Korkea verenpaine

ahdistaa...

Verenpaineeni on 140/91 ja olen 24 vuotias mies. Kuinka todennäköistä on kuolla korkeaan verenpaineen aiheuttamaan infarktiin?

32

18862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtelee

      Hanki itsellesi mittari, mikäli sinulla ei sellaista ole. Lue tarkkaan mittausohjeet, mm. istu rauhassa tarpeeksi kauan ennen mittausta. Yleensä ensimmäisellä kerralla tulee korkeampi luku.

      Eivät nuo sinun lukemasi niin korkeilta tunnu, ettet saisi niitä helposti alemmiksi.
      Stressi ja esim. valvominen sekä, kaikenlainen rasitus, nostavat usein verenpainetta.

      Mieheni sai nuorena verenpaineensa laskemaan säännöllisillä juoksulenkeillä. Nykyisin hän kävelee aamuin ja illoin ja se kyllä auttaa lisänä. Hänellä on kuitenkin niin paljon muita vikoja, että lääkitys on välttämätön.

      Painoa kannattaa tarkkailla ja suolan käyttöä vähentää.
      Onhan niitä kaikenlaisia muitakin konsteja, mutta jos mikään muu ei auta, niin lääkitys vaan ajoissa.

      Minulla on ollut verenpainelääkitys yli 35 vuotta ja kolesterolilääkitys n. 20 vuotta, koska perinnöllisyys verenpainetautiin, sekä sydän- ja aivoinfarkteihin on sitä suuruusluokkaa, etteivät mitkään muut konstit riitä.

      Tuskinpa sinun kohdallasi on kysymys pysyvästä verenpaineen noususta, mutta kyllä sitä tarkkailla kannattaa.
      Kotona se on helppo tehdä kaikessa rauhassa ilman turhaa jännitystä.
      Se infarktiin kuolemisen todennäköisyys on paljolti sinusta itsestäsi kiinni.

    • on koholla

      jatkuvasti, niin kannattaa hankkia lääkitys esim. betasalpaaja. On siedettävän hintainen lääke n.3€/kk. Enterotablettien (aspiriini 100mg) päivittäiskäytöllä pienentää infarktin mahdollisuutta. Infarkti aiheutuu sepelvaltimon sisäpinnasta irronneen moskan tukittua verenkierto sydänlihakselle. Tukkeumaa pahentaa moskakokkareeseen tarttuvat verihiutaleet ja tätä tarttumista em. enterot vähentävät/estävät.

      • syömällä

        mahdollisimman paljon kasviksia ja välttämällä teollista moskaruokaa.

        Pois kokikset, keinotekoiset makeutusaineet, liika sokeri, sipsit ym. lisäaineita pursuava keinotekoinen moska ja liiallinen makkaroiden ja muun lihan syönti sekä vehnäjauhosta tehdyt tuotteet.


      • täällä
        syömällä kirjoitti:

        mahdollisimman paljon kasviksia ja välttämällä teollista moskaruokaa.

        Pois kokikset, keinotekoiset makeutusaineet, liika sokeri, sipsit ym. lisäaineita pursuava keinotekoinen moska ja liiallinen makkaroiden ja muun lihan syönti sekä vehnäjauhosta tehdyt tuotteet.

        Lähiomaisella oli paineet noin 170/100 pitempiaikaisesti . Joskus joinakin päivinä yläpaine reilusti korkeampi. Lääkäri totesi seurannan jälkeen , että seurataan tilannetta . Kolesteroliarvot hyvät . Ei mitään lääkitystä .Ikää lähes 80 . Tämä henkilö alkoi käyttämään seuraavia tuotteita : e-epa 500 mg , karnosiini 400 mg , astavita ja multivita plussa , perusannokset jokaista. Tänä päivänä paineet 130/75 .

        Ajatuksia , kommentteja ?


    • fat-butterfly

      Hei Sulle! Onko tuo verenpaine Sulla ollu kuinka kauan tuollaisena?

      Mulla on ollut ainakin 17 vuotiaasta asti veren painelääkitys. Mulle ei auta verenpainelääkkeet, eikä ruokavaliomuutokset. Ylipainoa, eikä stressiä ole.

      Ainakin mulle se on vaikuttanut silmän näkökykyyn ( kävin just tänään silmälääkärillä ja hän sanoi, että näön huonontumiseen vaikuttaa korkea verenpaine ) ja samoin mulla on paksuuntunut kammioiden väliseinä korkean veren paineen takia.

      Onko Sulla mitattu suola - tai muita arvoja verestä?! Suosittelisin verenpainelääkityksen aloittamista, eli kääntymistä lääkärin puoleen. Kyllä varmaan nykyään tiedetään elämäntapa muutoksista riittävästi ( vähemmälle suola & rasvat, liikuntaa, stressitöntä elämää... ) ... Onko Sulla ollut huimausta?

      Mulla on sydänlääkityksestä huolimatta 125 / 100 verenpaine ja pulssi on nopea. Sekin vaikuttaa.

      Jaksaisitko vastata, alkuperäiskirjoittaja, kysymyksiin? Et ole joka tapauksessa yksin!

      t. fat - butterfly "32"

      • hypertoonikko

        Hei,
        onko lääkärit sanoneet mitään verenpainelukemista, jotka ovat lähellä toisiaan?

        Minulla lukemia esim 118/92 , 109/89 usein.

        entä nopeasta sykkeestä? Mistä voisi johtua?
        Mulla on usein 90 ja jopa yli sadan.

        Entä jos verenpaineet heittelee paljon, esim istuessa ja seistessä mitatessa? voiko nämä viitata johonkin?


      • Bumbina
        hypertoonikko kirjoitti:

        Hei,
        onko lääkärit sanoneet mitään verenpainelukemista, jotka ovat lähellä toisiaan?

        Minulla lukemia esim 118/92 , 109/89 usein.

        entä nopeasta sykkeestä? Mistä voisi johtua?
        Mulla on usein 90 ja jopa yli sadan.

        Entä jos verenpaineet heittelee paljon, esim istuessa ja seistessä mitatessa? voiko nämä viitata johonkin?

        heittelyä joskus ja joskus ylä- ja alapaineet lähekkäin tai kaukana (ero vähimmillään 14, esim. 109/95 ja enimmillään yli 130). En ole saanut mistään tietoa, mitä ne merkitsevät.

        Onko sinulla hypertoonikko oireita silloin kun painelukemat ovat lähekkäin? Mulla on semmoinen sisäinen hengästymisen tunne, ei muuta. Nuo suuremmat erot ovat sitten hankalia (jos esim. alapaine on 94 ja yläpaine on 228).

        Tuo asennonmuutosjuttu on mittauksia mutkistava. Nimittäin sen vaikutukset tulevat usein myöhässä, niin että ei arvaakaan, mistä ihmeelliset painelukemat johtuvat. Siis jos istuu läkärin huoneessa tuoliin huoneeseen kävelyn jälkeen, pitäisi istua ainakin se 15 min, että saa oikeita istumalukemia. Muuten se kävely voi aiheuttaa ihan mitä vain ihmeeellistä.

        Kuka tietää mikä painevaihtelu asennonmuutoksissa on normaalia? Joskus puhutaan jostakin ortostaattisista ym. painemuutoksista. Jos ne ovat epänormaaleja, niin mikä niitä tekee?


      • hypertoonikko
        Bumbina kirjoitti:

        heittelyä joskus ja joskus ylä- ja alapaineet lähekkäin tai kaukana (ero vähimmillään 14, esim. 109/95 ja enimmillään yli 130). En ole saanut mistään tietoa, mitä ne merkitsevät.

        Onko sinulla hypertoonikko oireita silloin kun painelukemat ovat lähekkäin? Mulla on semmoinen sisäinen hengästymisen tunne, ei muuta. Nuo suuremmat erot ovat sitten hankalia (jos esim. alapaine on 94 ja yläpaine on 228).

        Tuo asennonmuutosjuttu on mittauksia mutkistava. Nimittäin sen vaikutukset tulevat usein myöhässä, niin että ei arvaakaan, mistä ihmeelliset painelukemat johtuvat. Siis jos istuu läkärin huoneessa tuoliin huoneeseen kävelyn jälkeen, pitäisi istua ainakin se 15 min, että saa oikeita istumalukemia. Muuten se kävely voi aiheuttaa ihan mitä vain ihmeeellistä.

        Kuka tietää mikä painevaihtelu asennonmuutoksissa on normaalia? Joskus puhutaan jostakin ortostaattisista ym. painemuutoksista. Jos ne ovat epänormaaleja, niin mikä niitä tekee?

        pari päivää taas ovat paineet olleet lähellä toisiaan, välillä hengenahdistusta ja kiristyksen tunnetta rinnassa, välillä heikotusta.

        johtuisko liikkumattomuudesta.
        Jostain luin että veritulppariski suurempi kun paineet lähellä toisiaan.


      • verenpainepotilas
        hypertoonikko kirjoitti:

        pari päivää taas ovat paineet olleet lähellä toisiaan, välillä hengenahdistusta ja kiristyksen tunnetta rinnassa, välillä heikotusta.

        johtuisko liikkumattomuudesta.
        Jostain luin että veritulppariski suurempi kun paineet lähellä toisiaan.

        Minulla itselläni on ollut samanlaista tuntemusta eli lääkityksestä huolimatta verenpaineen on ollut koholla. Rintalastan takana ollut kipua ja hengenahdistusta.

        Kalium-arvoni olivat nousseet ja tästä yleensä voi johtua noita rintakipuja. Kannattaa pyytää lääkäriltä lähete verikokeisiin.

        En tiedä, että onko sulla lääkitystä. Jos on. Niin jotkut läääkkeet saattavat aiheuttaa tuon kalium-arvon nousun. Kalium-arvon heittelyt saattavat aiheuttaa rytmihäiriöitä ja muita sydänvaivoja.

        Mars vain lääkäriin.


      • arvot lähellä tosiaan
        hypertoonikko kirjoitti:

        Hei,
        onko lääkärit sanoneet mitään verenpainelukemista, jotka ovat lähellä toisiaan?

        Minulla lukemia esim 118/92 , 109/89 usein.

        entä nopeasta sykkeestä? Mistä voisi johtua?
        Mulla on usein 90 ja jopa yli sadan.

        Entä jos verenpaineet heittelee paljon, esim istuessa ja seistessä mitatessa? voiko nämä viitata johonkin?

        Kymmenisen vuotta olen syönyt verenpainelääkkeitä.

        Yläpaine pysyy 140 paikkeilla, mutta alapaine pukkaa yli sadan.

        Lukema 135/110 on ihan tavallinen mittaustulos minulla. Lukemani perusteella ei, mutta lääkärit eivät tuohon kommentoi.

        Vaikka alapaine laskisi 90 tienoille lääkkeilä pysyy yläpaine 140 paikkeilla. Tässä on jotain kummaa.

        Ja niin, kyseesä alle 40 v normaalipainoinen liikuntaa harrastava muuten perusterve nainen.


    • -klup-

      Oliko tuo yksittäisen mittauksen tulos vai onko paine ollut tuo pidempään? Eihän tuo kamalan pahalta kuullosta, jollei poikkea kovin omasta "normaalistasi", mutta tuo seurantavinkki oli ihan hyvä, jottei taso pääse salakavalasti nousemaan. Joskus pienet elämäntapamuutoksetkin voivat tehdä ison eron, tosin ei kaikilla, jos on sattunut perimään jotain extraa. Minulla oli paineet tuolla tasolla 16-vuotiaana, silloin osasivat sanoa että ongelmia on luvassa (olin hoikka, ei alkoholia, ei tupakkaa) Vähän alle 30-vuotiaana paino alkoi nousta ja siinä sivussa paineetkin. Paineet pääsivät tasoon 160/120, kun työterveys päätti että nyt riittää ja sain lääkityksen. Omalla kahden lääkkeen coctailillani paineet pysyvät tasolla 110/70, joka tuntuu minulle oevan hyvä (toiselle voi olla jo sen verran alhainen, että voisi huimata)

      Yksilöllisiä juttuja. Jos asia kovin huolestuttaa, niin lääkäri/terveydenhoitaja voisi ottaa kantaa myös. Ehkäpä pääsisit myös th:n seurantaan silloin tällöin, etenkin jos taustalla on riskitekijöitä.

    • Mirabilis_Jalapa

      Ei sellaista todennäköisyyttä voi laskea. Infarktiriskiin vaikuttaa moni muukin asia kuin verenpaine; esimerkiksi kolesteroli, paino, liikunnan määrä, geneettiset tekijät...

      Olennaista olisi myös tietää verenpaineen taustoista: onko kyseessä ns. primaarinen verenpaine, jolle ei selkeää yksittäistä syytä yleensä löydy, vai onko kyseessä sekundaarinen verenpaine, joka aiheutuu jonkin muun sairauden seurauksena. Esimerkiksi diabeetikoilla esiintyy usein sekundaarista verenpainetta, joka johtuu alkavasta munuaistaudista eli nefropatiasta. Näissä tapauksissa yleensä verenpaine ei ole ensisijainen ennusteen mittari, vaan perussairauden tila vaikuttaa ennusteisiin.

      Kaiken kaikkiaan noilla lukemilla ei kannata niin kamalasti murhetta ottaa. Verenpaine on usein lääkityksellä pidettävissä siedettävissä lukemissa. Kannattaa keskittyä elämästä nauttimiseen ja omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen turhan murehtimisen asemesta.

      Itse olen 28-vuotias ja syönyt verenpainelääkkeitä pian 10 vuotta. Siitä huolimatta vointi on aivan hyvä ja porskutetaan täysillä :)

    • karpalomehua

      Käytä juomana karpalomehua joka sisältää FLAVONOIDEJA se auttaa alentamaa verenpainetta ja hidastaa sydämen sykettä. Älä kuitenkaan heti jätä lääkitystä pois.

      • Mustuaiset

        Olen 35-vuotias mies. Minulla verenpaine noussut... Olin 2 kuukautta polttamatta ja taas sorruin kun oli niin vaikeeta. Lopetin yhden pitkäaikaisen masennuslääkkeen. Nyt olen huomannut, että huimaa koko ajan ja verenpaine on myös kohonnut. Mitä tehdä. Nyt oli 129/87 ja huimaa silti.


      • heeips

        muistelen että karpalomehua ei välttämättä suositella joidenkin lääkkeiden kanssa samoin greippi.


      • lisää tietoa

        karpalo ja greippimehu ei todella sovi kaikkien v.painetabujen kanssa eikä muidenkaan..............


    • Minula on vaaralline

      Minulla onkin sitten verenpaine jopa 173/100, koska verenpaineeni laskee normaaliksi 120/80.

    • niskakipu

      huimaa..

      • v.p.

        alentaa verenpainetta mustikka, punajuurimehu.


    • perkeleen amatöörit

      Olen 27 vuotias mies ja mulla mitattiin viimeks tänään 225/146 ja vihdoin mulle määrättiin lääkitys, melkein 2 vuotta nyt seurailtu mun verenpainetta ja matalin tulos viime vuodelta oli 188/120

      • #

        kuolet varmasti ennen 30.


      • lkjgfytiukhjh

        ei ole mahdollistu tuo. Huono provo..


      • korkeat

        Kyllä tuollaisia lukuja on. Varsinkin jos mitataan lääkärissä. Lääkärissä voidaan antaa piikki.


    • sitä_on_liikkeellä

      Mulla oli 24-vuotiaana verenpaine välillä 200/125. Tosin, useimmiten vain 160/100. Olin siihen mennessä rampannut jo monta vuotta lääkärissä ja yrittänyt vinkua verenpainelääkettä. En saanut, kun olin liian nuori kuulema.

      Lisäksi harrastin säännöllistä liikuntaa, enkä syönyt suolaa, ja alkoholia join melko harvoin - ja silloinkin kohtuudella. Joskus kun yritin liittyä salille, johon kuullui fysioterapeutin ohjeus (terveyttä edistävä kuntosali), fysioterapeutti halusi ehdottomasti ohjata minut lääkärille verenpaineen takia. Yritin selittää, että oon käynyt jo vuosi tolkulla ja kuulema ei tartte tehdä mitään. Lisäksi en kuulema saa kelan korvauksia, koska paineet ovat liian matalat, jos seurataan lineaarista käyrää minun ikääni asti.

      Äitini jaksoi valittaa siitä, että pitäisi vain rampata lisää lääkäriä ja tuo oli kyllä monen vuoden tappelu meidän perheessä, kun aina lopulta kävin lääkärillä ja tulos oli sama - ei lääkkeitä. Nyt lopulta 27-vuotiaana sain lääkkeet. Ja ne on tuplattukin muutamaan otteeseen. Silloin sattui vain paikalle lääkäri, joka ihmetteli, ettei ole aloitettu lääkitystä jo vuosia sitten.

      Just äsken varasin kontrolliajan, kun mittatulokset ovat edelleen 150/90.

    • kknp

      Hei vaan porukat, minulla alhaiset paineet- 85-60 pulssi siinä 45- 51 lukemilla. Alkoholihan nostaa ensin paineita ja sitten laskee, kuinkahan paljon laskua voi tulla jos käy juhlimassa. Nautin alkoa pari kertaa vuodessa. Sitä voi mennä reilusti illan aikana. Olo on aamulla järkky, usein muisti mennyt , sekavuutta. Ajan, paikan tajukin hukassa.
      Alkoholimyrkytys ?( tiedän tyhmää juoda ja sen pölinän ei saarnoja) minulla on pari autoimmuuni sairautta joihin lääkitys on. Kokemuksia muilta, kuin hassusti tai karmeesti sinulle on käynyt. Enää en uskalla juoda, kahvi ja mehu riittää. Oppia ikä ja kaikki.

    • ex doku

      Minulla oli tuon ikäisenä 140 / 90. Kerran mitattu. Ei lääkitystä.
      Tupakoinnin lopetin 38v.

      5-kymppisenä paineet 187 / 117. Ramiprill 10mg pudotti tasoon 145 / 86.

      6-kymppisenä aloitin intensiivisen kuntoilun. 10h / viikko.
      Puolessa vuodessa voin lopettaa lääkityksen ja siitä huolimatta paineet ovat olleet alempana kuin lääkittyinä.

      Nyt, 71v ainoastaan muutaman päivän juopottelu nostaa paineet.
      Kertakänni pudottaa ne seuraavana päivänä.

    • Vuosimalli-01

      Ite olen 15 vuotias tyttö... Paineet vaihtelee 120-150/70-100 välillä, pulssi 60-100. Uskon, että kyse on vain muusta lääkityksestäni Colitis Ulceroosaan.... En siis polta ja juo.

    • Fuck.tätä.touhua

      Mulla ollu 27.4. lähtie vp-lääke amlodipin orion 10mg pilleri aamusin. Vuosiin en oo mitannu ollenkaan mutta nenäverenvuotoa ku oli maaliskuussa niin oli korkea aika ryhtyä vähän säikähtämään Tähä mennes alapaine käyny alimmillaa muutama kerra jossai 80 ja 90 välissä, yläpaine liikahellu 150 ja 195 välillä.
      VP on monesti alimmillaan ehkä 6-9 h pillerin otosta jo monasti ip:llä tulee semmone poskenkuumotushetki että arvaa paineen puonneen eikä korvissa kuulu semmonen ärsyttävä "ääni", joka syntyy kai korkean paineen takia. Nyt oli takana joku 2,5 tunnin yö, kun millää malttanu nukkumaan mennä illalla. Tässä aamulla sitten mittasin istuallani ja paine oli "kivasti" 209 kautta 133 ja pulse 59.
      Muita aistittavia vaivoja tuo hurja piikki ei täsä oo tietääkseni aiheuttanu ku säikähyksen ja palelelua. Oon kohtapuoliin 34-vuotias. Tais kyllä loppua yövalvonnat tähä, varsinki ku nyt on mahista nukkua kunnollisia öitäkin. Toki vp:n ylhäisyydelle on tyrkyllä koko pinkka muitakin syitä, valtaosin henkisiä tekijöitä; tunteiden pidättelyyn tottunut psyyke, yksinäisyys jne

      • sadvsdfvds33.v

        eli opiksi muille: muistakaa itkeä, nauraa, nukkua, puhua, leväätä sunnintaisin, jättää karkit ja herkut, runkata, olla juomati ja polttamati (noita en harrasta ite), halailla säännöllisesti (itellä edellisestä 9 v aikaa)...kaikkea mikä ei ressaa keroa eikä uota liikaa elimistöä kurmittavaa atrenaliiniä ja kortisonia......


    • Robotitar

      Pelkkää kalsiumsalpaajaa fuck - nimimerkillä siis?
      Itselläni yhdistelmä (yhdessä pillerissä kalsiumsalpaaja valsartaani 10 mg 80 mg).
      Elämäni eka vplääke.
      Pudottaa nopeasti yläpaineet, alapaine ei mulla vielä ihanteessa.
      Exforge minulla, muitakin löytyy kai.
      Ei nesteenpoistajaa.

    • miesi.33

      Joo kalsiumsalpaajaksi kai se hoitsu taisi mainita. Nyt tulee Cardace lisäpotkuksi. Toivothan että se Amlodipin lisämausteena pitelis painetta alempana, ettei paineet nakkelehtis ylös alas. iltapäivisi ku se saattaa muutaman tunnin kävästä alempana, mutta alkaa taas illalla nousta.Mulla kans eka vp-lääke, ja ylipäätään pitempiaikaseen käyttöön tuleva pilleri. Eöli lääkkeetö elämä tähän mennes ollu. Vaikka eihä se tietenkää lääkkeiden puutostilan ilmenemä oo se vp-tauti. Henkisistä syistä veikkaan aika tukevasti siinneen. Vaikka onhan sille "helpompiakin" syitä olemasa kuten sukurasite isän puolelta. Hän saanu pillerit 3-kympin seuvusa. häne vanhemmillaan oli kans liäkitys. Äitillä on lähes 6-kypäseksi ollu paineet aika kivasti paikallaan
      Ainahan se kivampi ois joillain mielihyvää tuottavilla luomukonsteilla hoirella verenpainetta. En siis tietekää meinaa mitää tohtoritolosien ja muiren poppasetien kalansilmäjauheita ja kävynkuoriuutteita enkä ees mitään superruokia, vaan juuri lisää noita toisesa kommentisa ujettelemiani...
      Toine verikoje häätys vielä käyä otattamassa.
      no, sehyvä puoli ainahi että karkisyönti o tymähtäny lähes nollaan. Joskus saatto mennä viakkapa aladdinloova vartissa, Suruun ja masennuskeen ja halipulaan ynnämuuhun sellaseen syötynä, ilmeisesti...Lihava en oo (172/73), viime vuoden ollu varsi terveenä, kuivilla rokotteista 13 vuotta ja läääkkeittä.
      Ne lie vaan nää henkiset onkelmat ja mitä niistä seuraa (yletö valvominen, vihaaminen, netisn ääresä istumine jms), seikat jokka pitää elimistössä ylivireystilaa ja tuottaa vuoroin flekmaattisuutta, vuoroi puuhailu ja raivokohtauksia. On jääny ilmeisesti verenkkiertoelimistöön käsikaasu jumiin eikä sitä saa turvalliselle tasolle muute ku lääketeollisuuden tuotteilla

    • miesi.33

      Toissa aamuna oli siis alapaine sen 133 ja ylä 209. Takana sillon kyllä puisevat 2 h unta. Olin käyttäny Amlodipin 10:ä vajaat 3 viikkoa aamusin otettuna. Nyt pari kertaa otettuani tuon lisäksi cardacen 2,5mg illalla puoliyhetoista aikaan oli tänä aamuna kahen mittauksen yläpaineie keskiarvo lähellä toissa aamun alapainetta ; 138/88 ja pulssi 66. Ei ollu isoa eroa ekan ja tokan mitauksen välisä, neljä pykälää yläpäineessa ja kolme alemmassa.
      päivittäistä kahvinjuontia oon viimme viikkoin aikana vähentäny ehkä kuuesta kupista kolmeen, herkkujenkulutus lähes nollaantunut, yövalvomiset pois, ressi- ja rästilasti olen karistellut pois.
      Näkeep ny seur. viikkopin aikana, tuleeko tästä tilasta pysyvä vai tottuuko keho, alkaako vaatia enne pitkää isompaa kardacemäärää saavuttaakseen nämä jo aika mukavissa mitoissa olevat painetilat.
      Entäs ne verenpainetta nostaneet asiat, täytyykö niie nyt ettiä hätäuloskäynti ku pääkanava on lääkkeillä tukittu, kehittyykö jokin uusi sairaus...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe