HOMEALLERGIAN OIREET?!?

HUOLESTUNUT JANNU

Muutin puoli vuotta sitten uuteen vuokra-asuntoon, jonka jälkeen elämä on ollut yhtä alamäkeä terveyden osalta.

Sairastan yleensä yhden flunssan vuodessa. Elän muutenkin terveellisesti, joten hälytyskellot soivat. Tämän puolen vuoden aikana olen sairastellut pitkiä flunssia, joissa on ollut kaiken aikaa pientä kuumetta, yskää, nuhaa limaa... Tämän lisäksi olen huomannut olevani nykyään lähes kaiken aikaa väsynyt. Treenaan ulkona päivittäin, joten sekään ei ole syy.. Viimeisin oire tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta, nimittäin erittäin kutiava ihottuma (muistuttaa hieman nokkosihottumaa) Mitähän seuraavaksi?!

Onko aihetta lähteä etsimään uutta kämpää siinä toivossa, että oireet katoasivat vai kuvittelenko vain kaiken, mahdollisen homeongelman jne..??? Aiheuttaako homeelle altistuminen iho-oireita? Onko jollakin samanmoisia kokemuksia?

24

22628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeiluun

      eli asumaan hetken aikaa muualla esim. loman yhteydessä. Mikäli oireet helpottaa ja ne taas palaa, kun palaat asuntoosi takaisin, niin jokuhan siellä on vialla. Ihan uusissa rakennuksissa voi olla myös erilaisia rakennusmateriaaleista haituvia ärsyttäviä aineita. Tosin en ole varma aiheuttavatko ne pientä kuumetta, mutta se home sitä kyllä aiheuttaa. Koska homeita on niin monenlaisia, niin jotkut niistä ovat myös sellaisia, että ihottumaa tulee. Itselläni on ollut niin nokkosihottumaa kuin isompia punaisia länttejäkin iholla.

    • jeejoo

      Oireesi kuulostaa homeoireilta. Itselläni auttoi muutto, tosin täälläkin on hometta ja uusi muutto edessä. Paras ohje on, että seuraat olotilan muuttumista. Lähde viikonlopuksi muualle, tai pidä kirjaa oireista. Jos huomaat muutoksia, muuta heti, kun pystyt. Ja tutki uusi asunto niin hyvin kuin voit. Tuuletatko asuntoasi? Avaappa ikkuna ja kokeile auttaako esim. viikon yhtäjaksoinen tuuletus...

    • 40-kymppinen Entinen urheilija

      Kolmekymppisenä se helvetti alkoi. Työpaikkani oli homeessa. En ymmärtänyt mistä oireilu johtui. Joka vuosi se kesti pidempään ja oireet voimistui, jatkuva flunssa, poskiontelo- ja kurkunpäätulehdukset, mieletön väsymys, johon ei nukkuminen auta, nokkosrokkomainen ihottuma myös silmäluomien sisäpinnoille. Toimi nopeasti ja ota vakavasti. Home vaurioittaa lopullisesti elimistön.

    • kämppä

      Iho-oireesi ovat todennäköisesti allergisoitumista. Flunssat yms. johtunevat alentuneesta vastustuskyvystä, mihin puolestaan on syynä kosteusvauriomikrobien (homeet, hiivat, bakteerit) erittävät myrkyt, jotka tuhoavat puolustajasolut.

      Lisää:

      http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2000/250100.html

      • Voiko leviävä punottava ja kutiava ihottuma johtua homeesta ?
        silmiä kutittaa , astmaki tuli täsä , jatkuva väsymys (joka ei lähe nukkumalla ) , Ihottuma , ja allergiat kasvussa.
        Voiko homeelle olla allerginen ??
        Kukaan muu talossa ei ole reagoinut tällä tavoin.
        Lemmikkejä on : 1 koira ja 2 gerbiiliä , mutta jokusen aika sitte tehtyjen testien mukaan en ole elukoille allerginen.
        Samassa talossa oon koko ikäni asunu , ja joskus tulee vesi katosta läpi , taloa ei kuitenkaa suostu kunta korjaamaan ( syystä ei tietoa -.-'') .
        päänsärkyä , pahaa oloa , ja muuta mukavaakin on !


      • Sienitiede kirjoitti:

        Voiko leviävä punottava ja kutiava ihottuma johtua homeesta ?
        silmiä kutittaa , astmaki tuli täsä , jatkuva väsymys (joka ei lähe nukkumalla ) , Ihottuma , ja allergiat kasvussa.
        Voiko homeelle olla allerginen ??
        Kukaan muu talossa ei ole reagoinut tällä tavoin.
        Lemmikkejä on : 1 koira ja 2 gerbiiliä , mutta jokusen aika sitte tehtyjen testien mukaan en ole elukoille allerginen.
        Samassa talossa oon koko ikäni asunu , ja joskus tulee vesi katosta läpi , taloa ei kuitenkaa suostu kunta korjaamaan ( syystä ei tietoa -.-'') .
        päänsärkyä , pahaa oloa , ja muuta mukavaakin on !

        Juu kyllä, ja laiminlyöjät vastuuseen korvauksia makselemaan!

        Lakimiehellä kuntaan vipinää terveyden vaarantamisesta.


    • pikku Myy

      Hei!

      Sinulla on todennäköisesti homeoireita. Homeista voi saada nokkosihottumaa, sienitulehdusta kuivaa ihottumaa ja omituisia näppylöitä, punaisia ilkeitä ihottumia ja muuta kutiavaa. Sinulla on tässä vaiheessa yleisiä ärsytysoireita, plus se väsymys joka on jo seuraava vakavampi vaihe, johon kuuluu kuumeilua, pahoinvointia, päänsärkyä. Sen jälkeen tulee tulehdukset: poskiontelo-, keuhkoputken-, silmä- ja korvatulehduksia. Viimeisinä tulevat astma, ODTS, krooninen nuha y.m. jos altistus jatkuu.

      Jos oireilee sisätiloissa, niin on 90% varmuus siitä että oireilu johtuu just homeista. Et kuvittele!

      Toivon mukaan löydät uutta homeetonta kotia!

      • uskokaa tai älkää

        oireeni.Ensimmäiset oireeni 20 vuotta sitten oli turvotus.Paino alkoi lisääntymään.Maha oli aina turvoksissa.
        Seuraavaksi tuli jatkuva flunssa.Aina oli yskä,nuha,lämpöä.Korvatulehduksia alkoi olla jatkuvasti.Iho oli läikkäinen.Kasvoja sai rasvata alinomaan mutta siltikin aina läikkäinen.
        Tuli mahavaivat.Helicobakteeria ei ole vieläkään saatu häädettyä.Krooninen gastriitti.Ruokatorventulehdus.Somac ia söin monta vuotta.
        Verenpaine oli korkealla ja rymihäiriöt astuivat mukaan.Beeta-salpaajalääkitykset aloitettiin.(krooniset rytmihäiriöt).
        Yskät pahenivat .Alkoi olemaan 2 krt vuodessa keuhkokuumetta.Sain astmadiagnoosin.Astmalääkkeet.Allerginen nuha.Allergialääkkeet.Alkoi olemaan jatkuva sidekalvotulehdus silmissä.Vähän väliä katkesi verisuoni silmästä ja silmät oli veriset.Kuivasilmäisyys.Kostutustippoja.(HUH)
        Lämpöä alkoi olemaan jatkuvasti.37.2.-38.
        Aina oli pää ja oikean puolen ohimo kipeä.(jossakin vaiheessa sanottiin migreeniksi)
        Kuljin pyörällä töissä (matkaa yhteen suuntaan 7 km)ei enää meinannut onnistua.Töihin kun pääsi rytmihäiriö vaivasi koko päivän ,mutta töitä tehtiin,annettiin vaan lääkekaapista kortisonia ja rytmihäiriölääkettä.
        Niska ja lapa olivat jatkuvasti kipeät.Menin hyvin jäykäksi.Molemminpuolinen sacroiliitti.Selkärankaremaepäily.
        Selkää puristi monta kertaa.Väsymys oli aivan hirvittävä.Virtsassa oli ketoaineita ja proteiinia.
        Lopullinen niitti oli hengitysvaikeudet.Muutuin eläväksi ruumiiksi zombieksi.Olin harmaa enkä pystynyt liikkumaan moneen kuukauteen.Pienikin rasitus (esim ylhäällä olo)sai haukkomaan henkeä ja sydän löi 180 minuutissa.Esim.keuhkojen tähystystä ei suostuttu tekemään koska en pystynyt menemään töihin altistukseen koska olin niin huonossa kunnossa.
        Lääkärissä kun loppuaikana kävin he sanoivat etteivät tiedä mikä minulla. Täytyy kuulemma olla masennusta.tai että noin kun huonona on täytyykin olla masentunut!!Ja lopunhan tätä palstaa seuraavat tietävätkin.Luulosairas.

        Nyt kun jälkeenpäin mietin ,syytin aina itseäni että olen varmasti väsynyt sen takia kun on pienet lapset.Mutta että ei tuollaiseen kuntoon saa pienet lapsetkaan.Enkä tiennyt homesairauksista mitään.
        Olen todella iloinen löydettyäni tämän palstan ja saanut paljon arvokasta tietoa.Olisinpa tiennyt kaiken tämän 20 vuotta sitten .Tyhmää uhrata työpaikalle terveytensä.LÄHTEKÄÄ HETI POIS JOS EPÄILETTE TYÖPAIKALLANNE JOTAIN ONGELMAA.Nykyään alkaa olemaan työntekijän markkinat.Työpaikka on vara valita!!!


      • toinen saman moinen
        uskokaa tai älkää kirjoitti:

        oireeni.Ensimmäiset oireeni 20 vuotta sitten oli turvotus.Paino alkoi lisääntymään.Maha oli aina turvoksissa.
        Seuraavaksi tuli jatkuva flunssa.Aina oli yskä,nuha,lämpöä.Korvatulehduksia alkoi olla jatkuvasti.Iho oli läikkäinen.Kasvoja sai rasvata alinomaan mutta siltikin aina läikkäinen.
        Tuli mahavaivat.Helicobakteeria ei ole vieläkään saatu häädettyä.Krooninen gastriitti.Ruokatorventulehdus.Somac ia söin monta vuotta.
        Verenpaine oli korkealla ja rymihäiriöt astuivat mukaan.Beeta-salpaajalääkitykset aloitettiin.(krooniset rytmihäiriöt).
        Yskät pahenivat .Alkoi olemaan 2 krt vuodessa keuhkokuumetta.Sain astmadiagnoosin.Astmalääkkeet.Allerginen nuha.Allergialääkkeet.Alkoi olemaan jatkuva sidekalvotulehdus silmissä.Vähän väliä katkesi verisuoni silmästä ja silmät oli veriset.Kuivasilmäisyys.Kostutustippoja.(HUH)
        Lämpöä alkoi olemaan jatkuvasti.37.2.-38.
        Aina oli pää ja oikean puolen ohimo kipeä.(jossakin vaiheessa sanottiin migreeniksi)
        Kuljin pyörällä töissä (matkaa yhteen suuntaan 7 km)ei enää meinannut onnistua.Töihin kun pääsi rytmihäiriö vaivasi koko päivän ,mutta töitä tehtiin,annettiin vaan lääkekaapista kortisonia ja rytmihäiriölääkettä.
        Niska ja lapa olivat jatkuvasti kipeät.Menin hyvin jäykäksi.Molemminpuolinen sacroiliitti.Selkärankaremaepäily.
        Selkää puristi monta kertaa.Väsymys oli aivan hirvittävä.Virtsassa oli ketoaineita ja proteiinia.
        Lopullinen niitti oli hengitysvaikeudet.Muutuin eläväksi ruumiiksi zombieksi.Olin harmaa enkä pystynyt liikkumaan moneen kuukauteen.Pienikin rasitus (esim ylhäällä olo)sai haukkomaan henkeä ja sydän löi 180 minuutissa.Esim.keuhkojen tähystystä ei suostuttu tekemään koska en pystynyt menemään töihin altistukseen koska olin niin huonossa kunnossa.
        Lääkärissä kun loppuaikana kävin he sanoivat etteivät tiedä mikä minulla. Täytyy kuulemma olla masennusta.tai että noin kun huonona on täytyykin olla masentunut!!Ja lopunhan tätä palstaa seuraavat tietävätkin.Luulosairas.

        Nyt kun jälkeenpäin mietin ,syytin aina itseäni että olen varmasti väsynyt sen takia kun on pienet lapset.Mutta että ei tuollaiseen kuntoon saa pienet lapsetkaan.Enkä tiennyt homesairauksista mitään.
        Olen todella iloinen löydettyäni tämän palstan ja saanut paljon arvokasta tietoa.Olisinpa tiennyt kaiken tämän 20 vuotta sitten .Tyhmää uhrata työpaikalle terveytensä.LÄHTEKÄÄ HETI POIS JOS EPÄILETTE TYÖPAIKALLANNE JOTAIN ONGELMAA.Nykyään alkaa olemaan työntekijän markkinat.Työpaikka on vara valita!!!

        Aika karmeetahan se oli luettavaksi. Toivottavasti sen lukee nyt joku lääkäriksi aikovakin, voisi siitä vaikka oppia jotakin.

        Aina kun lääkäri on ymmällään on potilas luulosairas. Kuulostaan ihan Microsoftin Gatesin hommilta nuo lääkäreiden diagnoosit.


      • tietoa janoava
        toinen saman moinen kirjoitti:

        Aika karmeetahan se oli luettavaksi. Toivottavasti sen lukee nyt joku lääkäriksi aikovakin, voisi siitä vaikka oppia jotakin.

        Aina kun lääkäri on ymmällään on potilas luulosairas. Kuulostaan ihan Microsoftin Gatesin hommilta nuo lääkäreiden diagnoosit.

        "Uskokaa tai älkää" -nimimerkki mainitsi oireenaan kaiken muun lisäksi ketoaineet virtsassa. Osaako joku kertoa, mitä se tarkemmin merkitsee. Itselläni oli vastaava, kun altistus oli pahimmillaan.


      • oirehtimista olisi
        uskokaa tai älkää kirjoitti:

        oireeni.Ensimmäiset oireeni 20 vuotta sitten oli turvotus.Paino alkoi lisääntymään.Maha oli aina turvoksissa.
        Seuraavaksi tuli jatkuva flunssa.Aina oli yskä,nuha,lämpöä.Korvatulehduksia alkoi olla jatkuvasti.Iho oli läikkäinen.Kasvoja sai rasvata alinomaan mutta siltikin aina läikkäinen.
        Tuli mahavaivat.Helicobakteeria ei ole vieläkään saatu häädettyä.Krooninen gastriitti.Ruokatorventulehdus.Somac ia söin monta vuotta.
        Verenpaine oli korkealla ja rymihäiriöt astuivat mukaan.Beeta-salpaajalääkitykset aloitettiin.(krooniset rytmihäiriöt).
        Yskät pahenivat .Alkoi olemaan 2 krt vuodessa keuhkokuumetta.Sain astmadiagnoosin.Astmalääkkeet.Allerginen nuha.Allergialääkkeet.Alkoi olemaan jatkuva sidekalvotulehdus silmissä.Vähän väliä katkesi verisuoni silmästä ja silmät oli veriset.Kuivasilmäisyys.Kostutustippoja.(HUH)
        Lämpöä alkoi olemaan jatkuvasti.37.2.-38.
        Aina oli pää ja oikean puolen ohimo kipeä.(jossakin vaiheessa sanottiin migreeniksi)
        Kuljin pyörällä töissä (matkaa yhteen suuntaan 7 km)ei enää meinannut onnistua.Töihin kun pääsi rytmihäiriö vaivasi koko päivän ,mutta töitä tehtiin,annettiin vaan lääkekaapista kortisonia ja rytmihäiriölääkettä.
        Niska ja lapa olivat jatkuvasti kipeät.Menin hyvin jäykäksi.Molemminpuolinen sacroiliitti.Selkärankaremaepäily.
        Selkää puristi monta kertaa.Väsymys oli aivan hirvittävä.Virtsassa oli ketoaineita ja proteiinia.
        Lopullinen niitti oli hengitysvaikeudet.Muutuin eläväksi ruumiiksi zombieksi.Olin harmaa enkä pystynyt liikkumaan moneen kuukauteen.Pienikin rasitus (esim ylhäällä olo)sai haukkomaan henkeä ja sydän löi 180 minuutissa.Esim.keuhkojen tähystystä ei suostuttu tekemään koska en pystynyt menemään töihin altistukseen koska olin niin huonossa kunnossa.
        Lääkärissä kun loppuaikana kävin he sanoivat etteivät tiedä mikä minulla. Täytyy kuulemma olla masennusta.tai että noin kun huonona on täytyykin olla masentunut!!Ja lopunhan tätä palstaa seuraavat tietävätkin.Luulosairas.

        Nyt kun jälkeenpäin mietin ,syytin aina itseäni että olen varmasti väsynyt sen takia kun on pienet lapset.Mutta että ei tuollaiseen kuntoon saa pienet lapsetkaan.Enkä tiennyt homesairauksista mitään.
        Olen todella iloinen löydettyäni tämän palstan ja saanut paljon arvokasta tietoa.Olisinpa tiennyt kaiken tämän 20 vuotta sitten .Tyhmää uhrata työpaikalle terveytensä.LÄHTEKÄÄ HETI POIS JOS EPÄILETTE TYÖPAIKALLANNE JOTAIN ONGELMAA.Nykyään alkaa olemaan työntekijän markkinat.Työpaikka on vara valita!!!

        käynyt läpi. Mutta tuota ekaa eli turvotusta en olisi osannut yhdistää tähän. Mutta siitä kai se minullakin lähti, sillä tuon turvotuksen takia kävin jopa lääkärissä, joka otti verikokeita syyn selvittämiseksi. Epäili munuaisia tai sydäntä, mutta ei vikaa löytynyt.
        Ristiselässä vihloi ihan kauheasti ja aamulla ei meinannut sänkystä ylös päästä, kun olin kuin puupökkelö. Juoksin läpi kaikenlaiset erilaiset hierojat, mutta ei auttanut.
        Mahavaivat alkoivat, minulta ei etsitty helikobakteeria, mutta ruokavalion muutoksilla yritin helpottaa tilannetta.
        Silmälääkärikäynnillä huomattiin kuivasilmäisyys ja lääkkeet sitten siihen. Ja verisuonia tosiaan silmistä jatkuvasti poikki. Ja silmät muutoikin ärtyneen näköiset.
        Alkoi poskinoteloiden tulehduskierre,jatkuvasti nenä tukossa. Tässä kohtaa sain allergialääkkeet eli niillä piti pystyä olemaan töissä.
        Alkoi kovat päänsäryt, joille tyypillistä oli, ettei kovatkaan särkylääkkeet tehonneet.
        Tuli huimauskohtauksia ja välillä saatoin pari minuuttia puhua sekavia. Väsymys, joka ei nukkumalla hävinnyt. Alkoi jatkuva yskä.
        Erilaisia ihottumia oli koko matkan ja tyypillisesti vaatteiden rajapinnoilla.
        Nivelvaivat alkoivat yhdestä nivelestä ja muuttuivat sellaisiksi, että hakeuduin reumalääkärin luokse, mutta reumaa se ei ollut.
        Alkoi lämpöily ja flunssamainen olotila. Töiden jälkeen tärisin kuin horkassa, niin kylmä oli ja hetken päästä saattoi olla niin kuuma, että hiki valui.
        Lopulta kaikki päättyi siihen, että en enää saanut kunnolla henkeä. Ulkonaisesti olin kuin elävä ruumis, naama harmaana raahustin eteen päin.
        Paha astma ja terveys meni.
        Vuosien kuluttua olen elpynyt, mutta minuuttiakaan en kosteusvaurioista tilaa kestä. Kaikki oireet palautuu nopeasti ja helposti, vain pysymällä pois homerakennuksista pysyn hengissä. Selkävaivat, päänsärky, ihottumat, huimaus, väsymys ja poskionteloiden tulehdukset jäivät sinne homerakennukseen ja elämästä tuli taas elämisen arvoista.


      • uskokaa tai älkää
        oirehtimista olisi kirjoitti:

        käynyt läpi. Mutta tuota ekaa eli turvotusta en olisi osannut yhdistää tähän. Mutta siitä kai se minullakin lähti, sillä tuon turvotuksen takia kävin jopa lääkärissä, joka otti verikokeita syyn selvittämiseksi. Epäili munuaisia tai sydäntä, mutta ei vikaa löytynyt.
        Ristiselässä vihloi ihan kauheasti ja aamulla ei meinannut sänkystä ylös päästä, kun olin kuin puupökkelö. Juoksin läpi kaikenlaiset erilaiset hierojat, mutta ei auttanut.
        Mahavaivat alkoivat, minulta ei etsitty helikobakteeria, mutta ruokavalion muutoksilla yritin helpottaa tilannetta.
        Silmälääkärikäynnillä huomattiin kuivasilmäisyys ja lääkkeet sitten siihen. Ja verisuonia tosiaan silmistä jatkuvasti poikki. Ja silmät muutoikin ärtyneen näköiset.
        Alkoi poskinoteloiden tulehduskierre,jatkuvasti nenä tukossa. Tässä kohtaa sain allergialääkkeet eli niillä piti pystyä olemaan töissä.
        Alkoi kovat päänsäryt, joille tyypillistä oli, ettei kovatkaan särkylääkkeet tehonneet.
        Tuli huimauskohtauksia ja välillä saatoin pari minuuttia puhua sekavia. Väsymys, joka ei nukkumalla hävinnyt. Alkoi jatkuva yskä.
        Erilaisia ihottumia oli koko matkan ja tyypillisesti vaatteiden rajapinnoilla.
        Nivelvaivat alkoivat yhdestä nivelestä ja muuttuivat sellaisiksi, että hakeuduin reumalääkärin luokse, mutta reumaa se ei ollut.
        Alkoi lämpöily ja flunssamainen olotila. Töiden jälkeen tärisin kuin horkassa, niin kylmä oli ja hetken päästä saattoi olla niin kuuma, että hiki valui.
        Lopulta kaikki päättyi siihen, että en enää saanut kunnolla henkeä. Ulkonaisesti olin kuin elävä ruumis, naama harmaana raahustin eteen päin.
        Paha astma ja terveys meni.
        Vuosien kuluttua olen elpynyt, mutta minuuttiakaan en kosteusvaurioista tilaa kestä. Kaikki oireet palautuu nopeasti ja helposti, vain pysymällä pois homerakennuksista pysyn hengissä. Selkävaivat, päänsärky, ihottumat, huimaus, väsymys ja poskionteloiden tulehdukset jäivät sinne homerakennukseen ja elämästä tuli taas elämisen arvoista.

        Sinne jäivät krooniset rytmihäiriöt,astmat ,allergiat,reumat,poskiontelotulehdukset,kuumeilu,tärinät,vapinat.
        Joskus tuntuu käsittämättömältä että nykyään olen tällaisessakin kunnossa.Vuosia kun sairasti ,sitä jotnkin tottu siihen sairaaseen olotilaan.Ei osannut ajatellakaan millaista olisi olla ilman kaikkia vaivojaan.Ja ilman kaikkia lääkkeitä.Sillä osan parnemisestani panen lääkkeettömään elämään.Varmaankin monet oireet olivat lääkkeiden sivuvaikutuksia .Vaivat oli osa minua ja niiden kanssa vaan yritettiin jaksaa ja mennä eteenpäin.
        Nyt kun tämän talven olen päässyt ilman flunssaa,ilman norovirusta,olen huomannut kuinka ihanaa upeeta on olla terve.Kaikki kotihommat jaksaa tehdä (moneen vuoteen en pystynyt esim.lattioita pesemään kun voimat meni heti alkumetreillä)Tällaista elämän pitää olla !!!Eikä sellaista missä elin 20 vuotta.
        Ainut asia minkä kanssa joudun koko ajan tekemään töitä on psykiatrinen diagnoosi jonka takia olen eläkkeellä.En millään meinaa hyväksyä sitä.Hävettää.Enhän minä sellainen ole mitä lausunnossa sanotaan.Paljon olen viime aikoina jossitellut;jos olisin saanut rakennenäytteet,jos olisin päässyt altistuskokeisiin,jos olisi tehty keuhkojen tähystys,jos minua olisi uskottu.Katkeraksi välillä vetää kun minua ei otettu tosissaan.Mutta yritän siitäkin päästä
        eroon.Näillä mennään!!
        Ja tämä palsta on ollut yliveto.Vertaistuki on parasta tukea.Saman läpikäynyt tietää just miltä tuntuu.


      • jaksamista ...
        uskokaa tai älkää kirjoitti:

        Sinne jäivät krooniset rytmihäiriöt,astmat ,allergiat,reumat,poskiontelotulehdukset,kuumeilu,tärinät,vapinat.
        Joskus tuntuu käsittämättömältä että nykyään olen tällaisessakin kunnossa.Vuosia kun sairasti ,sitä jotnkin tottu siihen sairaaseen olotilaan.Ei osannut ajatellakaan millaista olisi olla ilman kaikkia vaivojaan.Ja ilman kaikkia lääkkeitä.Sillä osan parnemisestani panen lääkkeettömään elämään.Varmaankin monet oireet olivat lääkkeiden sivuvaikutuksia .Vaivat oli osa minua ja niiden kanssa vaan yritettiin jaksaa ja mennä eteenpäin.
        Nyt kun tämän talven olen päässyt ilman flunssaa,ilman norovirusta,olen huomannut kuinka ihanaa upeeta on olla terve.Kaikki kotihommat jaksaa tehdä (moneen vuoteen en pystynyt esim.lattioita pesemään kun voimat meni heti alkumetreillä)Tällaista elämän pitää olla !!!Eikä sellaista missä elin 20 vuotta.
        Ainut asia minkä kanssa joudun koko ajan tekemään töitä on psykiatrinen diagnoosi jonka takia olen eläkkeellä.En millään meinaa hyväksyä sitä.Hävettää.Enhän minä sellainen ole mitä lausunnossa sanotaan.Paljon olen viime aikoina jossitellut;jos olisin saanut rakennenäytteet,jos olisin päässyt altistuskokeisiin,jos olisi tehty keuhkojen tähystys,jos minua olisi uskottu.Katkeraksi välillä vetää kun minua ei otettu tosissaan.Mutta yritän siitäkin päästä
        eroon.Näillä mennään!!
        Ja tämä palsta on ollut yliveto.Vertaistuki on parasta tukea.Saman läpikäynyt tietää just miltä tuntuu.

        millä tosi sairaana olet eläkkeelle päässyt. Varmasti se silloin oli tarpeen, vaikka oikein hoidettuna asia olisikin mennyt toisin. Lääketiede kehittyy, toivotaan että lääkärit myös. Työkaverini on mielenterveysongelmien vuoksi ollut jo pitkään poissa töistä. Tiedän ihan varmasti, että diagnoosissa on totta ehkä siteeksi. Ongelma tuli ihan muualta ja ongelman ratkaisuksi oli silloinkin tarjolla hänelle vain ja ainoastaan tuo diagnoosi. Ilman sitä diagnoosia työkaverini ei ehkä elävien kirjoissa olisikaan, joten joskus näin on vain pakko tehdä. On löydyttävä se ainoa keino auttaa potilasta, vaikka se sinunkin kohdallasi näin jälkikäteen tuntuu vääryydeltä. Tapaturmaeläke olisi kohdallasi varmasti ollut se oikea eläke, mutta sille eläkkeelle meistä kukaan ei enää koskaan taida päästä.

        Uskon, että lääkärilläsi on ollut vain tämä yksi keino auttaa sinua ja siihen hän on tarttunut. Älä välitä, dignoosi on sana ja sinä olet nyt paljon paremmassa kunnossa oleva ihminen, et pelkkä sana.


      • HUOLESTUNUT JANNU

        Kiitoksia paljon vastauksista. Olin vielä äsken aivan ymmälläni tämän homeepäilyn vuoksi, mutta nyt (tätä palstaa selattuani)olo tuntuu jo paljon varmemmalta sen suhteen, että omat vaivani liittyvät nimenomaan jonkinlaisiin kosteusvaurioihin.

        Kuulinpa sellaisenkin huhun, että naapurikämpässä suoritettiin jokin aika sitten ns. otsonointi, jonka epäilen liittyvän jotenkin mahdolliseen homeongelmaan. Saakelin raha-ahneet vuokranantajat!!

        Kun muistelen vielä viimeisiä kuukausia, niin muistan, että väsymyksen, ihottuman ja tiheiden flunssien lisäksi on ollut mm. pääkipua oudosti vasemmalla puolella päätä ja outoa karvojen tippumista. Tässä on ollut kaiken aikaa sellainen fiilis, että jotain vakavaa on elimistössä hiljalleen tapahtumassa. Ehkei minulla syöpää olekaan =), vaan kohdalle on sattunut paska kämppä...

        Eniten ketuttaa viime talvi ja piloille mennyt lätkäkausi. Tuntui välillä todella tuskaiselta mennä treeneihin. Haluttomuus ja väsymys yllättivät itseni täysin. Peleissä olo oli usein todella vetelä yms..

        Nyt uutta asuntoa etsimään! Toivottavasti 1-v poikani ei ole vielä kärsinyt tilanteesta...


      • uskokaa tai älkää
        HUOLESTUNUT JANNU kirjoitti:

        Kiitoksia paljon vastauksista. Olin vielä äsken aivan ymmälläni tämän homeepäilyn vuoksi, mutta nyt (tätä palstaa selattuani)olo tuntuu jo paljon varmemmalta sen suhteen, että omat vaivani liittyvät nimenomaan jonkinlaisiin kosteusvaurioihin.

        Kuulinpa sellaisenkin huhun, että naapurikämpässä suoritettiin jokin aika sitten ns. otsonointi, jonka epäilen liittyvän jotenkin mahdolliseen homeongelmaan. Saakelin raha-ahneet vuokranantajat!!

        Kun muistelen vielä viimeisiä kuukausia, niin muistan, että väsymyksen, ihottuman ja tiheiden flunssien lisäksi on ollut mm. pääkipua oudosti vasemmalla puolella päätä ja outoa karvojen tippumista. Tässä on ollut kaiken aikaa sellainen fiilis, että jotain vakavaa on elimistössä hiljalleen tapahtumassa. Ehkei minulla syöpää olekaan =), vaan kohdalle on sattunut paska kämppä...

        Eniten ketuttaa viime talvi ja piloille mennyt lätkäkausi. Tuntui välillä todella tuskaiselta mennä treeneihin. Haluttomuus ja väsymys yllättivät itseni täysin. Peleissä olo oli usein todella vetelä yms..

        Nyt uutta asuntoa etsimään! Toivottavasti 1-v poikani ei ole vielä kärsinyt tilanteesta...

        On todella hyvä asia että olet huomannut ajoissa että jokin on vialla.nyt vain äkkiä etsimään uutta asuntoa!!
        Minullakin lapset ja mies pelaavat lätkää. Omalla kohdallani tilanne on mennyt sellaiseksi että en pysty olemaan jäähalleilla.Lämpö ja hengitysvaikeudet pukkaavat heti päälle.Älä päästä ikinä tilannetta näin pitkälle!!


      • Mitä tehdä?
        uskokaa tai älkää kirjoitti:

        On todella hyvä asia että olet huomannut ajoissa että jokin on vialla.nyt vain äkkiä etsimään uutta asuntoa!!
        Minullakin lapset ja mies pelaavat lätkää. Omalla kohdallani tilanne on mennyt sellaiseksi että en pysty olemaan jäähalleilla.Lämpö ja hengitysvaikeudet pukkaavat heti päälle.Älä päästä ikinä tilannetta näin pitkälle!!

        Hei!

        Kuulostaa niin tutuilta teidän kommentit.
        Itse olen ollut työpaikassani 6 vuotta & nyt olen alkanut oireilemaan.
        Kukaan ei tahdo uskoa oireitani mutta itse tiedän mitkä oireet tulevat,kun olen töissä. Nyt ymmärrän miksi olen sairastellut vuosia poskiontelo ja erilaisia hengitystietulehduksia ja popsinut antibiootteja vähän väliä.
        Nyt tuli stoppi, kun kuume nousee, poskiontelot vuotaa verta ja ovat ihan arat ja silmät verestää ja tuntuu, että ei voi räpsytellä,kun tuntuu inhottavalta. Lisäksi nivel ja pääkivut alkaa nopeasti,kun olen töissä. Nyt on ilmaantunut ihottumaa vaatteiden rajapintoihin niinkuin aikaisemmin ,joku muukin kirjoitti.
        Uutena oireena on tullut kova yskä, joka ei tahdo lähteä pois. Pelkään, että tämä äityy astmaksi. Tuntuu tosi turhauttavalta. Pakko ilm. lähteä työpaikasta. Oma terveys on kultaakin kalliimpi.


      • kohtalotoverit123
        Mitä tehdä? kirjoitti:

        Hei!

        Kuulostaa niin tutuilta teidän kommentit.
        Itse olen ollut työpaikassani 6 vuotta & nyt olen alkanut oireilemaan.
        Kukaan ei tahdo uskoa oireitani mutta itse tiedän mitkä oireet tulevat,kun olen töissä. Nyt ymmärrän miksi olen sairastellut vuosia poskiontelo ja erilaisia hengitystietulehduksia ja popsinut antibiootteja vähän väliä.
        Nyt tuli stoppi, kun kuume nousee, poskiontelot vuotaa verta ja ovat ihan arat ja silmät verestää ja tuntuu, että ei voi räpsytellä,kun tuntuu inhottavalta. Lisäksi nivel ja pääkivut alkaa nopeasti,kun olen töissä. Nyt on ilmaantunut ihottumaa vaatteiden rajapintoihin niinkuin aikaisemmin ,joku muukin kirjoitti.
        Uutena oireena on tullut kova yskä, joka ei tahdo lähteä pois. Pelkään, että tämä äityy astmaksi. Tuntuu tosi turhauttavalta. Pakko ilm. lähteä työpaikasta. Oma terveys on kultaakin kalliimpi.

        Kiitos tiedoista. Helpottaa kummasti ku nuorena tuhosin viime talven homekouluun terveyteni ymmärtämättä mistä ns pitkittyneessä flunssassa on kyse. Ja työnantaja vaan vittuili. Tosi oikeus valtio. Tsemppiä ja jaxamista. Muistakaa alussa hävittää kaikki altistuneet tavarat, puhdistaa autot jne. Kavereille suihku ja uudet vaatteet jos tulevat luoksesi jne.. ei näitä peepää lääkärit kerro. Oli tk myös homepesä. Ei uskonu lekuri sitäkään. Kirjas vaa Että nyt potilas luulee sisäilma-allergiaa töissä. Mistä niille murhaajille maksetaa ku myrkyttävät meidät teollisilla lääkkeillä!!!


    • Näin se vaan on

      Kuulostavat tyypillisiltä homeoireilta. Itse oli huippukuntoinen kaveri, homekämppään muutettuani en muutaman viikon jälkeen jaksanut edes ajaa pyörällä kilometriä!!!

      Nyt sun pitäisi löytää homeeton kämppä mikä ei valitettavasti olekaan ihan helppo tehtävä. Sekin on jo hyvää tuuria jos löydät jonkin asunnon jossa oireilet vaan vähän. Jos on rahaa suosittelen homekoiraa avuksi, tosin hymy hyytyy aika pian koska todennäköisyys että homekoira löytyy täysin homeettoman kämpän on aika olematon.

      Se ei johdu niinkään koirasta vaan suomalaisesta rakennusperinteestä jossa tapoihin kuuluu kastella villat rakennusvaiheessa. Siitä se lähtee (home kasvamaan). Jos tämä käytäntö ei muutu, korjaamme yhä uudelleen sadoilla miljoonilla homekouluja ja taloja jotka ovat taas parin vuoden päästä asumiskelvottomia (koska villat kastuvat rakennusvaiheessa). Sitten älypäät ihmettelevät ivallisesti kuinka ihmeessä homesairaat saavat oireita korjatuissakin tiloissa. Tää touhu on niin sairaan tyhmää että alkaa oikeasti mennä usko ihmiskuntaan.

      Tiesittekö ettö 2000- luvun alussa tehtiin selvitys sisäilmaongelmista kärsivistä Suomessa. Koska tutkijat arvioivat että Suomessa on 2-2,5 miljoonaa huonosta sisäilmasta (lue: homeesta) kärsivää nostettin mitta-arvoja roimasti. Näin päästiin nykylukuihin, n. 600 000-800 000 kärsii sisäilmaongelmista. Oikeasti rakennuskannastamme on homeessa yli 90%, jokainen kunnolla altistunut voi vahvistaa tämän. Kyse ei ole siitä onko asunto homeessa vaan siitä kuinka paljon se on.

      • toipilas1

        Itsekin olen kokenut sisäilmaongelmia, kun lukiossa jossa opiskelin, todettiin sädesieni. Ihmettelin, kun aina lomien jälkeen kohta alkoi flunssa eikä viimeisenä vuonna hemlittänyt edes lomien ajaksi. Sitten lukulomien aikaan se todettiin ja itsellä äityi kunnon poskiontrlotulehdukseksi.
        nyt eilen oli jokin vierailu nykyisestä koulusta 1800-luvun lopulla rakennettuun taloon. Siellä alkoi yhtäkkiä huipata ja pyörryttään ja jalat ei tahtonu kantaa. Jouduin lähtemään pois ja heti pihalle päästyä helpotti, ei heikottanu pyörryttäny ja jalat kanto, mut sit alko vuotaa nenä ku seula. Ja tänä aamjna heräsin kuumeessa, joka onneksi laski aika pian, mutta kuume ei ollut ainut vaan myös päänsärky, ja muutenkin olotila kuin pahassa flunssassa. Ei ikinä näin voimakkaasti oo reagoinu mut ehkä pohjalla ollut lähtevä nuha pahensi tilannetta.


    • Myrkyistä sairastuu
      • Hajuherne 66

        Tuohon voisi lisätä elintarvikkeissa olevat myrkyt (keinotekoiset aineet). Kyllä ns. home ongelmat johtuvat jostain muusta, kuin homeesta. 2-5vuotta vanhoissa kouluissa oppilaat ja opettajat kärsivät sisäilmaongelmista. Ei voi olla totta, nyt on todella paha omgelma jossain, mutta se ei ole itse rakennuksessa. Ei julkisessa, ei vuokratussa, ei omassa, ei tehtaassa, ei toimistossa. Kaivakaa nyt todellinen syy esiin, tämä käy pirullisen kalliiksi yhteiskunnalle turhien toimenpiteiden takia.


    • eikö napsaha

      Homedesinfioinnit ja otsonoinnit. Siinä syy ja porukkaa myrkytetty ja irtaimistoa tuhottu helvetisti. Eikö leikkaa. Miksi ei korjatuissakaan tiloissa oireilut lopu. No siksi koska irtaimisto ja ne tilat on moneenkin kertaan myrkytetty. kemikaaleilla ja otsonoinneilla.

      • ABB:llä

        Juu. seuraava tapahtuu osassa pitäjänmäen abb:n kellaritiloja, joululomien aikaan.
        Desinfionteja.............


    • Altistunut

      Niinhän se Arttu Wiskarikin laulaa että ihottuman selkään sieltä sai...on se mahollista!Ollaan kaikki erilaisia,oireillaan erillailla.Tuo väsymys on hyvin tyypillinen oire.Home voi myös vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan,jota kautta voi tulla väsymystä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe