migreeni halvaus

mammeli2

sain omituisen halvauskohtauksen ja lääkäri arveli sen olevan migreeniä...mikä kyllä minusta kuulostaa todella oudolta.
Laitoin kyljelleni maate ja samantien korvat pamahtivat lukkoon,aivan kuin valtava paine olisi ollut päässä.pian huomasin että en pystynyt liikuttamaan mitään ruumiinosaa ja puhekyky oli kadonnut.kohtaus kesti n.2min.
en kyllä koskaan ole kuullut migreenin moista aiheuttavan,eikä lääkärilläkään ollut halua tutkia minua.olisiko jollain ollut samanmoisia oireita?

12

9489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta

      Lapsillani on ollut migreenissä käsien puutumista ja puhehäiriöitä. Tavut meni sekaisin. Äidilläni oli tia-kohtaus=aivoverenkiertohäiriö, jossa hävisi puhe. Kesti muutaman minuutin.

      • aila

        Minullakin on ollut migreenikohtauksen aikana vaikeuksia tuottaa selvää puhetta, sormia pistelee ja niistä menee tunto. tämä aura kestää yleensä noin tunnin verran, ja saattaa jopa toistua noin tunin päästä uudelleen.


    • mammeli2

      Oma äitini kuoli nuorena aivoverenvuotoon,sitähän ymmärtääkseni tia-kohtaus edeltää.Mutta lääkäri ei noteerannut asiaa mitenkään!

      • etsi sellainen joka

        jaksaa/ehtii/haluaa paneutua asiaasi.


      • ...
        etsi sellainen joka kirjoitti:

        jaksaa/ehtii/haluaa paneutua asiaasi.

        Voi olla migreeniäkin. Mulla on yks tuttu joka on saanut migreenikohtauksen, johon on liittynyt halvaantumisoireita. Hänellä on lääkitys tuollaisten kohtausten estämiseksi. Itselläni on migreeniä myös lievemmässä muodossa ja suosittelen käymään neurologin vastaanotolla, jotta saisit asianmukaiset lääkkeet.


      • fze

        TIA lisää lähinnä aivoinfarktin vaara, ei nähdäkseni niinkään verenvuodon. Kyseessä siis itsestään ohimenevä aivojen hapenpuutteesta johtuva oireisto, jos TIA:sta puhutaan. Tärkeää on kiinnittää huomiota TIA:an ja tehdä tarvittavat tutkimukset, sekä suunnitella ennustetta parantava hoito.


    • pipipää

      mulla on ollu sama homma ja migreeniksi väittivät.Puhekyky meni noin.tunniksi ja toinen puoli kropasta oli ihan puutunut,siis niin ettei voinut yhtään liikuttaa.Oli kyllä todella pelottava kokemus kun en osannu lääkärille mennessä kertoa edes omaa nimeä.Diacorista lähettivät sairaalaan pään kuvauksiin varmuuden vuoksi ja olin siellä sitten tipassa 6 tuntia.
      pää oli "ehjä" ja neurologi sanoi että kyseessä oli vaan paha migreeni.Tsemppiä!

      • säikäshtänyt

        Eikö migreenissä sitten koskekaan aina päähän? Jotenkin olen saanut sellaisen kuvan :D, vai onko migreeni päänsärky sitten erikseen?

        itselläni siis aika usein(siis useita kertoja vuodessa) herätessä syvästä unesta en pysty liikkumaan laisinkaan, enkä puhumaan. Joskus kohtaan loputtua oksennan kaiken ulos. Tämä pistää pelottamaan, mutta olen niin tyhmä, etten ole vieläkään lääkäriin mennyt...

        Olisikin kiva kuulla että on vain migreeniä!!


      • ...juttu

        itselläni tulee noita kolmannen tyypin migreeni-kohtauksia ehkä kerran pari vuodessa. Eli toinen puoli kehosta puutuu, näköhäiriöitä, puheenmuodostamisen vaikeuksia, pahoinvointia ja lopuksi jumalaton päänsärky.

        Kävin pääntietokonetomografiassa, mutta mitään elimellistä syytä ei löytynyt. Kyseessä siis vain aivoverisuonten äkillinen supistuminen, joka saa aikaan halvausoireet, jotka ovat pelottavat varsinkin ensimmäisellä kertaa, mutta menevät usein ohi jo puolessa tunnissa

        Lääkeenä käytetään joko beetasalpaajia, tai kalsiumsalpaajia, jotka estävät verisuonten "kramppaamisen". Normaalien migreenilääkeiden käyttö on kiellettyä.


      • juulia28
        säikäshtänyt kirjoitti:

        Eikö migreenissä sitten koskekaan aina päähän? Jotenkin olen saanut sellaisen kuvan :D, vai onko migreeni päänsärky sitten erikseen?

        itselläni siis aika usein(siis useita kertoja vuodessa) herätessä syvästä unesta en pysty liikkumaan laisinkaan, enkä puhumaan. Joskus kohtaan loputtua oksennan kaiken ulos. Tämä pistää pelottamaan, mutta olen niin tyhmä, etten ole vieläkään lääkäriin mennyt...

        Olisikin kiva kuulla että on vain migreeniä!!

        moikka.mun mielestäni kysymys on uniapneasta...
        itselläni taasen nukkumaan mennessä joskus kun käyn makuulleni en saa henkeä enkä sanaa suustani, rinnassa ja koko kropassa on vain sellainen tunne että kohta se on hengen lähtö lähellä.minulle lekuri sanoikin että se on tietynlainen uniapnea kohtaus.

        minäkin luulin että migrenissä särkisi päätä.itse olen saanut samankaltaisia kohtauksia, ja pyörtyminen ja näön lähteminen on myös yksi oire.

        tsemppiä kaikille.


    • han2

      Minulla on halvausmigreeni ja todella paha. kohtaus tulee yllättäen. pari kertaa olen tippunut 3v. tyttöni kanssa raput alas kun yhtäkkiä jalat lähti alta ja vasen puoli ei toiminut. Lähihoitajakoulun jouduin lopettamaan, kun lääkäri kirjoitti todistuksen etten ole alalle soveltuva. Nyt ruvettiin työkkärissä puhumaan sairaseläkkeestä ja olen 31v. Voiko tosiaan halvausmigreenistä joutua sairaseläkkeelle? Onko jollain kokemusta tästä?

    • eerrff

      Minulla aurallinen migreeni jossa oireina tulee ihan yhtäkkiä äärettömän voimakas väsymys. Se ei ole sellaista normaalia, vaan erittäin voimakas. Tuntuu, että kaikki voimat on loppu. Sitten tulee esimerkiksi usein vasemman käden puutumista tai vaihtoehtoisesti sormet ja varmaat puutuvat. Myös puheentuottaminen saattaa olla omituista, eli saatan yhtäkkiä änkyttää, vaikken normaalisti änkytä.

      Saatan myös tuntea vasemman puolen puutumista kasvoissa, sekä näkökentän muutoksia. Tuntuu, että silmiä on vaikea kohdistaa ja yleensä vasemmasta kulmasta alkaa säreilemään. Tämä säreilevä kuvio siirtyy pikkuhiljaa vasemmalta näkökentästä ja häviää oikealle. Sen jälkeen yleensä tunnissa alkaa päänsärky vasemmalla puolella.

      Minulla nykyisin vain on alkanut olla itse kipu paljon lievenpää. Nämä jotkut auraoireet tuntuvat voimakkaimpina ja saattavat tulla pelkästään ilman, että siitä seuraisikaan kuin pieni kipu vasemmalla puolella päätä. Jokatapauksessa aina nämä aurat menevät tunnissa ohi, sitten joko alkaa kova päänsärky johon otan täsmälääkkeen, tai tulee vain pieni tuikkiva kipu silmän taakse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe