Elohiiri silmässä

Kuukausi jo

Heippa, mulla on ollut jo kuukauden elohiiri silmissä. Jonain päivinä se nykii vähemmän, joskus enemmän. Vaiva ilmestyi kun oli paljon stressiä ja vietin 12h päivässä koneella. Osaako joku sanoa koska tulisi mennä lääkäriin? Sinänsä ilmeisesti harmiton vaiva, mutta ärsyttää vaan kun se on silmässä.

91

186371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itselläni oli

      muinoin sama vaiva, ja se kesti varmaan vuoden päivät. Lääkärissä kävin, mutta lääkärit eivät voi asialle mitään, sillä eihän lääkettä ole. Hermo siellä nykii. Kannattaa todella lepuuttaa silmiä, jos haluaa sen joskus lakkaavan...! Ilmiö uusii helposti, kun sen saa loppumaan. Siis vaikka vuosienkin päästä.

      Lääkäri suositteli minulle jääpalalla painamista. Itselläni oli myös silmäkulmassa. Kylmä ja painava liike on siis avuksi- ehkä.

    • Mika82

      Minulla on ollut sama vaiva jo yli neljä kuukautta. Elohiiri on vasemman silmäni yläluomessa. Se harvoin pitää taukoa ja alan olla jo aika väsynyt siihen. Täytyisi kokeilla jotain keinoa. Se on todella häiritsevä.
      Kalsiumin sun muiden hivenaineiden popsiminen on joillekin auttanut, täytynee kokeilla.

    • mara

      Niin minulla oli myös elohiiri jatkuvasti. Toinen oire oli kamala takapaivosärky aamuyöllä. Pääsin magneettikuvaan ja löytyi hyvänlaatuinen kasvain päästä. En halua pelotella. Jos sinulla ei muuta vaivaa ole niin eiköhän se aikanaan lakkaa tai sitten sen kanssa oppii elämään.

      • kaisa2

        minäkään en halua pelotella, mutta minullakin oli elohiiri silmässä todella usein.Tuli ja meni ja kesti välillä useamman tunnin, sitten oli taas päiviä poissa. Minultakin löydettiin kasvain päästä, joka painoi kolmoishermoa ja kasvohermoa, joista nykiminen sitten johtui. Jos vaiva jatkuu toistuu ei kannata vähätellä vaan mennä magneettikuvaukseen.


    • Kuukausi jo

      Saitte kyllä hiukan peloteltua. Ei mulla kyllä muita oireita ole kuin toi, mut jos toikin siis saattaa olla oire jostain vakavammasta? Elohiiri on vähän vähentynyt. Tai se ei kiusaa enää koko ajan. Heti jos on sellasia päiviä kun stressaan tosi paljon niin silmäkin väpättää. Lasien käyttö on auttanut vähän. Kun "hiiri" alkoi olin tosi stressaantunut, väsynyt, tein päätteellä töitä 12 h ja just alottanut pitkästä aikaa kahvin juonnin. Olisikohan näillä yhteyttä hiiren alkamiseen.

      En nyt ainakaan vielä mene tutkimuksiin, vaikka huolestuin kyllä aika lailla. Toivottavasti tää olis ihan normaali väpätys eikä mitään noin vakavaa..

      • liikkuva

        Onko dystonia tutkittu. Netistä löytyi dystonia siis kyseessä liikehäiriö voi olla silmissä kädessä jalassa. Vilkase dystonia sivuja ja rauhotu.


      • sofiae

        Ei välttämättä ole kasvain.

        Itse tein pään magneettikuvat (tosin eri vaivasta johtuen), kasvainta onneksi ei ollut mutta nykimistä minulla silti on.

        Nykimisen todennäköisin syy on STRESSI


      • sofiae
        sofiae kirjoitti:

        Ei välttämättä ole kasvain.

        Itse tein pään magneettikuvat (tosin eri vaivasta johtuen), kasvainta onneksi ei ollut mutta nykimistä minulla silti on.

        Nykimisen todennäköisin syy on STRESSI

        Itselläni tuo nykimeinen on:
        jokaisessa silmän kulmassa, jalkapohjassa, reisissä, jopa huulessa.

        Ärsyttää kamalasti. Puhun jonkun kanssa ja yhtäkkiä HUULI alkaa nykiä. Ei kiva.

        Noin on ollut vuosi, jos ei pari (ja ikää minulla on 16).


      • alma44
        liikkuva kirjoitti:

        Onko dystonia tutkittu. Netistä löytyi dystonia siis kyseessä liikehäiriö voi olla silmissä kädessä jalassa. Vilkase dystonia sivuja ja rauhotu.

        Minulla jatkuvasta elohiirestä todetiin BLEFAROSPASMI DYSTONIA joka on tällä hetkellä erittäin kiusallinen . Silmät menevät pokonomaisesti kiinni eikä aukea millään konstilla .Tätä tapahtuu joka ikinenpäivä monta kertaa. Voisi sanoa,että olen sokea vaikka silmissä ei ole vikaa . Vika on silmäluomen sulkialihaksissa joka tahdosta riippumatta sulkeutuu. Hoidoksi saan botox-pistoksia joka 3kk. Vaikutus on vain niin lyhyt aikaista pisimmillään on auttanut 1kk. Nyt olen valmis vaikka koko sulkialihaksen katkaisimeen jos lääkärit vain siihen suostuvat. Silloin ne pysyy auki . Yöksi vain täytyisi teipata kiinni ,että voisi nukkua. Tähän ei ole parantavaa keinoa eikä mitään lääkettä mikä auttaisi . Ainoastaan tuo botox joka voi jollekkin tuoda helpotusta.


      • epilepsia
        alma44 kirjoitti:

        Minulla jatkuvasta elohiirestä todetiin BLEFAROSPASMI DYSTONIA joka on tällä hetkellä erittäin kiusallinen . Silmät menevät pokonomaisesti kiinni eikä aukea millään konstilla .Tätä tapahtuu joka ikinenpäivä monta kertaa. Voisi sanoa,että olen sokea vaikka silmissä ei ole vikaa . Vika on silmäluomen sulkialihaksissa joka tahdosta riippumatta sulkeutuu. Hoidoksi saan botox-pistoksia joka 3kk. Vaikutus on vain niin lyhyt aikaista pisimmillään on auttanut 1kk. Nyt olen valmis vaikka koko sulkialihaksen katkaisimeen jos lääkärit vain siihen suostuvat. Silloin ne pysyy auki . Yöksi vain täytyisi teipata kiinni ,että voisi nukkua. Tähän ei ole parantavaa keinoa eikä mitään lääkettä mikä auttaisi . Ainoastaan tuo botox joka voi jollekkin tuoda helpotusta.

        Itselläni on alkanut myös elohiiri vaivata vasemman silmän ylemmässä silmäluomessa. Huvittavan näköistä, sillä se näkyy niin selvästi ulospäin. Minulla on luonnostaan hyvin herkät silmät, mutta näköni on erittäin hyvä. Olen miettinyt löytyisikö asiaan yhteyttä epilepsiasta, joka minulla todettin 1½ vuoden tutkimusten jälkeen keväällä 2008. 2007 alkoivat kovat migreenikohtaukset (joita ei aiemmin ollut ollut), lääkityksen alkamisen jälkeen lähes kaikenlaiset pienimmätkin päänsäryt kaikkosivat, mutta silmät olivat muuttuneet entistä herkemmiksi valolle. Täytyypi soittaa neurologilleni huomenissa ja kysellä lisää.


      • sitä samaa
        sofiae kirjoitti:

        Itselläni tuo nykimeinen on:
        jokaisessa silmän kulmassa, jalkapohjassa, reisissä, jopa huulessa.

        Ärsyttää kamalasti. Puhun jonkun kanssa ja yhtäkkiä HUULI alkaa nykiä. Ei kiva.

        Noin on ollut vuosi, jos ei pari (ja ikää minulla on 16).

        itselläni oli samanlaista vaivaa mutta sitten kävin lääkärillä ja lääkäri sano että minulla oli magnesiumin puutetta, no aloin syömään magnesiumia ja parin kuukauden jälkeen vaivat katosivat


      • ei ole elohiiri
        alma44 kirjoitti:

        Minulla jatkuvasta elohiirestä todetiin BLEFAROSPASMI DYSTONIA joka on tällä hetkellä erittäin kiusallinen . Silmät menevät pokonomaisesti kiinni eikä aukea millään konstilla .Tätä tapahtuu joka ikinenpäivä monta kertaa. Voisi sanoa,että olen sokea vaikka silmissä ei ole vikaa . Vika on silmäluomen sulkialihaksissa joka tahdosta riippumatta sulkeutuu. Hoidoksi saan botox-pistoksia joka 3kk. Vaikutus on vain niin lyhyt aikaista pisimmillään on auttanut 1kk. Nyt olen valmis vaikka koko sulkialihaksen katkaisimeen jos lääkärit vain siihen suostuvat. Silloin ne pysyy auki . Yöksi vain täytyisi teipata kiinni ,että voisi nukkua. Tähän ei ole parantavaa keinoa eikä mitään lääkettä mikä auttaisi . Ainoastaan tuo botox joka voi jollekkin tuoda helpotusta.

        Minullakin on Blefarospasmi jota hoidetaan botoksilla 3kertaa vuodessa saan pistokset ja hyvin auttaa jospa sinulla on liian pieni vahvuus lääkkeessä keskustele hoitavan Lääkärin kanssa asiasta.Mutta tämä on eri asia kuin elohiiri .Elohiirtäkin hoidetaan botoksilla jos se on häiritsevää eikä muuta keinoa ole.Yleensä tk lääkärit ei ole perillä tuosta blefarospasmista minäkin jouduin menemään yksityiselle Neurologille niin vaiva alkoi selvitä.Ja siis selvisi ja nyt saan hoitoa joka annetaan keskussairaalassa silmäpolilla.


      • Anonyymi
        sofiae kirjoitti:

        Ei välttämättä ole kasvain.

        Itse tein pään magneettikuvat (tosin eri vaivasta johtuen), kasvainta onneksi ei ollut mutta nykimistä minulla silti on.

        Nykimisen todennäköisin syy on STRESSI

        Isä kuoli aivokasvaimeen puolitoista vuotta elohiiri silmassä. Kun pääkallo kuvattiin tuomio oli puoli vuotta elinaikaa ja se piti aika tarkaan paikkansa.


    • Sara

      Kokeileppa hieroa silmää. Ei rajusti vaan harkituin, kevyin liikkein. Samalla koeta rentoutua muutenkin. Eli sohvalle makaamaan, silmät kiinni ja yläluomi käsittelyyn lempein sormin kulmakarvan kasvusuuntaan. Alaluomi hellin painalluksin silmän ulkokulmaa kohti. Rajoita tietokoneella oloasi, sillä siinä ne silmät vasta rasittuukin. Silmiä kannattaa myös pyöritellä harkitusti suunnasta toiseen. Näin annat nille sykkiville hermoille muuta miettimistä ja huijaat hiiren veks.

      • kasvain leikattu

        päästä. Elohiiri nyki vuosia. Ja stressissä varsinkin. En osannut pitää oireena mihinkään, kunnes muiden tutkimusten ohessa löytyi magneettikuvasta päästä kookas hyvänlaatuinen kasvain.


    • katiska

      moi,
      mulla on kans ollut nyt kuukauden ajan elohiiri silmässä. miten sulla, onko ongelma helpottanut?
      alkoi kyllä hiukan pelottaa kun jotkut puhui kasvaimista...

      • Toniasdfasdfas

        Vaikka tämä ketju onkin aika vanha päätin kumminkin kirjoittaa tänne. Itsellä on ollut elohiiri silmässä jo kolmisen viikkoa. Silmä ei kokoajan väpätä vaan se tulee esille aina vähän väliä. Aiemmissa viesteissä käsiteltiin kasvaimia sun muita, mikä hieman hätkähdytti. Mutta sitten lääketieteen sanastosta Poliklinikka.fi:stä bongasin elohiiren selityksen:

        "myokymia, myocymia, elohiiri

        yksittäisen lihaksen tahaton, lyhytaikainen nykiminen tai supistelu, jollaisia esiintyy etenkin kasvolihaksissa; ilmiö on täysin vaaraton eikä liity mihinkään sairauteen"

        Eli ei liity millään tavalla mihinkään sairauteen.


      • Topias Mellilä
        Toniasdfasdfas kirjoitti:

        Vaikka tämä ketju onkin aika vanha päätin kumminkin kirjoittaa tänne. Itsellä on ollut elohiiri silmässä jo kolmisen viikkoa. Silmä ei kokoajan väpätä vaan se tulee esille aina vähän väliä. Aiemmissa viesteissä käsiteltiin kasvaimia sun muita, mikä hieman hätkähdytti. Mutta sitten lääketieteen sanastosta Poliklinikka.fi:stä bongasin elohiiren selityksen:

        "myokymia, myocymia, elohiiri

        yksittäisen lihaksen tahaton, lyhytaikainen nykiminen tai supistelu, jollaisia esiintyy etenkin kasvolihaksissa; ilmiö on täysin vaaraton eikä liity mihinkään sairauteen"

        Eli ei liity millään tavalla mihinkään sairauteen.

        Mulla oli sama vika jota kestin siihen asti että menin lekuriin. Todettiin korkea verensokerin paastoarvo 15,5 luokkaa. Eli diagnoosi sokeritauti, jonka vuoksi elimistö oli kuivunut ja menettänyt mineraaleja, seurauksena kramppeja ja elohiiriä helposti. Jos elohiiri tai muu kramppailu jatkuu nestetasapaino- ja mineraalihuollon jälkeenkin vahvana on syynä kovin todennäköisesti diabetes tai muu elimistöä kuivattava sairaus.


      • appuuu
        Topias Mellilä kirjoitti:

        Mulla oli sama vika jota kestin siihen asti että menin lekuriin. Todettiin korkea verensokerin paastoarvo 15,5 luokkaa. Eli diagnoosi sokeritauti, jonka vuoksi elimistö oli kuivunut ja menettänyt mineraaleja, seurauksena kramppeja ja elohiiriä helposti. Jos elohiiri tai muu kramppailu jatkuu nestetasapaino- ja mineraalihuollon jälkeenkin vahvana on syynä kovin todennäköisesti diabetes tai muu elimistöä kuivattava sairaus.

        Mulla on nyt parin viikon ajan muutaman kerran nykinyt, onko tää jo vaarallista! Pitääkö mennä lääkäriin :o


      • 26637
        appuuu kirjoitti:

        Mulla on nyt parin viikon ajan muutaman kerran nykinyt, onko tää jo vaarallista! Pitääkö mennä lääkäriin :o

        Alko jostain flunssasta ja jatkuu vain


      • Homemummo
        26637 kirjoitti:

        Alko jostain flunssasta ja jatkuu vain

        Elohiiri silmäluomessa maaliskuusta 2007 alkaen. Epäillään johtuvan työpaikan homeisesta sisäilmasta. Olen sairastunut v. 2002 astmaan homeesta ja nyt oireet pahentuneet niin, etten voi olla työpaikalla. Elohiiri vain jatkaa viputustaan..


      • dfdfr
        appuuu kirjoitti:

        Mulla on nyt parin viikon ajan muutaman kerran nykinyt, onko tää jo vaarallista! Pitääkö mennä lääkäriin :o

        "Mulla on nyt parin viikon ajan muutaman kerran nykinyt, onko tää jo vaarallista! Pitääkö mennä lääkäriin :o"

        Ei tartte, jos on parin viikon ajan _muutaman_ kerran nykinyt. En usko että on vaarallista. Mulla oli vuoden ajan joka päiväistä nykimistä. Tosin alaluomi nyki vaan, jos jännitin lihasta. Lopulta siitä tuli tapa (lihaksen jännittämisestä), ja siitä syntyi jokapäiväinen nykiminen. Heti yläasteen alkaessa koneella olo väheni kavereiden takia: Olin kavereiden kanssa 5-7 tuntia päivässä putkeen, ja koneella kerkesin olla 1-2 tuntii illassa. Näin on vieläkin, ja elohiirtä ei näy eikä kuulu. Seiskalla siis olen.


      • arghh
        Homemummo kirjoitti:

        Elohiiri silmäluomessa maaliskuusta 2007 alkaen. Epäillään johtuvan työpaikan homeisesta sisäilmasta. Olen sairastunut v. 2002 astmaan homeesta ja nyt oireet pahentuneet niin, etten voi olla työpaikalla. Elohiiri vain jatkaa viputustaan..

        Itsekkin tässä nyt viikon ajan omannut oikeassa alaluomessa elohiiren ja tosiaan nämä henkilökunnan rivitalotkin ovat homeessa kuulemma, homeella siis voisi olla jotain yhteyttä asiaa? Rasittaa tämmönen.


      • n33
        dfdfr kirjoitti:

        "Mulla on nyt parin viikon ajan muutaman kerran nykinyt, onko tää jo vaarallista! Pitääkö mennä lääkäriin :o"

        Ei tartte, jos on parin viikon ajan _muutaman_ kerran nykinyt. En usko että on vaarallista. Mulla oli vuoden ajan joka päiväistä nykimistä. Tosin alaluomi nyki vaan, jos jännitin lihasta. Lopulta siitä tuli tapa (lihaksen jännittämisestä), ja siitä syntyi jokapäiväinen nykiminen. Heti yläasteen alkaessa koneella olo väheni kavereiden takia: Olin kavereiden kanssa 5-7 tuntia päivässä putkeen, ja koneella kerkesin olla 1-2 tuntii illassa. Näin on vieläkin, ja elohiirtä ei näy eikä kuulu. Seiskalla siis olen.

        Minullakin on elohiiri vaivannut silmässä jo pidempään. Syksyllä oli vasemman silmän alaluomen ulkonurkassa päiviä elohiiri, joka sitten katosi. Nyt ennen joulua iski elohiiri saman silmän alaluomen sisänurkkaan. Se on tosi pieni lihas, joka nykii eli sitä ei huomaa muut kuin minä itse. Se nykii öisinkin. Olen ottanut magnesiumia kaksi päivää toiveena, että se auttaisi. Olen ollut joulun alla todella stressaantunut. Työpaikallakin on myös todettu hometta (talo menee ensi kesänä remonttiin), mutta olen ollut kyseisessä paikassa töissä vasta pari kuukautta eli altistus pientä. Olen myöskin juonut runsaasti kahvia viime kuukaudet.. Takaraivopäänsärkyäkin löytyy, mutta se on lihasjännitysperäistä.

        Oletan tämän vaivan liittyvän stressiin. Ja silmälasinikin ovat aika huonot. Ihmetyttää vaan, että olen ollut lomalla jo kolme päivää vailla stressin häivää, mutta vaiva ei katoa. No, on muunlaista huolta, yksityiselämässä. Jos tässä kahden viikon sisällä (lomalla olen) vaiva ei katoa, alkaa huolestuttaa..


      • Homemummo
        arghh kirjoitti:

        Itsekkin tässä nyt viikon ajan omannut oikeassa alaluomessa elohiiren ja tosiaan nämä henkilökunnan rivitalotkin ovat homeessa kuulemma, homeella siis voisi olla jotain yhteyttä asiaa? Rasittaa tämmönen.

        homeista työpaikkaani. Lääkärien pyynnöstä kävin sairaslomalla oleilemassa työpaikallani ja kirjaamassa siellä tulevia oireita. Oli itsellenikin melkoinen yllätys, että elohiiri ikään kuin sai turbovaihteen ja alkoi jatkuvan vimmatun vipinän. Olen ollut sairaslomalla elokuusta lähtien sen vuoksi, etten voi työskennellä ko. tiloissa. Toinen henkilö on ollut sairaslomalla jo toukokuusta saakka. Ja meidän lisäksi monta muuta. Yksi joutui jo vuosia sitten eläkkeelle homeen takia. Itse sain astman v. 2002. - Vihdoinkin työtilat vaihtuvat.


      • sarlepp
        n33 kirjoitti:

        Minullakin on elohiiri vaivannut silmässä jo pidempään. Syksyllä oli vasemman silmän alaluomen ulkonurkassa päiviä elohiiri, joka sitten katosi. Nyt ennen joulua iski elohiiri saman silmän alaluomen sisänurkkaan. Se on tosi pieni lihas, joka nykii eli sitä ei huomaa muut kuin minä itse. Se nykii öisinkin. Olen ottanut magnesiumia kaksi päivää toiveena, että se auttaisi. Olen ollut joulun alla todella stressaantunut. Työpaikallakin on myös todettu hometta (talo menee ensi kesänä remonttiin), mutta olen ollut kyseisessä paikassa töissä vasta pari kuukautta eli altistus pientä. Olen myöskin juonut runsaasti kahvia viime kuukaudet.. Takaraivopäänsärkyäkin löytyy, mutta se on lihasjännitysperäistä.

        Oletan tämän vaivan liittyvän stressiin. Ja silmälasinikin ovat aika huonot. Ihmetyttää vaan, että olen ollut lomalla jo kolme päivää vailla stressin häivää, mutta vaiva ei katoa. No, on muunlaista huolta, yksityiselämässä. Jos tässä kahden viikon sisällä (lomalla olen) vaiva ei katoa, alkaa huolestuttaa..

        Mulla on jatkunut nyt jo reilut 3 kk elohiiri oikean silmän yläluomessa ja alan olla jo hyvin tuskastunut. Kävin optikollakin mut ei kuulemma silmälasien tarvetta. Ja kun tuossa homeesta oli puhetta niin ajattelin että meillä kyl töissä voi olla hometta, mutta toisaalta olin juuri 2 vkoa joululomalla kotona ja elohiiri vaivasi siellä ehkä jopa enemmän kuin töissä, eli hometta voi olla myös kotonakin. Stressiäkin on ehkä lievästi ollut töissä mutta ei taas loman aikana joten ei sekään ihan täsmää. Olen yrittäny hieroa kulmaluun kohdalta ja se saattaa auttaa hetkellisesti. Olen myös huomannut että tietokoneen ja tv:n tuijottelu pahentaa nykimistä mutta niiden vähentämisestäkään ei ole ollut apua! Ja niska-hartiaseutu on yleensä jumissa että sekin voi olla syy. Joskus on päiviä että luomi nykii jatkuvasti, joskus taas vähemmän...mutta erittäin rasittavaa tämä on. En tiedä osaako täällä lääkärit ottaa tosissaan asiaa vaikka menisinkin, tahtovat olla sillä asenteella täällä että no mikäs sua nyt muka vaivaa?! Ja turha kuvitella magneettikuviin pääsyä ennenku on kuolemankielissä! Kyllähän nuo kasvainjutut pisti vähän miettimään että josko itselläkin olisi... en tiedä kuinka kauan tätä vielä jaksaa!!


      • Elohiirillinen
        sarlepp kirjoitti:

        Mulla on jatkunut nyt jo reilut 3 kk elohiiri oikean silmän yläluomessa ja alan olla jo hyvin tuskastunut. Kävin optikollakin mut ei kuulemma silmälasien tarvetta. Ja kun tuossa homeesta oli puhetta niin ajattelin että meillä kyl töissä voi olla hometta, mutta toisaalta olin juuri 2 vkoa joululomalla kotona ja elohiiri vaivasi siellä ehkä jopa enemmän kuin töissä, eli hometta voi olla myös kotonakin. Stressiäkin on ehkä lievästi ollut töissä mutta ei taas loman aikana joten ei sekään ihan täsmää. Olen yrittäny hieroa kulmaluun kohdalta ja se saattaa auttaa hetkellisesti. Olen myös huomannut että tietokoneen ja tv:n tuijottelu pahentaa nykimistä mutta niiden vähentämisestäkään ei ole ollut apua! Ja niska-hartiaseutu on yleensä jumissa että sekin voi olla syy. Joskus on päiviä että luomi nykii jatkuvasti, joskus taas vähemmän...mutta erittäin rasittavaa tämä on. En tiedä osaako täällä lääkärit ottaa tosissaan asiaa vaikka menisinkin, tahtovat olla sillä asenteella täällä että no mikäs sua nyt muka vaivaa?! Ja turha kuvitella magneettikuviin pääsyä ennenku on kuolemankielissä! Kyllähän nuo kasvainjutut pisti vähän miettimään että josko itselläkin olisi... en tiedä kuinka kauan tätä vielä jaksaa!!

        Minulla on nyt elohiiri reilua toista viikkoa ollu oikean silmän alaluomessa, muutamia kertoja päivässä. Pelästyin tuosta kasvain jutusta. Voiko kasvain olla kuinka periytyvää, toisella vanhemmallani on myös kasvain.


      • ...
        Elohiirillinen kirjoitti:

        Minulla on nyt elohiiri reilua toista viikkoa ollu oikean silmän alaluomessa, muutamia kertoja päivässä. Pelästyin tuosta kasvain jutusta. Voiko kasvain olla kuinka periytyvää, toisella vanhemmallani on myös kasvain.

        Minuakin elohiiri tässä suunnilleen viikon jo vaivannut. Päivittäin se nykii vasemman silmän alaluomessa mutta oikeastaan vain silloin kun jotenkin liikuttaa sitä lihasta vai mikälie onkaan, mutta heti kun se aloittaa nykimisen sitä ei millään saa lopettamaan. En juo cokista enkä kahvia tai teetä, koulussa ei tietääkseni ole hometta enkä ole melkein yhtään stressaantunut. Koneella olen yleensä melkein 6h päivässä mutta nyt lähipäivinä en ole ehtinyt olla edes tuntiakaan mutta nykiminen vain jatkuu (ja jos se tietokoneella olemisesta johtuu niin kai elohiiren olisi pitänyt esiintyä jo vuosia sitten sillä olen viimeiset viisi-kuusi vuotta ollut yli 6h päivässä koneella). Kasvainpuheet alkavat jo hieman pelottaa tässä mutta minulla ei ole muita oireita kuin se elohiiri niin tuskin se kasvaimesta voisi johtua? Hierominen ja rentoutuminen ei rauhoita elohiirtä melkein yhtään. Pitäisi varmaan kokeilla niitä magnesiumtabletteja jos tämä vielä jatkuu kauan?


      • Parineta
        ... kirjoitti:

        Minuakin elohiiri tässä suunnilleen viikon jo vaivannut. Päivittäin se nykii vasemman silmän alaluomessa mutta oikeastaan vain silloin kun jotenkin liikuttaa sitä lihasta vai mikälie onkaan, mutta heti kun se aloittaa nykimisen sitä ei millään saa lopettamaan. En juo cokista enkä kahvia tai teetä, koulussa ei tietääkseni ole hometta enkä ole melkein yhtään stressaantunut. Koneella olen yleensä melkein 6h päivässä mutta nyt lähipäivinä en ole ehtinyt olla edes tuntiakaan mutta nykiminen vain jatkuu (ja jos se tietokoneella olemisesta johtuu niin kai elohiiren olisi pitänyt esiintyä jo vuosia sitten sillä olen viimeiset viisi-kuusi vuotta ollut yli 6h päivässä koneella). Kasvainpuheet alkavat jo hieman pelottaa tässä mutta minulla ei ole muita oireita kuin se elohiiri niin tuskin se kasvaimesta voisi johtua? Hierominen ja rentoutuminen ei rauhoita elohiirtä melkein yhtään. Pitäisi varmaan kokeilla niitä magnesiumtabletteja jos tämä vielä jatkuu kauan?

        Ollut elohiiri vast 3 päivää mut sen seuraana tuli paha päänsärky samaan kohtaan missä on toi elohiiri.....


      • Mullakin nykii :)))
        Parineta kirjoitti:

        Ollut elohiiri vast 3 päivää mut sen seuraana tuli paha päänsärky samaan kohtaan missä on toi elohiiri.....

        Onpa mainiota, että voi näin helposti nykyään tarkastella, mikä itseä vaivaa! :)
        Elohiiri ollut nyt pari vk, ensin oikeassa kulmakarvan ulkoreunassa ja eilen siirtyi vasempaan. Stressi? Hivenaineiden puutos? Kasvain päässä? Taidan seurailla vielä jonkin aikaa ihan itekseni, ennenkuin menen lääkärille...
        Kalsiumin puutos se ei voi olla, olen syönyt juustoa runsaasti muutaman viikon, ehkä liikaa?


    • kapa8

      Moi. Mullakin alkoi vähän aikaa sitten ja kokeilen kyllä B-vitamiinia ja mangnesiumia. B-vitamiini auttaa hermostoon ja mangnesiumi lihasgramppeihin ja tietysti tarpeeksi vettä päivässä.

      • Elohiiruli

        Mul alko kans elohiiri nykimää toista silmää. Häiritsee äärettömästi jossain luennolla istuessa kun koittaa zoomailla taululle ja toinen silmä sumentaa kuvaa nykimällä. Itel ollu ainaki jonkin verran kuivat ja herkät silmät aina, silmätipat välillä helpottaa oloa, mut eipä ne pidemmän päälle mitn auta, vikahan on jossai hermoradoissa. Ilmeisesti monipuolinen silmän käyttö auttaa asiaan, eikä sellanen 12h ruudun tuijotus, mitä itsekin harrastan paljon :( Lisäks reilu uni auttaa itselläni. Joskus väsyneenä prkl alkaa molemmat silmät nykiä ja siinä se "hermo" vasta meneekin! Kenties kesä ja kärpäset on ratkaisu ongelmaan, kun ei tule toivottavasti oltua sisällä ruudun ääressä koko ajan.. Pitäs muutenki kieltää tällaset tietokoneet prkl.-.


    • kans ollut

      jonkun aikaa elohiiri silmässä. Ärsyttävä!

    • Elohiiri riahuu

      Olen huomannut, että hiiri " aktivoituu" usein juuri tietokone näytöllä työskennellessä.
      Minusta syy-yhteys on tuo.

      • ehkä yleisin syy?

        Yksi hyvin yleinen syy silmien elohiiriin ja myös luomien aamuiseen turvotukseen, on leukojen yhteenpureminen tai hampaiden narskuttelu yöllä.


      • hengitä syvään
        ehkä yleisin syy? kirjoitti:

        Yksi hyvin yleinen syy silmien elohiiriin ja myös luomien aamuiseen turvotukseen, on leukojen yhteenpureminen tai hampaiden narskuttelu yöllä.

        otsa, huulet, käsivarsissa milloin missäkin, suolisto niin, jotta piti raskaustesti tehdä. Jaloissa milloin missäkin. Nenässäkin on nykinyt ja vetänyt jopa sellaiseen virneeseen, että piti peittää kädellä, jottei vastapuoli ymmärrä väärin.
        Syynä niskan retkahdusvamma ja sitäkautta niskan ja hartian lihasten jäykistyminen. Mutta silmissä on ollut jo ihan lapsena silloin tällöin elohiirtä, ihan niinkuin kaikilla ihmisillä.

        Nykii mitä nykii, eikä hermo silti mene. Joskus ärsyttää kun pikkurilli vaikka nykii sivulle mutta ei se hermostuminen auta. Kyljen nykiminen on kuitenkin minusta kaikista ärsyttävintä.

        Jos vähän elohiiri nykii niin älkää nyt heti lääkäriin menkö. Menetätte uskottavuutenne lääkärin silmissä. Sitten kun on tosi tilanteessa niin lääkäri päättelee, että nyt on ahdistus/mielenterveys ihan romuna.


      • dygiivi
        ehkä yleisin syy? kirjoitti:

        Yksi hyvin yleinen syy silmien elohiiriin ja myös luomien aamuiseen turvotukseen, on leukojen yhteenpureminen tai hampaiden narskuttelu yöllä.

        Sopis mulle. Nytkin nykii oikean luomen alapuolelle. Stressi ja tietokoneen tuijottelua. Eiköhän se siitä joskus asetu.


    • pedegreen podo

      Sama mulla olen ollut TODELLA paljon koneella se voi johtua siitä.

      • ei vielä mangeettiin

        Ostin uuden televivison ja siitä , nyt kuukauden ollut silmänyintää =)
        joten ei varmaan aihetta stressiin josta se saattaisi tulla , joka voisi taas aiheuttaa muuta =)


      • Mouser
        ei vielä mangeettiin kirjoitti:

        Ostin uuden televivison ja siitä , nyt kuukauden ollut silmänyintää =)
        joten ei varmaan aihetta stressiin josta se saattaisi tulla , joka voisi taas aiheuttaa muuta =)

        ollut elohiiri oikean silmän yläluomessä ja rupee pikkuhiljaa vähän riepomaan kun nykii lähes tauotta. Soitin lääkärille kun oli ollut 3viikkoa, lääkäri suositteli aurinkolaseja, mutta ei ole auttanut mitään. Pitää ilmeisesti kokeilla apteekin antimia ja toivoa ihme parantumista, vaiva on pieni mutta todella ärsyttävä.

        uusia hoitomuotoja tiedossa? :)


      • ei nyi enää
        Mouser kirjoitti:

        ollut elohiiri oikean silmän yläluomessä ja rupee pikkuhiljaa vähän riepomaan kun nykii lähes tauotta. Soitin lääkärille kun oli ollut 3viikkoa, lääkäri suositteli aurinkolaseja, mutta ei ole auttanut mitään. Pitää ilmeisesti kokeilla apteekin antimia ja toivoa ihme parantumista, vaiva on pieni mutta todella ärsyttävä.

        uusia hoitomuotoja tiedossa? :)

        magnesium auttaa, suosittelen kokeilemaan...


      • matttiera
        ei nyi enää kirjoitti:

        magnesium auttaa, suosittelen kokeilemaan...

        nykii oikea alaluomi , alkaa aina kun on ryypänny parina iltana putkeen..johtusko väsymyksestä tiedä häntä..


      • Spetsku
        matttiera kirjoitti:

        nykii oikea alaluomi , alkaa aina kun on ryypänny parina iltana putkeen..johtusko väsymyksestä tiedä häntä..

        Minulla on yli vuoden nykinyt silmän alaluomea. Aika rasittavaa. Alussa pientä nykimistä, mutta nyt näkyy jo muillekin..jos osaa katsoa. Pitääpä kokeilla jääpalaa/magnesiumia ja jos ei muu auta, niin sitten lekurille tutkimuksiin.


      • 19
        Spetsku kirjoitti:

        Minulla on yli vuoden nykinyt silmän alaluomea. Aika rasittavaa. Alussa pientä nykimistä, mutta nyt näkyy jo muillekin..jos osaa katsoa. Pitääpä kokeilla jääpalaa/magnesiumia ja jos ei muu auta, niin sitten lekurille tutkimuksiin.

        mulla on oikean silmän alaluomi tehnyt kolme viikkoa pientä sirrausta ees taas ja silmä on vähän herkän olonen, kävin lekurissa antoi tipat kuivuuteen mutta ei auttanut..
        varmaankin uudestaan lekurille näyttään tota silmää


      • 18
        19 kirjoitti:

        mulla on oikean silmän alaluomi tehnyt kolme viikkoa pientä sirrausta ees taas ja silmä on vähän herkän olonen, kävin lekurissa antoi tipat kuivuuteen mutta ei auttanut..
        varmaankin uudestaan lekurille näyttään tota silmää

        Mulla on nykinyt nyt pari viikkoa. Aloitti flunssan jälkeen mutta varmaan se syy on menossa olevat ylioppilakirjoitukset ja päälle painava koeviikko. Paha vaan, että alkaa nykiä enemmän kun lukee paljon eikä oikein voi jättää lukemattakaan.


    • 28

      Joo...elohiiri.. On vaivannut minua heinäkuusta 2008, oikeassa yläsilmäluomessa. En asu suomessa, muuta sain lähetteen neurologille, joka alotti rivatril lääkityksen. 2010 alkuvuodesta elohiiri alkoi vähenemään ja aloin vähentämään lääkkeen annostusta. Olin noin 3 kuukautta melkein ilman elohiirtä. Se tuli takiasin ja erittäin häiritsevänä. Nyt se on siellä silmäkulmassa koko ajan. Tuntuu että se vapaa-aika joka mulla on töistä on että olen hermokimppu.. Olen sairaanhoitajana ulkomaila akuutilla psykiatrisella. Mitä helv....iä voin tehdä?

      • elohiirulainen

        mulla nykii erittäi ärsyttävästi vasenta yläluomea. se on tosi häiritsevä. Tul kyllä vasta viime viikolla, mutta eilen ja toissa päivänä ei nykinyt. Vikko sitten se oli sellasta satunnaista väpätystä mutta tänään väpättää ihan koko ajan! mä yritin syödä banaania (kalium) ja maitotuotteita vielä jos ottais magnesiumia ja ehkä B vitamiinii ja jois kunnolla vois auttaa? mulla on kyllä flunssa, enkä saanu viime yönä nukutuks, johtuiskohan siitä... oon ollu aika paljon koneellakin..


      • Aliravittu?
        elohiirulainen kirjoitti:

        mulla nykii erittäi ärsyttävästi vasenta yläluomea. se on tosi häiritsevä. Tul kyllä vasta viime viikolla, mutta eilen ja toissa päivänä ei nykinyt. Vikko sitten se oli sellasta satunnaista väpätystä mutta tänään väpättää ihan koko ajan! mä yritin syödä banaania (kalium) ja maitotuotteita vielä jos ottais magnesiumia ja ehkä B vitamiinii ja jois kunnolla vois auttaa? mulla on kyllä flunssa, enkä saanu viime yönä nukutuks, johtuiskohan siitä... oon ollu aika paljon koneellakin..

        Minulla on nykinyt oíkeaa silmäluomea kolmisen viikkoa. Reilu viikko sitten sattui outo juttu sienimetsässä. Ensin kaatuilin (oikealle) ja lopulta oikea jalka lakkasi toimimasta. Pari tuntia oikea alaraaja oli poissa pelistä, minut talutettiin metsästä. Pikkuhiljaa jalan toiminta palasi ja muutaman päivän jalan "tönkköisyyttä" lukuunottamatta keho on toiminut normaalisti. Mutta koska silmän nykiminen vain yltyi, menin vielä puolitoista vuorokautta tapauksen jälkeen ensiapuun. Otettiin sydänfilmi, verenpaineet ja verikokeita. Kerroin taustoja; olen laihduttanut reilunpuoleisesti (painoindeksi 19) ja juon vihreää teetä ja vettä kumpaakin pari litraa päivässä. Lisäksi käytän liikaa alkoholia, myös metsässä alkoholi oli mukana kuvioissa. Sydänfilmi, magnesium, kalsium, b-vitamiini, pii jne. olivat kaikki normaalit. Ainoastaan ALAT (toinen maksa-arvo) oli 40 eli sekin vain vähän koholla. Lääkärin mukaan kyse on tod. näk. vain jonkinlaisesta aliravitsemuksesta.

        Mutta nyt kun luen näitä teidän kasvain-juttujanne, taidan (ainakin jos nykiminen vain jatkuu ja jatkuu vaikka jätin alkoholin ja lisäsin ravinnon määrää) mennä sittenkin vielä neurologille, sitä kautta kai olisi mahdollista päästä pään kuvaukseen?


      • hiiretön
        Aliravittu? kirjoitti:

        Minulla on nykinyt oíkeaa silmäluomea kolmisen viikkoa. Reilu viikko sitten sattui outo juttu sienimetsässä. Ensin kaatuilin (oikealle) ja lopulta oikea jalka lakkasi toimimasta. Pari tuntia oikea alaraaja oli poissa pelistä, minut talutettiin metsästä. Pikkuhiljaa jalan toiminta palasi ja muutaman päivän jalan "tönkköisyyttä" lukuunottamatta keho on toiminut normaalisti. Mutta koska silmän nykiminen vain yltyi, menin vielä puolitoista vuorokautta tapauksen jälkeen ensiapuun. Otettiin sydänfilmi, verenpaineet ja verikokeita. Kerroin taustoja; olen laihduttanut reilunpuoleisesti (painoindeksi 19) ja juon vihreää teetä ja vettä kumpaakin pari litraa päivässä. Lisäksi käytän liikaa alkoholia, myös metsässä alkoholi oli mukana kuvioissa. Sydänfilmi, magnesium, kalsium, b-vitamiini, pii jne. olivat kaikki normaalit. Ainoastaan ALAT (toinen maksa-arvo) oli 40 eli sekin vain vähän koholla. Lääkärin mukaan kyse on tod. näk. vain jonkinlaisesta aliravitsemuksesta.

        Mutta nyt kun luen näitä teidän kasvain-juttujanne, taidan (ainakin jos nykiminen vain jatkuu ja jatkuu vaikka jätin alkoholin ja lisäsin ravinnon määrää) mennä sittenkin vielä neurologille, sitä kautta kai olisi mahdollista päästä pään kuvaukseen?

        elohiiri useita vuosia...
        Eipä ole nyt vaivannut kun valtimoverisuoni repes vuonna 2003
        Hiiri silmästä on hävinnyt!


      • 24
        hiiretön kirjoitti:

        elohiiri useita vuosia...
        Eipä ole nyt vaivannut kun valtimoverisuoni repes vuonna 2003
        Hiiri silmästä on hävinnyt!

        tuun hulluksi, tai hullummaksi mitä olen !
        vipattaa alaluomi, ei auta tipat ei auta lepo ai auta sirdalud.
        on ravattu silmälääkärit ja neurologit, mikään ei auta perkele.
        ei taida lopettaa muu tuota silmän nykimistä kuin navetan taakse ja pam


      • Triptyl
        24 kirjoitti:

        tuun hulluksi, tai hullummaksi mitä olen !
        vipattaa alaluomi, ei auta tipat ei auta lepo ai auta sirdalud.
        on ravattu silmälääkärit ja neurologit, mikään ei auta perkele.
        ei taida lopettaa muu tuota silmän nykimistä kuin navetan taakse ja pam

        ja Sirdalud: ei vaikutusta. Veikkaan -en siis tiedä varmaksi- että kalaöljyvalmisteet ja A-vitamiini auttavat asiassa tai kilpirauhasen tyroksiini. Vapina on näiden aikana loppunut.

        Kun elohiiri muuttui "siksakk-migreeniksi", aloitin Sirdaludin. Se auttoi jonkin aikaa, mutta sitten kiinnostuin myös kolesterolin laskemisesta (kalaöljyt).


      • 24
        Triptyl kirjoitti:

        ja Sirdalud: ei vaikutusta. Veikkaan -en siis tiedä varmaksi- että kalaöljyvalmisteet ja A-vitamiini auttavat asiassa tai kilpirauhasen tyroksiini. Vapina on näiden aikana loppunut.

        Kun elohiiri muuttui "siksakk-migreeniksi", aloitin Sirdaludin. Se auttoi jonkin aikaa, mutta sitten kiinnostuin myös kolesterolin laskemisesta (kalaöljyt).

        kokeila tuota A-vitamiinia, nyt syön B-vitamiinia ja magnesiumia
        tää on niin raivostuttava vaiva että ...


    • R ÖÖKI

      eTTEI vAAN jOHTUS tUPAKASTA? mULLA eI oLLU eLOhIIRIÄ eNNEN kUN aLOIN pOLTTAA

    • Terjatta

      Mulla on nykinyt elohiiri vasemmassa silmäkulmassa 2 kuukautta!
      Vlillä on kyllä ollut parin-kolmen päivän taukoja. Tänään on nykinyt oikein kunnolla.
      Muutaman kerran on "humputtanut" myös lihas selässä, lapaluun alla, vähän sivummalla sekä joskus käsivarren lihas.
      Tupakoin, oiskohan sillä yhteyttä? Stressiäkin ollut ja siksi ehkä poltellut enemmän kuin muutoin...
      Olen syönyt mangnesium- tabletteja, joissa on mukana b-vitamiinia myös. Minusta tuntuu, että se auttaa. Unohdan vain ottaa magnesiumia, kun elohiiri on lopettanut muutamiksi päiviksi ! !
      Tänään kun taas "hiiri" yltyi, muistin ottaa sen magnesiumin...
      Arvelisin, että olisi syytä ottaa magnesium-tabletti säännöllisesti joka aamu ainakin kuukauden ajan, tai mikseipä syödä sitä vaikka ihan jatkuvasti siitä eteenkin päin...
      Nyt päätän siis, että teen niin päivittäin! Saas nähdä, alkaakaako tällä konstin elohiiri pysyä loitolla...?

    • -.-.

      alkaako kenelläkään huuli nykimään jos siihen antaa "luunapin" kaveri napsaisi huuleeni leikillään ja huuli alkoi nykiä.. :D outoa.. liekkö muilla samanlaista?

    • Eemlohiiri

      Mulla on ollu molemmissa yläluomissa jo pari päivää ja se on helpottanu ku on ollu pois ruudun äärestä ja ku on rauhallistesti hieronu silmiä. Se on aina sillä tavalla lähtenyt hetkeksi mutta se tulee aina uuestaa (johtuu koneella olemisesta). Myös magnesium tablettejen avulla helpottaa ja jos syö joka päivä yhen nii voi lähtä pois kokonaa jonku viikon päästä kuulemma...

      Parhaat keinot silmässä olevan jatkuvan elohiiren pois saamiseksi on:

      1. Vältä tietokoneella olemista ja telkkarin katsomista (koskee kaikkia ruutuja)

      2. Leputa ja hiero silmiäsi rauhallisesti aina välillä tarpeen tullen.

      3. Syö magnesium/ b-vitamiiini tabletteja joka päivä yhden tabletin molempia.

      4. Jos vaiva jatkuu pitkää (esim. 1 kk) mene lääkäriin.

      Nuilla pittäis lähtä ;) itekki alan tottelee nuita sääntöjä pikkuhiljaa kunnolla, joten sais kokonaan pois. Helpottanu se on.

    • elomouse

      joo o itsellä sama ongelma alaluomessa... Nykiminen kestänyt kuukauden ajan ja luulen elohiiren johtuvan huonosta ryhdistä. Nyt aloitin kuukauden venyttlytreenin eli venyttelen enimmäkseen selkää jokapäivä noin puoli tuntia sekä käyn salilla pari kertaa viikossa. Jossei nykiminen oo kuukaudessa vähentyny huomattavasti, niin silloin täytyy kyllä käydä magneettikuvauksissa.
      Joten saas nähä :D raportoin sitten myähemmin lisää, että mites kävi.

    • elomouse

      jepjep kyllä salitreenit jonkun verran auttoi mutta isoin apu oli magnesium tabletit. Kaksi päivää olen syönyt ja eron huomannut selvästi, enää ei nyi kuin muutaman kerran päivässä :D. Lääkärissäkin tuli käytyä turhaan, eikä lääkäri edes neuvonut tai tutkinut mitään mistä johtuisi ja mikä saattaisi auttaa , sanoi vaansuoraan tuu 3 kk päästä uudestaan. Apteekistakin löytyy parempia lääkäreitä kuin terveyskeskuskesta, neuvottiin heti ostamaan magnesiumia.

    • tomppare

      mul on nyt pari päivää ollu et nykii melkein koko ajan oikeeta yläluomea inhottavan tuntosta oisko kellään vinkkejä millä sais pois ?

      • ȸ

        Minullakin nyki koko viikon oikeeta alaluomessa elohiiri. Eilen kävin apteekista ostamassa Magnesium-poretapletit.
        Annos on 1tpl/pv, mutta minäpä otin eilen klo 17 yhden ja klo 21:30 toisen, lisäksi aamulla yhden klo 06 ja elohiiri häipyi.

        Nyt sitten otan ennen nukkumaan menoon yhden poretapletin jotta saan hyvän unen, sillä magnesium rauhoittaa.


      • ȸ
        ȸ kirjoitti:

        Minullakin nyki koko viikon oikeeta alaluomessa elohiiri. Eilen kävin apteekista ostamassa Magnesium-poretapletit.
        Annos on 1tpl/pv, mutta minäpä otin eilen klo 17 yhden ja klo 21:30 toisen, lisäksi aamulla yhden klo 06 ja elohiiri häipyi.

        Nyt sitten otan ennen nukkumaan menoon yhden poretapletin jotta saan hyvän unen, sillä magnesium rauhoittaa.

        Jopa poretbletit.

        Pahoittelen kirjoitusvirheittäni.


    • puolitoistavuottajo

      Itellä jo varmaan reilu puolitoista vuotta ollut elohiiriä ympäri kehoa, jaloissa, käsissä, selässä jne. ja nyt viimeisen kuukauden aikana tullu enemmän kasvoihinkin. Viime päivinä myös oikeaan silmään tullut elohiiri. Ei rajoitu pelkästään elohiiriin, myös laajempia sormien/käsien/jalkojen nykimisiäkin on paikoillaan ollessa. Odotan tällä hetkellä aikaa neurologille(ensi kuussa pitäis olla), ihan saadakseni asiasta varmuuden, että onko jotain vai ei. Kun ei tiedä johtuuko mistä. (Meidän suvussa esiintyy perinnöllistä sairautta, huntingtonin tautia. Ei tiedä, onko nykimiset muut jo alkuoireilua taudista). Suosittelen kaikille, jotka yhtään epäilevät, käyntiä lääkärillä. Varsinkin jos elohiiriä tai muuta on jatkunut jo pitkään. Helpotti itsellä ainakin oloa, kun tietää, että asia menee eteenpäin.

      P.S Voin laittaa vielä tietoa tänne jälkeenpäin, kun olen käynyt tutkittavana.

      • ȸ

        Kyllä minullakin oli kerran sellasta erohiiriä jotka oli säärissä, käsivarressa, selässä, kasvoissa ja jossain muuallakin. Syynä oli veden ja magnesiumin - puute. Sitten kun rupesin juomaan enemmän vettä ja popsimaan megnesiumia elohiiret häipyi.


      • hermoonpainaa

        To: Puolitoistavuottajo

        Miten sulla meni elohiiriesi kanssa? Itsellä hyvin vastaavat oireet. Puolisen vuottta sitten jatkui viikkoja ohimossa ja levisi pienenä ympäri vartaloa vähitellen vahvistuen. Kävin lääkärissä mutta hän ei osannut sanoa muuta kuin että lisää magnesiumia ja B-vitamiinia ym. ja että hän järjestää ajan neurologille jos asia vaivaa vielä viikkoja. Stressi todennäköisenä syynä. Olen 27 vuotias mies ja luen paljon kännykän näytöltä, en työskentele päätteellä, nestetasapinoni pitäisi olla kunnossa, samoin ravinto ja hivenaineet, ainkin suurin piirtein. Syön monipuolisesti. Magnesiumin päiväannoksen hetkellisesti tuplaamalla ja parin viikon verran normaali suosituksen mukaan. Ohimo tuli lopuksi niin kipeäksi että tuli kovat päänsäryt ja silmä rasittui, mutta magnesium-kuurin jälkeen elohiiret hävisivät ja jäivät häiritsemään myöhemmin vain silloin tällöin.

        Nyt kuukausia myöhemmin – vaikka stressitasoni on paljon alhaisempi kuin aiemmin (ainakin luulen/mitä tunnen) – alkoi homma taas uudestaan; "rauhallisia" elohiiriä käsissä, jaloissa, niskassa ja muualla, mutta eivät kovin häiritseviä tai pitkäkestoisia. Muuta päivää kulunut, silmän alaluomen kautta taas ohimossa tykyttää, tälläkertaa monessa eri kohtaa, välillä taukoamatta. Poskessa ja ohimossa myös. Kevyesti hierominen auttaa välillä muualla paitsi korvan edessä/ leukaluiden yläpäässä. Onneksi tällä kertaa osaan ottaa rennosti, enkä stressata vaivasta lisää, vaikka ketjun luettuni kasvaimen mahdollisuus pelotti. Tänään alkanut myös pistää takaraivoon/niskaan. Luulen että vaivakohtieni läpi menee jokin hermorata(linja tms). Huomenna lääkäriin ja pyydän lähetteen vihdoin neurologille ja uusiin kuvauksiin. (Pääni kuvattiin muista syistä noin vuosi sitten).

        Tämä on kolmisen vuotta vanha ketju, mutta minulle ajankohtainen aihe, niin päätimpä koittaa jos saisin lisätietoa vaivasta netin (ainakin suomeksi) puutteellisen tiedon vuoksi.


    • e-hiiri pakeni

      Minulla oli elohiiri monta kuukautta ja tosi pahana molempien silmien alaluomissa, mikään hierominen ym. ei auttanut. Sitten keksin kokeilla magnesium tabletteja tupla-annoksena. Johan lähti hiiri nykimästä. Tämä on tehonnut ainakin minulla, mutta kannattaa ehkä kysyä asiantuntijalääkäriltä, onko noista magnesiumtableteista jotain haittaa itsellesi. Minulla on muutenkin taipumusta lihaskramppeihin, voi olla jotenkin yhteydessä siihen.

    • Tuoreruka

      Minulla elohiiren aiheutti silmään purkitetut anakset kun käytin niitä lounaaksi laihdutuksen aikana. Tämä nykiminen loppui kun lopetin niiden käytön. Kun joskus satunnaisesti käytän, vaiva alkaa lievänä uudelleen. En tiedä vaikuttaako tuore ananas samoin. Kaverillani oli samasta syystä ja loppui samoin.
      Mainittakoon kun käytin salaatissa pidempään purkkiherkkusieniä, alkoi korvissani jyrisemään niinkuin olis rekka ollut käynnissä seinän takana. Kävin erikoiskorvalääkärissäkin, eikä vikaa löytynyt. Samanlainen jyrinä oli myös firmamme pomolla. Syy yhteys löyti tähän purkitettuun herkkusieneen. Meiltä molemmilta jyrinä loppui kun tuotteen käyttö lopetettiin. Säilykkeillä voi olla monenlaisia muitakin vaikutuksia.

      • diureetti

        Ananas poistaa nestettä kehosta, joten todennäköisesti oikea syy oli nestehukka eikä niinkään ananas.


      • Elävä hiiri

        Join aamulla ananasmehua (josta en pidä ja jota en yleensä juo) ja on sen jälkeen nykinyt vasemman silmän alaluomea. Välillä taukoaa, mutta kohta nykiminen jatkuu. Ärsyttävää, mutta voisikohan ananasmehu olla se syy tässä? Koska en ole ennen ananasvalmisteita kovinkaan käyttänyt ja se on ainoa rutiineista poikkeava asia tältä päivältä, joka nyt mieleen tulee.


    • Mulla ei varsinaista elohiirtä ole, mutta vasemman silmän ala- ja yläluomi tuntuu kokoajan puutuneelta ja kun räpäytän silmääni, yläluomi tulee jäljessä ylös, välillä "täristen" :O mistä mahtaisi johtua? tätä on jatkunut jo yli kuukauden.

    • katatiita

      Minua on vaivannut elohiiri vasemman silmän alaluomessa ja vaiva on erittäin kiusallinen. Ei pysty edes katsomaan ihmisiä silmiin. Onneksi on kesä niin voi pitää aurinkolaseja päässä 24/7. Aion itsekkin nyt kokeilla tupla-annosta magnesiumia. Jos ei parin viikon sisällä lähde, niin menen lääkäriin.

      • Suklaasta apua?

        Minulla tuli elohiiri vasemman silmän alaluomeen 2012 kesäkuussa ja se on vaivannut päivittäin. Kokeiltu on rauta, sinkki, C-vitamiini, magnesium, B-vitamiini, EPA, DHA jne. ja tietenkin D-vitamiinia tulee syötyä muutenkin. Mikään ei ole auttanut. Toissailtana söin suklaata (juomana maitoa), oli ihan tavallista maitosuklaata vaikka tietenkin ne missä on vaikkapa 86% suklaata ovat parempia, mutta alaluomessa ei ole kunnolla sen jälkeen nykinyt. On vähän meinannut alkaa nykimään, mutta on sitten heti toennut. Saattaa olla ihan sattumaa ja nykiminen voi tietenkin alkaa uudelleen milloin tahansa, mutta toivon että kyse on teobromiinista tai hivenaineesta tms. jota suklaassa on: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=32&lang=fi

        Jos joku kärsivä nyt kokeilee myös suklaalla ja saa avun niin mielellään kuulisin siitä koska asialla voi olla laajempaakin merkitystä.


      • Suklaa ei syynä
        Suklaasta apua? kirjoitti:

        Minulla tuli elohiiri vasemman silmän alaluomeen 2012 kesäkuussa ja se on vaivannut päivittäin. Kokeiltu on rauta, sinkki, C-vitamiini, magnesium, B-vitamiini, EPA, DHA jne. ja tietenkin D-vitamiinia tulee syötyä muutenkin. Mikään ei ole auttanut. Toissailtana söin suklaata (juomana maitoa), oli ihan tavallista maitosuklaata vaikka tietenkin ne missä on vaikkapa 86% suklaata ovat parempia, mutta alaluomessa ei ole kunnolla sen jälkeen nykinyt. On vähän meinannut alkaa nykimään, mutta on sitten heti toennut. Saattaa olla ihan sattumaa ja nykiminen voi tietenkin alkaa uudelleen milloin tahansa, mutta toivon että kyse on teobromiinista tai hivenaineesta tms. jota suklaassa on: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=32&lang=fi

        Jos joku kärsivä nyt kokeilee myös suklaalla ja saa avun niin mielellään kuulisin siitä koska asialla voi olla laajempaakin merkitystä.

        Ainakaan mulla suklaa ei oo vaikuttanut ollenkaan. Sain elohiiren silmään muutama päivä sitten, ja päivittäin on nykinyt. Alkoi oman päätelmäni mukaan siitä, että ripsien välissä ehti olla jonkun aikaa roska ärsyttämässä silmää ennenkuin sain roskan poistettua. No, Eilen söin suklaata muutaman viikon tauon jälkeen ja tänään on alaluomi nykinyt entistä enemmän. Ehkä kohdallasi lasi maitoa ja suklaa rentoutti kiireen keskellä niin, että lihaskramppi silmässä hävisi? :)


      • katatiitaa

        Sattumoisin huomasin kommentoineeni tähän. Minulla oli siis viime kesänä jonkin aikaa elohiiri silmässä (ainakin viikon taisi olla). Vaiva lähti heti pois kun tuplasin magnesiumannoksen :)


    • oll_vm86

      Itselläni alkoi vasemman silmän luomi nykimään rakennusprojektin aikana kun oli paljon hienoa pölyä ilmassa, mitä nyt tulee betonin, maalin yms hiomisesta tulee. Loppui joku pari viikkoa hiomisen loppumisen jälkeen.

    • annikka611

      Mulla nykii ja on nykinyt ennenkin. Aikaisemmin apu löyty neurovit purkista. Siis joku b vitamiini auttaa hermojuttuihin

    • YKX8

      Eräs vanhempi henkilö käski syödä suolaa ja niin on muutaman kerran loppunut elohiiri vasemmasta silmästä alle vuorokaudessa. Ei voi olla sattumaa.

    • kyllästynyt100

      Olen vasta 15 vuotias tyttö ja minulla on ollut kuukauden verran (elohiiri??) vasemman silmän alaluomessa. Se ei nyvi aina, vaan pitää muutamien päivien taukoa välillä. Sitten kun se tulee, se nykii muutaman sekunnin välein koko päivän. Se näkyy myös ulospäin.:( Olen aika paljon tietsikalla ja hampaita puren yhteen välillä, johtuisiko siitä? Minulta poistettiin samaisesta kohdasta luomirakkula syksyllä, liittyisikö asiaan? Minulla on hyvä näkö. En tiedä mikä avuksi kun hierontakaan ei auta. Olkaa kilttejä ja auttakaa, olen niin kyllästynyt tähän.:(

      • Toinen kyllästynyt

        Minulla vaiva on ollut tammikuusta lähtien ja ymmärrän hyvin tuskastumisesi. Ensimmäisen kerran minulla oli vastaavaa vas. yläluomessa pari vuotta sitten, silloin kesti muistaakseni pari kuukautta. Nyt elohiiri vas. alaluomessa vaivaa päivittäin. Selkeästi väsymys ja jännitys ja stressi kaikinpuolin pahentavat tilannetta. Usein menee ohi kotiin päästyä, ei aina. Tänäänkin on vaivannut koko päivän ja vaivaa edelleen. B-vitamiini ja mg käytössä. Kahvin olen jättänyt, mutta nukkua pitäisi enemmän. Jos kohta ei helpota on hakeuduttava lääkäriin, josko kuitenkin heillä olisi joku keino käytettävissä. Viimeksi minusta kahvin pois jättäminen auttoi parin viikon viiveellä, mutta nyt ei....


    • pärsk-tirsk

      Minulla alkoi elohiiri rajusta aivastuksesta, ilmeisesti jokin hermovaurio tuli siinä pärskäyksessä silmäkulmaan. Nyt on jo useamman viikon lähes jatkuvasti nykinyt vasen alaluomi. Uskon sen kuitenkin parantuvan itsestään sillä aivastus on aiemminkin laukaissut minulla elohiiren silmäkulmaan.

    • tup50

      minulla auttoi hiireen magnesium diasporal isona annoksena. silmä tippoja käytän säännöllisesti kun on kuivat silmät

    • sanni 00

      Kaverillani on ja häntä se ärsyttää. Se helpottaa jos ei katso pieniä ruutuja.

      • Mies 29v

        Mulla 8 kk jälkeen selvis vasemman silmäluomen nykiminen ja olikin kasvain päässä. pelottaa ihan vitusti et miten käy


    • minulla myös 28v mie

      Mulla nykii vasen puoleinen huuli ihan koko ajan ja puhe muuttuu puuroksi välillä pitäskö men lääkäriin ? Tätät on jatkunu joku 3 kuukautta. Juon paljon vettä ja liikun säännöölisesti olen 28 vuotias mies ja rasitteena psoriasis. Voiskohan johtuu kortisonivoiteist.

    • Puhutaan realismia

      Täällä jauhetaan paskaa. Tottakin, mutta enimmäkseen paskaa. Elohiiri on lähes 100% vaaraton. Ihan eri asia on monioireisuus, jossa elohiiri on vain yksi oire muiden joukossa. Tästä on hyvin harvoin kyse ja kukin tunnistaa kyllä kohdallaan jos tästä on kyse.

      Stressi, kahvi, neste- ja hivenainetasapaino, tupakka ja näyttöjen, erityisesti pienikokoisten näyttöjen tuijottelu, ja muut silmään kohdistuvat vastaavat rasitukset ovat tyypillisiä aiheuttajia. Hivenaineita voi kokeilla, mutta tärkeintä on poistaa nuo aiheuttajat. Tai sitten antaa olla, se todennäköisesti päättyy elämäntilanteesi muuttuessa kuitenkin. Älä kuitenkaan nosta stressitasojasi millimetrin kokoisen lihaksen supistelun takia. Elohiiren suurin vaara on se, että stressaat itsesi kuoliaaksi millimetrin kokoisen lihaksen supistelun tähden. Supistelun, jota tapahtuu kaikkialla kehossasi, nyt se vain on silmässäsi ja satut huomaamaan sen.

    • Vipatus74

      Ärsyttää tuo ylläoleva kirjoitus.... Itsellä nyt taas ollut vasemmassa yläluomessa kuukauden elohiiri ja hankala olla välittämättä siitä kun vetää melkein koko silmän kiinni. Vois pitää suun kiinni asiasta josta itsellä ei ole kokemusta! Ihan sama kuinka pieni lihas onkaan kyseessä mutta häiritsee todella jokapäiväistä elämää.

    • q53qh

      Veren alhainen kaliumpitoisuus voi olla elohiiren yksi syy.

    • Okeisitte

      TE Kuolette kaikki, aivan KAIKKI...

    • Anonyymi

      Se iski silmään, nenänpuoleiseen silmän sisäkulmaosaan. Ei silmän ulkopuolelle, vaan limakalvoon. Vaikeaa on.

    • Anonyymi

      Lääkkeet voi hyvinkin aiheuttaa. Samoin heikentynyt näkö. Itsellä alkoi oireilla ja optikko ei sen kummempana pitänyt. Lihaskramppeja voi tulla muuallekin, kuin pohkeeseen ja hauikseen! On kyllä keljumainen!

    • Anonyymi

      Lääkäriin

    • Anonyymi

      Mulla nyki vuoden päivät ja sitten todettiin kivessyöpä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1241
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1130
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1115
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe