trangia nestekaasupullolla?

minätäällähei.

olisin ostamassa itselleni trangiaa, ja törmäsin bilteman luettelossa pieneen nestekaasupolttimeen. olisiko tämä helpompi/hyödyllisempi kuin tavallinen polttoneste trangian käytössä? onko jollain kokemusta, esim. kuinka kauan saa käyttää ennenkuin nestekaasu loppuu?

10

9454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaasupoltin

      on ihan mahtava kapistus.Itse olen käyttänyt jo vuosia.Sehän käy kertakäyttöpulloihin,joita on monenkokoisia.Tehoa niissä on mutta kun alkaa olla nollan keli niin tahtoo jäädä vähän ainetta jäljelle pulloon ja tehokin vähenee.Itse laitoin kytkennän 1.3kg(kaasua noin 330 gr) propaani pulloon sopivaksi.Propaanihan kiehuu jo -45 asteessa.Painoahan tietysti tulee tuo kilo lisää paksun pullon ansiosta.En ole vielä ennättänyt kokeilla talvella.Luulisihan sen toimivan kun niitten kertakäyttöpullojen propaani-butaani sekoitus kiehuu vasta siinä nollan seuduilla.

      Älä enää mieti,jos poltin on tehty Trangiaa varten,menet kauppaan ja ostat.Vaivaton ja tehokas laite kesällä.

    • Telttailijatartar

      Tuo Bilteman taitaa toimia vain omilla pulloillaan,ovat sellaisia pitkulaisia,mutta trangiaan saa kaasupolttimia.Ne ovat Primuksen tekemiä ja toimivat primuksen kaasupulloissa ja muissakin,joissa on jengat,eivät siis ole niitä läpipistettäviä.Nopeuttaa trangian toimintaa huomattavasti.Pakkasella vaan hitakainen. Tosin seoskaasuja on,jotka kylmässäkin kai toimivat.Itse en juuri pakkasella retkeile ja trangiakin on jäänyt historiaan,kun ostin pulloon suoraan kiinitettävän polttimen,joka on kaikkein tehokkain.Rocket Pocet nimeltään.
      Primuksellakin on pulloon suoraan kiinnitetävä ja se on paras,jos vähänkin paistelee,sillä siinä liekkikehä on suurempi,kuin Pocketissa.
      Käytän aina noita reppuun mahtuvia pulloja,en tuollaisia isoja,joita ed kirjoittaja käyttää.
      Varmaan hyvä tuo iso pullo silloin kun kaiken voi kuljettaa leiriin autolla!!!

      • käsittänyt

        jotain väärin?Tuon mainitsemani pullon halkaisija on 7.5 senttiä ja koko pituus 27 senttiä,siis puolenlitran termoksen luokkaa.Mahtuu kevyesti repun taskuun.Sillä 330 gramman kaasumäärälläkin keittelee melko kauan.Senhän tiedätkin kun vertailet omia pullojasi.Ainoa haitta on tuo kilon lisäpaino mutta olen päätynyt siihen että se kannattaa kyllä kantaa jos retkeilee talvella.Bensakeittimiäkin omistan useamman.Niissä on taas se esilämmitys ongelma kylmällä ja tuulisella säällä.Ei meinannut muutama viikko sitten tulla mitään täysin puuttomalla ja tuulisella rautulammin rannalla Norjan pohjoisimmassa pisteessä jäämeren rannikolla.

        Joo kannattaa nähtävästi ostaa Trangiaan suunniteltu poltin.Itselläni on useampiakin noita suoraan pulloon kiinnitettäviä ja ovat hyviä kun ei yhtään tuule.Tuulessa ne muuttuvat heti leikkikaluiksi.Tietenkin vehkeet on ostettava käytön mukaan mutta jos esim saaristoelämää on tarkoitus viettää on Trangia lyömätön.Se toimii avoveneessäkin kovemmallakin tuulella.


    • ansii9

      retkeilykaupoista, älä osta biltemasta MITÄÄN jos olet menossa vaellukselle. Ne on takapiharetkeilyyn tarkoitettu ja max festareille.

      Trangian kaasupoltin toimii hyvin ja kestää.. maksanee n.50 egee

    • Syksy

      Trangian polttonesteen kanssa säätö ei tosiaan ole herkkua, nestekaasulla alkaa jo hommat sujua helpommin. Viime kesänä kahden viikon reissulla jo alkujaan vajaa nestekaasupullo ei osoittanut tyhjentymisen merkkejä, ja jaksoi töhötellä nollan asteen tienoilla olevissa lämpötiloissakin. Eikä tarvitse alkaa miettimään mikä määrä sinolia lounaan keittelyyn, tai huolehtia ettei sitä vaan mene käsille.

      Bilteman laadusta sitten en tiedä. Olen joitain varsin laadukkaita kamoja ostanut halpiskaupoista (5 euron tukevat, erinomaiset vaellussukat Tarjoustalosta), mutta keitin on jo aika kriittinen väline. Kannattaa kysellä retkeilyfoorumeilla ihmisten kokemuksia.

    • Lonely Rider

      Kuten joku jo mainitsikin, Trangiaan saa kaasupolttimen retkeilykaupoista, hintahaarukka 45-60 euroa. Kaasupullo ei paljoa paina ja itse tulin juuri 170km/2vkoa pitkältä vaellukselta ja väänsin kys. pullolla kaiken aina aamupuurosta iltakahveihin eikä näytä tyhjenemisen merkkejä vieläkään.

      Trangian polttonestesysteemi toimii ihan ok kesä´llä mutta esim. pitemmille vaelluksille ainetta joutuu ottamaan sen verran monta pulloa että lasti painaa aivan liikaa. Tämän lisäksi kylmässä kelissä pakkasen puolella ei Trangialla meinaa perinteisen polttonesteen avulla saada vettä kiehumaan sitten millään!

      Trangian kaasupoltin on ilman muuta hintansa arvoinen! Nestekaasupolttimia on toki monenlaisia mutta suosittelen silti Trangiaa loistavan tuulisuojan ansiosta. Monenlaisia vehkeitä testattuani Trangia kaasupoltin on ehdottomasti paras ja toimivin ratkaisu.

      Ei kannata yrittää säästää Bilteman roskalla, osta kerralla kunnollinen niin ei tarvitse nähdä nälkää erämaassa.

      • Retkijätkä

        Olen ihastunut ko. yhdistelmään, niin etten enää palaa pirtuun. Viileällä ja pakkasella kaasut ei toimi ilman pientä kikkailua, mutta kikkailemalla hienosti jopa -27 asteen pakkasessa. Eli kaasupullo takin sisään ennen sytystä lämpenemään. Keittäessä pulloa voi sitten lämmittää kattilan kannen päällä. Kuulostaa ehkä hurjalta, mutta ihan hyvin on niin toiminut. Joskus on täytynyt myös venttiiliä sulatella. Kaasu on painoonsa nähden paljon tehokkaampaa kuin pirtu eli ainetta tarvitsee grammoina vähemmän. Pitkulaiset pullot on mielestäni parhaita.


      • Hiiliteräs
        Retkijätkä kirjoitti:

        Olen ihastunut ko. yhdistelmään, niin etten enää palaa pirtuun. Viileällä ja pakkasella kaasut ei toimi ilman pientä kikkailua, mutta kikkailemalla hienosti jopa -27 asteen pakkasessa. Eli kaasupullo takin sisään ennen sytystä lämpenemään. Keittäessä pulloa voi sitten lämmittää kattilan kannen päällä. Kuulostaa ehkä hurjalta, mutta ihan hyvin on niin toiminut. Joskus on täytynyt myös venttiiliä sulatella. Kaasu on painoonsa nähden paljon tehokkaampaa kuin pirtu eli ainetta tarvitsee grammoina vähemmän. Pitkulaiset pullot on mielestäni parhaita.

        Jep.itse olen käyttänyt mainittua Trangia,Primus poltin yhdistelmää yli 5 vuotta ja on hyvä.
        Nykyisin käytän kaasuna 750ml valkovihreä etikettistä
        WELDING GAS pulloa joka sisältää sekoitekaasua
        30% propanlia ja 70% butaania ja on tehokasta ja riitoisaa ja painaa noin 430g pullo.
        Kaasua on myynnissä monissa "halpa marketeissa esim Maxi makasiineissä ym.ym".
        Trangiani on vanhaa mallia joten leikkasin sen kylkeen aukon kaasuletkun ulostuloksi ei kovin siisti mutta täysin toimiva.Joten vanhan trangian voi virittää kaasutrangiaksi..


    • käytöstä

      Kaasu on siistimpi vaihtoehto. Kaasun huonoin puoli on se, että pakkasella sitä ei taho saada pullosta ulos kunnolla ennenkuin lämmittää takin sisällä. Eli ei toimi pakkasessa niin hyvin kuin nestepoltin.
      Mutta kesällä minä ottaisin kaasun. Bilteman versiosta en osaa sanoa kun en ole nähnyt. mutta ota tämä noin yleisenä kommenttina em. aineiden eroista. Kaasulla keität litran vettä muutamassa minuutissa, ja kaasun kulutus on tällöin n.100-200g tunnissa. Sinolin kanssa saman ajan saa kulumaan pelkästään polttimen käynnistelyyn. Kulutuksesta: esim.450g kaasupatruuna riittänee viikon keittelyihin, paitsi jos kokkailee niinkuin Kolmonen, eli pitkän kaavan kautta...

    • trangia25-3

      Itsellä menny trangian kaasuhässäkällä keitellessä n: 35-40g kaasua/pvä sis sapuskan ja useammat kahvit....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe