Paise/tms/ miten eroon?

__________________

Ongelma on vakava ja haittaa elämistäni.

Minulla ilmeni jo noin 1,5 vuotta sitten aivan alaselässä(siellä missä peppuvako alkaa) sellainen ehkä sentin läpimitaltaan oleva paiseen tyyppinen juttu.Se on muodoltaan kuin rengas,eli ihan keskellä ei ole kohoumaa vaan se kiertää ympyrän muotoisena ja on noin 4-5 milliä kohonneena muusta ihosta. Tämä "patti" purkautuu noin parin kuukauden välein,eli se tyhjenee kuonasta joka on sellaista väriltään tummanruskeaa ja haisee todella etovalle,eli patti ilmeisesti märkii itsensä tyhjäksi parin päivän ajan ja alkaa sitten taas täyttyä pariksi kuukaudeksi.
Aluksi ajattelin että kun se ekan kerran puhkesi niin nyt pääsin siitä eroon,mutta ongelma olikin vaikeampi sillä patti todella näyttää vain toistavan samaa sykliä koko ajan eikä lähdekkään minnekään!

Mistä on kyse? Hygienian kannaltahan tuollainen on ikävä asia. Olisiko neuvoja miten siitä pääsisi eroon(ajan kanssa?)? Lääkäriin ei oikein kehtaisi mennä kertomaan että persuksissa on mätäpaise joka ei lähde pois.Olen nuori mies.

19

38498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katovuosi

      Kyseessä on otsikon mukainen syndrooma. Lisätietoa googlettamalla sekä esim. http://www.pilonidal.org.

      Ilman lääkäriä et vaivasta eroon pääse, kyseinen paise vaateii aina leikkauksen.

      Toisaalta - jos pystyt tarpeeksi kauan tulemaan toimeen erittäin hyvällä hygienialla (pesu vähintään kerran päivässä ja märkivään kohtaan Betadine-voidetta), fisteli saattaa alkaa parantua ja arpeutua sisältäpäin. Tämä vinkki on saatu hoitavalta kirurgilta ja toimi minun kohdallani.

      • ___________________

        tuo Betadine-voide? Jos ei,niin tosiaan ehkä sitä pitäisi kokeilla ensin. Vähän inhottaa kaikki leikkaus-tyyppiset jutut muutenkin :/
        Kiva kuulla ettei mistään vaarallisesta ole kyse.Mistä tommonen kysta voi tulla(entä tarttuuko?)? Olin intissä kun sain sen.


      • katovuosi
        ___________________ kirjoitti:

        tuo Betadine-voide? Jos ei,niin tosiaan ehkä sitä pitäisi kokeilla ensin. Vähän inhottaa kaikki leikkaus-tyyppiset jutut muutenkin :/
        Kiva kuulla ettei mistään vaarallisesta ole kyse.Mistä tommonen kysta voi tulla(entä tarttuuko?)? Olin intissä kun sain sen.

        Ei Betadineen tarvita reseptiä, ihan haetaan apteekin hyllystä vaan.

        Sinus pilonidalis ei ole harvinainen, ja jostain syystä se on kaikkein yleisin kahdenkympin molemmin puolin olevilla miehillä.


      • katovuosi
        katovuosi kirjoitti:

        Ei Betadineen tarvita reseptiä, ihan haetaan apteekin hyllystä vaan.

        Sinus pilonidalis ei ole harvinainen, ja jostain syystä se on kaikkein yleisin kahdenkympin molemmin puolin olevilla miehillä.

        Tämä oli jollain lääketiede-sivulla:

        "Häntäluu - Sinus pilonidalis - Cysta dermoides sacri

        Vaivan syynä on häntäluun tai ristiluun kohdalla useimmiten synnynnäisenä esiintyvä rakkula tai kuoppa, joka tulehtuessaan aikaa erittää ja aiheuttaa kipua. Leikkauksessa pyritään poistamaan muodostuma kokonaisuudessaan, jotta vaiva ei uusiutuisi- tästä huolimatta leikkaus joudutaan joskus uusimaan. Toimenpide tehdään yleensä selkäpuudutuksessa.

        Ompeleet poistetaan kahden viikon kuluttua terveyskeskuksessa terveydenhoitajan vastaanotolla. Sairausloma on 2 - 3 viikkoa leikkaushaavan suuruudesta ja työstä riippuen. Eräissä tapauksissa haava voidaan jättää ompelematta, jolloin myös haavan paraneminen on hitaampaa; tällöin myös sairausloma on pitempi."


      • nyt tyhjennys vaihe
        katovuosi kirjoitti:

        Ei Betadineen tarvita reseptiä, ihan haetaan apteekin hyllystä vaan.

        Sinus pilonidalis ei ole harvinainen, ja jostain syystä se on kaikkein yleisin kahdenkympin molemmin puolin olevilla miehillä.

        juu betadine auttaa hyvin mieluummin kantsii nestemäistä.se on mun mielestä toimivampi:)


    • kysta

      Paljon mahdollista että kyseesssä on jokinlainen kysta:

      Rakkula, rakkulakasvain; nestettä tai puolikiinteää ainetta sisältävä, yleensä epiteelin verhoama epänormaali ontelo.

      Kystat eivät ole vaarallisia eikä niitä useinkaan tarvitse poistaa mutta jos ne kasvaa tai häiritsee niin poisto on silloin paras keino. Kysta voi kasvaa mihin paikkaan tahaans akropassa. Monella on ollut kystia ilman että siitä tietää mitään. Ne voi siis itsestäänkin hävitä.

      Sinun tapauksessani luulen että on kyse samasta kuin minulla oli, nimittäin kaksoiskystasta, Twincysta. Päättelen sen siitä että tuo Twincysta usein löytyy juuri pakarojen välistä tai naisilla munasarjoista. Aivan vaaraton se on mutta vaatii sinun tapauksessa sen pois leikkaamista koska se näköjään kasvaa uudestaan ja uudestaan. Leikkaus tapahtu valveilla olleen ja pääset samana iltana kotiin. Se ei ole juuri sen kummepi kuin hampaanpoisto. Ei ole mitään häpeämistä, sillä nämä kystat ovat hyvin tavllallsia.

    • ilmenee

      Minulla on samantapainen ongelma, mutta itse paise on pitkulan mallinen. Ns. lepotilassa se on pieni, mutta aika ajoin kestää ehkä pari viikkoa kun se alkaa täyttyä ja kasvaa, ja kipeytyy todella paljon. Juuri tänään itse asiassa puhkaisimme sen kotona, aivan siten kuin finninkin puhkaisee (ja itku oli suunnaton, kivusta puhumattakaan!!!).
      Ilmeisesti kyseessä on lähinnä miesten vaiva, hyvin yleinen tosin, jota takapuolen karvaisuus edistää (itsellä myös karvaa miesmäisesti). Jos se toistuu, niin näyttäisi siltä, että pitää mennä leikkaukseen.
      Itselläni ensimmäisen kerran se tuli lähes 10 vuotta sitten, eikä sen jälkeen esiintynyt hyvin pitkään aikaan, kunnes parina viime vuonna on tullut lähes puolen vuoden välein uudelleen ja uudelleen.
      Sitä en tiedä, saisiko sitä itse puristaa tai muuta, mutta kun en ole kehdannut mennä lääkärille niin olen antanut täyttyä ja kun on tuntunut siltä, että kipu on täysin sietämätöntä, mieheni on puristanut kaiken mädän ja veren ulos sieltä ja sen jälkeen olo helpottunut.
      Nyt näyttänee siltä (eikä mieheni enää kestä katsella kipua jota tästä aiheutuu) että minun tulee lähteä lääkäriin pikimmiten...
      Jos joku on käynyt tässä toimenpiteessä, voisiko kertoa kokemuksiaan? Pelottaa, jännittää..onko pitkäänkin leikkauksen jälkeen kipeä, joutuuko/pääseekö sairaslomalle, tehdäänkö terveyskeskuksessa vaiko aina sairaalassa jne?
      Tsemppiä kaikille, joilla on sama vaiva - ja menkää ihmeessä lääkäriin, älkääkä olko pelkureita niin kuin minä, sillä tilanne pahenee ja kipu vain yltyy...

      • Istu ja pala!

        Naisilla on myös paiseita, joku tuttava valitti samaa kuin itselläkin. Voi mennä vuosia ilman mitään ja sitten tulee pakaraan kauhean iso sisäänpäin kasvanut patti, näkyy iholla tummana möykkynä, yleensä parissa viikossa kasvaa ja puhkeaa. Kävin kerran lääkärissä ja se oli jo saman päivänä ehtinyt puhjeta. Olen hoitanut sitä itse niin että kastelen NeoAmisept puhdistusaineella (apteekista) pumpulitupon ja haudon sillä paisetta 2-3 kertaa päivässä, se kuivattaa pois patin ja tuntuu selvästi kun se "polttaa" ihon läpi sitä pattia. Joskus se menee pois tällä keinolla ihan viikossa, mutta nyt on isompi ja tuskallisen kipeä eikä ole vielä noussut sitä mätäpäätä. Olen arvellut että jotenkin alushousujen reuna hankaa ihon rikki tms. kun se on aina sellaisessa paikassa ja vaivaa tietysti istumista. Taidan kokeilla sitä betadinevoidetta lisäksi.


      • paise haisee aagh

        hei
        mulla on useampi paise joka kasvaa muutamassa päivässä tosella isoksi alkaa erittää mätää ja hiukan verta ja leviää

        tosi sietämätön mut antibiotit ei oo aittanut

        II diabetes lienee pahentanut tilannetta

        puristella ei kuulemma saisi sillä saattaa levitä veren kierrossa koko kehoon

        mulla on poikkeuksellaisen ärhäkkä virus mikälie. itse luulen että sain sen lemmikiltä

        apua kaivataan


    • Spede7800

      sido paiseeseen naru ja pyydä naapuriasi vetäisemään se poijes! Se on helppoa kuin kyttyrän varastaminen lapselta!"

    • hoidettu..

      Mulla oli kans samnamoinen..Oli niin pirun kipeä, ei pystynyt olemaan oikeen kuin vattallaan. Ekan kerran menin lääkäriin antoivat antibiootti kuurin, mutta seuraavana päivänä oli pakko mennä uudestaan kun ei kestänyt kipua ja sitten se puhkaistiin. Helpotti todella paljon ja antibiottikuuri jatkuu. Lääkärit olivat sitä mieltä että leikkaukseen olisi pitäny pistää, mutta tulipahan nyt puhkaistua.
      Puhkaisu oli suunnattoman tuskallinen vaikka jääpuudutettiin, mutta parituntia puhkaisun jälkeen olo oli ok.

    • minä..

      Sama vaiva minullakin ollut. En aluksi tiennyt, mistä on kyse, joten hoidin sitä peräpukamavoiteella. Olo kävi tuskaiseksi ja nousi kuumekin. Lopulta en pystynyt enää istua minkäänlaisessa asennossa, kävelemään tai seisomaan, ja makaaminenkin onnistui vain kyljellään. Arvauskeskuksesta annettii antibioottikuuri ja särkylääkkeitä, mutta eivät ne auttaneet läheskään niin nopeasti kuin olisin halunnut. Menin päivystykseen, jossa paise puhkaistiin jääpuudutuksen avulla. Olo oli huomattavasti helpompi!Söin antibiootit loppuun ja sain kuurin loputtua ihanan hiivatulehduksen, mitä en myöskään ollut kokenut aiemmin. Ongelmana on se, että paisealue ei koskaan tasottunut normaaliksi vaan siellä edelleen tuntuu n. 2cm leveä, pyöreä alue. Tänään alkoi jälleen istuessa vihlomaan siihen malliin, että sama rumba voi jälleen olla edessä.. vituttaa tällaiset taudit!Ihmettelen vaan syvästi, että mistä ihmeestä se tulee, koska olen ollut ensimmäisen kokemuksen jälkeen erityisen tarkka hygieniasta (vaikken aikaisemminkaan mikään paskakasa ollut)?!

      • kannattaa..

        heippa!mulle tuli kans n.8 vuotta sitten paise pakaravaon yläosaan.sitä puhkottiin monta kertaa terveyskeskuksessa ja söin monet antibioottikuurit.lopulta menin yksityiselle lääkäriin ja se sano heti,et mikä se on ja et,se pystytään leikkaamaan pois.pääsin leikkaukseen n.3 kuukautta myöhemmin.patti leikattiin laajapuudutuksella päiväkirurgiassa.patti oli sinus pilonidalis ja oli tehny aika laajalle alueelle fistelikäytäviä.kirurgi sanoi,et se voi tulla uudestaan ku oli niin laajalle levinny ja niin se sit alko vaivaamaan reilu 2 vuotta leikkauksen jälkeen,mut ei niin pahana.menin heti samalle lääkärille ja pääsin nopeesti uuteen leikkaukseen.nyt siitä on n.2vuotta aikaa,mut ei oo tulehtunu enää.arpi siitä jäi ja vähän arempi kohta,mut oon tyytyväinen kun pääsin eroon siitä.ainakin toivon...kannattaa mennä lääkäriin siitä.ne on kuulemma aika yleisiä tänä päivänä.


    • vaivana kauan

      Hei!

      Minullakin vaivaa sama asia, eli Kysta, mutta minulla niitä tulee eripaikkoihin kasvoille, haittaa todella paljon elämääni, koska ulkonäkö on kuin Quassimodolla välillä. Ihotautilääkärillä olen käynyt, hän ei pahemmin siihen sanonut mitään, minulla muutenkin paha akne jota ei saada kuriin. Voiteet ja kaikki kokeiltu, syönyt olen Roaccutania ja antibioottia 6kk kuurina, ei auta.. Oisko poppakonsteja näihin Kystiin

    • hdjghs

      Ehdottomasti lääkäriin. Kaverillani ilmeni samanlainen, söi monet lääkekuurit, auttoi hetkeksi mutta uusiutui aina. Siis loppumaton kierre. Lopulta meni niin pahaksi että hälle nouse kuume. tulehdusarvot katossa ja sairaalaan leikkaukseen. Se on leikattu nyt pari kertaa eikä ole toistaiseksi uusiutunut enää. Eli suosittelen lääkäriä, pääset vähemmällä eikä se vaivaa sinua jatkuvasti!! :)

      • jdhgj

        Niin ja vielä lisäys, lääkärit on kyllä nähny kaikenlaista. Eikä tuo paise ole kovin harvinainen. Turha sitä on nolostella :)


    • perunahanuri

      heh,itellä tuli toi vaiva ekan kerran 10 v sitten..vaivaa aika ajoin.ekan 3 vuoden aikana 2 kertaa lekurissa tuli käytyä.nyt on kolmas kerta ilmeisesti tulossa,kun "istun" täs lukemassa tätä viestiketjua tuli perseen alla.. :/ tuntuu kun olis peruna tuupattu ihon alle tost häntäluun kohdalta.
      itellä ei lääkkeet tai voiteet oo auttanu kun hetkellisesti,eli kai se pitää puukkoa näyttää. joo,ei sitä lääkäriä tarvi pelätä.kyl nää on niille ihan arkipäivää..

      • paranna itsesi heti

        Lääkäriin kannattaa mennä heti. Miulla oli ensimmäisen kerran 2009. Tuolloin säikähdin ja menin heti lääkäriin. Paise ei päässyt kasvamaan kamalaksi, mutta aran paikan takia leikkaus tehtiin nukutuksessa. Pääsin kotiin seuraavana päivänä ja paranin nopeasti. Viime syksynä odotin lääkäriin menoa (siedin kipua) esimieheni pyynnöstä pitempään. Nyt jälkeen 5 kuukauden fisteli löytyi uudelleen ja sain lähetteen magneettikuvaukseen. Hieman jopa pelottaa, kun kukaan ei kertonut minulle paiseesta muuta kuin, että on yleistä. Kukaan ei myöskään kertonut miksi olen menossa magneettikuvaukseen. Luulen liian pitkän odottelun aiheuttaneen uusimisen. Paisetta ei saa puristella! Puristelu voi synnyttää fisteleitä ja verenkiertoon voi päästä tulehdus. Parempi mennä heti hoitoon ja saatat ammattilaisen käsissä päästä ongelmasta.


    • Sinus/paise

      On myös olemassa surullisia tarinoita tuosta paiseen leikkaamisesta. Googlettamalla löytyy tapauksia, joissa on pidätyskyky mennyt leikkauksen jälkeen kokonaan. Itse odottelen, että antibiotit purevat ja paise häviäisi... Vaikka sattuu niin *aatanasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe