Sorminivelet

sormikipu

Onko kellään samankaltaisia oireita ku mulla mun keskisormen nievel kun sen suoristaa se jää lukkoon..
mistä ootte saanu apua siihen vaivaan?olen saanu siihen sairaalasta sellasen "joutsenkaulatuen" mut sitä on nii hankala käyttää.Turvoksissa se on ajoittain..
sivuittain painaessa sitä niveltä se arvistaa..

11

10669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Utelias

      Mulla jää lukkoon sormet, kun ne on koukussa. En tahdo saada niitä suoraksi, kun painemalla kämmenestä tietystä kohdasta. Keskisormeni on jo aikaa sitten jäykistetty. Lukkoon menoa yritettiin
      korjata leikkauksen yhteydessä, kun kahta sormea leikattiin joutsenkaula virheasennon vuoksi. Toinen sormista viä hassussa asennossa. Ei ainakaan viä lukitus oo lähteny kokonaan pois.

      Kokemusta on myös ns. sormustimista. Hankalia ovat käyttää jos niitä on esim. kahdessa sormissa.

      • sormikipu

        Millanen leikkaus oli?millä ne jäykistivät sen?onko siitä ollut apua?mun tuo keskisormi kun se jää lukkoon painan sormenalta nii se mene koukkuun.


      • Utelias
        sormikipu kirjoitti:

        Millanen leikkaus oli?millä ne jäykistivät sen?onko siitä ollut apua?mun tuo keskisormi kun se jää lukkoon painan sormenalta nii se mene koukkuun.

        Sormen keskiniveleen laitettiin rautaa, eikä se liiku siitä kohdasta ollenkaan. Viimeisimmässä leikkauksessa kiristetiin jänteitä, yrittäen poistaa joutsenkaula virheasentoa sormista. Enpä nyt avusta niinkään osaa sanoa. Vaikeeta kirjoittaa näitä asioita. Opettelemistahan tää on kun sormet ei toimi niinkuin ennen. Tilanne mulla on käsissä tosi paha uusia leikkauksia odottaen, tekoniveliä. Ei vaan haluais sellaisia, kun on viä nuori. Ottaa päähän. Toivottavasti sulla on lääkitys kunnossa.


      • sormikipu
        Utelias kirjoitti:

        Sormen keskiniveleen laitettiin rautaa, eikä se liiku siitä kohdasta ollenkaan. Viimeisimmässä leikkauksessa kiristetiin jänteitä, yrittäen poistaa joutsenkaula virheasentoa sormista. Enpä nyt avusta niinkään osaa sanoa. Vaikeeta kirjoittaa näitä asioita. Opettelemistahan tää on kun sormet ei toimi niinkuin ennen. Tilanne mulla on käsissä tosi paha uusia leikkauksia odottaen, tekoniveliä. Ei vaan haluais sellaisia, kun on viä nuori. Ottaa päähän. Toivottavasti sulla on lääkitys kunnossa.

        tällä hetkellä on aika aktiivisena reuma.lääkityksenä mulla on salazopyrin ja trexan.leikkauksia on tehty kolme kertaa polveen ja kyynerpää puhdistettu nyt viimeks nilkka jäykistetty.tällä hetkellä juuri vielä kipsissä on tarkistus käynti on 17.10 et kyllä vielä saan kepeillä mennä kauan.
        vähän kans ottaa päähän ku nytkin leikkaava lääkäri sano et voi voi kun olet vielä niin nuori.ootko ihan työelämässä?


      • Utelias
        sormikipu kirjoitti:

        tällä hetkellä on aika aktiivisena reuma.lääkityksenä mulla on salazopyrin ja trexan.leikkauksia on tehty kolme kertaa polveen ja kyynerpää puhdistettu nyt viimeks nilkka jäykistetty.tällä hetkellä juuri vielä kipsissä on tarkistus käynti on 17.10 et kyllä vielä saan kepeillä mennä kauan.
        vähän kans ottaa päähän ku nytkin leikkaava lääkäri sano et voi voi kun olet vielä niin nuori.ootko ihan työelämässä?

        En oo työelämässä. Sairaslomalla oon itekin nätten sormien jänteiden lekkausten takia. Oon uudellen kouluttautunu toiseen ammattiin, mutta pystyykö sitäkään työtä tehdä jää nähtäväksi (Kela kustansi koulutuksen). Mulla on lääkityksenä Humira. Ootko sinä työelämässä?


      • sormikipu
        Utelias kirjoitti:

        En oo työelämässä. Sairaslomalla oon itekin nätten sormien jänteiden lekkausten takia. Oon uudellen kouluttautunu toiseen ammattiin, mutta pystyykö sitäkään työtä tehdä jää nähtäväksi (Kela kustansi koulutuksen). Mulla on lääkityksenä Humira. Ootko sinä työelämässä?

        tänään juuri tuli postissa kirje että myönnetty määräaikainen työkyvyttömyyseläke takautuvasti viimevuoden lokakuusta..
        ootko kauan ollu sairaslomalla?
        oletko kauan jo sairastanu reumaa?


      • Utelias
        sormikipu kirjoitti:

        tänään juuri tuli postissa kirje että myönnetty määräaikainen työkyvyttömyyseläke takautuvasti viimevuoden lokakuusta..
        ootko kauan ollu sairaslomalla?
        oletko kauan jo sairastanu reumaa?

        Sairaslomalla oon ollu 3 kuukautta, mutta lisää tiedossa. Tänään sain tietää, että rystysiin täytyy laittaa tekonivelet muuta ei enää tehtävissä. Sormet niinsanotusti roukkuvat alaspäin. Jotta siinä sitten tulos joutsenkaula virheasennojen korjausleikkauksesta. Toki rystyset olivat jo huonossakunnossa muutenkin. Tässä on nyt paljon mietittävää. Harmittaa ja ottaa päähän rystystekonivelten kestoikä. Lapsesta asti oon sairastanu, mutta reuma ei oo ollu näin aktiivinen. Mutta ns. reuman toteaminen tapahtui vasta -93 vuonna.


      • sormikipu
        Utelias kirjoitti:

        Sairaslomalla oon ollu 3 kuukautta, mutta lisää tiedossa. Tänään sain tietää, että rystysiin täytyy laittaa tekonivelet muuta ei enää tehtävissä. Sormet niinsanotusti roukkuvat alaspäin. Jotta siinä sitten tulos joutsenkaula virheasennojen korjausleikkauksesta. Toki rystyset olivat jo huonossakunnossa muutenkin. Tässä on nyt paljon mietittävää. Harmittaa ja ottaa päähän rystystekonivelten kestoikä. Lapsesta asti oon sairastanu, mutta reuma ei oo ollu näin aktiivinen. Mutta ns. reuman toteaminen tapahtui vasta -93 vuonna.

        Mulla taas on enemmän vaivannet polvet ja nilkka.sormiinkin on kyllä laitettu piikkiä monet kerrat.Onko sulla ranteet vaivannu?
        Ootko perhellinen ?kuinka raskauden jälkeen kävi?
        Mulla tuli ihan aktiiviseks ja tulehdus arvot oli ihan pilvissä.


      • Utelias
        sormikipu kirjoitti:

        Mulla taas on enemmän vaivannet polvet ja nilkka.sormiinkin on kyllä laitettu piikkiä monet kerrat.Onko sulla ranteet vaivannu?
        Ootko perhellinen ?kuinka raskauden jälkeen kävi?
        Mulla tuli ihan aktiiviseks ja tulehdus arvot oli ihan pilvissä.

        Lapsia ei oo viä. Pitäis saada ekaks ittensä tosi hyvään kuntoon. Oikea ranne on jäykistetty ja vasenpaan pitäis laittaa tekonivel, jotta semmoista. On mullekkin jouduttu laitaan kortisoonia sormiin, ranteisiin ja polviin. Onneksi polvet on nyt helpommat tään uuden lääkkeen johdosta.


    • Onneton

      Itselle tuttu aihe pilkistää silmään, sormet.

      Itsellä oli juuri päinvastainen virheasento, tohtorit kutsuvat vitsikkäästi "Napinläpi" nimellä, jossa sormien jänteet ovat valuneet nivelen päältä alle, jolloin sormea ei saa jännevoimin suoraksi, vaan tämä pysyy kokoajan hieman koukussa. nivel ärtyy helposti josta seuraa tulehduksia virheasennon takia.

      korjaukseksi ehdotettiin leikkausta, jossa jänteitä kiristetään ja nostetaan takaisin nivelen päälle, kuulemma "suht helppo" leikkaus kyseessä. Vaan toisin kävi!

      4 sormea leikattuna kahdessa erässä, 6 kuukautta kipsiä, ja pari päälle(sorminivelet fixatoitu nauloilla). kipsinpoiston jälkeen kuntoutusta ei järjestetty, ei kontrollikäyntejä, sormissa ei mitään liikettä, edes passiivista, poliklinikan kautta lähete hyksiin, jossa todetaan että jotain on tehtävä liikkumattomuudelle(leikkauksella ei tavoiteltu jäykistämistä/luudutusta). noin 4 narkoosimanipulaation jälkeen nivelet liikkuivat passiivisesti, puolen vuoden kuntoutuksen jälkeen aktiivinen 50' koukistus ja vajavainen nyrkistys kädessä.

      Nyt hiukan aikaa kulunut leikkauksesta, käden toiminta edelleen yhtä säälittävä kuin kuntoutuksen aikana. vajavainen nyrkistys, kärkinivelissä ei liikettä ollenkaan(jänteet arpeutuneet?), lukkiutuneet 90' kulmaan joka haittaa kaikkea toimintaa, keskimmäiset nivelet yliojentuvat lepoasennossa, jota hoidetaan nyt lastoin :D
      Ei lähelläkään leikkausta edeltänyttä. röntgenissä havaittavissa kahdessa sormessa selvää nivelpinnan kulumista, todennäköisin syy juuri leikkauksesta(nimettömässä olematon, ehdotettu keinoniveliä).

      toista kertaa hakemassa korvauspäätöstä hoitovirheestä, yksi hylkäys takana.

      ainoat neuvot joita voin antaa on, että keskustele lääkärisi kanssa perinpohjin toimenpiteestä, hyödyistä, sekä mahdollisista haitoista, jos leikkausta harkitset. Ei ole potilaan asia kysyä, vaan lääkärin velvollisuus tiedottaa, vaaroista ja mahdollisista haitoista.

    • linnea43

      Minulta jäykistettiin oikean käden etusormi koukkuasentoon 3v sitten ja nyt vasemmasta kädestä etu -ja keskisormi, kipsi 4 viikkoa. jännittää mikä on tilanne kun saan kiposin pois

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe