I-Doser

kaikkea sitä...

Onko joku kokeillut/käyttänyt kyseistä ohjelmaa I-Doser?
Itse olen kuunnellut näitä "doseja" alusta loppuun n. 4 kertaa.
Olen yleensä hyvin skeptinen vastaavanlaisia asioita kohtaan kuten aivojen stimulointi eri äänitaajuuksien avulla, mutta pakko on myöntää: Tämä toimii!
Ensimmäisellä, toisella kuuntelukerralla en vielä odotettuja "vaikutuksia" tuntenut, mutta etenkin viimeisimmällä kuuntelulla tunsin "Peyote-virtuaaliaineen" vaikutuksen hyvin voimakkaasti yhtään liioittelematta.
En olisi uskonut enkä vieläkään tahtoisi uskoa, että tällainen eri taajuuksien välillä vaihteleva ääni ( lukekaa tarkemmin sivuston FAQ jos kiinnostaa, englanniksi http://www.i-doser.com/ ) oikeasti toimii saamaan hyvänolontunteita.
"Forum"-osiolla löytyy mm. vinkkejä "dosen" toiminnan parantamiseksi ym...
Toivoisin kommentteja lähinnä muilta ohjelman käyttäjiltä/käyttäneiltä. (mutta kaikki kommentit ovat tervetulleita toki)

39

31020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuronaut

      Toimiihan se!! Juuri Bufo Toadin päälle olo on aika kummissaan oleva. Toinen mainio on mielestäni DMT. Vaatii vain todellakin totuttelua eli harjoittelun kautta homman saa kuntoon ja keskittyminen lienee se kaikkein olennaisin asia. Ei kun matkalle!

      • minäolenihminen

        www.fin-doser.net --> tonne asiallista keskustelua aiheesta


      • http://forum.fin-doser.net/
        minäolenihminen kirjoitti:

        www.fin-doser.net --> tonne asiallista keskustelua aiheesta

        On tosi hyvä sivusto, kannattaa rekisteröityä foorumille.


    • olin skeptinen

      huh, olin aluksi että ei nuo toimi mitenkään.. kunnes nyt kuuntelin ekaa kertaa tunti sitten, ja vieläkin haukon henkeän että jessus, kroppa sai kyytiä ja minä tärisin nautinnosta *punastuu*

    • Tombsa

      Kyllä, olen itsekkin kokeillut tätä kyseistä ohjelmaa ja todennut niiden toimivan aivan fantastisesti. Kokeillut niistä laidasta laitaan, eikä mitään sivuvaikutuksia ole ilmennyt. Mutta muistakaa kaikki jotka näitä kuuntelee, niin muistakaa kuunnella Reset-dose aina jos kuuntelette enemmän kuin yhden dosen peräjälkeen. Muuten menee pääkoppa ihan sekaisin(tiedän kokemuksesta)

    • yllättynyt

      kuunneltii kaverini kanssa hand of god ja häneltä tuli paskat housuun! ihan oikeasti minä sain jonkinsortin kouristuksia se oli pelotavaa en kyllä suosittele että kuuntelet ekana tätä pahinta materiaalia :S nyt olen mieli sairaalassa ja saan olla vaan 2 tuntia valvotulla tietokoneella

      • dasddas

        Hehehehe siitäs sait :DD


    • sharron

      nii et mitenköhän toi toimii pt toi maksaa ?! eikai

    • pelokass

      Kuuntelin itse tuon ensimmäistä kertaa. Tuntui että ei tämä toimi ollenkaan 5 kerran kokeilusta. Sitten kokeilin ihan huvinvuoksi. Kuulokkeet korville ja sängylle makaamaan rennosti. Vaivuin syvään transsiin ja aloin täristä. Hikeä pukkasi kauheana ja pulssi nousi. Kun heräsin alkoi melkeen jokainen rapsahdus pelottamaan minkä kuuli. Olen nyt kauhean säikky ja tuntuu että jokaisena hetkenä joku on selkäni takana ja yrittää tappaa minut. En ole ollut ikinä mitenkään herkkä äänille, nämä äänitaajuudet uppoavat oikealla tavalla aivoihin niin se on menoa sitten. Ikinä ei voi tietää miten käy. Uskoin itseeni että tämä ei minuun tepsi että olen vahva ihminen. Tämä kuitenkin vaikutti minuun ja nyt pitäisi jonkun laiseen hoitoon hankkiutua. En tiedä vielä minne. Varoitan i-doserin käyttöä, ei tee hyvää ihmiselle. Jos oma henkinen terveys kiinnostaa jätä tämä väliin.

      • idoser

        pelokass, mitäpä jos lopettaisit sen paskanpuhumisen, jos oikeasti tietäisit miten idoser toimii niin häpeisit miten naurettavaa paskaa oot kirjottanu, häpeen sun puolesta ja toivon että hakeudut hoitoon koska i doser se ei ole mikä tekee tollasta.


      • hienoa..

        toiha kuulostaa vaa rapulalle..


      • 5/19/13
        idoser kirjoitti:

        pelokass, mitäpä jos lopettaisit sen paskanpuhumisen, jos oikeasti tietäisit miten idoser toimii niin häpeisit miten naurettavaa paskaa oot kirjottanu, häpeen sun puolesta ja toivon että hakeudut hoitoon koska i doser se ei ole mikä tekee tollasta.

        Hand of god ja Gates of hades ovat erittäin ERITTÄIN voimakkaita ja niistä ovi tulla vaikka minkälaisia vaikutuksia. Itse kuuntelin joskus Gates of Hades ja tuntui kuin kaikki raajani olisi revitty irti ja päätäni särki aivan tajuttomasti.
        Älkää kokeilko niitä!


      • never again
        idoser kirjoitti:

        pelokass, mitäpä jos lopettaisit sen paskanpuhumisen, jos oikeasti tietäisit miten idoser toimii niin häpeisit miten naurettavaa paskaa oot kirjottanu, häpeen sun puolesta ja toivon että hakeudut hoitoon koska i doser se ei ole mikä tekee tollasta.

        no et oo ehkä kokeillu niitä pahimpia mitä voi olla esim. satan's jackhammer tai mitä itse olen kokeillut niin gates of hades, ja en suosittele yhtään kenellekkään kokeilevan kyseisiä, enkä myöskään hand of god juttua koska vaikka se kuulostaa "hyvälle" niin se ei todellakaan ole sitä!!


    • moi987654345678

      ööö siis mikä se osoite on? olen kuullut mutta eipä löydy mistään...

    • .............

      On paskapuhetta ja puhdas placebo efekti. Tästä tehtiin kerran yhden keskustelupalstan kanssa tutkimus jossa kuuntelimme tiedostoja ja koetimme saada vaikutusta aikaiseksi. KUKAAN ei tuntenut yhtään mitään. Kuuntelin hand of god:a putkeen useita kertoja sekä normi datailun että sängyssä rentoutumisen aikana. Ei mitään. Kyseessä on vain äänitiedosto jossa on vitusti distorttia, binaural beats my ass. Jos vaikutus vaatii puhdasta uskoa toimimiseen niin silloin kyseessä on aika varmasti puhdas placebo josta pöljät luulevat saavansa vaikutuksia.

      Netti on täynnään myös ihmisten kotonaan äänittämiä "hypnoosi" äänitteitä, ne eivät toimi. Hypnoosi on prosessi joka toimii vain hallituissa oloissa, ja ennen siinä käytettiin mukana joka psykoaktiivisia huumeita parantamaan vaikutusta, tällaiset äänitiedostot eivät toimi mitenkään ellette polta THC:tä kannabiksesta samaan aikaan.

      • humpuukkia

        Kokeilin joskus vuosi pari sitten tätä I-Doseria. Kuuntelin vaikka mitä kappaleita sekä sillä ohjelmalla että iPodilla. En voi väittää, että olisi tuntunut jossain. Ehkä vähän pöpperössä sellaisten minuuttien pituisten suhinoiden kuuntelun jälkeen paikallaan istuen/maaten.

        Niin, asian kannattajat sitten sanovat, että homma ei toimi kaikilla tai että ihan kaikki kuulokkeet ei toimi tähän (niiden pitää toistaa tarpeeksi taajuuksia tmsp.). Mutta IMO näiden juttujen pitäisi toimia right out of the box. Huijauksistahan on aina hyvä tehdä tarpeeksi monimutkaisia, jotta voidaan sitten sanoa, että teit tuon yhden yksityiskohdan väärin, sen takia et tuntenut vaikutuksia.

        En muista myöskään lukeneeni mistään asian puolesta puhuvia tieteellisiä artikkeleja tai mitään.


      • blääääääää

      • rthtd

        mitä väliä vaikka ois placeboa ????? silti toimii jos placebo saa ihmisen nukkumaan hyvän unen jne. ni mitä vitun väliä vaikka ois kuinka placeboa. ite en oo idoseria kokeilun jälkee koskenukkaa oikeisiin huumeisiin.


      • doser

        Joillakin doseilla onnistuu näkemään hallusinaatioita


    • epäuskoinen

      aika epäilyttävä "keksintö" koko tämä I doser juttu.. Melkein millä tahansa äänenkäsittelyohjelmalla saa aikaiseksi siniaaltoa tai pink noisea jne. johon voi sekoittaa hieman muita efektejä mukaan.. Luulisi että esim jonkun sadan hertzin hurinan kuunteleminen puolen tunnin ajan saa pään kipeäksi ja sekaisin helposti kun muut aistiärsykkeet suljetaan pois.

    • epäuskoinen

      Kevyttä rahastuksen makua koko tuo idoser piste comin touhu..

    • positiivinen shokki

      Ihan milenkiinnosta kokeilin Orgasm Quickhit -nimistä juttua ja täytyy kyllä myöntää, että ylitti odotukset.
      Ekalla kerralla tuntui vaan pieni vaikutus, minkä takia päätin antaa uuden mahdollisuuden ja kunnolla ääniin paneutuen ja ohhoh...

      Eli ainakin tuo toteutti tarkoituksensa melkein pelottavan hyvin. (ja huom, ilman mitään fyysistä lisäapua) ;D

    • Meditation_Man

      Kyllähän tuota aivoaaltoihin vaikuttamista ääniaalloilla on tutkittujo jostain 1920-luvulta lähtien ja sitä käytetään muun muassa ADHD:n hoidossa. Noi I-doserin "huumesimulaatiot" on kuitenkin todellakin kusetusta. Kyllähän noilla rentoutuneen tai hyperaktiivisen mielentilan voi saada aikaan mutta mitään hallusinaatioita on turha odottaa. Sitä paitsi I-doserissa on luvattoman huono äänenlaatu.

      Jos haluaa käyttää aivoaaltohoitoa asioihin, joihin sillä oikeasti on vaikutusta niin suosittelen tsekkaamaan suomalaisen sivuston: http://puodit.net

      • 12323434545656767878

        Se sun "luvattoman huono äänenlaatu" on sitä white noisea, joka auttaa aivoja keskittymään siihen raitaan. se suhina kuuluu sinne, kaikki on tarkoituksellista.


    • jeppepe

      Joskus säädin tänki kaa... ehkä noin... vuos sitte?

      Ei mutta täyttä paskaa oikeesti. Tuli vaa outo olo ku sitä jatkuvaa huminaa kuunteli.

      • asdfasa

        Mistä näitä äänihuumeita voi kuunnella/ladata =D


      • I-doser Rokkaa!!!
        asdfasa kirjoitti:

        Mistä näitä äänihuumeita voi kuunnella/ladata =D

        Piratebaysta saa sellasia paketteja, tiedostomuoto on .drg ja muualtakin saa torrenteilla. se player on ilmainen. koneelta siis, mieluiten paikallaan silmät kiinni sängyssä (hämärä on hyvä)


    • fdsf

      eli kokeilin olin aluks hyvin skeptinen mutta kyl se vaa perkele toimi iha hiveen vähä aikaa mut silti toimi hyvin :) en ois ikin uskonu et saa samanlaisia tunteita ku oikeil ainel mut kyl toimii!!

    • kiinnostunut1234*5

      eikö se ole vaarrallista. Minulle on kerrottu että sen kuunteleminen voi olla yhtä vaarrallista kun huumeide käyttö :o

    • would be niC to know

      LINKKIÄ KIITOS !

    • IDoserRipped

      Käykääs kattoo youtubesta tällänen kuin http://www.youtube.com/user/IDoserRipped[url=http://www.youtube.com/user/IDoserRipped]http://www.youtube.com/user/IDoserRipped[/url]

      Me tehdään muutaman jannun kanssa "aidoista" drg tiedostoista parempia. Normi doset on tehty sillee et siel on 3 eri taajuutta, voi myös olla enemmän. Me lyhennetään sitä alku rauhoittamista ym, ja pidennetään haluttua efektiä! :) Tällä hetkellä ollaan tehty A-Bomb ja MultipleO (multiple orgasm) dose, voimakkaimmaksi mitä saa!

      Videot sisältää pienen näytteen, niistä ei saata tulla mitään vaikutuksia koska ne eivät ole korkealaatuisia, joten löydätte kuvauksesta linkin josta voitte ladata ne :P

      • Idoserripped jatkoa

    • Yksinsolukämpässä

      Mä kerran kokeilin jotai semmosta ääntä ja sen jälkee vaa humisi korvissa ja oli todella outo olo ja toinen puoli kropasta oli puuduksissa vaikka makasin selällää sängyllä.. päätin sit etten jaksa halua tämmöstä humina oloa ja pistin resetin päälle ja loppu se humina sitte ja korvissa..... sen jälkee en oo koko doserii koskenu.

    • i doser

      humbuugia...

    • toimii, mutta...

      Sattuipa ko. ohjelma löytämään tiensä munkin kompuutterille. Olin näitä ääniä jo ennestään kuunnellut youtubessa, joten ei ollut mitään uutta. Youtuben äänillä en kummoisia ole kokenut. Yksi Sleeping binaural soundi kyllä saa mut nukkumaan, että jotain taikaa niissä voi jopa olla.

      No, sitten kun sain i-doserin ja latasin heroiinin niin kyllä oli sekava olo. Tuntu että pää hajoaa. Ajatus kulki ihan hyvin, mutta näkökenttä oli solmussa ja kropassa tuntu kihelmöintiä ja motoriikka oli sekaisin. Ajattelin, että tää oli tässä, jos noin perseestä on fiilikset. Kuitenkaan en malttanut olla testaamatta sitä 50 minuutin orkkusihinäsurinaa. Ekalla kerralla jossain 40 minuutin kohdalla alko tuntumaan puristusta päässä. Ajattelin että se kuuluu asiaan. Sitten alkoi päälalta alas niskaan nipistely... sellaset kylmät väreet/kutina. No annoin äänen soida vaikka alko jo epäilyttämään, että on se terveellistä. Vähän ajan päästä tuntu, että kelekseistä lähtee tunto. Samoin pakaroista ja sisäreisistä. Sitten hetken päästä tuli sellanen kuiva ravistuskauhuorkku naamasta jalkapohjiin asti, että alko todella hirvittämään. 50 minuutin tai jtsp toisesta kanavasta loppu surin ja jatku vasemmassa. Siitä alkoi tulla vasemmalle puolelle päätä outo tunne, samoin vasen puoli kropasta alko kipinöimään. Ja aika pian tän jälkeen alko kelekseissä tuntumaan painetta. Ja taas sama tunne naamasta jalkapohjiin asti, muttei mitään mällinlentoja. Sitten äänet hiljeni ja jäljelle jäi panadolin tarvitseva päänsärky ja pahoinvointi. Hetken aikaa oli vielä kropasta vasen puoli lievästi kuumottava ja oikea puoli tuntui viileältä. Tää kyllä riitti mulle. Jos haluan nukahtaa tai renoutua, niin se on rommipaukku. Jos haluan orkun niin sitä varten mulla on toi emäntä.

      i-doser, kiitos, mutta ei kiitos.

    • Ole varoitettu!

      Aivoaaltostimuloinnin vaarat

      1. kohtaukset
      esim. epilepsiakohtaus, kouristukset, manipuloinnista johtuvat etenevät/pahenevat väärät impulssit: sydän, keuhkot, keskushermosto jne

      2.Nuorten kehittyvät aivot
      aivojen kehitykselle erilaiset manipuloinnit ja stimulantit voi aiheuttaa virheellistä kehitystä. Oppimisvaikeudet, keskittymishäiriöt, hormonituotanto jne.

      4. Alentunut todellisuudentaju
      aivoaaltojen manipulointi voi aiheuttaa pitkiksi ajoiksi alentunutta todellisuudentajua. Tätä voi verrata vaikka kuvamanipulointiin. Alkuperäinen kuva muokataan uudeksi. Vastaava voi tapahtua myös ihmisen mielessä.

      5. Puutteellinen tutkimustyö
      Aivoaaltojen manipuloinnista viihdetarkoituksessa ei ole tehty laajoja tutkimuksia, joten ei ole varmaa, voiko siitä olla jopa vaarallisia seurauksia.

    • VAROITUS I-DOSERISTA

      VAROITUKSEN SANA MULTAKIN, eli varo i-doseria!!!

      Alkuun ei ollut mitään ihmeellistä, mutta sitten vähitellen mukaan tuli äänten aiheuttamat fyysiset tuntemukset pään sisällä. Ajattelin sen olevan normaalia. Sitä tunnetta on hankala kuvailla... kuin tietynsorttinen puristus tai paine. Samalla se tuntuu sähköiseltä ja tiheältä tärinältä. Se tunne lähettää eteneviä tuntemuksia koko kroppaan. Välillä tuntuu niinkuin aivot sais orgasmin ja heti perään kroppa. Välillä ne tuntemukset on ikäviä. Tuntuu että silmät kääntyy ympäri ja tietoisuus häviää osittain.

      Näitä tuntemuksia tulee vähän väliä, vaikka en ole pitkiin aikoihin avannut i-doseria. Tälläkin hetkellä otsasta korviin tuntuu värisevää ja lievästi huimaavaa puristusta. Välillä se häviää ja sitten taas tulee takaisin. Huomasin myös, että tietyt äänet laukaisee sen. Ja samalla tuntuu myös, että olen herkistynyt tietyntaajuisille äänille. Esim. aina kun tuosta meidän parkkikselta lähtee kumeaääninen Subaru Impreza, se ääni tuntuu mun päässä fyysisesti ja horisontti alkaa heittämään. Samoin kova sihinä, tai monotoninen diskanttiääni.

      Nyt on kohta kuukausi mennyt kun poistin ohjelman, mutta tuntemukset vain jatkuu. Niillä on vähän sama luonne kuin epilepsiakohtauksilla. Sen takia en voi ajaa enää autoa enkä moottoripyörääni. Eli näkö sumenee, tajunta heikkenee, huimaa, horisontti kieppuu, motoriikka jumiutuu... eli kropassa ja käsissä asti tuntuu kouristelua enkä hallitse niitä. Kahden viikon päästä magneettikuvaus ja EEG. Toivon todella, että tämän saa pois, sillä se on pilannut elämäni täysin.

      JOS HARRASTAT I-DOSERIA, NIIN HARKITSE TARKKAAN JATKATKO SEN KÄYTTÖÄ!!!

    • negatiivinen biitti

      höpöhöpö:) ^

      Jos jengiä kiinnostaa itse kokeilla eri binaural-settejä, niin tässä yksi aika vaikuttava setti

      mene http://onlinetonegenerator.com/binauralbeats.html

      ja kirjoita kenttiin 379 ja 396. Se luo 17 hz:n biitin, jolla on negatiivinen vaikutus fiiliksiin. Itse koin todella yllättäviä tuntemuksia. Ensin alkoi tuntua palleassa ja rinnassa hieman epämukavalta. Sellainen ahdistava raskaus ja paine. Tämän jälkeen alkoi kroppaa pitkin mennä masennusaallot jotka muuttui sitten pelkoaalloiksi. Pelon taso vaihteli suht tiheään lievästä lähes paniikkikohtaukseen. Yllättävintä ja oudointa oli kun alkoi tuntua pelon seassa kiihotusta. Vähitellen pelko ja kiihottuminen yhdessä alkoi luomaan aika outoja ajatuksia ja jopa aavistuksen hallusinaatioitakin. Sain sykkivänkovan bonerin XD Jonkun ajan kuluttua sain ekan braingasmin. Se oli niin voimakas, että en hetkeen kuullut biittiä. Sitten tunteet laantui ja raskaan olon tilalle tuli yhtäkkinen keveyden ja leijunnan tunne. Sitä ei kauaa kestänyt kun taas alkoi pelko/nautinto -aallot mennä pitkin kroppaa. Tässävaiheessa meinasin jo riuhtaista irti napit korvista. Mutta joku sairas uteliaisuus ja masokistiset fiilikset pakotti mut jatkamaan. Jonkun ajan kuluttua sain ekan bodygasmin. Se ravisti ihan huolella. Hetken päästä tuli uusi, ja taas uusi. En pysynyt laskuissa perässä. Sitä on vaikea kuvailla, miltä tuntuu kun fiilikset on yhtä pelkoa ja kiihotusta. Aika outo ja sekava kokemus. No, sitten alkoi se kaikkein voimakkain vaihe. Tunsin kuinka alko selkää ja pakaroita nipistelemään. Ja meni kevyitä nautinnonaaltoja kropassa. Heti perään kuin salama kirkkaalta taivaalta iski järjettömän kova bodygasmi. Oikeasti kamalinta oli, että se ei loppunut. Se vaan jatkui ja jatkui ja sydän hakkasi kahtasataa. Sitten se laantui ja huokaisin helpotuksesta, mutta samantien se nousi takas samalle tasolle. Oisko joku 20 sekuntia myöhemmin, ainakin siltä tuntui, aloin tunemaan munassa ja palleissa sellaista kipinöivää puristusta. Samalla vatsa alkoi omia aikojaan kouristamaan ja painui kohti selkärankaa, ihan kuopalle. Sitten se kipinöivä puristus levisi pakaroille, reisiin, vatsaan, rintaan ja naamaan asti. Sitten tuli sellainen oikea orkku, että olin varmaan 90% taju pois. Mälli lensi kovalla paineella boksereihin. Sitten riuhtaisin napit pois korvista ja vannoin, etten enää ikinä kuuntele negatiivisia binaural-biittejä.

    • Paskareva

      TOIMII youtubessa on näyte kappaleita jotka on vaan 3% tehokkaita ja koikelin yhen ja herran jestas se oli mahtavaa. I doserilla on 80% tehokkaita koska niillä on oma playeri jossa on parempi ääni codexi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe