AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Veneen katsastus ?

Veneen katsastus ?

23 Vastausta 3 175 Lukukertaa
missä ja miten veneen katsastus tapahtuu ?

ja milloin se on kannattavaa ? HT-vene isolla koneella; arvo 10 000 euroa; onko ideaa katsastaa ?

vakuutusmaksut laskenevat mutta mitä muuta ideaa hommassa on ?

katsastuksesta vielä

Vielä kysyisin tuosta katsastuksesta... Olen ostanut uuden veneen ja se pitäisi ilmeisesti runkokatsastaa. Voiko sen vuosikatsastaa ilman runkokatsastusta.

Joustavuutta tarvitaan joskus!

Periaatteessa ei. Jos runkokatsastus voidaan suorittaa, on se tehtävä ennen vuosikatsastusta.

Itse ostin pari kesää sitten veneen liki kahdensadan km:n päästä. Oman katsastajan vieminen ostopaikkakunnalle olisi tullut liian hankalaksi ja vienyt miehen aikaa kohtuuttomasti. Kuljetuksen päätteeksi paatti sitten laskettiin kuljetusauton nosturilla saman tien veteen, missä sitä ei voitu enää runkokatsastaa. Vuosittainen katsastusaikakin oli jo muutaman päivän verran ohitse. Katsastusmiehemme oli onneksi niin joustava, että sain hänet silti oikomaan pykäliä ja suorittamaan vuosikatsastuksen; runkokatsastus suoritettiin vasta seuraavana keväänä ennen vesillelaskua.

Lisäksi

Huvi-vesikulkuneuvon katsastus on lisäksi eräänlaista "lume" toimintaa. Katsastus tehdään mutta ei se minkään tae ole - katsastushetkellä veneessä on saattanut olla joitakin varusteita joita veneilyjärjestö on keksinyt luettelonomaisesti vaatia sinänsä ihan asiallisin perustein.
Katsastajan henkilöstä sitten riippuu kuinka huolellisia ollaan ja mitä todella "katsastetaan" - tahtoo mennä kinaamiseksi nimimerkinnöistä kelluntavälineissä ja sitä rataa - merivesiletkujen puhkiruostuneet klemmarit jää huomioitta...
Pääasiallinen hyöty on vakuutusmaksun aleneminen mutta kun katsastuksen saa suorittaa vain ns. "seuran" veneille tulee se aika kalliiksi liittymismaksuineen päivineen.

Opettele nyt tää vuosi ihan rauhassa veneilemään ja tutustu asioihin ettet törmää tekemään jotain päätöntä jota kadut sitten jälkeenpäin.
Vakuutuksen saamiseen ei katsastusta vaadita - laki taas sanelee minimivarustuksen - sammutin, kelluntavälineet, tyhjennysvarustus jne..

Vesiliikennesäädöksistä kannattaa lukea pykälä veneen kipparin vastuusta ja velvollisuuksista aluksen merikelpoisuudesta huolehtimiseen - siltä pohjalta kun lähtee niin asiat tulee kuntoon. Katsastusjutut sitten myöhemmin kun asiaan on paneuduttu riittävästi.

Kannatan jäsennyyttä

Jokainen vene on yksilö. Jos tunnet oman veneesi todella hyvin, saattaa veneseuran katsastus olla turhauttavan tuntuista. On kuitenkin paljon veneilijöitä, jotka ovat aloitteloita tai eivät muuten ole perillä veneen tekniikasta, silloin katasatusmiehellä saattaa olla paljokin hyvää informaatiota, joka auttaa turvalliseen veneilyyn. Vakuutusyhtiö voi luottaa siihen, että hommat ovat riittästi kunnossa ja voi siten hyvällä perusteella alentaa vakuutusmaksuja.
Veneen läpikotainen tarkastus ei onnistu alle tunnissa. Se ei suuremmassa veneessä onnistu kymmenessäkään tunnissa, joten sillä perusteella ilkeillen voidaan puhua "lume"- toiminnasta. Katsastusmiehet eivät yksinään tee veneilystä turvallista, siihen tarvitaan myös veneen omistajan asiaan paneutumista. Seuraan liityminen on jo yleensä osoitus tällaisesta halusta.
Olen itse harrastanut veneilyä 40 vuotta ja katsastusmiehenä on menossa 9. vuosi. Tämän hetkisen veneeni uskon tuntevani todella hyvin. Aikaa siihen tosin meni 4 vuotta.

Niin minäkin

Vaikka puhunkin "lume" -toiminnasta katsastan veneeni - kuulun seuraan (jopa kahteen!) ja huolehdin omalta osaltani alukseni merikelpoisuudesta. Nostan vielä hattua katsastusmiehille asiaan paneutumisesta ja ainakin hyvästä yrityksestä kanssaveneilijöiden turvallisuuden edistämiseksi.

Mutta - venekatsastus on harrastelijoiden amatööritoimintaa - sitä ei missään nimessä voi verrata esim. autokatsastukseen. Enpä ole kuullut katsastusmiehen piikillä kokeilevan veneen runkoa ..telakka-alueilla katsellessa siihen saattaisi olla joskus syytä ..tai puuttua runsaaseen vannasputkivuotoon tai siihen milloin polttoainetankki on viimeksi puhdistettu?
Tietysti katsastaja helposti saisi laskun aiheuttamastaan vahingosta kiukkuiselta veneenomistajalta..
Tästä syystä minun mielestäni katsastuksen merkitys alusten merikelpoisuuteen on ikävä kyllä varsin vaatimaton.
Katsastusvarusteiden ansiosta kuitenkin miehistön eloonjääminen onnettomuustilanteessa lämpimän veden aikaan on kuitenkin jossain määrin todennäköistä.

Aloittavana veneilijänä kannattaa kuitenkin hiukan aikaa vetää henkeä veneen hankinnan jälkeen ja rauhassa tuumata omia tarkoitusperiään. Seuroja on monenlaisia - ja jäsenmaksuissakin on eroja kuin myös eduissa joita seurat jäsenilleen tarjoavat. Ei kannata suinpäin hosuen liittyä johonkin jotta saa veneensä katsastettua vaan tuumata hetki eri vaihtoehtoja. Mikään välttämättömyys seurajäsenyys -> katsastus ei ole turvalliseen veneilyyn.

Turvallista veneilykautta itse kullekin.

Vegalle kommenttina

On tosiaan totta että veneseurojen katsastustoiminta on vapaaehtoista amatöörityötä. Mutta, ellei tätäkään olisi, niin mikä olisi vaihtoehto?
Viranomaisneuvotteluissa on vuosien varrella vilahdellut pakollinen veneiden katsastustoiminta ja pakollinen ajo-kortti. Onneksi veneseuroilla on ollut riittävää näyttöä aktiivisesta vapaaehtoistoiminnasta joka on riittänyt tähän asti rauhoittamaan viranomaiset.
Tuohon piikillä tökkimiseen voin sanoa, että haluaisimpa nähdä Vegan ilmeen kun tulen runkokatsastuksessa koputtelemaan kumivasaralla paikkoja ! Yleensä saa varoa ettei päälle käydä.
Leikki sikseen. Tarkoitus ei ole katsastuksessa särkeä mitään, vaan kuten Vega itsekkin totesit, saattaa veneilijän tietoon mitä pitää olla kunossa ja millä tavalla.
Katsastus ei takaa koskaan mitään laitteen tämän hetken kunnosta, EI MUUTEN AUTON KATSASTUSKAAN ! Aina voi lainata raketit kaverilta niinkuin lailliset renkaat autoon katsastuksen ajaksi.
Kuitenkin uskallan suosittaa ennekaikkea alkavalle veneilijälle seuratoimintaa ja katsastusta.
Mistä saa niin halvalla niin paljon apua, tukea ja neuvoja ? Aloittelija yleensä kaipaa kokeneempien veneilijöiden seuraa on kokemukseni.
Voihan sitä yrittää yksin pulata, mutta nopeasti ja kätevästi pääsee aökuun seuran puitteissa, ja voi mahdollisesti päästä kiertämään ne kavalat kuopat joihin kokematon veneilijä helposti putoaa.
Hymyä huuleen ja turvallista kesää kaikille

Se vain sopii

Oikein hyvä että joku uskaltaa edes kumivasaraa heiluttaa - piikki ois parempi ja minulle kyllä sopii moinen oikein hyvin - koputtelenhan tuota runkoa itsekin, kumivasara on hellävarainen työkalu - kivet on paljon kovakouraisempia.

Vaikka aloittelijalla on tietoa rajoitetusti niin siltikään en suosittele umpimähkään seuraan liittymistä katsastuksen vuoksi.
Veneen voi ja on erittäin hyvä varustaa katsastusvarustein ilman että kukaan niitä tulee tarkastamaan. Turvallisuutta ja oikeaa asennetta turvalliseen veneilyyn ei voi ostaa minkään seuran jäsenyydellä se ajatus täytyy lähteä ihan omasta päästä.
Aluksen merikelpoisuus on vain ja ainoastaan päällikön vastuua kuten vesiliikennesäädöksissä todetaan, sitä raskasta taakkaa ei huojenna yhtään katsastusmiehen puumerkki.

Suomessa on veneily vapaata - uskoisin siksi että meiltä löytyy virkeä veneilyseuratoiminta mutta etenkin riittävästi maalaisjärkeä myös seuroihin kuulumattomilta veneilijöiltä etenkin koskien merialueita - onnettomuuksia, vakavia, sattuu harvoin vaikka veneily on varsin suosittua ja alati kasvavaa.

Anna vasaran heilua!

Halvalla? Paljon??

Alkuperäinen kysymys oli 10 000 euron venepaketista.
Vakuutusmaksu tuollaiselle lienee maksimissaan 200-300eur/vuosi, meneekö pahasti metsään?
20% katsastusalennus tietää siis 40-60eur alennusta vuosimaksuun.
Vene-/pursiseuran liittymismaksut ovat perinteisesti liikkuneet tuhansissa mummonmarkoissa ja vuosimaksut sadoissa - eipä juuri kustannusvastaavuutta asiaan löydy.

Oheisena saattaa tulla saaritukikohta tai pari, satama, telakka jne. mutta EI ilmaiseksi kaikki maksaa.
Hyviä asintuntevia neuvoja ongelmiinsa saa alan ammattilaisilta asiallisesti kyselemällä, venetelakat, moottorikorjaamot jne - nämä usein todellakin ilmaiseksi!!

Viranomaisvetoinen katsastustoiminta saattaisi hyvinkin tulla veneilijälle edullisemmaksi kuin tämä nykyinen seurajäsenyyksiin sidottu toimintamalli. Jäseniensä menettämisen / uusien hankkimisen vaikeutumisen takia veneilyjärjestöjen kannattaakin älähtää moisille aikeille - eikö vain?

Kommentti

Se mikä jäi sanomatta on että katsastustilanteessa kokenut ja asiaansa paneutunut katsastaja keskustelee ja neuvoo venenomistajaa.
Itselläni on kaksi tärkeätä syytä katsastukseen:
-Veneenomistajan ja hänen rakkaidensa henki ja turvallisuus.
-Veneen arvon ja kunnon säilyminen
Näistä asioista keskustellaan ja asioita mietitään laajemmin.
Esim. kuinka ja minkälaiset elämänlangat olet rikannut veneeseen siltä varalta että joudut itse tai rakkaimpasi menemään keulaan pahalla kelillä?
Miten käytät hätäraketteja ja soihtuja?
Pääsetkö uimaportaita ylös veneeseen mikäli olet vedenvarassa? Portaat kuluu olla, mutta että ne myös toimivat.
jne. jne.
Juttua riittää paljon.
Joka vuosi on joku teema. Tänä vuonna on paukkuliivien esimerkiksi kunnon tarkastaminen.
Eli kyllä veneseura pyrkii auttamaan veneilijää laajemmin kuin vain retkisatamaa tarjoamalla.
Turvallisuudestaan jokainen vastaa itse, se on selvä ja jo asetuksissa sanottu.

Mutta siltikään..

Harjoittamasi katsastustoiminta on varmasti avuksi herättämään veneilijän ajatuksia tilanteisiin joihin kukaan ei halua joutua, tuo on hyvää palvelua.

Mutta siltikin kritisoin asennettasi että aloittelevan veneilijän olisi LIITYTTÄVÄ seuraan (siis lähes lakisääteinen pakko!), minusta se on väärin ja jopa vahingollista seura-aatteelle - johon itsekin lähdin mukaan koska halusin sitä. Jos minulle olisi joku asiasta "paasannut" että vasta aloittelevana veneilijänä en tiedä mistään mitään enkä varsinkaan ymmärrä oman tai läheisteni turvallisuudesta niin arvaapa olisinko liittynyt - ainakaan tällaisen suosittelijan seuraan?

Asioita täytyy kyseenalaistaa sillä ajat ja tarpeet muuttuvat. Olettaisin että 20-30 vuotta sitten esim. vesillelasku/-nosto asiat olivat varsin toisenlaiset - hiab nostureita oli vähän jos ollenkaan, autonostureita samoin - seurat saattoivat järjestää edullisesti kimppanostoja (kuten tietenkin edelleenkin) mutta tänäpäivänä tilanne on toinen - hiab löytyy melkein jokaiselta autoilijalta ja myös halu lisätienestiin - samoin talvisäilytystilojen suhteen. Seurajäsenyys on aivan turhaa jos ei tarvitse seurojen tarjoamaa palvelua joka vaihtelee kuin myös liittymis ynm maksut seurasta riippuen. Katsastuksen suomalla vakuutusmaksun alennuksella ei kateta edes useimpien seurojen vuosimaksua mikäli kyseessä on halvahko vene (anteeksi teille kaikille järkiveneilijöille joille hevosvoimat, veneen pintakiilto tai oman egon kohotus veneen koolla ovat toisarvoisia asioita ja itse veneily, saaristoluonto ja lähes poikkeuksetta mukavat ihmiset laitureilla ovat se pääasiallinen nautinto ja elämän suola - johon ihmisryhmään itsenikin luen).
Lisään tähän vielä etten tulisi väärinymmärretyksi, raha ja uusi/hieno/iso/kiiltävä vene ei silti tarkoita etteikö Sinulla voi olla samanlaisia arvoja - hyvin todennäköisesti on - meillä nyt vaan on erilainen elämäntilanne. Joillakin, onneksi näitä on tullut tavattua hyvin vähän, kanssaveneilijöillä tuntuu vain kipparinlakki ahdistavan ohimosuonia ja paatoksella suhtaudutaan "tavallisella" Suomenlipulla tai vallan liputtomana seilaaviin veneilijöihin.

Edelleenkin hyvää veneilykesää ja toivottavasti lämpeneviä vesiä.

Ei mitään pakkoa !

Olen ilmeisesti ilmaissut itseäni holtittomasti ja epäselvästi, kun kommenteistani on voinut päätyä tuollaiseen olettamukseen. Tulkoon nyt selvästi ilmaistua että olen aina ollut sitä mieltä että veneseuraan EI MISSÄÄN NIMESSÄ TARVITSE liittyä, varsinkaan lakisääteisestä pakosta. Olen ainoastaan korostanut että seurasta voi saada mahdollisesti tarvitsemaansa apua.
Itse jaan yhtä auliisti neuvoja kaikille riippumatta siitä kuuluvatko he seuraan vaiko eivät. Täällä forumissa esimerkiksi olen ollut liiankin aktiivinen jo pitkään, koska mielestäni veneily on hieno harrastus johon kuitenkin liittyy teknisiä ongelmia ja jopa vaaroja. Kun omaan hieman kokemusta ja tietämystä, niin jaan sitä mielelläni niile jotka ehkä siitä voivat hyötyä.
Siis kyllä veneseuran ulkopuolellakin on tietoa saatavissa, seurassa kuitenkin on paljon samanhenkisiä harrastajia.

Pakko ja pakko

Vaikka veneseuraan liittyminen on vapaaehtoista, on seuraan kuuluminen useinkin käytännön pakko. Etenkin purjeveneelle on muuten lähes mahdoton löytää satamapaikkaa. Vene katsastetaan, koska seura sitä vaatii ja kannustimena on lisäksi alennus vakuutusmaksusta. Ei siinä useimman kohdalla tämän kummempaa aatteellisuutta tai vaihtoehtojen punnintaa ole takana.

KAIKILLE...

Tällä palstalla on ollut monesti juttua siitä... "voiko seuraan kuulumattoman veneen katsastaa"???

Vastaus kuuluu.... VOI

Kysyin oman seuran katsastajalta, vastaus kuului, että todellakaan ei ole mitään estettä kieltäytyä katsastamasta.. eli mikään sääntö tai laki ei sitä estä, kunhan on kurssin suorittanut katsastaja.

Meilläpäin se on esim. Navigaatioseuran katsastaja.

Kiitos kaikille

kiitoksia todella asiantuntevista ja perustelluista kommenteista. asiallista ja hyödyllistä keskustelua tällä palstalla; loistavaa ! hyvä me !

tuskinpa

Palturia puhui se katsastumies, tai voi ehkä katsastaa, mutta paperia siitä ei saa. Mikään laki ei tietenkään niin sano, vaan liittojen yhdessä asettamat määräykset. Navigaatioseurat eivät kuulu sen enempää Purjehtija- kuin Veneilyliittoonkaan, eikä niillä ole omaa katsastustoimintaa, ne kun keskittyvät aivan toiseen puoleen harrastuksessa.

Vähän meni väärin

Muu on suurinpiirtein oikein mutta korjaan että NAVIGAATIOSEUROISTA ainakin Turun Navigaatioseura ja Uusikaupunkilainen Isokarin kiertäjät katsastavat veneitä - EI ilmaiseksi - lisätiedot seurojen kautta.

Tässä muuten hyödyllinen linkki: http://www.suomennavigaatioliitto.com/

just näin...

Täällä lounaisrannikolla todellakin ei olla niin "ahdasmielisiä", ettei katsastettaisi.
Siitä saa myös "dokumentin" joka kelpaa vakuutusyhtiöllekkin, enkä minäkään myöskään näe mitään vastenmielistä siinä asiassa, parempihan se on kuin ettei katsastettaisi.
Meilläpäin katsastusmies todellakin neuvoo ja opastaa (lue kertoo oman mielipiteensä).

Meitä veneilijöitähän on niin sekalainen sakki, että mielipiteitä on kaikilla, mutta katsastusmies näkee useita paatteja vuosittain, joten hänellä on hyvinkin kokonaisvaltaisempi näkemys monista tekniikkaan liittyvistä asioista.

Kannatan ehdottomasti tätä käytäntöä....

dokumentti

Sen "dokumentin" antaja voi menettää katsastajalupansa kiinnijäädessään.Vakuutusyhtiö voi myös periä takaisin alennukset jotka se on myöntänyt.

KATSASTAJALLE....

"kummallinen topi kun ei ollenkaan opi"... sanottiin meillä kotona joskus.

Kysyin tätä asiaa varta vasten yhdeltä katsastajalta meillä... hän on iältään jo sen verran vanhempi, että kuuntelin vaan hiljaa .. vastaus oli nimenomaan sellainen kuten kirjoitinkin, että mikään ei kiellä katsastamasta jos ja kun on tutkinnon suorittanut katsastaja, eikä liitostakaan ole koskaan minkäänlaista estettä siihen kerrottu.

Nyt kysynkin .. kuka ja mikä sen "oikeuden pois voi ottaa jos liittokaan ei sitä kielä.
Jokaiselle katsastajalle kai siinä tapauksessa olisi siitä raportoitu.

Tää taitaa olla niitä "mutu" juttuja joita pyörii vähän jokapaikassa, ja jotkut kiihkoilijat niitä ensin keksii...

liitto

Se on nimenomaan veneily/purjehdusliitto kun sen kieltää.Ne on tehnyt vak yhtiöiden kanssa diilin että katsastus voi olla voimassa vain seuraankuuluvissa veneissä.Ei se munkaan mielestä ole mitenkään kovin nerokas juttu.

Turha kieltää

Myös täällä Päijänteen suunnalla voi katsastuttaa veneensä navigaatioseuroilla ja vaikka olisi navig.seuran jäsen niin eipä ole vuosimaksukaan kuin hieman päälle 10 euroa.Dokumentit ja muut tarvittavat kuuluu myös mukaan.

Oikaisua asiaan

Suomen Navigaatioliitto on ollut katsastusyhteistyön piirissä jonkin aikaa. Tarkoittaa siis sitä, että "ristiinkatsastus" SVEL/SPL/SNL alaisten jäsenseurojen kesken on mahdollista. Katsastajalla täytyy olla voimassa oleva katsastajalupa. Lupa on voimassa neljä vuotta kerrallaan.
Katsastajien koulutuksesta vastaa liittojen veneilyturvallisuustoimikunnat.

Katsastus on vain ja ainoastaan ko. liittojen alaisten jäsenseurojen jäsenille tarkoitettua toimintaa.
Seuroihin kuulumattomia veneitä ei katsasteta! Niille voidaan haluttaessa tehdä varustetarkastus, mutta mitään dokumenttia tuosta ei saa antaa, ainakaan liittojen julkaisemaa. Tällaisen varustetarkastuksen saa tehdä kuka tahansa tavallinen laiturintallaaja, mutta se ei ole esim. vakuutusyhtiöiden hyväksymä katsastus, eikä sitä sellaiseen saa verrata.
Tämä pitäisi olla jokaisen katsastajan tiedossa, sillä jokakeväisessä katsastusinfossa asiasta on mainittu jo moneen otteeseen.

Katsastaja joka katsastaa muita kuin ko. liittojen jäsenseurojen veneitä toimii väärin ja seurauksena voidaan katsastajalupa peruuttaa.

Toisin kuin yleisesti luullaan, katsastus ei ole mitään viranomaistoimintaa. Katsastus on enemmänkin veneilyturvallisuuskoulutusta. Turvallisuus on aina veneen kipparin korvien välissä, samoin kuin vastuu.
Katsastajien koulutuksessa käytetään mottoa "hanki katsastamalla uusia ystäviä".

Lisätietoa asiasta saa liitoista:
www.veneilyliitto.fi
www.purjehtija.fi
 /   /  /  / Veneen katsastus ?

Keskusteluhaku

Laaja haku



Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta