Olkapään avarrusleikkaus

toipilas

Hei. Kysyisin kuinka te joille on tehty olkapään avarrusleikkaus tähystyksessä olette siitä parantuneet. Itselläni avarrettiin ja poistettiin bursaa pari viikkoa sitten. Kantosidettä pidin 2 päivää ja sen jälkeen saakin jo kättä liikutella ja jumpata kivun sallimissa rajoissa.Sairaslomaa sain 5 viikkoa.Olkapäätäni edelleen särkee levossa ja syön lääkkeitä kipuun.Yöt menee etsiessä hyvää asentoa missä nukkua.Mielelläni lukisin teiltä toisilta kuinka olette toipuneet ja kiitän jo etukäteen vastanneita

27

13489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikkaus

      Hei. Itse olen menossa leikkaukseen jossa avarretaan kiertäjäkalvosimen kulkua ja poistetaan ylimääräinen kudos joka painaa jännettä, leikkaus tehdään julkisella puolella. Olisi mukavaa kuulla miten sinulla tai muilla toipuminen on edistynyt. 5 viikkoa sairaslomaa kuulostaa kyllä aika vähäiseltä. Pohdin myös sitä vaihtoehtoa ettei menisi leikkaukseen, auttaisiko esim. lisäkuntouttaminen tai olkapään lihasten vahvistaminen, entäpä jos leikkauksesta jääkin pysyvä tai pitkäkestoinen kipu ja vaiva.

      • toipilas

        puolella minutkin leikattiin.Itselläni kivut olivat jo sitä luokkaa että en olisi enää edes miettinyt leikkauksesta pois jääntiä. Olin yrittänyt kaikin konstin saada sitä kuntoon ja vahvemmaksi,mutta kun ei niin ei. Kortisonipiikit olivat aivan turhia. vastiketta niistä ei tullut. Hyvillä mielin menin leikkaukseen ja olen edelleen hyvillä mielin vaikka aikaa menee . Uskon kuitenkin että kuntoutumisessa tärkeintä on aika ja se kuinka itse sitä kuntoutat ohjeiden mukaan.Kipu kuitenkaan ei ole aivan sitä mikä se oli ennen leikkausta.Tuntuu kuitenkin siltä että tuo 5 viikkoa ei kohdallani riitä,mutta senkin näyttää aika. Toivossa kuitenkin on oireeton olkapää.Tsemppiä sinulle leikkaukseen.


      • Kipuilija2
        toipilas kirjoitti:

        puolella minutkin leikattiin.Itselläni kivut olivat jo sitä luokkaa että en olisi enää edes miettinyt leikkauksesta pois jääntiä. Olin yrittänyt kaikin konstin saada sitä kuntoon ja vahvemmaksi,mutta kun ei niin ei. Kortisonipiikit olivat aivan turhia. vastiketta niistä ei tullut. Hyvillä mielin menin leikkaukseen ja olen edelleen hyvillä mielin vaikka aikaa menee . Uskon kuitenkin että kuntoutumisessa tärkeintä on aika ja se kuinka itse sitä kuntoutat ohjeiden mukaan.Kipu kuitenkaan ei ole aivan sitä mikä se oli ennen leikkausta.Tuntuu kuitenkin siltä että tuo 5 viikkoa ei kohdallani riitä,mutta senkin näyttää aika. Toivossa kuitenkin on oireeton olkapää.Tsemppiä sinulle leikkaukseen.

        Hei!

        Aiheesta on useinkin keskusteltu täällä. Katsokaa löytyykö tuolta aiemmista keskusteluista vastauksia:

        http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?start=0&q=ahdas olkap%E4%E4


      • oireileva

        Millaisia oireita / kipuja sulla on, kun on tämmöinen operaatio tulossa? Siksi kysyn, kun itsellä olkapää vaivaa ja mietin mikä voisi olla syy. Tietenkin kannattaisi lekuriin mennä, mutta kun kivut ovat vain ajoittaisia (vielä?) vaikkakin aika hurjia välillä. Aina kun tuskissani päätän, että huomenna soitan ajan, niin käsi tuntuukin seuraavana päivänä taas aika hyvältä ja sitten ajattelen, että jos se meneekin kokonaan ohi. Taustaksi tieto, että multa on leikattu tämä sama olkapää kerran. Silloin korjattiin yliliikkuvuus ankkureilla.


      • leikkaus
        oireileva kirjoitti:

        Millaisia oireita / kipuja sulla on, kun on tämmöinen operaatio tulossa? Siksi kysyn, kun itsellä olkapää vaivaa ja mietin mikä voisi olla syy. Tietenkin kannattaisi lekuriin mennä, mutta kun kivut ovat vain ajoittaisia (vielä?) vaikkakin aika hurjia välillä. Aina kun tuskissani päätän, että huomenna soitan ajan, niin käsi tuntuukin seuraavana päivänä taas aika hyvältä ja sitten ajattelen, että jos se meneekin kokonaan ohi. Taustaksi tieto, että multa on leikattu tämä sama olkapää kerran. Silloin korjattiin yliliikkuvuus ankkureilla.

        Hei, vuosia sitten ensioireina oli kivun tunne olkavarressa kun työskenteli käsi koholla, sen jälkeen tuli puutumisia. Kipu tuntuu myös kipuilevan olkapään puolella lapaluun kohdalla. Levossa olkapäässä on särkyä ja liikerata on pienentynyt. Mitään sellaista työtä en pysty tällähetkellä tekemään missä vaaditaan käden kohollaan oloa, puristusta tai vääntöä. Tätä on hoidettu hieronnalla, akupunktiolla, kortisonipiikeillä, ei mitään hyötyä. Tuttua on myös se että kivut ovat välillä todella kovat ja toisinaan taas tuntuu että mitäköhän syytä on mennä operaatioon. Jos kättä on kovin joutunut käyttämään päivällä niin levossa alkaa jomotus olkapään kärjessä.


      • ihmeessä...

        Jos sitä ahtaumaa ei ajoissa avata, saattaa siitä kolosta kulkevat jänteet ajan kanssa mennä riekaleiksi ja se onkin sitten hankalampi korjattava.

        Mutta etsi sellainen puukkomestari, jonka käyntikortissa lukee 'käsikirurgi'...


      • leikattu 2 krt
        ihmeessä... kirjoitti:

        Jos sitä ahtaumaa ei ajoissa avata, saattaa siitä kolosta kulkevat jänteet ajan kanssa mennä riekaleiksi ja se onkin sitten hankalampi korjattava.

        Mutta etsi sellainen puukkomestari, jonka käyntikortissa lukee 'käsikirurgi'...

        Hei,

        Käsikirurgi ei ole se oikea tässä tapauksessa. Etsi olkapäähän erikoistunut ortopedi.


      • oireileva
        leikkaus kirjoitti:

        Hei, vuosia sitten ensioireina oli kivun tunne olkavarressa kun työskenteli käsi koholla, sen jälkeen tuli puutumisia. Kipu tuntuu myös kipuilevan olkapään puolella lapaluun kohdalla. Levossa olkapäässä on särkyä ja liikerata on pienentynyt. Mitään sellaista työtä en pysty tällähetkellä tekemään missä vaaditaan käden kohollaan oloa, puristusta tai vääntöä. Tätä on hoidettu hieronnalla, akupunktiolla, kortisonipiikeillä, ei mitään hyötyä. Tuttua on myös se että kivut ovat välillä todella kovat ja toisinaan taas tuntuu että mitäköhän syytä on mennä operaatioon. Jos kättä on kovin joutunut käyttämään päivällä niin levossa alkaa jomotus olkapään kärjessä.

        Kuulostaapa tutulta... Täytynee tehdä asialle jotain...


    • molemmat olkapäät

      Mulle tehty kyseiset operaatiot v.2005. Oikea olkapää avarrettiin toukokuun lopulla , ja vasen lokakuun alussa.
      Syy, miksi molemmat leikattiin samana vuonna on se, että oikean olkapääni jänne oli niin ahtaassa paikassa, eli jänne oli tulehtunut koko ajan.Podin tätä 4 vuotta,kun lääkärit antoivat vain saikkua ja lääkettä. Lopuksi jopa kortisonipiikkejä, mutta mikä tähän auttoi..
      Sit kerran ortopedi ilmesisesti kyllästyi(ilmeisesti) nähdessään minut jälleen vastaanotollaan ja kirjoitti "kalliin" lähetteen magneettikuvaukseen.(vasta 4 v:n jälkeen!)
      Siinä todettiin että jänteessä oli tulehdus(paksu) eikä se mahtunut kulkemaan siellä, eli se saattasisi rispaantua ja mennä poikki...Siitä sit 1/2 vuotta ja pääsin leikkaukseen.

      Tällävälin olin työtapaturmassa töistä tullessani kaatunut liukkaalla pihalla suoraan vasemman olkapääni päälle, josta meni kiertäjäkalvosin...
      Se oli helpompi homma kun vak.yhtiö maksoi.Sinne vain yksityiselle ja terveenä pois.
      Nyt on molemmat niin hyvät etten voi valittaa...Molemmista tuli 8 viikkoa saikkua, mutta ihan työkuntoinen en vielä tuolloinkaan ollut sillä nostaminen oli vielä kielletty ja olen raskaassa varastotyössä.
      Mut kyllä kannatti, mitään kipuja ei ole enää.

      • sairaslomia

        Itseltäni leikattu molemmat olkapäät tähystysleikkauksena. Rispaantuneet jänteet siloiteltu ja poistettu rustoa. Sairaslomaa vain 2 viikkoa, ei kantositeitä ja jumppa alkoi leikkausta seuraavana päivänä fysioterapeutin luona. Lopullinen toipuminen vei kuitenkin noin vuoden päivät per käsi.


      • Kipuilija2
        sairaslomia kirjoitti:

        Itseltäni leikattu molemmat olkapäät tähystysleikkauksena. Rispaantuneet jänteet siloiteltu ja poistettu rustoa. Sairaslomaa vain 2 viikkoa, ei kantositeitä ja jumppa alkoi leikkausta seuraavana päivänä fysioterapeutin luona. Lopullinen toipuminen vei kuitenkin noin vuoden päivät per käsi.

        Sairasloman pituuteen vaikuttaa hyvin monet asiat. Itselleni tehtiin ensimmäinen leikkuas vuosi sitten, jossa siloitettiin rispaantumia, poistettiin bursaa ja tehtiin lisätilaa olkanivelelle. Silloin sairaslomaksi tuli 6 viikkoa.

        Tämä toinen leikkaukseni oli isompi. Siinä tehtiin kannattimet olkapäälle ja siinä tuli sen takia niin pitkä sairasloma, kun käsi oli kantositeessä 4 viikkoa. Sitten 4 viikkoa käyttökiellossa, sain käyttää vain pienin liikkein. Sen jälkeen alettiin käyttämään ja käsi kipeytyikin heti käytöstä. Pitkän sairasloman tarkoitus oli saada käsi nopeammin toimintakykyiseksi. Jos palaa töihin liian aikaisin on toipuminen pidempää ainakin oman ortopedini mukaan, joka on yksi alan huippuja.


      • Kipuilija2
        sairaslomia kirjoitti:

        Itseltäni leikattu molemmat olkapäät tähystysleikkauksena. Rispaantuneet jänteet siloiteltu ja poistettu rustoa. Sairaslomaa vain 2 viikkoa, ei kantositeitä ja jumppa alkoi leikkausta seuraavana päivänä fysioterapeutin luona. Lopullinen toipuminen vei kuitenkin noin vuoden päivät per käsi.

        Piti vielä sanoa sen verran tuohon sairasloman pituuteen, että silläkin on merkitystä, että mitä työtä tekee. Itselläni työ on aika fyysistä ja teen aika paljon käsilläni töitä. Siksi käsien pitäisi olla kunnossa ennen töihin menoa, että toipumista tapahtuu.


    • särkyinen

      Minullakin leikattiin olkapää noin nelisen viikkoa sitten.Joudun edelleen päivittäin syömäään voimakkaita särkylääkkeitä.Yölläkään ei tahdo saada nukuttua kivun takia.Leikkauksen jälkeen sain vain jumppaohjeita mukaani.Mitään
      leikkauksen jälkeistä kontrollia ei lääkärille sovittu.Sairaslomaa määrättiin 5 viikkoa ja siihenkin tuli hylkäävä päätös.Onko muillakin kokemusta vastaavasta tilanteesta.

    • 25

      Olin olkapää leikkauksessa 13.5.2011 jossa luuta poistettiin. 23.6.2011 kivut olleet tosi kovia yöt on menneet kävellessä koska kipu helpottaa kun on liikkeessä. Uni velkaa on tullut että meinaa välillä pää seota.Kipulääkkeitä olen syönyt joka lähtöön,eivät ole auttaneet.Nyt sain OsyNORM 10mg Para-Tabs1g ja nukahtamislääkkeitä Somnor10mg Viime yönä en saanut nukuttua vaikka lääkkeiden pitäisi auttaa ,toivottavasti saan nukuttua tämän tulevan yön.Toivon että joku kertoisi omista kokemuksista.

      • olka leikattu useast

        Mikä olkapäässäsi oli vikana kun siitä poistettiin luuta? Oliko kyseessä avo- vai tähystysleikkaus? Missä olkapääsi leikattiin? Aika kummalliselta kuulostaa, jos sinut leikattiin jo 13.5 ja nyt vielä kovat kivut. Jokin on kyllä nyt pielessä.


    • 25

      Minulle tehtiin avarrusleikkaus koska olkapää oli ahdas,minulle sanottiin ennen leikkausta että se voi vieda puolivuotta ennen kuin se on kunnossa.Minut leikattiin Mehiläisessä lääkäri oli suomen parhainpia ortopedeja.En saanut viime yönä nukuttua kuin pätkissä ,klo.300 nousin ylös koska kipu oli jatkuvaa kävellessä ja kylmä pussi olkapäällä helpottaa.Lääkäri sonoi että jumppa auttaa ja ajanmittaan kipu hellittää, sen kivun vielä jotenkuten kestää päivällä mutta yöllä kun pitäisi nukkua ja kokoajan särkee niin tuntuu että elämästä ei tuu mitään päivät on kuin olisi humalassa ja muisti pätkii kun on niin väsynyt ei meinaa pystyä keskittyä mihkään.Olka leikattu useast kerro jos tiedät mikä olisi avuksi minulle ,kiitos etukäteen

      • olka leikattu useast

        Minulle on myös teyty avarrusleikkaus eli ahdas olkapää oli minullakin. Olihan olkani muutaman päivän kipeä leikkauksen jälkeen mutta pärjäsin hyvin särkylääkkeillä. Panacod tehosi oikein hyvin. Puoli vuotta menee helposti ennenkuin olka tulee kuntoon. Tuollaisia kipuja joista kerroit ei kyllä saisi enää olla. Suosittelen, että otat heti yhteyttä leikanneeseen ortopediin.
        Olkapääni leikattiin sitten toisen kerran, se oli löysä. Olkapäätä kiristettiin ja jouduin pitämään kantosidettä yötä päivää kuukauden. Silloinkaan ei ollut ihmeempiä kipuja.
        Olitko Helsingissä Mehiläisessä? Minut leikattiin Diacorissa ja minut leikkasi huippu olkapääspesialisti. Eihän sitä olkaasi voi jumpauttaa jos sinulla on tuollaiset säryt vielä. Otapa heti yhteys ortopediin.


    • 25

      Minut leikattiin Hämeenlinnan Mehiläisessä anestesia lääkäri antoi lääkkeet,leikkaava lääkäri vähätteli minun kipuja .Kipu on nyt kovin käsivarressa ja ranteesta alaspäin leikkaava lääkäri korosti että jumppa parantaa ja vie kivut.Kyllä tulee välillä uskon puute,kun yöllä kävelee tuskissa niin tulee välillä tunne että tekisi mieli vetää ittesä hirteen.Maanantaina soitan anestesia lääkärille ja kysyn miksi lääkkeet ei auta

      • olka leikattu useast

        Jouni Heikkiläkö leikkasi?


    • 25

      Timo Järvelä

      • tyytyväinen

        Vanha ketju, mutta itsekin löysin vielä tämän, joten kerron oman tarinani. Viikko sitten leikattiin molemmat olkapäät tähystysleikkauksella, avarrusleikkaus molempiin. Jumpan aloitin samana päivänä ja sen jälkeen 5-6x pvä saamieni ohjeiden mukaan. Oxynormia meni ekana päivänä vain ja sen jälkeen olen 8h välein ottanut burana 800mg tulehdusta estämään ja yöksi varmuudeksi panacodin. Kotitöitä teen normaalisti. Leikkauksesta asti olen nukkunut Fatboy-säkkituolissa, johin saa mukavan kohoasennon ja olkapäitä tukevan poteron. Aamulla herään samasta asennosta. Kontrolli on 2 viikkoa leikkauksesta, sairaslomaa 4viikkoa. Paperitöihin voisi mennä jo aiemminkin. Minut leikkasi yksi Euroopan parhaista olkäpääkirurgeista, Harri Heliö. Maksoi paljon, mutta näyttää siltä, että on kaiken rahan arvoinen eli hinta on pieni hyvistä yöunista. Leikkausta edelsi kalkinmurskaus molemmista olkapäistä kahteen otteeseen vuoden sisällä eli Heliö ei leikkaa ennenkuin muut hoidot on kokeiltu.


    • Zanttuliini

      Minulle tehtiin samanlainen leikkaus tämän viikon keskiviikkona eli 2 päivää sitten, lisäksi poistettiin samalla paljon kiinnikkeitä ja arpikudosta sekä lisäksi edellisessä leikkauksessa laitettu rautalanka poistettiin joka sitten tuottikin ongelmia.. Sitä oli moni muukin lääkäri ihmetellyt miksi 2,5 vuotta sitten sallainen laitettiin kahden ruuvin lisäksi. Nyt leikkauksen jälkeen minulla ei ole ollut minkäänlaisia kipuja, kaikki ihmettelee ei vain ole särkyjä. Tänään kävin ensimmäisen kerran fysioterapeutin vastaanotolla ja hänkin ihmetteli kuinka hyvässä kunnossa olen leikkauksen jälkeen ( hän oli seuraamassa leikkaustan joka kesti tunnin). Leikkaus tehtiin aluksi tähystyksenä mutta sitten jouduttiin avoleikkauksella poistamaan ruuvi pois. Ensimmäiset omatoimiset jumppaukset on tehty ja olkapää on väsyneen oloinen mutta ei ainakaan vielä särje. Syön edelleen burana 600mg 3krt päivä sekä meinasin yöksi vielä syödä tuota Panacodia vaikka kipuja ei ole.

    • odottavan aika

      No voihan olkapää!!! 2009 tehtiin tuommoineb avarrus tähytämällä ja kaikki meni about ok, kuntouduin ja ongelmat oli poissa mitä nyt joskus kuulu rutinaa mutta ei ollut kipeä.

      Nyt kohta 7 viikkoa sitten alkoi kivut olkapäässä ja muutaman kerran jopa sormenpäät alkoi säkenöimään. Olen onneksi saanut nukuttua mutta silloinkin sillä leikkaamattomalla puolella kun nukun leikatulla on olkapää koko päivän kipeämpi. Hartijalinjan yläuolella tehtävät asiat saa toisinaan unohtaa ja toisinaan sillä ei ole väliä onko käsi alhaalla vai ylhäällä kun tietynlaisia kiertoja ilmenee niin väliin sattuu aivan törkeenä olkapäähän.

      Voisin jopa väittää että en koskaan ole yhtäjaksoisesti ollut näin rikki olkapäästi,saa nähdä mitä yleislääkäri ties mikä asiasta sanoo tai tuskin se mitään sanoo mutta kenen luokse mahtaa lähettää.....Ai niin en ole työssä missä se saattaisi rasittua että sinällää vituttaa tää kun ei edes lepo auta!!

      • Ahdasolkavaiva

        Eilen pelasin jo sählyä, toki kontaktia piti yrittää välttää! 2 viikoa sitten tähystettiin olkapää, löytyi arpikudosta ja ahtautta ja nämä poistettiin! Sairaslomaa sain 4 viikkoa. tavaroiden nostaminen olkapään yläpuolelle tuottaa kipua, mutta jos 3v. Lapsi tahtoo joskus syliin niin kevyesti nousee. Nukkunut olen hyvin, ensimmäisen 10päivää sohvalla lähes istualtaan. Hyvin on toipuminen edistynyt, toistaiseksi!


    • asdfghjr

      Mulle tehtiin neljävuotta sitten olkapään avarrusleikkaus ja samalla kyynerpään hermo avattiin... Kivut vaan jatkuivat ja lisääntyi vuosien kuluessa ja ongelmat levisi ja lisääntyi enkä pystynyt enää tekemään mitään kädet ylöspäin.Lähdin hakemaan käsikirurgilta apua kun en muualtakaan saanut ja tuntui ettei kukaan enää edes kuunnellut tai uskonut kipujani. Käsikirurgi totesi heti että kyseessä on tos. Käteni oli siis kenties leikattu turhaan kahdesta paikasta. Neljä ja puolvuotta kärsein ja yritin selviytyä. Nyt leikattu Tos ja kuntoutua yritän kovasti.

    • Ninamummo

      Tänään tehty avarrus oik olka.ensin puudutus ja sit putsaus.noin 10v oireillut jatkuvasti.5vk saikkuu ja kuntoutus alotetaan kivun sallimissa rajoissa.ja ensin kuurina buranaa ja ekaks yöks oli joku vahvempi.ja jos vaan kipuilee pahasti ni sit soitto sinne lääkärii.

    • kipuinenmuttatoiveikas

      Moi
      Miten teillä leikatuilla on jatkossa mennyt? Olen menossa avarrusleikkaukseen tänään, jännittää. Kipu ollut vaihtelevaa, välillä tosi kipeä, välillä parempi. Koholla en voi ollenkaan tehdä työtä, en ripustaa pyykkiä enkä esim. raaputtaa auton jäisiä ikkunoita. Vuoden olen yrittänyt kuntouttaa. Kipuilu alkoi jalkaleikkauksen ja keppien jälkeen. Lääkäri sanoi että viikko sairaslomaa tulee olasta kun olen toimistotyössä. Kuulostaa kovin lyhyeltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe