kokemuksia ?

nkvd

niin onko täällä olevilla kokemuksia voeren tai sabatin kivääreistä olis nimittäin kivääri hakusessa mutta merkki ja kaliberi on hakusessa,tulis monikäyttö aseeksi paitsi että ei hirveä eikä muuta suurriistaa ,ainakaan tässä vaiheessa

25

4568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laturi2.

      Jos lataat on oikea kaliberi 243Win. Toimii tehdaspaukuilla kylläkin mutta parhaan suorituskyvyn aseesta saa irti jos lataa itse paukut. Tehot/laillisuus riittää peuralle vielä-ei hirvi/karhujahtiin.

    • Jokuukko

      Ite ostin just 308:n CZ 550 Standardin, ja oon kyl ihan tyytyväinen ollu :) Metsälle en kyl vielä oo päässy, pari viikkoo pitää vielä malttaa odottaa. Mut siin on ainakin yks hyvä ja edullinen vaihtoehto. Tosin petaamisen aattelin siihen vielä teetättää ku se ei oo valmiiks vapaasti värähtelevä, mut se on jotain tyyliin 100e sepällä. Ite jos tekee niin paljon halvempaa vielä...

      Toi edellämainittu 243 on varmast parempi lentoradaltaan. Mut ne erot alkaa tulla esiin vast jossain >180m ampumamatkois. Et jos lintuja paljon ammut niin sit 243, mut muuten miettisin jotain 30 kaliiberista. Ja tosiaan jos joskus meinaat hirveä metsästää niin sit tosiaan 308 tai 30-06 parempi...

      • nkvd

        jep en lataa itse panoksia joo cz on kyllä yksi vaihtoehto ja lähinnä linnuista kauriiseen on riista.


    • ostin

      Minulla on useampi kivääri. Viimeisin ostokseni on CZ 550 lux kaliberiksi valitsin 6,5 x 55 SE. Ase maksoi 650,- euroa, petaus 50,- euroa, kiikarinjalat(Remeksen maahantuomat CZ:een tarkoitettu) 70,- euroa ja Nikonin 6 x 42 280,- euroa.
      Eli paketin hinta yhteensä 1050,- euroa.
      Minulla on nyt todella hyväkäyntinen "lintupyssy"
      jolla voin ampua jopa hirveä ja pidän omasta mielestäni pakettiani kohtuuhintaisena.
      Kiväärissä on vakiona herkistin.

      • hernepyssyllä

        Eettisyys jahteihinkin, turha kiusata isoa otusta, kuoleehan se lopulta nälkään kun juoksee osuman jälkeen kylille. Kyttäys jahtiin sopii jotenkin kun voi ampua todella tarkan laukauksen,muuten aivan alimittainen.


      • metsästys verissä
        hernepyssyllä kirjoitti:

        Eettisyys jahteihinkin, turha kiusata isoa otusta, kuoleehan se lopulta nälkään kun juoksee osuman jälkeen kylille. Kyttäys jahtiin sopii jotenkin kun voi ampua todella tarkan laukauksen,muuten aivan alimittainen.

        Olen jo vuosia omistanut CZ 550 Luxin, kaliberissa 30-06.
        Olen ollut vain ja ainoastaan tyytyväinen. Kotomaassa sillä ovat kaatuneet hirvet ja kaikki siitä pienemmät, karhujahdissa en ole ollut. Ja afrikassa antiloopit, seeprat sekä yksi leijona.


      • Heekki Takkune
        metsästys verissä kirjoitti:

        Olen jo vuosia omistanut CZ 550 Luxin, kaliberissa 30-06.
        Olen ollut vain ja ainoastaan tyytyväinen. Kotomaassa sillä ovat kaatuneet hirvet ja kaikki siitä pienemmät, karhujahdissa en ole ollut. Ja afrikassa antiloopit, seeprat sekä yksi leijona.

        lävväätti pohjat valehtelussa. Iisalame takane on Amerikka Lahessa on Siperia ja Venetsia. Heenäveellä ulukomaellako se tää zetor sen nuapuri kissoo ilimaskalla män ampumaa.


      • Schiessen und lachen.
        Heekki Takkune kirjoitti:

        lävväätti pohjat valehtelussa. Iisalame takane on Amerikka Lahessa on Siperia ja Venetsia. Heenäveellä ulukomaellako se tää zetor sen nuapuri kissoo ilimaskalla män ampumaa.

        Kyllä Voere mauserlukkonen .308 Win päehittää kaekki eellä maenitut, varsinnii tsekkivempeleet. Itävatalaene Kufsteinissa tehty onnii er luokkoo näehi pilipal vehkeesii verraten..


      • ostin
        hernepyssyllä kirjoitti:

        Eettisyys jahteihinkin, turha kiusata isoa otusta, kuoleehan se lopulta nälkään kun juoksee osuman jälkeen kylille. Kyttäys jahtiin sopii jotenkin kun voi ampua todella tarkan laukauksen,muuten aivan alimittainen.

        Mikä lie hirvien kiusaamista? Yksi kivääreistä-
        ni on Sako 75 (9,3 x 62) jolla olen noita hirviä
        parisenkymmentä kaatanut. Olen ollut valvojana
        toistakymmentä vuotta hirvikokeissa ja on todella
        säälittävää kun metsästäjillä on noita suurirei-
        käisiä hirvipyssyjä mutta niillä ei osata/uskal-
        leta ampua. Kyllä on paljon tehokkaampi yhdistelmä esim. 308 ja harjoitellut ampuja kuin
        9,3 ja aseella ammutaan kerran kolmessa vuodessa
        hirvikoe (vaatii ehkä useamman yrityksen) ja
        luotetaan isoreikäiseen hirvijahdissa. Esim.
        9,3:nen ei ole mikään ratapyssy mistä se rutiini
        /taito ampumiseen haetaan. Käyn itse kesäaikana
        kerran viikossa ampumassa radalla 2 x 10 juoksun
        sarjan. Kun olen seurannut vuosien ajan muita
        ampujia niin kyllä radalla kävijöiden aseet
        ovat 6,5 x 55, 308 tai 30-06:a lähes poikkeukset-
        ta. Jos metsästäjällä on yksi kivääri, kyllä
        sen pitää olla sellainen millä on viitsii (on varaa) myös harjoitella.


      • latailija
        ostin kirjoitti:

        Mikä lie hirvien kiusaamista? Yksi kivääreistä-
        ni on Sako 75 (9,3 x 62) jolla olen noita hirviä
        parisenkymmentä kaatanut. Olen ollut valvojana
        toistakymmentä vuotta hirvikokeissa ja on todella
        säälittävää kun metsästäjillä on noita suurirei-
        käisiä hirvipyssyjä mutta niillä ei osata/uskal-
        leta ampua. Kyllä on paljon tehokkaampi yhdistelmä esim. 308 ja harjoitellut ampuja kuin
        9,3 ja aseella ammutaan kerran kolmessa vuodessa
        hirvikoe (vaatii ehkä useamman yrityksen) ja
        luotetaan isoreikäiseen hirvijahdissa. Esim.
        9,3:nen ei ole mikään ratapyssy mistä se rutiini
        /taito ampumiseen haetaan. Käyn itse kesäaikana
        kerran viikossa ampumassa radalla 2 x 10 juoksun
        sarjan. Kun olen seurannut vuosien ajan muita
        ampujia niin kyllä radalla kävijöiden aseet
        ovat 6,5 x 55, 308 tai 30-06:a lähes poikkeukset-
        ta. Jos metsästäjällä on yksi kivääri, kyllä
        sen pitää olla sellainen millä on viitsii (on varaa) myös harjoitella.

        Lataan itse harjoituspatruunat kivääriini 10,75x85. Eipä tee lovea lompakkon. Ammun vuodessa yli 2000 harjoituslaukausta


      • On varmaan
        ostin kirjoitti:

        Mikä lie hirvien kiusaamista? Yksi kivääreistä-
        ni on Sako 75 (9,3 x 62) jolla olen noita hirviä
        parisenkymmentä kaatanut. Olen ollut valvojana
        toistakymmentä vuotta hirvikokeissa ja on todella
        säälittävää kun metsästäjillä on noita suurirei-
        käisiä hirvipyssyjä mutta niillä ei osata/uskal-
        leta ampua. Kyllä on paljon tehokkaampi yhdistelmä esim. 308 ja harjoitellut ampuja kuin
        9,3 ja aseella ammutaan kerran kolmessa vuodessa
        hirvikoe (vaatii ehkä useamman yrityksen) ja
        luotetaan isoreikäiseen hirvijahdissa. Esim.
        9,3:nen ei ole mikään ratapyssy mistä se rutiini
        /taito ampumiseen haetaan. Käyn itse kesäaikana
        kerran viikossa ampumassa radalla 2 x 10 juoksun
        sarjan. Kun olen seurannut vuosien ajan muita
        ampujia niin kyllä radalla kävijöiden aseet
        ovat 6,5 x 55, 308 tai 30-06:a lähes poikkeukset-
        ta. Jos metsästäjällä on yksi kivääri, kyllä
        sen pitää olla sellainen millä on viitsii (on varaa) myös harjoitella.

        Edellisellä kirjoittajalla on mielestäni oikeat neuvot tuotu esiin!Olen ollut valvojana n.vuodesta -72 ja saman olen pannut merkille.Aseiden kaliberit ovat samoja,mitä itselläni on.Mutta olipa ase minkäkokoinen hyvänsä,sillä on ammuttava sen verran,että on sinut sen kanssa!


      • heinää !!!!!
        latailija kirjoitti:

        Lataan itse harjoituspatruunat kivääriini 10,75x85. Eipä tee lovea lompakkon. Ammun vuodessa yli 2000 harjoituslaukausta

        Uskokoon ken tahtoo.


      • K.Karlstedt
        heinää !!!!! kirjoitti:

        Uskokoon ken tahtoo.

        kevveesti. Kyl itelatoamalla sua pistoolruutiloella vaik supuja.


      • Honkajokinen
        On varmaan kirjoitti:

        Edellisellä kirjoittajalla on mielestäni oikeat neuvot tuotu esiin!Olen ollut valvojana n.vuodesta -72 ja saman olen pannut merkille.Aseiden kaliberit ovat samoja,mitä itselläni on.Mutta olipa ase minkäkokoinen hyvänsä,sillä on ammuttava sen verran,että on sinut sen kanssa!

        Olen käyttänyt samaa kivääriä metsästykseen jo vuodesta -63. En silti voi sanoa olevani sinut sen kanssa.Teitittelyasteella ollaan.
        Kaliberina on 6,5x92.


      • kaapunnipoeka
        Honkajokinen kirjoitti:

        Olen käyttänyt samaa kivääriä metsästykseen jo vuodesta -63. En silti voi sanoa olevani sinut sen kanssa.Teitittelyasteella ollaan.
        Kaliberina on 6,5x92.

        Terve vuan terve. Onniippa sulla oekee villikissakaliper.Tuolla ee kovinmontoo sattoo laakaasta livvaateta ku piipu alakupiähä alakaa ilimestyvä erroosiota. Mistee kaliperista murjot hylsyt? 9,3x92 lienöö aehijo tae sitte ee. Assees varmaa aenoo koko Eeroopassa. Voesit kumminnii vieläe tarkistoo nua kalpermerkinnät asseestas. Kukkuaha koko homma kuitennii, hihihiii.


      • Honkajokinen
        kaapunnipoeka kirjoitti:

        Terve vuan terve. Onniippa sulla oekee villikissakaliper.Tuolla ee kovinmontoo sattoo laakaasta livvaateta ku piipu alakupiähä alakaa ilimestyvä erroosiota. Mistee kaliperista murjot hylsyt? 9,3x92 lienöö aehijo tae sitte ee. Assees varmaa aenoo koko Eeroopassa. Voesit kumminnii vieläe tarkistoo nua kalpermerkinnät asseestas. Kukkuaha koko homma kuitennii, hihihiii.

        Foorumin yleinen asetietämys tuntuu olevan pahasti hakoteillä.


      • kaapunnipoeka
        Honkajokinen kirjoitti:

        Foorumin yleinen asetietämys tuntuu olevan pahasti hakoteillä.

        Jo onnii asijat malillaa ku jollae mukamas 6,5x 92. Oeskoo tua hylsypittuus ies 68mm.¨Kukaties vieläe R lissee elikkä reenakanta.


      • Jokuukko

        Kokeiliks sä tota pyssyä ennen petausta ollenkaan?? Aattelin vaan et parantusko käynti paljon?? Ite oon kans miettiny et petaisin ton oman CZ:n ens kesänä. Nyt ei enää viitsi alkaa ku jahtikausi jo ovella kolkuttaa...


      • nkvd
        Jokuukko kirjoitti:

        Kokeiliks sä tota pyssyä ennen petausta ollenkaan?? Aattelin vaan et parantusko käynti paljon?? Ite oon kans miettiny et petaisin ton oman CZ:n ens kesänä. Nyt ei enää viitsi alkaa ku jahtikausi jo ovella kolkuttaa...

        mitä mieltä ootte 243 kaliperista,esim....kauriille ja metsä kanalinnuille jotenkin 5,7 tuntuu omasta mielestäni hepposelta etenkin kauriille?


      • on jossain
        Jokuukko kirjoitti:

        Kokeiliks sä tota pyssyä ennen petausta ollenkaan?? Aattelin vaan et parantusko käynti paljon?? Ite oon kans miettiny et petaisin ton oman CZ:n ens kesänä. Nyt ei enää viitsi alkaa ku jahtikausi jo ovella kolkuttaa...

        Jotain!!!Lähdetään metsään osumattoman aseen kanssa!Sama kuin näreen oksasta tehty jousipyssy!!!.Onnea matkaan!


      • On varmaan
        Honkajokinen kirjoitti:

        Olen käyttänyt samaa kivääriä metsästykseen jo vuodesta -63. En silti voi sanoa olevani sinut sen kanssa.Teitittelyasteella ollaan.
        Kaliberina on 6,5x92.

        Tyypillinen esimerkki siitä,kun otetaan ase kaapista vasta sitten,kun lähdetään ampumaan merkkiä tai metsälle!Aseen merkki ja valmistaja kiinnostaa kyllä kovasti.Voisitko ilmoittaa tällä palstalla,Kiitos!!.


      • kaapunnipoeka
        on jossain kirjoitti:

        Jotain!!!Lähdetään metsään osumattoman aseen kanssa!Sama kuin näreen oksasta tehty jousipyssy!!!.Onnea matkaan!

        ivvaelemmaa. Minnäe ottasi osumattoma aseen. Kyllähä ne osumat suattaa pilata koko asseen. Oovat kumminnii ruman näköset.Eekä oo halapoja uuvet tukitkaa kuu jootuu vaehtamaa vanaha osumia suaneen.


      • guns&roses
        nkvd kirjoitti:

        mitä mieltä ootte 243 kaliperista,esim....kauriille ja metsä kanalinnuille jotenkin 5,7 tuntuu omasta mielestäni hepposelta etenkin kauriille?

        243:sessa on kyllä jytkyä riittämiin kauriille ja linnuille melkein liikaakin mielestäni.


      • kaapunnipoeka
        guns&roses kirjoitti:

        243:sessa on kyllä jytkyä riittämiin kauriille ja linnuille melkein liikaakin mielestäni.

        Jytky, jyty onnii K0rh0nen. Voes ottoo nikisee "asseet ja atsaleat".


    • tasajyvä

      Reikä keskellä,jalka ylös,selkä alas ja henki pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1575
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1248
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe