Panteismi

mietiskelevä

Uskooko kukaan olevansa panteisti? Itse kuulun kirkkoon, mutta koen sen jotenkin vääräksi. Minusta kaikki kirkolliset menot ja raamatun jutut on iha outoa, en ymmärrä kuka niihin tosissaan uskoo ja tulee itselleni semmoinen olo että valehtelen kun olen kirkossa jonkin seremonian takia. Itse löysin panteismista tietoa netistä, ja se tuntuu ateismin ohella parhaiten kuvaamaan ajatuksiani. Ateisti en ehkä ole, koska kuitenkin olen joskus rukoillut "maailmalle" että tekisi niin ja näin, en usko että on varsinaista jumalaa,l vaan että kaikki luonto ja avaruus tekee sen mitä täällä tapahtuu. Siten vain "se" voi minua auttaa, ei kukaan Jeesus tai muu henkilö. En tiedä eroanko kirkosta joku päivä, täytyy vielä miettiä. Onko muilla yhtään samankaltaisia ajatuksia?

P.S. En tiedä kuuluuko tämä tänne, en tiedä onko panteismi luonnonuskonto..

11

3525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • panteisti

      Jumala on Henki" (Joh.4:24)

      "jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet [Jumala] löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä; sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme" (Ap.t.17:28)

      "Sillä hänestä [Jumala] ja hänen kauttansa ja häneen on kaikki" (Room.11:36)


      "Minne minä voisin mennä, kussa ei sinun Henkesi olisi, minne paeta sinun kasvojesi edestä? Jos minä taivaaseen nousisin, niin sinä olet siellä; jos minä tuonelaan vuoteeni tekisin, niin katso, sinä olet siellä. Jos minä kohoaisin aamuruskon siivillä ja asettuisin asumaan meren ääriin, sielläkin sinun kätesi minua taluttaisi, sinun oikea kätesi tarttuisi minuun. (Psa.139:7-10)

      "Saattaako joku niin piiloon piiloutua, etten minä häntä näe? sanoo Herra. Enkö minä täytä taivasta ja maata? sanoo Herra." (Jer.23:24)

      "niin tiedä siis tänä päivänä ja paina se sydämeesi, että Herra on Jumala ylhäällä taivaassa ja alhaalla maan päällä, eikä muuta jumalaa ole." (5Moos.4:39)

      "Herran silmät ovat joka paikassa; ne vartioitsevat hyviä ja pahoja." (Sananlaskut 15:3)

      "Kuka kykenisi rakentamaan hänelle [Jumala] huoneen? Taivaisiin ja taivasten taivaisiin hän ei mahdu. Mikä siis olen minä rakentamaan hänelle temppeliä muuta varten kuin uhratakseni hänen edessänsä?" (2Aikak.2:6)

      • ripe2

        Raamattu on siis panteistinen kirjakokoelma.


    • Tavallaan panteisti

      Kuulun kirkkoon ja uskon Jumalaan, mutta hyvin vahvasti tunnen (Jumalan) hengen luonnossa: Jumala on meressä, mutta meri ei ole jumala, Jumala on metsässä, mutta metsä ei ole jumala jne. Itse uskon avarasti, että pohjimmiltaan kaikki uskonnot hapuilevat kohti samaa jumaluutta, Pyhää, ne vain ilmenevät lukemattomissa eri muodoissa: kristinuskona, islamina, luonnonuskontoina... Olen ehkä kerettiläinen, mutta näin minä uskon. Rukoilen kirkossa, mutta myös metsä on kirkkoni. Jumalani nimi voisi yhtä hyvin olla Äiti Maa kuin Kristus. Valoa tiellesi!

    • ogelilainen

      Luulen, että olet aika oikeilla jäljillä. Panteismihan erotukseksi teistisistä uskonnosta (kristinusko, islam, wiccalaisuus, krishnalaisuus jne) ei katso, että on olemassa erillistä persoonallista jumaluutta, vaan että maailmankaikkeus ja jumaluus ovat yhtä - tai maailmankaikkeus on jumalallista, pyhää.

      Kaikki panteistit eivät edes puhu uskosta/uskonnosta, koska liittävät usko-käsitteen yliluonnolliseen ja selittämättömättömään. Naturalistinen panteismi katsoo, että meidän ymmärryksemme ulkopuolella olevaan todellisuuteen ei liity jumaluutta, mutta maailmankaikkeus on silti jonkinlainen mysteeri, jonka edessä voimme kokea pyhyyden ja kunnioituksen tunteita.

    • Madhava

      Luen itseni panenteistiksi. Panenteismin mukaan korkein on sekä immanentti että transsendentti, eli sekä yhtä kosmoksen ja luonnon kanssa että tästä erillinen totuus. Esimerkiksi hindujen Bhagavad-gita esittelee kappaleissa Vibhuuti-yoga (mahtavien ilmentymien jooga) ja Vishvarupa-darshana-yoga (kosmoksen hahmon näkemisen jooga) korkeimman eri ilmentymiä kosmoksen hahmossa ja sen elementteinä.

      Alla esimerkkejä.

      ... mahtavista valonlähteistä olen säteilevä Aurinko, tuulenjumalista olen Mariichi ja taivaankappaleista kuu....
      ... Veedoista olen Saama-veeda, jumalista olen taivaiden kuningas ja aisteista olen mieli. Olennoissa olen tietoisuus...
      ... Kaikista puista olen Banjanpuu ja jumaltietäjistä Naarada. Enkeleistä olen Tsitraratha ja niistä jotka ovat täydellistyneet viisas Kapila. ...
      ... Ja monipäisistä käärmeistä olen Ananta, vedenelävistä Minä olen Varuna ja esi-isistä olen Arjama. Lainvalvojista olen Jama....
      ... Ja demoneista olen Prahlaada, kukistajista Minä olen aika ja villieläimistä Minä olen leijona ja linnuista Vainateja ...
      ... Puhaltajista olen Tuuli. Asetta kantavista Minä olen Rama ja olen hai kalojen joukossa. Joista olen Ganges ...

      Lukaise kappaleet 10 ja 11 teoksesta itsestään:

      http://gita.wisewisdoms.com/index.php?c=10

    • vain minä

      Panteismin voi mielestäni ajatella buddhismin tavoin. Itse koin "valaistumisen"/uudelleensyntymisen/laajemman tietoisuuden vuosi sitten suomessa ja n.3kk sen jälkeen "kuolin" kambodzassa kun vaelsin yksin ilman päämäärää ja etsin itseäni. En ole tavannut yhtäkään ihmistä vielä joka olisi kokenut saman mutta tiedän sisälläni että jokainen kokee saman silloin kun aika jättää. En voi puhua asiasta kenellekkään koska tässä yhteiskunnassa minut leimataan hulluksi. Olen yrittänyt avata asiaa äidilleni joka on diakoni mutta turhaan. Kuolema on ihmiskunnan suurimpia kysymyksiä mutta mielestäni kukaan ei ajattele sitä silti tarpeeksi.

      • Koita selventää

        " "kuolin" kambodzassa kun vaelsin yksin ilman päämäärää ja etsin itseäni."

        Selvennä vähän, mitä tarkoitat tuolla kuolemalla?


      • minakin1

        itselleni kavi samalla tavalla. haettuani jumalaa vuosia ja tutkittuani eri uskontoja avautui sydameni ja herasin nakemaan maailman yhtena suurena yhteisona mita piti kasassa rakkaus. silloin vain tiesin etta olin tullut tieni paahan.

        jos olisin kristitty sanoisin etta tulin uskoon tai uudestaan synnyin jeesuksessa, jos olisin budhalainen kutsuisin sita valaistumiseksi, tiedemiehena sanoisin etta atomien rakkaus toisiinsa saa maailman pyorimaan. minulla ei kuitenkaan ole tarvetta uskoa vain yhteen uskontoon vaan ainoastaan siihen etta ne kaikki johtavat samaan paikkaan.

        maailmassa on monia valaistuneita ihmisia jotka ovat mielestani verrattavissa suurten uskontojen perustajiin. ja uusia teita loytaa tuo kaunis maailman salaisuus avataan viela tanakin paivana ja talla hetkella.

        itse koin sydameni avautumisen lukiessani pekka ervastia jonka toimesta perustettiin suomen teosofinen seura. jos asioista haluaa avoimesti keskustella sielta voisi olla hyva aloittaa.


    • minakin1

      Sitten hän vähitellen joutuu kolmanteen asteeseen, alkaa kulkea kolmatta taivalta uudessa elämässä, sitä, jota alussa kutsuimme nimeltä »Jumala kaikkialla». Ihmiselle, joka on löytänyt jumalallisen elämän toisissa, alkaa käytännöllisesti selvitä se ihmeellinen totuus, ettei ole muuta olemassakaan kuin jumalallinen elämä. Hän alkaa nähdä jumalallista elämää yhä selvemmin kaikkialla. Lopulta hän ei näe mitään muuta kuin Jumalaa. Paha ja hyvä vastakohtina häipyvät olemattomiin, kaikki muuttuu yhdeksi suureksi ihmeelliseksi elämäksi, josta hän on osa, jonka ilmennystä on kaikki olevainen ja jossa ei ole mitään pahaa. Se elämä on kokonansa hyvää, kokonaan salaperäistä,— hyvää sillä tavalla ettei siinä ole mitään ristiriitaa, ei mitään vaikeuksia, ei mitään puutetta. Ihmiselle alkaa käytännöllisesti selvitä panteismin suuri totuus, joka uskonnollisia ihmisiä on niin hirmuisesti kauhistanut.

      pitipa kopioida tama pekka ervastin kirjasta salatiedetta ominpain. loytyy netista ilmaiseksi.

      • ripe2

        Taolaisuus on mielestäni panteistinen ajatusmalli. Esim. "Tao joka voidaan nimetä taoksi ei ole Tao" kertoo siitä ykseydestä joka pitäisi osata kokea eli buddhalaisittain valaistua. Taolaisuus muutenkin kehoittaa luonnonmukaisuuteen ja elämään luonnollisesti kaikkea kunnioittaen jossa kaikki on yksi.


    • Etiikka&Moraali

      Painteismin mukaan jumala on yhtä kuin kaikkeus. sanoo wikipedia. itse en ole uskonnossa, ja voin vapaasti keskustella muiden kanssa uskonnosta, koska en tuomitse mitään uskontoa. Minä en usko, mutten tuomitsekaan toisia uskomasta. Mutta takaisin asiaan, ainakin minä sain käsityksen että panteismissa jumala on kaikkialla, meressä, metsissä jne. mutta meret eivät ole jumalia eikä metsät? jos haluaa uskoa, ja jos uskoo, en ole sitä vastaan, mutta itse en usko tuohon. Ei millään pahalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe