AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / kortisonista ja silmäpaineista

kortisonista ja silmäpaineista

3 Vastausta 874 Lukukertaa
Miten kortisonilläkitys viakuttaa silmiin? tekeekö kipuja ja aristusta? Olen joskus kuullut että se nostaisi silmäpainetta, mutta mistä voisi itse tietää onko silmänpaine noussut ja kuinka nopeasti se yleensäkin voi nousta kortisonin aloituksen jälkeen?

silmänpaine

Käy mittauttamassa silmänpainesi optikkoliikkeessä, niin ei tarvitse pähkäillä huolestuneena asian kanssa. Ainakin Instruissa on uudenaikaiset välineet, joilla mittaus tapahtuu muutamasssa minuutissa ja maksaa n. 5 e.
Pyydä merkkaamaan arvot ylös ja käy mittauksissa säännöllisesti, niin pystyt seuraamaan arvojesi vaihtelua.

Kortisoni ja silmä

Kortisonilääkitys (etenkin silmätippoina) voi joillakin ihmisillä aiheuttaa silmänpaineen nousua, joka tapahtuu yleensä melko hitaasti eli riski suurenee pidemmän käytön (viikkojen) käytön jälkeen. Tämä ei yleensä aiheuta oireita, joten itse et silmänpaineen nousua huomaa.
Kun lääkitys lopetetaan, palaa silmänpaine myös normaalitasolle. Mikäli silmänpaine nousee ja kortisonilääkitys kuitenkin katsotaan tarpeelliseksi, voidaan silmänpainetta laskea muilla silmätipoilla.

Lisäksi kortisoni saattaa pitemmän käytön jälkeen aiheuttaa osalle ihmisistä mykiön takaosan keskeistä samentumaa ja osalle näistä joudutaan tämän vuoksi tekemään kaihileikkaus.

Kiitti

Kiitos vastauksista.
 /   /  /  / kortisonista ja silmäpaineista

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta