AIKUISEN koiran vetäminen

tieto pläjäys

ajattelin vielä laittaa tämän ohjeen ihan erikseen niin muutkin saavat vähän tietoa tästä..
(huom olkaa tarkkoja ohjeiden kanssa koska tarkoitus ei ole koiran kiusaaminen vaan näyttää mikä sallittua ja mikä ei ja pentu koirille sopii paremmin pysähdys tekniikka)


jos koirasi on AIKUINEN niin suosittelen tätä tapaa joka auttaa kiskomis, räyhäämis kohtauksilta jonka kuulin ongelmakoiraohjaajalta.

ensiksi pitää hankkia norm. hihna eli vaikka nahka hihna ja kuristuskaulapanta (itse suosin kyllä puolikuristavaa) ja aina kun koira alkaa vetää nykäistään hihnasta ja HUOM se pitää olla lyhyt nykäisy(ei mikää veto niin että koiran ruumis kääntyy kokonaan) muuten koiran niska menee kipeäksi
AINA kun nykäisette niin pitää sanoa samalla ei tämä on myös todella tärkeää

ja kun toinen koira tulee vastaan pitää katsoa oman koiran merkkejä esim jos se laittaa niskakarvat ylös tai nostaa todella korkealle hännän (ei siis koske kippurahäntä koiria vaan esim saksanpaimenkoiraa) niin silloin myös nykäisyn paikka
ja erityisen tärkeä asia on ANTAA KOIRAN HAISTELLA. jos vedät hihnan tiukalle niin koira heti aistii että nyt on jotain "vaarallista/outoa" tulossa ja alkaa räyhäämään. kun koira alkaa haistella se on sijais käyttäytymistä räyhäämiselle el HYVÄ JUTTU!!

40

11751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kumminki

      kannattaa ensin koittaa jotain muuta. eli pysähtelyä vaikka. aina kun hihna kiristyy,pysähdys.´kun koira ottaa kontaktia, hyvä. ja matka jatkuu. ei sitä kannata noin "rajusta" alottaa jos helpommallakin pääsee. ketjukaulain voi pahentaa rähinää, koska koira yhdistää kaulassa tuntuvan kivun vastaan tulevaan koiraan.

      • tieto pläjäys

        no niin hän minä sitä tarkoitinkin!!! ei hän sitä heti kukaan mene onglmakoirakouluttajan ohjeille jos pääsee ongelmasta helpommalla. Ja vielä sekin tästä asiasta että pitää aina ottaa huomioon koiran luonne eli tämä ei myöskään ole tarkoitettu todella pehmeä luontoisille koirille!!
        ja keskustelin myös tästä kivusta kouluttajan kanssa ja se näytti ranteeseeni (kun laittoin narun siihen) että väärällä tavalla vetäminen sattuu mutta oikealla tavalla nykäisy ei satu ja itsekkin huomasin että riuhtaisu sattuu mutta jos OIKEA oppisesti nykäisee lyhyesti se ei tuntunut ranteessa miltään. joten ihan ihmisillä testattu juttu


      • rotikan kaulassa

        omistan rottweilerin ja olen aina pitäny ketju kaulainta eikä koira tunnu siitä välittävän..kokeilin kyllä myös valjaita mutta ei se oikein sopinut..olen kokeillut kaikkea vetämiseen enään on vain nameilla houkuttelu kun koira tulee vastaa kun ei kerran muu auta...ei auta pieni eikä iso kiskasu...en ite oo kouluttanu koiraa pennusta asti ollaan yhdessä oltu vasta päälle vuosi ja en enään keksi millä saan sen lopettamaan...tuntuu aina että käsi irtoaa ku koira näkee toisen koiran tai välillä jopa auton..:/


      • kokeileppas
        rotikan kaulassa kirjoitti:

        omistan rottweilerin ja olen aina pitäny ketju kaulainta eikä koira tunnu siitä välittävän..kokeilin kyllä myös valjaita mutta ei se oikein sopinut..olen kokeillut kaikkea vetämiseen enään on vain nameilla houkuttelu kun koira tulee vastaa kun ei kerran muu auta...ei auta pieni eikä iso kiskasu...en ite oo kouluttanu koiraa pennusta asti ollaan yhdessä oltu vasta päälle vuosi ja en enään keksi millä saan sen lopettamaan...tuntuu aina että käsi irtoaa ku koira näkee toisen koiran tai välillä jopa auton..:/

        olen itse kokeillut samaa eikä ole auttanut. ostin sitten semmoisen kuonopannan eli kun koira lähtee vetämään niin pää kääntyy sivulle. näin koira ei vedä yhtään ja tajuaa sitten ettei vedä ollenkaan. nyt koirani kävelee vierellä eikä vedä yhtään. kannattaa kokeilla. :)


    • näinhän ne monet joitakin vuosia vanhat koirakirjatkin opettavat ja täytyy kyllä sanoa, että ainakin meillä on toiminut paljon paremmin kuin pysähtely taktiikka. Kun koira vetää, kättä ojennetaan pidemmälle, eli annetaan sille "lisää liinaa" ja sitten napakka kiskaisu takaisin. Tosin itse en ole koskaan sanonut mitään, jostain olen joskus lukenut, että näin koira oppis paremmin olemaan kiskomatta, mutta kai siihen vois sanoa vaikkapa että vierellä. Tuo ei-sanan hokeminen on aika turhaa. Jos sitä on aina ja kaikkialla viljelemässä, niin kyllä se menettää merkityksensä. Pitäisi mun mielestä käyttää pikemminkin kuin kertaluontoisena kieltona.

      Mitä tulee kohtaavien koirien nuuskimiseen, olen eri mieltä. On niiiiin ärsyttävää ulkoilla koiran kanssa, kun kaikki ihmisen pöljät on aina tyrkyttämässä piskejään nuuskuttamaan. Erityisesti, jos paraikaa opettaa omaa koiraansa ohittamaan. Koiran ei tarvi päästä nuuskimaan vieraita perseitä lenkkeiltäessä. Tämä siis vain minun mielipide, ei mikään kasvatusoppi.

      • tieto pläjäys

        (sori että olen vähän huono selittämään tätä opetusta->helpompi on kun se opetettiin suoraan paikalla)
        niin siis takoitin haistelua sillä että se voi haistella maata tai puita yms. ei siis toista koiraa!!! itse muutes olen samaa mieltä siitä kun toiset tunkevat oman koiransa nuuskimaan koirani luokse. en ymmärrä miksi he eivät voi edes kysyä lupaa että saako tuoda haistelemaan..


      • ?!?
        tieto pläjäys kirjoitti:

        (sori että olen vähän huono selittämään tätä opetusta->helpompi on kun se opetettiin suoraan paikalla)
        niin siis takoitin haistelua sillä että se voi haistella maata tai puita yms. ei siis toista koiraa!!! itse muutes olen samaa mieltä siitä kun toiset tunkevat oman koiransa nuuskimaan koirani luokse. en ymmärrä miksi he eivät voi edes kysyä lupaa että saako tuoda haistelemaan..

        Omaa koiraani ei pysähtelyt paljoo hyödyttäny. Koira ei missään vaiheessa tajunnut minkä takia pysähdyttii. Joka kerta kiersi takakautta sivulle ja kun matka jatkui jatku myös vetäminen. Meillä toimi takasin päinkiskasu enkä tarkota pientä nykäsyä ja toisinaa ihan selättäminen. On sen verran paksukallonen ja iso koira et pienet nykimiset ei tunnu missää. mutta tämä vain umpiluitten ja vahvaluontoisten koirien kanssa. Nykyää todella mukava lenkkeillä koiran kanssa mikä kuuntelee eikä kisko oman mielen mukaa!


      • tieto pläjäus
        ?!? kirjoitti:

        Omaa koiraani ei pysähtelyt paljoo hyödyttäny. Koira ei missään vaiheessa tajunnut minkä takia pysähdyttii. Joka kerta kiersi takakautta sivulle ja kun matka jatkui jatku myös vetäminen. Meillä toimi takasin päinkiskasu enkä tarkota pientä nykäsyä ja toisinaa ihan selättäminen. On sen verran paksukallonen ja iso koira et pienet nykimiset ei tunnu missää. mutta tämä vain umpiluitten ja vahvaluontoisten koirien kanssa. Nykyää todella mukava lenkkeillä koiran kanssa mikä kuuntelee eikä kisko oman mielen mukaa!

        niinpä sehän se aina on että ei kaikki temput tehoo kaikkiin koiriin... kyllä muistan kun meillekin tuli eka koira ja kasvattaja sano että ku se näykkii niin vähän otat korvasta kiinni mut meidänkin oli pakko rupee selättämään ku innostu vaan siitä korvasta nappaamisesta!! kyllä sitä vaan aina oppii uutta uudesta koirasta (ja no kyllä vanhastakin) ei ainakaan ikinä käy tylsäks koluttaminen :)


      • Iso koira ei ollenkaan
        tieto pläjäus kirjoitti:

        niinpä sehän se aina on että ei kaikki temput tehoo kaikkiin koiriin... kyllä muistan kun meillekin tuli eka koira ja kasvattaja sano että ku se näykkii niin vähän otat korvasta kiinni mut meidänkin oli pakko rupee selättämään ku innostu vaan siitä korvasta nappaamisesta!! kyllä sitä vaan aina oppii uutta uudesta koirasta (ja no kyllä vanhastakin) ei ainakaan ikinä käy tylsäks koluttaminen :)

        Tuosta kiskaisusta puhutaan nyt aikalailla, tarvii koittaa ihan sellaista kunnon repäisyä. Hulluinta tässä se että tuosta vetämisinnosta puhutaan aina ISOJEn ja ROTEVIEn koirien kanssa.

        Minun 38senttinen säkäkorkeudeltaan oleva hento narttu vetää kanssa. Eikä sille toiminut kyllä mitkään pysähtelyt. Sama siis kuin aiemmin tähän kirjoittaneella, pysähtyy kyllä kun minäkin ja tulee viereen, mutta jatkaa oitis vetämisen. Ja vielä kun pysähtelyä tulee tarpeeksi ja meno on sellaista askel eteen, hyppy viereen, askel eteen jne, niin koirani innostuu ja yleensä alkaa riehumaan ja pomppimaan.

        Tarvisko tuollaista viisikiloista sitten ruveta kiskomaan aikaisemmin ketjussa mainitulla tavalla? Vai voiko koira olla koväpäinen ilman rotevuuttakin? :)

        Ainakin tuo pimu on, KOKO MAAILMA pikku ihmeineen kiinnostaa niin pirusti että vetää. Kotiinpäin kuljetaan yleensä kiltisti.


      • Nimetön
        tieto pläjäus kirjoitti:

        niinpä sehän se aina on että ei kaikki temput tehoo kaikkiin koiriin... kyllä muistan kun meillekin tuli eka koira ja kasvattaja sano että ku se näykkii niin vähän otat korvasta kiinni mut meidänkin oli pakko rupee selättämään ku innostu vaan siitä korvasta nappaamisesta!! kyllä sitä vaan aina oppii uutta uudesta koirasta (ja no kyllä vanhastakin) ei ainakaan ikinä käy tylsäks koluttaminen :)

        on olemassa koiria, joille ruumiillinen kuritus on vain innostus leikkiin. Siinä herää tällaisen koiran taistelutahto ja sen mielestä meneillään on hauska leikki. Kokemuksesta tiedän.. Tällaiset koirat yleensä nauttivat myös suunnattomasti kiskomisleikeistä, suojelukoulutuksesta yms. "taistelu" -puuhat.


      • Nimetön
        Iso koira ei ollenkaan kirjoitti:

        Tuosta kiskaisusta puhutaan nyt aikalailla, tarvii koittaa ihan sellaista kunnon repäisyä. Hulluinta tässä se että tuosta vetämisinnosta puhutaan aina ISOJEn ja ROTEVIEn koirien kanssa.

        Minun 38senttinen säkäkorkeudeltaan oleva hento narttu vetää kanssa. Eikä sille toiminut kyllä mitkään pysähtelyt. Sama siis kuin aiemmin tähän kirjoittaneella, pysähtyy kyllä kun minäkin ja tulee viereen, mutta jatkaa oitis vetämisen. Ja vielä kun pysähtelyä tulee tarpeeksi ja meno on sellaista askel eteen, hyppy viereen, askel eteen jne, niin koirani innostuu ja yleensä alkaa riehumaan ja pomppimaan.

        Tarvisko tuollaista viisikiloista sitten ruveta kiskomaan aikaisemmin ketjussa mainitulla tavalla? Vai voiko koira olla koväpäinen ilman rotevuuttakin? :)

        Ainakin tuo pimu on, KOKO MAAILMA pikku ihmeineen kiinnostaa niin pirusti että vetää. Kotiinpäin kuljetaan yleensä kiltisti.

        kyllä pientä koiraa voi kouluttaa ihan samalla tavalla kuin isoakin, vähemmän voimaa käyttäen vain!


      • tieto pläjäys
        Iso koira ei ollenkaan kirjoitti:

        Tuosta kiskaisusta puhutaan nyt aikalailla, tarvii koittaa ihan sellaista kunnon repäisyä. Hulluinta tässä se että tuosta vetämisinnosta puhutaan aina ISOJEn ja ROTEVIEn koirien kanssa.

        Minun 38senttinen säkäkorkeudeltaan oleva hento narttu vetää kanssa. Eikä sille toiminut kyllä mitkään pysähtelyt. Sama siis kuin aiemmin tähän kirjoittaneella, pysähtyy kyllä kun minäkin ja tulee viereen, mutta jatkaa oitis vetämisen. Ja vielä kun pysähtelyä tulee tarpeeksi ja meno on sellaista askel eteen, hyppy viereen, askel eteen jne, niin koirani innostuu ja yleensä alkaa riehumaan ja pomppimaan.

        Tarvisko tuollaista viisikiloista sitten ruveta kiskomaan aikaisemmin ketjussa mainitulla tavalla? Vai voiko koira olla koväpäinen ilman rotevuuttakin? :)

        Ainakin tuo pimu on, KOKO MAAILMA pikku ihmeineen kiinnostaa niin pirusti että vetää. Kotiinpäin kuljetaan yleensä kiltisti.

        ei tietääkseni ole väliä on onko koira minkä kokoinen koska itsellänikin on kyllä 40cm korkee koira niin eikähän se muillekkin koirille toimi kun juuri sille koiralle neuvottiin tämä tapa...
        varmaan kyse sopivuudesta on luonne, eli pehmeydestä yms.


      • tieto...
        Nimetön kirjoitti:

        on olemassa koiria, joille ruumiillinen kuritus on vain innostus leikkiin. Siinä herää tällaisen koiran taistelutahto ja sen mielestä meneillään on hauska leikki. Kokemuksesta tiedän.. Tällaiset koirat yleensä nauttivat myös suunnattomasti kiskomisleikeistä, suojelukoulutuksesta yms. "taistelu" -puuhat.

        sepä se siksihän mainitsin aikaisemmin että riippu aina koirasta eli miten se suhtautuu kaikkeen. joillekkin tuo tapa on liian raju ja yms. toiselle koiralleni parhaiten pentuna nimittäin se lopetti puremisen kun sen vaan otti syliin kun taas toinen vaan aloitti alusta kun päästi irti


      • Pikkukoirani vetää kanssa
        tieto... kirjoitti:

        sepä se siksihän mainitsin aikaisemmin että riippu aina koirasta eli miten se suhtautuu kaikkeen. joillekkin tuo tapa on liian raju ja yms. toiselle koiralleni parhaiten pentuna nimittäin se lopetti puremisen kun sen vaan otti syliin kun taas toinen vaan aloitti alusta kun päästi irti

        Tarvitsisi tietää että mitkä ne rajat sitten on?
        Mikä on jääräpää? Mikä on "kova" koira? Millä on hentoinen luonne ja miten se määritellään?

        Koirani on kiltti ja terhakas ja ihmisystävällinen ja ns. luottavainen, ei usko kenenkään ihmisen sille pahaa tekevän. Häntä heiluu ja hymy on herkässä.

        Silti koulutettaessa kamala jääräpää! Jos sitä pyytää istumaan niin nousee heti ylös selän käännettyäni tms.

        Kyse ei edes ole siitä että koirani ei muka tietäisi mitä pitäisi tehdä, tietää ehdottomasti ainakin: istu, paikka, maahan, tassu jne. perusjuttuja..

        Jääräpää se on, mutta miten pitäisi sitten vetämisen kanssa.
        On se julmannäköistä kiskaista hihnasta koiraa taaksepäin, mutta mitäs sitten? Kaikki muut on jo koitettu!


      • tieto pläj...
        Pikkukoirani vetää kanssa kirjoitti:

        Tarvitsisi tietää että mitkä ne rajat sitten on?
        Mikä on jääräpää? Mikä on "kova" koira? Millä on hentoinen luonne ja miten se määritellään?

        Koirani on kiltti ja terhakas ja ihmisystävällinen ja ns. luottavainen, ei usko kenenkään ihmisen sille pahaa tekevän. Häntä heiluu ja hymy on herkässä.

        Silti koulutettaessa kamala jääräpää! Jos sitä pyytää istumaan niin nousee heti ylös selän käännettyäni tms.

        Kyse ei edes ole siitä että koirani ei muka tietäisi mitä pitäisi tehdä, tietää ehdottomasti ainakin: istu, paikka, maahan, tassu jne. perusjuttuja..

        Jääräpää se on, mutta miten pitäisi sitten vetämisen kanssa.
        On se julmannäköistä kiskaista hihnasta koiraa taaksepäin, mutta mitäs sitten? Kaikki muut on jo koitettu!

        koulutuksessa onkin usein kyse samalla oikeasti tutustumisesesta koiraan.
        itse ainakin koulutuksen yhteydessä olen vain oppinut tuntemaan koiraani paremmin ja paremmin.
        juuri kannattaa ensiksi lähteä "kevyestä" opetuksesta niin kuin meilläkin ensiksi pennun villiintyessä otettiin vaan syliin rauhoittumaan ja vasta sitten kun se ei tehonnut niin nostettiin "kynnystä" eli sitten otettiin niskasta ja yms.
        eli kun opit tuntemaan koirasi niin kyllä samalla oppii huomaamaan että onko se kova vai pehmeä.
        Kovalla luontteella siis usein tarkoitetaan sitä että se ei helposti muista rangaistuksia ja pehmeällä siis päinvastoi.

        todella pihmeälle koiralle esim nykäisy hihnassa voi jätää sen yli varovaiseksi.

        siis koira voi olla mitenkä kiltti tahansa ja ystävällinen niin kuin meidän koira
        mutta esim sen koetellessa rajoja juuri
        esim. hihnassa vetämisellä
        (kun se saa vetää siitä tuntuu että se on johtaja) niin pitääkin olla todella tiukka.

        joten tämä jääräpäisyys VOI tarkoittaa hieman kapinointia omistajaa vastaanvielä kun kerroit että tietää käskyt mutta kuitenkin "rikkoo" niitä kuten paikalla olossa.

        silloin vaan kannattaa tehdä selväksi koiralle että nyt kuules istut siinä, elikkä kun koira nousee ja liikkuu laitat sen vain takaisin istumaan ja yrität uudelleen.
        meillä ainakin agi kentällä koir aluksi lähti useaan otteeseen varaslähdöllä esteitä hyppimään mutta kun ei herunut palkintoja ja aina vaan lähdettiin alusta niin pitkään ennen kuin annoin luvan niin kyllä nykyään odottanut käskyä.
        sama oli myös autosta pois tulo. kun se hyppäs pois ilman lupaa niin hiukan niskasta takaisin pari kertaa niin nyt myös autosta ei tulla ilman lupaa pois..
        monissa koirissa on siis paljon eri luonteenpiirteitä yhdessä joten harvoin (ainakaan meillä) ei kaikki samat opetus kikat toimi kaikkiin koiriin ja pitää vähän sekoitella niitä ja olla välillä luovakin :)

        niin siis koiran luonteen rajoja on vaikea sanoa tarkasti, tai yleisesti, vaan omistajallekkin se pikkuhilja selviää. ja onhan niitäkin koiria jotka ovat siltä väliltä
        omas islanninlammaskoira pelkää monenlaista ja muistaa hyvin huonot kokemukset mutta kuitenkin siltä löytyy juuri sitä jääräpäisyyttäkin esim. johtajuuden suhteen, silloin juuri pitää vain yhdistellä opetuksia ja tehdä ne koiralle sopivaksi...

        siis ulkopuolisen silmistä jääräpää ja kova koira voi näyttää samalta mutta omistaja kyllä huomaa että kova koira on sellainen joka ei muista vaikka olisi mitä pahaa tapahtunut kun taas pehmeämpi koira juuri muistaa melkein kaikki rangaistukset yms.
        mutta taas tuossa jääräpäisyydessä koira kyllä voi muistaa huonotkin tapahtumat yms, mutta vain useinkokeilee rajoja
        joten kannattaa ihan vain seurata omaa koiraa niin kyllä se selviää ja anteeksi kun kirjoitin nyt näin pitkän kirjoituksen, jolla ei siis ollut tarkoitus ärsyttää :)


      • Nimetön
        tieto pläj... kirjoitti:

        koulutuksessa onkin usein kyse samalla oikeasti tutustumisesesta koiraan.
        itse ainakin koulutuksen yhteydessä olen vain oppinut tuntemaan koiraani paremmin ja paremmin.
        juuri kannattaa ensiksi lähteä "kevyestä" opetuksesta niin kuin meilläkin ensiksi pennun villiintyessä otettiin vaan syliin rauhoittumaan ja vasta sitten kun se ei tehonnut niin nostettiin "kynnystä" eli sitten otettiin niskasta ja yms.
        eli kun opit tuntemaan koirasi niin kyllä samalla oppii huomaamaan että onko se kova vai pehmeä.
        Kovalla luontteella siis usein tarkoitetaan sitä että se ei helposti muista rangaistuksia ja pehmeällä siis päinvastoi.

        todella pihmeälle koiralle esim nykäisy hihnassa voi jätää sen yli varovaiseksi.

        siis koira voi olla mitenkä kiltti tahansa ja ystävällinen niin kuin meidän koira
        mutta esim sen koetellessa rajoja juuri
        esim. hihnassa vetämisellä
        (kun se saa vetää siitä tuntuu että se on johtaja) niin pitääkin olla todella tiukka.

        joten tämä jääräpäisyys VOI tarkoittaa hieman kapinointia omistajaa vastaanvielä kun kerroit että tietää käskyt mutta kuitenkin "rikkoo" niitä kuten paikalla olossa.

        silloin vaan kannattaa tehdä selväksi koiralle että nyt kuules istut siinä, elikkä kun koira nousee ja liikkuu laitat sen vain takaisin istumaan ja yrität uudelleen.
        meillä ainakin agi kentällä koir aluksi lähti useaan otteeseen varaslähdöllä esteitä hyppimään mutta kun ei herunut palkintoja ja aina vaan lähdettiin alusta niin pitkään ennen kuin annoin luvan niin kyllä nykyään odottanut käskyä.
        sama oli myös autosta pois tulo. kun se hyppäs pois ilman lupaa niin hiukan niskasta takaisin pari kertaa niin nyt myös autosta ei tulla ilman lupaa pois..
        monissa koirissa on siis paljon eri luonteenpiirteitä yhdessä joten harvoin (ainakaan meillä) ei kaikki samat opetus kikat toimi kaikkiin koiriin ja pitää vähän sekoitella niitä ja olla välillä luovakin :)

        niin siis koiran luonteen rajoja on vaikea sanoa tarkasti, tai yleisesti, vaan omistajallekkin se pikkuhilja selviää. ja onhan niitäkin koiria jotka ovat siltä väliltä
        omas islanninlammaskoira pelkää monenlaista ja muistaa hyvin huonot kokemukset mutta kuitenkin siltä löytyy juuri sitä jääräpäisyyttäkin esim. johtajuuden suhteen, silloin juuri pitää vain yhdistellä opetuksia ja tehdä ne koiralle sopivaksi...

        siis ulkopuolisen silmistä jääräpää ja kova koira voi näyttää samalta mutta omistaja kyllä huomaa että kova koira on sellainen joka ei muista vaikka olisi mitä pahaa tapahtunut kun taas pehmeämpi koira juuri muistaa melkein kaikki rangaistukset yms.
        mutta taas tuossa jääräpäisyydessä koira kyllä voi muistaa huonotkin tapahtumat yms, mutta vain useinkokeilee rajoja
        joten kannattaa ihan vain seurata omaa koiraa niin kyllä se selviää ja anteeksi kun kirjoitin nyt näin pitkän kirjoituksen, jolla ei siis ollut tarkoitus ärsyttää :)

        Pehmeän / kovan koiran määritelmäsi vastasi melko pitkälti omaa ajatusmaailmaani. Nimenomaisestikin kovuus liittyy tuohon rangaistuksen aiheuttamaan muistijälkeen. Toiselle koiralle pelkkä huutaminen aiheuttaa maahan painumisen ja perääntymisen, kun toiselle koiralle taas esim. tuo koulutuskaulaimessa kiskominen ei tunnu missään. Kun oman koiran kovuuden on selvittänyt (hmm, aina pitää muistaa myös, että koiran kovuus ja tottelevaisuus ovat riippuvaisia myös siitä, kuka komentaa eli kunnioituksesta kouluttajaa kohtaan. Koira kunnioittaa ihmistä, jonka kanssa on hauskaa ja joka on johdonmukaisesti johtaja), on koiran kouluttaminen paljon helpompaa. Itse olen sitä mieltä, että kovan koiran kouluttaminen on helpompaa kuin pehmeän, mutta sehän riippuu ihan kouluttajasta!


      • tieto pläjäys
        Nimetön kirjoitti:

        Pehmeän / kovan koiran määritelmäsi vastasi melko pitkälti omaa ajatusmaailmaani. Nimenomaisestikin kovuus liittyy tuohon rangaistuksen aiheuttamaan muistijälkeen. Toiselle koiralle pelkkä huutaminen aiheuttaa maahan painumisen ja perääntymisen, kun toiselle koiralle taas esim. tuo koulutuskaulaimessa kiskominen ei tunnu missään. Kun oman koiran kovuuden on selvittänyt (hmm, aina pitää muistaa myös, että koiran kovuus ja tottelevaisuus ovat riippuvaisia myös siitä, kuka komentaa eli kunnioituksesta kouluttajaa kohtaan. Koira kunnioittaa ihmistä, jonka kanssa on hauskaa ja joka on johdonmukaisesti johtaja), on koiran kouluttaminen paljon helpompaa. Itse olen sitä mieltä, että kovan koiran kouluttaminen on helpompaa kuin pehmeän, mutta sehän riippuu ihan kouluttajasta!

        anteeksi nyt vain mutta tässä en kyllä nyt verrannut tähän koulutus kikkaan vaan yleisestikin kokemuksiin
        esimerkkinä pehmeän koiran "muistista" tarkoitin enemmänkin sitä että
        jos vaikka se kerran on säikähtänyt agilityssä keinua kun se rämähtää niin se ei mieluusti halua mennä siihen
        kun taas kovempi koira ei yleensä pienestä säikähdä eikä pakosti edes seuraavalla kerralla suuremmin muista asiaa.

        enkä myöskään halunnut yleistää tätä kovan enkä pehmeän koiran määritelmään vaan sanoin tekstissäni että YLEENSÄ KOVALLA KOIRALLA TARKOITETAAN koska en voi tietää missä kaikissa sanayhteyksissä tätä sanaa myös käytetään joten sen sanan sisältö varmasti vaihtuu aiheen mukaan.


        enkä ole myöskään väittänyt etteikö ´koulutuksen kovuus liittyisi mitenkään johtajaan.
        esim. meidän koirat tottelevat paljon paremmin möreämpää ääntä joten ne jotka puhuvat vähän korkeammalta yms. hiljaisemmin saavat kyllä käskyttää koiraamme enemmän (siis puhun nyt vieraista ihmisistä jotka esim. ovat hoitamassa koiriamme)
        ja koska koiramme aina ovat tienneet että
        jos jokin asia on kiellettyä niin se aina pysyy kiellettynä niin ne myös heti ensimmäisellä kerralla (nykyään) kun ovat tehneet jotain pahaa (vaikka kun ensimmäisen kerran menivät penkomaan roskista) niin torujen jälkeen niiden eivät ole toistaneet sitä koska tietävät tuon mitä sanoin ensimmäisenä tässä kappaleessa. ja tietenkin se helpottaa koiran koulutusta mutta kun on kuitenkin olemassa niitä koiria jotka haluavat kokeilla (eli niilä on enemmän halua päästä johtajaksi)niin oli meilläkin pakko ottaa käytäntöön tämä konsti joka perustuu myös johdonmukaisuuteen.
        enkä myöskään väitä tällä etteikö muut tavat kelpaisi mutta tämä tapa vain toimi MEIDÄN koiralle, jotenka älkää taas ottako tästä nokkiinne..


        enkä itse ole edes väittänyt tai maininnut että jommankumman eli pehmeämmän tai kovemman koiran kouluttaminen olisi helpompaa tai vaikeampaa.. sanoin vain että kannattaa löytää kaikista koulutus kikoista omalle koiralle sopivan.
        ja ainahan johdonmukaisuus kuuluu koiran koulutukseen sehän pitäisi olla kaikille itsestään selvyys.

        kaikillahan on aina oma mielipide minkä laista koiraa on helpompi kouluttaa,
        joidenkin mielestä "kovempi"koira on parempi esim. koska ei tarvitse niin paljon varmistella
        ettei koira kokisi huonoja asioita,

        kuten juuri keinu esimerkkissä meidän toiselle koiralle piti juuri todella paljon varmistella
        ettei siitä kuulunut römähdys ja alkaisi pelätä keinua taas kun taas toinen ei paljon muistanutkaan römähdystä.
        kun taas tosista pehmeämpi koira on parempi koska sille yleensä ei tarvitse moneen kertaan rankaista koska se ei unohda niin helposti
        älkääkä tästäkään ottako nokkiinne koska en halua edelleenkään yleistää (niin kuin en edellisessä tekstissäkään) vaan painoitan aina että on olemassa eri asteisia "pehmeisyyksiä" ja "kovuuksia" ja siltä väliltä...

        siinä olen NIMETTÖMÄN kanssa samaa mieltä että sehän johtuu kouluttajasta mutta ne kyllä ole muutakaan väittänyt!!!

        no toivottavasti nyt tuli selvitettyä koko tuo väärin käsitys, kun et ollut näkäjään ymmärtänyt tekstiäni tai jaksanut edes lukea tarkasti...(no pitkähän se olikin:) )


      • .
        Iso koira ei ollenkaan kirjoitti:

        Tuosta kiskaisusta puhutaan nyt aikalailla, tarvii koittaa ihan sellaista kunnon repäisyä. Hulluinta tässä se että tuosta vetämisinnosta puhutaan aina ISOJEn ja ROTEVIEn koirien kanssa.

        Minun 38senttinen säkäkorkeudeltaan oleva hento narttu vetää kanssa. Eikä sille toiminut kyllä mitkään pysähtelyt. Sama siis kuin aiemmin tähän kirjoittaneella, pysähtyy kyllä kun minäkin ja tulee viereen, mutta jatkaa oitis vetämisen. Ja vielä kun pysähtelyä tulee tarpeeksi ja meno on sellaista askel eteen, hyppy viereen, askel eteen jne, niin koirani innostuu ja yleensä alkaa riehumaan ja pomppimaan.

        Tarvisko tuollaista viisikiloista sitten ruveta kiskomaan aikaisemmin ketjussa mainitulla tavalla? Vai voiko koira olla koväpäinen ilman rotevuuttakin? :)

        Ainakin tuo pimu on, KOKO MAAILMA pikku ihmeineen kiinnostaa niin pirusti että vetää. Kotiinpäin kuljetaan yleensä kiltisti.

        Meillä on sama juttu että kun lähdetään lenkille on aina hirvee kiire ja kun taas tullaan kotiinpäin mennään sitten aivan nätisti vierellä..


      • Cat1982
        tieto pläjäus kirjoitti:

        niinpä sehän se aina on että ei kaikki temput tehoo kaikkiin koiriin... kyllä muistan kun meillekin tuli eka koira ja kasvattaja sano että ku se näykkii niin vähän otat korvasta kiinni mut meidänkin oli pakko rupee selättämään ku innostu vaan siitä korvasta nappaamisesta!! kyllä sitä vaan aina oppii uutta uudesta koirasta (ja no kyllä vanhastakin) ei ainakaan ikinä käy tylsäks koluttaminen :)

        Mitähän se siitä selättämisestä on oppinut sitten? Eihän koiratkaan selätä toisiaan, kyllä ne yleensä itse alistuu vapaaehtoisesti jos on tarve, tai toinen uhkailee. Mutta siis onko selättämisellä tarkoitus opettaa olemaan näykkimättä? Aika hassua.. Selättämisessä en ole nähnyt mitään hyvää koskaan. Toiset koirat ahdistuvat ja alkavat varomaan ihmisiä jotka uhkailevat noin ja taistelutahtoiset koirat ottavat sen vain haasteena.


    • box

      meillä bokseri ja kyllä auttaa pieni nykäisy niin ei vedä. tämän jälkeen meillä auttoi pysähtymis taktiikkakin. nykyisin käytetään vain pysähtymistä ja vierelle tuloa mutta jos ei meinaa tulla niin pieni nopea nykäisy. auttoi meitä! :)

    • ei saa olla tyhmä

      EI missään nimessä nykäistä mitään! Eikä sanota ei. Nykäisyä varten on talutinta ensin löysättävä aavistus, jolloin koira kuvittelee, että kun hihna löystyy, niin heti sattuu = koira mielummin vetää jatkuvasti, ettei hihna löysty ja satu.

      Ja mitä ihmettä se "ei" siinä tarkoittaa? Ei mitää. Koira ei osaa yhdistää sitä yhtään mihinkään.

      Vihoviimeinen virhe on nykäistä, kun oma koira on niskakarvat pystyssä ja uhkailee toista koiraa. Hyvänen aika, nykäisy siinä tilanteessa on vain yllyke hyökkäämään. Koira luulee, että taluttajakin haluaa hyökätä sen vieraan koiran kimppuun.

      • kouluttaja :)

        ei missään nimessä saa nykäistä koiraa. itse tein niin että ainakun toinen koira tulee vastaan niin pysähdyn ja koirani vain katseli ohi kulkevaa koiraa. ja kun koira oli mennyt ohi niin palkitsin koirani. näin se ei lopetti. ja jos se ei auta niin tein myös toisen koiran kanssa niin että ainakun koira tuli vastaan ja alkoi hyppiä ja vetämään yms.. niin lähdimme kävelemään toiseen suuntaan ja kun koira ei enää välittänyt toisesta koirasta niin käännyimme takaisin ja jos vieläkin toinen koira kiinnosti niin paljon niin teimme saman niin kauaa että se loppui, näin koirani oppi eikä enää vedä toisiin koiriin :) kannattee harjoitella tätä toisen koiran kanssa niin on helpompi niin että kävelette toista koiraa kohti ja jos koira alkaa vetämään tai jotain niin vaihdatte suuntaa. :) näin ei tarvi kovin montaa kertaa tehdä että koira älyää ettei saa vetää tai hyppiä tai mitä nyt tekeekin ja sit ku se on oppinut sen niin palkitkaa koira AINA hyvästä suorituksesta. TAI sitten kun koira tulee tiellä vastaan niin istutatte koiranne ja kiinnitätte sen huomion jonnekkin muualle esim. namupalaan kädessä ja kun koira on mennyt ohi eikä se huomioinut toista koiraa niin annatte palkinnon. Nämä sopii kaikille koirille eikä satuta koiraa millään lailla!! :) Olen itse kouluttanut omat ja kavereiden koiria koko ikäni ja tehnyt sitä työksenikin niin voin sanoa että hyvin toimii.! :) muttä ELKÄÄ MISSÄÄN nimessä menkö vetämään koiraa tai muutakaan tollasta joka voisi satuttaa koiraa sillä ei ole kiva sitten kun koiralle tuleekin jokin vika esim. NISKAAN ku menette nykimään joka kerta. miettikää jos teitä nyittäis kokoajan.


        TÄMÄ ON KANS HYVÄ!

        kannattaa katsoa koiran koulutus ohjelmia/lukea kirjoja. niinstä saa myös hyviä vinkkejä ja ovat koira ystävällisiä tapoja :)


      • Huhhuh!!!!

        Olen aivan samaa mieltä!!!


    • ei saa olla tyhmä

      Myöskään koiran ei tarvitse joka ikinen kerta haistelemaan toisia koiria. Miksi pitäisi? On syytä antaa muillekin ulkoilurauha ja etsiä koirakaverit muualta.

      Vetämiseen auttaa täysi pysähtyminen ja liikkuminen vasta, kun koira itse löysentää hihnaa. Toisen koiran kohtaamiseen saa hyviä ja oikeita neuvoja kokeneemmilta. Tärkeintä olla itse mahdollisimman rento kohtaus tilanteessa.

      • henelii

        ihme et kenelläkään teistä edes on koira, viddu te ootta tyhmiä..makee kukaa tiä mistään mitn..


      • Huh!
        henelii kirjoitti:

        ihme et kenelläkään teistä edes on koira, viddu te ootta tyhmiä..makee kukaa tiä mistään mitn..

        -henelii-

        Jestas mitä tekstiä! Taidat olla 16.v-_-

        Ps. Onko itselläsikään koira?


    • lxlldx

      jestas mitä tekstiä täällä... koiraa voi kouluttaa ilman että kuritat/satutat/selätät koko koiraa! että ihmiset on tyhmiä!!

      • jestas...

        Niinpä!!!


    • monta tapaa..

      Mä oon opettanu omaa haskiani niin että jos se itse riuhtasee kovasti niin riuhtasen takasin ja jos se ite vetää kunnolla niin vedän itse sen kunnolla viereen.. vastaan tulijoiden kanssa otan vaan vierelle ja pidän hihnan niin lyhyenä kuin mahdollista sit yritän itse kävellä ihan rauhallisesti ja itsevarmasti vaikka koira tekis mitä.. Oon kuullut että varmin tapa saaha koira lopettaan vetäminen on sen opettaminen kulkemaan aina ihmisen takana.. Käytännössä pitää jotain kävely keppiä tai sauvvaa mukana millä iha nätisti estää sitä koiraa pääsemästä kävelyttäjän edelle.. Jos se kulkee alistuneena peräs niin ei se sitte kiihkoile vastaan tulijoistakaan jos omistajakaan ei kiihkoile..

    • Nata92

      Tästä vetämisestä ja vihjeistä sitä sanottavaa että unohdatte sen tärkeys järjestyksen miten se kouluttaminen aloitetaan mm aikuisella koiralla.

      1. LIIKUNTA ( niin että koira väsyy )

      2. KURI (Koulutus, kun koira on väsynyt eikä jaksa pistää hanttiin enään)

      3. HELLYYS (eli palkitseminen siitä kun on ollut RAUHALLINEN)

    • Ei nykäisyilleeee...

      En suosittele nykiskelemään, paremminkin näin, kun näät koirasi reaktion seisoo häntä ja niskakarvat pystyssä, anna komento IStu ja näin otat koirasi hallintaan, tai vielä parempi, koiralle käsky tänne ja käännät toiseen suuntaan, mutta siinä kohti älä missään tapauksessa kiskaise hihnasta SILLÄ SAATTAAPI KOIRASI RUVETA REMMIRÄHJÄÄJÄKSI (sori vaan grandma:lle, kun taas huusin pikkusen, ihan pikkusen vaan).

    • Ameerican_akita

      Meillä on reilu 2v akita, täyttää syksyllä 3, tuli meille himpun verran vajaa 2vuotiaana. Oli todella kova vetämään hihnassa, melkein takakenossa sai seistä ettei mennyt naama pitkin tietä.

      Meillä on auttanut todella hyvin sellainen pysähdys koulutus. aina kun hihna (tavallinen) menee kireäksi ja vetämiseksi, pysähdyn ja kutsun luokse, seisomme hetken paikallaan, ja sitten jatkamme matkaa, ja sama toistetaan joka kerta kun koira vetää. nameilla sain ihan alussa huomion, mutta aina ei tarvitse nameilla kiittää, kehu ja rapsutuksetkin riittävät.

      Ja alussa meillä oli kuonopanta käytössä, tavallisella pannalla ei tullut mitään, mutta nyt mennään nätisti tavallisella pannalla. koirasta riippuen se saattaa viedä aikaa, meilläkin on mennyt useampi kuukausi kun pikkuisen kerrallaan harjoitellaan.

      mikäli kärsivällisyyttä riittää ja ''lempeyttä'' mutta myös päättäväisyyttä, ehdotan kokeilemaan tätä.

      nyt kun osataan kulkea hihnassa, onkin aika ruveta karsimaan räyhäämistä poies. tuo ukkeli kun on alkanut räyhäämään kaikille vastaantuleville koirille jos meillä on lastenvaunut mukana.

      mutta, pvä kerrallaan on elettävä! :)

    • parsonite

      Pysähdys, peruuttaminen tai suunnanvaihto on hyväksitodettuja keinoja. Toisekseen kannattaa opetella kontaktia esimerkiksi sanasta, jolloin palkkaamalla kontaktinotosta ensin usein ja pikku hiljaa harvemmin, saat koiran kävelemään nätisti. Naksutinta voi kokeilla jos sillä tykkää opettaa asioita :)

      Liiallinen nyppiminen ihmisen puolesta jumittaa helposti koiran kaulan alueen lihakset, samoin kuin liian ohut panta kiskovalla koiralla. Ohutta, kuristavaa pantaa kyllä käytetään usein "korjaamaan" vetämistä..

    • Cat1982

      Mitäs jos opettelisitte ensin kulkemaan koiran kanssa ilman hihnaa? Alkakaa opettamaan sisällä kulkemaan mukana, vaikka "nyt mennään" sanoilla. Sitten kun oppii kävelemään mukana, niin voi ottaa hihnan mukaan kuvioihin. Hihnan ei pitäisi olla se jolla yritetään opettaa koiraa kävelemään nätisti, vaan sen pitäisi olla vaan "varokeino" ettei koira karkaa tms. Eikä mennä koiran kanssa ohittamaan koiria jos se vetää ja tempoo ja rähjää. Silloin ensin harjoitellaan rauhallisella paikalla. Jos teillä tuntuu olevan pakko hallita koiraa hihnalla, niin aloitatte sen kouluttamisen väärästä suunnasta. Ihmiset juoksee hihnan päässä koiran perässä, kun se pitäisi olla siten, että koira seuraa että minnehän se ihminen on menossa, se varmaan vie johonkin kivaan paikkaan (kuten yleensä ihmisen kanssa pitäisi tapahtua kaikki kivoimmat asiat ikinä koiran mielestä).

      Ei se nykäisy kyllä opeta koiralle mitään. Mitä sen pitäisi tietää nykäisystä? Kannattaa miettiä että mitä haluaa opettaa koiralle vetämisen sijasta (kävelemään sivulla, takana, hihna löysänä) ja keskittyä siihen, että miten koulutetaan se (ihan samalla periaatteessa miten opetetaan istu, maahan, seiso, seuraa, sivulle). Eli ihan kouluttamalla, eikä vaan vaatimalla asioita mitä koira ei edes tiedä että mitä haluat.

    • jehnaa1

      Miksi ihmeessä monet koiran omistajat haluavat ulkoiluttaa koiransa niin että koira kulkee tiukasti sivulla ja 10 cm:n mittaisella hihnalla? Itse mietin aina sitä, onko koiralla liikkuessa hyvä ja rento olo. Olettaisin, että koiranomistajat pääsääntöisesti olisivat kiinnostuneita eläimen hyvinvoinnista, eivätkä ensisijaisesti siitä kulkeeko koira vierellä.

      Koirat joutuvat olemaan usein pitkän päivän kotona itsekseen ja ovat luonnollisesti kovastikin liikunnan tarpeessa iltalenkin koittaessa. Monikaan koiran omistaja ei voi olla sohvaperuna, joka köpöttää lenkillä etanan vauhtia eteenpäin. Useimpien koirien pitää saada kunnolla liikuntaa joka päivä = juosta. Liikaa energiaa pursuava koira on turhautunut kun se ei pääse purkamaan energiaansa. Tällöin se vetää hihnassa ja turhautuminen näkyy niin että koira ei 'kuuntele'. Tällaisessa tilassa koiralta ei mielestäni voi vaatia hitaasti matelemista, vaan sen on saatava ensin liikkua kunnes sitä voi pyytää kuuntelemaan.

      Seuratkaapa koiraanne sen liikkuessa vapaasti, millainen askelpituus sillä on ja millainen on sen luonnollinen käynti ja ravi (puhumattakaan laukasta)? Koiran tulisi hihnassa pystyä liikkumaan lähes yhtä luonnolliseen tapaansa kuin vapaana ollessaan. Lyhyitä pätkiä voi pyytää kulkemaan keskittyneesti vierellä. Jos koiralla on luontaisesti pitkä ja vetävä askel, on ihmisen silloin oltava valmis kiristämään omaa tahtiaan. Jo koiran hankintaa harkitessa tulee miettiä kuinka liikunnallinen itse on ja pystyykö tarjoamaan koiralle tarpeeksi liikuntaa.

      Jos koira joutuu kävelemään tököttävin liian lyhyin askelin jatkuvasti ja tämän lisäksi joku roikkuu hihnan toisessa päässä, niin niveliin tulee kulumia ja lihakset jumittuvat -> kipuja, ärtymystä. Oletteko muuten koskaan kiinnittäneet huomiota siihen, miten oma kätenne toimii koiraa talutettaessa? Jos käsi on suorana, hihna tiukalla ja pahimmassa tapauksessa taluttajalla on takanoja, käsi on tällöin 'kova' ja koiran kaulalle hyvin huono. Etenkin vetämiseen taipuvilla koirilla taluttajan tulisi huolehtia siitä että oma käsi pysyy joustavana ja että kättä ei lasketa tikkusuoraksi.

      Kuonopanta on mielestäni ongelmien kiertämistä, ei niiden ratkaisemista varten. Vain hevosia ja vasikoita viedään päitset päässä :) Jos ulkoilussa ilmenee ongelmia, niin kehottaisin tutustumaan paremmin omaan koiruuteen, sen liikunnan tarpeisiin ja hyvinvointiin.

    • koira koulutukseen

      Joku on nostanut vanhan viestin vuodelta 2005, mutta tässä tapauksessa se on vain hyvä juttu.

      Tuo on nimittäin ainoa oikea ohje vetämisen lopettamiseen.

      • minä

        no kyllä niitä muitakin keinoja on ja paljon parempia.


    • minä

      minulla on iso koira ja se on aikinen, olen saanut sen vetämisen pois sillä keinolla että käännyt aina takasin päin kun se vetää..

    • pena 20

      Ei vedä mulla on koira irti ja kulkee vierellä mulla on pallo tai makupala kädessä
      tosin yleisillä paikoilla ihmiset katsoo pahasti .
      on harjoiteltava jatkuvasti ja paikalla olo on oltava varma . alussa kun kohdataan
      otetaan viereen ja namitellaan . sitten toinen tapa on ennen kohtaamista komento
      seuraa ja namitellaan katsekontakit hyvä .
      tällä hetkellä aloitin yhtä rajua susikoiraa joka haukkui ja rähjäsi viemään
      kuuliaiseksi käytän omaa koiraa mallina . keväällä se menee kokeisiin ja
      sitten vaativampaan koulutukseen. kyllä se toimii kun koira on terve ja hyvässä
      hauskassa mielen tilassa harastellaan.

      • Pena varmaan omistaa

        myös bemarin? Ei ainakaan ole tuttu ilmaus hänelle "koira on pidettävä kytkettynä taajamissa aina".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe