Nivelrikko polvessa

Leikkausko

Polvi on ollut hyvin kipeä jo pari kuukautta. Kaikki mahdolliset kipulääkkeet on kokeiltu. Diagnoosi on nivelrikko. Yön jälkeen se on aika hyvä ,mutta kipeytyy heti liikkeelle lähtiessä. Kävelykin on jo laahustavaa ja jalka ei taivu kuin kävellessä pitäisi. terveyskeskus lääkäri ei vain lähetä asiassa eteenpäin. Mitä teen olisiko tähystys tai mangneettikuva aiheellinen . Menisinkö yksityiselle ordopedille. Antakaa hyvät ystävät neuvoja, joilla on ollut samat vaivat.

36

31429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika varattuna

      Minulla on diagnosoitu polvien nivelrikko vähän yli vuosi sitten. Olen menossa ortopedille,saan tietää laitetaanko leikkausjonoon vai miten edetään. Kyseessä yksityinen lääkäriasema. Oletko vaatinut lähetettä kirurgian poliklinikalle, miten on perusteltu, ellet ole saanut lähetettä?

      • leikkausko

        Minullahan tämä on ollut jo noin 4-5 vuotta. Röntgen kuvat otettu 2 kertaa. Hyalgania piikitetty 3kertaa ja kortisonia ties kuinka monesti. Viimeisimmät syyskuun jälkeen 3kertaa. Kaksi viimeisintä vaan pahensivat. Lisäksi jalassa on polven takapuolella " pallukka" josta on 2 kertaa yritetty saada nestettä koska bakerin kysta epäily. Ei lähtenyt nestettä. Nyt on menossa viikon burana 600 kuuri epäiltyyn tulehdukseen. Röntgenkuvat osoittaneet nivelrikon. Kyllä näyttää olevan vaikea terv, keskus lääkärin antaa lähetettä eteenpäin.
        Nyt aion varata ajan ortopedille. Toisaalta olen kuullut ,että tähystys ei aina auta joillakin jopa pahentaa. Siispä mitä tehdä kuin olla...

        Viime vuonna pyysin mangneettikuviin työterv, lääkäriltä, ei lähettänyt.Jalka on todella ollut nyt raskas ja perässä vedettävä. Portaille
        nousussa täytyymennä terve jalka edellä. Ja portaat alas pistää joka askeleella. Millaisia oireita teillä muilla kanssaihmisillä on.


      • Aika varattuna
        leikkausko kirjoitti:

        Minullahan tämä on ollut jo noin 4-5 vuotta. Röntgen kuvat otettu 2 kertaa. Hyalgania piikitetty 3kertaa ja kortisonia ties kuinka monesti. Viimeisimmät syyskuun jälkeen 3kertaa. Kaksi viimeisintä vaan pahensivat. Lisäksi jalassa on polven takapuolella " pallukka" josta on 2 kertaa yritetty saada nestettä koska bakerin kysta epäily. Ei lähtenyt nestettä. Nyt on menossa viikon burana 600 kuuri epäiltyyn tulehdukseen. Röntgenkuvat osoittaneet nivelrikon. Kyllä näyttää olevan vaikea terv, keskus lääkärin antaa lähetettä eteenpäin.
        Nyt aion varata ajan ortopedille. Toisaalta olen kuullut ,että tähystys ei aina auta joillakin jopa pahentaa. Siispä mitä tehdä kuin olla...

        Viime vuonna pyysin mangneettikuviin työterv, lääkäriltä, ei lähettänyt.Jalka on todella ollut nyt raskas ja perässä vedettävä. Portaille
        nousussa täytyymennä terve jalka edellä. Ja portaat alas pistää joka askeleella. Millaisia oireita teillä muilla kanssaihmisillä on.

        Oireista, polvi ei kestä kuin hetken esim. paikallaan seisomista, kipeytyy jo aamutoimissa, portaita alaspäin meno kivuliasta. Ei yhtään rasitusta siedä. Mene sinäkin yksityiselle kysymään asiantuntijan mielipidettä.


      • leikkausko
        Aika varattuna kirjoitti:

        Oireista, polvi ei kestä kuin hetken esim. paikallaan seisomista, kipeytyy jo aamutoimissa, portaita alaspäin meno kivuliasta. Ei yhtään rasitusta siedä. Mene sinäkin yksityiselle kysymään asiantuntijan mielipidettä.

        Kylläpä on aivan samat oireet kuin minulla. Koska menet lääkäriin , kerrotko sitten kuulumisia. Aion mennä saamaan tosian asiantuntijan mielipiteen.Jaksellaan me polvikipuiset.!


      • Aika varattuna
        leikkausko kirjoitti:

        Kylläpä on aivan samat oireet kuin minulla. Koska menet lääkäriin , kerrotko sitten kuulumisia. Aion mennä saamaan tosian asiantuntijan mielipiteen.Jaksellaan me polvikipuiset.!

        Ensi viikolla olen menossa, ja sieltähän pääsee myös julkiselle puolelle esim. leikkaukseen.


      • oireeni
        leikkausko kirjoitti:

        Minullahan tämä on ollut jo noin 4-5 vuotta. Röntgen kuvat otettu 2 kertaa. Hyalgania piikitetty 3kertaa ja kortisonia ties kuinka monesti. Viimeisimmät syyskuun jälkeen 3kertaa. Kaksi viimeisintä vaan pahensivat. Lisäksi jalassa on polven takapuolella " pallukka" josta on 2 kertaa yritetty saada nestettä koska bakerin kysta epäily. Ei lähtenyt nestettä. Nyt on menossa viikon burana 600 kuuri epäiltyyn tulehdukseen. Röntgenkuvat osoittaneet nivelrikon. Kyllä näyttää olevan vaikea terv, keskus lääkärin antaa lähetettä eteenpäin.
        Nyt aion varata ajan ortopedille. Toisaalta olen kuullut ,että tähystys ei aina auta joillakin jopa pahentaa. Siispä mitä tehdä kuin olla...

        Viime vuonna pyysin mangneettikuviin työterv, lääkäriltä, ei lähettänyt.Jalka on todella ollut nyt raskas ja perässä vedettävä. Portaille
        nousussa täytyymennä terve jalka edellä. Ja portaat alas pistää joka askeleella. Millaisia oireita teillä muilla kanssaihmisillä on.

        Minulla on tuo nivelrikkotaipumus geeneissä. Äidillä ja mummolla on laitettu molempiin polviin keinonivelet. Itse pärjäilen vielä suhtkoht hyvin, koska en vielä tarvitse säännöllistä särkylääkitystä. Muutama vuosi sitten röntgenkuvista todettiin selvä kuluma. Runsas vuosi sitten työpaikkalääkäri tutki perusteellisesti ja totesi polven olevan vielä sen verran sivusuuntaan tukeva että menee ehkä kymmenkunta vuotta ennen kuin tarvitaan keinonivel. Sain silloin fysioterapiaa (ulrta-äänihoito ja polven seudun lihasten hieronta). Samalla kartoitettiin tarvittava jumppa, mutta olikin ongelma löytää liikkeitä jotka ei rasittaisi polvea liikaa. Pyäräilyn olen joutunut lopettamaan jo muutama vuosi sitten pahojen kipujen takia. Fysioterapiassakin todettiin että kuntopyörällä voisi polkea nollakuormalla. Portaita en nouse ellei ole todellinen pakko, käytän hissiä. Kuntoilun vuoksi olen vielä kävellyt portaita alaspäin, vaikka joka askeleella sattuukin. Sauvakävelyä olen yrittänyt harrastaa kivusta huolimatta. Nyt terveyskeskuslääkäri pisti taas fysioterapiaan, mutta apua ei ollut. Yritän vielä säännöllistä vesijuoksua, mutta jos kivut vaan pahenee, pitänee lähteä vihdoinkin yksityispuolen ortopedille.


      • jiroiivari
        leikkausko kirjoitti:

        Minullahan tämä on ollut jo noin 4-5 vuotta. Röntgen kuvat otettu 2 kertaa. Hyalgania piikitetty 3kertaa ja kortisonia ties kuinka monesti. Viimeisimmät syyskuun jälkeen 3kertaa. Kaksi viimeisintä vaan pahensivat. Lisäksi jalassa on polven takapuolella " pallukka" josta on 2 kertaa yritetty saada nestettä koska bakerin kysta epäily. Ei lähtenyt nestettä. Nyt on menossa viikon burana 600 kuuri epäiltyyn tulehdukseen. Röntgenkuvat osoittaneet nivelrikon. Kyllä näyttää olevan vaikea terv, keskus lääkärin antaa lähetettä eteenpäin.
        Nyt aion varata ajan ortopedille. Toisaalta olen kuullut ,että tähystys ei aina auta joillakin jopa pahentaa. Siispä mitä tehdä kuin olla...

        Viime vuonna pyysin mangneettikuviin työterv, lääkäriltä, ei lähettänyt.Jalka on todella ollut nyt raskas ja perässä vedettävä. Portaille
        nousussa täytyymennä terve jalka edellä. Ja portaat alas pistää joka askeleella. Millaisia oireita teillä muilla kanssaihmisillä on.

        minulla tähystysleikkaus vain pahensi kipuja.olen ollut jo puoli vuotta sairaslomalla.minulle ehdotettiin tekonivelleikkausta jos tämä ei parane.luin kuitenkin netistä että polvikuvaus pitäisi tehdä aina seisten muuten oikea tilanne ei näy ja että leikkaavan lääkärin pitäisi olla kokenut ortopedi.


      • vielä!
        jiroiivari kirjoitti:

        minulla tähystysleikkaus vain pahensi kipuja.olen ollut jo puoli vuotta sairaslomalla.minulle ehdotettiin tekonivelleikkausta jos tämä ei parane.luin kuitenkin netistä että polvikuvaus pitäisi tehdä aina seisten muuten oikea tilanne ei näy ja että leikkaavan lääkärin pitäisi olla kokenut ortopedi.

        Minulla polven tähystyksen jälkeen kivut ovat pahentuneet. Sen perusteella sain lähetteen Peijaksen sairaalaan Vantaalle. Sieltä ilmoitettiin että puolen vuoden sisällä kutsutaan käynnille. eli kauan kestää, koska luulenpa että kyseessä on vain ortopedillä käynti ja vaikka hän laittaisi leikkaukseen, siihen menee taas maksimi jonotus. Nyt on toinenkin polvi alkanut oireilla kun on joutunut suuremman rasituksen alaiseksi kipeää polvea säästellessä.


      • läheltä hoitaja
        jiroiivari kirjoitti:

        minulla tähystysleikkaus vain pahensi kipuja.olen ollut jo puoli vuotta sairaslomalla.minulle ehdotettiin tekonivelleikkausta jos tämä ei parane.luin kuitenkin netistä että polvikuvaus pitäisi tehdä aina seisten muuten oikea tilanne ei näy ja että leikkaavan lääkärin pitäisi olla kokenut ortopedi.

        Olen 44-vuotias nainen,mulla polvi tähystysleikattiin alle 40-vuotiaana.Pahensi asiaa myös,jäin 3 kk:n sairaslomalle ja oireilee kyllä edelleenkin.Samalla poistettiin bakerin kysta polvitaipeen takaa,ei ole uusinut.Alunperin sitä punktoitiin useasti ja laiettiin lääkettä ja kun ei auttanut,niin sitten tähystettiin.Mulla on huonot polvet perintönä,kuten myös sisaruksillanikin.Välillä polvet oireilee kovasti,mutta sitten taas on jaksoja ettei ole mitään kipuja.Arthryliä syön tai söin,koska pidän taukoa,koska eivät ole vatsaystävällisiä ja en ole varma hyödystä muutenkaan.


      • vielä!
        läheltä hoitaja kirjoitti:

        Olen 44-vuotias nainen,mulla polvi tähystysleikattiin alle 40-vuotiaana.Pahensi asiaa myös,jäin 3 kk:n sairaslomalle ja oireilee kyllä edelleenkin.Samalla poistettiin bakerin kysta polvitaipeen takaa,ei ole uusinut.Alunperin sitä punktoitiin useasti ja laiettiin lääkettä ja kun ei auttanut,niin sitten tähystettiin.Mulla on huonot polvet perintönä,kuten myös sisaruksillanikin.Välillä polvet oireilee kovasti,mutta sitten taas on jaksoja ettei ole mitään kipuja.Arthryliä syön tai söin,koska pidän taukoa,koska eivät ole vatsaystävällisiä ja en ole varma hyödystä muutenkaan.

        Joku huomasi nostaa tämän ketjun, niin voinkin päivittää oman kirjoitukseni. Kuten tuossa edellä kerroin, jonotin Peijakseen. Kutsuivat jo aiemmin poliklinikkakäynnille peruutusajalla. Ortopedi totesi että laitetaan tekonivel. Jonotusajaksi kertoi 3-4 kk, mutta en usko ennen kuin olen leikkauspöydällä. Hammastarkastukset on tehty ja odotan täytettyä sairaalan lomaketta hammaslääkäriltä, jotta voin ilmoittautua jononhoitajalle halukkaaksi peruutuspaikallekin. Olisihan se hienoa jos pääsisi tuosta kävelykepistä eroon jo kesäksi (näin hoitajakin veikkaili papereita laatiessaan). Uusintakierros on kuitenkin tulossa kun toinenkin polvi oireilee jo vahvasti. Olen kyllä näihin varautunut, koska tekoniveliä on laitettu lähiomaisillekin.


      • Mimmi 47

        Saitko avun? Mä kans syöny lääkettä ja koskee kun kävelee ja joku juttu tulee jos kävelly paljon en osaa selitää. Mul menny lumpio 2x pentuna nyt kulumia ja kipua ja särkylääkettä.! Tk taitaa olla paska keskus! Mitähän yxityinen maksa?


    • ortopedille

      Mene ihmeessä ortopedille, siis ykstyislääkärille. Terveyskeskuksessa ei taida tulla kuin lämmintä kättä ja tulehduskipulääkkeitä.

      Ortopediltä voit sitten pyytää sitten lääkärin harkinnan mukaan lähetteen julkisen puolen poliklinikalle tutkimuksiin ja mahdolliseen leikkaukseen.

      Magneettikuvaan pääset helpoimmin yksityispuolelle, mutta saadaksesi Kela-korvauksen pitää olla lähete alan erikoislääkäriltä eli ortopediltä.

      • jo varsin hyvin

        seisten otetuissa polvikuvissa, myös sivukuvassa ja muissa lisäkuvissa.
        Nivelrikon oireena on jatkuva polvivaiva, jossa ei pahoja äkkikipuja ole.
        Erikseen sitten on äkkioirein oirehtiva polvi jossa ei olekaan kyse nivelrikosta vaan tähystystä ja magneettikuvaa tarvitsevasta polvesta.


      • Nimetön
        jo varsin hyvin kirjoitti:

        seisten otetuissa polvikuvissa, myös sivukuvassa ja muissa lisäkuvissa.
        Nivelrikon oireena on jatkuva polvivaiva, jossa ei pahoja äkkikipuja ole.
        Erikseen sitten on äkkioirein oirehtiva polvi jossa ei olekaan kyse nivelrikosta vaan tähystystä ja magneettikuvaa tarvitsevasta polvesta.

        Hei. Mitä tarkoitat äkkioireisella polvella. Minulla polvessa kipu tuntuu joka askelella polven sisäsivulla. Röntgenkuvat otettu ja nivelrikko näkyy. Lääkäri totesi myös, että jo päällepäinkin näkee jalasta nivelrikon. Voiko siis polvessa olla joku muu vaiva lisäksi.


    • leikkaus edessä

      Minäkin anelin terveyskeskuksen lääkäriä ottamaan kuvat polvista mutta ei onnistu, ei sitten millään, sanoivat vain että varmaan pientä kulumaa.
      Bakerin kysta minulla oli pari kuukautta sitten ja siinä jalka turpoaa silmissä, olin sairaalan päivystyksessä sen vuoksi kaksi kertaa kun ensin epäilivät tulppaa.

      Käyn muiden asioiden vuoksi(selkäleikkauksesta johtuva hermovaurio jaloissa) yksityisellä ja valitin hänelle polviani, hän tutki minut ja sanoi että jaloista on jo liikeradatkin hävinneet.Laittoi heti röntgeniin ja soittaessani tuloksia selvisi että molemmista polvista on nivelraot täysin kuluneet näkymättömiin. Siispä sain heti lähetteen kirran polille ja leikkausjonoon. Maaliskuun lopussa tulee puolivuotta täysi joten enköhän kohta pääse.

      Sain myös lapun jolla sain terveyskeskuksesta kyynärsauvat,en enään pääsisi aamuisin ylös ilman niitä.
      Minulla kanssa vaikeuksia rappujen kanssa (sauna alakeraassa) mutta olen sisukkaasti yrittänyt pienen lenkin heittää joka päivä ettei lihakset jaloista häviäisi kokonaan.
      Illat on sitten jo yhtä särkyä, tosin osa johtuu hermovauriostakin.

      Minulla on muuten kanssa sellainen pahkura jalkataipeessa,varmaan neste keräytyy mutta ei lääkäri edes ehdottanut että katsottaisiin onko siellä nestettä.Polvien ympärys on kanssa turvoksissa melkoisesti.

      Tsemppiä ja mene yksityiselle niin saat avun nopeammin.
      en voi edes kuvitella mikä tilanne olisi jos minulla ei olisi noita särkylääkkeitä selkään ...

      terveisin Pirjo

      • elivii

        No onpa sinulla oleminen, kun molemmat polvet ovat tuossa kunnossa! Minulla on vasen polvi, siitä nivelrako kokonaan ummessa. Olisin jo päässyt leikkaukseen viime viikolla mutta vanha vaiva, rintatulehdus on nyt koko talven kiusannut. En uskaltanut riskeerata polvileikkausta kun niissä ohjeissa varoitettiin kaikista tulehduksista. Kävin eilen kirurgian polilla näyttämässä tulehdusta ja siellä ei oltu huolissaan siitä. Soitin tänään jonohoitajalle, hän oli sitä mieltä että odotellaan nyt vaikka kuukausi ja katsotaan sitten voiko tekoniveltä alkaa laittamaan. Pääsin aika nopeasti työtetveyshuollon kautta sairaalaan näytille. Leikkausjonossa olen ollut puoli vuotta, nyt leikkaus olisi ollut 11 pv tätä kuuta. Liikuskelen päivittäin muutaman tunnin arkiaskareissa. Muuta en pystyisikään. Koko paiinoa ei voi varata kipeälle jalalle. Olen nostellut selinmakkuulla pientä painoa polvi suoraksi jännitettynä kuten fysioihminen työterv.huollossa neuvoi että lihakset pysyisivät edes jonkinlaisessa kunnossa. Nyt on alkanut tuntumaan että ei voi enää painoa käyttää kipeässä jalassa. Buranaa olen syönyt vain pahimpaan kipuun. Ratiopharmin kipugeeliä ostin viime viikolla. Se helpottaa tuohon vähemmän kipeään oikeaan polveen mutta ei tähän risaan. Minulla on erilaisia päiviä, joskus parempia ja joskus huonompia.


      • leikkausko

        Tosiaan päivät ovat erilaisia kivun suhteen.Nyt kun on se burana kuuri niin aivan kuin se taipeessa oleva pallukka olisi pienempi. Mikä
        tuo sitten lieneekään.Kuinka sinulla sitä hoidettiin.
        Joudun nyt jonkun aikaa odottelemaan ordopedille menoa, koska haluan juuri tietylle ja hän ei ole vielä antanut seuraavia aikojaan. Minulla on myös sellaisia oireita,että kuin polvessa olisi irto-osia se lonksaa ja rutisee.
        Toissa vuonna minulta leikattiin myös rintasyöpä. Ja kun siitä sai terveen paperit, niin nytpä tuli sitten tuon polven kanssa tuskailu.
        Fysioterapeutti sanoi minulle, että lihakset alkaa surkastua jalasta ja on selvää pihtikinttuisuutta jo havaittavissa.

        Välillä vaan tuntuu, että helpompi sairaus oli rintasyöpä kuin tämä.
        Mutta kyllä se siitä, niinkuin sanotaan.

        Terveisin Anneli.


      • leikkaus edessä
        leikkausko kirjoitti:

        Tosiaan päivät ovat erilaisia kivun suhteen.Nyt kun on se burana kuuri niin aivan kuin se taipeessa oleva pallukka olisi pienempi. Mikä
        tuo sitten lieneekään.Kuinka sinulla sitä hoidettiin.
        Joudun nyt jonkun aikaa odottelemaan ordopedille menoa, koska haluan juuri tietylle ja hän ei ole vielä antanut seuraavia aikojaan. Minulla on myös sellaisia oireita,että kuin polvessa olisi irto-osia se lonksaa ja rutisee.
        Toissa vuonna minulta leikattiin myös rintasyöpä. Ja kun siitä sai terveen paperit, niin nytpä tuli sitten tuon polven kanssa tuskailu.
        Fysioterapeutti sanoi minulle, että lihakset alkaa surkastua jalasta ja on selvää pihtikinttuisuutta jo havaittavissa.

        Välillä vaan tuntuu, että helpompi sairaus oli rintasyöpä kuin tämä.
        Mutta kyllä se siitä, niinkuin sanotaan.

        Terveisin Anneli.

        Hei vaan Anneli ja Elivii minulle ei sanottu siitä pallukasta mitään, mites sinulle Elivii?

        Se rutina kertoo juuri siitä kulumisesta.Tuo vinkki oli varmaan hyvä minkä Elivii heitti, minulla on nilkkapainot tarranauhoilla pitääkin ruveta niitä käyttämään.

        Tänään oli taas sellainen päivä ettei lenkille ollut asiaa kun eilen kävin.
        Eikö teille kummallekaan ole ehdotettu noita kyynärsauvoja, ne ovat kyllä suureksi avuksi varsinkin kun laskeutuu rappusia, kannattaa pyytää.

        Elivii kerrotko vähän siitä leikaukseen menosta, kauanko pitää olla sairaalassa ja mitä ne ovat kertoneet leikkauksen jälkeisestä kuntoutuksesta.

        Minua karmii ajatus koko sairaalaanmenosta, sain tarpeekseni kun minulta leikattiin selkä pari vuotta sitten ja jouduin useaan otteeseen olemaan sairaalassa ja leikkauksen jälkeen käymään kipupolilla kun kipu jäi päälle.

        Mistäpäin te olette?itse olen Etelä-Savosta ja minulla ei todellakaan ole hyvää sanottavaa ko. sairaalasta.

        Yritetään kestää kohta on kesä.

        toinen Anneli


      • elvii
        leikkaus edessä kirjoitti:

        Hei vaan Anneli ja Elivii minulle ei sanottu siitä pallukasta mitään, mites sinulle Elivii?

        Se rutina kertoo juuri siitä kulumisesta.Tuo vinkki oli varmaan hyvä minkä Elivii heitti, minulla on nilkkapainot tarranauhoilla pitääkin ruveta niitä käyttämään.

        Tänään oli taas sellainen päivä ettei lenkille ollut asiaa kun eilen kävin.
        Eikö teille kummallekaan ole ehdotettu noita kyynärsauvoja, ne ovat kyllä suureksi avuksi varsinkin kun laskeutuu rappusia, kannattaa pyytää.

        Elivii kerrotko vähän siitä leikaukseen menosta, kauanko pitää olla sairaalassa ja mitä ne ovat kertoneet leikkauksen jälkeisestä kuntoutuksesta.

        Minua karmii ajatus koko sairaalaanmenosta, sain tarpeekseni kun minulta leikattiin selkä pari vuotta sitten ja jouduin useaan otteeseen olemaan sairaalassa ja leikkauksen jälkeen käymään kipupolilla kun kipu jäi päälle.

        Mistäpäin te olette?itse olen Etelä-Savosta ja minulla ei todellakaan ole hyvää sanottavaa ko. sairaalasta.

        Yritetään kestää kohta on kesä.

        toinen Anneli

        Minulla tuo Anneli vasta toisena nimenä :) Etelä-Savosta minäkin. Ensinnä tuosta leikkaukseen menosta. Sairaalassa 3-5 päivää oltava. Sisään mennään edellisenä päivänä labran kautta. Apuvälineet olis käytävä jo aikaisemmin terv.keskuksesta hakemassa kotiin. Juuri nuo kyynärsauvat ja vessan koroke, tarttumapihdit ym. Seuraavana aamuna sitten leikkaus. Puuduutuksessa (!!!Kääk!!!). Siinä polvinivel irroitetaan ja tekonivel kiinnitetään sen tilalle sementillä. Periaatteessa se kestäisii heti kävellä, mutta turtahan se vielä on :) Seuraavana päivänä ajavat sängystä ylös. Kai se kotiinpääsy riippuu vähän siitä miten pääsee liikkeelle.

        Eniten minua pelottaa itse operaatio kun pitää olla hereillä, sekä tietysti se selkäydinpuudutus. Seuraavaksi eniten pelottaa tulehdus, kun siinä on kuulemma erittäin suuri riski saada tulehdus siihen niveleen.
        Veritulppa on myös vaarana ja siitä johtuen pitää ottaa niitä napapiikkejä monta viikkoa :(

        En oikeastaan tiedä miten uskallan, mutta en tule toimeen näillä nivelilläkään! Eli pakko mennä.

        Fysioterapiaa ne luultavasti antaa leikkauksen jälkeen ja kotijumppaohjeet on siinä vihkosessa jonka ne lähetti.

        Nyt kyllä täytyy sanoa että kävi hyvä tuuri. Jos ei tätä tulehdusta olis tullut minut olisi leikattu viime perjantaina. Siellä olisin nyt norovirus-epidemian keskellä. Ei paljon muutenkaan naurata tämä asia, mutta jos joutuisi olemaan saraalassa jalka leikattuna ja ripulissa! Siinä se hymy hyytyisi viimeistään :/

        Minulla ei ole ollut polvitaipeessa mitään pallukkaa, mutta polvilumpion vieressä on. Siihen kerääntyy koko ajan nestettä ja sitä on punkteerattu terv. keskuksessa muutaman kerran. Silloin sain Hyalgan-piikkihoidot ja vesi piti ensin ottaa pois. Tämä vasen polvi on kuitenkin niin rikki että tähän ei auta mitkään lääkkeet.

        Työterv.huollon hyvien lääkäreiden ansioksi luen sen että asiani on edennyt näin nopeasti. He ovatottaneet alusta asti todestavaivani. Ei ollut mitään kynnystä oman lääkärin ja sairaalan välillä niinkuin yleensä.

        Eilen soitin jonohoitajalle ja sovittiin että soitan kuukauden kuluttua uudelleen mikä tilanteeni on silloin.


      • Nimetön
        leikkaus edessä kirjoitti:

        Hei vaan Anneli ja Elivii minulle ei sanottu siitä pallukasta mitään, mites sinulle Elivii?

        Se rutina kertoo juuri siitä kulumisesta.Tuo vinkki oli varmaan hyvä minkä Elivii heitti, minulla on nilkkapainot tarranauhoilla pitääkin ruveta niitä käyttämään.

        Tänään oli taas sellainen päivä ettei lenkille ollut asiaa kun eilen kävin.
        Eikö teille kummallekaan ole ehdotettu noita kyynärsauvoja, ne ovat kyllä suureksi avuksi varsinkin kun laskeutuu rappusia, kannattaa pyytää.

        Elivii kerrotko vähän siitä leikaukseen menosta, kauanko pitää olla sairaalassa ja mitä ne ovat kertoneet leikkauksen jälkeisestä kuntoutuksesta.

        Minua karmii ajatus koko sairaalaanmenosta, sain tarpeekseni kun minulta leikattiin selkä pari vuotta sitten ja jouduin useaan otteeseen olemaan sairaalassa ja leikkauksen jälkeen käymään kipupolilla kun kipu jäi päälle.

        Mistäpäin te olette?itse olen Etelä-Savosta ja minulla ei todellakaan ole hyvää sanottavaa ko. sairaalasta.

        Yritetään kestää kohta on kesä.

        toinen Anneli

        Hei taas.

        Olemmekohan me kolme suunilleen samanikäisiäkin.
        Minä asun keskisuomessa. Kyllä minäkin pienellä pelolla tässä olen mitä tuon polven kanssa nyt tulee. Kaikki toimenpiteet pelottaa, sekä tulehduksen vaara ja vuoto riski leikkauksen jälkeen. Ystävälläni oli leikkauksen jälkeen ollut juuri niitä vuotoja.Kunhan nyt tästä ensin saan ajan ordopedille kuulemaan mitä on tulossa.

        Terveisin Anneli 2.


      • leikkaus edessä
        elvii kirjoitti:

        Minulla tuo Anneli vasta toisena nimenä :) Etelä-Savosta minäkin. Ensinnä tuosta leikkaukseen menosta. Sairaalassa 3-5 päivää oltava. Sisään mennään edellisenä päivänä labran kautta. Apuvälineet olis käytävä jo aikaisemmin terv.keskuksesta hakemassa kotiin. Juuri nuo kyynärsauvat ja vessan koroke, tarttumapihdit ym. Seuraavana aamuna sitten leikkaus. Puuduutuksessa (!!!Kääk!!!). Siinä polvinivel irroitetaan ja tekonivel kiinnitetään sen tilalle sementillä. Periaatteessa se kestäisii heti kävellä, mutta turtahan se vielä on :) Seuraavana päivänä ajavat sängystä ylös. Kai se kotiinpääsy riippuu vähän siitä miten pääsee liikkeelle.

        Eniten minua pelottaa itse operaatio kun pitää olla hereillä, sekä tietysti se selkäydinpuudutus. Seuraavaksi eniten pelottaa tulehdus, kun siinä on kuulemma erittäin suuri riski saada tulehdus siihen niveleen.
        Veritulppa on myös vaarana ja siitä johtuen pitää ottaa niitä napapiikkejä monta viikkoa :(

        En oikeastaan tiedä miten uskallan, mutta en tule toimeen näillä nivelilläkään! Eli pakko mennä.

        Fysioterapiaa ne luultavasti antaa leikkauksen jälkeen ja kotijumppaohjeet on siinä vihkosessa jonka ne lähetti.

        Nyt kyllä täytyy sanoa että kävi hyvä tuuri. Jos ei tätä tulehdusta olis tullut minut olisi leikattu viime perjantaina. Siellä olisin nyt norovirus-epidemian keskellä. Ei paljon muutenkaan naurata tämä asia, mutta jos joutuisi olemaan saraalassa jalka leikattuna ja ripulissa! Siinä se hymy hyytyisi viimeistään :/

        Minulla ei ole ollut polvitaipeessa mitään pallukkaa, mutta polvilumpion vieressä on. Siihen kerääntyy koko ajan nestettä ja sitä on punkteerattu terv. keskuksessa muutaman kerran. Silloin sain Hyalgan-piikkihoidot ja vesi piti ensin ottaa pois. Tämä vasen polvi on kuitenkin niin rikki että tähän ei auta mitkään lääkkeet.

        Työterv.huollon hyvien lääkäreiden ansioksi luen sen että asiani on edennyt näin nopeasti. He ovatottaneet alusta asti todestavaivani. Ei ollut mitään kynnystä oman lääkärin ja sairaalan välillä niinkuin yleensä.

        Eilen soitin jonohoitajalle ja sovittiin että soitan kuukauden kuluttua uudelleen mikä tilanteeni on silloin.

        Niin muuten minullakin, siis toisena nimenä:)

        Olet varmaan menossa Mikkelin sairaalaan??

        Silloin kun olin selkäleikkauksessa minua tuli pistämään joku ulkomaalainen harjoittelija ja vaikka kuinka yritin estelä hän vaan hoki ei tämä satu,ei tämä satu ja pisti minun vatsaan jonkun mummon lääkkeet ruiskeena:(
        Kun valitin sille mies hoitajalle jonka olisi kuulunut olla mukana hän vain totesi että pitää huomauttaa pojalle että on tarkempi.
        Olin silloin niin kipeä etten jaksanut nostaa asiasta meteliä. Siksi pelkään koko paikkaa.

        Samoin samalla reissulla kun minua piti katetroida niin pyysin samaa mieshoitsua tekemään asian hän sanoi että kohta tulee tekemään ja se kohta oli sauraavana aamuna kun kysyi mikä on tilanne, ja oli vehkeet mukana millä katetroida.
        Yksi ihana naishoitaja oli illalla jo katetroinut minun, enkä usko että olisin jaksanut edes olla aamuun.

        Pelkään myös sitä selkäpuudutusta, silloin kun jouduin leikkauksen jälkeen ottamaan kipupolilla niitä puudutuksia ne sattuivat niin saakelisti.
        Mutta onhan tämä tietysti eri asia ja voinhan pyytää saada nukutuksen.

        Huh, tosiaan pelottaa:(

        Kirjoita minulle sen leikkauksen jälkeen osoitteeseen [email protected] minua kiinnostaa miten se meni.
        Haluatteko jatkaa keskustelua sähköpostissa, minulle voi kirjoittaa ko. osoitteeseen kun ei tässä ihan kaikkea viitsi kirjoittaa.


        Miten teidän paino? minulla on hieman ylipainoa ja siitäkin varmaan tulee sanomista, niin ja ikä on viisikymmentä ja yksi.

        Terveisin linkkaava Pipsa-anneli


      • elivii
        leikkaus edessä kirjoitti:

        Niin muuten minullakin, siis toisena nimenä:)

        Olet varmaan menossa Mikkelin sairaalaan??

        Silloin kun olin selkäleikkauksessa minua tuli pistämään joku ulkomaalainen harjoittelija ja vaikka kuinka yritin estelä hän vaan hoki ei tämä satu,ei tämä satu ja pisti minun vatsaan jonkun mummon lääkkeet ruiskeena:(
        Kun valitin sille mies hoitajalle jonka olisi kuulunut olla mukana hän vain totesi että pitää huomauttaa pojalle että on tarkempi.
        Olin silloin niin kipeä etten jaksanut nostaa asiasta meteliä. Siksi pelkään koko paikkaa.

        Samoin samalla reissulla kun minua piti katetroida niin pyysin samaa mieshoitsua tekemään asian hän sanoi että kohta tulee tekemään ja se kohta oli sauraavana aamuna kun kysyi mikä on tilanne, ja oli vehkeet mukana millä katetroida.
        Yksi ihana naishoitaja oli illalla jo katetroinut minun, enkä usko että olisin jaksanut edes olla aamuun.

        Pelkään myös sitä selkäpuudutusta, silloin kun jouduin leikkauksen jälkeen ottamaan kipupolilla niitä puudutuksia ne sattuivat niin saakelisti.
        Mutta onhan tämä tietysti eri asia ja voinhan pyytää saada nukutuksen.

        Huh, tosiaan pelottaa:(

        Kirjoita minulle sen leikkauksen jälkeen osoitteeseen [email protected] minua kiinnostaa miten se meni.
        Haluatteko jatkaa keskustelua sähköpostissa, minulle voi kirjoittaa ko. osoitteeseen kun ei tässä ihan kaikkea viitsi kirjoittaa.


        Miten teidän paino? minulla on hieman ylipainoa ja siitäkin varmaan tulee sanomista, niin ja ikä on viisikymmentä ja yksi.

        Terveisin linkkaava Pipsa-anneli

        Kyllä joo, Mikkelin keskussairaalaan olen menossa. Aika karmeita kokemuksia sinulla :/ Kyllä minuakin hirvittää nyt tämän tulehdukseni kanssa, kun se kirurgian polin lääkäri oli joku ulkomaalainen, ja tuntui että kun hän sai tietää miten vanhasta vaivasta on kyse (30 vuoden takaa) hän ei ottanut enää ihan tosissaan koko juttua. En kuitenkaan usko että minua otetaan polvileikkaukseen jos tämä tulehdus jyllää tähän malliin. Ihan meinas itku tulla viime yönä miettiessä että mitä osaisin tehdä asian hyväksi.

        Ylipainoa minulla on ollut koko ikäni. Välillä saan pudotettua painoa ja sitten taas kaikki tulee takaisin. Toissa syksystä viime kevääseen sain 30 kg pois. Huhtikuussa lopetin tupakoinnin ja nyt on 20 kg tullut takaisin :( Kokeilin jo Nutriletit ja kaikki tässä välillä mut mikään ei auttanut. Acompliaakin sain lääkäriltä kokeiltavaksi mutta siitäkään ei ollut yhtään mitään apua. Varmaan tämä kun stressaan tulevaa leikkausta vielä pahentaa asiaa. Nyt taas aloin keventää ruokavaliota ja jätin makeat pois. Saa nähdä.....

        Siinä mielessä hyvä että sain vähän lisää armonaikaa että jos saisin edes vähän painoa pois.

        Nyt ei jaksa enempää tarinoida kun on ollut aika kiireinen päivä ja tekee mieli syömään ja lepäämään. Otin tuosta muistiin sp. osoitteesi, jos vaikka joskus saisin aikaiseksi jokusen rivin :)


      • elivii
        Nimetön kirjoitti:

        Hei taas.

        Olemmekohan me kolme suunilleen samanikäisiäkin.
        Minä asun keskisuomessa. Kyllä minäkin pienellä pelolla tässä olen mitä tuon polven kanssa nyt tulee. Kaikki toimenpiteet pelottaa, sekä tulehduksen vaara ja vuoto riski leikkauksen jälkeen. Ystävälläni oli leikkauksen jälkeen ollut juuri niitä vuotoja.Kunhan nyt tästä ensin saan ajan ordopedille kuulemaan mitä on tulossa.

        Terveisin Anneli 2.

        Ikä taitaa olla meillä aika sama. Minä olen vuosimallia-55 eli täytän elokuussa 53. Ei taida tämä vaivaa ikää katsoa, vaikka eivät kai oikein mielellään vielä näin nuorille laita tekoniveliä. Siinä mielessä täytyy rohkaista itseään, kun kestäväthän pari-kolmekymmentä vuotta vanhemmatkin tämän leikkauksen ja viellä toipuvatkin hyvin siitä.


      • Nimetön
        elivii kirjoitti:

        Ikä taitaa olla meillä aika sama. Minä olen vuosimallia-55 eli täytän elokuussa 53. Ei taida tämä vaivaa ikää katsoa, vaikka eivät kai oikein mielellään vielä näin nuorille laita tekoniveliä. Siinä mielessä täytyy rohkaista itseään, kun kestäväthän pari-kolmekymmentä vuotta vanhemmatkin tämän leikkauksen ja viellä toipuvatkin hyvin siitä.

        Minä olen vuosimallia-48. Olenhan minäkin potenut jo tätä polvea
        ainakin 5 vuotta.
        Tunnen itsäni nuoremman naisen jolle on molempiin polviin laitettu tekonivelet. Ovat kuulemma sellaiset , että kestää koko loppuiän.


      • hoituliini
        elivii kirjoitti:

        Ikä taitaa olla meillä aika sama. Minä olen vuosimallia-55 eli täytän elokuussa 53. Ei taida tämä vaivaa ikää katsoa, vaikka eivät kai oikein mielellään vielä näin nuorille laita tekoniveliä. Siinä mielessä täytyy rohkaista itseään, kun kestäväthän pari-kolmekymmentä vuotta vanhemmatkin tämän leikkauksen ja viellä toipuvatkin hyvin siitä.

        Hei Elivii! Kiinnitin huomiota, kun kerroit aikaisemmassa viestissäsi rintatulehduksesta. Jos rintatulehdus on jollain muulla, kuin imettävällä naisella, se pitää aina selvittää perinpohjin. Huomasin, että ikäsi puolesta et ehkä imetä :-)Toivottavasti en säikäytä sinua, mutta on olemassa rintasyöpätyyppi, joka vaikuttaa rintatulehdukselta. Jostain syystä kaikki lääkärit eivät tätä tosiasiaa oikein tunnu käsittävän vaan antavat aina lääkekuurin ja lähettävät kotiin.


      • ;-)
        elivii kirjoitti:

        Kyllä joo, Mikkelin keskussairaalaan olen menossa. Aika karmeita kokemuksia sinulla :/ Kyllä minuakin hirvittää nyt tämän tulehdukseni kanssa, kun se kirurgian polin lääkäri oli joku ulkomaalainen, ja tuntui että kun hän sai tietää miten vanhasta vaivasta on kyse (30 vuoden takaa) hän ei ottanut enää ihan tosissaan koko juttua. En kuitenkaan usko että minua otetaan polvileikkaukseen jos tämä tulehdus jyllää tähän malliin. Ihan meinas itku tulla viime yönä miettiessä että mitä osaisin tehdä asian hyväksi.

        Ylipainoa minulla on ollut koko ikäni. Välillä saan pudotettua painoa ja sitten taas kaikki tulee takaisin. Toissa syksystä viime kevääseen sain 30 kg pois. Huhtikuussa lopetin tupakoinnin ja nyt on 20 kg tullut takaisin :( Kokeilin jo Nutriletit ja kaikki tässä välillä mut mikään ei auttanut. Acompliaakin sain lääkäriltä kokeiltavaksi mutta siitäkään ei ollut yhtään mitään apua. Varmaan tämä kun stressaan tulevaa leikkausta vielä pahentaa asiaa. Nyt taas aloin keventää ruokavaliota ja jätin makeat pois. Saa nähdä.....

        Siinä mielessä hyvä että sain vähän lisää armonaikaa että jos saisin edes vähän painoa pois.

        Nyt ei jaksa enempää tarinoida kun on ollut aika kiireinen päivä ja tekee mieli syömään ja lepäämään. Otin tuosta muistiin sp. osoitteesi, jos vaikka joskus saisin aikaiseksi jokusen rivin :)

        Sen verran pitää kommentoida, vaikka itsellä ei näitä kulumia olekkaan ja vahingossa palstalle eksyin. Itse antaisin nimenomaan sen ulkomaalaissyntyisen ortopedin leikata Mikkelissä, jos itselläni olisi tällaisia vaivoja. Erittäin taitava!


    • han,,,,,ski

      Kyllä tässä on näiden polvien kanssa saanut olla ja kipujen kanssa elää. Työterveys lääkärissä olen käytyt ja sieltä lähete erikois lääkärille kaikkien kuvien kanssa. Lausunto on että ovat rustot kuluneet luut vastakkain.Niile ei voi tehdä mitään joitakin piikejä pistää ja särkylääkettä syödä. Et siinä se totuus,keinovivelet jatkossa.No eipätässä kun katsoa jatkoa elää holkkipolviensa kansa ja mennä päiväkerallaan eteenpäin. Välillä on töissä hankalampaa ja sen sellaista mutta minkäs mahtaa,menny mikä menny. Mutta eikun eteenpäin vaikka otsanahkaa rypistelemällä.

    • sillydii

      Niin, olen 30-vuotias nainen ja mulla ortopedi totesi nivelrikon oikeassa polvessa marraskuun alussa '09. Kaikkea tätä edelsi pari polven tähystystä; niissä korjattu nivelkierukka, eturistiside ja rustopinnan vaurioon tehty naskalisaatio (mitähän sekin meinaa..?) 2001 minulta leikattiin oikea polvi DIAK:issa ja se toipui "ennalleen", mutta tämä oikea polvi vaan jatkoi kipuiluja, oireet erittäin samanlaiset kuin tässä keskustelussa aiemmin esitetyt..
      Ensi viikolla minulla on puhelinaika minut leikanneelle ortopedille, jotta saisin kaikki paperit työkkäriä, kelaa ym. varten, koska tuli aika rankat työrajoitteet tämän myötä, mielessä käynyt jo monesti työkyvyttömyyseläkkeen hakeminen, koska olen lopen kyllästynyt enää miettimään mitä voisin tehdä (ennestään rajoitteena atooppisesta ihosta johtuen vesi/kemikaalien käsittely kielletty) Olen jo kerran joutunut siis ammattia vaihtamaan ja taas pitäisi miettiä miten tulevaisuuden laita..? Kun luin kirjoituksianne, huomasin, että oireet vaan pahenevat ja koen olevani "nuori tässä porukassa"..
      Siispä, nyt kiinnostaisi miten nopeasti oireet ovat teillä edenneet? Milloin oireilut alkoivat, lähinnä se ikä...
      Onko enää mitään tehtävissä, nyt jo olen kipulääkkeiden kanssa jumissa.. Ja ennen kaikkea, mitä kannattaa lääkärin kanssa ottaa esille asiasta? Viimeksi kun ortopedillä kävin, hänen suhtautumisensa tuntui niin hälläväliä meiningiltä, etten itsekkään oikein tajunnut kuinka kettumaisesta vaivasta on kyse!
      Onhan sitä joo pahempiakin sairauksia, mutta kuten oon joutunu tässä noin 4 vuoden aikana toteamaan, niin kipu on inhottava kaveri, mutta vielä v:mäisempi ystävä..

      • Morotreelta

        Hei,
        Olen yli 60 v. Vasen polvi operoitiin 3 vuotta sitten. Oli kierukkavika. Parani noin kahdessa kuukaudessa. Tosin pohje turposi kuukauden jälkeen, koska olin rasittanut polvea liikaa. Syyskuussa 2009 operoitiin oikea polvi. Havaittiin, että kierukka ok mutta kantava pinta kulunut. Tehtiin siihen kolme reikää. Ortopedi sanoi, että jos olisin 30 v niin rusto kasvaisi ja polvi olisi ok hetken päästä. Nyt kolmen kuukauden jälkeen tilanne ei ole normalisoitunut. Eli turvotusta jalassa ja polvi väsyy kun rasittaa. Teen periaatteessa kävelylenkkejä mutta juoksusta tai nopeasta kävelystä ei ole puhettakaan.
        Onko kellään kokemuksia, miten kehittyy ???????


    • Iines 10

      Hieman närkästyin, kun luin, että nivelrikon syy on ylipaino, Olen 42vuotias,167 cm pitkä ja painan 70 kg. Isäni jäi nivelrikosta sairaseläkkeelle 48- vuotiaana. Myös sisarilla samaa vaivaa. Sain alkuun kortisonia, kun en päässyt kävelemään. Seuraavaksi kuvattiin polvi, jossa selvä nivelrikko. Painostani ei siinä vaiheessa enää puhuttu, vaan sukurasituksesta. Tulossa polven tähystysleikkaus. Olen nyt täysin särkylääkkeiden armoilla, yöllä on välissä kovaa kipua, johon auttaa kylmä ja kohoasento. Portaita en voi kävellä, kun polvi jäykkä ja epävarma, pelkään kaatumista.Kyllä hoitoon pääsee, kun ei aina tuijoteta painoon ja muihin, vaan otetaan potilas todesta!

      • 1959

        Minulla painoa enemmän kuin sinulla Iines 10, noin 77-78kg ja painosta ei ole huomauteltu kertaakaan.
        Lääkäri vain totesi kerran ,että kumma kun sinulla ei ole paino noussut kun nyt olet vähemmän päässyt liikkeelle.
        Polvea sairastellut kohta vuoden päivät,eli ollut sairaslomalla.
        Tähystysleikkaus tehty 2 viikkoa sitten toisen kerran ja nyt näkyy valoa tunnelissa.
        Hyvin on lähtenyt paraneen. Nivelrikko polvessa. Putsattiin nivelpinnat ja siistittiin revennyt kierukka.
        Jaksamisia vaan kaikille polvivaivaisille!


      • elivii
        1959 kirjoitti:

        Minulla painoa enemmän kuin sinulla Iines 10, noin 77-78kg ja painosta ei ole huomauteltu kertaakaan.
        Lääkäri vain totesi kerran ,että kumma kun sinulla ei ole paino noussut kun nyt olet vähemmän päässyt liikkeelle.
        Polvea sairastellut kohta vuoden päivät,eli ollut sairaslomalla.
        Tähystysleikkaus tehty 2 viikkoa sitten toisen kerran ja nyt näkyy valoa tunnelissa.
        Hyvin on lähtenyt paraneen. Nivelrikko polvessa. Putsattiin nivelpinnat ja siistittiin revennyt kierukka.
        Jaksamisia vaan kaikille polvivaivaisille!

        Olipa kiva lukea näitä vanhoja kirjoituksia ja omiakin tuntemuksia ja ajatuksia silloin kauan sitten.

        Pääsin sitten lopulta leikkaukseen toukokuun lopulla viime vuonna, eli 2009.
        Tekonivel laitettiin ja toipuminen alkoi heti. Sitä oikein ihmetteli fysioterapeutti ja lääkärikin miten nopeasti alkoi lihakset toimia ja pääsi ylös ja liikkeelle.
        Lääkkeet jätin pois muutaman viikon jälkeen. Satunnaisesti tarvittaessa otin silloin tällöin buranan. Nyt ei ole polven vuoksi tarvinnut buranapurkilla käydä. Asiaa tosin auttaa sekin että pääsin syksyllä työkyvyttömyyseläkkeelle. Ei tarvitse niin paljon rasittaa jalkoja enää.
        Pelkästään jo se että virheasento korjaantui on iso asia, saatikka sitten kivuttomuus. Elämä on nyt aivan erilaista ehjän polven kanssa :)
        Jaksamista ja kaikkea hyvää teille kaikille!
        Kyllä se joskus paistaa risukasaankin.....


      • kuulla!
        elivii kirjoitti:

        Olipa kiva lukea näitä vanhoja kirjoituksia ja omiakin tuntemuksia ja ajatuksia silloin kauan sitten.

        Pääsin sitten lopulta leikkaukseen toukokuun lopulla viime vuonna, eli 2009.
        Tekonivel laitettiin ja toipuminen alkoi heti. Sitä oikein ihmetteli fysioterapeutti ja lääkärikin miten nopeasti alkoi lihakset toimia ja pääsi ylös ja liikkeelle.
        Lääkkeet jätin pois muutaman viikon jälkeen. Satunnaisesti tarvittaessa otin silloin tällöin buranan. Nyt ei ole polven vuoksi tarvinnut buranapurkilla käydä. Asiaa tosin auttaa sekin että pääsin syksyllä työkyvyttömyyseläkkeelle. Ei tarvitse niin paljon rasittaa jalkoja enää.
        Pelkästään jo se että virheasento korjaantui on iso asia, saatikka sitten kivuttomuus. Elämä on nyt aivan erilaista ehjän polven kanssa :)
        Jaksamista ja kaikkea hyvää teille kaikille!
        Kyllä se joskus paistaa risukasaankin.....

        Eli on siis toiveita nopeastakin toipumisesta, kun menen tekonivelleikkaukseen ensi kuussa. Olen aktiivinen nainen ja allakka oli buukattu kevään osalta melko täyteen. Pohdin jo kuinka paljon sitä joutuu tyhjentämään, mutta jos leikkauksesta paranisi kohtuullisen nopeasti, ei tarvitsisi kaikkia sovittuja perua. Siihen olen kyllä varautunut että joutuu jonkin aikaa kulkemaan pahimmillaan kyynärsauvoilla, keppiä olen käyttänyt jo viime kesästä saakka apuna jatkuvasti.


      • kuulla!
        kuulla! kirjoitti:

        Eli on siis toiveita nopeastakin toipumisesta, kun menen tekonivelleikkaukseen ensi kuussa. Olen aktiivinen nainen ja allakka oli buukattu kevään osalta melko täyteen. Pohdin jo kuinka paljon sitä joutuu tyhjentämään, mutta jos leikkauksesta paranisi kohtuullisen nopeasti, ei tarvitsisi kaikkia sovittuja perua. Siihen olen kyllä varautunut että joutuu jonkin aikaa kulkemaan pahimmillaan kyynärsauvoilla, keppiä olen käyttänyt jo viime kesästä saakka apuna jatkuvasti.

        Esikäynti on hoidettu, kävi kyllä työstä ja työpäivähän siihen meni. Aamulla tulostui klo 7.55 Peijaksen laboratorion jonotuslappu käteen ja klo 16.05 kävelin ulos pää-ovesta. Suurin ongelma oli päivän mittaan ettei päässyt kunnolla syömään minnekään. Diabeetikkona oli hankalaa elellä koko päivä kahvion tarjonnalla. Onneksi oli mittari mukana ja sain tarkistettua verensokeriarvot kun hypotuntemukset alkoi varoitella (ei ehtinyt päälle).

        Lääkärit ja fysioterapeutti pelotteli etten ole niin nopeasti jalkeilla kuten olen odottanut. Lääkäri kertoi kirjoittavansa 2-3 kk sairausloman, joten vaikka en olekaan enää työelämässä pitänee ottaa vähän rauhallisemmin toipumisaikana. En kuitenkaan pysty välttämään liikkumista jo siksikin että elän yksin. Sain kyllä toisaaltakin tietoa nopeasta paranemisesta tekonivelleikkauksen jäljiltä, joten yritän olla optimisti.


    • ei leikattu

      hei.Isällä alkoi polvi olla n.70v tosi kipeä totesivat nivelkuluman. pääsi huonosti kävelemään. No hän osti kuntopyörän ja polkee joka päivä. Ajaa kesät oikella pyörällä. Ei tarvinnut mennä leikkaukseen. On jo 83 ja ajaa yhä pyörällä. Selän takia ei voi paljon kävellä nytkään. On pirteä vanhus.

    • Ikuinensuru

      Minä kipuilin toispuoleisen nivelrikon kanssa, tapaturma kymmeniä vuosia sitten. Pari viimeistä vuotta kävelin suhteellisen huonosti, mutta eteenpäin pääsin. Leposärkyä ei ollut. Sain lopulta keinonivelen. Ei sekään mikään autuaaksitekevä asia ollut. Ellei tilanne ole jo aivan ettei pääse liikkumaan ja kovat kivut koko ajan. Minulla ei surutonta päivää sen jälkeen ole ollut kun leikkaus tehtiin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1366
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1181
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe