Voimakas pulssi

Jude

Onko sydämessäni jotain vikaa, kun tunnen sydämenlyöntini levossakin todella voimakkaina (ei välttämättä nopeana pulssina)? Sydämenlyönnit tuntuvat esim. vatsassa, kädessä, tai ne kuulee korvassa, mikäli sen laittaa tyynyä vasten???

93

95140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttö.

      Minulla tuntuu myös pulssi todella voimakkaana koko ajan. Etenkin illalla kun yrittää mennä nukkumaan tuntuu että koko kroppa pomppii sykkeen mukana. Pulssin tuntee käsissä, jaloissa, vatsassa, päässä jne...
      Olen itsekkin ihmetellyt mistä tämä voisi johtua??

    • lekuriin

      samanlaisia oireita täälläkin, jatkunut jo vuoden päivät, pitäs vissii mennä lekurille.

      • maku1980

        Minulla aivan sama vika. Mutta epäilen minulla olevan paniikkihäiriöö...Siihen kuuluu nopeat sydämmenlyönnit...


      • Anonyymi
        maku1980 kirjoitti:

        Minulla aivan sama vika. Mutta epäilen minulla olevan paniikkihäiriöö...Siihen kuuluu nopeat sydämmenlyönnit...

        Ei ollut puhetta nopeista sydämenlyönneistä.


    • Masaman76

      Ketju aloittajan kanssa ihan samanlainen ongelma!
      Järkeviä vastauksia haluaisin myös minä.

    • Kandi

      Voipi olla ihan normaaliakin. Vatsassa kuuluukin sykkiä, koska siinä suunnilleen keskellä tai vähän vasemmalla kulkee vatsa-aortta. Hoikalla ihmisellä sykkiminen jopa näkyy. Missä kohden kättä pulssi tuntuu? Sen kuuluu tuntua selkeästi ranteessa ja kyynärtaipeessa. Jos epäilyttää, mene lääkäriin.

      • tyttö.

        Niin no kyllähän sen pulssin pitääkin tuntua, mutta ei kyllä kovin voimakkaana. En minä ainakaan ennen ole huomannut että pääni, käteni ja jalkani nykivät sykkeen tahdissa...
        No mutta lääkäriin olen menossa ja sitä kyllä suosittelisin ketjun aloittajallekkin!


      • Jukka
        tyttö. kirjoitti:

        Niin no kyllähän sen pulssin pitääkin tuntua, mutta ei kyllä kovin voimakkaana. En minä ainakaan ennen ole huomannut että pääni, käteni ja jalkani nykivät sykkeen tahdissa...
        No mutta lääkäriin olen menossa ja sitä kyllä suosittelisin ketjun aloittajallekkin!

        ... ja kun olet lääkärissä käynyt, niin voit kertoa kaikille tätä palstaa lukeville, että lääkäri sanoi tuon olevan normaalia.

        Eri ihmisillä isot valtimot kulkevat pinnemmassa kuin toisilla. Myös lihavilla/ylipainoisilla ihmisillä syke saattaa näkyä koko vatsan alueella. Ja jos on irtonahkaa/muuten löysää, niin koko maha saattaa velloa sykkeen tahdissa. Parhaiten tämä näkyy selällä maaten.

        Tällaisiin asioihin kiinnittää helpommin huomiota, kun on muuten stressaantunut/masentunut/ahdistunut. Vaikka se sama sykintä on siellä koko ajan ollut, jokin elämäntilanne laukaisee sen tarkkailun. Ja kun samaan aikaan on muutenkin surkea olo, saattaa asia jäädä alitajuisena muistona mieliin pelottavana asiana vuosikausiksi.

        Pelko/ahdistus siis yhdistyy tavallaan tuohon oireeseen ja palaa pintaan aina, kun alkaa asiaa tarkkailla.

        Kaulan, pään jne sykintä ei myöskään ole mitenkään ihmeellistä.


      • tyttö.
        Jukka kirjoitti:

        ... ja kun olet lääkärissä käynyt, niin voit kertoa kaikille tätä palstaa lukeville, että lääkäri sanoi tuon olevan normaalia.

        Eri ihmisillä isot valtimot kulkevat pinnemmassa kuin toisilla. Myös lihavilla/ylipainoisilla ihmisillä syke saattaa näkyä koko vatsan alueella. Ja jos on irtonahkaa/muuten löysää, niin koko maha saattaa velloa sykkeen tahdissa. Parhaiten tämä näkyy selällä maaten.

        Tällaisiin asioihin kiinnittää helpommin huomiota, kun on muuten stressaantunut/masentunut/ahdistunut. Vaikka se sama sykintä on siellä koko ajan ollut, jokin elämäntilanne laukaisee sen tarkkailun. Ja kun samaan aikaan on muutenkin surkea olo, saattaa asia jäädä alitajuisena muistona mieliin pelottavana asiana vuosikausiksi.

        Pelko/ahdistus siis yhdistyy tavallaan tuohon oireeseen ja palaa pintaan aina, kun alkaa asiaa tarkkailla.

        Kaulan, pään jne sykintä ei myöskään ole mitenkään ihmeellistä.

        No lääkärin mielestä se ei ollut ihan normaalia, koska aikaisemmin ei moista vaivaa ole ollut...joten tuli pikainen passitus jatkotutkimuksiin. Mutta toivottavasti olet Jukka oikeassa ja mitään vikaa ei löydy!=)


      • Sama vika
        tyttö. kirjoitti:

        No lääkärin mielestä se ei ollut ihan normaalia, koska aikaisemmin ei moista vaivaa ole ollut...joten tuli pikainen passitus jatkotutkimuksiin. Mutta toivottavasti olet Jukka oikeassa ja mitään vikaa ei löydy!=)

        Minäkin kävin lääkärissä ja se sanoi ettei kannata välittää. Ketä tässä nyt uskoa? Pääsitkö samalla kertaa lisä tutkimuksiin ?


      • tyttö.
        Sama vika kirjoitti:

        Minäkin kävin lääkärissä ja se sanoi ettei kannata välittää. Ketä tässä nyt uskoa? Pääsitkö samalla kertaa lisä tutkimuksiin ?

        Mielestäni sinun pitää luottaa sinut tutkineeseen lääkäriin. Jos hän ei huomannut sykkeessä mitään outoa, niin asia on luultavasti kunnossa. En sitten tiedä miksi minut passitettiin jatkotutkimuksiin...mutta kerrron sitten kun saan tuloksia löytyikö mitään vai ei!


      • rentoutus
        Sama vika kirjoitti:

        Minäkin kävin lääkärissä ja se sanoi ettei kannata välittää. Ketä tässä nyt uskoa? Pääsitkö samalla kertaa lisä tutkimuksiin ?

        Mulla myös tuota raskasta pulssia.. sydän hakkaa kurkussa ja korvissa. Oon huomannut että liian myöhään valvominen myös lisää sitä. Mulla on tuonut helpotusta se kun rentoutan itseni sängyssä.. mietin koko kehoni ihan rennoksi, aloitan hartioista ja annan hengityksen tasaantua.. sitä ei aina huomaakaan kuinka jännittynyt on vasta kun antaa lihaksille luvan rentoutua. Monesti uni tulee tosi pian sen jälkeen.


      • JeQ
        rentoutus kirjoitti:

        Mulla myös tuota raskasta pulssia.. sydän hakkaa kurkussa ja korvissa. Oon huomannut että liian myöhään valvominen myös lisää sitä. Mulla on tuonut helpotusta se kun rentoutan itseni sängyssä.. mietin koko kehoni ihan rennoksi, aloitan hartioista ja annan hengityksen tasaantua.. sitä ei aina huomaakaan kuinka jännittynyt on vasta kun antaa lihaksille luvan rentoutua. Monesti uni tulee tosi pian sen jälkeen.

        Itse keksin saman metodin tuossa vähän aikaa sitten. Sängyssä kun lepää, ajattelee koko kehon raajat yksitellen läpi, moneen otteeseen mutta teen sen aika nopeasti. Vähän kuin tietoisesti yritän lähettää niihin sähköimpulsseja ja kun keskittyy seuraavaan raajaan edellinen alkaa rentoutumaan itsekseen. Kun tuon tekee on aika nopeasti nukahtanut ihan huomaamattaan, en muista ettenkö olisi kertaakaan nukahtanut.


      • kjkj
        tyttö. kirjoitti:

        Niin no kyllähän sen pulssin pitääkin tuntua, mutta ei kyllä kovin voimakkaana. En minä ainakaan ennen ole huomannut että pääni, käteni ja jalkani nykivät sykkeen tahdissa...
        No mutta lääkäriin olen menossa ja sitä kyllä suosittelisin ketjun aloittajallekkin!

        ei pulssin ei pidä tuntua silloin se on hyvä


      • helpotttaa
        Jukka kirjoitti:

        ... ja kun olet lääkärissä käynyt, niin voit kertoa kaikille tätä palstaa lukeville, että lääkäri sanoi tuon olevan normaalia.

        Eri ihmisillä isot valtimot kulkevat pinnemmassa kuin toisilla. Myös lihavilla/ylipainoisilla ihmisillä syke saattaa näkyä koko vatsan alueella. Ja jos on irtonahkaa/muuten löysää, niin koko maha saattaa velloa sykkeen tahdissa. Parhaiten tämä näkyy selällä maaten.

        Tällaisiin asioihin kiinnittää helpommin huomiota, kun on muuten stressaantunut/masentunut/ahdistunut. Vaikka se sama sykintä on siellä koko ajan ollut, jokin elämäntilanne laukaisee sen tarkkailun. Ja kun samaan aikaan on muutenkin surkea olo, saattaa asia jäädä alitajuisena muistona mieliin pelottavana asiana vuosikausiksi.

        Pelko/ahdistus siis yhdistyy tavallaan tuohon oireeseen ja palaa pintaan aina, kun alkaa asiaa tarkkailla.

        Kaulan, pään jne sykintä ei myöskään ole mitenkään ihmeellistä.

        Olet oikeessa mulla on ollut samoja että päänytkii sydänlyötien yhteyksis ja että tunnen pulssini ympäri kehoa mutta kun lähdin sukulaisiin niin sielä olin normaali. Koska huomasin että minua pelottaa jotku asiat eli mun kohalla se oli paniikista kyse :)


      • 811rl
        Sama vika kirjoitti:

        Minäkin kävin lääkärissä ja se sanoi ettei kannata välittää. Ketä tässä nyt uskoa? Pääsitkö samalla kertaa lisä tutkimuksiin ?

        Mulla todettu sydämen rytmihäiriö lääkäri sanoi että ei ole vaarallista vaikka pää on kipeä ja jumppaa kun teen jotain eikä se tarvi olla kummosta


      • Anonyymi
        Sama vika kirjoitti:

        Minäkin kävin lääkärissä ja se sanoi ettei kannata välittää. Ketä tässä nyt uskoa? Pääsitkö samalla kertaa lisä tutkimuksiin ?

        Lääkäriä


    • Sinitaivas

      Moi!
      Mulla oli keuhkokuume ja viikon sen jälkeen sydämeen tuli tunne, et lyönnit on kauheen voimakkaita. Olen nyt ollu kaks kertaa EKG:ssä eikä mitään löydy. Otettiin myös crp ja joitain muitakin, jotta varmistettiin, et ei ole sydänlihastulehdus. Ainut asia minkä löysivät on, että T-aallon hieman voimakkaammat kuin vuosi sitten otetussa EKG:ssä. Olen jo ihan väsynyt valvomiseen , kun eniten voimakas pulssi häiritsee yöllä ja välillä siihen liittyy myös rintakipua.

      • Sinitaivas

        Keuhkokuumeesta johtuen olen hengittänyt liikaa pallealla ja se on hiukan suurentunut. Sydän ei tykkää tästä ja koittaa "potkia" palleaa pois tieltä. Tästä johtuu lisälyönnit ja tunne, et sydän lyö voimakkaasti. Kivut oli lihasperäisiä. Helpotti todella kuulla, et korjaamalla hengitystaktiikkaani voin päästä tästä vaivasta.


      • KöhKöh

        Itellä pitkään jatkuneen yskän takia samaa vaivaa ollut. Varmaan tuo yskiminen treenaa sitten palleaa.


    • Pico

      Mun sydänmenlyönnit on yleensä ottaen hirveän epäsäännöllisiä ja välillä tosi voimakkaita, ollaan poikakaverin kanssa joskus mietitty että kohta hyppää sydän rinnasta ulos.

      Mulla on todettu kammioperäiset lisälyönnit ja syön siihen beetasalpaajaa. Joskus silti tulee aikoja jolloin lisälyönnit tuntuu todella pahoilta ja kipeiltä ja sydän lyö vain n. 30 kertaa minuutissa ja todella voimakkaasti. Lääkäri sanoi että sen vuoksi lyönnit tuntuu voimakkailta koska silloin, kun sydämessä on lisälyöntejä, veri ei pumppaannu normaaliin tapaan vaan sydän jotenkin pidättää pumppaustaan hetken ja verta kuitenkin kertyy ja sitten kun sydän pumpauttaa veren niin se tulee niin kovalla paineella että syke tuntuu sen vuoksi niin voimakkaasti. Jotenkin näin.

    • JAn

      Syke oik. korvassa vaivannut 5 kk. Pää magneettikuvattu, purenta, kuulo, korvat tutkittu, fysioterapiat läpikäyty, apua ei vain ole löytynyt. Yksi korvalääkäri diagnosoi mahdolliset anomalisen (poikkeavan) suonen. Ei kuulemma näy normaaleissa magn.kuvissa. Toinen korvalääkäri diagnosoi tinnituksen ja homma jäi siihen. Olen menossa jatkotutkimuksiin raporttien ja kuvien kanssa, koska haluan asian kuntoon. Onko teidän sykintänne molemminpuolista ? Kommentteja kiitos. Olen 41 v. mies.

    • pomppo

      Mulla on sama vaiva, ja se tekee mut ihan hulluksi. alkoi reilu 4vko sitten, olen raskaana liekö sillä vaikutusta asiaan.. Tunnen pulssin vähän väliä kun istun, makaan tai seison ainoa millon se ei tunnu on liikkeessä ollessa.
      Onko kellään saatu selville mistä johtuu, tai onko pompotus loppunut??

      • j.r.

        Samaa vikaa on pukannut jo kuukauden päivät. viikko sitten kävin työterveydessä, ja verenpaine oli ainakin huippulukemissa. nyt popsin verenpainelääkkeitä ja betasalpaajaa, mutta tämä voimakas syke ei näillä ole toistaiseksi lähtenyt .. päinvastoin juuri parhaillaan tuntuu ilkeän voimakkaana..

        kävin pari päivää sitten ekg verikokeissa, joiden tulokset saanen ensi viikolla .. sitten selviää, jos selviää..

        perin ärsyttävältä tämä tuntuu, unen saanti hankalaa jumpsutusta ihmetellessä.


      • Nimetön
        j.r. kirjoitti:

        Samaa vikaa on pukannut jo kuukauden päivät. viikko sitten kävin työterveydessä, ja verenpaine oli ainakin huippulukemissa. nyt popsin verenpainelääkkeitä ja betasalpaajaa, mutta tämä voimakas syke ei näillä ole toistaiseksi lähtenyt .. päinvastoin juuri parhaillaan tuntuu ilkeän voimakkaana..

        kävin pari päivää sitten ekg verikokeissa, joiden tulokset saanen ensi viikolla .. sitten selviää, jos selviää..

        perin ärsyttävältä tämä tuntuu, unen saanti hankalaa jumpsutusta ihmetellessä.

        Olen 21v. mies. En ylipainoinen tai tupakanpolttaja. En myöskään juo. Kuitenkin nämä tällaiset suhteellisen voimakkaat lyönnit aina joskus, useimmin kuitenkin öisin, ovat alkaneet vaivata.

        Lääkärissä kävin kahteen kertaan, ja molemmilla kerroilla kaikki arvot olivat OK. Toisinaan kuitenkin sydän alkaa lyömään melko voimakkaasti, mutta lyönnit eivät kuitenkaan ole varsinaisesti tiheentyneet. Tämä vaiva kuitenkin alkoi vasta n. kuukausi sitten, mutta lääkäri totesi asioiden olevan kunnossa.

        Hieman outoa tällainen - mutta kaiketi sitten ihan vaaratontakin(ko)?


    • ida_alisa

      Tää on jo vanha keskustelu, mutta löysin tän, kun etin netistä tietoo sydämen lyönneistä. Oon nyt kaks kuukautta tuntenu sydämen lyöntini. Sydän lyö ihan normaaliin tahtiin, mutta tunne on tosi inhottava. Lääkärissä on otettu EKG ja sydänultra ja niissä kaikki on ok. Kukaan ei osaa sanoa, mistä tää johtuu. Meneeköhän tää ikinä ohi vai joudunko koko loppuelämäni tästä kärsimään? :S Oon vasta 20-vuotias.

      • Darone Amio

        kompensaatiomekanismi esim. matalaan verenpaineeseen ja hitaaseen pulssiin? Sydän yrittää panna lisää verta liikkeelle lyömällä voimakkaammin, jos muuten verenkierto ei ole riittävä


    • Ole huoleti

      Lyödä sen pitääkin ja hyvä jos lyö voimakkaasti.
      Silloin se on kunnossa.

      • Tässä_mahd_apu

        niinniin.. et todellakaan siis tiiä miltä se tuntuu, kun pumppu jytisee rintakehän läpi joka vitun ikisellä lyönnillä. niinkin lujaa että sänky tärisee. koita siinä sit nukkua saati rentoutua. tätä jatkuu ihmisillä vuosia. joten pidähän äpärä turpas kiinni.

        kaikille muille: itse onnistuin 8 vuotta kestäneen elämäni pilanneen voimakkaan tykytyksen korjaamaan dieetillä - vaikka söin sitä ennen ihan "normaalia" sapuskaa.
        suosittelen lukemaan vuotavasta suolesta ja sen yhteydestä sydämeen (tai verenkiertoon ylipäätänsä). Chris Kresser on yks hyvä lekuri


    • itselläni

      en yleensä tunne sydämensykettä erityisen voimakkaana, paitsi krapuloissa tai jännittäessä. Eilen pulssi suorastaan hakkasi (krapulan tähden) rinnasta läpi ja yhdessä vaiheessa tuli ikäänkuin kolmoislyönti peräkanaa. Varmasti EKG:ssä olisi jotain sillä hetkellä näkynyt, mutta turhapa sinne on rynniä silloin kun ei häiriöitä ole menossa. Täytyisi varmaan vähentää alkoholiannosten määrää, vaikken usein ryyppää. Tuntuu, etten ole fyysisesti yhtä vahva kuin muut saman ikäiset nuoret aikuiset, jotka kestää rasitusta tuon tuosta. Pelästyin kyllä eilen... Jos toistuu, niin pitäisi kai lääkärille aika varata :/

      • lyönnit voimakkaamma

        Kyllä se on läppävien merkki jos sydämmen lyönti tuntuu voimakkaalta ja näkyyhän se EKGssäkin jos osaavat oikein tulkita. Minulta kun korjattin aorttaläppävika niin lyönnitkin siinä samalla vaimeni normaaliksi.
        Sydämmen kokokin pieneni normaaliksi


      • terve.
        lyönnit voimakkaamma kirjoitti:

        Kyllä se on läppävien merkki jos sydämmen lyönti tuntuu voimakkaalta ja näkyyhän se EKGssäkin jos osaavat oikein tulkita. Minulta kun korjattin aorttaläppävika niin lyönnitkin siinä samalla vaimeni normaaliksi.
        Sydämmen kokokin pieneni normaaliksi

        Autonominen hermostokin voi oireilla nostamalla sydämen lyönnin voimakkuutta. En lähtisi heti läppävikaa etsimään jos ei ole muita oireita. Mulla on sama homma että välillä tulee joka paikkaan syke, korvaan, takaraivoon, kämmeniin, rintaan, mahaan yms.. Tuntuu kurjalle. Sydän ultrattu ja elektrofysiologinen tutkimus takana. Terve sydän kuulemma.
        Mulla vikana, kammiolisärit, bigimenia, kupletti, kammiotakykardia, eteislisärit kans sarjoina, sinustakykardia, yön/unen aikainen bradykardia ja 2-asteen av katkos mobitz2.
        Kuulemma terve sydän. Lekuri vain elektrofysiologisessa tutkimuksessa tuumas että anna moottorin vain nakuttaa, kyl se hakkaa sielä.. Totes vain sun hermostos on kuin viritetty autonmoottori. Au


      • jetson
        terve. kirjoitti:

        Autonominen hermostokin voi oireilla nostamalla sydämen lyönnin voimakkuutta. En lähtisi heti läppävikaa etsimään jos ei ole muita oireita. Mulla on sama homma että välillä tulee joka paikkaan syke, korvaan, takaraivoon, kämmeniin, rintaan, mahaan yms.. Tuntuu kurjalle. Sydän ultrattu ja elektrofysiologinen tutkimus takana. Terve sydän kuulemma.
        Mulla vikana, kammiolisärit, bigimenia, kupletti, kammiotakykardia, eteislisärit kans sarjoina, sinustakykardia, yön/unen aikainen bradykardia ja 2-asteen av katkos mobitz2.
        Kuulemma terve sydän. Lekuri vain elektrofysiologisessa tutkimuksessa tuumas että anna moottorin vain nakuttaa, kyl se hakkaa sielä.. Totes vain sun hermostos on kuin viritetty autonmoottori. Au

        Minkä ikäinen olet?Mulla myös kaikenlaista häikkää. Elämää haittaavia ja rajoittavia.Lääkityskään ei auta:(


      • minä vai ei
        jetson kirjoitti:

        Minkä ikäinen olet?Mulla myös kaikenlaista häikkää. Elämää haittaavia ja rajoittavia.Lääkityskään ei auta:(

        Jos yllä olevaa viestiä meinasit niin 28-vuotta, huhtikuussa 29..
        Tosin kyllä läppävikakin aiheuttaa vastaavia oireita, mutta autonominen hermosto voi ylivilkastua ihan itsenäisestikkin, esim vuorotyö, epäsäännöllinen elämänrytmi (kuten minulla vuorotyö) aiheuttaa moista, sitten diabetes yms voi myös teha autonomisen hermoston toiminta häiriöö.. Hyvin epätodennäköstä kuitenkin jos on tutkittu ja mitään vikaa ei muka ole. Tämä oirekuva kun on aika harvinainen ja vasta ikään oikeastaan tunnistettu. Ja hoitoahan ei ole, aika parantaa jos parantaa.


      • sympatoniako
        lyönnit voimakkaamma kirjoitti:

        Kyllä se on läppävien merkki jos sydämmen lyönti tuntuu voimakkaalta ja näkyyhän se EKGssäkin jos osaavat oikein tulkita. Minulta kun korjattin aorttaläppävika niin lyönnitkin siinä samalla vaimeni normaaliksi.
        Sydämmen kokokin pieneni normaaliksi

        Elähän puoskaroi. Useilla meistä on pulssi tuntuva. Minulla ainakin on ollut vaikka kuinka kauan. Eihän se kiva tunne ole, mutta kaikkeen tottuu. Verisuonet pinnalla ja labrakokeet hyvä ottaa suonista. Miehelläni ei tunnu missään eikä kuulemma haluakaan tuntea. Verenpaineeni optimaaliset ja verensokerit kanssa hyvät. Ainoa mikä rassaa on se, että olen hyvin herkkä hermostoltani. Verenpaine nousee herkästi kun suututtaa ja pelottaa. Muljuja on monta vuotta ollut ja tuhansia päivässä. Se on vain minun ominaistyyliä reagoida väsymykseen , stressiin ja ennenkaikkea näihin keljuihin vaihdevuosihikoiluihin ja kuumotuksiin ym. Sympatikotonia on monella herkästi reagoivalla ja se voi näkyä myös EkG:ssä mm.T-aaltojen erilaisuutena. Ei siis ole kyse sepelvaltimotaudista tms. vaan ominaistavasta reagoida jännitykseen. Jos on tutkittu on varmaa syytä oppia rauhoittumaan ja elämään päivä kerrallaan. Hyvää talven odotusta kaikille. Nainen vm. -56.


      • Anonyymi
        terve. kirjoitti:

        Autonominen hermostokin voi oireilla nostamalla sydämen lyönnin voimakkuutta. En lähtisi heti läppävikaa etsimään jos ei ole muita oireita. Mulla on sama homma että välillä tulee joka paikkaan syke, korvaan, takaraivoon, kämmeniin, rintaan, mahaan yms.. Tuntuu kurjalle. Sydän ultrattu ja elektrofysiologinen tutkimus takana. Terve sydän kuulemma.
        Mulla vikana, kammiolisärit, bigimenia, kupletti, kammiotakykardia, eteislisärit kans sarjoina, sinustakykardia, yön/unen aikainen bradykardia ja 2-asteen av katkos mobitz2.
        Kuulemma terve sydän. Lekuri vain elektrofysiologisessa tutkimuksessa tuumas että anna moottorin vain nakuttaa, kyl se hakkaa sielä.. Totes vain sun hermostos on kuin viritetty autonmoottori. Au

        Mulla kans tutkittu sydän ja tulee paljon lisälyöntejä, mutta yöllä jojtumishäiriö mobitz1 todettu ja sanottu sydämen olevan hyvässä kunnossa ja normaalin kokoinen. Sydän lyö muuten hitaasti, mutta todella voimakkaasti levossa, että sen tuntee korvissa. Tosin tässä on niskajumit vaivanneet aina, purentalihaksen ongelmat ja tinnitus niin mistäpä sitä tietää vaikka tämäkin olisi ihan normaali vaiva.


    • vbnm,kjh

      stressi voi olla ainoana syynä. näin oli mulla. olin pitkään sellainen, että pulssi oli hidas, verenpaine hyvin matala, olo usein uupunut.
      sitten poikakaveri jätti, sain kenkää ja olin asunnoton. pulssi nousi ja verenpaine (ei kuitenkaan missään vaiheessa liikaa, mutta matalasta keskiverroksi). muistan hyvin kun sydän hakkasi korvissa kun yritti nukkua ja saattoi tuntua koko kehossa. ei siitä mitään haittaa ollut eikä lääkäri edes tutkinut sydäntä muuten kuin mittaamalla verenpaineen.
      meni ohi. ja ihanaa, pääsin siitä kroonisesta väsymyksestä :)

    • tyttö 21v

      mulla viikon verran hakannut voimakkaasti. tuntuu sydämestä vatsaan esim. kun istuu ja vielä pahempi maatessa.. tosi ärsyttävää tämmönen.. pitäsköhän lääkäriin, vai oottaa että menee ohi? epäilen että johtuu siitä kun olen kahdella edellisellä viikolla kuntoillut enemmän kuin yleensä, pari päivää jäänyt vain lepopäiviksi..

      • jaanatar-tar

        moi!
        mulla ollut samaa noin kuukauden,ekg ja verikokeet ok.
        pahimmillaan vasemmalla kyljellä sekä selällään,tuntee sykkeen niin että ei saa nukuttua :( en tiedä mitä seuraavaksi,menenkö jo kolmannen kerran lääkäriin kuulemaan ettei mussa ole vikaa vaikka täytyyhän mussa olla!! ärsyttää kun ei tutkita kunnolla..alkaa omat voimat olla lopussa:(


      • apua

        Oon pahoillani, lekurit osaa olla tietämättömiä ja sivuuttavia.

        Lue ihmeessä Chris Kresserin e-kirjoja tai muuten vaan vuotavan suolen vaikutuksesta verenkiertoon / sydämen hyvinvointiin. Saatat löytää ratkaisun sieltä, niinkun minä sain.

        8 vuotta mulla tykytti sydän ihan saatanan lujaa ja se pilas elämäni kaikin puolin, koska se toi mukanaan niin monia muita ongelma. Unettomuus ja kykenettömyys rentoutua aiheutti ihan vitun pahan sotkun. Joka ikinen lyönti tuntu tulevan rinnasta läpi 8 vuoden aikana. Söin "normaalia dieettiä" kunnes sit laitoin suoleni kuntoon ja nyt homma bueno.


    • takaraivo

      Hei!
      Minulla alkoi vuosi sitten voimakkaat sydämenlyönnit tuntuu joka paikas pahin kaikesta on et jos vaikkapa polkee fillarilla 3km niin tuntuu erittäin voimakkaalta lyönnit takaraivos vuosi sitten pystyi vielä polkemaan 60km eikä tuntunut missään :S
      EKG ja verikokeet otettu sanottiin oot terve ku pukki. Eli pienestäkin liikunnasta takaraivos sykkii tuntuu että ei voi enään harrastaa mitään :(((

      Onko kellään samaa vikaa et vähästäkin liikkumisesta takaraivos tuntuu erittäin voimakkaat sydämenlyönnit ?

    • POMPOM..

      Mulla sama vaiva ollut jo pitkään.... Lisäreitä myös. Sydäntä tutkittu ja mtn ei löydy. Syön beetasalpaajaa, propral. Kiusallinen vaiva ei voi muuta sanoa. Luulisin että alhainen verenpaine voi aiheuttaa tuota (siihen auttaa kivennäisveden juominen tai pari teelusikkaa suolaa veteen ja sen juominen) Itselläni olen huomannut sen, että syömisen ja etenkin nopeiden hiilihydraattien syömisen jälkeen vaiva pahenee. Mulla tämä takominen ei ole koko ajan päällä, vaan vaihtelee. Pari päivää on mennyt hyvin mutta nyt tankkasin illalla enemmän ruokaa niin johan alkoi pompotus... Syke n. 60. ÄRSYTTÄÄ.. Mutta ei liene vaarallista.

    • seagali

      Nostetaas topiikkia,oletteko saaneet selvää selitystä tai apua oireisiinne?Itsellä samaa,joka sydämenlyönnin tuntee tuossa rinnassa,välillä ihan niin voimakkaana että kipeää käy,lyönnit myös näkyvät selvästi rinnassa ja mahassa varsinkin selälleen maatessa,sanomalehtikin mukavasti pomppii sykkeen tahdissa.Itse olen vähän yli parikymppinen mies,mitään ei tutkimuksissa ole tullut esille.Olen normaalipainoinen ja verenpaine on luokkaa 135/70.Todella jokapäiväistä elämää haittaava oire,voi kun saisi jonkun avun tai etes syyn tähän.Beetasalpaajaa kokeiltu,ei apua...

    • tyttö 21v

      itellähän oli just syksyllä just samoja, mutta heti kun olen lomalla(eri paikkakunnalla) niin EI mitään!! joulun jälkeen taas alkanut vähän oireileen.. luulen,että johtuu stressistä.. ootteko aatellu onko teillä stressiä, mistä se vois johtua? ite kans kävin lääkärissä, otettii verikokkeet ja EKG.. mittää ei löytyny.. ärsyttää vaaaan ku ei meinaa saada unta millään, myös herräilen yöllä(ennen olen nukkunut hyvin)... saa nähä miten käy kun muutan ens kuussa pois tältä paikkakunnalta, ett vaikuttaako asiaan..

    • Mies 22v

      Mooi itel kans on toi 24/7 voimakas pulssi tuntuu esim just käsis,rinta,maha,pää muljahtelut/rymtihäiriöt ja rintakipua yleensä tos keskellä rintakehää ja hengenahdistusta päivittäin mutta niitä ei ole saatu nauhalle ku kävin sillon 2006 lääkäril mut ei kuulemma vaarallista lääkäri sanoi, EKG, verikokeet, verenpaine otettu silloin.. Täl hetkel on Cipralex 20mg ja Emconcor eli beetasalpaaja 2.5mg 3 kertaa päivässä ja kummiski nää oireet on päällä kokoajan väil enemmän välil vähemmän en ymmärrä mikä mua vaivaa mut pakko jokin syy olla!?

      • Mies 22v

        EKG, verikokeet, verenpaine oli siis silloin OK unohdin kirjottaa tohon :)


    • seagali

      Niin paljon testejä otettu minullakin,ei mitään poikkeavaa ole löytynyt.Sanotaan vain että ajattele sitä sydäntä,helpommin sanottu kuin tehty käy ihan kipeääkin välillä kun koko ajan voimalla lyö,ja myös näkyy!Niin ole siinä sitten ajattelematta..

    • 13v tyttö

      Mullakin on ollu samanlailla kohta 2 vuotta, muutama kuukaus sitte kävin lääkärissä ties monta kertaa eikä mitää normaalista poikkeavaa löytyny. Ärsyttää vaan suunnattomasti ku ei pysty kunnolla nukkumaan tai edes istumaan ku sydän lyö nii lujaa. Pelottavaakin tää on.

    • Moi minulla on kans just toi voimakas pulssi ollut jo muutama vuos ihan päivittäin todella ärsyttävä vaiva! Minulta otettu sydän filmin muutaman kerran ja verenpaineet ja joitakin verikokeita ja ihan normaalit on. Sit sain diagnoosiks Paniikkihäiriö/ahdistuneisuushäiriö kun mitään ei löytynyt.. Eli oireena on:

      Voimakas pulssi (melkein 24/7) tuntee oikein joka sydänlyönnin koko kropas melkee
      Rytmihäiriöt/muljahtelut
      Lihasnykimiset ympäri kehoo
      Painon tunne rinnas ja raskast hengittää välillä.

      Täl hetkel syön Cipralex 20mg Emconcor 2.5mg 3 tabl päiväs eikä tunnu auttavan hirveesti :/

      Mites teil muilla mikä lääkitys ja Diagnoosi onko mikään auttanut ??

    • seagali

      Ihan samat oireet j-uge_ minullakin..Taas olisi varmaan aika tilattava sydänlääkärille kuulemaan että ei siellä mitään ole, "koita olla ajattelematta sitä pulssia ja painontunnetta"...... ......

    • tyttö 21v
    • Poika1997

      Mullaki näkyy vatsan alueella kun sydän pomppii, painan 54kg ja oon tosi laiha johtuukohan se siitä enkä liiku yhtään melkein koskaan.. Mikä avuksi??

    • kävelevä katastroffi

      Sama vaiva........
      Tosin vähän stressiä...... ja kaulavaltimoiden ahtautta lihaskipuja kropassa.

      Alkuun oli emconkor migreeninestolääkkeenä.......
      siitä tosin ilmeisesti seurauksena liian matala syke.. rapakunto ja 46-55 min.
      kaiketi noilla vähän vaikutusta tukostaipumukseen.....ja paineet 193/110

      nyt paineet asettuneet mutta silti toisinaan rasituksen jalkeen ja levossakin
      hakaa niin että häiritsee....ei nopealla sykkeellä vaan turhan voimakkaasti.
      ..eräänkin kerran tippapullotelineen koukut aivan selvästi
      heilu lyöntien tahdissa ...ei muuten ole vitsi vaan tosi juttu....

      Stressinpoikasta melkoisesti..........

      Ottakaapa mukava kirja käteen ja aloittakaa lukemaan..........niin yleensä rauhottuu...
      Itsestä tuntuu ajatusten suuntaaminen muualle helpottavan.....
      tiedä sitten mikä varsinaisesti on syynä moiseen ..
      mutta rentoutuminen helpottaa oloa..

    • Sydämenlyönnit

      Olen 16v. poika, mahan pomppiminen sydämen tahdissa alkoi kk sitten. Tosi inhottavaa, aluksi huomasin maaten, nykyään tuntuu sykkeen noustessa esim. esitelmää pitäessä. Tosi inhottavaa ja tuntuu erikoiselta, että kuitenkin näin nuorena.
      Luin kaikki kommentit ja huomasin että vaiva yleistä parikymppisillä ja nuoremmillakin, mikähän se mahtaa olla?

    • 21vSAxxx

      edellisellä käyttäjällä luulen sen olevan paniikkihäiriö. onhan toi ikävää ku lääkärit ensimmäisenä sanoo et paniikkihäiriö. Mut oma mielipide on ainaki et niin kauan kun taju pysyy ja ei satu tai pistä mihinkään niin kaikki on kaikinpuolin kunnossa, tarkoitan että ei mitään hengenvaarallista. Toki kaikki me ihmiset ollaan erilaisia ja jos tuntuu pahalta tai ikävältä niin lääkäriin vaan ja liioittelet oireesi niin pääset kunnon tutkimuksiin...Itsellä näkyy sydämmenlyönnit mahassa kokoajan ikää 21v...varsinki krapulas ku laittaa kaukosäätimen mahanpäälle ni säädin ei siinä kauaa pysy ^^...ja pahoihin tykytyksiin voi ottaa propraalia mutta en suosittele mitään lääkkeitten ottamista jos esim noi tykytykset menee ittellänsä pois..Mulla on kaikenlaista nyt ollu viimeaikoina itellä....kammiolisälyönnit häiritsevät kyljellään ja joskus myös rasituksessa ja krapulassa....lääkärissä otettu ekgt miljoonaan kertaan. Holter ollut kerran sinne saatiin päivän aikana 4 eteislisälyöntiä ja 5 kammiolisälyöntiä...noista nyt voi päätellä että kannattaako tässä alkaa valittamaan,ei! ja arvatkaas oonko valittanut olen!...mut kyl näihin pikkuhiljaa alkaa tottumaan..joskus kun tulee vähä pahempi muljahdus ni sit tottakai pelästyy että "EI JUMANKAUTA, EI TÄÄ NYT OLLUKAAN ENÄÄ NORMAALIA, HENKI TÄSSÄ VIELÄ LÄHTEE"...ja heti juostaan lääkäriin jne... Huomena menen lääkärinvastaanotolle ja pyydän RasitusEKG:hen pääsyä...Mahdollista Sydämenultraääntä myös...noitten jälkeen jos kaikki on ok ni ei parane kun kattoa itteensä peilistä. Hyvää Kevään ja Kesän jatkoa kaikille muille oireileville SYDÄMILLE. Skarppia! Terveisin 21v "MIES" Satakunnasta.

    • 17

      Siis mikä ongelma siinä on jos tunnette sydämen lyöntinne? Itsekin tunnen joka paikasta, ja kun makaa selällään ni maha pomppii :D mielestäni se on vaan ihan normaalia, enkä sen takia alkais mitään lääkkeitä syömään :-P

      • just

        jees et taida tietää sit kuinka pahaks se menee. ei saa unta eikä pysty edes rentoutumaan, koska lihakset ovat niin jäykkänä ja kroppa stressissä. 8 vuotta tätä niin ei oo kunto mikään paras vaikka junnu oonkin


    • sydän lyö

      moi!
      Mulla on kans ollut jo pitkään levossa kovia sydämmen lyönti tuntemuksia.
      Joskus tuntuu ett rinnasta se tulee ulos ja kaulassa ja päässä tuntuu ikävältä.
      Olen 46 vuotias mies.Verenpainetta hiukan ,hoidetaan lääkkeellä.
      Kävin lääkärissä ,lääkäri antoi lausunnon:ryhätuntemukset vaikuttavat lisälyönisyydeltä.ekg kontrolli.THX sydän normaali kokoinen kompensoitu.
      Lääkäri totes että on vaaraton ja johtuu hitaasta pulssista jolloin lisälyonti pääsee väliin.Lepo pulssi on tavallisesti 50 tietämissä.

    • pelokas..

      mullakin on ollu nyt vähä aikaa kans nii et sydän lyö joskus normaalin nopeeta, ja joskus hitaasti ja joskus aika nopeetaki ja on ollu rintakipua ja keuhkokipua melkein joka päivä!! tosi pelottavaa on, sanoin vanhemmille ja sano et pitää käydä lääkärissä näyttääs keuhkoja yms, mut se on itekki lääkäri nii kai se kysyis esim töissä joltaki jos ois oikeen vaarallisen kuulosta? kuitenki, tunnen sydämmen lyönnit ihan selvästi rinnassa, näkyy kans mut oon tosi hoikka ja aika alipainonen n. 5 kg.. oon 13v tyttö ja muut kaverit painaa esim 40-45 kg, itte vaan 35..saattaisko johtua siitä? oon melkein aina tuntenu sydämmenlyönnit mut en nii selvästi, mut voi kuulemma kans johtua ahdistuksesta, stressistä yms..ite varmaa uskon et on siitä ku mua pelottaa iha sairaasti et kuolen, ku pelkään et lääkäri sanois esim et 2 päivää elinaikaa tai jotai tollasta..vastauksia äkkiä, pliis!!:(

      • Kristiina50vuotta

        Hei tyttönen, ei sulla ole mitään hätää. Vanhempasi on lääkäri, hän kyllä olisi tarttunut asiaan, jos olisi vikaa. Toisilla vaan on herkkä vegetatiivinen hermosto ja tuntee sydämen lyönnit helposti. Jos jännittää jotain tms. pulssi nopeutuu. Nuorilla ei rinta- tai keuhkokipu tarkoita mitään hälyyttävää. Voi olla rintakehässä joku rusto tai muuta viatonta joka pistää tai pitkittynyt viruspöpö. Tuo on totta, että olet liian alipainoinen. Kannattaa syödä vähän enemmän ruokaa ja hyvänlaatuista rasvaa, niin saisit puuttuvat 5 kg pois ja elimistö olisi vahvempi.


      • ts3mppiä

        jos sydämentykytyksesi on kokoaikaista, eikä lähde minuutiksikaan pois, niin suosittelen lukemaan vuotavasta suolesta ja sen vaikutuksesta verenkiertoon. voi olla, että sun suoles on liian läpäisevä ja sitä kautta pääsee kaikennäköistä myrkkyä suoraan verenkiertoon mm. ruuan sulamattomat mikromolekyylit, lisäaineet jne. itse paransin 8v kestäneen tykytyksen parantamalla suoleni. pelkkää parasta sulle!


    • Nyt 50 v. nainen

      Minulla on lapsesta asti ollut tämä, että tunnen koko ajan sydämenlyöntini, ei tarvitse pulssia laskiessa painaa sormia kaulalle tai ranteelle...lyönnit tuntuvat joka paikassa. Syynä kuulemma herkkä autonominen tai vegetatiivinen hermosto, synnynnäinen juttu. Minkäs mahtaa! Helpompi olisi olla jos ei tietäisi sydämenrytmistä mitään, olisi varmaan jotenkin vahvempi ja rauhallisempi elimistö.

    • n271

      Sama homma ollut koko aikuisikäni. Leposyke reilu sata ja lyönnit (tälläkin hetkellä) niin voimakkaita, että vatsa pomppii. Lääkärit aina todenneet, että "se nyt vaan hakkailee". En jaksa stressata sen enempää vaikka hieman ikävää tämä oleminen on.

    • sazhjfsafl

      Myös raudan puute aiheuttaa tuota pulssin tuntumista.

      • Ongelmatapaushko

        Olen nyt 21v nainen. Olen kärsinyt nyt noin 7v sydämen liian kovasta lyönnistä. Lääkäreissä ravattu. EKG normaali, muutkin arvot suht normaalit, otettu myös 24 tunnin syke seuranta. Lääkäri sanoi, että "Kyllä tää aika normaalilta vaikuttaa. Pientä lisälyöntisyyttä oli tossa, mutta ei vakavaa". Tää "sydänvaiva" häiritsee melkoisesti, kun välillä tuntuu, että tuo sydän ei voi pysyä hetkeäkään piilossa. Mutta huomasin, että en ehkä noin vuoteen kärsinyt sydämen lyönneistä vaan olivat huomaamattomia. Mietin että mikä tämän sai aikaan, mitään merkittävää/erilaista ei vuodessani ollut. Nyt alkanut taas vaivaamaan. Suht reilu alipaino varmaan vaikuttaa asiaan? Verenpaineet on aina olleet matalat eli noin 90/65. Nyt alkanut nostamaan alapainetta, yläpaine ennallaan. Mistäköhän lienee johtuu? Kellään samaa? Normaali pulssi on ollut vuosia sen 80. Liikuntaa harrastan, mutta mitään kovin raskasta ei pysty harrastamaan sillä tuo sydän tuntuu pettävän... En tupakoi, en juurikaan alkoholia käytä juuri sydämen takia, aiheuttaa ikävän tunteen. Syömisen jälkeen huomaan sydämen nostavan vielä volyymia. Todella ärsyttävää! Mutta kai se on uskottava, että elettävä tän kanssa on. Kummankaan puolen suvusta ei löydy lähisuvulta edes verenpaine tautia, saatika sydänongelmia. Olipahan pakko avautua tähän ketjuun, kun sattui löytymään.


    • Seagali

      Olen kärsinyt aika samanlaisista oireista kuin edellinenkin kirjoittaja ja myös yhtä pitkään noin 7vuotta,olen 26v mies.Erittäin häiritsevästi sydän jyskyttää rinnassa koko ajan ja joka lyönnin tuntee inhottavasti,pulssi kuitenkin ihan normaali n.70.Tutkittu on ultralla,ekg,rasitus-ekg,holter eli aika kattavasti ja muutamia lisälyöntejä laskematta ei ole löytynyt mitään vikaa.Avuksi on kokeiltu pariakin eri beetasalpaajaa mutta ei ole ollu apua ja laskee sykkeen itsellä niiden takia jo liian alaskin.Verenpaineet 140/70 luokkaa..Rajoitaa myös minulla liikkumista koska silloin tuntuu vielä pahemmalta sekä myös monesti ruokailun jälkeen.

    • FraFFe

      Oon lukenut melkeen kaikkien kommentteja ja tulin siihen tulokseen että suurimmalla osalla on luulosairautta, sydämmen lyönnit kuuluuki tuntea välistä ja välistä ei. Mitä enempi keskityt siihen lyöntiin niin miksei se hetken kuluttua tunnu kaikkialla. PS kuvailkaa tarkemmin mm. kipuja/ tunnetta

      Sitten asiaan! Itsellä on alottanu hiljattain olemaan ns. "kovaa sydämen tykytystä" ja tämä on kovaa! Tuntuu kuin keskeltä rintaa sisäpuolelta lyötäisiin nyrkillä, jonka jälkeen hengitys vaikeutuu/ahdistuu ja tajunta hiukan sumenee... Yleensä lyö noin 1-3 kertaa kovasti. Paineet on ihan normaalit, mutta ne ei nyt paljoa vaikuta hetkellisiin lyönteihin. Stressiä ollut viime aikoina paljon.
      Sydän kerran leikattu ja korjattu 1995, jonka jälkeen jäänyt läppävuotoa hiukan, mutta ei radikaalisesti eikä vaikuta menoon. tällä hetkellä ikää 23 ja huippu kuntoinen vapaaottelija/palomies.

      Antakaas vinkkejä miten toimia... odottaakko kuukauden verran kesälomaa että pääsee rentoutuun ja kattoa tuleeko iskuja vielä vai tilata ekg-aika...

    • gyfyu

      kuinka isona tai siis kuinka korkea se pompp on teillä mulla se on kuin oieni nykäys utta jos painan siitä kohin oikein kovaa niin sitte se tuntuu todella voimakkaalta.

    • AISHA

      Minä aistin rytmihäiriöt siten,että välillä sydän jumpsuttaa niin isosti että kuulen sen,monesti kun istun se tuntuu.Lääkärini sanoi että ne on rytmihäiriöitä,ei luulotautia.

    • oudi1

      Jäin lomalle vajaa kaksi viikoa sitten ja edeltävänä yönä sydän jyskytti niin ettei nukkumisesta tullut mitään. Sama on jatkunut lähes joka yö lomallakin, herään keskellä yötä siihen että sydän hakkaa ja herätessä lyö myös nopeasti. Jyske jatkuu päivälläkin kun on ollut aikaa kuunnella. Yöllä jyskyttelyä on ollut pitempäänkin ja uni ei tule sen jälkeen kuin nukahtamislääkkeillä. Sressiksi itse luokittelin sen aiemmin, mutta nyt lomalla on alkanut huolestuttaa ja nyt olen menossa lääkäriin. Tai nyt stressaa sitten loma! Paniikkihäiriöstä kärsin parikymppisenä, mutta siitä olen mielestäni päässyt eroon jo aikoja sitten ja nyt mittarissa on jo 56v.

    • Viiviliini1987

      Kuinka moni teistä käyttää/on käyttänyt Yaz tai Yasminelle pillereitä ja saa näitä selittämättömiä rytmihäiriöitä??? Täältä voi käydä lukemassa minun tarinani kokonaisuudessaan https://www.facebook.com/epillerit

      Myös Ilta-Lehdestä voi lukea tänään kyseisestä tarinasta pienen osan.

      Yhteys näistä pillereistä vakaviin sydän- ja rytmihäiriöihin on jo todistettu. Tästäkin lisätietoja tuolta antamaltani sivulta.

      Olen viemässä asian mahdollisesti oikeuteen asti. Laittakaa minulle viestiä esim. [email protected], mikäli olette joutuneet samojen oireiden uhreiksi vuosien saatossa.

      Viedään yhdessä asiaa eteenpäin ja pelastetaan muut kuten jälkikasvumme näiltä myrkyiltä!! Mitä enempi kanteeseen lähtee mukaan, sitä varmemmin saamme asian eteenpäin.

      Kiitos jo etukäteen!

    • auvun tuova tyttö

      Minulla se tulee vain joskus kun otan pään
      Pois tyynyltä niin auttaa kun olen vähän aikaa
      Hengittämättä ja otan pään pois tyynyltä ja rauhotun se
      Auttaa kokeilkaa

    • Buteykosta apua

      Itse sain apua korviin kuuluvaan pulssiin purentakiskosta. Puremalihakseni olivat niin jumissa, että se jumitti myös korvan lihakset. Kisko oli unohtunut kaappiin muutamaksi vuodeksi, ja olen ottanut sen käyttöön taas uudestaan.

      Toinen apu voimakkaaseen pulssiin tuli Buteyko-hengitystekniikasta. Kärsin viime kevään ja kesän voimakkaasta pulssista, ja sain kesällä astman oireita. Lepopulssini on hidas (46-52), se vain tuntui todella voimakkaana, eli sydän piti kovaa meteliä. Eksyin astmapysäkin sivuille ja perehdyin krooniseen ylihengittämiseen. Tekniikan ajatus on, että astmaatikko ylihengittää kroonisesti, ja keho yrittää estää hiilidioksidin pääsyn pois kehosta tukkimalla hengitysteitä. Jos ylihengittämisestä pääsee eroon, elimistö ei enää yritä tukkia reittejä, ja astman oireet häviävät.

      Tekniikkaa käytetään myös esimerkiksi paniikkihäiriön, ahdistuksen ja uniapnean hoidossa. Sain kesällä myös joko hyperventilaatio- tai paniikkikohtauksia rytmihäiriöineen päivineen. Asia oli vaikea alkuun myöntää, kun kardiologi ultrasi sydämen eikä mitään vikaa löytynyt. Minulta otettiin myös kolme kertaa EKG, yhdellä kerralla oli kohtaus päällä. Kyseessä oli pelkkä sinustakykardia. Sain myös astmadiagnoosin.

      Minulle apu on ollut valtava. Olen alle kolmikymppinen säännöllisesti liikkuva nainen, joten mistään vakavasta fyysisestä sairaudesta tuskin on kyse. Kyse on enemmänkin stressin seurauksena kiihtyvästä hengityksestä ja sen mukanaan tuomista ongelmista, kuten voimakkaasta pulssista. Hengitykseni on parantunut huimasti lyhyessä ajassa, joten jos viitsii nähdä joka päivä vähän vaivaa, ongelma saattaa parantua tai ainakin helpottaa. Astmakohtauksia ei ole tullut enää, kuten ei paniikkikohtauksia tai rytmihäiriöitäkään.

      Syömisen jälkeen tunnen pulssin edelleen, mutta en niin voimakkaana kuin ennen. Pulssi myös häviää nopeasti, kun ruoka laskeutuu. Iltaisin pulssi ei enää häiritse sängyssä.

      Buteykoon voi perehtyä esimerkiksi astmapysäkin sivuilla http://www.astmapysakki.fi/buteyko-2/ylihengittaminen/ Svuilla on helppo testi, jonka avulla voi testata, kärsiikö ylihengittämisestä. Youtubesta löytyy lukuisia opetusvideioita Buteyko-tekniikasta.

    • Tirriäinen_

      Sairastatteko herpestä? Itselläni alkoi ns selittämättömän kovat sydämen lyönnit, kun sain miesystävältäni herpeksen. Kyseinen virus vaikuttaa hermostoon ja voi aiheuttaa erikoisiakin oireita.

    • Gifu69

      Hei vaan kaikille kanssapoteville! Pakko jakaa oma kokemus, vaikka ketjun aloitus onkin vanha. Olen 38v mies 175kg ja 96kiloa(lihonut vuodessa 18kiloa....) Minulla ei ole sukurasitteita, enkä polta. Kokemuksesta tiedän, että ihmiset tulevat lukemaan näitä kun googlaavat asiaa kun ovat huolissaan terveydestään.

      Haluan jakaa koekmukseni, koska koin vastaavia oireita(ja koen välillä vieläkin) mutta tilanne on helpottanut kun olen saanut huippu kardiologilta vastauksia omiin kysymyksiini. Minulla alkoi viime heinäkuussa tuntua erilaisia rintakipuja vasemmalla puolella rintaa. Joskus kiristää rintalihaksen alareunaa pitkin kainaloon asti ja tuntuu, että "nyt se leikkaaa kiinni ihan just!", joskus tulee ylävatsaan/rintalastan alaosaan sähköiskun omaisia nopeita viiltäviä kipuja, joskus painaa rintalastasta ja on vaikea hengittää ja meinaa lakaa hyperventiloimaan. Lisäksi alkoi sydämen syke tuntua voimakkaalta erityisesti nukkumaan mennessä.

      No: Menin kuolemanpelossa työterveyslääkärille, joka kuunteli sydäntä, otti sydänfilmin ja mittasi verenpaineen. Kuuntelu ja filmi normaalit, mutta paineet olivat 160/105 ja "lepo"syke 90! Lääkäri kirjoitti KERTAMITTAUKSEN PERUSTEELLA minulle salpaajia (Bisoprolol comp 5mg)saatesanoilla: "nämä sitten vähentävät sitä sinun infarktivaaraa..." Tuli sillä sekunnilla vakavasti sairaaksi(mieleltäni) ja oireet vaan pahenivat. Tunsin usein värinää öisin, joskus koko torsossa, joskus polvitaipeissa tai jalkapohjissa. Kerroin näistä samiselle lääkärille, joka pohti ääneen: "hmmm.. olisiko siellä sittenkin sitä flimmeriä?" Tämän jälkeen heräilin öisin 5-7krt/vko tähän värinään ja aloin paniikissa etsimään sykettäni. Joka oli aina hienosti sinusrytmissä, vaikkakin paniikin takia joskus 105, mutta hetken rauhotuttuani n.80 paikkeilla. Viikon edellisestä käynnistä sain ajan labraan, jonka tuloksena veriarvot olivat erittäin hyvät mm. kokonaiskolesteroli 3,9 ja hb 162.

      Edelleen oireet jatkuivat ja pahenivat. Koin melkoista heikotusta ja sain lähetteen erikoislääkärille, joka kuunteli sydäntäni, luki kotona mittaamani verenpaineiden tulokset ka (137/87), Jonka jälkeen Salpaajat lopetettiin erikoislääkärin käskystä 2 viikon käytön jälkeen, koska niistä tuli järjettömän huono olo ja verensokerit alkoivat heitellä. Lisäksi hän totesi: "Sun sydämessä ei ole mitään vikaa eikä nämä paineet ole olleet missään vaiheessa vaaralliset. Sitten, kun sun yläpaine on 240 ja alapaine 130, niin sitten voidaan olla huolissaan. Mutta mielenrauhasi takuuksi voidaan tehdä rasitustesti" Tehtiin ja tulos: Sydämessä tai verisuonissa ei ole mitään vikaa. Edelleen oireet jatkuivat. Sydämenlyönnit kaikuivat maatessa päässä, huimasi aika ajoin ja tuntui että sydän tulee ulos rinnasta. Rintakivut jatkuivat ja erityisesti autoa ajaessa. Lääkäri totesi, että kivut johtuvat rintarangasta. Kävin kiropraktikolla, kolmella eri fyssarilla ja hieronnassa. Kaikki auttoi, mutta vaan hetkellisesti. Mainittavaa on, että kiropraktikkokäyntien jälkeen seuraavana päivänä paineet oli 125/80. Mutta rintakivut aivan mielettömiä! Joka kohdasta, missä oireita oli ollut poltteli aivan sairaasti. Edelleen kuitenkin luulin alitajuisesti, että pumpussa on jotain hämminkiä, vaikka kaikki testit viittasi rintarangan fasettilukkoihin/hermopinteisiin. Googlailin kaikkia oireita ja tulin vaan kipeämmäksi. Pelkäsin mm. sydämen vajaatoimintaa, koska hengästyn rappusissa ja ylämäessä kävellessäni.

      Eräällä sauvakävelylenkillä syke oli 135, mutta alkoi pikkuhiljaa nousta. Aloin ärsyyntyä ja vilkuilemaan sykemittaria, joka näytti aina vaan kohoavia lukemia. pysähdyin, mutta syke vaan nousi ja kaulaa alkoi kiristää lopulta syke oli 166, vaikka oli paikallani. Aloin hengittää syvään ja sain sykkeet takaisin 130 paikkeille. Olin peloissani ja kävelin varovasti takaisin otiin, josta soitin oitis työterveyslääkärilleni ja pyysin saada lähetteen kardiologille joka voisi määrätä HOLTER -mittauksen. Minut otti vastaan maailman mahtavin lääkäri ja ihminen Jouko Remes porin lääkäritalolta. Hän aloitti haastattelemalla minuaharrastuksistani. Hastatteli pitkään lisäksi oireistani ja totesi lopuksi: "Noniin, otetaanpas nyt rauhassa. Sinun ikäisellä miehellä, jolla on sinun veriarvot, eikä ole sukurasitteita EI ole sydäntapahtumia. PISTE. Kaikki kuvaamasi oireet viittaavat tuki- ja liikuntaelimistön vaivoihin. Lisäksi kovaa lyövä sydän on todennäköisesti stressioire ts. alat kuunnella sitä, kuten vaikka seinäkelloa tai puolison hengitystä, kun yrität nukkua ja se vaikuttaa hurjan voimakkaalta. Sinulla on siellä kotona kaksi mittaria liikaa: Verenpaine- ja sykemittari. Minä kiellän molempien käytön toistaiseksi. Sinua on peloteltu verenpaineella, vaikka mittaamasi arvot (137/87) normaalit korkeat luvut, mutta eivät vielä lievästi kohonneet. Ne eivät sinua tapa, eivät edes vuosikymmenissä. Saat mitata verenpaineesi seuraavaksi aikaisintaan 3kk päästä ja silloinkin vaan jos on rento ja hyvä fiilis. Sykemittarin laitat piiloon, kunnes luotat omaan kuntoosi

    • Gifu69

      jatkoa edelliselle: Jouko Remeksen diagnoosista "Ei nyt aleta tehdä sinusta mitään paniikkihäiriöpotilasta tässä, mutta nyt on lopetettava murehtiminen. Sykkeesi nousi sellä lenkillä, koska aloit stressaamaan niistä. Toisilla ihmisillä itsesäätelevä hermosto on herkempi kuin toisilla ja syke yksilöllistä. Onko nämä rintaoireet tulleet rasituksessa? -Eivät ole, ainoastaan kävellessä kiertoliikkeestä ja erityisesti istuessa vastasin. Noniin: Ajattele sydäntä moottorina, jonka verisuonet ovat polttoaineletkut. Kun tukit yhden niistä, moottori alkaa sakata. Samoin sydän, kun se ei saa verta eli happea. Jos kipusi tulevat levossa ja jatkuvat pitkään, ne eivät koskaan johdu sydämestä. Sydänperäiset rintakivut ilmenevät rasituksessa, eivät vaihtele ja lakkaavat miltei heti, kun rasitus lakkaa. Jatka kuntoilua maltilla, katso ruokavalio kuntoon ja tiputa painoa 0,5-1kg/kk, niin ne paineesikin laskevat vielä alemmas. Mene OMT-fysioterapeutille, joka laittaa rankasi ojennukseen ja ala treenata sitä selkääsi maltilla, niin oireet aikaa myöten helpottavat." Uskokaa tai älkää, mutta kuukausien jälkeen sydämen kovat lyönnit helpottivat melkein heti kun olin Remeksellä käynyt. Kyllä se vieläkin aika ajoin tuntuu ja kuuluu, mutta selvästi vähemmän kun tiedän että siinä ei ole mitään vikaa. Edellisessä viestissä jäi mainitsematta, että Remes myös kertoi, että on yksi ainoa sairaus, joka aiheuttaa voimakasta sykettä; Aorttaläpän vuoto ja se on hänen mukaan harvinainen ja myös helppo todeta kuuntelemalla. Tätäkään minulla ei ollut =). Lopputulos: Minulla todettiin aiemmin syksyllä vaikea työuupumus(lääkäri vaan unohti minulle kertoa, mutta se on toinen tarina), joka johtui osittain työstä, mutta pääosin näistä terveyshuolista. Se aiheutti sykkeen vaihtelua(ei kuitenkaan rytmihäiriöitä), unettomuutta, lihasvärinää, ja mikä pahinta: rintakivut ruokkivat uupumustani, kun pelkäsin niitä ja uuvuin vielä enemmän. Nyt kun tiedän OIKEASTI kokeneen pitkän linjan kardiologin kertomana, että sydämessäni ei ole mitään vikaa, alan pikkuhiljaa henkisesti kuntoutua ja uskoa siihen etten kuole nihin oireisiin. Vieläkin mietityttää huonoina hetkinä, että miksi hengästyn, miksi taas vihloo tai puristaa rinnasta, mutta enää harvemmin ja harvemmin.

      Pahoittelen epäselvää kirjoitustyyliäni, mutta toivottavasti joku saa helpotuksen ja avun tästä tarinasta. =)

      • Selkäkuntoon

        Kuulostaa tutulta.. minä myös suosittelen OMT-fysioterapeuttia!


      • Anonyymi

        Saitko lihasvärinän pois?


    • jumputtaase

      Noita sanotaan rytmihäiriöiksi,kun syke kuuluu korvissa,jumputtaa.Kardiologi sanoi niin,mullakin on sellaisia tuntemuksia joskus istuessa.

    • Gifu69

      Rytmihäiriö on se, kun sydän jättää lyönnin välistä tai tuplaa lyönnin, eli ei ole ns. tasaisessa sinusrytmissä. Tämän voi lukea kardiologian kirjoista ja myös kardiologi vahvisti tämän.

    • Ongelmaihminen

      Mua pelottaa et mulla on joku veritulppaikka tai jotain muuta vikaa ku mä oon tuntenu nyt 2 ja puol päivää mun pulssin erittäin voimakkaana kokoajan reidessä ja polven yläpuolella. Siitä tulee mulle paljon vaikeuksia nukkumiseen,liikkumiseen ja paikallaan olemiseen et kaikki tuntuu olevan vaikeeta.

    • kovasyke

      Pari vuotta sitten sain paniikkihäiriö-kohtauksen johtuen nopeasta opiaatti-lääkkeen lopettamisesta. Sen jälkeen olen saanut monta kertaa "melkein" kohtauksen.
      Vuoden päästä niitä ei pahemmin enää tullut. Kostean viikonlopun jälkeen saattaa stressitilanteessa päästä lähelle kohtausta, mutta olen aina onnistunut rauhoittumaan.
      Mutta sydän jyskyttää hyvinkin yleisesti vielä niin kovaa, että vartalo heilahtaa hiukan sen voimasta, syke alle 70. Lääkärillä on käyty, täydellinen ekg ja kaikki kunnossa. Tunnin liikunta päivässä pitää oireet poissa. Oikeat syyt ovat siis stressi, ulkoinen, itse keksitty ja kerran koetun paniikkihäiriön muisto. Oikea lääke on liikunta ja onnellisuuden lisääminen.

    • Jozwef

      Itsellä alkoi vaivat hetikun tuli iso draama elämään riitoja jne saman aikaisesti ja syke tuntuu käsissä, vatsassa, rinnassa, korvissa tämä kaikki koska ahdistuneisuus eli jos haluatte apua vaivoihinne niin kannattaa miettiä tarkasti mitä päänsisällä on tekeillä tämä vaiva on kuitenkin erittäin yleinen niin turhaan sillä itseään pelotella parempi vaan että unohtaa koko asian ja keskittyy tärkeisiin asioihin.

    • Topau77

      Samaa vaivaa itsellä ja kiitoksia kaikista vinkeistä. Itsellä auttoi syvään hengittäminen. Muutama erittäin syvä hengitys ja sydämen voimakkaat lyönnit on poissa. Päällä työuupumus, joka sitten aiheuttaa tätä. Mies 41v.

    • Taivainen

      Olen itse kokenut pitkään samaa ja lääkärit ei löydä mitään. Aloin tutkimaan luontaistuotteita ja yritin olla järkevä niin pitkälle kuin pystyin. Nyt kun olen opetellut ottamaan magnesiumia, kaliumia ja jodia, jotka ovat varmasti yksi peruspilari sydänterveydelle, niin on alkanut tulla tosi hyvä olo ja rytmin ääni pysyy pois, niin kuin sanoit, korvista, iholta ymsta. Totuus on että me jotka emme ole ihan perusterveitä, kärsimme tietämättämme vitamiinien ja hivenaineiden puutoksesta ja esim. kalium ja magnesium ovat alkuaineita ja kun me ihmiset olemme maasta, niin me tarvitsemme näitä maan alkuaineita. Kaliumia on syytä opetella ottamaan oikein, koska jos sitä on liikaa tai liian vähän, molemmissa tapauksissa sydän. ns. hermostuu, eli syke menee sekaisin. Magnesiumin kanssa on helpompaa, se aiheuttaa korkeintaan ripulin jos otat sitä päivässä liikaa. Sen kyllä oppii ottamaan. Jodi on hyvä ottaa sen määrän mitä purkissa lukee. Nyt kun opettelen maalaisjärjellä näitä ja annan tässä ajan kulua ja käyn välillä mittauttamassa kalium arvoni, niin uskon että sydämen äänet pysyy siellä missä niiden kuuluu pysyä ja verenpaineeni normaalina. Kannattaa opiskella netistä maalaijärki kädessä, koska lääkärit ei tiedä kaikkea, ikävä kyllä ja itse voi vaikuttaa paljon terveyteensä.

    • Anonyymi

      Kiitos paljon tästä ketjusta kaikille osallistujille. Itselläni ollut paljon vastaavia oireita ja etsinyt syytä. Helpotti ja selvensi lukea muiden kokemuksia, erittäin todennäköisesti sydämessä ei ole mitään vikaa, vaan ylivirittyneisyys, uupumus, stressi tms. vaikuttavat pulssiin. Tsemppiä kaikille ja rauhaisaa oloa!

    • Anonyymi

      Olen 17v poika ja minulle ei ole todettu mitään sairauksia.
      Ylipainoa on jonkin verran mutta ei pahasti

      N. 2-3 kk sitten minulla alkoi yhtäkkiä ilman mitään syytä voimakas syke ja sydän muljahteli. Pelkäsin koko ajan että kohta potkaisen tyhjää jo näin nuorena. Muuten arjessa ei näitä oireita ei huomannut mutta heti kun olin rentoutunut niin alkoi huomaamaan oireet. Nukkumaan meno oli hirveää sillä en pystynyt rentoutumaan sykkeen kovuuden takia.
      Tätä kesti n. 2 viikkoa kunnes soitin yleiselle lääkärille ja minut ohjattiin EKG-tutkimukseen. Kaikki oli ok mutta en tuntenut niitä oireita juuri sillä hetkellä, josta mainitsin vielä lääkärille. Sain syyksi stressi/ahdistus. Kerroin lääkärille että en ole kokenut mitään stressaavaa tai mitään mikä ahdistaisi minua.

      Tästä 1 viikko eteenpäin menin yksityiselle lääkärille joka katsoi sydämen ultraäänellä ja kaikki oli ok. Sain saman vastauksen häneltäkin (stressi/ahdistus).

      Oireet loppuivat n. 4 päivää myöhemmin kuin seinään.
      Nyt oireet ovat tulleet takaisin jostain kumman syystä vaikka en edelleenkään koe mitään stressaavaa tai ahdistavaa.
      Tottakai se voi olla jokin vaiva alitajunnassa joka ahdistaisi tai stressaisi, mutta en ole kokenut mitään ihmeellistä. Nukkumaan meno on vaikeaa.

    • Anonyymi

      Hampaita kannattaa hoitaa leipomuksia syöden.

      • Anonyymi

        Silloin on lisälyöntejä tai rytmihäiriöitä,kun korvissa jumputtaa


    • Anonyymi

      Kokeilkaahan magnesiumia ja kaliumia.

    • Anonyymi

      Tuurilla se ei oo mitään ja pahimmas tapaukses se tarkoittaa et tarvitset vähäsen lisäosii sit ku vanhenet et paikat kestää ny pari vuotta lisää. Oma isä ois elossa viel jos se ois 10 vuotta sit käynny lääkäris sen mahassa näkyvän pulssin takia, mut olihan sillä ikä yli 70 ku lähti. Silti ne ois voinnu sähköputkel suojaa sitä kulunutta kankaa(ne selitti mulle et mees ny testeihin vaa et se putki mitä ne laitta on vähäsen ku sähköputki) et jos suvussa on vikoja nii sit sinne nopeesti ja rohkemmin ku minä.

      Kaikis on aina joku vika jos riittävän kauan turtkii et jos ny asia ei häiritse nii älä käy. Ite kävin silmäongelman takii ja ku tulin pois nii ne oli poistanu mun seläst palasii ja piti ressata tuloksii et ei ny oo jotain pahempaa. Et oottelen viel et menis kattoo tota sydämmen sykkimist vatsas.

    • Anonyymi

      Ei hirveän nopeaan mutta kuuluu vimakkaasti.

    • Anonyymi

      Minulla oli paha sydämen tykytys, eli sydämeni löi kovaa. Pulssini ei kuitenkaan ollut nopea. Sydämeni tuntui vain vahvalta, erityisesti nukkumaan mennessä. Saattoi kuulla sydämenlyönnit korvissa, rinnassa ja muualla kehossa. No, sitten törmäsin sattumalta Buteyko-metodiin. Perusajatus on se, että ahdistunut henkilö hyperventiloi eli ottaa liikaa happea kehoonsa. Joten kokeilin omaa versiotani Buteyko-metodista. Se on:

      1: Pidätä hengitystä, kunnes se tuntuu epämukavalta.

      2: Aloita hengittäminen, mutta niin varovasti kuin olisit piilossa rosvoja, eikä hengityksestä saa kuulua ääntä. Eli Hengitä niin vähän kuin mahdollista! Tämä on tärkeää.

      Toisin sanoen, hengitä hyvin varovaisesti. Tältä sivulta löytyy paljon lisää hengitysharjoituksia Buteyko-metodilla, ja on hyvä googlata lisää: https://www.healthline.com/health/asthma/buteyko-breathing-technique.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      2
      1110
    Aihe