Forssan murre

Millasta on?

Mitenkä vorssassa puhutaan?

Kun paikka tuntuu olevan kolmen suuren kaupunkiseudun keskellä niin puhutaanko turussa "kyl totanoi turus" vai " moro nääsnääs mustamakkara nääs" vai !snadi stadi spora" vaiko sitten näiden sekotusta.

99

15854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peukku68

      siellä puhutaan forssaa jolle ei mikään muu kieli vedä vertoja. Niillä on aakkosiakin yksi vähemmän kun ei niillä ole F-kirjainta ollenkaan vaan kaikki on korvattu Veellä. Lisäksi niillä on ainakin kolme ääätä kun muilla yksi; mää sää.. ai niin onhan niillä joku sana jossa on F, mutta en millään muista mikä se oli!!

      • mää itte

        Ja se yks sana,misä on ähvä on kuulemma pesufati,en tiä si pittääkö paikkaas.Täälä puhutaan levveesti ja nuatilla,muttei nii levveesti ku Tammelasa.Ja tosa sanojen lopusa on ussein si vaan yks konsonantti vai mitä noi taas o,niinku ny esimerkiks täsä ja tosa ja vaikka misä.:)


      • masa

        Moro! Misä masa? no tua seon kusemasa.
        Pesufatisa jalkoja pesemäsä ja Fesihelmesä uimasa.


      • forssa .

        pesufati on se sana!


      • Mää vaan

        Se sana on PESUFATI. :)


      • Kyä Näin o !
        Mää vaan kirjoitti:

        Se sana on PESUFATI. :)

        Mää en o viä koskaan sanonu pesuvatia fatiks, vaikka olen kans alkuperräisväestöö. Liikaa hianostelua se yhdenkin F;n käyttö, mun miälestä..!


      • vorssankiäline
        mää itte kirjoitti:

        Ja se yks sana,misä on ähvä on kuulemma pesufati,en tiä si pittääkö paikkaas.Täälä puhutaan levveesti ja nuatilla,muttei nii levveesti ku Tammelasa.Ja tosa sanojen lopusa on ussein si vaan yks konsonantti vai mitä noi taas o,niinku ny esimerkiks täsä ja tosa ja vaikka misä.:)

        Ei oo yhresäkä sanasa ähvää. Tairat tarkottaa pesovatia. Se pesoFati juttu o yhren turkulaisek kirjailija huano vitsi. Kerrottu joskus nelkyt viiva viiskyt luvulla.


      • vorssalainen

        Vorssan murteessa on vain yhdessä sanassa F-kirjain ja se on pesuFati.


      • KESSELI
        vorssankiäline kirjoitti:

        Ei oo yhresäkä sanasa ähvää. Tairat tarkottaa pesovatia. Se pesoFati juttu o yhren turkulaisek kirjailija huano vitsi. Kerrottu joskus nelkyt viiva viiskyt luvulla.

        Kyä se pesovati tullee sanottua myäs tolla ähfällä. si o tommoset ku "kihfeli" toi levvee päine rautalapio, si o toi "sihfeli" toi rikkalapio, ja si ainaski toi "kahfeli" se o si nääs toi haarukka. Nää nimet juantaa varmaa siitä ku tosa vinlaussonnilla oli töisä noita ruattinkiälisiä herroja ja niitte mujjia ja mukuloita. Tosa vanhasa vorsa- murteessa sanottii vorsa, nääs yhrellä ässällä vaa. Si toi g sanottii k ja d oli ärrä. Ännä päätteitä ei myäskää ruukattu käyttää.


      • F....

        Naapurin setä suhautti aina "...fittu..."kun vaimo passatutti tai nalkutti.


      • mettäkylästä
        mää itte kirjoitti:

        Ja se yks sana,misä on ähvä on kuulemma pesufati,en tiä si pittääkö paikkaas.Täälä puhutaan levveesti ja nuatilla,muttei nii levveesti ku Tammelasa.Ja tosa sanojen lopusa on ussein si vaan yks konsonantti vai mitä noi taas o,niinku ny esimerkiks täsä ja tosa ja vaikka misä.:)

        Nimemommaan se pesufati. Mei täälä tammelasa puhutaan kyä niin levveetä, että oksat pois.


      • Kielioppinatsi
        mää itte kirjoitti:

        Ja se yks sana,misä on ähvä on kuulemma pesufati,en tiä si pittääkö paikkaas.Täälä puhutaan levveesti ja nuatilla,muttei nii levveesti ku Tammelasa.Ja tosa sanojen lopusa on ussein si vaan yks konsonantti vai mitä noi taas o,niinku ny esimerkiks täsä ja tosa ja vaikka misä.:)

        Ja toinen sana missä on F on Folkkari


      • Anonyymi

        forssan kieli on kaunista radiosta kuunnellessa.


      • Anonyymi
        vorssalainen kirjoitti:

        Vorssan murteessa on vain yhdessä sanassa F-kirjain ja se on pesuFati.

        Jaa kyä see o peso-fati !


    • vorssalainen

      Vorssasta ei ennää löyry paljooka oikeeta murretta puhuvia, entisajan vorssalaiset sitä hallitsi, ns. tehtaalaiset, Finlaysonilla olevat työntekijät olivat mestareita. Mutta tehtaan kuihduttua murrekki on köyhtyny.

      • Vorssalaiset

        Nii ja sit vorssalaiset panee aina ja jokapaikassa, ne esimerkiksi panee seisten torilla koko illan tms.


      • guapo-57

        Meillä sanottiin että pois erestä,pa sannoin ja jusulauta.Vorssassa 0-8v. kesät mummolassa kahreksannalla linjalla.Vorssasa ja Helsingissä on Linjat ,onko muualla?Onk tää ny holjaa?


      • kotosin ollaan
        guapo-57 kirjoitti:

        Meillä sanottiin että pois erestä,pa sannoin ja jusulauta.Vorssassa 0-8v. kesät mummolassa kahreksannalla linjalla.Vorssasa ja Helsingissä on Linjat ,onko muualla?Onk tää ny holjaa?

        Mää sanon, että pois ettee, jos haluan jonkun pois erestä, miksei sitä tajuta, että pois ettee ny. On se si kummallista ku ei tajuta? Hä!
        Ei se ny niin vaikeeta voi olla tää vorssan murre.


      • Forsa.
        Vorssalaiset kirjoitti:

        Nii ja sit vorssalaiset panee aina ja jokapaikassa, ne esimerkiksi panee seisten torilla koko illan tms.

        Mut pannaan.


      • Sju-
        Vorssalaiset kirjoitti:

        Nii ja sit vorssalaiset panee aina ja jokapaikassa, ne esimerkiksi panee seisten torilla koko illan tms.

        Kun olin pentu ni meillä kävi forssasta vieraita. tuli loppumatkan junalla ja oli kuulemma ollut niin täyttä että pantiin seiste koko matka.
        Kyllä siinä pikkupoika sai ihmetellä että miksi ne junassa pani.


      • pannyläähtie

        Tarkotat 'vinlausonnilla'. Ja siis 'pesovati' se tosiaan o, niinku Vorssankiäline kirjotti.


      • meirämmuija
        Forsa. kirjoitti:

        Mut pannaan.

        No ei varmana o. Se on kans jonkun pöljän mainosmiähen tekstiä jostai seittekytluvulta, ku ei osannu kiältä. Kyä se vorssalaiset o, ihav varmana.


      • se on moro
        pannyläähtie kirjoitti:

        Tarkotat 'vinlausonnilla'. Ja siis 'pesovati' se tosiaan o, niinku Vorssankiäline kirjotti.

        Eiks vinlaussonni ollu huilaussonni?

        Huilaussonnin poika meni kauppalanlääkäri Juholalle valittaan, että vatsa ei toimi. Juhola tutki tunnin, muttei keksinyt mitään syytä. Alko sit lasku kirjottaan ja kysy työpaikkaa. Poika sano, et tual mää oon Huilaussonnilla. Jihola lopetti kirjottamisen ja kaivo 5-markkasen taskusta. Sano pojalle, että mee tohon Hämeenkulman baariin syömään.


      • Anonyymi
        Vorssalaiset kirjoitti:

        Nii ja sit vorssalaiset panee aina ja jokapaikassa, ne esimerkiksi panee seisten torilla koko illan tms.

        kuten Tampereella sama juttu!


    • kuitenkin

      ..on, kun käsketään "pois etteen", esim telkkarin edestä. Käsittämätön sanonta.

      • mää vaan täälä

        juu pankai kattoin si misä se on:D kertokai tei ny viisaat et kuin selitettää holja ku kaikki sitä aina kyselee:D ei kai täsä si sen kummempia.


      • Vorssalainen kakara
        mää vaan täälä kirjoitti:

        juu pankai kattoin si misä se on:D kertokai tei ny viisaat et kuin selitettää holja ku kaikki sitä aina kyselee:D ei kai täsä si sen kummempia.

        Mää oon vorssast ja asunu tääl koko lyhyen ikäni eli 16 vuot. Oon tahronnu koko ajan et vanhempi suku opettais sitä kunnon vorssan murret mut ei oikein oo sellassii ketä vois opettaa. Mää ite puhun oikeest kuulemma tosi hassusti. Jätän monest viimesen vokaalin pois tai sit toi kuuluisa mis jätetään toinen konsonantti eli just "täsä" ja "tosa". Ainut sana minkä vorssalainen lausuu ähvällä on tosiaan "pesufati" ja se on se ainut. Ei ole olemassa "fesihelmeä". Sana "holja" on ihan oma sanansa jota rakastan, toinen on "kesseli" ku sitä ei moni tunnu nykyään ymmärtävän. Vorssa on hyvä paikka asua enkä aio täält muuttaa pois vaik kaikki mun ikäset sanoo ettei tälläses käpyläs viittee kukaan olla. Ja "pois erest" tai "pois etteen" on ihan yksinkertasii.


      • äh.

        Mulle tulee ainakin mieleen et just käsketään eteen. raivostuttava. Ja jumalauta se on pipari eikä pipppari!


      • Takasin Vorssaa!<3
        Vorssalainen kakara kirjoitti:

        Mää oon vorssast ja asunu tääl koko lyhyen ikäni eli 16 vuot. Oon tahronnu koko ajan et vanhempi suku opettais sitä kunnon vorssan murret mut ei oikein oo sellassii ketä vois opettaa. Mää ite puhun oikeest kuulemma tosi hassusti. Jätän monest viimesen vokaalin pois tai sit toi kuuluisa mis jätetään toinen konsonantti eli just "täsä" ja "tosa". Ainut sana minkä vorssalainen lausuu ähvällä on tosiaan "pesufati" ja se on se ainut. Ei ole olemassa "fesihelmeä". Sana "holja" on ihan oma sanansa jota rakastan, toinen on "kesseli" ku sitä ei moni tunnu nykyään ymmärtävän. Vorssa on hyvä paikka asua enkä aio täält muuttaa pois vaik kaikki mun ikäset sanoo ettei tälläses käpyläs viittee kukaan olla. Ja "pois erest" tai "pois etteen" on ihan yksinkertasii.

        mää oon sun kaa samaa mieltä ku asun ittekki Vorssasa tai asuin ja sit muutin Turkuu mut asun kyl vieläki välil ku mun isä asuu Vorssasa nii sun ite sen takia välillä :) rakastan Vorssaa yli kaiken!


      • Ai oletko
        Takasin Vorssaa!<3 kirjoitti:

        mää oon sun kaa samaa mieltä ku asun ittekki Vorssasa tai asuin ja sit muutin Turkuu mut asun kyl vieläki välil ku mun isä asuu Vorssasa nii sun ite sen takia välillä :) rakastan Vorssaa yli kaiken!

        se feikki Jokioisita. Jos, niin ole hyvä ja lopeta. Naurettavaa,


      • Jokioisiltako???
        Ai oletko kirjoitti:

        se feikki Jokioisita. Jos, niin ole hyvä ja lopeta. Naurettavaa,

        Jokioisilla en oo ikinä asunut enkä sinne haluaisikaan. pari kaveriani asuu siel ja oon kuullut heiltä että se on ihan tuppukylä joten sinne en menisi ikinä vaikka meksettaisiin! toki olen käynyt ystävieni luona mutta ei siinä koko ympäristöön tutustua. nyt oon sitte asunut turussa 3 vuotta ja olen 19vuotta.


      • torvi-72
        Vorssalainen kakara kirjoitti:

        Mää oon vorssast ja asunu tääl koko lyhyen ikäni eli 16 vuot. Oon tahronnu koko ajan et vanhempi suku opettais sitä kunnon vorssan murret mut ei oikein oo sellassii ketä vois opettaa. Mää ite puhun oikeest kuulemma tosi hassusti. Jätän monest viimesen vokaalin pois tai sit toi kuuluisa mis jätetään toinen konsonantti eli just "täsä" ja "tosa". Ainut sana minkä vorssalainen lausuu ähvällä on tosiaan "pesufati" ja se on se ainut. Ei ole olemassa "fesihelmeä". Sana "holja" on ihan oma sanansa jota rakastan, toinen on "kesseli" ku sitä ei moni tunnu nykyään ymmärtävän. Vorssa on hyvä paikka asua enkä aio täält muuttaa pois vaik kaikki mun ikäset sanoo ettei tälläses käpyläs viittee kukaan olla. Ja "pois erest" tai "pois etteen" on ihan yksinkertasii.

        vorssasa on sana misä on oikein kaks ähvää, vääräsä paikasa tosin. vanffaari.


      • Yks kesseli
        äh. kirjoitti:

        Mulle tulee ainakin mieleen et just käsketään eteen. raivostuttava. Ja jumalauta se on pipari eikä pipppari!

        Ei ei, kyä se o pippari taikka pipparskaakku. Kettään hullu siihe mitään yhtä peetä pa.


      • vorssalaine
        mää vaan täälä kirjoitti:

        juu pankai kattoin si misä se on:D kertokai tei ny viisaat et kuin selitettää holja ku kaikki sitä aina kyselee:D ei kai täsä si sen kummempia.

        Siä mittään etteen käsketä...pois ettee tarkottaa että pois erestä 😊. Ja pippari on pippari.


      • Anonyymi
        mää vaan täälä kirjoitti:

        juu pankai kattoin si misä se on:D kertokai tei ny viisaat et kuin selitettää holja ku kaikki sitä aina kyselee:D ei kai täsä si sen kummempia.

        Toi kirjain o vorssasa ree (d)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi kirjain o vorssasa ree (d)

        Vanhassa Tammelan murteessa oli l (ällä) aika usein r:n tilalla tai miten se menikään. 60-70 luvuilla oli joku kasetti, josta kuuntelisn sitä murretta, ja se oli kauheaa kuunneltavaa. Olen muuten eläkkeellä ja Tammelast kotoin alunperin.
        Onko kirjasto hukannut sen murrenäytteen? En ole käynyt kysymässä siitä asiasta. Silloin kirjasto oli Koulukadulla.


    • Torillairalla

      Törön!

      Mää muuti tyän peräsä muualle -88. Kyä mum murre om muuttunu niim perkeleesti sejjälkee.

      Kunnioitan vanhoja Forssalaisia ja tottakai nykyisiäkin.

      Misä vorssammurtee sanoisa on 2 ännää ja 2 ässää peräkkäi ?

      pannanni ja ossuuspankki

      • Mää olen niin mää

        tartu kieleen.
        Ehkä sanat: tosa (tuossa)
        emmääny ( en nyt)
        palaittainsi (laita se)
        jotain tuommoisia sanoja käytän. En tiedä onko tuo jotain yleissönkköä?
        Mutta asioidessani kerran eräässä pääkaupunkiseudun myymälässä H&M:ssä kuulin takanani mielestäni että kaksi nuorta naista puhui "forssaa" ja taisipa toinen tosiaan näyttää tutulta.


      • ja vähä isompanaki
        Mää olen niin mää kirjoitti:

        tartu kieleen.
        Ehkä sanat: tosa (tuossa)
        emmääny ( en nyt)
        palaittainsi (laita se)
        jotain tuommoisia sanoja käytän. En tiedä onko tuo jotain yleissönkköä?
        Mutta asioidessani kerran eräässä pääkaupunkiseudun myymälässä H&M:ssä kuulin takanani mielestäni että kaksi nuorta naista puhui "forssaa" ja taisipa toinen tosiaan näyttää tutulta.

        Ei Vorssasa kyä sanota "pois etteen", se o "pois ettee". Ainaki enne oli. Ja se sanotaa sillai holjasti, et kuulostaa enemmänki: "poi settee" tai "poisettee" ku "pois ettee".


      • vorssasta poijaat
        ja vähä isompanaki kirjoitti:

        Ei Vorssasa kyä sanota "pois etteen", se o "pois ettee". Ainaki enne oli. Ja se sanotaa sillai holjasti, et kuulostaa enemmänki: "poi settee" tai "poisettee" ku "pois ettee".

        poisetteen että murretta tietämätön/piruilija voi sit kysyä meneh mää pois vaiko takas ettee


      • sillai vaan se o
        Mää olen niin mää kirjoitti:

        tartu kieleen.
        Ehkä sanat: tosa (tuossa)
        emmääny ( en nyt)
        palaittainsi (laita se)
        jotain tuommoisia sanoja käytän. En tiedä onko tuo jotain yleissönkköä?
        Mutta asioidessani kerran eräässä pääkaupunkiseudun myymälässä H&M:ssä kuulin takanani mielestäni että kaksi nuorta naista puhui "forssaa" ja taisipa toinen tosiaan näyttää tutulta.

        kyä noo muut kattoo pitkää ku ei taijuu.se o iha sama mitä sää sanot ei ne kumminka taijuu.vamppu,vahtopuuro tai takaluukku,ei ne muualla suamee sitä taijuu


      • Lautanen
        sillai vaan se o kirjoitti:

        kyä noo muut kattoo pitkää ku ei taijuu.se o iha sama mitä sää sanot ei ne kumminka taijuu.vamppu,vahtopuuro tai takaluukku,ei ne muualla suamee sitä taijuu

        Olen luullut että vahtopuuro on turun murretta.
        Mutta mikä on vamppu ?


      • Sehän on helppo.
        Lautanen kirjoitti:

        Olen luullut että vahtopuuro on turun murretta.
        Mutta mikä on vamppu ?

        Vamppu on pesusieni. Kun olin pieni, niin meidän saunassa oli sellaisia pitkiä vamppuja. Nykyisin olen jostain lomamatkoilta tuonut erilaisia merisieniä, jotka ovat pehmeitä. Voisiko joku ystävällisesti kertoa, että mistä ne 60-luvun pitkät sienet oli kotoisin. Ne olivat aika karkeita vamppuja.


      • Uuuuuuuuuuh
        Sehän on helppo. kirjoitti:

        Vamppu on pesusieni. Kun olin pieni, niin meidän saunassa oli sellaisia pitkiä vamppuja. Nykyisin olen jostain lomamatkoilta tuonut erilaisia merisieniä, jotka ovat pehmeitä. Voisiko joku ystävällisesti kertoa, että mistä ne 60-luvun pitkät sienet oli kotoisin. Ne olivat aika karkeita vamppuja.

        tosi pieni ja ne imi vettä kauheasti.
        Pelkäsin hiukan niitä sieniä niiden reikien vuoksi, ne näytti minun mielestä uhkaavilta.
        Kun ne pisti vatiin ne alkoi tietysti vetää itseensä vettä ja näytti koko hökötys kaamealta.


      • Per-Vers
        Sehän on helppo. kirjoitti:

        Vamppu on pesusieni. Kun olin pieni, niin meidän saunassa oli sellaisia pitkiä vamppuja. Nykyisin olen jostain lomamatkoilta tuonut erilaisia merisieniä, jotka ovat pehmeitä. Voisiko joku ystävällisesti kertoa, että mistä ne 60-luvun pitkät sienet oli kotoisin. Ne olivat aika karkeita vamppuja.

        Näin pitkiä oikeita vamppuja Hurrikaanissa noin vuosi sitten ja otin siitä valokuvankin. Piti esitellä omille pojilleni kuvaa, tais unohtua. Pojat ovat jo yli 20 v vanhoja, mutta kotona asuvat.


      • Anonyymi
        sillai vaan se o kirjoitti:

        kyä noo muut kattoo pitkää ku ei taijuu.se o iha sama mitä sää sanot ei ne kumminka taijuu.vamppu,vahtopuuro tai takaluukku,ei ne muualla suamee sitä taijuu

        Tajusin heti nuo kolme sanaa. Tammelasta olen, ja 50-luvulla syntynyt. Forssassa koulua kahdeksan vuotta lyseossa.


      • Anonyymi
        Sehän on helppo. kirjoitti:

        Vamppu on pesusieni. Kun olin pieni, niin meidän saunassa oli sellaisia pitkiä vamppuja. Nykyisin olen jostain lomamatkoilta tuonut erilaisia merisieniä, jotka ovat pehmeitä. Voisiko joku ystävällisesti kertoa, että mistä ne 60-luvun pitkät sienet oli kotoisin. Ne olivat aika karkeita vamppuja.

        Se selvästi ruotsinkieltä. Sitä opin aika hyvin Forssassa, koska oli paljon sanoja jotka tulivat ruotsinkielestä. Svamp = sieni, siis pesusientä sillä tarkoitettiin. Niitä taitaa kasvaa jossain päin maailmaa meren pohjassa. En tunne sitä kasvipuolta kunnolla.


    • Ei mahda mitään, mutta se on silkkiä korville, vai miten sen sanois :)
      Muutenkin tykkään murteista, itsellä joku sekamuoto kaikista.

      Vorssalaiset: olkaa ylpeitä murteestanne!

      • karhee

        Sitä en tiedä mistä ne on kotosin mutta nykyäänkin niitä vielä myydään.Meillä oli tapana laittaa halkaste se,muuten sitä saa käyttää "sata" vuotta ennenku rupes imeen vettä itteensä.Kyllä sitä vamppua tosiaan saa kauan käyttää ennenku pehmenee.Käytän sellasta vieläkin ja on paras.


    • ollanks mei parhaat

      Vorssan murre on kirjoitettuna tökköäa- niinkuin kaikki murteet mutta omalla nuotillaann puhuttuna sulosointuista :)

      • mg123

        Kyä määki viel vaa puhun vorsan murteella, vaikken enää siä asukkaan :) kiva kattoo muitte ilmeit, ku kettää ei tunnu ymmärtävä :)


      • Anonyymi
        mg123 kirjoitti:

        Kyä määki viel vaa puhun vorsan murteella, vaikken enää siä asukkaan :) kiva kattoo muitte ilmeit, ku kettää ei tunnu ymmärtävä :)

        Ketään ei tunnu tajjuuva😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketään ei tunnu tajjuuva😁

        Eiku kettään siis


    • Vorssasta määki ole

      Sev verran sohasem määki tänne, että se ei si o Vorsa, vaav Vorssa :) Jonkuille tuntuu oleva hankala sannoo vaikka esimerkiks Vorssasa, usseimmiten siittä tullee Vorsasa. No, piäniä juttuja mutta kumminki.
      Se on kyä totta, että kirjotettuna Vorssam murre on aika kankeeta, siihen tarttee tullam mukkaan se nuatti, sisse on niinkus kuuluuki. :)

      • Anonyymi

        Kyä näin o...ite väännän Tamperetta ja vorssaa sekasi ku kumpiki o veresä ja kauheesti on kyä yhtäläisyyksiä näisä murteisa....tiä si mistä johtuu


      • Anonyymi

        Forsa on muistaakseni ruotsinkielisten käyttämä nimi, voiko joku vahvistaa?
        Jokioinen = Jockis. Torro = Torda vanhoissa kartoissa. Se on kylä Tammelassa, naapurikylä onkin jo Someron puolella.


    • vorssalainen

      siis.vorssalaiset pannee mennen, tullen ja seisten karunkulmisa, ja käskee painua jokapaikkaan...lisäksi täällä käyrään hossossa...

    • Aina vorssasa asunu

      Ja siv viä sev verram pittää ronkkasta tähäv vanhaan ketjuun, että Vorssasa ei torellaka kettääm puhu pesuFatista. Vati ov vati ihav vaav veellä.

    • Sukkela ähvä

      Kyä mää muistan ku sillosesa euromarketisa oli tarjouksesa meetfursti.

    • vorssalaine

      Ystäväni jotka ei asu vorssassa vaan vaan esim; turus, tampereel ja valkeekoskell
      a eivät ymmärrä mikä on VESILÄPI .

      • Anonyymi

        Taitaa olla vesilammikko tiellä. Terv. tammelalainen, muutin kauan sitten Helsinkiin.


    • Sukkela ähvä

      Meillä mettäkulmalla ne on saviläpiä.

    • vorsasa

      käyks sää kaupasa kitymarketissa?

    • Muukalainenh

      Ei se ole murre, se on puhevika.

    • vikkaa

      mitäs sitte. vikoja o jokasesa

    • Ventin Vihtori

      Kyä saviläpi ja vesiläpi on eri asioita. Saviläpi on semmonen vanha savenottopaikka jossain pellonreunassa. Vesiläpi taas on tiellä tai pihassa oleva monttu jossa on vettä,siis yleiskielessä lätäkkö.

      Murteita on tosiaan hankala kirjoittaa. Iteltäni se ei ainakaan oikein onnistu. Vorssan murretta tuli kyllä aikanaan paljon kuultua eikä se pahalta mun mielestä kuulosta. Onhan se nuotti semmoinen hidas ja hassunkuuloinen, mutta silti jotenkin mukava. Mutta se on selvää että oikea sanamuoto on Vorssa eikä Vorsa. Missään nimessä ei myöskään sanota pesufati.Muistaakseni konstaapeli Reinikainen käytti pesufati-nimitystä,mutta se ei liity Forssaan mitenkään. Kyllä Forssan seudulla sanotaa pesuvati tai jopa pesovati.

      • Anonyymi

        No se fati, joku on yrittänyt omia sanan turun murteesta.


    • htudnnqa

      mää oon vorssasta, muut on vorssan porstuasta

    • Tulkaa kaapista ulos

      Ei ne sanat niin kummallisia ole, mutta ällö nuotti tekee vieraspaikkakuntalaiselle päänsäryn. Ei tarvitse kuin Forssan kohdalla pysähtyä, käydä kaupassa.
      Korvatulpat pitäisi olla aina mukana.

      Pankais joskus kuunnellen sitä kummallista nuottia, onko laulava puhetapa kaunista. EI ole.

      Yhtään julkkista ei Forssasta ole ilmeisesti löytynyt.Valitettavasti.
      Kyllä vorssan murteella puhuminen naurattaisi tv-katsojia jotain typerää Putousta huomattavasti enemmän.

      Stand uppia forssalaisittain, pleace.

      • Hä?

        Vorssasa mittää nuattia ole. Ettet ny olis käyny turusa?
        Ja tietämättömälle: Jonna Tervomaa on vorssalainen. Ja on noita muitakin, jotka ei enää oo niin pinnalla.


      • Anonyymi

        Ei enää kukaan osaa sitä laulavaa puhetyyliä. Minun murteeni oli kuulemma outoa, sanottiin kun asuin Helsingissä opiskelija-asuntolassa. Ei ollut tuttua jollekin savolaiselle tai keskisuomalaiselle. Siellä asui ainakin kolme muuta Forssan seudulta, nuo olivat Forssasta ja minä kai ainoa Tammelasta, joka oli aika paljon Forssassakin nuorena asunut, jo lapsuusaikaan.


    • "Pleace"

      Pas mennen takas kaappiis ja sulje ovi perässäs.

    • Sannaihmettelee

      Voi miksi te Forssalaiset sanotte KETÄ silloin kun oikea sanamuoto olisi KUKA.
      Esim. kysymyslause: Ketä se oli?

      Jos puhutaan yksikössä kuuluu kysyä KUKA.

      Aargh, murteet on rikkaus, mutta vaikka olen 3 vuotta Forssassa asustanut, niin tuo on asia, mitä en voi ymmärtää.

      • alkuperäiskansaa

        Kekkä neet oli? Monikko lauseesta: Ketä se oli?


    • Ventin Vihtori

      No joo tuo että käytetään ilmaisua ketä kuka sanan sijasta ei ole mitenkään erityisesti forssalainen ilmiö. Sillalailla sanotaan kaikkialla ns. lounaismurteiden alueella eli Forssasta Turkuun ja Poriin saakka ainakin. Forssa ei siis ole vielä varsinaisesti lounaismurteiden aluetta, mutta on aivan siinä rajalla ja monia lounaisia sanoja on forssalaisessa puhetavassa käytössä. Forssan murre on muutenkin erikoinen juttu, koska se eroaa melko voimakkaasti naapuripitäjiensä, esim Tammelan murteesta. Toki niissä on paljon samaakin, mutta jotenkin se " perusvorssalainen" nuotti on hyvin tunnistettava.

      • turhaa murrinaa

        Ei sillä ole väliä, miten tuo vorssan ihanin nainen puhuu, mä vaan naatiskelen kaikista sanoista..


    • Mettäkulman likka

      Mää tykkään Vorssan murteen nuatista!

      • Vil Kessel, USA

        Niinku "p-PesuuF-fatii", joka suomeksi äännetään "pesuvati"


    • Sieltä päin

      En ole Forssasta kotoisin, vaan vielä pienemmältä naapuripaikkakunnalta, mutta asuin lukioaikana kaupungissa kaksi vuotta. Kuvittelin, etten _todellakaan_ puhu mitään Forssan murretta, kunnes muutin Turkuun - kuulemma sanon kaikki f-kirjaimet v:nä ja toisinaan myös toisin päin... Varsinkin suomenruotsalainen avokki meinaa saada hermoromahduksen, kun vedän saman ilmiön ruotsiinkikin :D

      Lisäksi puheessa esiintyy sellaset sanat kuin "kesseli" ja "meittin".

      • Anonyymi

        kesseli on ihan tuttu sana minulle. Joku ulkopuolinen arvasi sen merkityksen. Joillekin on kessukka tutumpi.


    • Pelli on pelti

      Suomen vihatuin koirarotu: Turun murre

      • Vorssalainen vuaresta 56

        Vati on vati,ei fati. Tiettäks tei sitä että vorssalainen käy Rismasa kaupasa. Kyllä mää aina pane,ku muut laittaa.


    • Partalapset

      Forssassa puhutaan nykyään Arabiaa.

    • pirikiara

      Vanha vorssa on suurelta osin väärinkuultua ruottia.
      1800- luvun lopulla syntyneet isovanhempani, kartanon piika ja renki, käyttivät esim. sanoja:
      kahveli, kihveli, sihveli, tampuuri, konttuuri, köökki, matrassi, muuruutti, hantuuki, nestuuki, röökynä, vamppu, lisäksi panivat ja ruukasivat harva se päivä ja aina käskettiin kyllään.

      Harjusen Jorma on tehny sanakirjan vorssan murteesta:
      Sirosäkki on kirjan nimi

      • Anonyymi

        Tunnen kaikki nuo sanat, koska osasin oikein hyvin ruotsia noin 50 vuotta sitten. En ole vieläkään unohtanut useimpia ruotsinkielen sanoja sanoja. Toisaalta, eipä ole ruotsinkielellä ollut minulle mitään käyttöä.


    • Yritänymmärtää

      Mitä tarkoittaa kesseli?

      • vääräsä

        Se on vähä holja sana. Olek sää vähä kesseli ko tommosia kyselet...


      • jsjfsjf

        Kesseli on reppana, vähän yksinkertanen.


      • Anonyymi
        jsjfsjf kirjoitti:

        Kesseli on reppana, vähän yksinkertanen.

        Kesseli on sukunimi. Amerikassa, ei Forssan ameriikasa, pelaa jääkiekkoa Phil Kessel, ja sen sisko Amanda pelaa myös jääkiekkoa. Forssan Kesseli on varmaan entinen Kessel.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesseli on sukunimi. Amerikassa, ei Forssan ameriikasa, pelaa jääkiekkoa Phil Kessel, ja sen sisko Amanda pelaa myös jääkiekkoa. Forssan Kesseli on varmaan entinen Kessel.

        Olisikohan saksankielestä peräisin? Onkohan kaupunki tai jotain sellaista Saksassa.


    • wleililslk

      mitä tarkoittaa sana "päittäin"? Peräkkäin vai vastakkain? Vai päät yhdessä? Onko se Vorssaa

      • vaihtokauppa

        Sää annat mulle kahveepaketin ja mää annan sulle limpun. Neet on samanarvoset ja kun vaihretaan ne keskees, eikä tule välirahhaa maksettavaks, niin vaihrettiin ne päittäin.


    • vorssa

      pa lähtien si, tai meirän jätkä tullee....

      • meinaavvaa

        Oikeestaan pitäs sannoo, että pas lähtein si ennenku...


      • auska

        Kertokaa se hänelle on Forssan murteessa sa se sille si.


      • Anonyymi

        aika homolta kuulostaa? kehen se oikein tulee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aika homolta kuulostaa? kehen se oikein tulee?

        Forssan murre ei tunne mitään homosanastoja vaikka uusjuntit ja uuvatit ovatkin ne käyttöönsä ottaneet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Forssan murre ei tunne mitään homosanastoja vaikka uusjuntit ja uuvatit ovatkin ne käyttöönsä ottaneet

        Tuo noin sano


    • Anonyymi

      Eräs ulkopaikkakuntalainen sanoi Helsingissä vuosia sitten, että hänen mielestään se Forssan murre oli sekoitus Hämeen (Tre) murteesta ja Turun murteesta. Itse kävin 8 vuotta koulua kauan sitten Forssassa, lyseoo (FYL).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5025
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1645
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1255
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe