En saanut siivousduunia!

mitäs nyt

Selvästikin siivousduuniin tarvitaan vähintään 10 vuoden työkokemus ja 7 vuoden teoreettiset opinnot rätin käyttämisestä.
Olin tänään face-to-face kyselemässä siivousduunia eräästä isosta firmasta ja oli kyllä yhtä tyhjän kanssa.Pari paperia täytettiin ja luvattiin ottaa yhteyttä.Sen verran ihmiset tunnen,etten odota tuolta yhtään mitään.
Seuraavaksi soitin toiseen firmaan ja siellä tämä puhelinhenkilö oikein kauhulla kauhisteli,kun minulla ei ole _mitään_ työkokemusta.Sanoi,että minun pitäisi täyttää netissä työnhakulomake.Täytin,mutta en koskaan odota noista nettijutuista mitään.

Mistä sitä työkokemusta saa jollei sitten saa edes mitään duunia? Mä jo luulin,että täysi-ikäinen, suomalainen saisi duunia,mutta ei niin ei.Ei edes siivousduunia.

43

5404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sirius

      Olisit sanonut et kyllä sä kerran kuussa pölyimuroit kotona :) Onhan se nyt siivouskokemusta... "Edes siivousduunia" ei tänä päivänä niin helposti saa. Kokeile siivoustyöjohtajan paikkaa, sinne pääsee kyllä kuka tahansa ja mitä v****maisempi olet sen paremmin saat työn :)

      • ex-siivooja

        heh joo, mitä vittumaisempi tyyppi sitä varmemmin palveluesimiehenä. Mutta! Mikä tahansa vittumaisuus ei siinäkään kelpaa, vaan kyrpiintyminen pitää olla hankittuna juuri siivoustyön kautta, sen loputtoman paskanlapioinnin ja laskiämpärinä olon katkeroittamana. Siinä jalostuu maailman keljuimmat ihmiset. :(


    • rätti

      Kerro ensin minkä ikäinen olet, jos olet nuori, voi johtua siitäkin. Enemmän kehoittaisin miettimään tuota sun asennetta, ensinnäkään tällä alallla ei rättejä ole ollu enää aikoihin.Halveksiva suhtautuminen haettavaan työpaikkaan ei edesauta sen saamista.
      Ensimmäiseen työpaikkaan pääsee kiinni, kun muistaa olevansa asiakaspalvelutyössä, siistin näköinen,siis ei lävistyksiä/purukumia ja vittu sanoja. Hiukset suht normaalin näköiset. Kun otat uuden oppimisen haasteena ja suhtaudut siihen uteliaisuudella.

      • on asia

        Usskon että taisi olla asenne ongelma hakijalla ja se heijastui haku vaiheessa


      • Shitteri

        aijaa....mä pääsin siivoamaan 17 vuotiaana. mulla on lävistyksiä,olen myöskin jonkin verran joukosta erottuva pukeutumistyylineni yms. kiroilen ja kutsun siivousliinoja edelleen "räteiksi" ja hyvin menee silti! jos mua ei olis otettu töihin ulkonäön takia niin tai muun typerän ennakkoluulon, niin enpä olis siinä paljon menettäny...arvostan suvaitsevaisuutta, joten mun mielestä mulla ei ole asenneongelmaa vaan työnantajalla jos ei kelpaa. mutta hyvimpä on näyttäny kelpaavan. jossain vaiheessa tuli lävistyksestä mussutusta mutta sanoin vaan, että pois en ota ja antakaa lopputili jos on siitä kiinni. eivät antaneet ja nyt ei kukaan puhu enää asiasta mitään.ovat vihdoin tajunneet ettei joku metallinpala ihmistä pahenna.kumpa kaikki ihmiset tajuaisivat sne ja antaisivat ihmisten olla yksilöjä. ulkonäkö ei saisi olla este työpaikan saannin kannalta tai minkään muunkaan kannalta. prkl.se on eri asia tuo mitä mainitsit, että jos on halveksiva suhtautuminen kys. työhön, mutta siinähän on jo hyvä syy olla palkkaamatta. toisin kun joku tyhjänpäivänen asia että hakijalla sattuu olemaan siniset hiukset tai huulirengas.


    • Mimmi

      Ei siivousduuniin välttämättä työkokemusta tarvita, monet firmat opettavat työntekijänsä itse. Mutta tämä on palveluala eli palveluasennetta kyllä vaaditaan, oiskohan siinä vajausta ?

      • moosesss

        vastaan nyt vaikken tuo eka kirjoittaja olekaan. Pitäisikö vielä iloisena täällä harmitella sitä ettei päässytkään ihanaan ja arvostettuun siivoojan työhön? Voi jumalauta sentään siivoojat, oletteko tosiaan tuollaista munatonta alistujaporukkaa. Kun ei saa edes siivoustyötä, niin mitä luulette millainen fiilis silloin on?? Iloisena ja nöyränäkö pitäisi vielä jaksaa madella eteenpäin? Kyllä siinä vaiheessa on itsetunto vedetty nollaan. Eikä auta työnhakijaa syyllistää. Kukapa sitä siivoustyötä lähtee ylpeänä rinta rottingilla hakemaan. Ja jos lähtee, niin taitaa olla aika nujerrettu ja päähän potkittu tyyppi.


      • työnantaja
        moosesss kirjoitti:

        vastaan nyt vaikken tuo eka kirjoittaja olekaan. Pitäisikö vielä iloisena täällä harmitella sitä ettei päässytkään ihanaan ja arvostettuun siivoojan työhön? Voi jumalauta sentään siivoojat, oletteko tosiaan tuollaista munatonta alistujaporukkaa. Kun ei saa edes siivoustyötä, niin mitä luulette millainen fiilis silloin on?? Iloisena ja nöyränäkö pitäisi vielä jaksaa madella eteenpäin? Kyllä siinä vaiheessa on itsetunto vedetty nollaan. Eikä auta työnhakijaa syyllistää. Kukapa sitä siivoustyötä lähtee ylpeänä rinta rottingilla hakemaan. Ja jos lähtee, niin taitaa olla aika nujerrettu ja päähän potkittu tyyppi.

        Kannanpa minäkin korteni kekoon.
        Olen tässä palkannut muutamia siivoojia ja se ei ole ollenkaan helppo homma vaikka kortisto pursuaa työttömiä.
        En vaatinut mitään pitkää työkokemusta mutta jonkin verran kuitenkin. Asenne on tärkein.
        Kaikenlaisia tyyppejä sitä eteeni asteli.

        1. voivotteli työtuntien vähyyttä näin alkuvaiheessa - en palkannut

        2. tuli epäsiistin näköisenä haastatteluun ja kehui jatkuvasti itseään - en palkannut

        3. oli epävarma, ääni aivan värisi - en palkannut

        4. puhui "miehensä suulla"..."minun mieheni sanoi..." "minun mieheni kysyi..." jne. - en palkannut

        5. 6. 7. oli asiallinen, tekee kahta työtä samanaikaisesti, vähäisetkin työtunnit kelpasivat, luja kädenpuristus - PALKKASIN


      • sutisussu
        työnantaja kirjoitti:

        Kannanpa minäkin korteni kekoon.
        Olen tässä palkannut muutamia siivoojia ja se ei ole ollenkaan helppo homma vaikka kortisto pursuaa työttömiä.
        En vaatinut mitään pitkää työkokemusta mutta jonkin verran kuitenkin. Asenne on tärkein.
        Kaikenlaisia tyyppejä sitä eteeni asteli.

        1. voivotteli työtuntien vähyyttä näin alkuvaiheessa - en palkannut

        2. tuli epäsiistin näköisenä haastatteluun ja kehui jatkuvasti itseään - en palkannut

        3. oli epävarma, ääni aivan värisi - en palkannut

        4. puhui "miehensä suulla"..."minun mieheni sanoi..." "minun mieheni kysyi..." jne. - en palkannut

        5. 6. 7. oli asiallinen, tekee kahta työtä samanaikaisesti, vähäisetkin työtunnit kelpasivat, luja kädenpuristus - PALKKASIN

        sitä sykologista silmää. olisin voinut olla kuka tahansa noista ja tehdä työni hyvin. haastattelumenestys ei ole sama kuin työmenestys. useimmat tekevät työnsä ok ja valitsija luulee että hän osasi valita. muuten olen sitä mieltä että tuo firma vain diivaili.


      • ujo
        sutisussu kirjoitti:

        sitä sykologista silmää. olisin voinut olla kuka tahansa noista ja tehdä työni hyvin. haastattelumenestys ei ole sama kuin työmenestys. useimmat tekevät työnsä ok ja valitsija luulee että hän osasi valita. muuten olen sitä mieltä että tuo firma vain diivaili.

        Anteeksi vain,mutta itse tuppaan olla ujo ja haastattelussa olen jännittynyt.


      • mitäs nyt
        ujo kirjoitti:

        Anteeksi vain,mutta itse tuppaan olla ujo ja haastattelussa olen jännittynyt.

        Hmm...kyllä minä luulin,että asenne on kohdallaan.Olin siististi pukeutunut jakku pukuun, hiukset nutturalla eikä meikkiä.Puhuin ihan normaalisti (mikä on "normaali") ja vastailin kysymyksiin.Ei voi sitten mitään jos ei kelpaa mihinkään.Asenne oli mielestäni kohdallaan,mutta rukoilemaan tai kerjäämään en rupea.Jossain se raja menee.
        Olen 18-vuotias abiturientti,joka siis haki ensimmäistä työpaikkaansa.Näin sitten kävi.
        Ehkä sitten ensi kerralla.


      • työnantaja
        sutisussu kirjoitti:

        sitä sykologista silmää. olisin voinut olla kuka tahansa noista ja tehdä työni hyvin. haastattelumenestys ei ole sama kuin työmenestys. useimmat tekevät työnsä ok ja valitsija luulee että hän osasi valita. muuten olen sitä mieltä että tuo firma vain diivaili.

        Kyllä tällä hetkellä ainakin tuntuu, että tein oikean valinnan. Tekijät ovat yhä mukavia minun mielestäni ja mikä parasta: kiitosta ovat saaneet työtehtävien suorittamisesta asiakkailta. Minä nimittäin soitan aina eka kerran jälkeen asiakkaalle ja hehän loppu viimeksi ne palkat maksavat.
        Kyllä haastattelu kertoo melko paljon, tietysti ei kaikkea ja haastattelussa voi epäonnistuakin. Mutta minä ajattelen asiaa niin, että jos tekijä on epävarma aloittaako ja miten vähän tunteja -onko hän luotettava? Voinko luottaa siihen, että hän on esim. klo 8.00 aamulla asiakkaan luona tekemässä sovittua tehtävää. Minä en luota sellaiseen. Kyllä minun mielestäni tekijän pitää olla ulkonäoltään siiisti. Jos itse odottaisin kotisiivooja ja sieltä ilmestyisi sellainen henkilö kun tämä yksikin oli, niin ...
        Liika kehuminen on pahasta ja vielä silloin, kun ei anna toiselle suun vuoroa. Minä vaadin työntekijöiltä myös sosiaalista silmää, kun tarkoituksena on , että solmimme jatkuvia sopimuksia. Kyllä vieraiden ihmisten kanssa pitää osata kommunikoida edes jotenkin ja firmassani näitä paikkoja, joissa tavataan asiakas, on todella paljon.


      • valita
        työnantaja kirjoitti:

        Kyllä tällä hetkellä ainakin tuntuu, että tein oikean valinnan. Tekijät ovat yhä mukavia minun mielestäni ja mikä parasta: kiitosta ovat saaneet työtehtävien suorittamisesta asiakkailta. Minä nimittäin soitan aina eka kerran jälkeen asiakkaalle ja hehän loppu viimeksi ne palkat maksavat.
        Kyllä haastattelu kertoo melko paljon, tietysti ei kaikkea ja haastattelussa voi epäonnistuakin. Mutta minä ajattelen asiaa niin, että jos tekijä on epävarma aloittaako ja miten vähän tunteja -onko hän luotettava? Voinko luottaa siihen, että hän on esim. klo 8.00 aamulla asiakkaan luona tekemässä sovittua tehtävää. Minä en luota sellaiseen. Kyllä minun mielestäni tekijän pitää olla ulkonäoltään siiisti. Jos itse odottaisin kotisiivooja ja sieltä ilmestyisi sellainen henkilö kun tämä yksikin oli, niin ...
        Liika kehuminen on pahasta ja vielä silloin, kun ei anna toiselle suun vuoroa. Minä vaadin työntekijöiltä myös sosiaalista silmää, kun tarkoituksena on , että solmimme jatkuvia sopimuksia. Kyllä vieraiden ihmisten kanssa pitää osata kommunikoida edes jotenkin ja firmassani näitä paikkoja, joissa tavataan asiakas, on todella paljon.

        aika kumma juttu...että on varaa olla noin ronkeli, luulisi ettei siivousalalle pahemmin tunkua ole.Olin siivoojan opiskeluaikoinani ja puhun nyt kyllä aika monen työntekijän suulla( silloin kun oli hommissa ei pahemmin turpaansa viitsinyt avata, olisi varmaan tullut potkut persauksiin)Ihan ilmiselvästikin haet sellaisia hiljaisia alistujarassukoita jotka tekevät nurisematta vaikka kolmen tunnin työpäivän, ihmisiä joita sinä voi mielesi mukaan vedellä naruista niin kuin itse haluat.Luuletko tosiaan että ne ihmiset jotka hakevat siivousduunia, tekevät sen huvin vuoksi?Kyllä silloin on kyse ihmisistä joiden on PAKKO tehdä ko paskaduunia kun ei muutakaan siinä elämäntilanteessa ole tarjolla.Siinä työpaikassa jossa itse olin ei ollut yhtään " tyytyväistä" työntekijää, tosin olimme kaikki opiskelijoita ja ihmettelimme kuinka joku viitsii tehdä tuollaista paskaduunia lopun ikäänsä.Täytää olla aika masokistinen luonne että kestää kaiken sen ylenkatseen ja aliarvioinnin.Eniten ihmettelimme kuitenkin sitä kuinka joku voi haluta siivoustyön johtajaksi tai siivousfirman omistajaksi, ei ikinä itsellä kestäisi pokka käyttää hyväkseen siivoustyöhön viimeisenä oljenkortenaan hakeutuvaa ihmistä!Mutta niinhän sitä sanotaan; ahneella on paskanen loppu, toivottavasti pidät sen mielessäsi kun simputat niitä ihmispoloja;)


      • työnantaja
        valita kirjoitti:

        aika kumma juttu...että on varaa olla noin ronkeli, luulisi ettei siivousalalle pahemmin tunkua ole.Olin siivoojan opiskeluaikoinani ja puhun nyt kyllä aika monen työntekijän suulla( silloin kun oli hommissa ei pahemmin turpaansa viitsinyt avata, olisi varmaan tullut potkut persauksiin)Ihan ilmiselvästikin haet sellaisia hiljaisia alistujarassukoita jotka tekevät nurisematta vaikka kolmen tunnin työpäivän, ihmisiä joita sinä voi mielesi mukaan vedellä naruista niin kuin itse haluat.Luuletko tosiaan että ne ihmiset jotka hakevat siivousduunia, tekevät sen huvin vuoksi?Kyllä silloin on kyse ihmisistä joiden on PAKKO tehdä ko paskaduunia kun ei muutakaan siinä elämäntilanteessa ole tarjolla.Siinä työpaikassa jossa itse olin ei ollut yhtään " tyytyväistä" työntekijää, tosin olimme kaikki opiskelijoita ja ihmettelimme kuinka joku viitsii tehdä tuollaista paskaduunia lopun ikäänsä.Täytää olla aika masokistinen luonne että kestää kaiken sen ylenkatseen ja aliarvioinnin.Eniten ihmettelimme kuitenkin sitä kuinka joku voi haluta siivoustyön johtajaksi tai siivousfirman omistajaksi, ei ikinä itsellä kestäisi pokka käyttää hyväkseen siivoustyöhön viimeisenä oljenkortenaan hakeutuvaa ihmistä!Mutta niinhän sitä sanotaan; ahneella on paskanen loppu, toivottavasti pidät sen mielessäsi kun simputat niitä ihmispoloja;)

        Kirjoituksestasi paistaa valtava katkeruus.
        Minäkö ronkeli??
        EN ollenkaan mutta ymmärrätkö, että minun on pakko valita ne työntekijät. Kaikkia en voi ottaa. Ja tottakai silloin katson minun omasta mielestäni parhaimmat. Kriteerit jo kerroinkin.
        Ensinnäkin: minä en vetele ketään naruista. Jokainen itse päättää ottaako keikan vai ei. Minä ehdotan kyllä mutta en määrää.
        Oletko kuullut koskaan sovitellusta päivärahasta?
        Entäs 500 pv:n laskurista. Kyllä kuule ne vähäisetkin työtunnit ovat silloin tosi tarpeeseen, kun Kelan päiväraha keikkuu lähellä. Tällainen on tosi tärkeä työskentelymuoto em. kaltaisissa tapauksissa.
        Luin täältä jostakin, että jotkut maksavat runsaat 6 € tunnilta...voi rähmä sanon minä. Minun firmani maksaa siivoojille kunnon palkan: yli 2 € enemmän kuin tuo em.
        Sinä moitit kovin entistä työpaikkaasi. Onko sekin minun vikani, kun noin raskaasti hyökkäät minua vastaan. Siivoushommia on niin monenmoista ja työnantajaakin. En usko, että olen sieltä pahimmasta päästä. Aika sen tietysti näyttää mutta uskoisin näin.


      • tykkää
        valita kirjoitti:

        aika kumma juttu...että on varaa olla noin ronkeli, luulisi ettei siivousalalle pahemmin tunkua ole.Olin siivoojan opiskeluaikoinani ja puhun nyt kyllä aika monen työntekijän suulla( silloin kun oli hommissa ei pahemmin turpaansa viitsinyt avata, olisi varmaan tullut potkut persauksiin)Ihan ilmiselvästikin haet sellaisia hiljaisia alistujarassukoita jotka tekevät nurisematta vaikka kolmen tunnin työpäivän, ihmisiä joita sinä voi mielesi mukaan vedellä naruista niin kuin itse haluat.Luuletko tosiaan että ne ihmiset jotka hakevat siivousduunia, tekevät sen huvin vuoksi?Kyllä silloin on kyse ihmisistä joiden on PAKKO tehdä ko paskaduunia kun ei muutakaan siinä elämäntilanteessa ole tarjolla.Siinä työpaikassa jossa itse olin ei ollut yhtään " tyytyväistä" työntekijää, tosin olimme kaikki opiskelijoita ja ihmettelimme kuinka joku viitsii tehdä tuollaista paskaduunia lopun ikäänsä.Täytää olla aika masokistinen luonne että kestää kaiken sen ylenkatseen ja aliarvioinnin.Eniten ihmettelimme kuitenkin sitä kuinka joku voi haluta siivoustyön johtajaksi tai siivousfirman omistajaksi, ei ikinä itsellä kestäisi pokka käyttää hyväkseen siivoustyöhön viimeisenä oljenkortenaan hakeutuvaa ihmistä!Mutta niinhän sitä sanotaan; ahneella on paskanen loppu, toivottavasti pidät sen mielessäsi kun simputat niitä ihmispoloja;)

        vielä tästäkin alasta.Annat kuvan ettei kukaan tästä paskasta vois tykätä. Niin vaan on että alalla on ihmisiä, jotka on ollu 20 - 30 vuotta. Kukaan ei tee mitään työtä niin kauan, jollei siitä tykkää! Itse olen vaihtanut sairaanhoitajan työn siivousalaan, se vasta oli paskan lappamista!
        Nyt viihdyn, lienekkö saanu työkavereiksi poikkeuksellisen mukavia ihmisiä?


      • epävarmojen puolesta
        työnantaja kirjoitti:

        Kannanpa minäkin korteni kekoon.
        Olen tässä palkannut muutamia siivoojia ja se ei ole ollenkaan helppo homma vaikka kortisto pursuaa työttömiä.
        En vaatinut mitään pitkää työkokemusta mutta jonkin verran kuitenkin. Asenne on tärkein.
        Kaikenlaisia tyyppejä sitä eteeni asteli.

        1. voivotteli työtuntien vähyyttä näin alkuvaiheessa - en palkannut

        2. tuli epäsiistin näköisenä haastatteluun ja kehui jatkuvasti itseään - en palkannut

        3. oli epävarma, ääni aivan värisi - en palkannut

        4. puhui "miehensä suulla"..."minun mieheni sanoi..." "minun mieheni kysyi..." jne. - en palkannut

        5. 6. 7. oli asiallinen, tekee kahta työtä samanaikaisesti, vähäisetkin työtunnit kelpasivat, luja kädenpuristus - PALKKASIN

        Minä olen tuota tyyppiä nro 3. Vähän nirsosti katsottiin, kun puhuin hiljaisella äänellä ja varmasti epävarmuus näkyi olemuksestani vaikka kuinka olin tsempannut itseäni ja valmistautunut tilanteeseen. En oikein voi sille mitään että olen kärsinyt ujoudesta koko elämäni, mutta kuvittelin että siivousala voisi olla niitä ainoita, joissa ei painotettaisi sitä hemmetin sosiaalisuutta. Sitä vaaditaan joka ikiseen toimistohommaankin, vaikkei tarvitsisi ihmisten kanssa olla ollenkaan tekemisissä.

        Enpä heti työtä saanutkaan, mutta kävin pommittamassa vähän väliä työnantajaa, soittelin ja paikan päälläkin kävin, niin kaipa ajattelivat että kokeillaan nyt tuota sitten. Minullakaan ei ollut työkokemusta siivouksesta, muulta alalta kylläkin, mutta kerroin tietysti kotona siivonneeni ja tehneeni kotisiivousta useamman kerran poikaystävän vanhemmille.

        Aluksi sain tuurauksia silloin tällöin, kerran jouduin sairastuttuani kieltäytymään tuurauksesta, ja sen jälkeen ei kuukausiin kyselty. Soitin taas että löytyisikö mitään, ja ihmettelevällä äänellä vastattiin: "ai sua kiinnostaa kumminkin". Tuurauksia alkoi taas löytyä enemmän ja enemmän, koska pystyin käymään milloin tahansa, lyhyellä varoitusajalla, enkä kieltäytynyt mistään. Esimies vaihtui pariin otteeseen ja kolmas tuntui osaavan todella arvostaa minua, vaikken mikään puhelias ollutkaan. Järjestyi vakituista kokoaikaista työtä ja lisätöitäkin välillä sekä vaihtelevia kohteita.

        Sainpahan useampiakin mukavia palkintoja hyvin tehdystä työstä, yhtäkään valitusta ei ole tullut, asiakkaat tulleet suoraankin kiittelemään. En nyt tahdo mitenkään korostaa itseäni, varmasti tästä tekee monen mieli kirjoittaa jotain sen tyylistä että taas yksi nöyristelevä tai itseänsäkehuva... varmasti suuri osa siivoojista on aivan yhtä hyviä kuin minä, riippuu kohteista ja esimiehistäkin miten saa arvostusta ja minulle on molemmat osuneet nappiin. Haluan lähinnä tuoda sitä esille, ettei haastattelussa epävarma ja jännittävä ihminen välttämättä ole huono työntekijä. Se että jännittää ja sitä ei pysty peittelemään, on jopa hyvä merkki, sillä sehän osoittaa että ihminen ei ole välinpitämätön ja haluaa yrittää parhaansa. Tämä kun tajuttaisiin muuallakin kuin siivouksessa, niin jopa saataisiin hyviä työntekijöitä moneenkin hommaan. Tottakai jonkin verran pitää valikoida minkälaisiin kohteisiin ihmiset laitetaan, ujoa ihmistä ei ehkä johonkin laittaisi, missä ollaan todella paljon vieraiden ihmisten kanssa tekemisissä tai pitää aktiivisesti myydä lisäsiivouksia. Löytyyhän sitä muunkinlaista, jotkut kotisiivousta käyttävät eivät halua mitään räpätätejä kotiinsa, ja toisaalta taas voi olla helpompi jutella jonkun vanhuksen kanssa kuin esimiehensä.


      • minkä virheen teit?
        mitäs nyt kirjoitti:

        Hmm...kyllä minä luulin,että asenne on kohdallaan.Olin siististi pukeutunut jakku pukuun, hiukset nutturalla eikä meikkiä.Puhuin ihan normaalisti (mikä on "normaali") ja vastailin kysymyksiin.Ei voi sitten mitään jos ei kelpaa mihinkään.Asenne oli mielestäni kohdallaan,mutta rukoilemaan tai kerjäämään en rupea.Jossain se raja menee.
        Olen 18-vuotias abiturientti,joka siis haki ensimmäistä työpaikkaansa.Näin sitten kävi.
        Ehkä sitten ensi kerralla.

        Jakkupuku on ihan hyvä ja kuuluukin olla jos haet johonkin esim. toimistotyöhön, mutta siivousta hakiessa olet ylipukeutunut. Siistit arkivaatteet antavat paremman vaikutelman. Kannattaa vaan kysellä uudestaankin ja useammastakin paikasta, kyllä joskus tärppää!


      • työnantaja
        epävarmojen puolesta kirjoitti:

        Minä olen tuota tyyppiä nro 3. Vähän nirsosti katsottiin, kun puhuin hiljaisella äänellä ja varmasti epävarmuus näkyi olemuksestani vaikka kuinka olin tsempannut itseäni ja valmistautunut tilanteeseen. En oikein voi sille mitään että olen kärsinyt ujoudesta koko elämäni, mutta kuvittelin että siivousala voisi olla niitä ainoita, joissa ei painotettaisi sitä hemmetin sosiaalisuutta. Sitä vaaditaan joka ikiseen toimistohommaankin, vaikkei tarvitsisi ihmisten kanssa olla ollenkaan tekemisissä.

        Enpä heti työtä saanutkaan, mutta kävin pommittamassa vähän väliä työnantajaa, soittelin ja paikan päälläkin kävin, niin kaipa ajattelivat että kokeillaan nyt tuota sitten. Minullakaan ei ollut työkokemusta siivouksesta, muulta alalta kylläkin, mutta kerroin tietysti kotona siivonneeni ja tehneeni kotisiivousta useamman kerran poikaystävän vanhemmille.

        Aluksi sain tuurauksia silloin tällöin, kerran jouduin sairastuttuani kieltäytymään tuurauksesta, ja sen jälkeen ei kuukausiin kyselty. Soitin taas että löytyisikö mitään, ja ihmettelevällä äänellä vastattiin: "ai sua kiinnostaa kumminkin". Tuurauksia alkoi taas löytyä enemmän ja enemmän, koska pystyin käymään milloin tahansa, lyhyellä varoitusajalla, enkä kieltäytynyt mistään. Esimies vaihtui pariin otteeseen ja kolmas tuntui osaavan todella arvostaa minua, vaikken mikään puhelias ollutkaan. Järjestyi vakituista kokoaikaista työtä ja lisätöitäkin välillä sekä vaihtelevia kohteita.

        Sainpahan useampiakin mukavia palkintoja hyvin tehdystä työstä, yhtäkään valitusta ei ole tullut, asiakkaat tulleet suoraankin kiittelemään. En nyt tahdo mitenkään korostaa itseäni, varmasti tästä tekee monen mieli kirjoittaa jotain sen tyylistä että taas yksi nöyristelevä tai itseänsäkehuva... varmasti suuri osa siivoojista on aivan yhtä hyviä kuin minä, riippuu kohteista ja esimiehistäkin miten saa arvostusta ja minulle on molemmat osuneet nappiin. Haluan lähinnä tuoda sitä esille, ettei haastattelussa epävarma ja jännittävä ihminen välttämättä ole huono työntekijä. Se että jännittää ja sitä ei pysty peittelemään, on jopa hyvä merkki, sillä sehän osoittaa että ihminen ei ole välinpitämätön ja haluaa yrittää parhaansa. Tämä kun tajuttaisiin muuallakin kuin siivouksessa, niin jopa saataisiin hyviä työntekijöitä moneenkin hommaan. Tottakai jonkin verran pitää valikoida minkälaisiin kohteisiin ihmiset laitetaan, ujoa ihmistä ei ehkä johonkin laittaisi, missä ollaan todella paljon vieraiden ihmisten kanssa tekemisissä tai pitää aktiivisesti myydä lisäsiivouksia. Löytyyhän sitä muunkinlaista, jotkut kotisiivousta käyttävät eivät halua mitään räpätätejä kotiinsa, ja toisaalta taas voi olla helpompi jutella jonkun vanhuksen kanssa kuin esimiehensä.

        Kirjoitat asiaa. Se, että tuolla aiemmin mainitsin jonkun epävarmuudesta, oli melko yliolkaisesti kirjoitettu. EN tarkoittanut pelkästään esiintymistä vaan sitä asennetta tätä työtä kohtaan. Eli hän on epävarma olisiko hänestä ja tykkäisikö ja haluaisiko tätä työtä. En uskaltanut palkata. Kenties olin väärässä. Kenties en.
        Voin aivan rehellisellä mielellä sanoa, että en ole mainitsemasi kaltainen työnantaja, joka katsoo jatkossa karsaasti jos työntekijä sairastuu. Tässä pari viikkoa taaksepäin eräs työntekijöistäni oli flunssasn kourissa. Hänelle oli jo pari isoa keikkaa buukattu ja hän sanoi että haluaisi levät pari päivää ja seuraavan viikonlopun. Minulle se kävi oikein hyvin. Hän hoisi keikkansa hyvin (olivat vakikeikkoja) ja oli pois "kirjoistani" nuo muutamat päivät. Viikonlopun jälkeen soitin ja kyselin vointia. Hän kertoi olevansa kunnossa ja kyseli keikkoja. tottakai hän niitä sai. Tällä haluan sanoa, että eivät kaikki työnantajat ole tuollaisia paskoja mitä täällä annetaan ymmärtää ja jotkut sitten vielä hyökkäävät kiivaasti tuntemattomien kimppuun. Siinä kohtaa minulle kyllä herää epäilys, että onkohan ko. henkilö sovelias mihinkään hommaan jos noin käyttäytyy.


      • kääntymässä käynyt
        työnantaja kirjoitti:

        Kannanpa minäkin korteni kekoon.
        Olen tässä palkannut muutamia siivoojia ja se ei ole ollenkaan helppo homma vaikka kortisto pursuaa työttömiä.
        En vaatinut mitään pitkää työkokemusta mutta jonkin verran kuitenkin. Asenne on tärkein.
        Kaikenlaisia tyyppejä sitä eteeni asteli.

        1. voivotteli työtuntien vähyyttä näin alkuvaiheessa - en palkannut

        2. tuli epäsiistin näköisenä haastatteluun ja kehui jatkuvasti itseään - en palkannut

        3. oli epävarma, ääni aivan värisi - en palkannut

        4. puhui "miehensä suulla"..."minun mieheni sanoi..." "minun mieheni kysyi..." jne. - en palkannut

        5. 6. 7. oli asiallinen, tekee kahta työtä samanaikaisesti, vähäisetkin työtunnit kelpasivat, luja kädenpuristus - PALKKASIN

        Ymmärrän kyllä miksi valikoit tuollaista porukkaa. Ja etköhän ottanut sen pieniäänisen harmaahiirenkin, eikö vaan? Toisin sanoen sellaisia työntekijöitä, jotka tunnollisesti puurtavat loppuun, asioita kyseenalaistamatta tai pitämättä huolta omista oikeuksistaan. Jos menee palkattomaksi ylityöksi niin ei haittaa, tai jos tilinauhasta muutama tunti uupuu niin antavat asian olla. Vuosikaudet vääntävät rättiä ja kumartavat nöyränä asiakkaille, kunnes kuolemanväsyneinä kupsahtavat seuraavien alistujien alta pois.


      • työnantaja
        kääntymässä käynyt kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä miksi valikoit tuollaista porukkaa. Ja etköhän ottanut sen pieniäänisen harmaahiirenkin, eikö vaan? Toisin sanoen sellaisia työntekijöitä, jotka tunnollisesti puurtavat loppuun, asioita kyseenalaistamatta tai pitämättä huolta omista oikeuksistaan. Jos menee palkattomaksi ylityöksi niin ei haittaa, tai jos tilinauhasta muutama tunti uupuu niin antavat asian olla. Vuosikaudet vääntävät rättiä ja kumartavat nöyränä asiakkaille, kunnes kuolemanväsyneinä kupsahtavat seuraavien alistujien alta pois.

        Onko niin vaikea ymmärtää, että minä en mollaa työntekijöitä??
        Jos näkisit nämä henkilöt, sanoisit heti, että ei todellakaan mitään nöyristelijöitä. He ovat ahkeria, kivoja naisia ja tulen heidän kanssaan hyvin toimeen.
        Tänään juuri tarkistimme, että kaikilla oli samat tuntimäärät seuraavaan palkkalaskelmaan. Kyllä ne olivat samat.
        Palkaton ylityö? Mikä sellainen on? Meillä ei ole ylitöitä vaan se keikka, josta on sovittu.
        En viitsi jatkaa asiasta enempää. En viitsi puupäille useaan otteeseen kertoa samaa juttua.
        Jos sinulla on huonosti - olisiko syytä katsoa peiliin. Teeppä niin - ehkä aivosi kirkastuvat mutta älä tule koskaan minulta hakemaan hommia.


      • tsiisus sentäs
        mitäs nyt kirjoitti:

        Hmm...kyllä minä luulin,että asenne on kohdallaan.Olin siististi pukeutunut jakku pukuun, hiukset nutturalla eikä meikkiä.Puhuin ihan normaalisti (mikä on "normaali") ja vastailin kysymyksiin.Ei voi sitten mitään jos ei kelpaa mihinkään.Asenne oli mielestäni kohdallaan,mutta rukoilemaan tai kerjäämään en rupea.Jossain se raja menee.
        Olen 18-vuotias abiturientti,joka siis haki ensimmäistä työpaikkaansa.Näin sitten kävi.
        Ehkä sitten ensi kerralla.

        mieti nyt vähän.. tai sori, väärin pyytää sua miettimään kun, et sitä näemmä ikänään ole tehnyt..
        onnea vain valitsemallasi tiellä, honey.. jakkupuku päällä tai ilman.
        kertokaas mulle, että mistä näitä valopäitä löytyy???


      • yrittäjä nro 2
        valita kirjoitti:

        aika kumma juttu...että on varaa olla noin ronkeli, luulisi ettei siivousalalle pahemmin tunkua ole.Olin siivoojan opiskeluaikoinani ja puhun nyt kyllä aika monen työntekijän suulla( silloin kun oli hommissa ei pahemmin turpaansa viitsinyt avata, olisi varmaan tullut potkut persauksiin)Ihan ilmiselvästikin haet sellaisia hiljaisia alistujarassukoita jotka tekevät nurisematta vaikka kolmen tunnin työpäivän, ihmisiä joita sinä voi mielesi mukaan vedellä naruista niin kuin itse haluat.Luuletko tosiaan että ne ihmiset jotka hakevat siivousduunia, tekevät sen huvin vuoksi?Kyllä silloin on kyse ihmisistä joiden on PAKKO tehdä ko paskaduunia kun ei muutakaan siinä elämäntilanteessa ole tarjolla.Siinä työpaikassa jossa itse olin ei ollut yhtään " tyytyväistä" työntekijää, tosin olimme kaikki opiskelijoita ja ihmettelimme kuinka joku viitsii tehdä tuollaista paskaduunia lopun ikäänsä.Täytää olla aika masokistinen luonne että kestää kaiken sen ylenkatseen ja aliarvioinnin.Eniten ihmettelimme kuitenkin sitä kuinka joku voi haluta siivoustyön johtajaksi tai siivousfirman omistajaksi, ei ikinä itsellä kestäisi pokka käyttää hyväkseen siivoustyöhön viimeisenä oljenkortenaan hakeutuvaa ihmistä!Mutta niinhän sitä sanotaan; ahneella on paskanen loppu, toivottavasti pidät sen mielessäsi kun simputat niitä ihmispoloja;)

        Olipa kirjoitus.
        Näetkö oman naurettavuutesi ja tyhmyyden?
        Ei siivoustyö ole tosiaankaan monella ainut ja viimeinen mahdollisuus.
        siivoustyö on kuntoilua.
        urakointi mahdollisuutta.
        työaikoihin vaikutusmahdollisuuksia.
        omiin ansioihin mahdollisuuksia.
        hyvä lisätyö jne.
        niin ps:olin itse ammatissa jossa työskennellään ja ylenkatsotaan siivoojia ja ollaan ollakseen,valinta ryhtyä siivoomaan itse ja siitä yrittäjäksi oli oma valinta.
        ja ansiotkin paremmat.


      • Höh
        valita kirjoitti:

        aika kumma juttu...että on varaa olla noin ronkeli, luulisi ettei siivousalalle pahemmin tunkua ole.Olin siivoojan opiskeluaikoinani ja puhun nyt kyllä aika monen työntekijän suulla( silloin kun oli hommissa ei pahemmin turpaansa viitsinyt avata, olisi varmaan tullut potkut persauksiin)Ihan ilmiselvästikin haet sellaisia hiljaisia alistujarassukoita jotka tekevät nurisematta vaikka kolmen tunnin työpäivän, ihmisiä joita sinä voi mielesi mukaan vedellä naruista niin kuin itse haluat.Luuletko tosiaan että ne ihmiset jotka hakevat siivousduunia, tekevät sen huvin vuoksi?Kyllä silloin on kyse ihmisistä joiden on PAKKO tehdä ko paskaduunia kun ei muutakaan siinä elämäntilanteessa ole tarjolla.Siinä työpaikassa jossa itse olin ei ollut yhtään " tyytyväistä" työntekijää, tosin olimme kaikki opiskelijoita ja ihmettelimme kuinka joku viitsii tehdä tuollaista paskaduunia lopun ikäänsä.Täytää olla aika masokistinen luonne että kestää kaiken sen ylenkatseen ja aliarvioinnin.Eniten ihmettelimme kuitenkin sitä kuinka joku voi haluta siivoustyön johtajaksi tai siivousfirman omistajaksi, ei ikinä itsellä kestäisi pokka käyttää hyväkseen siivoustyöhön viimeisenä oljenkortenaan hakeutuvaa ihmistä!Mutta niinhän sitä sanotaan; ahneella on paskanen loppu, toivottavasti pidät sen mielessäsi kun simputat niitä ihmispoloja;)

        Minä viihdyn työssäni ja aion kyllä tätä jatkaa niin kauan kun paikat kestää. Saan palkkaa 1700e/kk kuudesta tunnista päivässä, minulle ihan riittävästi. Teen työt hyvin ja lähden kotiin ja työajatukset häipyvät mielestä kun suljen työpaikan oven. Eipä paljoa elämä stressaa. Ja aivojumppaa ja elämyksiä saankin sitten ihanista harrastuksista. Eipä tässä voi valitella, mitenköhän sinutkin saisi vielä tajuamaan että tästä työstä voi monikin pitää.


      • vaan
        Höh kirjoitti:

        Minä viihdyn työssäni ja aion kyllä tätä jatkaa niin kauan kun paikat kestää. Saan palkkaa 1700e/kk kuudesta tunnista päivässä, minulle ihan riittävästi. Teen työt hyvin ja lähden kotiin ja työajatukset häipyvät mielestä kun suljen työpaikan oven. Eipä paljoa elämä stressaa. Ja aivojumppaa ja elämyksiä saankin sitten ihanista harrastuksista. Eipä tässä voi valitella, mitenköhän sinutkin saisi vielä tajuamaan että tästä työstä voi monikin pitää.

        ...että mikä on se siivoustyö josta MUKA saa 6t/pvä 1700e kk? Kun noita palkkataulukoita katsoo, niin ainakaan tuolla kertoimella ei edes mainitsemallesi tasolle yletä.Oletko kenties yrittäjä?


      • ainakaan
        tykkää kirjoitti:

        vielä tästäkin alasta.Annat kuvan ettei kukaan tästä paskasta vois tykätä. Niin vaan on että alalla on ihmisiä, jotka on ollu 20 - 30 vuotta. Kukaan ei tee mitään työtä niin kauan, jollei siitä tykkää! Itse olen vaihtanut sairaanhoitajan työn siivousalaan, se vasta oli paskan lappamista!
        Nyt viihdyn, lienekkö saanu työkavereiksi poikkeuksellisen mukavia ihmisiä?

        ...tykännyt siivoustyöstä.Siivosin opiskeluaikana ja minun mielestäni siivoustyö on ihan suoraan sanottuna elämässään epäonnistuneiden luusereiden hommaa.Vai miksi helvetissä silloin kun siivosin, niin minua ja muita siivojia katsotiin alta kulmain, nyt kun olen valmis ekonomi ja kovapalkkaisessa työssä olenkin yhtäkkiä ihmisten silmissä tehnyt elämässäni jotain merkityksellistä ja arvostettavaa, miksi ekonomit, lääkärit ja juristit ovat sitten sosiaalisessa asteikossa niin paljon siivoojien yläpuolella?Eikä tämä ole vain minun mielipiteeni, kannattaa perehtyä tutkimuksiin, joita on tehty eri ammattien arvostuksesta...


      • Sama
        vaan kirjoitti:

        ...että mikä on se siivoustyö josta MUKA saa 6t/pvä 1700e kk? Kun noita palkkataulukoita katsoo, niin ainakaan tuolla kertoimella ei edes mainitsemallesi tasolle yletä.Oletko kenties yrittäjä?

        Arvostettu työntekijä pienessä firmassa, kiinteä kuukausipalkka.


      • kääntymässä käynyt
        työnantaja kirjoitti:

        Onko niin vaikea ymmärtää, että minä en mollaa työntekijöitä??
        Jos näkisit nämä henkilöt, sanoisit heti, että ei todellakaan mitään nöyristelijöitä. He ovat ahkeria, kivoja naisia ja tulen heidän kanssaan hyvin toimeen.
        Tänään juuri tarkistimme, että kaikilla oli samat tuntimäärät seuraavaan palkkalaskelmaan. Kyllä ne olivat samat.
        Palkaton ylityö? Mikä sellainen on? Meillä ei ole ylitöitä vaan se keikka, josta on sovittu.
        En viitsi jatkaa asiasta enempää. En viitsi puupäille useaan otteeseen kertoa samaa juttua.
        Jos sinulla on huonosti - olisiko syytä katsoa peiliin. Teeppä niin - ehkä aivosi kirkastuvat mutta älä tule koskaan minulta hakemaan hommia.

        Palkaton ylityö = keikka on ajallisesti alimitoitettu. Liikaa tilaa, liian vähän aikaa. Sitä se tarkoittaa. Siivousalalla ennemmin sääntö kuin poikkeus.

        Noihin henkilökohtaisuuksiin meneviin kommentteihin en jaksa vastata mitään. Sinä et tunne minua enkä minä sinua, mutta jotain kertoo se että sinä olet yhä siivousalalla ja minä pyrin ja pääsin parempaan työhön ajat sitten. Eli ei, älä pelkää en tulisi sinulta töitä nöyristelemään. Enkä varmaan saisi vaikka tulisinkin, kun en ole etsimäsi nöyrä ja ylitunnollinen maalaispiika.


      • Mimmi
        ainakaan kirjoitti:

        ...tykännyt siivoustyöstä.Siivosin opiskeluaikana ja minun mielestäni siivoustyö on ihan suoraan sanottuna elämässään epäonnistuneiden luusereiden hommaa.Vai miksi helvetissä silloin kun siivosin, niin minua ja muita siivojia katsotiin alta kulmain, nyt kun olen valmis ekonomi ja kovapalkkaisessa työssä olenkin yhtäkkiä ihmisten silmissä tehnyt elämässäni jotain merkityksellistä ja arvostettavaa, miksi ekonomit, lääkärit ja juristit ovat sitten sosiaalisessa asteikossa niin paljon siivoojien yläpuolella?Eikä tämä ole vain minun mielipiteeni, kannattaa perehtyä tutkimuksiin, joita on tehty eri ammattien arvostuksesta...

        En minä ainakaan tähän ikään ole oppinut ihmisiä arvostamaan ammatin perusteella. Siis ihan totta, tunnen tosi monta fiksua, huumorintajuista ja sivistynyttä siivoojaa. Tunnen myös päinvastaisilla ominaisuuksilla varustettuja siivoojia. Tunnen lääkäreitä, opettajia, juristeja jotka ovat töykeitä, ylimielisiä ja sivistymättömiä siis toisinsanoen kusipäitä. Tunnen myös näissäkin ammateissa toimivia jotka ovat ihan inhimillisiä ihmisiä. Mielestäni koulutustaso ei välttämättä paranna ihmisen kykyä elää toisia huomioiden joka on tärkein ominaisuus ihmisyydessä.


      • työnantaja
        kääntymässä käynyt kirjoitti:

        Palkaton ylityö = keikka on ajallisesti alimitoitettu. Liikaa tilaa, liian vähän aikaa. Sitä se tarkoittaa. Siivousalalla ennemmin sääntö kuin poikkeus.

        Noihin henkilökohtaisuuksiin meneviin kommentteihin en jaksa vastata mitään. Sinä et tunne minua enkä minä sinua, mutta jotain kertoo se että sinä olet yhä siivousalalla ja minä pyrin ja pääsin parempaan työhön ajat sitten. Eli ei, älä pelkää en tulisi sinulta töitä nöyristelemään. Enkä varmaan saisi vaikka tulisinkin, kun en ole etsimäsi nöyrä ja ylitunnollinen maalaispiika.

        valitsemallasi tiellä. Minulla ei ole ajallisesti alimitoitettuja keikkoja eli ei ole palkattomia tylitöitä. Minun firmassani se ei ole sääntö eikä poikkeus. Sitä ei ole ollenkaan.
        Vai olen minä siivousalalla? Noh, kerro nyt mikä se parempi työ on? Tuo lause kuvastaa sinusta melko paljon: tyhjää täynnä, kun noin rehvastelet. No voinhan sen kertoa mikä minä olen. Olen entinen tal.päällikkö, joka kyllästyi kovaan stressiin ja kiireeseen ja joka halusi yrittäjäksi. Minä aloin ja teen sitä mitä haluan. Tämä on kivaa työtä ja työntekijät ovat kivoja. Kukaan heistä ei ole nöyrä , ylitunnollinen maalaispiika.
        Mutta kerro minulle mikä sinun ongelmasi on?? Selvästi sinulla on huono itsetunto ja yrität sitä pönkittää täällä haukkumalla ja halveksimalla siivoojia ja työnantajia. Kehoitan sinua hakeutumaan hoitoon sillä ennen pitkään et pärjää nykyisessäkään työssäsi.


      • nippe
        kääntymässä käynyt kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä miksi valikoit tuollaista porukkaa. Ja etköhän ottanut sen pieniäänisen harmaahiirenkin, eikö vaan? Toisin sanoen sellaisia työntekijöitä, jotka tunnollisesti puurtavat loppuun, asioita kyseenalaistamatta tai pitämättä huolta omista oikeuksistaan. Jos menee palkattomaksi ylityöksi niin ei haittaa, tai jos tilinauhasta muutama tunti uupuu niin antavat asian olla. Vuosikaudet vääntävät rättiä ja kumartavat nöyränä asiakkaille, kunnes kuolemanväsyneinä kupsahtavat seuraavien alistujien alta pois.

        sä vaikutat ihan tärähtäneeltä? Sun jutuissa ei oo mitään tolkkua


      • Layla
        työnantaja kirjoitti:

        Kirjoituksestasi paistaa valtava katkeruus.
        Minäkö ronkeli??
        EN ollenkaan mutta ymmärrätkö, että minun on pakko valita ne työntekijät. Kaikkia en voi ottaa. Ja tottakai silloin katson minun omasta mielestäni parhaimmat. Kriteerit jo kerroinkin.
        Ensinnäkin: minä en vetele ketään naruista. Jokainen itse päättää ottaako keikan vai ei. Minä ehdotan kyllä mutta en määrää.
        Oletko kuullut koskaan sovitellusta päivärahasta?
        Entäs 500 pv:n laskurista. Kyllä kuule ne vähäisetkin työtunnit ovat silloin tosi tarpeeseen, kun Kelan päiväraha keikkuu lähellä. Tällainen on tosi tärkeä työskentelymuoto em. kaltaisissa tapauksissa.
        Luin täältä jostakin, että jotkut maksavat runsaat 6 € tunnilta...voi rähmä sanon minä. Minun firmani maksaa siivoojille kunnon palkan: yli 2 € enemmän kuin tuo em.
        Sinä moitit kovin entistä työpaikkaasi. Onko sekin minun vikani, kun noin raskaasti hyökkäät minua vastaan. Siivoushommia on niin monenmoista ja työnantajaakin. En usko, että olen sieltä pahimmasta päästä. Aika sen tietysti näyttää mutta uskoisin näin.

        Olet tehnyt oikean valinnan työntekijöittesi suhteen. Oma työkokemuksesi, ihmistuntemuksesi ovat valttisi ja itse tiedät minkätyyppinen henkilö sopii siivoojaksi ja pärjää siivoojana. Yksityisyrittäjänä olet vastuussa muiden siivousjäljestä. Jos tulee paljon valituksia, ei ole asiakkaita. Onnea ja menestystä sinulle! Siivousala on kilpailtu ja hinnat poljettu mahdollisimman alas.


      • palkanmaksaja:)
        työnantaja kirjoitti:

        Kirjoituksestasi paistaa valtava katkeruus.
        Minäkö ronkeli??
        EN ollenkaan mutta ymmärrätkö, että minun on pakko valita ne työntekijät. Kaikkia en voi ottaa. Ja tottakai silloin katson minun omasta mielestäni parhaimmat. Kriteerit jo kerroinkin.
        Ensinnäkin: minä en vetele ketään naruista. Jokainen itse päättää ottaako keikan vai ei. Minä ehdotan kyllä mutta en määrää.
        Oletko kuullut koskaan sovitellusta päivärahasta?
        Entäs 500 pv:n laskurista. Kyllä kuule ne vähäisetkin työtunnit ovat silloin tosi tarpeeseen, kun Kelan päiväraha keikkuu lähellä. Tällainen on tosi tärkeä työskentelymuoto em. kaltaisissa tapauksissa.
        Luin täältä jostakin, että jotkut maksavat runsaat 6 € tunnilta...voi rähmä sanon minä. Minun firmani maksaa siivoojille kunnon palkan: yli 2 € enemmän kuin tuo em.
        Sinä moitit kovin entistä työpaikkaasi. Onko sekin minun vikani, kun noin raskaasti hyökkäät minua vastaan. Siivoushommia on niin monenmoista ja työnantajaakin. En usko, että olen sieltä pahimmasta päästä. Aika sen tietysti näyttää mutta uskoisin näin.

        Palkanmaksajallahan on se oikeutensa valita ja työstää henkilö jonka tuntee työhön sopivaksi!
        Mutta mutta ei montaa siivoojaa kuule jotka eivät työnantajaansa haukkuisi,useinhan se vika on esimerkiksi toimiston rouvissa jotka turhaan valittavat vain valitus intoisina.Tai jokin muu syy!
        Olisikin tosiaan kiva kuulla ne määritelmät ihan että mikä juuri TYÖNANTAJASSA OLI VIKANA?sehän ei ole sama kuin vaikka asiakaskohde!


      • memi
        vaan kirjoitti:

        ...että mikä on se siivoustyö josta MUKA saa 6t/pvä 1700e kk? Kun noita palkkataulukoita katsoo, niin ainakaan tuolla kertoimella ei edes mainitsemallesi tasolle yletä.Oletko kenties yrittäjä?

        Ala kotisiivous yrittäjäksi niin tiedät! =)
        Niin minäkin tein!


      • Melkein laitoshuolta
        moosesss kirjoitti:

        vastaan nyt vaikken tuo eka kirjoittaja olekaan. Pitäisikö vielä iloisena täällä harmitella sitä ettei päässytkään ihanaan ja arvostettuun siivoojan työhön? Voi jumalauta sentään siivoojat, oletteko tosiaan tuollaista munatonta alistujaporukkaa. Kun ei saa edes siivoustyötä, niin mitä luulette millainen fiilis silloin on?? Iloisena ja nöyränäkö pitäisi vielä jaksaa madella eteenpäin? Kyllä siinä vaiheessa on itsetunto vedetty nollaan. Eikä auta työnhakijaa syyllistää. Kukapa sitä siivoustyötä lähtee ylpeänä rinta rottingilla hakemaan. Ja jos lähtee, niin taitaa olla aika nujerrettu ja päähän potkittu tyyppi.

        Pääsin ilman kouluja 8 kuukaudeksi laitoshuoltajan töihin. Siitä innostuneena hain vielä kouluun, jotta saan paperit ja varmemmin työtä tältä alalta.
        Palkka on parempi, kuin mitä hitsaushommista mulle irtosi.
        Ihanaa oli hitsata katolla 20 asteen pakkasessa polvet yhtä märkinä, kuin puikotkin. En ole alistuja enkä päähän potkittu, enkä koe olevani muutenkaan ali-ihminen.
        Tämä työ on hauskaa, siistiä sisähommaa! Makunsa kullakin, sanoi koira, kun muniaan nuoli.
        Ekasta kirjoituksesta on kulunut aikaa, toivon, että sen kirjoittaja on saanut mieleistään työtä ja viihtyy alallaan!


      • Laitoshuoltaja 1
        valita kirjoitti:

        aika kumma juttu...että on varaa olla noin ronkeli, luulisi ettei siivousalalle pahemmin tunkua ole.Olin siivoojan opiskeluaikoinani ja puhun nyt kyllä aika monen työntekijän suulla( silloin kun oli hommissa ei pahemmin turpaansa viitsinyt avata, olisi varmaan tullut potkut persauksiin)Ihan ilmiselvästikin haet sellaisia hiljaisia alistujarassukoita jotka tekevät nurisematta vaikka kolmen tunnin työpäivän, ihmisiä joita sinä voi mielesi mukaan vedellä naruista niin kuin itse haluat.Luuletko tosiaan että ne ihmiset jotka hakevat siivousduunia, tekevät sen huvin vuoksi?Kyllä silloin on kyse ihmisistä joiden on PAKKO tehdä ko paskaduunia kun ei muutakaan siinä elämäntilanteessa ole tarjolla.Siinä työpaikassa jossa itse olin ei ollut yhtään " tyytyväistä" työntekijää, tosin olimme kaikki opiskelijoita ja ihmettelimme kuinka joku viitsii tehdä tuollaista paskaduunia lopun ikäänsä.Täytää olla aika masokistinen luonne että kestää kaiken sen ylenkatseen ja aliarvioinnin.Eniten ihmettelimme kuitenkin sitä kuinka joku voi haluta siivoustyön johtajaksi tai siivousfirman omistajaksi, ei ikinä itsellä kestäisi pokka käyttää hyväkseen siivoustyöhön viimeisenä oljenkortenaan hakeutuvaa ihmistä!Mutta niinhän sitä sanotaan; ahneella on paskanen loppu, toivottavasti pidät sen mielessäsi kun simputat niitä ihmispoloja;)

        Ei tarvitse olla masokistinen luonne. Luonteenkovuutta ja itsekunnioitusta tässä kyllä vaaditaan. Jos mulla ei olis asennetta, että tuntemattomat ei voi mua loukata, en varmaan jaksaisi olla tällä alalla, tai yleensäkään ihmisten kanssa. Menet minne vaan, aina löytyy joku arvokkaampi ihminen. Olitpa itse sitten siivooja tai merkonomi. häntä pystyyn ihmiset ja hymyä huuleen! Elämä on paska juttu, johon desifiointi ei auta! ;)


      • Laitooshuoltaja7
        tsiisus sentäs kirjoitti:

        mieti nyt vähän.. tai sori, väärin pyytää sua miettimään kun, et sitä näemmä ikänään ole tehnyt..
        onnea vain valitsemallasi tiellä, honey.. jakkupuku päällä tai ilman.
        kertokaas mulle, että mistä näitä valopäitä löytyy???

        Katso peiliin, sieltä löytyy yksi. Kai olet kiireessä tehty, joten ei syy sinussa ole.


    • rita

      Mä en ymmärrä näitä siivoustyön halveksijoita!
      Olen 21 ja vailla kesätöitä, ja ilomielin ottaisin myös siivoustyötä vastaan. Kykenen kuvittelemaan paljon pahempaakin työtä kuin siivoustyö, mielestäni se voisi olla jopa oikein mukavaakin. Usein hyvät työkaverit tekee työpaikasta jo mukavan.
      Itse olen vaan aika ujo ja arka, joten homma usein kaatuu siihen, kai sen huomaa ulospäin että toinen on epävarma ja jännittää tsemppauksesta huolimatta.
      Mutta jos saisin kesän tehdä siivoushommia, olisin oikein iloinen siitä. Mitä väliä sillä nyt on mitä työtä pari kk tekee, eihän sitä siellä koko elämää tarvitse viettää (jos ei halua). Tarvitseeko kaikkien olla jotain johtajia.

      • yrittäjä nro 2)

        Mistä päin haet työtä?
        ja kuinka paljon?


    • huvittunut vain

      Tosiaanko jakkupuku päällä työhaastattelussa?Ei ehkä oikea vaatetus siivoustyöhön:)

    • lähes työkokemukseton

      Niin. Sain siivoushommia kesätyöksi, vaikka ei minullakaan oikeastaan ole työkokemusta. Lisäksi olen vielä alle 18, mutta työn sain silti.
      Sanoivat, että ottivat minut, koska olin niiden mielestä asennoitunut hyvin ja olin oma-aloitteinen.(en jaksa selittää koko hommaa, mutta anyway) Sanoivat myös, että ohitin monet vanhat konkarit ja että hakijoita oli aika paljon. Pääsin yhteen pankkiin siivoamaan.
      Huomenna eka päivä.
      Onnea kuitenkin työnhakuun, ei mullakaan ekalla kerralla tärpänny. Taisin lähettää jotain 20 hakemusta tänäkesänä.

    • Siivooja

      ..että siivoustyöhönkin vaaditaan kokemusta tai koulutus.Jospa alkais arvostusta saamaan sekin työ ja siivoojat:)

    • laitoshuoltaja

      Suoritin laitoshuoltajan ammattitutkinnon äskettäin ja se oli tosi vaativa koulutus vaikkei moni sitä uskokaan. Siivoamisessa täytyy ottaa huomioon yllättävän paljon asioita, kuten pinta-materiaaleihin soveltuvan puhdistusaineen käyttö ja sen oikea annostelu. Nykyaikaiset siivousvälineet ovat kevyitä ja vettä ei enää kuljeteta sangoissa mukana vaan siivouspyyhkeet, mopit jne. kostutetaan/nihkeytetään valmiiksi. Siivoustyötä helpotetaan mm. erilaisissa laitoksissa siivouskoneilla, joita on kiva käyttää normaalien moppien lisäksi.
      Laitoshuoltaja/siivooja tekee monipuolista työtä siivouksen lisäksi:esimerkiksi hoivatyötä, kiinteistönhuoltoa, ateriapalveluja, viherkasvien hoitoa, ympäristönhuoltoa, kokousemännäntyötä jne.
      Minäkin olin yllättynyt laitoshuoltajan/siivoojan monipuolisista työtehtävistä.
      Minullekin on näköjään jo iskostunut tuo ammattisiivoussanasto...toivottavasti se ei ketään häirinnyt:)

    • tutkinto ei kannata

      Laitoshuoltajan tutkinnolla et tee yhtään mitään jos et sitten ole töissä sairaalassa ja tällä paikkakunnalla ei sairaalasta saa töitä, koska sijaisia on yllin kyllin.

      Työskentelen hotellissa.
      Koulutuksena minulla laitoshuoltajan tutkinto ja palkkaa en saa enempää kuin mitä tes sanoo.Saan saman palkan kuin työkaveri, jolla ei ole mitään koulutusta koko hommaan, mutta paremman palkan sijaan teen (monipuolisemmin) töitä kuin vastaava työkaveri.....Suomennettuna: 3krt enemmän töitä ja saat saman palkan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe