Tehdäänkö Gallup

Yhdessä jaksamme paremmin

Hei Ystävät!

Tehdäänkö tälläkin palstalla gallup-tyyppinen ketju, jossa itsekukin voi kertoa omista vaihdevuosi oireistaan, sekä kertoilla mistä ovat saaneet avun ongelmiinsa?

Minua itseäni ihmetyttää tämä alakuloisuus ja aloitekyvyttömyys (jopa masennukseen asti). Voikohan tämä olla vaihdevuosiin liittyvää ja onkohan korvaushoidosta apua tämmöisessä ongelmassa, vai onko pakko alkaa kokeilemaan masennuslääkkeitä? Ikäni on 50v.

Kertokaa, kohtalotoverit, jos olette kokeneet.

Toivottavasti tästä kehittyy pitkä ketju, josta meidän on helppoa lueskella saman otsikon alta, mitä kanssa-sisarillemme kuuluu ja saamme ehkä voimaa jaksaa omia tuntemuksiamme yhdessä toisten kanssa. Ehkäpä itsekukin saamme jopa hyviä vinkkejä?

60

13879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milja

      ...et ole yksin.

      • 46 V.

        jA VAIKKA ON KUINKA VAIKEJAA SITÄ KUVITTELEE ETTEI HUOMENNA-NIIN- MUTTA TAAS NE OMITUISET JUTUT TULEE ESILLE EI VAAN SAA MITTÄÄ AIKASEKSI-JOS JOKU ROHKEE PISTÄS ASIOIHIN VAUHTIA ,OLISIMME NIIN TASOISSA JA VOISIMME TANSSIA CHARLES BLUKMANIN KANSSA ! KUULKAAHAN VAIHTEVUODEN ÄMMÄT MITÄ JOS JOKU KERÄIS KAIKKI MEIKÄLÄISET YHTEEN LAIVAAN-PIJETTÄS HAUSKAA VAIHTEVUOSIEN KERA !


    • nyt jo selvillä vesillä

      40v-na kaikenlaiset oireet ja nyt olen yli 55vuotias,olo on jo toinen.Eli kymmenen vuotta sitten samalla kun kuukautiset alko pätkimään muutuin ahdistuneeksi.Etsin tietoa kirjoista:mikä minua vaivaa?

      Alko ärsyttämään nuoremmat naiset ja myös siskot,äidistä puhumattakaan.Kävin kovaa kamppailua ja halusin elämääni vaan rauhaa!

      Tunsin olevani inhottava ja inhosin itseänikin.Loukkaannuin kaikesta ja luulin että muutkin huomaa että olen hullu,koska siltä tuntu myös.
      Jos joku sano mulle:älä höpötä-tunsin todella olevani hullu ja tuli tunne että minusta näkyy jo päällepäinkin.
      Jotenkin halusin irti kaikesta entisestä ja teki mieli putsata pöytä ja aloittaa ihan alusta.
      Nyt huomaan kymmenen vuoden päästä että olen kärsinyt vaihdevuosioireista todella!Olen jopa ollut vihanen siitä_miksi ei kukaan puhu näistä!Vihantunne oli myös kauheeta kun saatto suuttua ihan mielettömästi pikkujutuista.
      Eli ei ollut helppoa.

      • sinulta sellaista

        että onko sinulla itselläsi tyttäriä? Minulla on, ja olen oikeastaan huomannut aivan päin vastaisia tuntemuksia nuoria naisia kohtaan kuin sinä. Ai kuinka mukavaa onkaan muistella omaa nuoruuttaan, kun heitä katsoo! :)


      • Vaihdevuosianoppi
        sinulta sellaista kirjoitti:

        että onko sinulla itselläsi tyttäriä? Minulla on, ja olen oikeastaan huomannut aivan päin vastaisia tuntemuksia nuoria naisia kohtaan kuin sinä. Ai kuinka mukavaa onkaan muistella omaa nuoruuttaan, kun heitä katsoo! :)

        Minulla ei ole tyttäriä, on vain yksi miniä. Hän on miniä, jolla on tatuointeja. Sekin kuuluu nykyaikaan, että naiset tatuoivat itseään. En ole mikään tiukkapipoinen, mutta että lapsenlapseni äidillä täytyy olla tatuointeja.


    • ny kyllä nukuttaa

      oli kun aloin heräämään aamuyöllä ja vasta töihin lähtiessä alko nukuttamaan.Sitten koko päivän olin hermona ja tiuskin muille.Muutenkin koko ajan nihkeä ja hikinen olo kaikki hengästytti ja mitään ei olis jaksanu.Keskittyminen oli vaikeaa ja lukemisesta ei tullu mitään.

      • Annikki

        Kyllä ihan samoja oireita on kokoajan. Käytän geeliä ja laastaria vuorotellen. Minulle v-vuodet tulivat keinotekoisesti aikaisemmi, kun poistettiin kohtu ja munasarjat, olen vasta 46 v.
        Yöllä jalat ovat levottomat, varsinkin jumpan tai tanssi-illan jälkeen. Ei oikein mikään tahdo huvittaa, en jaksa lukea, vaikka se oli aikaisemmin intohimo. Ärsyynnyn helposti ja varsinkin paha siivo ärsyttää. Loukkaannun myös todella helposti, jos joku sanoo vähänkin poikkipuolisesti. Nuo estrogeenit ei kovin paljon auta, muuhun kuin tuohon hikoiluun. Mutta esterogeeni turvottaa minua, joten olen senkin nipistänyt ihan minimiin. Kestääköhän tätä sitten se 10 vuotta. Tulen kyllä hulluksi ennen sitä.


      • onko tuttua?
        Annikki kirjoitti:

        Kyllä ihan samoja oireita on kokoajan. Käytän geeliä ja laastaria vuorotellen. Minulle v-vuodet tulivat keinotekoisesti aikaisemmi, kun poistettiin kohtu ja munasarjat, olen vasta 46 v.
        Yöllä jalat ovat levottomat, varsinkin jumpan tai tanssi-illan jälkeen. Ei oikein mikään tahdo huvittaa, en jaksa lukea, vaikka se oli aikaisemmin intohimo. Ärsyynnyn helposti ja varsinkin paha siivo ärsyttää. Loukkaannun myös todella helposti, jos joku sanoo vähänkin poikkipuolisesti. Nuo estrogeenit ei kovin paljon auta, muuhun kuin tuohon hikoiluun. Mutta esterogeeni turvottaa minua, joten olen senkin nipistänyt ihan minimiin. Kestääköhän tätä sitten se 10 vuotta. Tulen kyllä hulluksi ennen sitä.

        tuo jalkojen levottomuus on inhottavaa ja välillä kihelmöi ja kylä vaan auttaa.Menenkin parvekkeelle paljain jaloin talvellakin välillä.Ihmettelen kun jalat kestääkin kylmää niin paljon.
        Voin istua myös tuijottaen ulos tekemättä mitään vaikka kuinka kauan!Lukemiset ei kiinnosta keskittymisvaikeuksien takia.
        Se tässä on hyvä kun välillä tuntuu että kaikki hyvin ettei koko ajan ole raskasta.Korvaushoito turvotti minullakin ja en saanu painoa alas,lopetin sen ja liikun paljon nyt.Sekin on kumma tunne jos paljon ihmisiä ja tulee sellanen olo että yrittää nopeasti kuin paniikissa puhua että varmasti menee jokaiselle perille,tulee kumma olo ja vasta yksin ollessa rauhottuu!


      • Samoin 51v.

        Aivan kuin olisin omaa tarinaani lukenut. Minä, joka olen 40 vuotta aina lukenut iltaisin, rentoutuakseni päivän päätteeksi, niin nykyisin ei ajatus seuraa ollenkaan tekstiä, harhailee missä sattuu. (Ilta lukemistoni on aina ollut kevyttä luettavaa)

        Kaiken muun lisäksi suolen toiminta on muuttunut jopa ongelmalliseksi. Turvonnut olo, kipeä vatsa ja suoli toimii erittäin laiskasti, huh..huh. Se vaivaa ehkä eniten näissä vuosissa, lihaskipujen ja tokkuraisen olon lisäksi.


      • Haisuli
        Annikki kirjoitti:

        Kyllä ihan samoja oireita on kokoajan. Käytän geeliä ja laastaria vuorotellen. Minulle v-vuodet tulivat keinotekoisesti aikaisemmi, kun poistettiin kohtu ja munasarjat, olen vasta 46 v.
        Yöllä jalat ovat levottomat, varsinkin jumpan tai tanssi-illan jälkeen. Ei oikein mikään tahdo huvittaa, en jaksa lukea, vaikka se oli aikaisemmin intohimo. Ärsyynnyn helposti ja varsinkin paha siivo ärsyttää. Loukkaannun myös todella helposti, jos joku sanoo vähänkin poikkipuolisesti. Nuo estrogeenit ei kovin paljon auta, muuhun kuin tuohon hikoiluun. Mutta esterogeeni turvottaa minua, joten olen senkin nipistänyt ihan minimiin. Kestääköhän tätä sitten se 10 vuotta. Tulen kyllä hulluksi ennen sitä.

        Hikikin haisee kainaloissa pistävälle, kuten teini-ikäisenä.
        Olen hionnut koko ikäni kainaloista, mutta nykyisin se haju on pistävän voimakasta, kuin teini-ikäisenä.n.35v tässä välillä hikoiluni ei ole ollenkaan häirinnyt, mutta nyt..huh..huh. aina pesulla.
        Johtuneeko haju-aistin muutoksesta vai mistä?


    • Outoa

      Minä saan hikoilu puuskia aamuisin.

      Yöllä en juurikaan herää hikoiluun, mutta aamulla, kun juon vaikka lasillisen vettä, niin tuntuu että se kaikki neste tulee puolen tunnin sisällä ihon huoikosista ulos. (Vaihdevuosi oireitako vai mitä?)Päivisin hkoilua ei juurikaan sitten ole.

      Kummallisen voimakasta jännittyneisyyttä on myös ilmestynyt kuvioihin viimeisen vuoden aikana, enkä millään keksi miksi jännitän, kun siihen ei ole mitään syytä. ( Lieneekö tämäkin vv. oireita, jos niin mikähän siihen auttaa? Tuntuu, että erakoidun noiden vaivojen takia)

      • 45-vuotta

        Nämä oireet alkoi minulla kuin salama kirkkaalta taivaalta olin silloin 44v, normaalit niukat kuukautiset muuttui erittäin runsaiksi, niin ettei töihin voinut mennä, unettomuutta ilmaantui samaan aikaan, kävin kovilla kierroksilla (raskaan työn ja ison perheen rinnalla jumppasin lähes joka ilta)hain siis ahdistuneisuuteen hyvää oloa. Sain terolut keltarauhashormoonia, joka kyllä tasasi kuukautiset, mutta lisäsi painoa ja teki masentuneeksi. Lopetin hormoonit ja nyt kuukautiset tulee normaalina, mutta olo on kaksi viikkoa kuukaudesta aivan käsittämätön, ei meinaa töissä pystyä käymään. Päätä puristaa, hikoiluttaa, olen erittäin kiukkuinen, toisinaan taas aivan saamaton ja mikään ei tunnu miltään. Lisäksi olen ruvennut sairastelemaan flunssaa tavallista enemmän, ja en tahdo kestään mitään paineita/stressiä. Kunto pitäisi muuten olla erittäin hyvä urheilun vuoksi. Ennen tätä ei ole ollut mitään ongelmia ei henkisellä eikä fyysisellä tasolla. Kait sitä tullaan mummoikään (ei mikään ihmekkään kun viiden lapsen mummi jo ollaan...)


      • Kesänuha
        45-vuotta kirjoitti:

        Nämä oireet alkoi minulla kuin salama kirkkaalta taivaalta olin silloin 44v, normaalit niukat kuukautiset muuttui erittäin runsaiksi, niin ettei töihin voinut mennä, unettomuutta ilmaantui samaan aikaan, kävin kovilla kierroksilla (raskaan työn ja ison perheen rinnalla jumppasin lähes joka ilta)hain siis ahdistuneisuuteen hyvää oloa. Sain terolut keltarauhashormoonia, joka kyllä tasasi kuukautiset, mutta lisäsi painoa ja teki masentuneeksi. Lopetin hormoonit ja nyt kuukautiset tulee normaalina, mutta olo on kaksi viikkoa kuukaudesta aivan käsittämätön, ei meinaa töissä pystyä käymään. Päätä puristaa, hikoiluttaa, olen erittäin kiukkuinen, toisinaan taas aivan saamaton ja mikään ei tunnu miltään. Lisäksi olen ruvennut sairastelemaan flunssaa tavallista enemmän, ja en tahdo kestään mitään paineita/stressiä. Kunto pitäisi muuten olla erittäin hyvä urheilun vuoksi. Ennen tätä ei ole ollut mitään ongelmia ei henkisellä eikä fyysisellä tasolla. Kait sitä tullaan mummoikään (ei mikään ihmekkään kun viiden lapsen mummi jo ollaan...)

        Kun nenä paljon vuotaa, voi johtua vaihdevuosistakin. Olen huomannut, että kuumien aaltojen jälkeen yskittää ja nenää täytyy niistää. Limakalvot kuivuvat nenässäkin.


    • milli

      tehdään myös Gallup mitä käytät?

      • Huh, hellettä

        ...estrogel geeliä, mutta eipä tuosta kummoistakaan apua tunnu olevan näihin oireisiin. Päänsärkyä siitä taitaa vaan tulla.

        Onkohan noissa estrogeeli-valmisteissa paljonkin eroja? Voisikko kenties joku toinen valmiste auttaa paremmin?


      • geeli
        Huh, hellettä kirjoitti:

        ...estrogel geeliä, mutta eipä tuosta kummoistakaan apua tunnu olevan näihin oireisiin. Päänsärkyä siitä taitaa vaan tulla.

        Onkohan noissa estrogeeli-valmisteissa paljonkin eroja? Voisikko kenties joku toinen valmiste auttaa paremmin?

        Sain gyneltä Divigel 0,1 % geeliä ja kyllä kuumat aallot lähti,no-joskus tulee satunnaisia puuskia mut vuoden yritin olla ilman ja ei tullu mitään!!

        Minulta on leikattu kaikki pois -93 ja olen seljälkeen syönyt erilaisia pillereitä ja laastaria kokeiltiin,ja kun syön noihin verisuonisairauksiin paljon lääkkeitä,ajattelin et geeli on paras,ei rasita enää maksaa niin paljon.

        Laitan aamuisin käsivarsiin tms,sääriin ja se kuivuu hetkessä ja nukun paremmin kun ei herää hikipuuskiin.Kyllä tää naisen elämä on kamalaa,voi kun vois siirtää noille miehille edes pikkaisen...


      • pelkkä kysymysmerkki
        geeli kirjoitti:

        Sain gyneltä Divigel 0,1 % geeliä ja kyllä kuumat aallot lähti,no-joskus tulee satunnaisia puuskia mut vuoden yritin olla ilman ja ei tullu mitään!!

        Minulta on leikattu kaikki pois -93 ja olen seljälkeen syönyt erilaisia pillereitä ja laastaria kokeiltiin,ja kun syön noihin verisuonisairauksiin paljon lääkkeitä,ajattelin et geeli on paras,ei rasita enää maksaa niin paljon.

        Laitan aamuisin käsivarsiin tms,sääriin ja se kuivuu hetkessä ja nukun paremmin kun ei herää hikipuuskiin.Kyllä tää naisen elämä on kamalaa,voi kun vois siirtää noille miehille edes pikkaisen...

        olen 52 ,käytän laastaria kuumien aaltojen takia.
        Minulla ei ole masennusta,ahdistusta,alakuloisuutta tai mitään psyykejuttuja.Ainoastaan iltaisin väsyttää kun ei jaksa tehdä kaikkea mitä haluaisi.
        Minua ei ärsytä ihmiset tai mikään mukaan asia yhtään enenpää kuin ennenkään.Ihmettelen lähinnä tätä vanhenemista kun ei ole energiaa tehdä käsitöitä tai muuta mukavaa.Näkö on huonontunut kahdessa vuodessa tajuttomasti ettei rakkaasta lukuharrastuksesta saa irti mitään,eikä iltaisin tahdo jaksaa lukeakkaan.Fyysisiä oireita tämä on tuonut paljon :sydänoireet rytmihäiriöt,tykytys,vatsaoireet,korkea verenpaine(ennen matala),laastari vei osan kuumista aalloista.Laastari ei ole lisännyt itselläni painoa.


    • 46 v.

      Vaihdevuodet alkaneet vai jotain muuta ? Olen jo useamman kuukauden jahkaillut ja päättänyt iltaisin että huomenna etsin töitä tai suursiivoan. Mutta kun aamu valkenee olen taas samassa lähtöpisteessä kuin etellis päivänä. Siivoankin noin suurinpiirtein jotta näyttäis siistiltä koti. Ristikoita täytin vielä muutama kuukausi ahkerasti- ei enää jaksa kiinnostaa. Tv.tä katselen sillai että kohta huomaan ohjelman loppuneen-missä ajatukset oikein hortoilee "en nähnyt tavallaan koko ohjelmaa". Iltapäivisin lähes päivittäin olen jännittynyt ja jotenkin kireä kuin kipsissä.

      • aamusta reippaalle

        lenkille, niin saat paljon enemmän päivän aikana aikaiseksi. Kokeile, niin yllätyt!


      • men-o pause

        Kiitos, osasit kuvailla minua paremmin kuin mina itse :) Juuri tuollaista menoa se on taallakin.
        Huominen on aina niin toivoa taynna.

        En ole masentunut, mutta
        paatoksenteko on vaikeaa pienissakin asioissa.
        Jarjestelykyky on kadonnut.
        Keskittymiskyky on huonontunut.
        Artyneisyys on lisaantynyt (varsinkin miestani kohtaan)

        Varsinaisia menopaussin fyysisia oireita (kuumia aaltoja) ei pahemmin ole, paitsi rinta on aina kipea ja turvonnut. Olin viiden vuoden tamoksifeenikuurilla ja silloin oli oikein hyva olo, nyt on koko ajan kuin nuorempana menkkojen edella.


      • 46 v.
        aamusta reippaalle kirjoitti:

        lenkille, niin saat paljon enemmän päivän aikana aikaiseksi. Kokeile, niin yllätyt!

        En omista autoa ja käyn lähes päivittäin lenkillä noin kolme kertaa. Lähi kauppa on n. 3km.päässä ja sen takia käyn lähes joka päivä ostamassa mm. maitoa kun en jaksa kantaa paljon kerrallaan. Busseja ei kulje usein ja kaiken lisäksi saattelen ja meen vastaan ekaluokkalaista lastani päivittäin. -ei pitäis olla liikunnanpuutetta n. 12kmper päivä.


      • laulaja viihdevuosien kourissa
        men-o pause kirjoitti:

        Kiitos, osasit kuvailla minua paremmin kuin mina itse :) Juuri tuollaista menoa se on taallakin.
        Huominen on aina niin toivoa taynna.

        En ole masentunut, mutta
        paatoksenteko on vaikeaa pienissakin asioissa.
        Jarjestelykyky on kadonnut.
        Keskittymiskyky on huonontunut.
        Artyneisyys on lisaantynyt (varsinkin miestani kohtaan)

        Varsinaisia menopaussin fyysisia oireita (kuumia aaltoja) ei pahemmin ole, paitsi rinta on aina kipea ja turvonnut. Olin viiden vuoden tamoksifeenikuurilla ja silloin oli oikein hyva olo, nyt on koko ajan kuin nuorempana menkkojen edella.

        Minulla on ihan selvästi kauheat vaihdevuodet, vai mitä arvelette seuraavasta.
        Koko päivän vuorottelee jatkuvasti hytisevä kylmyys ja kova kuumuus, hiki valuu noronaan joka paikasta.
        Aloitekyvyttömyys ja kova väsymys, nukun jopa 17 tuntia vrk.
        Olen käyttänyt Menohoppia tähän asti. Olen 52 vuotias.
        Minulla on lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta, masennus, diabetes, verenpainetauti, colitis ulcerosa, siis kortisonihoito, refluxitauti, migreeni ja fibromyalgia.
        Olen ammatiltani kotiavustaja.
        Ravaan noin 5 km päivittäin paikasta toiseen jalan.
        Hiki virtaa. Kun tulen kotiin klo 16 paikkeilla, kaadun petiin ja nukun 3 tuntia, iltoimet ja petiin takas.
        Tätä perjantaihin asti, ja sitten 15 tunnin unet.
        Ja päiväunet päälle.
        Mitäs sanotte, pitäiskös tehä jotakin ?
        Aloitin terolutin ja divigelin taas.
        Aikaisemmin piti migreenin takia jättää pois.
        Minulla on siis kohtu, ja se se vasta pirullista näyttää olevankin, tää vaihdevuosien hoito sen kanssa.
        Välillä kuukautiset, julmat ja sitten taas ei mitään.
        Voiskos joku neuvoa.
        Olen syönyt antioksidanttikuurit ja homeopatiat käynyt läpi.
        Kyllä tää on yhtä helvettiä näköjään.
        Mulla on kaksi dosettiakin jo, toisessa lääkkeet ja toisessa vitamiinit.
        Olen hakenut osa-aikaeläkettä, koska suurin osa ajastani menis unessa paremminkin.
        Kaiken lisäksi minun pitäisi silloin tällöin laulaakin, olen näet laulaja.
        Vaikeaa on, ja voitte kuvitella, mitä tämä kaikki minulta vaatii.
        Joten, jos on pelkät vaihdevuodet, kyllä kai niistä selviää sentään.


    • milli

      mulla on ZUMENON TABL.aika hyvin ovat sopineet olen 42v kaikkileikattu kasvaimien takia.

      • ihaa

        Näin tein,en enää jaksanut muuten. Nyt on tosin mennyt vasta vähän aikaa niiden aloittamisesta,ehkä vähän parempi olo jo on. Vaan nyt reistaa kroppa,pelottavastikin. Pää puutuu ja koko ranka prakaa jotenkin.Huimausta on,niska natisee,ja naamaakin jotenkin puuduttaa?!Rytmihäiriöt ovat tulleet tutuiksi,tai paremminkin jonkinlaiset tiheälyöntisyyskohtaukset, niitä olen panikoinutkin jopa, tutkimukset tämän vaivan tiimoilta ovat tulossa kylläkin.En aio olla
        niitä urheita jotka kaiken kestävät,urisematta
        ja irvissähampain,vaan toki varmaan oireettomiakin kanssasisaria löytyy.


      • minulla
        ihaa kirjoitti:

        Näin tein,en enää jaksanut muuten. Nyt on tosin mennyt vasta vähän aikaa niiden aloittamisesta,ehkä vähän parempi olo jo on. Vaan nyt reistaa kroppa,pelottavastikin. Pää puutuu ja koko ranka prakaa jotenkin.Huimausta on,niska natisee,ja naamaakin jotenkin puuduttaa?!Rytmihäiriöt ovat tulleet tutuiksi,tai paremminkin jonkinlaiset tiheälyöntisyyskohtaukset, niitä olen panikoinutkin jopa, tutkimukset tämän vaivan tiimoilta ovat tulossa kylläkin.En aio olla
        niitä urheita jotka kaiken kestävät,urisematta
        ja irvissähampain,vaan toki varmaan oireettomiakin kanssasisaria löytyy.

        Samantyyppistä ongelmaa minullakin.

        Välillä tuntuu, että kuuluuko nämä vaihdevuosi ongelmiin lainkaan, kun niistä vähemmän puhutaan.

        Usein näkee keskusteltavan kuumista aalloista ja unettomuudesta, mutta taitaa jäädä sivummalle nämä psyyken puolen ongelmat. Kuinka yleistä mahtaa olla kaikki jännitykset, masentuneisuudet, aloitekyvyttömyydet ym.

        Minusta itsestäni tuntuu, että hikipuuskista on lääkärin vastaanotolla helpompaa jutella, kuten myös lääkärin on selkeämpää ymmärtää, että ne ovat selkeästi vv.oireita.
        Voi olla että nämä mieliala jutut ovat aikaa vievämpiä lääkärillekkin vastaanotolla käsiteltäväksi, kun tahtoo se aika olla kovinkin rajallista siellä.


      • ainoa ja oikea
        minulla kirjoitti:

        Samantyyppistä ongelmaa minullakin.

        Välillä tuntuu, että kuuluuko nämä vaihdevuosi ongelmiin lainkaan, kun niistä vähemmän puhutaan.

        Usein näkee keskusteltavan kuumista aalloista ja unettomuudesta, mutta taitaa jäädä sivummalle nämä psyyken puolen ongelmat. Kuinka yleistä mahtaa olla kaikki jännitykset, masentuneisuudet, aloitekyvyttömyydet ym.

        Minusta itsestäni tuntuu, että hikipuuskista on lääkärin vastaanotolla helpompaa jutella, kuten myös lääkärin on selkeämpää ymmärtää, että ne ovat selkeästi vv.oireita.
        Voi olla että nämä mieliala jutut ovat aikaa vievämpiä lääkärillekkin vastaanotolla käsiteltäväksi, kun tahtoo se aika olla kovinkin rajallista siellä.

        Vaihdevuosioireisiin kuuluu melkein aina psyykepuolen ongelmat on siis asiaan kuuluvaa, mikä sinänsä on jo hyvä tietää. Valitettavasti se johtuu hormoonitasapainon epätasapainosta eikä mieliala lääkkeillä saa kun hetkellisesti hyvän olon. Estrogeenin matala taso usein aiheuttaa esim. masennusta, oikea hoito on geeli tai laastari. Jos kuitenkin kuukautiset vielä tulevat ja "kaikki" on tallella suosittelee lääkäri usein yhdistelmähoitoa, koska keltarauhashormooni suojaa kohtua limakalvon liikakasvulta ja estrogeeni taas rintoja yms. limakalvoa. Yksi vaihtoehto on yrittää kestää vaivat ne menee kyllä aikanaan ohi, vaan kuinka moni meistä pystyy täysipainoisesti työssä käymään kun elämä on aivan mitään sanomatonta ja laatu erittäin heikkoa? Itse painiskelen samojen asioiden kanssa, olen nyt kokeilemassa Menofem valmistetta, olen 45-vuotias.


      • sitä se on

        ja ajatusten harhailu,keskittymiskyvyttömyys ja mikään ei kiinnosta,olla möllöttäs vaan.


      • Estrogeenista
        sitä se on kirjoitti:

        ja ajatusten harhailu,keskittymiskyvyttömyys ja mikään ei kiinnosta,olla möllöttäs vaan.

        Millaisia kokemuksia teillä on korvaushoidoista? Auttaako se myös tuohon psyyken puoleen?

        Jostain pitäisi saada puhtia tähän alakuloon!


      • pikkuminä
        sitä se on kirjoitti:

        ja ajatusten harhailu,keskittymiskyvyttömyys ja mikään ei kiinnosta,olla möllöttäs vaan.

        Minulla oli pari muutaman viikon hikoilujaksoa ja kuvittelin sen menevän näin kivasti. Mutta viime lokakuussa se alkoi todenteolla. Ihmettelin miksi herään järkyttävään ahdistuksen tunteeseen kuin kaikki maailman murheet olis mun päällä ja sitten se hiki päälle ja kohta vilu ja kohta ahdistus ja taas hiki... Aloin selvästi masentua, en jaksanut keskittyä, en paljon jutella mitään, outo hiljaisuus ympäröi minut. Tällä viikolla hain estrogenia ja odotan, että elämä hymyilee pian.En olisi ikiknä uskonut kuinka karseeta voi olla vaihdevuodet.


      • onko tuttua
        Estrogeenista kirjoitti:

        Millaisia kokemuksia teillä on korvaushoidoista? Auttaako se myös tuohon psyyken puoleen?

        Jostain pitäisi saada puhtia tähän alakuloon!

        tunteita kun maailmanloppu olis tulossa ja hetkessä taas kaikki hyvin!Eikä jaksa mitään,ihan kun odottas jotain mutta mitä?


      • pikkuminä
        pikkuminä kirjoitti:

        Minulla oli pari muutaman viikon hikoilujaksoa ja kuvittelin sen menevän näin kivasti. Mutta viime lokakuussa se alkoi todenteolla. Ihmettelin miksi herään järkyttävään ahdistuksen tunteeseen kuin kaikki maailman murheet olis mun päällä ja sitten se hiki päälle ja kohta vilu ja kohta ahdistus ja taas hiki... Aloin selvästi masentua, en jaksanut keskittyä, en paljon jutella mitään, outo hiljaisuus ympäröi minut. Tällä viikolla hain estrogenia ja odotan, että elämä hymyilee pian.En olisi ikiknä uskonut kuinka karseeta voi olla vaihdevuodet.

        Minä taas, puolitoista viikoa olen laittanut geeliä ja vielä ei hirveen paljoa ole tapahtunut. Hieman kyllä mieli on jo pirteämpi ja olen oikeastaan iloinen.Mutta ne hikoilut yöllä ja yhtäkkiä naama punaisena päivällä... Kuinkahan kauan pitää odottaa ja onkohan mahdollista, että tämä lääke ei tehoakkaan minuun. Odottelen!!


      • Irene-56
        ihaa kirjoitti:

        Näin tein,en enää jaksanut muuten. Nyt on tosin mennyt vasta vähän aikaa niiden aloittamisesta,ehkä vähän parempi olo jo on. Vaan nyt reistaa kroppa,pelottavastikin. Pää puutuu ja koko ranka prakaa jotenkin.Huimausta on,niska natisee,ja naamaakin jotenkin puuduttaa?!Rytmihäiriöt ovat tulleet tutuiksi,tai paremminkin jonkinlaiset tiheälyöntisyyskohtaukset, niitä olen panikoinutkin jopa, tutkimukset tämän vaivan tiimoilta ovat tulossa kylläkin.En aio olla
        niitä urheita jotka kaiken kestävät,urisematta
        ja irvissähampain,vaan toki varmaan oireettomiakin kanssasisaria löytyy.

        Minulla myös mielialalääkkeet, mutta olen juuri lopettamassa niiden käytön tokkuraisuuden vuoksi. Kuumia aaltoja,masentaa,
        suuta kuivaa yms. Käytän Progynovaa vaihdevuosiin, minulta kohtu poistettu, olen
        aloittanut niiden käytön kuukausi sitten,
        heräilyt loppuivat siihen. Voimia vaan kaikille
        vaihdevuosi oireista kärsiville.


      • pikkuminä
        pikkuminä kirjoitti:

        Minä taas, puolitoista viikoa olen laittanut geeliä ja vielä ei hirveen paljoa ole tapahtunut. Hieman kyllä mieli on jo pirteämpi ja olen oikeastaan iloinen.Mutta ne hikoilut yöllä ja yhtäkkiä naama punaisena päivällä... Kuinkahan kauan pitää odottaa ja onkohan mahdollista, että tämä lääke ei tehoakkaan minuun. Odottelen!!

        No niin nyt olen käyttänyt geeliä kolme viikkoa ja uskomatonta mutta totta, en itseäni tuntisi samaksi ihmiseksi, joka jo melkein toivotteli taannoin itselleen kuolemaa. Hikoilut ovat melkein loppuneet ja elämä on kivaa. Ainut pieni haittapuoli on kun vähän on paino noussut, mutta täytyy jättää herkkuja pois. Aivan uskomattomalta tuntuu kun on niin hirveen iloinen mieli!!!


      • Aamuahdistus
        pikkuminä kirjoitti:

        Minulla oli pari muutaman viikon hikoilujaksoa ja kuvittelin sen menevän näin kivasti. Mutta viime lokakuussa se alkoi todenteolla. Ihmettelin miksi herään järkyttävään ahdistuksen tunteeseen kuin kaikki maailman murheet olis mun päällä ja sitten se hiki päälle ja kohta vilu ja kohta ahdistus ja taas hiki... Aloin selvästi masentua, en jaksanut keskittyä, en paljon jutella mitään, outo hiljaisuus ympäröi minut. Tällä viikolla hain estrogenia ja odotan, että elämä hymyilee pian.En olisi ikiknä uskonut kuinka karseeta voi olla vaihdevuodet.

        Minulla myös tuo, että herätessä olen erittäin ahdistunut.


    • nainen 56

      alkoi sydämentykytykset ja muljahtelut.Yöllä hikinen rintojen välistä, niskassa, otsassa.Mieliala maassa. Välillä paniikkiakin.
      Paikat kipeät ja muuten sellainen tunne ettei ollut enään terveen oloinen.Kävin lääkärissä. Kutsuivat sitä stressiksi, sain nukahatamislääkettä(univaikeuksia oli myös).
      Lopuksi hakeudin gynekologille ja hän sanoi heti että jaahas, vaihdevuodethan tässä kiusaa.Sain estrogeliä ja terolutia ja heti helpotti.Kuusi vuotta on kulunut ja olen ehtinyt kokeilla eri merkkisiä hormoneja. Tällä hetkellä Indivina vuodoton hoito johon olen tyytyväinen.Ei olo ole mitenkään kuin ennen 50 vuotta, mutta jotenkin yritän pinnistellä eteenpäin.Olen pariin kertaan yrittänyt lopettaa hormonit, mutta olo vaan huononee taas. Kuumia aaltoja minulla ei pahemmin ole ollut, kuin tätä että hikoilen herkemmin.
      Nämä sydänvaivat , mieliala- ja unihäiriöt ovat olleet pahempia.

      • sydämestäkö?

        Minulla myös noita sydänvaivoja ja olen väsynyt,ei ota sydämestä eikä hengästytä lenkillä (ne vähäset joita teen)mutta tuntuu ettei jaksais lähteä mihinkään ja kun lähtee tuntuu ettei jaksa kävellä kun jalat on kankeat ja raskaat.Kunto pysyy huonona tällätavoin!


      • täälläkin
        sydämestäkö? kirjoitti:

        Minulla myös noita sydänvaivoja ja olen väsynyt,ei ota sydämestä eikä hengästytä lenkillä (ne vähäset joita teen)mutta tuntuu ettei jaksais lähteä mihinkään ja kun lähtee tuntuu ettei jaksa kävellä kun jalat on kankeat ja raskaat.Kunto pysyy huonona tällätavoin!

        Samoin minulla. Kummallista, ettei sitä saa potkittua itseään liikkeelle vaikka kuinka yrittäisi. Ei ennen ollut tämmöistä, vaikka oli esim. hieman flunssainen ja raihnainen olo, niin sittenkin sitä lähti lenkille. Mutta nyt ei vaan saa itseään liikkeelle, kuin silloin tällöin, vaikka halua liikkumiseen olisi.

        Asuisitpa sinä naapurissa, niin raahustettaisiin, jos ei pitempiä lenkkejä, niin vaikka talo ympäri pari kertaa päivässä.

        Yritetään kumminkin, jospa tästä kunto pikkuhiljaa alkaa kohentumaan :)


      • MILLI
        täälläkin kirjoitti:

        Samoin minulla. Kummallista, ettei sitä saa potkittua itseään liikkeelle vaikka kuinka yrittäisi. Ei ennen ollut tämmöistä, vaikka oli esim. hieman flunssainen ja raihnainen olo, niin sittenkin sitä lähti lenkille. Mutta nyt ei vaan saa itseään liikkeelle, kuin silloin tällöin, vaikka halua liikkumiseen olisi.

        Asuisitpa sinä naapurissa, niin raahustettaisiin, jos ei pitempiä lenkkejä, niin vaikka talo ympäri pari kertaa päivässä.

        Yritetään kumminkin, jospa tästä kunto pikkuhiljaa alkaa kohentumaan :)

        Kyllä se niin on,että taitaisi ne hormooni valmisteet monia auttaa tai ainaskii mielialaa kohottaa:)


      • siinäpä se
        MILLI kirjoitti:

        Kyllä se niin on,että taitaisi ne hormooni valmisteet monia auttaa tai ainaskii mielialaa kohottaa:)

        pulma juuri onkin otatko vai kestätkö, haittapuolensa molemmilla....


      • Auttoiko?
        MILLI kirjoitti:

        Kyllä se niin on,että taitaisi ne hormooni valmisteet monia auttaa tai ainaskii mielialaa kohottaa:)

        Kertokaa saitteko apua masennukseenne juuri korvaushoidosta? Jos, niin kuinka pian oireet alkoivat helpottaa?

        Mieliala lääkkeitäkään ei oikein viitsisi alkaa käyttämään, koska tämä alakulo on selkeästi alkanut vaihdevuosi iässä.

        Jos vv:iin kuuluu myös masennus, niin eikös siinätapauksessa juuri korvaushoito olisi täsmälääke, eikä mielialalääkkeet? ( Jos korvaushoito korjaa myös mielialaa)


      • MILLI
        Auttoiko? kirjoitti:

        Kertokaa saitteko apua masennukseenne juuri korvaushoidosta? Jos, niin kuinka pian oireet alkoivat helpottaa?

        Mieliala lääkkeitäkään ei oikein viitsisi alkaa käyttämään, koska tämä alakulo on selkeästi alkanut vaihdevuosi iässä.

        Jos vv:iin kuuluu myös masennus, niin eikös siinätapauksessa juuri korvaushoito olisi täsmälääke, eikä mielialalääkkeet? ( Jos korvaushoito korjaa myös mielialaa)

        Voihan korvaushoito auttaa myös masennukseen.itselläni iho ja hiukset paremman tuntuiset,mieli aina vaihdellut jo silloin kun mitään korvayshoitoa en käyttänyt.mutta kaikenkaikkiaan olo on aika hyvä,syön myös vitamiineja,ja lenkkeilen.


      • tietääkseni
        MILLI kirjoitti:

        Voihan korvaushoito auttaa myös masennukseen.itselläni iho ja hiukset paremman tuntuiset,mieli aina vaihdellut jo silloin kun mitään korvayshoitoa en käyttänyt.mutta kaikenkaikkiaan olo on aika hyvä,syön myös vitamiineja,ja lenkkeilen.

        Masennuksen aiheuttaa nimenomaan estrogeenin matala taso, estrogeeni on kuin koko nainen itse kaikkinensa, sen puute muuttaa koko ihmisen. Juuri eräs tutkimuskin osoitti miten esimerkiksi naiset reagoivat auton ratissakin nopeammin, kuin miehet nimenomaan estrogeenin ansiosta. Ja sen takia meidän miehet eivät kykene tekemään monia asioita yhtäaikaa, niinkuin me naiset. No tämä oli tälläinen vertailu, mutta itse kokeilisin mieluummin korvaushoitoa, kuin mielialalääkkeitä. Haittoja kummassakin....


      • kankeisiin jalkoihin
        täälläkin kirjoitti:

        Samoin minulla. Kummallista, ettei sitä saa potkittua itseään liikkeelle vaikka kuinka yrittäisi. Ei ennen ollut tämmöistä, vaikka oli esim. hieman flunssainen ja raihnainen olo, niin sittenkin sitä lähti lenkille. Mutta nyt ei vaan saa itseään liikkeelle, kuin silloin tällöin, vaikka halua liikkumiseen olisi.

        Asuisitpa sinä naapurissa, niin raahustettaisiin, jos ei pitempiä lenkkejä, niin vaikka talo ympäri pari kertaa päivässä.

        Yritetään kumminkin, jospa tästä kunto pikkuhiljaa alkaa kohentumaan :)

        Vaihdevuosien tiliin laitetaan liikaa vaivoja, jotka johtuvat hivenaineiden ja vitamiinien puutteesta ja väärästä ravitsemuksesta.
        Itselläni oli sekä magnesiuminpuutetta että myös raudanpuutetta (alta 110 arvot aiheuttavat oireita), oli sydänoireita, kankeutta ja nivelvaivoja. Nyt ovat hävinneet kun olen em. hivenaineita.
        Kannattaa hankkia tietoa näistä asioista, hyviä kirjoja on runsaasti tarjolla. Mm. sokeri vaikuttaa hyvin epäsuotuisasti hormonitasapainoon.


      • Vaivat parantaa
        kankeisiin jalkoihin kirjoitti:

        Vaihdevuosien tiliin laitetaan liikaa vaivoja, jotka johtuvat hivenaineiden ja vitamiinien puutteesta ja väärästä ravitsemuksesta.
        Itselläni oli sekä magnesiuminpuutetta että myös raudanpuutetta (alta 110 arvot aiheuttavat oireita), oli sydänoireita, kankeutta ja nivelvaivoja. Nyt ovat hävinneet kun olen em. hivenaineita.
        Kannattaa hankkia tietoa näistä asioista, hyviä kirjoja on runsaasti tarjolla. Mm. sokeri vaikuttaa hyvin epäsuotuisasti hormonitasapainoon.

        ainoastaan hauta mutta jokainen kai tuloo uskollaan autuaaks


      • tapaus sinänsä
        Vaivat parantaa kirjoitti:

        ainoastaan hauta mutta jokainen kai tuloo uskollaan autuaaks

        Uskomaton tapaus, valmis hautaan jo 50 senä jopa alle, minä en ainakaan! Suomi on hyvin kehittynyt maa lääketieteen suhteen apu löytyy lähes joka vaivaan, jopa näihin perhanan vaihdevuosioireisiin. Jokainen voi oikealla ravinnolla ja vitamiineilla vaikuttaa omaan hyvään oloonsa myös. Ei meidän tarvitse kärsiä, niinkuin ne naiset ennen vanhaan, jotka kaivoon hyppäsi kun olot oli niin kamalat eikä apua saanut.


      • ruoka on
        Vaivat parantaa kirjoitti:

        ainoastaan hauta mutta jokainen kai tuloo uskollaan autuaaks

        vitamiini ja hivenaineköyhää,vaikka toisin yritetään uskotella. Asiantuntijoiden mukaan esimerkiksi magnesiumin puute on todella yleistä!
        Ei ole kyse uskonasiasta, vaan konkretiasta, kun lisäämällä tiettyjä hivenaineita ravintooni on kuin kesäperhosella.
        Sokeri on toinen todella paha. Vielä sata vuotta sitten oli esimerkiksi diabetes jokseenkin tuntematon, sydäninfrartit harvinaisia. Mutta eipä silloin kansa syönyt sokeria.
        Terveisin Neitoperho 52 v


      • kesäperhosella!"
        ruoka on kirjoitti:

        vitamiini ja hivenaineköyhää,vaikka toisin yritetään uskotella. Asiantuntijoiden mukaan esimerkiksi magnesiumin puute on todella yleistä!
        Ei ole kyse uskonasiasta, vaan konkretiasta, kun lisäämällä tiettyjä hivenaineita ravintooni on kuin kesäperhosella.
        Sokeri on toinen todella paha. Vielä sata vuotta sitten oli esimerkiksi diabetes jokseenkin tuntematon, sydäninfrartit harvinaisia. Mutta eipä silloin kansa syönyt sokeria.
        Terveisin Neitoperho 52 v

        ---


      • Kristiinalta
        ruoka on kirjoitti:

        vitamiini ja hivenaineköyhää,vaikka toisin yritetään uskotella. Asiantuntijoiden mukaan esimerkiksi magnesiumin puute on todella yleistä!
        Ei ole kyse uskonasiasta, vaan konkretiasta, kun lisäämällä tiettyjä hivenaineita ravintooni on kuin kesäperhosella.
        Sokeri on toinen todella paha. Vielä sata vuotta sitten oli esimerkiksi diabetes jokseenkin tuntematon, sydäninfrartit harvinaisia. Mutta eipä silloin kansa syönyt sokeria.
        Terveisin Neitoperho 52 v

        Magnesiumin puutetta kuulemma aiheuttaa se, kun ruuassa on liikaa sokeria (liika insuliini syö magneesiumvarastoja). Ja sitten liika estrogeenikin aiheuttaa magnesiumin puutetta ja muidenkin kivennäis- ja hivenaineiden ja vitamiinien puutosta. Ainakin e-pillereiden estrogeeni. Näin väitetään, mutta en tiedä onko se kaikkien kohdalla näin.


    • Lämpöpatteri-52

      Minulla ei ole varsinaisia kuumia aaltoja,ei hikipuuskia vaan minulla kuuma koko ajan, yötä päivää, koskaa ei ole kylmä. Ei se hikeä ole, mutta on vaan niin kuuma. Kohtu on poistettu myoomien ja laskeuman vuoksi, munasarjat jätetty ja toimivat silloin vielä. En käytä hormooneja. Rinnat ovat turvoksissa ja kipeät koko ajan. Ylipainoa on noin 10-15 kg. Saamattomuus, aloitekyvyttömyys vaivaa, koko ajan väsyttää ihan kamalasti, niveliä särkee. Enemmän pitäisi liikkua. Syön terveellisesti ja monipuolisesti. Siideri pahentaa oireita, silloin alkaa hiki virrata, jos juon sitä. Siispä olen lopettanut. En tosin juonut kuin saunomisen jälkeen lasin tai kaksi. Olen jostain lukenut, että pitäisi juoda paljon ja antaa hien virrata silloin, kun on sen aika eli lenkillä ja saunassa, koska hikoilu on hyväksi. Onko vastaavassa tilanteessa olevia ja mitä olette tehneet ja oletteko saaneet avun?

      • Minulla

        Hikeä pukkaa jaksoittain, joitakin päiviä saattaa tosin olla välillä (jopa viikon verran), ettei hiki puuskia tule.

        Mutta nämä jännittyneisyys päivät, kuulunevatko nämäkin tähän ikään, ovat tosi huolestuttavia. Tuntuu että jokainen lihas on aivan kipsissä, jopa niin että jalkoja heikottaa, ja tälle ei voi itse mitään, vaikka kuinka yrittäisi rentoutua.

        Pelottaa, että sekoaako järkikin tässä mylläkässä.

        Kellään muilla vastaavanlaista jännittyneisyyttä? Mistä olette saaneet siihen apua?


      • jännittynyt minäkin
        Minulla kirjoitti:

        Hikeä pukkaa jaksoittain, joitakin päiviä saattaa tosin olla välillä (jopa viikon verran), ettei hiki puuskia tule.

        Mutta nämä jännittyneisyys päivät, kuulunevatko nämäkin tähän ikään, ovat tosi huolestuttavia. Tuntuu että jokainen lihas on aivan kipsissä, jopa niin että jalkoja heikottaa, ja tälle ei voi itse mitään, vaikka kuinka yrittäisi rentoutua.

        Pelottaa, että sekoaako järkikin tässä mylläkässä.

        Kellään muilla vastaavanlaista jännittyneisyyttä? Mistä olette saaneet siihen apua?

        minullakin on noita jännityneisyyspäiviä kaiken muun lisäksi. Luulin sen johtuvan kovasta jumpasta kun hartiat niska jalat selkä poskilihakset kaikki jännittyy, niin että heikottaa. Sitä ei kuitenkaan tule kuin tiettyyn aikaan kuukaudesta. Ilmeisesti sekin kuuluu tähän vaihdevuosijuttuun tiedä häntä. Olen 45-vuotias muuten terve ja onnellinen ihminen. Aivan samaa välillä mietin että sekoaako tässä vielä? Ennen ei minulla ole ollut mitään ongelmia psyykepuolen kanssa.


      • sitä se on
        jännittynyt minäkin kirjoitti:

        minullakin on noita jännityneisyyspäiviä kaiken muun lisäksi. Luulin sen johtuvan kovasta jumpasta kun hartiat niska jalat selkä poskilihakset kaikki jännittyy, niin että heikottaa. Sitä ei kuitenkaan tule kuin tiettyyn aikaan kuukaudesta. Ilmeisesti sekin kuuluu tähän vaihdevuosijuttuun tiedä häntä. Olen 45-vuotias muuten terve ja onnellinen ihminen. Aivan samaa välillä mietin että sekoaako tässä vielä? Ennen ei minulla ole ollut mitään ongelmia psyykepuolen kanssa.

        ja myös kaulalihakset mulla jumissa niin ettei henki kulje siis ajottain.


    • Vasta alkaja

      Loistava ketju!!Nostelen

    • Elämä levällään

      Samoja oireita täälläkin :-(

    • 19.2.

      50 v, kuukautiset puoli vuotta sitten, sydän muljuu ahdistaa ja pelottaa kaikki.
      Välillä kova stressi päällä on syytä tai ei. Löytyykö muita samoista oireista kärsiviä?
      En tiennyt että vaihdevuosissa voi olla näin toivoton olo, kuumia aaltoja ei ole ainakaan vielä.

    • Äitykkä

      19.2 lue keskustelu Livial hormonista

    • 54 v. kehäkärtty

      Nivel-ja lihassärkyjä, mielialanvaihteluita, unettomuutta, yöheräilyä, kuumia aaltoja, hikoilua, ärtyneisyyttä, räjähdysalttiutta, lihomista, seksuaalista haluttomuutta, limakalvojen kuivumista...

      Kaikki tuli nopeasti ja aika nopeasti hain myös korvaushoidon.
      Mikään ei ole niin kuin ennen vaihtareita. Korvaushoito pitää elossa ja kasassa.
      Oireita on, mutta loivemmin. Pärjään ja minun kanssa pärjää.
      Seksikin toimii, mutta ihan siihen aikuisen naisen intohimoon en taida enää päästä.

      Ajoittain aina kokeilen pärjäänkö ilman hormoneja, mutta oireet palaavat heti täydellä laidalla. Äitini oli pitkälle yli kuuskymppinen, ennen kuin helpotti.

      • sikinsokin40

        Kehäkärtty: Mikä hormoonivalmiste sulla on käytössä?


      • kehäkärtty
        sikinsokin40 kirjoitti:

        Kehäkärtty: Mikä hormoonivalmiste sulla on käytössä?

        Estrena iholle ja hormonikierukka, lisäksi vagifem ja liukua tarvittaessa.


    • Äitykkä

      Tervetuloa Menopaussi facebook ryhmään. Suljettu ryhmä, voimme keskustella ja antaa vinkiiä ja ennen kaikkea vertaistukea! Huoh!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe