yamaha

karsta

Meillä on käytössä neljä konetta yamahassa.kolmeen niistä muodostuu karstaa jonkin verran, mutta ykkös tykkiin ei kastaa muodostu, mistä tämä voi johtua.sytytys tai asteet vai onko tässä vain kaikki kohdallaan. kertokaa rakentajat.

15

5127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolme..

      käy liian kuumana?

    • Minä vaan

      Öljy.

      • aika kaukaa

        haetulta toi että samalla kuskilla jolla on 4 konetta niin kolme karstaisi öljyn takia ja yksi ei karstaa vaikka todennäköisesti käytetään samaa öljyä kaikilla moottoreilla ajettaessa.

        Kerros nyt sitten "moottorivelho" että miten se sun mielestä on mahdollista.


      • kolme...
        aika kaukaa kirjoitti:

        haetulta toi että samalla kuskilla jolla on 4 konetta niin kolme karstaisi öljyn takia ja yksi ei karstaa vaikka todennäköisesti käytetään samaa öljyä kaikilla moottoreilla ajettaessa.

        Kerros nyt sitten "moottorivelho" että miten se sun mielestä on mahdollista.

        käy liian kylmänä,eli liian rikkaalla.itse ajattelen.


      • palaa kiinni
        kolme... kirjoitti:

        käy liian kylmänä,eli liian rikkaalla.itse ajattelen.

        Kyl yleensä karstaa syntyy, kun kone käy liian kuumana. Öljy hiiltyy mäntään jne.


      • olet oikeassa

        mielestäni olet oikeassa , esim. männän välys,
        sytkä yms. vaikuttaa koneen lämpeemiseen


    • Proffa

      Homman voi kiteyttää lyhyesti näin:

      Jokaisella 2T-öljyllä on oma leimahduspisteensä joka on noin 220-240 astetta valmistajasta riippuen. 4T-öljyillä alle 100 astetta, joten niitä ei pidä käyttää.

      Voiteluöljy muodostaaa kalvon sylinterin seinämään ja männän päälle. Suoraan tulpan alla,
      lämpötila on korkeimmillaan. Kun ylitetään leimahduspiste niin öljy, sen sakeuttimet,vaahtoamisenestoainee sun muut lisäaineet rupevat kiehumaan männän pinnalla ja se palaa siihen kiinni. Öljyn kohessiota lisäävät aineet pitävät öljyn kiinni männässä, jolloin öljy palaa irtoamatta ja syntyy karstaa.
      Olet varmaan huomannut että jos männässä on naarmu tms., niin tämän reunoille syntyy ylimääräistä kuumuutta, ns. hot spot ja karstaa syntyy nimen omaan tämän pisteen päälle ja ympärille.

      Männän pintaan muodostuva kuvio johtuu siitä että huuhtelukanavista tulee kylmää seosta ja se jäähdyttää männän pintaa eikä siihen kohtaan synny karstaa.

      Vastaavasti kun putken vasta-aalto työntää pakoputken käyrästä palotilaan palamatonta seosta
      niin tämä siirtää tulpan aiheuttaman kuuman pisteen siirtymisen poispäin pakoaukosta, tämän takia voidaan jossakin määrin määritellä oikea putken pituus, mutta silloin pitää muodostua karstaa, josta halutan päästä eroon.

      Tehokkain ja tasaisin palaminen tapahtuu silloin kun kuvio on aivan männän keskellä jolloin palaminen tapahtuu tasaisena rintamana koko mäntää vastaan.

      Öljy myös tiivistää sylinterin ja männän väliä, joten sen viskositeetti on oltava korkea. Renkaan kohdalla lämpötila on 200-300 astetta.
      Pakolämmöt yli 400 astetta, joten öljy palaa viimeistään putkessa, seurauksena että putki menee tukkoon ja siitä on poltettava aika ajoin karstat pois, viimeistään siinä vaihessa kun koputusääni on kuin bassorummussa. Putken pitää soida kuin 440Hz:n ääniraudan.

      Joitakin täys-synteettisiä öljyjä ei pidä käyttää sisäänajoon, voitelu on liian tehokasta ja rengas ei asetu ja kulu sylinteriä vastaan. Synteettisellä sisäänajaessa syntyy ruskea kalvo, joka joidenkin mielestä on hyvä, joidenkin mielestä huono.
      Tämän renkaan asettumisen takia muista aina laittaa rengas saman suuntaisesti jos irrotat sen urastaan (esim. numerostanssi aina ylöspäin).

      Jos tapahtuu läpipuhallusta, niin öljy renkaan alla lämpenee yli leimahduspisteen, muodostuu karstaa, öljy palaa pois ja kone leikkaa ja kaikki tämä alle 5 sec. Tätä ei pidä sekoitta kylmäleikkaamiseen, eli mäntä laajenee nopeammin kuin sylinteri, ja pienen välyksen takia öljyä ei mahdu väliin.

      Joten keväällä päräykseen isompi männänvälys ja kuumalla voidaan käyttä pienempää.


      Eli: Koneesi käy liian kuumana. Kuski todennäkäiseti ruuvvaa sen väkisin kuumaksi jotta se kulkisi. Kisakoneeseesi on löytynyt "balanssi", mutta näihin muihin ei. Todennäköiseti ne on yhtä hyviä, kunhan haet niihin balanssin. Sytysennakko ja putken pituus on tässä tärkeimmät tekijät jos alakerta on herkässä kunnossa.

      Lisäämällä öljyä saat sen pysymään kylmemmpänä, lisäksi tiivistävä vaikutus kasvaa, Öljymäärä 6%-7%. Minikuskien 3% öljmäärät pitää unohtaa.
      Risiinipohjaisilla öljyillä on paras tiivistävä vaikutus, mutta karstoittavat koneen.

      Muuttamalla sytytysennakkoa saat koneen kylmemmäksi, kokeile vaikka 1.8mm ja kasvata siitä. Pieni ennakko tuottaa palamista putkessa, jolloin putken lämmöt nousee ja se rupee toimimaan, mutta kone itsesään pysyy suht kylmänä. Muista käyttää riittävän pientä ratasta, jos käytät liian suurta, niin kone ei tee työtä riittävästi eikä lämpene.


      Pidennä putkea niin kone kylmenee, tehokkaampi palotilan tyhjennys, vääntö kasvaa, mutta huippukierrokset laskee alle kuskin sietokyvyn.

      Kasvata palotilaa niin kone kylmenee, tapahtuu samaa kuin edellä kuskin kohdalla.

      Lontoota ymmärtävien kannattaa lukea tuo. En ole koskaan käyttänyt tuota, joten tämä ei ole mainos.

      http://www.redlineoil.com/pdf/11.pdf

      Aiheesta kiinnostuneet voivat myös tutustua
      Carnot'n kiertoprosessiin.

      Toivottavasti löydät vastauksen kysymkseesi tästä.

      Terveisin Proffa

      • fossiili1

        Hello!

        Miten olisi mahdollista saada Raket 120 olemaan karstaamatta, kun sytkään ja suuttimeen ei saa koskea, onko putkenpituus ja sylinterin korkeus ainoat keinot?


      • aloittelija2
        fossiili1 kirjoitti:

        Hello!

        Miten olisi mahdollista saada Raket 120 olemaan karstaamatta, kun sytkään ja suuttimeen ei saa koskea, onko putkenpituus ja sylinterin korkeus ainoat keinot?

        Käsittääkseni seoksia saa säätää, mutta ei ajon aikana. Samaten sytytystä saa säätää, mutta ainoastaan vaihtamalla vaihtipyörän paikkaa kampiakselilla (viilaamalla kiilaa kapeammaksi tai jättämällä kiila kokonaan pois).


      • KKK
        aloittelija2 kirjoitti:

        Käsittääkseni seoksia saa säätää, mutta ei ajon aikana. Samaten sytytystä saa säätää, mutta ainoastaan vaihtamalla vaihtipyörän paikkaa kampiakselilla (viilaamalla kiilaa kapeammaksi tai jättämällä kiila kokonaan pois).

        Ennen kun lähtee viilaamaan kiilaa kannattaa tutustua luokkasääntöihin jotka ovat eri paikkakunnilla hieman erilaisia.

        Muistaakseni ainakaan aidossa fossiili (Hki) mittelössä ei kiilaa saa viilata vaan sen pitää olla alkuperäinen, puolalla saa hienosäädettyä mikäli tarvetta on.

        120 cc konehan on varsinainen voimapesä:) Ja suurimmat erot taitavat kyllä tulla rungon säädöistä, eikä vähiten kohdasta penkin ja ratin väli.


      • Mittelö
        KKK kirjoitti:

        Ennen kun lähtee viilaamaan kiilaa kannattaa tutustua luokkasääntöihin jotka ovat eri paikkakunnilla hieman erilaisia.

        Muistaakseni ainakaan aidossa fossiili (Hki) mittelössä ei kiilaa saa viilata vaan sen pitää olla alkuperäinen, puolalla saa hienosäädettyä mikäli tarvetta on.

        120 cc konehan on varsinainen voimapesä:) Ja suurimmat erot taitavat kyllä tulla rungon säädöistä, eikä vähiten kohdasta penkin ja ratin väli.

        Täällä käydään jammu kuskustelua, vossiilit on jossain toisaalla, mutta lause>>>suurimmat erot taitavat kyllä tulla rungon säädöistä, eikä vähiten kohdasta penkin ja ratin väli.


      • taas tästä

        Proffa osaa kertoa tekniikasta selvästi ja ymmärrettävästi. Olen oppinut näitä juttuja lukemalla enemmän, kuin 5 vuotta radalla ja eri "koulutuksissa" pyörimällä.Kiitos.


      • väliä
        Mittelö kirjoitti:

        Täällä käydään jammu kuskustelua, vossiilit on jossain toisaalla, mutta lause>>>suurimmat erot taitavat kyllä tulla rungon säädöistä, eikä vähiten kohdasta penkin ja ratin väli.

        onko se ny niin hirveetä kun joku kysyy koneista
        ns. YAMMU osastolla , pääasia kun saa vastauksen,
        pitäiskö joka asiaan olla oma topic ,
        -täälä puhutaan rattaasta
        -täälä puhutaan sytkästä
        -no täälä taas renkaista jne..
        löysää pipoa


    • tulee

      karstaa tulee myös niin sanotuihin imurikkaisiin koneisiin, eli imupuoli on säädetty maksimiin ja pako on mikä nyt tulee, yleensä 169-174 astetta.Näin rakennettu kone kiertää hyvin suoran päähän.Mutta nämä ovat varmasti historiaa kun uusi luokitus tulee.

      • RSS

        onko kokemuksia näistä imurikkaista koneista.Meidän menopelit kaikki kolme on rakennettu pakopuolelta maximiin tai vähän vaille.Onko nopeampia tietyillä radoilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe