Eri tapoja päästä matkaoppaaksi?

matkaoppaan työstä kiinnost...

millaisia on matkatoimistojen järjestämät lyhyet kurssit ? onko kokemuksia ? mitkä matkatoimistot niitä järjestävät ? mitä vaatimuksia niihin on (ikä , koulutus tausta jne.) ? kiitos jo etukäteen :)

50

27527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkaopas

      mä lähdin ilman mitään alan koulutusta ja kurssia! otin vaan yhteyttä firmaan ja lyötiin matkalippu kouraan ja menoksi. tosin opiskelemaan joutuu kohteissa tietysti ja suhtaudun työhöni "vakavasti" eli teen sen kunnolla ja asiakasta aina huomioiden.

      kursseista saat tiedon firman sivuilta. niitä järkkäävät aurinkomatkat, tjäre ja finnmatkat. sinne on työhaastattelut, jotka kestävät lähes koko päivän . tehdään tehtäviä ryhmässä ja sit yksilöhaastattelut ja firman toiminta ja matkaoppaan työ käydään läpi myös. (kahdessa olen ollut ja molempiin valittiin, mutta tosiaan valitsin sitten muun firman, koska siellä pääsin heti haluamaani kohteeseen, eikä tarvinnut kursseja maksella)

      • matkaoppaan työstä kiinnost...

        minkä firman kautta pääsit siis ja minne ?


      • ---

        Hei, osaatko kertoa tarkemmin minkälainen tuo työhaastattelu on? Käytetäänkö muitakin kieliä kuin suomea? Minkätyyppisiä tehtäviä "suoritetaan"? Pitäisi valmistautua tulevaan koitokseen... =)


      • .........................
        --- kirjoitti:

        Hei, osaatko kertoa tarkemmin minkälainen tuo työhaastattelu on? Käytetäänkö muitakin kieliä kuin suomea? Minkätyyppisiä tehtäviä "suoritetaan"? Pitäisi valmistautua tulevaan koitokseen... =)

        riippuu varmaankin firmasta ja vuodesta tuo työhaastattelu. en ole edellisen viestin kirjoittaja mutta olin minäkin viime vuonna erään firman haastattelussa joten tässä hiukan siitä:

        tutustuttiin tosiaan firmaan ja sen tapoihin, sitten tehtiin niitä toiminnallisia tehtäviä (sis. ennakkoon valmisteltu muistaakseni parin minuutin mittainen puhe vapaasta aiheesta, muille hakijoille ja haastattelijalle siis esitettynä) ja jotain ryhmäjuttuja missä piti muistaakseni suunnitella jotain ja sen jälkeen esitellä ja perustella ryhmän kanta muille ryhmille sekä ihan perinteinen haastatteluosuus jossa käytiin sekä suomeksi että ruotsiksi läpi motivaatiota, harrastuksia, aikaisempaa kokemusta, elämän tilannetta (opiskelut, asumismuoto, perhe) yms.


      • matkaopas
        ......................... kirjoitti:

        riippuu varmaankin firmasta ja vuodesta tuo työhaastattelu. en ole edellisen viestin kirjoittaja mutta olin minäkin viime vuonna erään firman haastattelussa joten tässä hiukan siitä:

        tutustuttiin tosiaan firmaan ja sen tapoihin, sitten tehtiin niitä toiminnallisia tehtäviä (sis. ennakkoon valmisteltu muistaakseni parin minuutin mittainen puhe vapaasta aiheesta, muille hakijoille ja haastattelijalle siis esitettynä) ja jotain ryhmäjuttuja missä piti muistaakseni suunnitella jotain ja sen jälkeen esitellä ja perustella ryhmän kanta muille ryhmille sekä ihan perinteinen haastatteluosuus jossa käytiin sekä suomeksi että ruotsiksi läpi motivaatiota, harrastuksia, aikaisempaa kokemusta, elämän tilannetta (opiskelut, asumismuoto, perhe) yms.

        tjärellä tais olla ed. mainittu haastattelu, finnmatkoilla lähes samanlainen, mutta ilman puhetta. tunteja siihen joka tapuksessa meni, molempiin. mulla ruotsi vähän hakusessa, mut ei se vaikuttanut. englanniksi kysyttiin myös.

        nykyisessä firmassa kysyttiin vaan, koska voin aloittaa ja lentolippu kouraan. kaikki oli ohi 10 minuutissa. mitään ei siis kysytty minusta, ei koulutusta, ei luonnetta. olin hakemuksessa tosin kertonut ne. ainut mistä puhuttiin oli et lähdenkö kesäkohteeseen ja minne talvikohteeseen, mikä maa ja paikkakunta. siinä se.


      • "tonttu"
        matkaopas kirjoitti:

        tjärellä tais olla ed. mainittu haastattelu, finnmatkoilla lähes samanlainen, mutta ilman puhetta. tunteja siihen joka tapuksessa meni, molempiin. mulla ruotsi vähän hakusessa, mut ei se vaikuttanut. englanniksi kysyttiin myös.

        nykyisessä firmassa kysyttiin vaan, koska voin aloittaa ja lentolippu kouraan. kaikki oli ohi 10 minuutissa. mitään ei siis kysytty minusta, ei koulutusta, ei luonnetta. olin hakemuksessa tosin kertonut ne. ainut mistä puhuttiin oli et lähdenkö kesäkohteeseen ja minne talvikohteeseen, mikä maa ja paikkakunta. siinä se.

        Hei
        Saako kysyä mikä firma ottaa noin helposti töihin ettei ole edes kunnon tuntia kestäviä "kuulusteluja " ? On kokemusta näistä isoista matkanjärjestäjistä, ne kun tuppaa ottamaan niitä blondeja vaan. Arvaa tuntuuko pahalta kun sanotaan ettet ole aurinkomatkojen tyyppiä, joten ei valita...
        Paras opas oli Kreetalla Silja niminen eläkeiän kynnyksellä oleva mummeli joka tiesi kaikki kreetasta.
        Minua ärsyttää sellaiset "oppaat" jotka näkee heti päällepäin jotta netistä on kaikki luettu ei mitään tietoo alueesta yms... tällaistekö käkättäjät valitaan.
        Kaikenhuippu oli eteläpohjanmaan murretta puhuva " tuohu täti" jonka murre on täysin pyllystä. Meille opetettiin koulussa ettei murretta saa puhua asiakkaille...


      • Kerrohan

        mikä firma se sitten oli ? Olis ihan kohteliasta kertoo meillekin, kerta aloititkin (!)


    • jos on

      Parikymppinen, kielitaitoinen ja ulospäin suuntautunut niin aika hyvin pääsee matkaoppaaksi. Niissä hommissa vaan on pitkät työajat ja siihen nähden matala palkka. Mutta kokemusta karttuu varmasti sitäkin enemmän.

    • ...

      Onko joku käynyt ed mainitun koulutuksen? Olisi kiva kuulla kokemuksia. Onko vaativa? Onko vaikea päästä? Mitä pääsykokeet pitävät sisällään? //Kuinka paljon matkaoppaan odotetaan ja/tai vaaditaan osaavan englantia? Kuinka paljon sitä todellisuudessa tarvitaan? Turistit kuitenkin suomalaisia...

      • marketti22

        Ei kannata sitä päivölää harkita,
        karmeen hintainen ja pääsee vaan
        tjärelle yms. oppaaksi.

        Harkitse Aurinkomatkojen opaskursseja,
        haku on päällä melkein jatkuvasti ja kurssit 2 kertaa vuodessa. Itse olen kyseisessä firmassa ollut töissä, ja täytyy sanoa, että on paljon paljon helpompaa tehdä töitä kun on kunnon 'tuote' minkä parissa työskentelee.

        Surkeiden hotellien ja köyhien asiakkaiden kanssa työkin on karmeeta. Aurinkomatkoille usein hakeutuu ne jotka ei välttämättä ryyppää koko lomaansa yms. vaan ymmärtävät laadun päälle. Sinun on oppaana paljon helpompi hoitaa ongelmatapauksia kun on hyvä firma taustalla.


      • Onni Opas

        Voi Jessus! Just niiden suomalaisten turrejen asioitahan sä hoidat siellä kohteessa ja ne paikalliset ei takuulla puhu suomea, eikä viranomaiset edes englantia !!! Muiden oppaiden kanssa voi puhua englantia, työkieleksi tarvitset maan virallisen kielen.

        Yritäpäs Espanjassa tulkata englannin avulla esim. poliisiasemalla, sairaalassa, ruumishuoneella, hullujenhuoneella tai neuvotella bussikuskin tai siivoojan kanssa. Mitä sä luulet tän työn oikein olevan? Leppoisaa läppää muiden suomalaisten kanssa vai???


      • epäammattimaista
        marketti22 kirjoitti:

        Ei kannata sitä päivölää harkita,
        karmeen hintainen ja pääsee vaan
        tjärelle yms. oppaaksi.

        Harkitse Aurinkomatkojen opaskursseja,
        haku on päällä melkein jatkuvasti ja kurssit 2 kertaa vuodessa. Itse olen kyseisessä firmassa ollut töissä, ja täytyy sanoa, että on paljon paljon helpompaa tehdä töitä kun on kunnon 'tuote' minkä parissa työskentelee.

        Surkeiden hotellien ja köyhien asiakkaiden kanssa työkin on karmeeta. Aurinkomatkoille usein hakeutuu ne jotka ei välttämättä ryyppää koko lomaansa yms. vaan ymmärtävät laadun päälle. Sinun on oppaana paljon helpompi hoitaa ongelmatapauksia kun on hyvä firma taustalla.

        tekstiä oli kyllä tuo äskeinen... Kukas sinä olet muiden matkanjärjestäjien tuotetta, matkustajia tai organisaatiota arvostelemaan, jos vaan Aurinkomatkoilla olet ollut töissä? Vertailuun kaipaisi jotain vertailupohjaa höpöhöpön ja "musta-tuntuu"-fiiliksen sijaan!

        Ja väite, että Päivölään ei kannata mennä, koska sieltä pääsee vaan "tjärelle yms. oppaaksi" ei ihan perustu tosiasioihin. Tässäpä sinulle tutustuttavaksi suora lainaus heidän nettisivuiltaan:

        "Opaskoulusta menestyksellisesti valmistuneiden työllistymisaste on erittäin hyvä, lähes sataprosenttinen. Suurin osa työllistyy Opaskoulun yhteistyökumppaneiden (mm. Tjäreborg, Lomamatkat, Hispania, Detur, Domina Travel) palvelukseen. Opiskelija hakee työpaikkaa opintojen loppuvaiheessa normaalin rekrytointijärjestelmän mukaisesti (haku, työhaastattelu, työllistyminen). Elämäntilanteen mukaan työllistyä voi toki myöhemminkin. "

        Huomasitko, että siinä luki SUURIN OSA TYÖLLISTYY OPASKOULUN YHTEISTYÖKUMPPANEILLE. Se ei siis tarkoita, että KAIKKI työllistyvät "tjärelle yms" eikä sitä, että kaikkien pitäisikään työllistyä juuri yhteistyökumppaneille. Ja työnhaku tapahtuu normaalin rekrytointijärjestelmän mukaisesti, joten mikään ei estä kyseisen koulun käynyttä henkilöä hakemasta mille tahansa muullekin matkanjärjestäjälle, kuin Päivölän yhteistyökumppaneille töihin. Olen itse tehnyt Päivölän kautta matkaoppaan ammattitutkinnon, ja olen tavannut Päivölän käyneitä oppaita, jotka ovat työllistyneet esimerkiksi Finnmatkoille (joka ei siis, huomannet, ollut Päivölän yhteistyökumppanien listalla). Se, onko Päivölä "karmeen hintainen" on suhteellinen asia. Kannattaa selvittää myös, mitä hintaan kuuluu. Silloin kun itse opiskelin, hintaan kuului opetus materiaaleineen, ruokaa viisi kertaa päivässä viitenä päivänä viikossa ja asuminen. En pitänyt sitä kalliina.

        Jos se Aurinkomatkat sinun mielestäsi on niin mahdottoman erinomainen, niin onhan se hyvä, että olet sen löytänyt ja sinne päässyt, mutta oman mielikuvitukseen perustuvan mielipiteen perusteella ei täällä kannata puhua ihan mitä sattuu ja halventaa muita. Voisin tuon puurosi uskoakin, jos sinulla olisi esittää vähän kirkkaampaa argumentointia, ja jos olisit ollut hakemassa kokemusta muiltakin työnantajilta. Luulo kun ei ennenkään ole ollut tiedon väärti.


      • Spies & Finnmatkat
        Onni Opas kirjoitti:

        Voi Jessus! Just niiden suomalaisten turrejen asioitahan sä hoidat siellä kohteessa ja ne paikalliset ei takuulla puhu suomea, eikä viranomaiset edes englantia !!! Muiden oppaiden kanssa voi puhua englantia, työkieleksi tarvitset maan virallisen kielen.

        Yritäpäs Espanjassa tulkata englannin avulla esim. poliisiasemalla, sairaalassa, ruumishuoneella, hullujenhuoneella tai neuvotella bussikuskin tai siivoojan kanssa. Mitä sä luulet tän työn oikein olevan? Leppoisaa läppää muiden suomalaisten kanssa vai???

        Ei oppaan valttamatta tarvitse osata kohteen kielta. Tottakai se on plussaa mutta kohdehan yleensa vaihtuu. On talvikohde ja kesakohde ja et koskaan tieda minne sinut lahetetaan vaikkakin voit sita itse toivoa. Omat kieleni ovat suomen lisaksi ruotsi,espanja ja englanti. Onnea, iloisuutta ja positiivista fiilista matkaan kaikille oppaan tyosta haaveilijoille. Itsellani se haave toteutui ja nyt olen asunut viimeisessa kohdemaassani jo 10 vuotta.
        Keskustelun aloittajalle; kavin opaskurssin josta 40 kurssilaista oppaaksi valittiin viisi. Silloin ei tarpannyt mutta muutama vuosi myohemmin lahetin eri toimistoille hakemuksia ja lahdin matkaan parin viikon sisalla.


      • matkaopas

        englantia tarvitset taatusti IHAN JOKA PÄIVÄ!! onhan turistit suomalaisia, mutta et sinä pelkästään niiden kanssa töitä tee. hoidat asioita esim. respan kanssa, bussikuskit, paikallisoppaat, agentit, hotellin muu hlökunta ym. ym. jos huone pitää asiakkaalle vaihtaa, sinä menet selvittämään respaan asiaa, etkä siinä suomella pärjää. mutta kielitaito kohenee kohteessa nopeesti, ei siis tarvitse olla täydellistä alunperin. mut sanoisin et olis nyt kuitenkin hyvä jotenkin sillä pärjätä. nolaa siinä itsensä mahdollisesti asiakkaan edessä kun yrittää hoitaa hänen asiaansa, eikä osaa tuoda julki sitä, mitä haluaa sanoa. siis esim. respassa.


      • uiveloiden kuningatar
        matkaopas kirjoitti:

        englantia tarvitset taatusti IHAN JOKA PÄIVÄ!! onhan turistit suomalaisia, mutta et sinä pelkästään niiden kanssa töitä tee. hoidat asioita esim. respan kanssa, bussikuskit, paikallisoppaat, agentit, hotellin muu hlökunta ym. ym. jos huone pitää asiakkaalle vaihtaa, sinä menet selvittämään respaan asiaa, etkä siinä suomella pärjää. mutta kielitaito kohenee kohteessa nopeesti, ei siis tarvitse olla täydellistä alunperin. mut sanoisin et olis nyt kuitenkin hyvä jotenkin sillä pärjätä. nolaa siinä itsensä mahdollisesti asiakkaan edessä kun yrittää hoitaa hänen asiaansa, eikä osaa tuoda julki sitä, mitä haluaa sanoa. siis esim. respassa.

        Minun ongelmani on se, että ruotsi ei oikein suju. Mites sitten? Pitääkö vain opiskella ahkerasti lisää? Englanti toimii kyllä, joissain määrin myös saksa.


      • Nimetön
        uiveloiden kuningatar kirjoitti:

        Minun ongelmani on se, että ruotsi ei oikein suju. Mites sitten? Pitääkö vain opiskella ahkerasti lisää? Englanti toimii kyllä, joissain määrin myös saksa.

        työssä on naurettava palkka ja se hillitön ryyppääminen. Kyllä meillä tjärellä paksit haettiin ja transut vedettiin mutta aina kun päästiin vapaalla skandien kansssa niin se oli naamat. Arskat yritti kyllä pitää parempaa imagoa mutta kyll neki otti sitä häppää. Suuri osa meistä veti lärvit a.s.a.p kun päivä päättyi, tietenkin olen varmaan alkkis jos täällä puhutaan jostain päivölästä. Sinne vaan 3 viikon kurssi ja 8 kautta keittoo.
        Hola!


      • ALASTA KIINNOSTUNUT
        epäammattimaista kirjoitti:

        tekstiä oli kyllä tuo äskeinen... Kukas sinä olet muiden matkanjärjestäjien tuotetta, matkustajia tai organisaatiota arvostelemaan, jos vaan Aurinkomatkoilla olet ollut töissä? Vertailuun kaipaisi jotain vertailupohjaa höpöhöpön ja "musta-tuntuu"-fiiliksen sijaan!

        Ja väite, että Päivölään ei kannata mennä, koska sieltä pääsee vaan "tjärelle yms. oppaaksi" ei ihan perustu tosiasioihin. Tässäpä sinulle tutustuttavaksi suora lainaus heidän nettisivuiltaan:

        "Opaskoulusta menestyksellisesti valmistuneiden työllistymisaste on erittäin hyvä, lähes sataprosenttinen. Suurin osa työllistyy Opaskoulun yhteistyökumppaneiden (mm. Tjäreborg, Lomamatkat, Hispania, Detur, Domina Travel) palvelukseen. Opiskelija hakee työpaikkaa opintojen loppuvaiheessa normaalin rekrytointijärjestelmän mukaisesti (haku, työhaastattelu, työllistyminen). Elämäntilanteen mukaan työllistyä voi toki myöhemminkin. "

        Huomasitko, että siinä luki SUURIN OSA TYÖLLISTYY OPASKOULUN YHTEISTYÖKUMPPANEILLE. Se ei siis tarkoita, että KAIKKI työllistyvät "tjärelle yms" eikä sitä, että kaikkien pitäisikään työllistyä juuri yhteistyökumppaneille. Ja työnhaku tapahtuu normaalin rekrytointijärjestelmän mukaisesti, joten mikään ei estä kyseisen koulun käynyttä henkilöä hakemasta mille tahansa muullekin matkanjärjestäjälle, kuin Päivölän yhteistyökumppaneille töihin. Olen itse tehnyt Päivölän kautta matkaoppaan ammattitutkinnon, ja olen tavannut Päivölän käyneitä oppaita, jotka ovat työllistyneet esimerkiksi Finnmatkoille (joka ei siis, huomannet, ollut Päivölän yhteistyökumppanien listalla). Se, onko Päivölä "karmeen hintainen" on suhteellinen asia. Kannattaa selvittää myös, mitä hintaan kuuluu. Silloin kun itse opiskelin, hintaan kuului opetus materiaaleineen, ruokaa viisi kertaa päivässä viitenä päivänä viikossa ja asuminen. En pitänyt sitä kalliina.

        Jos se Aurinkomatkat sinun mielestäsi on niin mahdottoman erinomainen, niin onhan se hyvä, että olet sen löytänyt ja sinne päässyt, mutta oman mielikuvitukseen perustuvan mielipiteen perusteella ei täällä kannata puhua ihan mitä sattuu ja halventaa muita. Voisin tuon puurosi uskoakin, jos sinulla olisi esittää vähän kirkkaampaa argumentointia, ja jos olisit ollut hakemassa kokemusta muiltakin työnantajilta. Luulo kun ei ennenkään ole ollut tiedon väärti.

        hei. Erittäin hyvin sanottu! Kiitos sinun! Oon ite kiinnostunut alasta, ja ihan silmät pyöreenä luen näitä erilaisia kommentteja kuinka jotkut puhuu tosi negatiivisesti jostain matkanjärjestäjästä tai muuten vaan oppaan työstä!!! Oon ite pitkään halunnut oppaaks ja uskon kuitenkin et oppaan työssä on paljon hyviäkin puolia, vaikka olis millä matkanjärjestäjällä töissä. sitten vielä Päivölästä piti kysyä et oon kuullut tosi paljon hyvää vaan päivölästä? Millanen se koulutus oli kaikenkaikkiaan? kiitos


      • Eriny
        Onni Opas kirjoitti:

        Voi Jessus! Just niiden suomalaisten turrejen asioitahan sä hoidat siellä kohteessa ja ne paikalliset ei takuulla puhu suomea, eikä viranomaiset edes englantia !!! Muiden oppaiden kanssa voi puhua englantia, työkieleksi tarvitset maan virallisen kielen.

        Yritäpäs Espanjassa tulkata englannin avulla esim. poliisiasemalla, sairaalassa, ruumishuoneella, hullujenhuoneella tai neuvotella bussikuskin tai siivoojan kanssa. Mitä sä luulet tän työn oikein olevan? Leppoisaa läppää muiden suomalaisten kanssa vai???

        Onni Oppaan kannattais pitää ehkä hieman hermolomaa..


    • olen kaynyt

      Paivolan opaskoulun ja kylla sielta sai rahoilleen vastinetta. Toihin paasin suoraan koulusta(osa firmoista kay haastattelemassa koululla, osaan menet heidan konttoriin) ja ensimmaisessa kohteessa elama ja tyonteko olisi ollut huomattavasti vaikeampaa ilman koulutusta. Ja kylla sen kuulee jos homma ei ole hanskassa, syksylla oli lomalla toisen matkanjarjestajan matkalla ja oppaan mikrofonitekniikka ja jutut oli niin hakusessa etta istuin bussissa punaisena myotahapeasta. Eli jos olet kiinnostunut alasta niin suosittelen lampimasti Paivolaan hakemista, haastattelussa sinua haastatellaan ryhmassa suomeksi ja yksin suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi seka taytellaan kirjallinen lomake jossa testataan lahinna yleistietoa. Jos tuntuu etta ruotsi on hakusessa voin kertoa etta sisalle paastyasi ruotsin opettaja Greetta kylla kaivaa ne sanat sinusta! ;) Ja mukavan (ja kiireisen) ammatin lisaksi saat Paivolasta ihan varmasti myos mahtavia muistoja ja elinikaisia ystavia! Homma ei ole aina helppoa ja ruusuilla tanssimista ja paivat ovat valilla pitkia, esim eilen minulla oli kentta paiva ja se venyi 13 tuntiseksi. Mutta tanaan ei sitten toita ollutkaan kuin 3 tuntia... Eli jokainen paiva on erilainen. Suosittelen siis, tieda vaikka viela tavataan maailmalla!

      • ...

        Moi. Oon ite menossa Päivölään maaliskuussa. Ja odotan ihan innolla koulua ja ennenkaikkea sitä et pääsee oppaaksi. Oli kiva kuulla et työmahdollisuudet on hyvät.


      • neilikka

        Olen miettinyt matkaoppaaksi hakemista, englannin kielen hallitsen sujuvasti, mutta ruotsin kielen kanssa tökkii. Onko pääsykoe tilanteessa ruotsin kielinen haastattelu hankala? Voiko kouluun pääseminen olla kiinni ruotsin kielen taidosta?


      • tuleva opas?

        hej!
        Täällä saa hyvin tietoa päivölän koulusta. Kysyisin vielä että minkälaisia kysymyksia siinä yleistietotestissä on? Ja onko se vaikea jos yleistieto on vähän "hakusessa"?:D Liittyykö kysymykset kulttuurituntemukseen/eri maitten tietoihin yms? Eli pitäisikö päntätä esim. maitten pääkaupungit jne...??:DD


    • tuleva matkaopas

      päivölässä järjestetään puolen vuoden kattava opaskoulutus. lisää aiheesta www.paivola.fi :)

      • Mie vaan

        Itse olen menossa syyskussa tuolle puolen vuoden matkaopaskurssille ja odotan innolla! Uskon, että rahoileen saa vastinetta, kuitenkin opetus, ateriat ja asuminen kuuluu hintaan. KELA myöntää opintotukea, joka ei syö korkeakouluopintojen tukea. Tuo tuki kattaa ison osan kustannuksisa. Käytännössä siis Päivölän opaskoulu on todella edullinen!

        Palkoista meille kerrottiin haastattelussa sen verran, että matkaoppaalle jää noin 800-1000 käteen palkkaa, on kuitenkin otettava huomioon että kohdemaassa eläminen on halpaa ja työnantaja kustantaa työasun ja asunnon! Eli tuolla rahalla elää varsin mukavasti, uskoisin.


      • Mie vaan
        Mie vaan kirjoitti:

        Itse olen menossa syyskussa tuolle puolen vuoden matkaopaskurssille ja odotan innolla! Uskon, että rahoileen saa vastinetta, kuitenkin opetus, ateriat ja asuminen kuuluu hintaan. KELA myöntää opintotukea, joka ei syö korkeakouluopintojen tukea. Tuo tuki kattaa ison osan kustannuksisa. Käytännössä siis Päivölän opaskoulu on todella edullinen!

        Palkoista meille kerrottiin haastattelussa sen verran, että matkaoppaalle jää noin 800-1000 käteen palkkaa, on kuitenkin otettava huomioon että kohdemaassa eläminen on halpaa ja työnantaja kustantaa työasun ja asunnon! Eli tuolla rahalla elää varsin mukavasti, uskoisin.

        Siis tuo 800-1000 euroa kuussa!


      • karoliina
        Mie vaan kirjoitti:

        Itse olen menossa syyskussa tuolle puolen vuoden matkaopaskurssille ja odotan innolla! Uskon, että rahoileen saa vastinetta, kuitenkin opetus, ateriat ja asuminen kuuluu hintaan. KELA myöntää opintotukea, joka ei syö korkeakouluopintojen tukea. Tuo tuki kattaa ison osan kustannuksisa. Käytännössä siis Päivölän opaskoulu on todella edullinen!

        Palkoista meille kerrottiin haastattelussa sen verran, että matkaoppaalle jää noin 800-1000 käteen palkkaa, on kuitenkin otettava huomioon että kohdemaassa eläminen on halpaa ja työnantaja kustantaa työasun ja asunnon! Eli tuolla rahalla elää varsin mukavasti, uskoisin.

        mistäs päin olet päivölään menossa? mäkin olen päässyt sisään sinne :) alkais jo :)


      • syksyllä alkavaan
        Mie vaan kirjoitti:

        Itse olen menossa syyskussa tuolle puolen vuoden matkaopaskurssille ja odotan innolla! Uskon, että rahoileen saa vastinetta, kuitenkin opetus, ateriat ja asuminen kuuluu hintaan. KELA myöntää opintotukea, joka ei syö korkeakouluopintojen tukea. Tuo tuki kattaa ison osan kustannuksisa. Käytännössä siis Päivölän opaskoulu on todella edullinen!

        Palkoista meille kerrottiin haastattelussa sen verran, että matkaoppaalle jää noin 800-1000 käteen palkkaa, on kuitenkin otettava huomioon että kohdemaassa eläminen on halpaa ja työnantaja kustantaa työasun ja asunnon! Eli tuolla rahalla elää varsin mukavasti, uskoisin.

        koulutukseen. Mä ajattelin hakea sitten elokuussa Valkeakosken kelalta sitä opintotukea, koska ne tietää mistä on kyse. Ne jotka haluaa matkaoppaaksi niin kannattaa hakea Päivölään ! itsellä ainakin jäi hyvä maku siitä koulusta kun kävin haastattelussa.


      • sad-but-true
        Mie vaan kirjoitti:

        Siis tuo 800-1000 euroa kuussa!

        asunto maksetaan(yleensä solukämppä jaettu n.3 hengen kanssa), mutta ite maksat kaikki muut kulut kohteessa, ruuat (satoja euroja kuussa) väh. 150e jos elaa makaroonil ja tonnikalal mut jos syö ravitsevammin ja käy vaikka pari krt kuukaudessa ulkona syömässä uskoisin että menee se 300e kuussa syömiseen. oma puhelinlasku?(en tarkoita nyt firman puhelinta jolla hoidetaan työ asioita) mahd. netti lasku? ellei firma maksa. liikkuminen bussit/junat vie paljon rahaa kk:ssa, jos ajaa omalla autolla, niin bensat maksaa. ja naisilla meikit, rasvat, tamppoonit, shampoot hoitoaineet, ihonhoitotuotteet? sun muut hygienituotteet. ja vaatteitta silloin tällöin?
        eli alottaijan 800e/kk palkasta jää käteen 200-300 euroa, ainiin ja siitä miinustetaan vielä juhliminen!
        tolla palkalla just ja just elää, eli ei kauheesti törsäillä ylimääräiseen tai laiteta säästöön! tai makseta lainoja...


      • Aikuinen ihminen
        sad-but-true kirjoitti:

        asunto maksetaan(yleensä solukämppä jaettu n.3 hengen kanssa), mutta ite maksat kaikki muut kulut kohteessa, ruuat (satoja euroja kuussa) väh. 150e jos elaa makaroonil ja tonnikalal mut jos syö ravitsevammin ja käy vaikka pari krt kuukaudessa ulkona syömässä uskoisin että menee se 300e kuussa syömiseen. oma puhelinlasku?(en tarkoita nyt firman puhelinta jolla hoidetaan työ asioita) mahd. netti lasku? ellei firma maksa. liikkuminen bussit/junat vie paljon rahaa kk:ssa, jos ajaa omalla autolla, niin bensat maksaa. ja naisilla meikit, rasvat, tamppoonit, shampoot hoitoaineet, ihonhoitotuotteet? sun muut hygienituotteet. ja vaatteitta silloin tällöin?
        eli alottaijan 800e/kk palkasta jää käteen 200-300 euroa, ainiin ja siitä miinustetaan vielä juhliminen!
        tolla palkalla just ja just elää, eli ei kauheesti törsäillä ylimääräiseen tai laiteta säästöön! tai makseta lainoja...

        Herranjumala! Miten kauheaa onkaan kun ITSE maksat kaikki kulut kohteessa... - niinhän se toimii hyvä ihminen. En tiedä minkä ikäinen olet, tai asutko vielä kenties kotona mutta aikuinen maksaa omat menonsa - niin oppaana kuin muissakin ammateissa, olit sitten suomessa tai ulkomailla.
        Itse oppaana usean kauden tehneenä palkkani on 1300€ kk, joka jää suoraan käteen. Suomessa tienata täytyy melko hyvin jos sama summa jää siellä käteen vuokran ym jälkeen.


      • evrip
        Mie vaan kirjoitti:

        Itse olen menossa syyskussa tuolle puolen vuoden matkaopaskurssille ja odotan innolla! Uskon, että rahoileen saa vastinetta, kuitenkin opetus, ateriat ja asuminen kuuluu hintaan. KELA myöntää opintotukea, joka ei syö korkeakouluopintojen tukea. Tuo tuki kattaa ison osan kustannuksisa. Käytännössä siis Päivölän opaskoulu on todella edullinen!

        Palkoista meille kerrottiin haastattelussa sen verran, että matkaoppaalle jää noin 800-1000 käteen palkkaa, on kuitenkin otettava huomioon että kohdemaassa eläminen on halpaa ja työnantaja kustantaa työasun ja asunnon! Eli tuolla rahalla elää varsin mukavasti, uskoisin.

        Ensimmäinen ihminen, jonka haluaisin oppaakseni.

        Osaa suomenkielen säännöt. Jos ei osaa kirjoittaa isoa alkukirjainta, on paras pysyä Suomessa peruskoulun oppeja vielä harjoittelemassa.

        Kannattaa antaa mahdollisimman hyvä huippukuva suomalaisista osaajista.

        Virve


    • Edupoli

      järjestää koulutusta

      • joousgfde

        Eipä sillä mut ite oon eläny suomessa 800 € /kk ja elätt'ny kaks koiraa ja hevosen sillä rahalla myös :DD Eikä jäänyt käteen MITÄÄN. Vähän eläisin rikkaasti jossain Turkissa tuolla rahalla,kun ei missään hotellissa asu :D


      • /Facepalm
        joousgfde kirjoitti:

        Eipä sillä mut ite oon eläny suomessa 800 € /kk ja elätt'ny kaks koiraa ja hevosen sillä rahalla myös :DD Eikä jäänyt käteen MITÄÄN. Vähän eläisin rikkaasti jossain Turkissa tuolla rahalla,kun ei missään hotellissa asu :D

        voi teitä jotka ette tiedä asioista mitään :D


      • minä vaan
        /Facepalm kirjoitti:

        voi teitä jotka ette tiedä asioista mitään :D

        mäkin oon haaveillut tota matkaoppaan työtä . mul on tosi hyvä englanninkielen taito ja venäjänkielen taito ja ruotsi suht hyvä . oon valmis haasteisiin ja kokeilee kaikkee uutta mut mul on sellanen ongelma et mul on koira ja oon vasta 20.v . ja en aijo jäädä ehkä alalle pysyvästi vaan ihan kokeiluksi vuodeksi ja mietin sitte siitä että miten eteenpäin. ja haluisin tietää et riittääks noi mun kielitaidot , toki aijon sit kyl vähän opiskella paikallista kieltä ja kulttuuria.


      • RisaBussi
        minä vaan kirjoitti:

        mäkin oon haaveillut tota matkaoppaan työtä . mul on tosi hyvä englanninkielen taito ja venäjänkielen taito ja ruotsi suht hyvä . oon valmis haasteisiin ja kokeilee kaikkee uutta mut mul on sellanen ongelma et mul on koira ja oon vasta 20.v . ja en aijo jäädä ehkä alalle pysyvästi vaan ihan kokeiluksi vuodeksi ja mietin sitte siitä että miten eteenpäin. ja haluisin tietää et riittääks noi mun kielitaidot , toki aijon sit kyl vähän opiskella paikallista kieltä ja kulttuuria.

        Englannin kieli riittää ja ajokortti on must. Persoona ratkasee. Erittäin pitkä pinna on oltava, ja kyky joustaa ja keksiä ratkaisut ihmeellisissäkin ongelmatilanteissa. Todella rankkaa työtä, ja erittäin upea kokemus. Olin kolme kautta Finnmatkoilla.


      • tillisalaattiko
        RisaBussi kirjoitti:

        Englannin kieli riittää ja ajokortti on must. Persoona ratkasee. Erittäin pitkä pinna on oltava, ja kyky joustaa ja keksiä ratkaisut ihmeellisissäkin ongelmatilanteissa. Todella rankkaa työtä, ja erittäin upea kokemus. Olin kolme kautta Finnmatkoilla.

        käytetäänkö kohteissa paljonki autoa/pitääkö paljonki ajaa? onko automaatti vai manuaali vaihteet?


      • HeioonJossu
        tillisalaattiko kirjoitti:

        käytetäänkö kohteissa paljonki autoa/pitääkö paljonki ajaa? onko automaatti vai manuaali vaihteet?

        Heippa oon Johanna 15 vuotta.
        Haluaisin päästä tulevaisuudessa työnskentelemään matkaoppaaksi, ja
        sitten myöhemmin lentoemännäksi.
        Mutta, mulla olisi kysyttävää, en tiedä yhtään minne mun kannattaisi mennä jatko opiskelemaan 9- luokan jälkeen. Tarkoitan että, mikä auttaisi minua myöhemmin matkaoppaan ja lentoemännän työssä. Olen ajatellut lukiota, mutta se ei innosta oikeen.
        Onko muita vaihtoehtoja kuin kirja kouraan ja lukemaan lukioon? =)


      • ysiluokkalainen
        HeioonJossu kirjoitti:

        Heippa oon Johanna 15 vuotta.
        Haluaisin päästä tulevaisuudessa työnskentelemään matkaoppaaksi, ja
        sitten myöhemmin lentoemännäksi.
        Mutta, mulla olisi kysyttävää, en tiedä yhtään minne mun kannattaisi mennä jatko opiskelemaan 9- luokan jälkeen. Tarkoitan että, mikä auttaisi minua myöhemmin matkaoppaan ja lentoemännän työssä. Olen ajatellut lukiota, mutta se ei innosta oikeen.
        Onko muita vaihtoehtoja kuin kirja kouraan ja lukemaan lukioon? =)

        Olen myös 15-vuotias, ja matkailuala kiinnostaa minuakin. Jos lukio ei oikein innosta, voit esim hakea ammatilliselle puolelle matkailualalle. Itse mietin kaksoistutkinnon suorittamista, eli että kävisin lukion,(mahdollisesti iltalukion muodossa, sillä itseänikään ei kiinnosta käydä normaalissa lukiossa niin että aikaa kuluu lisäksi ns."turhiin" aineisiin, kuten kuvikseen tai musiikkiin mitä voi harrastaa muutenkin) ja kävisin myös tuon kyseisen matkailualan peruskoulutuksen. Sillä takaisin ylioppilaslakin, jolla voi pyrkiä yliopistoihin jos mieli näiden vuosien aikana kuitenkin muuttuu, mutta lisäksi matkailualan tutkinnolla minulla olisi jo tietty pohja tulevaisuudelle, joka takaisi sen että aina olisi mahdollisuus tehdä siihen liittyviä töitä.
        Toivottavasti tästä oli jotain apua (:


      • jossuhei
        ysiluokkalainen kirjoitti:

        Olen myös 15-vuotias, ja matkailuala kiinnostaa minuakin. Jos lukio ei oikein innosta, voit esim hakea ammatilliselle puolelle matkailualalle. Itse mietin kaksoistutkinnon suorittamista, eli että kävisin lukion,(mahdollisesti iltalukion muodossa, sillä itseänikään ei kiinnosta käydä normaalissa lukiossa niin että aikaa kuluu lisäksi ns."turhiin" aineisiin, kuten kuvikseen tai musiikkiin mitä voi harrastaa muutenkin) ja kävisin myös tuon kyseisen matkailualan peruskoulutuksen. Sillä takaisin ylioppilaslakin, jolla voi pyrkiä yliopistoihin jos mieli näiden vuosien aikana kuitenkin muuttuu, mutta lisäksi matkailualan tutkinnolla minulla olisi jo tietty pohja tulevaisuudelle, joka takaisi sen että aina olisi mahdollisuus tehdä siihen liittyviä töitä.
        Toivottavasti tästä oli jotain apua (:

        Juu oli kiitos! Mä oon ajatellu mennä Lepaalle matkailualan kaksoistutkintoon, kyllä sitä ehkä sit jaksais lukee sen lukion samalla! :) se kestää sen 4 vuotta, mut onhan täs aikaa :)


      • kinostaaa
        jossuhei kirjoitti:

        Juu oli kiitos! Mä oon ajatellu mennä Lepaalle matkailualan kaksoistutkintoon, kyllä sitä ehkä sit jaksais lukee sen lukion samalla! :) se kestää sen 4 vuotta, mut onhan täs aikaa :)

        Pääseekö Päivölästä Aurinkomatkoille matkaoppaaksi? "Työ on päätoimista ja työnantajina ovat Suomessa toimivat valmismatkajärjestäjät, joita ovat Finnmatkat, Tjäreborg, Apollomatkat, Lomamatkat, Hispania, Alma Tour sekä Matka-Vekka"


    • rIIn92

      Tuolla viestissä aikasemminkin lukee, että vaikka jotkut tietyt matkanjärjestävät ovat Päivölän yhteistyökumppaneita totta kai voi hakea töihin muillekin matkanjärjestäjille.

      Itseäni kiinnostaisi myös lähteä matkaoppaaksi. En ole rahan perään eikä se mitään haittaakaan vaan haluan kokemuksia elämääni.

    • Esteenä?

      Minä (15 vuotias) olen kanssa tosi kiinostunut matkaoppaan työstä, tosin paljon olis tehtävä englannin kielitaidon suhteen. Tosiaan mulla on myös ihosairaus, enimmäkseen se ilmenee toisessa jalassa.Koko vasen jalkani on täynnä punasia läiskiä, onko tämä este tälläisessä asiakaspalvelu työssä lämpimässä maassa?

    • papupata

      Olisko missään päin Suomea mahdollisuus suorittaa kaksoistutkinto matkaopas lukio? Aikomuksenani olisi hakea töihin Aurinkomatkoille sen jälkeen...

      =) mua kiinnostaa matkaoppaan ammatti ulkomailla kooovaaastiiii. Meen syksyllä ysille joten aikaa on vielä ajatella kaikkee siihen liittyvää.

      Vastauksia kiitos..!!!

    • ....

      ainakin oulunseudun ammattiopistossa on mahdollisuus opiskella matkailualaa kaksoistutkintona.. katso www.osao.fi

    • helpppii

      moips! Oon 15v tyttö ja kyselisin hiukan.
      Tietääkö kukaan kuinka paljon siellä vedetään puheita turisteille tai retkiä?
      Tarvitseeko ruotsin kielen taitoa?
      voiko mennä päivölään suoraan peruskoulun jälkeen kun on 18v?
      vastauksia tänne tai sähkpostiosoitteeseen:
      [email protected]

      Kiitoos ;)

    • g50

      Miten on jos on 50 v , kantatako hakea opaksi, vai onko tämä työ vaan nuorille :)

      • Anonyymi

        Moi, tästä viestiketjusta on aikaa... Haitko oppaaksi ja pääsitkö? T. Mepi


    • gxt

      Toki kannattaa. Täytyy vain muistaa, että monesti asutaan yhden tai parin muun oppaan kanssa samassa huushollissa, että jos pärjäät nuorempienkin kanssa, niin miksei? Lisäksi päivät voivat venyä pitkiksi ja työtä tehdään 6 päivää viikossa. Jos itse tuntee sopivansa hommaan, niin hakemaan vain rohkeasti!

    • KöpiK

      Onko tietoa suomalaisista matkanjärjestäjistä, jotka järjestävät Suomessa turistimatkoja ulkomaalaisille? Minulla on eräs turkkilainen tuttava, joka osaa suomenkieltä mm. turkin ja englannin ohella. Hän on kiinnostunut matkaoppaan töistä Suomessa.

    • ex-opas

      ikä ei ole este,se on vain hidaste,onnea matkaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe