Papa-koe

koko päivän miettinyt

Sain tänään kirjeen sairaalasta, jossa sanotaan, että: Papa-kokeessa ilmenneiden solumuutosten vuoksi pyydämme varaaman ajan tarkempia tutkimuksia varten."

Onko aina ja ainoastaan kyseessä jonkin tyyppinen syöpä vai voiko kyse olla jostain muusta vähemmän vaarallisesta jutusta?

Ketkä on saaneet vastaavaa postia niin varmaan uskovat, että hirvittää.

28

76315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutakin

      Minullakin oli kerran solumuutoksia, ei mitään syöpää vielä lähellekään. Poistettiin ne solumuutoskohdat ettei niistä mahdollisesti kehity syöpää myöhemmin.

      Ei kannata huolestua.

      • papa-koe

        Kiitos kun vastasit.

        Mää olen hakenut netistä jos jonkin näköisiä sivuja ja kaikissa jutuissa päädytään lopulta syöpään. Siksi tulin tänne kyselemään josko löytyisi edes joku jolla olisi ollut sama tilanne. Hermostuttaa niin kamalasti.

        Puuduttavaa odottaa vielä pääsyä lääkäriin, koska aika pitää varata silloin kun seuraavat kuukautiset alkaa.


      • ei oo ollut viel

        ....


    • Kati

      Minullakin oli yli kymmenen vuotta sitten solumuutoksia. Ne jäädytettiin nestemäisellä typellä. Ei se oikeastaan koskenut, mutta jännitin hirveästi. Sen jälkeen oli pahalta haisevaa ruskehtavaa vuotoa monen viikon ajan. Sitten oli papa-koe kakkosluokkaa tähän vuoteen asti. Siis joka kerta tutkittiin, eikä mitään vikaa löydetty. Olen viime vuodet syönyt vitamiineja ja elänyt muutenkin terveellisemmin ja nyt oli keväällä papa-koe ykkönen! Olin tosi onnellinen.

    • kokemus

      papa oli luokkaa III ja sain kutsun "sähkösilmukkahoitoon" eli sillä poistettiin sairaat kudokset. Ei ollut syöpää.

      • ollut

        Itse sain samallaisen kirjeen kuusi vuotta sitten ja olin aivan paniikissa asian kanssa. Ensin otettiin koepala ja sen jälkeen kun tiedettiin mitä siellä on niin poistettiin sähkösilmukalla kahdesti, multa löytyi syövän esiaste joka kuitenkaan ei ole sama asia kuin syöpä vaan se hoitamattomana saattaa kehittyä syöväksi. Kävin sairaalaseurannassa viisi vuotta ja kaikki oli kunnossa koko tuon ajan. Mun esiaste oli kehittynyt kondyloomasta. Papaluokka oli ennen hoitoa III ja vahva SIL.

        KAIKKI TYTÖT PAPA TULEE OTTAA JOKA VUOSI JOS HARRASTATTE SEKSIÄ, EIKÄ VAAN VIIDEN VUODEN VÄLEIN KUN KUNNAT JÄRJESTÄÄ NÄITÄ JOUKKOSEULONTOJA! AIKAS HALPA HENKIVAKUUTUS.


      • kondomin
        ollut kirjoitti:

        Itse sain samallaisen kirjeen kuusi vuotta sitten ja olin aivan paniikissa asian kanssa. Ensin otettiin koepala ja sen jälkeen kun tiedettiin mitä siellä on niin poistettiin sähkösilmukalla kahdesti, multa löytyi syövän esiaste joka kuitenkaan ei ole sama asia kuin syöpä vaan se hoitamattomana saattaa kehittyä syöväksi. Kävin sairaalaseurannassa viisi vuotta ja kaikki oli kunnossa koko tuon ajan. Mun esiaste oli kehittynyt kondyloomasta. Papaluokka oli ennen hoitoa III ja vahva SIL.

        KAIKKI TYTÖT PAPA TULEE OTTAA JOKA VUOSI JOS HARRASTATTE SEKSIÄ, EIKÄ VAAN VIIDEN VUODEN VÄLEIN KUN KUNNAT JÄRJESTÄÄ NÄITÄ JOUKKOSEULONTOJA! AIKAS HALPA HENKIVAKUUTUS.

        käyttö olisi vielä parempi neuvo henkivakuutukseksi kuin jälkijättöinen papakoe.
        Säästyisi kondyloomalta ja myös muilta vakavilta tulehduksilta...


      • Kokemusta on
        kondomin kirjoitti:

        käyttö olisi vielä parempi neuvo henkivakuutukseksi kuin jälkijättöinen papakoe.
        Säästyisi kondyloomalta ja myös muilta vakavilta tulehduksilta...

        Tiedätkös itse täysin oman miehesi historiikin vai harrastako mahdollisesti irtosuhteinta vai onko miehesi ollut neitsyt tavatessaan sinut tai oletko sinä ollut neitsyt tavatessasi hänet? Kondomin käyttö on mielestäni itsestäänselvyys silloin kun ei eletä parisuhteessa, mutta kun elät vuosikausia parisuhteessa tuskin viitsit kondomeihin tuhlata ylettömän määrän euroja. Kondylooma on virustauti joka ei häviä elimistöstä koskaan. Itse tiedän mistä olen ko. tartunnan saanut ja se on ollut uskoton ex mieheni ei siis mikään irtosuhde. Näin se elämä vaan menee.


      • ^^^
        Kokemusta on kirjoitti:

        Tiedätkös itse täysin oman miehesi historiikin vai harrastako mahdollisesti irtosuhteinta vai onko miehesi ollut neitsyt tavatessaan sinut tai oletko sinä ollut neitsyt tavatessasi hänet? Kondomin käyttö on mielestäni itsestäänselvyys silloin kun ei eletä parisuhteessa, mutta kun elät vuosikausia parisuhteessa tuskin viitsit kondomeihin tuhlata ylettömän määrän euroja. Kondylooma on virustauti joka ei häviä elimistöstä koskaan. Itse tiedän mistä olen ko. tartunnan saanut ja se on ollut uskoton ex mieheni ei siis mikään irtosuhde. Näin se elämä vaan menee.

        Minulla kans luokka 2.Ja eikä mulla ollu hajuakaan mitä se tarkottaa.soitimpa sitten terveyskeskukseen.Puolen vuoden päästä kontrolliaika.toivosin kovasti että saisin 1.


      • kuultua
        kondomin kirjoitti:

        käyttö olisi vielä parempi neuvo henkivakuutukseksi kuin jälkijättöinen papakoe.
        Säästyisi kondyloomalta ja myös muilta vakavilta tulehduksilta...

        paitsi että kondomi ei suojaa kondyloomalta, kahdeksan ihmistä kymmenestä on elämänsä aikana saanut papilloomavirustartunnan, useimmat vain eivät tiedä tartunnastaan, koska infektio on usein täysin oireeton ja se myös paranee yleensä itsestään. Etenkin emättimessä ja kohdunsuulla virustartunta on täysin oireeton, ja täältä papilloomavirusinfektio usein todetaankin papa-näytteeseen (eli irtosolututkimukseen) ilmaantuvien solumuutosten perusteella

        http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2507&article=1862&index=A&page=1


      • ...............
        kuultua kirjoitti:

        paitsi että kondomi ei suojaa kondyloomalta, kahdeksan ihmistä kymmenestä on elämänsä aikana saanut papilloomavirustartunnan, useimmat vain eivät tiedä tartunnastaan, koska infektio on usein täysin oireeton ja se myös paranee yleensä itsestään. Etenkin emättimessä ja kohdunsuulla virustartunta on täysin oireeton, ja täältä papilloomavirusinfektio usein todetaankin papa-näytteeseen (eli irtosolututkimukseen) ilmaantuvien solumuutosten perusteella

        http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2507&article=1862&index=A&page=1

        mulle sanottiin ettei viirus välttämättä tartu yhdynnässä vaan voi tartua helpomminki..es wc.ssä ym


      • kosteat olosuhteet
        ............... kirjoitti:

        mulle sanottiin ettei viirus välttämättä tartu yhdynnässä vaan voi tartua helpomminki..es wc.ssä ym

        Kaipa se on kuin mikä tahansa tauti. Jos joku istuu wc tai saunanlauteille tuoreeltaan jonkun jäljiltä niin mikä ettei se tarttuisi.. Eri asia uskooko siippa, vaikka tosiasiassa epähygieeninen vessa tai sauna, kasvamisolosuhteethan ovat mainiot mille tahansa pöpölle... Funtsi vähän..

        Kondylooma eli visvasyylä on papilloomaviruksen aiheuttama syylä, joka tarttuu suorassa limakalvokosketuksessa sukupuoliyhdynnässä. kertoo wikipedia. -- miksei se voisi tarttua missä tahansa kosteassa kosketuksessa.

        googlettamalla löytyy tietoa ja muutakin keskustelua.

        Kondylooman uskotaan tarttuvan ainoastan sukupuolisessa kanssakäynnissä. Uskotaan-sana siksi, että tartunnan saaneet ovat kertoneet myös muita mahdollisia tartuntatapoja (uimahalin saunat, höyryhuoneet, wc-istuimet jne), mutta kuinka moni haluaa sanoa saaneensa sukupuoli taudin

        http://perheklubi.net/index.php?showtopic=14573

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=tes00008


      • hädissään
        kosteat olosuhteet kirjoitti:

        Kaipa se on kuin mikä tahansa tauti. Jos joku istuu wc tai saunanlauteille tuoreeltaan jonkun jäljiltä niin mikä ettei se tarttuisi.. Eri asia uskooko siippa, vaikka tosiasiassa epähygieeninen vessa tai sauna, kasvamisolosuhteethan ovat mainiot mille tahansa pöpölle... Funtsi vähän..

        Kondylooma eli visvasyylä on papilloomaviruksen aiheuttama syylä, joka tarttuu suorassa limakalvokosketuksessa sukupuoliyhdynnässä. kertoo wikipedia. -- miksei se voisi tarttua missä tahansa kosteassa kosketuksessa.

        googlettamalla löytyy tietoa ja muutakin keskustelua.

        Kondylooman uskotaan tarttuvan ainoastan sukupuolisessa kanssakäynnissä. Uskotaan-sana siksi, että tartunnan saaneet ovat kertoneet myös muita mahdollisia tartuntatapoja (uimahalin saunat, höyryhuoneet, wc-istuimet jne), mutta kuinka moni haluaa sanoa saaneensa sukupuoli taudin

        http://perheklubi.net/index.php?showtopic=14573

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=tes00008

        Minulla on nyt ollut kolme kertaa kahden vuoden aikana papa-kokeen tulos luokkaa III. tilasin juuri uuden ajan e-neuvolaan. Alan oikeasti olla jo hädissään.. että mitä tässä tapahtuu.. Eniten ihmetyttää mistä solumuutokset johtuvat? Ja miksi ne eivät ole palautuneet? Olen seurustellut 6 vuotta poikaystäväni kanssa.. eikä kummallakaan ole ollut mitään oireita sukupuolitaudeista.

        Voisiko joku tietäväinen auttaa minua!?


      • Besserwisser
        ollut kirjoitti:

        Itse sain samallaisen kirjeen kuusi vuotta sitten ja olin aivan paniikissa asian kanssa. Ensin otettiin koepala ja sen jälkeen kun tiedettiin mitä siellä on niin poistettiin sähkösilmukalla kahdesti, multa löytyi syövän esiaste joka kuitenkaan ei ole sama asia kuin syöpä vaan se hoitamattomana saattaa kehittyä syöväksi. Kävin sairaalaseurannassa viisi vuotta ja kaikki oli kunnossa koko tuon ajan. Mun esiaste oli kehittynyt kondyloomasta. Papaluokka oli ennen hoitoa III ja vahva SIL.

        KAIKKI TYTÖT PAPA TULEE OTTAA JOKA VUOSI JOS HARRASTATTE SEKSIÄ, EIKÄ VAAN VIIDEN VUODEN VÄLEIN KUN KUNNAT JÄRJESTÄÄ NÄITÄ JOUKKOSEULONTOJA! AIKAS HALPA HENKIVAKUUTUS.

        Siinä on taas gynekologe kotitarpeiksi. Oliskohan mitään, jos neuvottelisi oman lääkärinsä, siis gynekologinsa jos väännän ratakiskosta, kanssa miten se koe kannattaa ottaa?? Tsiisus...


      • Besserwisser
        Besserwisser kirjoitti:

        Siinä on taas gynekologe kotitarpeiksi. Oliskohan mitään, jos neuvottelisi oman lääkärinsä, siis gynekologinsa jos väännän ratakiskosta, kanssa miten se koe kannattaa ottaa?? Tsiisus...

        Tää kyllä lävähti väärään kohtaan... jostain syystä. No whatever, tää on niin turhanaikainen palsta kuitenkin!


    • 1 luokka

      Nykyisin papaokoe ilmoitetaan vain yhdellä luokkatunnuksella. ennen se ilmoitettiin myös puhtausaineluokituksella. Itselläni oli myös solumuutos, mutta nykyisten säännösten mukaan meidän kunnassa ainakin kun on ollut esim 2 luokka kolme kertaa peräkkäin, tulee kutsu sairaalaan tähystykseen. Tulos oli ykkönen nyt, joka toinen vuosi ollut kakkonen. Eli nyt voin hengähtää muutaman vuoden, ehkä. Kun menen ikäkausitarkastuksiin ja käytän tietenkin kondomia ja oireet kerron aina neuvolassa jos jotain on. Solumuutos voi olla kudos.solukko, joka uusiutuu itse ja parantaa itse itsensä ilman lääkehoitoa.

    • sldfkf

      Voiko papasta ilmetä mitään sukupuolitauteja?
      Harrastin monesti yhden miehen kanssa ilman suojaa ja hän on kiertäny monta naista. Haluaisin mennä testeihin ettei vaan ole mitään, mutta mihin testeihin?
      sattuuko papa-kokeen ottaminen?

      • BALOONS

        papa-koe ei käy yleensä kipeästi...ainoastaan jos olisit eka kertaa menossa pientä kipua voi tuntea... kun paikat ovat tiukat .....ja en ymmärrä ilman kon domia seksiä, on uhkapeliä... varsinkin jos tietää et toinen ei ole sidoksissa mitenkään sinuun tai jos suhde on pelkkä seksisuhde. ja lapsenteko yritykset on asia erikseen..... ?


      • papakoe satu

        Ei papa-koe sattunut yhtään vaikka eka kerta olikin :)


    • yks vaa

      Olen miettinyt kovasti, että näkyykö papa-kokeesta kaikki mahdolliset sukupuolitaudit? myös HIV? kuulemma sieltä näkee, jos on jotain häikkää, mut näkeekö jos on HIV? ei tietenkään suoraan nää, mut jos mulla ois HIV, ni olisko papa-kokeen tulos joku muun kjin se 1 ??

      • kks

        Papa-kokeesta näkyy vain kohdunkaulan ja emättimen limakalvojen/ihon solumuutokset. Käsittäkseni HIV:n voi testata vain verikokeella ja tuloksen saaminenkin kestää pari viikkoa. Joka suuremmassa kaupungissa lienee tartuntatauti vastaanotto, joka on ilmainen. Siellä testataan kaikki sukupuolitaudit samalla kertaa ja kannattaa käydä, jos on tullut seksiä harrastettua ilman kumia. Koskaan ei ole liian myöhäistä herätä pitämään itsestään huolta.


      • murrr
        kks kirjoitti:

        Papa-kokeesta näkyy vain kohdunkaulan ja emättimen limakalvojen/ihon solumuutokset. Käsittäkseni HIV:n voi testata vain verikokeella ja tuloksen saaminenkin kestää pari viikkoa. Joka suuremmassa kaupungissa lienee tartuntatauti vastaanotto, joka on ilmainen. Siellä testataan kaikki sukupuolitaudit samalla kertaa ja kannattaa käydä, jos on tullut seksiä harrastettua ilman kumia. Koskaan ei ole liian myöhäistä herätä pitämään itsestään huolta.

        Moikka Olen 20 vuotias ja olen joutunut "kärsimään" näistä papa muutoksista 7 vuotta. tänään tuli taas käytyä kontrollissa kun ei saatu poltettua soluja pois papa siis luokkaa 3 ja loppua ei näy ollenkaan.. on myös ollut kondylooma pitkään aikaan sitä ei ole näkynyt. inhottaa vaan aina käydä noissa onko ollut saman tyyppistä tapausta?


      • Ml
        murrr kirjoitti:

        Moikka Olen 20 vuotias ja olen joutunut "kärsimään" näistä papa muutoksista 7 vuotta. tänään tuli taas käytyä kontrollissa kun ei saatu poltettua soluja pois papa siis luokkaa 3 ja loppua ei näy ollenkaan.. on myös ollut kondylooma pitkään aikaan sitä ei ole näkynyt. inhottaa vaan aina käydä noissa onko ollut saman tyyppistä tapausta?

        Olen 29v ja kondylooma vaivannut 17 vuotiaasta lähtien paitsi nyt muutama vuosi ollut oireeton. Muutama viikko sitten sain papa kokeen tulokset ja luokkaa neljä. Oon ollu niin paineessa siitä saakka mitä tuolta löytyy. Huomenna pääsen onneksi tähystykseen!!


      • Rokkenrollia
        Ml kirjoitti:

        Olen 29v ja kondylooma vaivannut 17 vuotiaasta lähtien paitsi nyt muutama vuosi ollut oireeton. Muutama viikko sitten sain papa kokeen tulokset ja luokkaa neljä. Oon ollu niin paineessa siitä saakka mitä tuolta löytyy. Huomenna pääsen onneksi tähystykseen!!

        Noo, sanonpa minäki oman kokemukseni tähän. Elikkä, kun minulta poistettiin iso myyoma, otettiin myös papa. Ja jonkun ajan päästä tuli vastaus, että on luokkaa 2 ja puolen vuoden päästä taas uudelleen papan ottoon. No kävin, ja taas tuli sama, elikkä luokkaa 2. Ja taas sama puolen vuoden päästä....Sitten vastaus jo viipyikin, vaikka sanottiin, että kuukauden päästä tulee vastaus. Ja pah, oottelin 3 kk ( oli varmaankin syynä tämä sikainfluennssa) ja tulos oli puhdas. Oli ollut lievää tulehdusta vain, joka myös aiheuttaa näitä muutoksia.


      • vroom
        Rokkenrollia kirjoitti:

        Noo, sanonpa minäki oman kokemukseni tähän. Elikkä, kun minulta poistettiin iso myyoma, otettiin myös papa. Ja jonkun ajan päästä tuli vastaus, että on luokkaa 2 ja puolen vuoden päästä taas uudelleen papan ottoon. No kävin, ja taas tuli sama, elikkä luokkaa 2. Ja taas sama puolen vuoden päästä....Sitten vastaus jo viipyikin, vaikka sanottiin, että kuukauden päästä tulee vastaus. Ja pah, oottelin 3 kk ( oli varmaankin syynä tämä sikainfluennssa) ja tulos oli puhdas. Oli ollut lievää tulehdusta vain, joka myös aiheuttaa näitä muutoksia.

        Itsellä papa ollut nyt 3 kertaa peräkkäin luokkaa II ja regeneraatioon ja metaplasiaan viittaavaa. Nyt aika kolposkopiaan. Onko muilla samanlaisia kokemuksia ja mitä kolposkopiasta tuli tulokseksi?


      • up6+77o7
        vroom kirjoitti:

        Itsellä papa ollut nyt 3 kertaa peräkkäin luokkaa II ja regeneraatioon ja metaplasiaan viittaavaa. Nyt aika kolposkopiaan. Onko muilla samanlaisia kokemuksia ja mitä kolposkopiasta tuli tulokseksi?

        äuäuäu


      • t3t5g
        up6+77o7 kirjoitti:

        äuäuäu

        tyäru


    • vainmää

      Mulla on rokotus siihen kondyloomaan,ei siis pitäisi tulla mulle?..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe