migreenin estolääkitys

nämäkö tosiaan kaikille

Kävin neurologilla pääsäryn vuoksi. Niska- ja selkäkipukin (jäykkyys)vaivannut jo pitkään, ja nyt myös päänsärky ja huimaus kuukauden verran.
Onko estolääkitys tosiaan aina masennuslääke verenpainelääke-yhdistelmä? Masennuslääkettä olen syönyt jo kuukausia(kerroin sen myös lääkärille) ja verenpaineeni ei todella ole koholla....
Näinkö meitä hoidetaan???????

26

14332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Migreenin estolääkkeenä käytetään todellakin esim.Triptyliä, mutta pienillä annoksilla, tarkoituksena nostaa kipukynnystä. Masennuksen hoitoon on annokset moninkertaiset. Minulla se onkin auttanut toistaiseksi, migreeniä on tullut paljon harvemmin. Kokeilin myös verenpaine lääkkeenäkin käytettävää Propralia, pienemmällä annoksella tietenkin, mutta minulla tuli siitä niin huono olo, että jouduin sen lopettamaan. Ota selvää käyttämistäsi lääkkeistä, pakkauksessa on tuoteseloste ja netistä saa lisää tietoa.

    • henk.koht.juttu

      Mulle puhuttiin lähinnä joko tai noissa lääkkeissä, mutta jokaiselle se lääkitys on henkilökohtainen, ei voi sanoo yleisesti miten määrätään. Varmasti on tehokkaampaa ottaa molempia, ainankin alkuun. Mulle määrättiin sitä beetasalpaajaa. Noissa kaikissa lääkkeissä ei ole ideana hoitaakaan sitä sairautta mihin ne yleensä on vaan niillä samoilla lääkkeillä voidaan pikkasen auttaa myös migreenin oireita. Kaikissa pakkausselosteissakaan ei lue että migreenin estoon, vaikka lääkäri on sen siihen määrännyt. Joissakin kuitenkin lukee. Se onkin ihan kokeilua mikä toimii ja kelläkin. Noissa beetasalpaajissa on idea, että se vähentää päässä niiden verisuonten paisumista -> mikä on sitä migreeniä. Se on tietenkin mielettömän paljon pienempi annois kuin verenpaineeseen määrätty annos. Sen ei pitäisi laskea itse verenpainetta.

    • entinen migreenipotilas
      • Kaimargit

        Miten sait migreenin pois? Mikä on se ihme jolla hoidit kuntoon itsesi?
        Olen kärsinyt lähes päivittäisestä migreenistä, eikä apua tunnu löytyvän...
        Eniten on auttanut Zomig nenäsuihke, mutta tuntuu kuin sitä pitäisi ottaa päivittäin....
        Voiko joku neuvoa?


    • lapsella migreeni

      Lapsellani on hankala migreeni.Hänellä myös estolääkityksenä verenpaine ja masennuslääke yhdistelmä. Neurologi selitti tämän olevan tärkeää ettei migreeni muodotuisi krooniseksi viikkoja kestäväksi.Migreeni tulee siis hoitaa kunnolla! Meillä vielä kokeillaan ja etsitään sitä oikeaa lääkitystä.

      • miukui

        Itselläni on estolääkityksenä epilepsia-lääkkeitä. Aloin syömäään niitä aivoinfarktin jälkeen ja yhtäkään migreeniä ei sen jälkeen ole onneksi tullut. Mutta sivuvaikutuksenä on inhottava voimakas käsien vapina.


      • mitämitä?

        Minulla oli estona Orloc, kun ei auttanut sain Triptylin ja lääkäri sanoi, että orlocit (beeta) voit unohtaa.
        Siis pitäiskö minun käyttää niitä molempia sitten, niinkun täällä annetaan ymmärtää..?

        Jotenkin tuntuu, että lääkäri pihtaa reseptilääkkeistä, kärsin jännityspäänsärystä ja migreenistä, eikä mulla ole muuta keinoa siihen, kun pelkkä Triptyl ja fysioterapia.

        Sain kokeilla kyllä migreenilääkettä, mutta kun ei auttanu, ni nyt mulla tosiaan ei ole muuta ku Triptyl estona.


      • migreeniveteraani
        mitämitä? kirjoitti:

        Minulla oli estona Orloc, kun ei auttanut sain Triptylin ja lääkäri sanoi, että orlocit (beeta) voit unohtaa.
        Siis pitäiskö minun käyttää niitä molempia sitten, niinkun täällä annetaan ymmärtää..?

        Jotenkin tuntuu, että lääkäri pihtaa reseptilääkkeistä, kärsin jännityspäänsärystä ja migreenistä, eikä mulla ole muuta keinoa siihen, kun pelkkä Triptyl ja fysioterapia.

        Sain kokeilla kyllä migreenilääkettä, mutta kun ei auttanu, ni nyt mulla tosiaan ei ole muuta ku Triptyl estona.

        Kannattaa noudattaa lääkärin ohjetta. Riippunee millaista annostusta beetasalpaajia olet käyttänyt, pitääkö lääke lopettaa vähitellen tms. Ei kannattane käyttää turhaan lääkettä, josta ei ole apua vaan yrittää löytää toimivampi. Minulla on kokeiltu useampia estolääkkeitä, ensin aloitettiin beetasalpaajilla (ei käynyt), sitten oli triptyl(ei apua, unirytmi sekaisin, tokkurassa yöt ja päivät), epilepsialääkkeitä(aluksi apua, mutta sitten oireet takaisin), nyt verenpainelääke ja täsmälääke kohtauksien pahetessa. Olen ollut hoidossa sekä neurologilla että työterveyslääkärillä. Nyt tilanne on aika hyvä, kohtauksia vain silloin tällöin ja ovat pysyneet siedettävissä mitoissa estolääkkeen ja tavallisen särkylääkkeen avulla. Särkylääkettäkin tarvitsen melko harvoin. Verenpainelääkettä ei minulle heti aluksi kokeiltu, koska minulla on pikemminkin alhainen verenpaine. Nykyinen lääkitys on sopinut minulle tästä huolimatta ja siitä tuntuu olevan myös apua. Sopivan estolääkkeen löytyminen voi olla työn takana, toisilla löytyy heti toimiva apu.


    • molttikipu

      Kyllä usein tavallisimpia verenpainelääkkeitä käytetään myös migreenin estolääkityksenä. Itselläni on jopa 3 erilaista verenpainelääkettä Seloken, Atacand ja Hydrex semi.
      Tosin myös verenpaineeni on ilman lääkity stä koholla.
      Jos asiakkaalla on alhainen verenpaine, ei verenpainelääkitystä voi kokeilla estona migreeniin.
      Myös mielialalääkitystä käytetään kipukynnyslääkkeenä. En antaisi pois! Vaikka en koe olevani masentunut, syömäni Zoloft tekee elämäni migreenin kanssa siedettäväksi.

      kertoelee 15-26 pv/kk migreeniä kokeva

      • migreenikko

        Mulla on ollut migreeni jo 14 vuotta. Käytössä on ollut monia eri estolääkkeitä. Verenpainelääkkeitä, Beettasalpaajia, kipukynnystänostavia, epilepsia lääkkeitä ja 4 kortisonikuuria kohtauskierteen katkaisuun. Nyt estolääkkeenä Klotriptylmite ja jos ei auta, niin kokeilen Atacandia. Sopivaa lääkettä siis etsiskellään. Täsmälääkkeitä ollut myös muutamia, Imigran, maxalt, migard, pronaxen....


      • migreenikko

        Mulla on ollut migreeni jo 14 vuotta. Käytössä on ollut monia eri estolääkkeitä. Verenpainelääkkeitä, Beettasalpaajia, kipukynnystänostavia, epilepsia lääkkeitä ja 4 kortisonikuuria kohtauskierteen katkaisuun. Nyt estolääkkeenä Klotriptylmite ja jos ei auta, niin kokeilen Atacandia. Sopivaa lääkettä siis etsiskellään. Täsmälääkkeitä ollut myös muutamia, Imigran, maxalt, migard, pronaxen....


    • novihdoinkin

      Itse kärsin pahasta migreenistä liki vuoden verran. Olen vasta 13-vuotias ja sain lääkkeeksi Propalin. Nyt olen syönyt lääkkeitä joka päivä ja en ole KERTAAKAAN enää sen jälkeen saanut migreeniä. Kerran tosin sain kun unohdin ottaa lääkkeet... olin tyytyväinen kun vihdoin pystyin elämään "normaalin" ihmisen tavoin. Ennen en voinut hyppiä edes trampoliinilla tai valvoa koko yötä kavereiden kanssa. Ennen oksentelin migreenin aikana
      ja kaikki mitä vaan voi siinä olla, oli myös minulla. Suosittelen ainakin kokeilemaan koska minua se ainakin
      auttoi paljon!

    • ...

      Itselläni vuorotyö laukaisi migreenin, ja sain lopulta sain kokeiltavaksi esto- ja täsmälääkkeet. Itselläni kävi hyvä tuuri sillä nyt on lääkitys kohdallaan ja migreeniä tulee enää hyvin harvoin. Estolääkkenä on juurikin verenpainelääke Atacand, ja toimii.=) Verenpainetta sen takia seurataan, mutta ei ole onneksi tullut mitään ongelmia. Masennuslääkeitä syön ihan masennukseen, niin niistä en tiedä migreenin hoidossa mitään.

    • hionoa saapyytämättä

      ottaa estolääkitys migreeniin, jos johtuu niska ja selkäkivusta, kun voisi hoitaa niskan ja selän kuntoon , silloin ei tarviste migreenstä kärsiä.......itse valitsen jälkimmäisen vaihtoehdon:)

      • Migreenistä kärsivä

        Migreenillä ei ole mitään tekemistä selkä- ja / tai niskavaivojen kanssa.


    • marie47

      Itselläni oli ennen todella pahat migreenikohtaukset. Kestoltaan jopa 72 tuntia pahimmillaan. Lääkäri puhui koko ajan, että jos tulee viisi perättäistä kohtausta kuukauden sisällä on alettava syömään epilepsia-lääkkeitä. Mietin asiaa ja päätin tehdä asioille jotain, jotta en tarvitsisi alkaa syödä ko. lääkkeitä. Pidin tarkkaa päiväkirjaa syömisestä, päivärytmistä, työntekeminen ja nukkuminen, ulkoilu jne. Vähensin stressiäkin eli päätin, ettei kaikesta kannata ottaa pulttia.

      Minulla lääkityksenä on Almogran 2,5 mg ja se auttaa välittömästi, kun tunnen että kohtaus on tulossa päälle. Uskon myös, että verenpainelääke Linatil 10 mg on auttanut minua henkilökohtaisesti migreeninkohtausten vähentymisellä (Verenpaineeni oli 168/123). Olen viimeisen vuoden aikana sairastanut migreeniä vain kolme kertaa ja tiedän myös laukaisevan tekijän joka kerralta.

      Lapsellani on myös klassinen migreeni ja hänellä helpottaa lääkkeen lisäksi myös kylmän kääreen laittaminen niskaan. Itse olen kokeillut samaa ja se tavallaan supistaa verisuonia, jotta kipu päässä heltiää.

      Itse olen mielenterveys- ja päihdepuolella töissä ja vähän vieroksun mielialalääkkeiden käyttöä migreenin hoidossa.

      Paras tulos on itsestään kokonaisvaltainen hoitaminen, asioiden tiedostaminen ja syiden poistaminen. Suklaa, juusto, punaviini ja sianliha laukaisevat ruoka-aineista minun migreenin. Samoin liiallinen auringonpaiste, lämpö, kylmä tuuli, huonosti nukuttu yö, hormonaaliset muutokset ja huolet/asioiden murehtiminen johon yleensä liittyy suklaan syöminen.

    • Benita11

      Migreeni vain pahenee jos verenpaine alenee. Jos sinulla todellakin on migreeni niin siihen autta välittömästi nikotiinipurkan pureskelu. Ellei tämä auta niin kyseessä ei ole migreeni.

      • leksijr

        Voiko nikotiinipurkasta tulla riippuvaisuus? En tupakoi.


      • Benita11
        leksijr kirjoitti:

        Voiko nikotiinipurkasta tulla riippuvaisuus? En tupakoi.

        Hei,

        Uskon että ei voi jos tiedostaa että sitä ottaa vain kun on migreenikohtaus ja ainoastaan 1 tai max 2 mg nikotiinia/ kohtaus. Kun olen sitä ottanut niin migreeni katoaa ja sen lisäksi tulee eräänlainen ylimääräinen hyvän olon tunne. On tullut olo että sitä voisi ottaa lisää vaikkei migreeniä enää ole mutta olo ei ole niin voimakas ettei sitä voisi vastustaa. Kun on sen tyyppinen migreeni mikä minulla on niin täytyy huolehtia että syö ja juo kahvia kun kohtaus on ohi ja mielellään otta kylmän suihkun jotta verenpaine nousee ettei uutta kohtausta tule. Nikotiinia ei varmaankaan ole hyvä ottaa jos migreeni on jokapäiväistä mutta viikonloppumigreeniin se käy hyvin.

        Benita


      • hmmmm-.,.,,,

        >>>>>>>>>>Migreeni vain pahenee jos verenpaine alenee. Jos sinulla todellakin on migreeni niin siihen autta välittömästi nikotiinipurkan pureskelu. Ellei tämä auta niin kyseessä ei ole migreeni.


      • Benita11
        hmmmm-.,.,,, kirjoitti:

        >>>>>>>>>>Migreeni vain pahenee jos verenpaine alenee. Jos sinulla todellakin on migreeni niin siihen autta välittömästi nikotiinipurkan pureskelu. Ellei tämä auta niin kyseessä ei ole migreeni.

        migreeniä ei - jos ei nikotiini auta. Siinäpä diagnoosi. Toivottavasti et ole lääkäri.

        - kuulostat siltä kun itse olisit lääkäri, mutta et migreeniä poteva sellainen. Lääkärit haluavat välttämättä että syömme migreeniin estolääkkeitä jotka maksavat 10 e/annos sen sijaan että ottaisimme 1 mg nikotiinia joka maksaa n. 0.1 e eli yhden sadasosan estolääkkeen hinnasta (24kpl-2 mg purkkaa maksaa 5e). Tämä 'migreeniä ei - jos ei nikotiini auta' on minun ja minun migreeniä potevien sukulaisten ja ystävien käsitys (ei diagnoosi) asiasta oman kokemuksen kautta.
        'Viikonloppumigreeni' on seuraavanlainen (erittäin tuttu ilmiö migreeniä poteville);
        Viikolla kun käy töissä ja on stressi päällä niin migreenistä ei ole tietoakaan, mutta kun tulee viikonloppu tai muu vastaava tilanne (en tietenkään tarkoita kalenterinmukaista viikonloppua vaan henkistä sen kaltaista tilannetta) niin henkilö pystyy vihdoinkin rentoutumaan, verisuonet laajenevat (verenpaine laskee) ja rupeavat painamaan ns. migreenihermo(j)a. Tyypillinen 'viikonloppumigreeni' on prosessina alkanut joskus yöllä ja henkilö herää usein yöuniltaan pahoinvoinnin ja päänsäryn kera. Tällaisessa tapauksessa on nikotiini auttanut sekä minua että lukuisia muitakin migreeniä potevia, ja se on auttanut alle 30 sekunnissa. Sitten olen päässyt jalkeille, juomaan kahvia ja syömään, käymään kylmässä suihkussa ym. joka stressaa kehoa ja nostattaa verenpainetta. Kun nikotiiniä on ottanut niin täytyy huolehtia siitä että kehoa jonkin verran stressaa-rasittaa sillä itse nikotiini ei vaikuta kovinkaan kauaa, ehkä pari tuntia. Toivottavasti nyt avautui jopa sinulle mistä tässä oli kyse:)


      • kyllä.-,-.,-.,-.,
        Benita11 kirjoitti:

        migreeniä ei - jos ei nikotiini auta. Siinäpä diagnoosi. Toivottavasti et ole lääkäri.

        - kuulostat siltä kun itse olisit lääkäri, mutta et migreeniä poteva sellainen. Lääkärit haluavat välttämättä että syömme migreeniin estolääkkeitä jotka maksavat 10 e/annos sen sijaan että ottaisimme 1 mg nikotiinia joka maksaa n. 0.1 e eli yhden sadasosan estolääkkeen hinnasta (24kpl-2 mg purkkaa maksaa 5e). Tämä 'migreeniä ei - jos ei nikotiini auta' on minun ja minun migreeniä potevien sukulaisten ja ystävien käsitys (ei diagnoosi) asiasta oman kokemuksen kautta.
        'Viikonloppumigreeni' on seuraavanlainen (erittäin tuttu ilmiö migreeniä poteville);
        Viikolla kun käy töissä ja on stressi päällä niin migreenistä ei ole tietoakaan, mutta kun tulee viikonloppu tai muu vastaava tilanne (en tietenkään tarkoita kalenterinmukaista viikonloppua vaan henkistä sen kaltaista tilannetta) niin henkilö pystyy vihdoinkin rentoutumaan, verisuonet laajenevat (verenpaine laskee) ja rupeavat painamaan ns. migreenihermo(j)a. Tyypillinen 'viikonloppumigreeni' on prosessina alkanut joskus yöllä ja henkilö herää usein yöuniltaan pahoinvoinnin ja päänsäryn kera. Tällaisessa tapauksessa on nikotiini auttanut sekä minua että lukuisia muitakin migreeniä potevia, ja se on auttanut alle 30 sekunnissa. Sitten olen päässyt jalkeille, juomaan kahvia ja syömään, käymään kylmässä suihkussa ym. joka stressaa kehoa ja nostattaa verenpainetta. Kun nikotiiniä on ottanut niin täytyy huolehtia siitä että kehoa jonkin verran stressaa-rasittaa sillä itse nikotiini ei vaikuta kovinkaan kauaa, ehkä pari tuntia. Toivottavasti nyt avautui jopa sinulle mistä tässä oli kyse:)

        >>>>>>>>- kuulostat siltä kun itse olisit lääkäri, mutta et migreeniä poteva sellainen


      • Benita11
        kyllä.-,-.,-.,-., kirjoitti:

        >>>>>>>>- kuulostat siltä kun itse olisit lääkäri, mutta et migreeniä poteva sellainen

        Hm, mietityttää se sinun diagnoosi. Ennen vanhaa väitettiin että migreeni on vaiva jossa verisuonet ovat 'liian' laajentuneet ja painaa hermoja päässä. Kun ne sitten saadaan supistumaan niin vaiva katoaa saman tien. Ilmeisesti tänä päivänä migreenidiagnoosin alla kulkee muitakin särkymuotoja. Onko sinulla ollenkaan pahoinvointia?
        Luulen että jos päivittäin pureskelet paljon Nicorettea niin kehosi on liian tottunut siihen eikä sillä ole enää riittävää verisuonia supistavaa vaikutusta. Hyvä että on löytynyt lääke joka auttaa.
        Toistaiseksi on Nicorette auttanut kaikkia minun tuntemiani migreeni-ihmisiä mutta jos jo muutenkin Nicorettea käyttää niin täytyy varmaankin kokeilla jotakin muuta.

        Benita


    • Ohi on

      Imigran ja maxanstalt ne auttaa migreeniin kun on tullut, oli aina mukana kunnes nyt 50 migreeni vain katosi ei oo enään vuosiin tullut

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe