Mopsin paino, eläinlääkärin tuomiota ihmetellen

Pelästynyt äiti

2-vuotias urosmopsimme sai eläinlääkäriltä lihavuustuomion. Ylipainoa kuulemma 1-2 kiloa. Mopsi painaa nyt 10 kg. Itse tuota hieman ihmettelen, sillä poikamme on kyllä roteva, mutta kuitenkin sutjakka mopsi, läskiä ei todellakaan löydy. Poika saa käsittääkseni oikean määrän ruokaa, pöydästä sitä ei syötetä, yhden koiran suklaan saatamme päivässä antaa ja muut herkut vähentävät automaattisesti ruoan määrää. Mopsukkamme lenkkeilee kovavauhtisiakin lenkkejä joka päivä, jopa 2-tuntisia innolla kovaa vauhtia. Voiko eläinlääkärikin erehtyä? Enkä siis todellakaan ole näitä "eihän meidän vauva ole lihava ja täytyyhän sen herkkuja saada" -omistajia, vaan näen kyllä, milloin koira on lihava. Olen pitänyt erittäin tarkasti huolta omien koirieni ruokinnasta ja liikunnasta ja nyt harmittaa.

18

7353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noin

      Omistaja ei itse yleensä huomaa onko oma koira lihava vai ei. Kyllä 10 kg kuulostaa aika reilulta painolta mopsille, itse pitäisin normaalina sellaista 7-8 kiloa.
      Itselläni on kääpiöpinseri uros jota viime kesänä pidin omasta mielestäni "rotevana ja lihaksikkaana " sekä "sutjakalta" kunnes tuomari ja eläinlääkäri kertoivat näkevänsä valitettavasti lihavan koiran. Tottahan se oli. 28 cm koiran ei todellakaan kuulunut painaa 6,5 kiloa...
      Nyt paino on normaali 5 kg ja poika on nyt oikeasti "sutjakka, lihaksikas ja oikealla tavalla roteva". Aiemmin näyttelyarvosteluissa luki "matalaraajainen" sen vuoksi että koira oli lihava ja näytti matalaraajaiselta- nyt kun paino on tippunut lukeekin "sopusuhtainen raajakorkeus"...
      Koiransuklaa on muuten myrkyllistä.
      Mopsi lienee niitä rotuja joista ei helpolla huomaa onko se lihava vai ei.
      Vaihda kuivamuonaa light iin, sellaiseen missä valkuainen 27 (lihasmassa säilyy) ja rasva 12 (läski lähtee). Tälläinen ruoka on esim ACANA:lla-
      niin ja niitä herkkuja ei sitten kuin pikkuriikkisen kerrallaan... :)
      kuukauden päästä pitäisi näkyä jo se todellinen mopsi...

      • Pelästynyt äiti

        Hei, tuota noin. Kiitos vastauksestasi, jota joudun kyllä nyt hieman korjailemaan. Sanoit, että omistaja ei itse yleensä huomaa, onko koira lihava vai ei. Tämän en usko itseni kohdalla pitävän paikkaansa ja kirjoitinkin ensimmäisessä viestissäni, että en kuulu niihin "eihän meidän vauva ole ollenkaan lihava ja pitäähän sen nyt herkkuja saada" -omistajiin. Uskon, että nykyajan asiantuntevat ja todellisuuden tiedostavat koiranomistajat huomaavat oman koiransa virheet melko hyvinkin, ainakin itse voin tunnustaa omassa koirassani kaikki sekä ulkonäkö- että luonneasiat, jotka voisivat olla paremmin, vaikka koira toki minulle se maailman ihanin ja paras koira onkin. Sanoit, että mopsista ei huomaa, onko se lihava vai ei. Itse olen sitä mieltä, että meidän erittäin ilmavasti ja lentävällä askeleella liikkuva mopsimme eroaa hyvinkin niistä surullisen usein nähtävistä lyllertävällä käynnillä liikkuvista ylipainoisista mopseista. Mopsimme ei esim. näytä lainkaan matalaraajaiselta, vaan hyvinkin korkealta. Ja tuo lauseesi, että herkkuja ei sitten kuin pikkuisen kerrallaan, kalskahtaa aika pahasti korvaani, sillä kirjoitin mielestäni ensimmäisessä viestissäni, että poika ei herkkuja juuri saa. Kuulisitpa älähdykseni joka kerta, kun joku tuttava yrittää antaa pikkuiselle makupaloja. Ihmetystä tuo eläinlääkärin kommentti herätti lähinnä siksi, että kukaan mopsi-ihminen ei ole ikinä maininnut sanallakaan pojan olevan ylipainoinen, vaikka joitakin muita asioita onkin arvosteltu.

        Kääpiöpinseri ja mopsi eroavat rakenteeltaan valtavasti toisistaan, eli tällä kertaa pidän luotettavampana sinun jälkeesi kommentoineen mopsin omistajan neuvoa. Jos mopsiuros painaisi alarajaksi asettamasi seitsemän kiloa, olisi se melkoinen rääpäle nykymopsien rinnalla...

        Kuukauden päästä näkyy siis todennäköisesti se sama ketterä sporttimopsi kuin tänään.

        Hyvää jatkoa sinulle ja kääpiöpinserillesi kuitenkin!


      • sitten
        Pelästynyt äiti kirjoitti:

        Hei, tuota noin. Kiitos vastauksestasi, jota joudun kyllä nyt hieman korjailemaan. Sanoit, että omistaja ei itse yleensä huomaa, onko koira lihava vai ei. Tämän en usko itseni kohdalla pitävän paikkaansa ja kirjoitinkin ensimmäisessä viestissäni, että en kuulu niihin "eihän meidän vauva ole ollenkaan lihava ja pitäähän sen nyt herkkuja saada" -omistajiin. Uskon, että nykyajan asiantuntevat ja todellisuuden tiedostavat koiranomistajat huomaavat oman koiransa virheet melko hyvinkin, ainakin itse voin tunnustaa omassa koirassani kaikki sekä ulkonäkö- että luonneasiat, jotka voisivat olla paremmin, vaikka koira toki minulle se maailman ihanin ja paras koira onkin. Sanoit, että mopsista ei huomaa, onko se lihava vai ei. Itse olen sitä mieltä, että meidän erittäin ilmavasti ja lentävällä askeleella liikkuva mopsimme eroaa hyvinkin niistä surullisen usein nähtävistä lyllertävällä käynnillä liikkuvista ylipainoisista mopseista. Mopsimme ei esim. näytä lainkaan matalaraajaiselta, vaan hyvinkin korkealta. Ja tuo lauseesi, että herkkuja ei sitten kuin pikkuisen kerrallaan, kalskahtaa aika pahasti korvaani, sillä kirjoitin mielestäni ensimmäisessä viestissäni, että poika ei herkkuja juuri saa. Kuulisitpa älähdykseni joka kerta, kun joku tuttava yrittää antaa pikkuiselle makupaloja. Ihmetystä tuo eläinlääkärin kommentti herätti lähinnä siksi, että kukaan mopsi-ihminen ei ole ikinä maininnut sanallakaan pojan olevan ylipainoinen, vaikka joitakin muita asioita onkin arvosteltu.

        Kääpiöpinseri ja mopsi eroavat rakenteeltaan valtavasti toisistaan, eli tällä kertaa pidän luotettavampana sinun jälkeesi kommentoineen mopsin omistajan neuvoa. Jos mopsiuros painaisi alarajaksi asettamasi seitsemän kiloa, olisi se melkoinen rääpäle nykymopsien rinnalla...

        Kuukauden päästä näkyy siis todennäköisesti se sama ketterä sporttimopsi kuin tänään.

        Hyvää jatkoa sinulle ja kääpiöpinserillesi kuitenkin!

        Mitä hittoa sä täällä sitten kyselet kun kerran "muunrotuisten" neuvoja ei kaivata. Olisit mennyt sitten jollekkin mopsipalstalle. Kai niitäkin jostain löytyy.


    • emmy

      Meidän 2-vuotias mopsipoikamme painaa inansa yli 9 kiloa. Tätä eläinlääkäri ei ole pitänyt mitenkään huimana painona, eikä siis ole moittinut liian lihavaksi. Omiin silmiini mopsimme näyttää jopa laihalta verrattuna kuviin, joita netistä löytää kasvattajien jne. sivuilta.

      Suomen mopsikerhon sivuilla sanotaan, että nykymopsille kertyy säkäkorkeutta yli 30 cm ja painoa 10 kg. Kasvattajakin sanoi meille koiraa hakiessamme, että n. 10 kiloa on sopiva paino mopsiurokselle.

      Mopsihan on hyvin roteva koira (kuuluu rotumääritelmään) ja pääsääntöisesti painavampi kuin joku muu rotu, jolla kuitenkin sama säkäkorkeus.

      Meidänkään mopsimme ei saa liiemmälti herkkuja. Normaaliruuan (koira on allerginen, joten se syö vain eläinlääkärin ohjeen mukaista ruokaa) se saa vain pieniä kalkkunanpaloja koulutuksen yhteydessä palkkiona.

      Olisi hauska lukea enemmänkin "pelästyneen äidin" ja muidenkin mopseista. Rotuhan on sellainen "paljon pienessä" -versio ja valloittanut ainakin meidän perheemme täydellisesti. Toimii muuten jossakin määrin myös "avustajakoirana". Käytän liikkumiseen pyörätuolia (olen päivät koiran kanssa kotona ja teen sen kanssa vain pienet lenkit, muu perhe hoitaa 1-3 pitempää lenkkiä päivittäin). Mopsimme on oppinut nostamaan minulle pudottamiani tavaroita, keräilee lattialle jääneitä "roskia" ym. eli touhua riittää.

      Nyt kevään tullen siitä on tullut "lintukoira". Se haukkuu innokkaasti variksia ja titityytä laulavia talitinttejä. Pihassa vieraileva rusakko saa siitä esiin metsästysvietin (jota mopsissa ei pitänyt olla) ja mopsimme ryntää vimmalla rusakon perään. Taitaisi tosin pelästyä, jos saisi sen kiinni.

      • Ei enää niin pelästynyt äiti

        Kiitos kommentistasi!

        Nyt helpotti suuresti. Ehdin jo ruveta miettimään, että eivätkö tapaamani mopsi-ihmiset ole vain kehdanneet sanoa koiramme olevan järkyttävä tankki. :)

        Kymmenen kiloa siis lienee ihan sopiva paino pikkuiselle, sen säkäkorkeuskin on nimittäin reilusti yli 30 cm. Nyt ihmettelen lähinnä, että voiko joku rotu olla eläinlääkärille niin tuntematon, että pitää hyvinkin sopusuhtaista mopsia lihavana? Luulisi jokaisen eläinlääkärin nähneen niitä lihavia mopseja, jotka kyllä niiden lyllerryksestä erottaa. Meidän poikamme juoksee lenkillä ilmavalla, komean näköisellä raviaskeleella, jolle vastaantulijat usein hymyilevät. Poika juoksee niin tosissaan ja ylpeän näköisenä, että kunnon koviksetkin sille heltyvät hymyilemään!

        Tuo kalkkunapa oli hyvä idea. Jostakin syystä se ei ole tullut minulle koskaan mieleen, vaikka varmasti poika siitä pitäisi. Se nimittäin tulee aivan hulluksi jo broilerin hajusta, joten terveellisempi kalkkuna voisi olla mahdollisuus antaa sen nauttia muustakin kuin linnun hajusta. Broilerihulluudesta kertonee muutama tapaus, jossa mopsimme on lähtenyt yhtäkkiä kaupungilla juoksemaan nenä kiinni ohi kulkevan ihmisen laukussa. Ihmisiä tämä on toki huvittanut ja jokaisella kerralla, kun laukun kantaja on pysähtynyt, on selvinnyt että laukussa on ollut esim. vastapaistettu broileri. Tarkka poika! Mikään muu liha tai kala ei kiinnosta läheskään yhtä paljon.

        Mopseista on tosiaan melko vähän kirjoituksia keskustelupalstoilla ja vielä vähemmän niitä tapaa ulkosalla. Harmi, niin suloisia ne ovat. Kasvattajakin asuu sen verran kaukana, ettei ole helppo lähteä sinne muita mopseja tapaamaan. Pitäisi varmaan ruveta organisoimaan mopsi-lenkkejä! Eikös monella muulla rodulla ole tuollaisia rotutapaamisia? Tiedä vaikka olisi mopseillakin enkä ole vain huomannut...

        Kirjoittelehan mopsistasi lisää! Ihailen niitä, jotka saavat mopsinsa opetettua tekemään moisia asioita. Oppivathan ne toki, ovat fiksuja, nokkelia ja ovelia kuin mitkä, mutta niin itsepäisiä ja jotenkin liian viisaita. Täällä ainakin tuntuu siltä, että mopsimme aivan sanoo silmillään: "Äiti, ethän suinkaan usko minun olevan niin hölmö, että tulisin luoksesi ilman syytä tai varsinkaan istuisin ilman että saan siitä mitään palkkiota. Tiedän olevani niin vastustamaton, että jos tahdot minua silittää, tulet kuitenkin itse luokseni."


      • vinkki!
        Ei enää niin pelästynyt äiti kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi!

        Nyt helpotti suuresti. Ehdin jo ruveta miettimään, että eivätkö tapaamani mopsi-ihmiset ole vain kehdanneet sanoa koiramme olevan järkyttävä tankki. :)

        Kymmenen kiloa siis lienee ihan sopiva paino pikkuiselle, sen säkäkorkeuskin on nimittäin reilusti yli 30 cm. Nyt ihmettelen lähinnä, että voiko joku rotu olla eläinlääkärille niin tuntematon, että pitää hyvinkin sopusuhtaista mopsia lihavana? Luulisi jokaisen eläinlääkärin nähneen niitä lihavia mopseja, jotka kyllä niiden lyllerryksestä erottaa. Meidän poikamme juoksee lenkillä ilmavalla, komean näköisellä raviaskeleella, jolle vastaantulijat usein hymyilevät. Poika juoksee niin tosissaan ja ylpeän näköisenä, että kunnon koviksetkin sille heltyvät hymyilemään!

        Tuo kalkkunapa oli hyvä idea. Jostakin syystä se ei ole tullut minulle koskaan mieleen, vaikka varmasti poika siitä pitäisi. Se nimittäin tulee aivan hulluksi jo broilerin hajusta, joten terveellisempi kalkkuna voisi olla mahdollisuus antaa sen nauttia muustakin kuin linnun hajusta. Broilerihulluudesta kertonee muutama tapaus, jossa mopsimme on lähtenyt yhtäkkiä kaupungilla juoksemaan nenä kiinni ohi kulkevan ihmisen laukussa. Ihmisiä tämä on toki huvittanut ja jokaisella kerralla, kun laukun kantaja on pysähtynyt, on selvinnyt että laukussa on ollut esim. vastapaistettu broileri. Tarkka poika! Mikään muu liha tai kala ei kiinnosta läheskään yhtä paljon.

        Mopseista on tosiaan melko vähän kirjoituksia keskustelupalstoilla ja vielä vähemmän niitä tapaa ulkosalla. Harmi, niin suloisia ne ovat. Kasvattajakin asuu sen verran kaukana, ettei ole helppo lähteä sinne muita mopseja tapaamaan. Pitäisi varmaan ruveta organisoimaan mopsi-lenkkejä! Eikös monella muulla rodulla ole tuollaisia rotutapaamisia? Tiedä vaikka olisi mopseillakin enkä ole vain huomannut...

        Kirjoittelehan mopsistasi lisää! Ihailen niitä, jotka saavat mopsinsa opetettua tekemään moisia asioita. Oppivathan ne toki, ovat fiksuja, nokkelia ja ovelia kuin mitkä, mutta niin itsepäisiä ja jotenkin liian viisaita. Täällä ainakin tuntuu siltä, että mopsimme aivan sanoo silmillään: "Äiti, ethän suinkaan usko minun olevan niin hölmö, että tulisin luoksesi ilman syytä tai varsinkaan istuisin ilman että saan siitä mitään palkkiota. Tiedän olevani niin vastustamaton, että jos tahdot minua silittää, tulet kuitenkin itse luokseni."

        mites on niiden kylkiluiden laita- tuntuvatko helposti kyljistä?
        kuten itse sanoit ei korkeus kerro niin paljon. se rungon malli ja pituus se painon määrittää suurimmalta osaltaan


      • Mopsin äippä
        vinkki! kirjoitti:

        mites on niiden kylkiluiden laita- tuntuvatko helposti kyljistä?
        kuten itse sanoit ei korkeus kerro niin paljon. se rungon malli ja pituus se painon määrittää suurimmalta osaltaan

        Juu, tuolla kylkiluukonstilla olen aina koiria testaillut ja kyllähän ne kovin tuolla tuntuvat. Ihmetyttää vain, että eikö eläinlääkäri ammatti-ihmisenä kokeile siten. Ei nimittäin ollut maininnut mitään koosta ennen kuin oli koiran laittanut vaa'alle, pelkän vaa'an näyttämän luvun perustella pojan pullakaksi tuomitsi. No, pitää asiaa ihmetellä jonkun toisen eläinlääkärin kanssa seuraavan kerran, kun eri paikkakunnalle tässä kuitenkin lähdetään.


      • Minnimopsi
        Mopsin äippä kirjoitti:

        Juu, tuolla kylkiluukonstilla olen aina koiria testaillut ja kyllähän ne kovin tuolla tuntuvat. Ihmetyttää vain, että eikö eläinlääkäri ammatti-ihmisenä kokeile siten. Ei nimittäin ollut maininnut mitään koosta ennen kuin oli koiran laittanut vaa'alle, pelkän vaa'an näyttämän luvun perustella pojan pullakaksi tuomitsi. No, pitää asiaa ihmetellä jonkun toisen eläinlääkärin kanssa seuraavan kerran, kun eri paikkakunnalle tässä kuitenkin lähdetään.

        Meillä on narttumopsi joka painaa noin 8 kiloa, johon on nyt vissiin jämähtänyt kun kasvu loppui. Eläinlääkäri sanoi että voisi se kevyempi olla, vyötärö saisi kuulemma näkyä paremmin :) Itsekkin tunnetaan että kylkiluut ei tunnu kuten kasvuikäisenä jolloin kaksoisleukaakin oli vähemmän. Eli vähän pullukka on, mutta ei niin pullukka että menoa haittais, vielä terveen mitoissa kuitenkin. Elikkä varmaan aika paljon riippuu koosta muuten, toisella 8 kiloa on liikaa, toisella 10 sopivasti. Tämäkin tuommoinen pikkupyöreä vaikka ruokaa tulee aika vähän ja herkkuja vähän. Talvi lihottaa, kun 20 asteen pakkasilla ei tämä neiti suostu oikeen kävelemään :) Keväällä alkaa kuntoilu!


      • äippä
        Minnimopsi kirjoitti:

        Meillä on narttumopsi joka painaa noin 8 kiloa, johon on nyt vissiin jämähtänyt kun kasvu loppui. Eläinlääkäri sanoi että voisi se kevyempi olla, vyötärö saisi kuulemma näkyä paremmin :) Itsekkin tunnetaan että kylkiluut ei tunnu kuten kasvuikäisenä jolloin kaksoisleukaakin oli vähemmän. Eli vähän pullukka on, mutta ei niin pullukka että menoa haittais, vielä terveen mitoissa kuitenkin. Elikkä varmaan aika paljon riippuu koosta muuten, toisella 8 kiloa on liikaa, toisella 10 sopivasti. Tämäkin tuommoinen pikkupyöreä vaikka ruokaa tulee aika vähän ja herkkuja vähän. Talvi lihottaa, kun 20 asteen pakkasilla ei tämä neiti suostu oikeen kävelemään :) Keväällä alkaa kuntoilu!

        hei!Löysin mukavan keskustelun täältä ja halusin kanssa yhtyä mukaan!Meillä 1,5v mopsi neiti painaa 9,5kg.Perheeseen kuuluu myös 3kk vanha poikavauva joten hetalle painoa kertyi n.1-1,5kg minun raskauden loppuvaiheessa kun oli sellainen valas etten kyennyt enää kovin pitkille hölkkä lenkeille..nyt saatu 1kg pudotettua light nappuloilla ja herkkujen vähennyksellä (kuten äitikin :))ja vielä kilon verran jos saisin neitiä solakammaksi niin jo löytyisi kylkiluut ilman mielikuvitusta!Hetaa ei kyllä ole liikakilot hidastanut vaan temuaa aivan hillittömästi jos joskus löytyy leikkikaveri!Sillä en olekkaan ollut yhtään huolissani noista parista kilosta vaan pikkuhiljaa pudotellaan.Nyt juhannuksena syntyi hetan kasvattajalle kolme lapsukaista joista loppu kesästä yksi olisi mahd tulossa hetalle pikkusiskoksi.hinta vaan hieman hirvittää..(1500e!)mutta hyvästä kannattaa maksaa ja en malta odottaa että meidän pihalla temmeltää kaksi syötävän suloista tyttöä:)Mitä te olette mieltä pennuttamisesta?Oletteko sitä mieltä että nartulla olisi hyvä tehdä ainakin yhdet pennut että pysyy terveempänä?Olen kuullut tällaista mutta tuntuu hirveältä pistää meidän neiti synnyttämään kun tiedän jo itse mitä herkkua se on..:[ ja en varmaan hennoisi edes luopua yhdestäkään vauvasta!


      • ?????????
        äippä kirjoitti:

        hei!Löysin mukavan keskustelun täältä ja halusin kanssa yhtyä mukaan!Meillä 1,5v mopsi neiti painaa 9,5kg.Perheeseen kuuluu myös 3kk vanha poikavauva joten hetalle painoa kertyi n.1-1,5kg minun raskauden loppuvaiheessa kun oli sellainen valas etten kyennyt enää kovin pitkille hölkkä lenkeille..nyt saatu 1kg pudotettua light nappuloilla ja herkkujen vähennyksellä (kuten äitikin :))ja vielä kilon verran jos saisin neitiä solakammaksi niin jo löytyisi kylkiluut ilman mielikuvitusta!Hetaa ei kyllä ole liikakilot hidastanut vaan temuaa aivan hillittömästi jos joskus löytyy leikkikaveri!Sillä en olekkaan ollut yhtään huolissani noista parista kilosta vaan pikkuhiljaa pudotellaan.Nyt juhannuksena syntyi hetan kasvattajalle kolme lapsukaista joista loppu kesästä yksi olisi mahd tulossa hetalle pikkusiskoksi.hinta vaan hieman hirvittää..(1500e!)mutta hyvästä kannattaa maksaa ja en malta odottaa että meidän pihalla temmeltää kaksi syötävän suloista tyttöä:)Mitä te olette mieltä pennuttamisesta?Oletteko sitä mieltä että nartulla olisi hyvä tehdä ainakin yhdet pennut että pysyy terveempänä?Olen kuullut tällaista mutta tuntuu hirveältä pistää meidän neiti synnyttämään kun tiedän jo itse mitä herkkua se on..:[ ja en varmaan hennoisi edes luopua yhdestäkään vauvasta!

        melkein kaikki mopsit mitä olen nähnyt on liika lihavia. ne ovat pituus,leveys ja korkeus suhteessa kuin palloja. ei koiran siltä pidä näyttää!! oikea hinta mopsille on maksimissa 500E


    • Wilmazzz

      Minulla on 1 vuotias Mopsi, joka painaa tällä hetkellä 12,5 kiloa. Mopsimme ''Mosse'' saa kyllä mielestäni hyvin liikuntaa (noin 2 tuntia päivässä, ja päivässä käydään 3kertaa ulkona). Ei meidän Mosseltakaan läskiä löydy, mutta on aika raskasrakenteinen, ja voimakas. Läähättäähän se kyllä kun sitä juoksuttaa hetken.. Eläinlääkärillä emme ole käynyt. Syötämme koiraamme aivan säännöllisesti, ja makupaloja noin 2 päivässä..

      Terkuin: Wilma.

    • lena2

      Ei todellakaan ole liian lihava. Nykypäivänä normaali mopsin paino on 6-12kg. Riippuen onko poika vai tyttö. Pojat luonnollisesti isompia. Mopsin ei kuulukkaan olla "laihan" näköinen! Oma poika mopsini on 1v ja painaa 11kg. Harmillista ettei varsinkaan eläinlääkärit ole näinä päivinä tietoisia mopsin normaali painosta. Rotu on kehittynyt isommaksi nykyään, kuin mitä se oli vuosikymmeniä sitten. P.s ihmiset ketkä eivät mopsi rotua tunne paremmin, eivät esimerkiksi käsitä, että mopsilla on muihin koirarotuihin verrattuna paljon "ylimääräistä" nahkaa (pää/kaula alue roteva), sekä tarpeeksi liikuntaa harrastava mopsi on hyvinkin lihaksikas. Näitä piirteitä monesti erehdytään luulemaan "läskiksi". Muista että vain sinä tunnet ja tiedät koirasi parhaiten!

    • möllöt

      Tjaa, siksikkö ne röhkii ja turisee hengitysvaikeuksien kans? Lyhyt kuono ja veilä lyhyempi kaula mitä paksumpi ja enemmän nahkaa roikkuu täytettä vailla. Eihän ne lihavia ole kun ei nahkaansa ole edes täyteen saaneet kun ovat kurtussa.

    • ihana mopsi

      Heippa.
      Meillä ensimmäinen mopsi nyt 3kk ikäinen js painoa tällä hetkellä 2.6kg.
      Onko sopivan painoinen ikäisekseen???
      Ruokinta on vielä 3x päivässä, milloin voi muuttaa 2x päivässä, malupaloja en anna vaan palkitsen kehuilla.

      Muuten kiva rotu vaikka näyttää olevan aika jukuripäinen.

    • Mopsit laihikselle

      Kaikki näkemäni mopsit on hitommoisia läskejä, vaikka omistajat väittävät niitä sutjakoiksi pakkauksiksi. Ei sen kokoluokan koiran kuulu painaa 10 kiloa!! Mopseja jostain syystä vaan pidetään ihan tajuttoman lihavina AINA.
      Laihduttakaa niitä lyttynaamojanne, saattaa se kaamea korinakin helpottaa.
      Mopsin ihannepaino on kuudesta (6) kilosta noin kahdeksaan ja puoleen (8,5) kiloon, eli 10 kiloinen on todellakin lihava.
      Anteeksi nyt vaan.

      • vieras20

        Mopsin painon pitäisi rotumääritelmän mukaan olla 6,3-8,1kg, sitä ei ole muutettu! Mopsi ei saa olla lihava, vaan sen kuuluu olla lihaksikas, eli se ei myöskään saa olla mikään rimpula Massan pitää olla lihasta, ei muuta. Valitettavasti tästä on jossain määrin luovuttu, vaikka on myös juuri tällaisia täydellisiä pakkauksia jotka täyttävät kriteerit. Monet ovat ymmärtäneet että mopsit eivät ole sohvaperunoita vaan uteliaita, aktiivisia, voimakkaita ja sitkeitä koiria jotka pitävät liikkumisesta.


    • huohhhhh

      Miksi luullaan, että mopsin pitäisi olla tasapaksu tankki?

      • ei lihavia koiria

        Juuri noin , pienellä tuo 2-4 kiloa ylimääräistä on paljon. No sama se on ranskanbulldogeilla, osa on tasapaksuja tankkeja, todella huonokuntoisia, eivät mitään lihaksikkaita.
        Jos omistaja ei usko koiransa olevan ylipainoinen eikä tee asialle mitään = koira pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe