kahdella luvulla (toinen luku suluissa).

      Tänäänkin F-secure ilmoitti skannanneensa 0 tiedostoa jostakin tiedostosta tai kansiosta. Yleensähän niitä tiedostoja on enemmän, mitä lukumääräisesti näyttää olevan, on jotain näkymättömiä aputiedostoja.

      Kuinka usein nettiturva pitää uusia, sitähän ei kai voi laittaa päivittymään itse? Virustunnisteet kylläkin päivittyvät.

      On arvoitus, mistä se troijalainen sinne sähköpostin applikaatioiden roaming tiedostoihin on tullut. En edes käy arveluttavilla sivuilla.

      Toivottavasti huomenna ei enää ole uutta ongelmaa.

    • Nettiturvaa ei tarvitse uusia jos se on ilmainen. Maksullinen ohjelma pitää uusia tietyn väliajoin jos sitä haluaa käyttää ja tähän tarvitaan rahaa ( Ei kannatavaa koska ilmaisella pärjää yhtähyvin).

      • hailii happamii

        Tiedetään että raha ja sinä ette kohtaa koska et saa ikinä töitä joten tietysti ilmainen on ainoa vaihtoehto. Me joilla on rahanpaskaa niin ihan sama mihin me sitä tungetaan.


      • raha ei ratkaise
        hailii happamii kirjoitti:

        Tiedetään että raha ja sinä ette kohtaa koska et saa ikinä töitä joten tietysti ilmainen on ainoa vaihtoehto. Me joilla on rahanpaskaa niin ihan sama mihin me sitä tungetaan.

        Ilmaisia käyttöjärjestelmiäkin on, eikä tule tälläisiä ongelmia.


      • hyöty < 0
        raha ei ratkaise kirjoitti:

        Ilmaisia käyttöjärjestelmiäkin on, eikä tule tälläisiä ongelmia.

        Sellaisella saa paljon kaiken muun laisia ongelmia, hyöty < 0.


      • minä osaan
        hyöty < 0 kirjoitti:

        Sellaisella saa paljon kaiken muun laisia ongelmia, hyöty < 0.

        Eipä ole ongelmia, huoletonta on.


      • hyöty < 0
        minä osaan kirjoitti:

        Eipä ole ongelmia, huoletonta on.

        Ei niille edes toimi iso osa peleistä kunnolla.


      • minä osaan
        hyöty < 0 kirjoitti:

        Ei niille edes toimi iso osa peleistä kunnolla.

        Eihän se ole hyötyä. Hupia vaan nuo pelit. Hyötyä on ettei tule esim tälläisia ongelmia mitä tässä ketjussa.


      • hyöty < 0
        minä osaan kirjoitti:

        Eihän se ole hyötyä. Hupia vaan nuo pelit. Hyötyä on ettei tule esim tälläisia ongelmia mitä tässä ketjussa.

        Viihde on hyödyllistä, se saa ihmiset jaksamaan arjessa.


    • mistälieneekään

      Kun laitan F-securen tarkistamaan rootkitit, niin se jättää yhden tiedoston tarkistamatta, onko se normaalia? onko se siis järjestelmötiedosto?

      Täydellisessä tarkistuksessahan jää paljonkin tarkistamatta (yli 150), järjestelmätiedostoja?

      Miten saan sen F-securen haittaohjelmien poistotyökalun mistä fdsafdsa mainitsi?

      • fdsafdsa

        "Miten olisin voinut tietää että nettiturva pitää asentaa välillä uudelleen uusi versio. Minulla on punainen logo ja olisi pitänyt olla F-securen logo. "

        Punainen on vaaran väri lähes kaikessa, joten eikö se sen aika selkeästi ilmaissut...

        F-securen pitää uusia kerran vuodessa jos on vuoden lisenssi. Mitään ei tarvitse itse asentaa, vaan kirjoittaa uuden koodin kerran vuodessa ohjelmaan, jolloin se päivittyy automaattisesti uusimpaan versioon. Jos koodin ostaa esimerkiksi kaupasta, jossa se on pahvilaatikosssa dvd-levyn kanssa, ei tarvitse sitä dvd-levyä ollenkaan, vaan riittää siellä laatikossa oleva pahvi, jossa lukee uusi sarjanumero.

        "Miten saan sen F-securen haittaohjelmien poistotyökalun mistä fdsafdsa mainitsi? "

        F-securen online skanneri:https://www.f-secure.com/en/web/home_global/online-scanner

        Sitten on ohjelmaan sisäänrakennettu haittaohjelmien poistotyökalu:

        Klikkaa ikonia kellon vieressä vasemmalla napilla (etusormen alla yleensä) - aukeavassa ikkunassa on kolme vierekkäistä "välilehteä", valitse niistä keskimmäinen jossa on liukukytkinten kuva logona (tools/työkalut tjsp) - nyt näkyvässä ikkunassa "Cleanup tool" tai mitä se onkaan suomeksi on toiseksi ylin harmaa palkki vasemmalla puolella. Logona suurennuslasi jossa kolme pistettä.


      • tila loppuu
        fdsafdsa kirjoitti:

        "Miten olisin voinut tietää että nettiturva pitää asentaa välillä uudelleen uusi versio. Minulla on punainen logo ja olisi pitänyt olla F-securen logo. "

        Punainen on vaaran väri lähes kaikessa, joten eikö se sen aika selkeästi ilmaissut...

        F-securen pitää uusia kerran vuodessa jos on vuoden lisenssi. Mitään ei tarvitse itse asentaa, vaan kirjoittaa uuden koodin kerran vuodessa ohjelmaan, jolloin se päivittyy automaattisesti uusimpaan versioon. Jos koodin ostaa esimerkiksi kaupasta, jossa se on pahvilaatikosssa dvd-levyn kanssa, ei tarvitse sitä dvd-levyä ollenkaan, vaan riittää siellä laatikossa oleva pahvi, jossa lukee uusi sarjanumero.

        "Miten saan sen F-securen haittaohjelmien poistotyökalun mistä fdsafdsa mainitsi? "

        F-securen online skanneri:https://www.f-secure.com/en/web/home_global/online-scanner

        Sitten on ohjelmaan sisäänrakennettu haittaohjelmien poistotyökalu:

        Klikkaa ikonia kellon vieressä vasemmalla napilla (etusormen alla yleensä) - aukeavassa ikkunassa on kolme vierekkäistä "välilehteä", valitse niistä keskimmäinen jossa on liukukytkinten kuva logona (tools/työkalut tjsp) - nyt näkyvässä ikkunassa "Cleanup tool" tai mitä se onkaan suomeksi on toiseksi ylin harmaa palkki vasemmalla puolella. Logona suurennuslasi jossa kolme pistettä.

        Aika moinen ohjelmisto jos ei muka CD lle mahdu että pitää ihan DVD tä käyttää virustorjuntaohjelman levittämiseen.


    • On normalaia.

    • mistälieneekään

      Kiitos fdsafdsa ja kannyman.
      Hyvä tietää viimeinkin. En ole tiennyt, että nettiturva on vain vuoden voimassa. Aina on maksettu jatkuvasti sitä ja laajakaistaa. Kuitenkin se nettiturva näytti toimivanm ihan oikein, päivitti virustunnisteet jne.
      Enkä ole tiennyt että punainen on siinä vaaran merkki, en ole saanut tietoa, että miksi se oli punainen, sehän oli joka tapauksessa vaikka kuinka kauan "DNA:n-punainen". Sitten etäavusta sain tietoa, että sen kuuluu olla sininen.

      Kun etäavun kanssa sain uuden (nykyisen) niin sekin asentui ensin väärin, kun etäyhteys oli jo lopetettu. Minun piti pyytää udelleen neuvoa, ja se sieltä "korjattiin". Kaipa se nyt on sitten oikein.

      Minulla tulee siis DNA-nettiturvaa klikatessa kolme sivua, joista keskimmäinen on "työkalut". Siitä saa vain seuraavat: tarkistus, sovellukset, eristetyt tiedostot, palomuuri, päivitykset, pysäytä toiminnot, asetukset. Sen tähden kyselen uudelleen tätä, kun en löydä sellaista ohjelmaan rakennettua clean up toolia tms. Pitäisikö siinä olla sellainen, jos se Nettiturva on oikein asennettu?

      Online scannerin otin kyllä netistä. Pitääkö se tarvittaessa aina ladata uudelleen, vai jos se on talelennttun, niin voiko sen päivittää?

      • fdsafdsa

        Katso sieltä sovellukset alta, jos sieltä löytyy joku puhdistustyökalu tai vastaava.

        En tiedä miksi sinulla on erilainen/rajoittuneempi - olisiko kyse vanhemmasta ohjelmaversiosta. Oletko vieläkään saanut päivitettyä F-securea?


      • Aina ladataan uudelleen käsittääkseni


    • mistälieneekään

      Siis tuo nettiturva on viime vuoden lopulta. Etäyhteyksien kautta "korjattu". On sininen logo.
      Nettiturva 12.77 build 101, onkohan se viimeinen versio??

      Kysymysmerkin kohdalta otsikolla Tuki löytyy DNa:lta huomautus: etsimääsi sivu ei löydy.

      Widowsin palomuuri käytössä.

      Soveluksissa on microdicom.exe, jota deep gueard on seurannut. Ei ole sallittuja sovelluksia listalla. Estin nyt tuon microdicomin, koska sen kanssa oli viime vuonna ongelmia.

      Mites tuo Ccleaner. Ennen s eaina kysyi, sallitaanko, mutta se ei ole viimeaikoina kysynyt sitä. Mistä muutos johtuu?

      En ole yrittänytkään päivittää sïtä, koska en tiedä vboiko sitä itse päivittää. Tuolta löytyy kuitenkiun se tilaustunnus.

      Ei noita tietokoneen kaikenlaisia asetuksia tavalllinen pullianen osaa.

    • fdsafdsa

      Nettiturvalla näyttää olevan omat versionumerot, joten en osaa sanoa. F-securen kaupasta ostetuissa taas on erilainen versionumerointi

      F-secure täydentää tuota Windowsin omaa palomuuria lisäämällä siihen kaksisuuntaiseksi tekevät asetukset, sekä valvomalla esimerkiksi poikkeuksellista liikennettä.

      "Soveluksissa on microdicom.exe, jota deep gueard on seurannut. Ei ole sallittuja sovelluksia listalla. Estin nyt tuon microdicomin, koska sen kanssa oli viime vuonna ongelmia."

      Googlen mukaan microdicom on jonkinlainen röntgenkuvien tai vastaavien katsomiseen tarkoitettu ohjelma, eikä sen pitäisi olla haitallinen. Sen voi toki poistaa koneelta, ellet jotain omia röntgenkuviasi katsele.

      http://www.microdicom.com/

      Jos CCleaner on koneessa ja sitä käyttää, pitää sitä tottakai päivittää. Itse en näe kuitenkaan tarvetta käyttää kyseistä ohjelmaa. Siitä ei ole käytännössä mitään haittaa, vaikka kovalevyllä jotain väliaikaistiedostoja olisikin. Tuskin sinulta kovalevytila on loppumassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1575
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1248
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe