Saako hiiren kastella???????????

Kalakissa

Kysymys saako hiiren kastella?
Voiko hamsteria tai gerbiiliä kastella?
Kuuluuko hiiren kynsiä leikata?

14

2857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suski87

      Mitään kyseisistä lajeista ei tulisi kastella ilman hyvää syytä. Näitä esim. että eläin on todella likainen eikä saa puhdistetuksi itse itseään tai jos sen joutuu pesemään loisshampoolla (nykyään myös valmisteita, jotka eivät edellytä pesua). Pienet eläimet vilustuvat märkinä hyvin helposti ja siksi turhaa kastelemista tulisi välttää.

      Hiirten kynnet kuluvat tavallisesti omia aikojaan sen touhuillessa, eli niitä harvemmin joutuu leikkailemaan.

      • ex kasvattaja

        Talvikkouroksille säännöllinen pesu on suositeltavaa, mutta sen voi lähes korvata kylpyhiekkakylvyin.

        Kylpyveden on oltava matalaa n 1cm ja lämmintä, selälle pirskotellaan vettä. Vetoa hamsteri ei saa saada ja se on kuivattava varovaisesti ja huolella pyyhkeellä. Ei missään nimessä hiustenkuivaajalla tms. Kerran kuussa kylpy. Kerran viikossa hiekkakylpy.

        Muille lajeille en suosittele pesua tai kastelua.


      • millamussukka

        mun hiiri tippu kerran lattialla olevaan liisteri vatiin,, ei menny pinnan alle vaan porskutteli menemään... sit vaan hanan alle ja pesulle:)

        ja eli muuten pitkään:)


      • kalakissa
        millamussukka kirjoitti:

        mun hiiri tippu kerran lattialla olevaan liisteri vatiin,, ei menny pinnan alle vaan porskutteli menemään... sit vaan hanan alle ja pesulle:)

        ja eli muuten pitkään:)

        Kiitos kaikille vastanneille.


    • Pep´Sun

      Miksi ihmeessa hiiri/gerbiili/hamsteri pitäisi kastella? Ne yleensä huolehtivat itse puhtaudestaan. Hiiren kynsiä pitää leikata, jos ne kasvavat liian pitkiksi muuten ei.

      • kalakissa

        Hiiri pitäisi kastella koska se on likainen.


    • siis hamsusta

      kääpiöhamsteri talvikkoa ei pidä ''kylvettää'', mutta sen hajurauhanen pitää pestä säännöllisesti 1cm kädenlämpöistä vettä ja hieroa pumpulipuikolla rauhasta varovasti

    • suvi5

      okei, eli hiiriä ei kauheesti sais kastella.

    • marskutin

      Itse olen pessyt hiiriäni, useimmiten ennen näyttelyitä jos näyttää turkki likaiselta. Myös loishäätöshamppoota on käytetty loishäädön rinnalla helpottamaan hiiren oloa. Pitää vaan kuivata erittäin hyvin pikkuinen pesun jälkeen, itse käärin kasaan imukykyistä talouspaperia ja kuivaan niin ettei hiiri näytä koskaan edes kastuneenkaan. Lämpösenä tottakai pitää pitää pesun jälkeen, vaikka kuivalta vaikuttaisikin, mieluusti vielä imukykyistä talouspaperia pesänkin pohjalle.

    • hiirumamma

      Kyllä saa ja se on jopa suositeltavaa.Laita kastelemisen jälkeen pakastimeen puoleksi tunniksi.

      • Meuwi

        Taaskikko toi Feikki-Hiirimamma-Trolli tuli! Herrajestas!


    • MITÄ!

      Siis Mitä ihmettä pakastimeen puoleks tunniks.

    • Tihku

      Jos hiiri pääsee niin likaiseksi, että kaipaa pesua, on jossain oltava vikaa. Normaaleissa terraoloissa hiiri ei likaannu niin, että tarvitsisi pesua vaan ne putsaavat itse itsensä. Jos kuitenkin on AIVAN PAKKO siistiä hiirtä niin tee se mieluiten varovasti pyyhkimällä kostealla vanulapulla tai pyyhkeenkulmalla. Muista, että hiiri on todella herkkä kylmälle ja vedolle, joten sitä ei edes kosteana jätetä kuivumaan pelkkiin puruihin.

    • Liinahiiriuros

      Saa kastella mutta pitää jälkeen pitää pyyhkeesä varsinkin jos terrariossa on perus pesäpuruja hiiri olisi hyvä pestä ettei se itse hengitä itsestään pieniä hiukkasia ja puu pölyjä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1816
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1478
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1123
    Aihe