Raket

R120 Kampura

Tietääkö kukaan 120 raketin kampiakselissa olevan venttiilin tarpeellisuutta. Se lienee tarkoitettu päästämään polttoaineen ja öljyn seosta keskipakokytkimen neulalaakerille. Toiseen suuntaan se ei tunnu päästävän painetta eli alipaine pysyy sisällä mutta ylipaine ei.

Laakerihan ei pyöri silloin kun veto on päällä vaan ainoastaan silloin kun kone käy ja auto on paikoillaan.

Onko kukaan kokeillut tukkia sitä ja millä seurauksilla? Onko ollut tarvetta muutoin voidella ao. laakeria? Onko ollut havaittavaa eroa tehossa? Luulisi olevan jotain etua jos ei puhalleta osaa seoksesta pihalle.

TA

15

3167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juu

      meillä se toimii toiseen suuntaan ja eroa on kuin yöllä ja päivällä

      • R120 Kampura

        Oletko aivan varma asiasta? Oletteko tehneet sille jotakin vai onko se sellainen ihan itsestään? Sen luulisi silloin vetävän ilmaa raakana sisään ja seos lienee silloin aika laihalla. Mulla oli kerran imukaulassa hiushalkeama, josta ei tullut varmaankaan samaa määrää ilmaa kuin tuosta venttiilistä (mulla siis ulospäin) ja silloinkin oli jo tulppa vihreänä.

        TA


      • heppu
        R120 Kampura kirjoitti:

        Oletko aivan varma asiasta? Oletteko tehneet sille jotakin vai onko se sellainen ihan itsestään? Sen luulisi silloin vetävän ilmaa raakana sisään ja seos lienee silloin aika laihalla. Mulla oli kerran imukaulassa hiushalkeama, josta ei tullut varmaankaan samaa määrää ilmaa kuin tuosta venttiilistä (mulla siis ulospäin) ja silloinkin oli jo tulppa vihreänä.

        TA

        käyttää sitä ilmeisesti minin koneessa, ruuvia auki niin ei mee laihalle.


      • R120 Kampura
        heppu kirjoitti:

        käyttää sitä ilmeisesti minin koneessa, ruuvia auki niin ei mee laihalle.

        No sehän on silloin ihan eri juttu. Raket 120:n kaasarissa kun ei ole yläruuvia niin ei voi sieltä avata.

        Ministä kun on muuten säännöstelty ilmansaantia niin kaikki lisäilma on tarpeen ja seoksiakin on helpompi säätää kun on yläruuvi.

        Kysymys koskikin nimenomaan R120:n venttiiliä eli voiko sen tukkia ilman että kytkimen kellon laakerille aiheutuu pahaa vahinkoa.

        TA


      • juu
        R120 Kampura kirjoitti:

        No sehän on silloin ihan eri juttu. Raket 120:n kaasarissa kun ei ole yläruuvia niin ei voi sieltä avata.

        Ministä kun on muuten säännöstelty ilmansaantia niin kaikki lisäilma on tarpeen ja seoksiakin on helpompi säätää kun on yläruuvi.

        Kysymys koskikin nimenomaan R120:n venttiiliä eli voiko sen tukkia ilman että kytkimen kellon laakerille aiheutuu pahaa vahinkoa.

        TA

        ei ole mini luokan vippas konsteja venttilistä ilma ja kaasarista bensiini onhan siellä suuttimet tai reijät ei muuta kun poramaan suutin reikiä vielä tohon mini juttuun niin siellähän koneet pumpataan siinä tuo kyllä näkyy


      • sitä kuulee

        vauhtia haetaan keinolla millä hyvänsä jo pikkuluokissa , oliks toi vt:n kommentti , eiks niillä ollut jotain tuollaista ja huoltoprikkoja raketissa


      • Aina joku on ovelampi
        sitä kuulee kirjoitti:

        vauhtia haetaan keinolla millä hyvänsä jo pikkuluokissa , oliks toi vt:n kommentti , eiks niillä ollut jotain tuollaista ja huoltoprikkoja raketissa

        Alla teksti joka on lainattu Kartingforum palstalta, kyllä sitä vilunkia on tehty iana ja tullaan tekemään........


        Niin hyvä ystäväni Jorma kertoi takavuosina seuraavanlaisen tarinan mineistä, hän kun huolsi ja sai myös rakettimoottorit kulkemaan. Jormalle oli tuotu huoltoon erään minikuljettajan kone sieltä keskisuomesta päin ja hänellä kun oli sillä hetkellä aikaa ja peruskonekin tuntui menevän ihan kohtu hyvää vauhtia kuskin alla. Jorma halusi auttaa lisävauhdin etsimisessä tätäkin tiimiä.
        No Jorma sai tarkat ohjeet isäpapalta, miten meidän pojan minikone tulee laittaa. Piti vaihtaa lohkonlaakerit Fagit p63(sai silloin vielä käyttää), kampi piti oikoa, palotila piti saada pieneksi ja sytty kohdakkain. Samoin stefat piti vaihtaa, oli tullut uusi lisämääräys luokituspapereihin, että stefojen piti kestää myös ylipainetta, eikö saanut enää vuotaa. Jormalle annettiin myös uusi kiilaurallinen raketin eturatas, mitä ei ollut enää pitkään aikaan muut käyttäneet ja ohjetta tuli edelleen, muista sitten laittaa se eturattaan kiilaura juuri siihen kammella olevan reiän kohdalle, mutta se kiila, tai hauli mikä siihen sopi piti jättää ehdottomasti pois, luki huolto ohjeessa lopuksi. Jorma purki koneen ja ihmetteli kyllä tätä viimeistä saamaansa ohjetta vanhanmallin rattaan asentamisesta, olihan se vähän outo juttu se. No osat pestiin yksitellen, lohkot sai p63set, kampi nakuteltiin suoraan, pistettiin pesuun ja puhallettiin ilmalla kuivaksi, no tässä vaiheessa Jormalla iski epäily koneen laillisuudesta. Tähän kammella olevaan reikään kun puhalsi pillillä ilmaa, kuului melkoinen vihellys. Aikansa tutkittuaan asiaa ja puhallettuaan ilmaa reikää kokeili Jorma myös sovittaa huuliaan reiän ympärille ja sieltähän sillekin viimeiselle ihmetystä aiheuttaneelle ohjeelle löytyi selitys. Ilma meni kyllä sisään reiästä, mutta imettäessä reikä oli tukossa, niin kuin kuuluikin, eli kone piti kuin pitikin paineensa. Aikansa tutkittuaan löytyi lopullinen selitys asialle, kammen toiseen limppuun sisälle oli rakennettu takaiskuventtiili ja saihan se kone tarvittavan lisäilman tämän kiilaurallisen rattaan ja takaiskuventtiilin kautta kampikammioon ja kone kulki kuin raketti minin prikoillakin. No Jorma korjasi asian, tarkka ja oikeudenmukainen kaveri kun oli, veti hän kammen kahtia, iski messinkisen plommin paikalleen, kokosi koneen ja lähetti asiakkaalle, eikä laskuttanut, tai kertonut asiakkaalle tekemästään lisätyöstä mitään. Jorma ei kyllä kertonut minullekkaan, miten kävi oliko asiakas tyytyväinen, toiko enää muita koneitaan huoltoon, mutta kulku kyllä taisi vähän kärsiä tällä koneen huoltoreissulla.

        Seuraava lisämääräy minien kohdalla tuli melko pian, moottoreiden tuli kestää ylipaineen lisäksi myös alipainetta.


      • MMV
        R120 Kampura kirjoitti:

        No sehän on silloin ihan eri juttu. Raket 120:n kaasarissa kun ei ole yläruuvia niin ei voi sieltä avata.

        Ministä kun on muuten säännöstelty ilmansaantia niin kaikki lisäilma on tarpeen ja seoksiakin on helpompi säätää kun on yläruuvi.

        Kysymys koskikin nimenomaan R120:n venttiiliä eli voiko sen tukkia ilman että kytkimen kellon laakerille aiheutuu pahaa vahinkoa.

        TA

        Old Boys -sarjassa toimenpide on sallittu ja ainakin minulla on joka koneesta tukittu eikä koskaan ole ongelmia ollut. En tiedä mitä saraa ajat, mutta puolipuristin kannattaa kanssa korvata pultilla. Mikäli puolipuristinta ei saa poistaa, putsaa se hyvin ja varmistä tiiviys, tämän jälkeen siihen ei saa koskea.


    • ja sen voitelu

      Ainoa osa jonka voitelusta on hyötyä on "kytkimen" palat. Ruiskaus crc:tä keskelle aina silloin tällöin vie pois ylimääräiset äänet kytkimestä eikä vaikuta pitoon millään muotoa.

      • thejudge

        kylä uskoosin jotta myäs katastuspiällikkö ois sellaanen osa kisakoneistoa, minkä vootelusta ois ikkäänkun hyätyä paikotellen, ja tää uskoomus perustuu toeteemuksehen...


      • kans
        thejudge kirjoitti:

        kylä uskoosin jotta myäs katastuspiällikkö ois sellaanen osa kisakoneistoa, minkä vootelusta ois ikkäänkun hyätyä paikotellen, ja tää uskoomus perustuu toeteemuksehen...

        Joo pari bisseä illalla teltassa niin menee aamulla läpi vaikka murhalohko kadetissa:) Ainakin jossain päin uuttamaata.


      • kossu
        thejudge kirjoitti:

        kylä uskoosin jotta myäs katastuspiällikkö ois sellaanen osa kisakoneistoa, minkä vootelusta ois ikkäänkun hyätyä paikotellen, ja tää uskoomus perustuu toeteemuksehen...

        Koneen voiteluun me käytetään motulia, mutta mitä kannattaa käyttää päällikön voiteluun


      • välillä
        kossu kirjoitti:

        Koneen voiteluun me käytetään motulia, mutta mitä kannattaa käyttää päällikön voiteluun

        Välillä tuntuu että toi Motul olisi ainoa millä saa narinan veke suusta siis katsastajalta.


      • Kasastuspäällikkö
        välillä kirjoitti:

        Välillä tuntuu että toi Motul olisi ainoa millä saa narinan veke suusta siis katsastajalta.

        Motulissa on aika pyöreä maku, ellen sanoisi jopa hedelmäinen, jälkikatkut hitusen kitkerät.
        Väri mielyttävän olutmainen.
        Racing M:n maku hitusen kossahtava, Risiinipitoisuutensa takia suurin jälkivaikutus havaittavissa varikon vessassa.


      • pako-aukkoa
        Kasastuspäällikkö kirjoitti:

        Motulissa on aika pyöreä maku, ellen sanoisi jopa hedelmäinen, jälkikatkut hitusen kitkerät.
        Väri mielyttävän olutmainen.
        Racing M:n maku hitusen kossahtava, Risiinipitoisuutensa takia suurin jälkivaikutus havaittavissa varikon vessassa.

        Makuja on monia! Täytyy vain todeta vahva on purenta, eikös tuo M karstaa aivan stanasti (siis pakopuolta)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe