AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

/   /  /  /  / Kolesterolilääkityksen sivuvaikutukset?

Kolesterolilääkityksen sivuvaikutukset?

33 Vastausta 12 484 Lukukertaa
Mielenkiinnolla kyselen, että onko monilla ollut ikäviä sivuvaikutuksia kolesterolilääkityksen käytöstä?

Lähipiirissäni on tapaus, jossa simvastatiinin aloittamisen jälkeen alkoi julmetut lihaskivut, voimattomuus, hengästyminen jne... lista on pitkä. Lääkkeen käyttö lopetettiin omatoimisesti muutaman kuukauden käytön jälkeen, mutta oireet eivät ole vieläkään n. puoli vuotta lopettamisen jälkeen lakanneet. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia ja mikäli on, tai on ollut, miten niistä on selvitty? Lääkärit eivät tunnu uskovan oireiden johtuvan "rakkaista" kolesterolilääkkeistä...

Kokemuksia

Mun äiti joutuu syömään kolesterolilääkettä (ilman sitä kolesteroli olisi n. 8), ja hänelle tulee siitä kovia lihaskipuja. Viime kesänä hän ei lääkettä syönyt, ja hän voi heti paljon paremmin, mutta hänen oli pakko aloittaa lääkkeen käyttö uudestaan, kun kolesteroli nousi niin korkeaksi. Hän on syönyt sekä Simvastatinia että Lipitoria - samat sivuvaikutukset molemmilla.

Välillä tulee mietittyä, kumpi vaihtoehto on parempi: pitää kolesteroli alhaisena lääkkeillä ja kärsiä h...etinmoisista kivuista, vai jättää lääkkeet syömättä ja ottaa se riski, että sydän- tai aivoinfarkti iskee. Ruokavaliomuutokset ja liikunta eivät ole äitiäni auttaneet, tuo korkea kolesteroli on sukuvika. Ja tietysti lääkärit vähättelevät sivuvaikutuksia, hehän haluaisivat mahdollisimman monen syövän (tai ainakin ostavan) heidän määräämiään lääkkeitä!

Puoli vuotta lopettamisen jälkeen?

Itse olen syönyt kolesterolilääkettä jo neljä vuotta, sukurasite. Lukemat lääkityksellä ihanteelliset. Itsellä Lovacol 20 mg, siis aika pieni annos. Alussa oli hieman vatsavaivoja, mutta ne meni ohi. Ihmettelen, kuinka vaivat voivat olla noin pitkän aikaa lopettamisen jälkeen. EIhän kehossa ole enää yhtään lääkejäämiä... Voisiko vaivat olla joidenkin lääkkeiden yhteisvaikutuksia tai vallan muusta johtuvia?

Jeb

Juu kyseessä on mitä todennäköisimmin juurikin erinäisten lääkkeiden yhteisvaikutuksesta aiheutunut statiinien vaikutuksen moninkertaistuminen. Aika nopeasti löytyy pienellä surffauksella juttuja todella pahoistakin lihasvaurioista. Liittyy jotenkin ubikinonin eli koentsyymi Q10 katoamiseen elimistöstä. Monet on jopa kuolleet... Ongelma on jenkeissä huomattavasti pahempi, täällä Suomessa kukaan lääkäri ei tunnu kiinnostuvan asiasta. Ensimmäistä sisätautilääkärin vastaanottoa piti odottaa yli 3 kuukautta vaikka kyseessä oli erittäin kiireellinen tapaus!:) Ja ko lääkäri ei tutki asiaa sen enempää vaan epäili välittömästi sydänvikaa ja kertoi että seuraava lekurikäynti on joskus kuukauden päästä... Ja täällä Suomessa on muka korkeatasoinen sairaanhoito... yeah right! Löytäispä edes yhden lekurin kuka suostuisi tutkimaan asiaa kunnolla...

Kolesterolilääkkeen käytön lopetus

Lopetin lääkkeen syönnin 2 vko sitten, en tiedä onko kaiken takana lääke mutta ilkeitä lihaskiristelyjä on rinnanseudulla ja kasvoissa. Osaako kukaan kertoa ko asiasta enemmän. Lääkärit on lääketehtaiden puolesta tapauksesta pihalla.Täällä on yleensä parempaa tietoa.

ei mitään...

Simvastatiinia mennyt puolisen vuotta 20mg/vrk.

Ainoat vaikutukset ovat parantuneet kolesteroli- sekä trigly-arvot.

jo..

Simvastatin mennyt ja aluksi 20mg annos marraskuussa nostettiin 40mg, eikä mitään sivuvaikutuksia. En ainakaan ole osannut ajatella jos lihaskipua tms, että johtuisi lääkkeestä, koska on niitä jo muutoinkin erilaisia kolotuksia yli 60v...nivelvaivojakin on ja portaissa saattaa hengästyttää. Ylipainoa n 10kg. Kävelen paljon päivittäin, lenkkeilen n kaksi tuntia.Pitää lähiaikoina varata aika ja pyytää lähete konrollitutkimuksiin. Oletan, että rasva-arvot ovat parantuneet huomattavasti.

Sivuvaikutuksia oli

Käytin Simvastatin -nimistä lääkettä n. 10 vuotta. Koko ajan on ollut lihassärkyä niskassa, käsivarsissa mutta erityisesti vyötäröstä alas nilkkoihin asti erityisesti takareisissä. Televisiossa näytetyn MOT-ohjelman jälkeen lopetin saman tien lääkkeen käytön (kuten veljeni 60 v. ja äitini 84 v., jolla hirveitä lihaskipuja ja kramppeja sekä lihasten heikkoutta ja huimausta). Rehellisesti voin kertoa, että käytön lopettamisen jälkeen n. 2 viikkoa on kaikilta lihassäryt loppuneen, äitiä ei huimaa eikä jalkoja kramppaa. Meillä on kolesteroli sukuvikana mutta jos lääkkeiden seurauksena joutuu vuosikymmeniä kärsimään tällaisia sivuvaikutuksia, otan mieluummin korkean kolesteroliriskin ja sen vaikutukset kuin säryt ym.

Niin oli

Samoin loppui minulta, kun lopetin simvastatinin syönnin. Nyt on verenpaine alentunut, jalat on todella paremmassa kunnossa, mieli on virkeämpi, kun ei ole jalkakipua. Todellakin otan oman riskin ja jos kolesteroliin nyt sitten kuolee, niin kuolen mielummin tervejalkaisena...
Kyllä kolestroli pilleri on saanut minut sairaaki ,käsien puutuminen on hirveää aamulla saa väkisin yrittää avata sormia ,ja huimaus kamala ,oksettaa ja muutekin Elämän laatu huonontunut ,en tiedä mitä teen lääkärit eivät ota todesta näitä vaivoja ,pelotteleevain että sukurasite ,niitä on pakko syödä väittävät ! voi helvetti ,olen parhaassa iässä liikun ,golffaan ,ulkoilen joka päivä 5-10km ,mutta nämä pillerit ovat tuhonneet pikkuhiljaa elä'mäni .Apua mitä teen !
Ehkä voisit pyytää lääkäriltä lääkkeen vaihtamista toisen merkkiseen. Joillakin kolesterolilääkkeillä on vähemmän sivuvaikutuksia kuin toisilla, tosin ne ovat usein kalliimpia, joten lääkärit eivät ensimmäiseksi määrää niitä.
Minulle tuli kolesterolilääkkeestä (simvastatin) lihaskipuja ja lihasten nykimistä sekä kummallinen kramppimainen voimattomuuden tunne lihaksissa mm. portaita noustessa. Kardiologi antoi luvan lopettaa lääkkeen käytön ja sanoi, että jos kivut ovat lääkkeen aiheuttamia, niin ne loppuvat alle viikossa. Ja niin loppuivatkin, ihanaa.
Mieheni söi Lipitoria. (40 mg.seitseman vuotta) ! Statiini lääkkeet ovat pahinta myrkkya. Seuraus ALS Dementia ja kuolema.

.
Lopetin Simvastatinin käytön pari kuukautta sitten. Oireita oli monenlaisia. Huimailu, epäselvä olo, puutumisia, elohiiriä, lihas- ja nivelsärkyjä, ihon polttelua, voimattomuutta jne. Olo oli niin sietämätön, että päätin kokeilla, onko kol.lääke siihen syynä. Ja näinhän siinä kävi, että lähes kaikki oireet hävisi parin viikon sisällä.
Itse sain kolesteroliarvot laskemaan kilpirauhaslääkityksellä. Voi siis olla vika kilppareissa.

Aikaisemmin sain arvot laskemaan valkosipulilla ja kalaöljyllä. Voi olla että aika tehokkaasti noilla laskee. Lisäksi reipas hyötyliikunta mukaan.
Onko tietoa, voiko tuota Polikosanol lääkettä syödä, jos käyttää Marevania?
Polikosanol ei ole lääke, vaan sokeriruo'osta tehty luontaistuote, joka tutkimuksissa on todettu olevan ainakin yhtä tehokas kuin tavallisimmat kolesterolilääkkeet. Ei todettuja sivuvaikutuksia eikä vuorovaikutuksia esimerkiksi warfarinin (Marevan) kanssa.
Luontaisesti tyydyttyneillä eli kovilla rasvoilla ei ole yhteyttä sydän- ja verisuonitauteihin. Uusimmissa tutkimuksissa on jopa viitteitä, että esimerkiksi maitorasvat voivat suojata näiltä taudeilta.

Käsitys kovien rasvojen haitallisuudesta sai alkunsa 60 vuotta sitten Amerikkalaisen Ancel Keysin kolesterolitutkimuksesta. Siihen oli poimittu mukaan ne seitsemän maata, joiden sydäntauti- ja kolesterolitilastot sopivat oletukseen korkean kolesterolin ja sydäntautien yhteydestä. Tarjolla olisi kuitenkin ollut monia maita, joiden tilastot eivät näytä yhteyttä rasvojen ja sairauksien välillä.

Suomessa taas Pohjois-Karjala-projektia on pidetty kiistattomana todisteena tyydyttyneiden rasvojen haitallisuudesta. Projekti oli 1970-90-luvuilla toteutettu terveysvalistuskampanja, jossa suositeltiin vaihtamaan kovat rasvat pehmeisiin kasvisöljyihin ja margariiniin. Kampanjan aikana sydänkuolleisuus laski Pohjois-Karjalassa, mutta samaan aikaan sydänsairaudet vähenivät kaikkialla Suomessa sekä koko Euroopassa elinolojen kohenemisen ja terveystietoisuuden lisääntymisen vaikutuksista.

Näiden faktojen valossa eläinrasvoilla pelottelulle ei ole perusteita. Valitettavan monet lääkärit vain eivät ole seuranneet uusimpia tutkimuksia, vaan ovat jumiutuneet vanhoihin suosituksiin.

Nostaako VHH-ruokavalio kolesterolia?
Kyllä, ei ja ehkä. Juju on siinä, että kokonaiskolesteroli ei sinällään vielä kerro kaikkea.

Niin sanottu hyvä kolesteroli eli HDL nousee yleensä karppaajilla, joskus myös huono LDL-kolesteroli kohoaa. Mutta kaikki LDL ei ole pahasta. Sitä on sekä pienijakoisina että suurempina sydäntautineutraaleina partikkeleina. Karpatessa LDL:n nousu selittyy juuri isompien partikkelien lisääntymisellä.

Kolesteroliin liittyvät myös triglyserit eli veressä kiertävät rasvat, jotka ovat peräisin joko ruuasta tai maksasta. Ruuasta tulleet triglyseridit häviävät verenkierrosta nopeasti, mutta maksasta tulleet kiertävät veressä ja ovat muun muassa sydäntautien riskitekijä. Maksa puskee triglyseridejä vereen, kun ruokavalio on erittäin hiilihydraattipitoista. Joten nämä arvot suorastaan romahtavat karppaamisen myötä.

Tiivitettynä voi sanoa, että karppaaminen sekä nostaa että laskee kolesterolia, mutta muutokset ovat terveydelle hyödyllisiä.

Lääkäri Ilkka Salmenkaita

Mikäli kilpirauhanen toimii laiskasti, kolesteroliarvot nousevat. Kilpirauhasen vajaatoiminnan paras mittari on juuri veren kolesteroli.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/Suomalainen_ravitsemuspolitiikka.htm

"" Ainoa potilasryhmä, jolla on merkitystä kolesterolin vähentämisellä, on familiaarista hyperkolesterolemiaa sairastavat (n. 7000 henkilöä Suomessa), eli ne joilla geneettisen perimän vuoksi maksa muodostaa huomattavasti liikaa kolesterolia (kokonaiskolesteroli 15-20). Muille kolesterolilääkkeitä käyttävistä kolesteroliarvojen keinotekoinen pienentäminen on terveydelle haitallista. ""

70-luvulla Suomalaisten kokonaiskolesteroli oli n. 7
Norjassa kokonaiskolesterolin yläraja on 6,9 ja Suomessa 5,0
Yli puolet infarktin saaneista omaavat alle 5 kokonaiskolesterolin Suomessa
Miesten ihanteellinen kokonaiskolesteroli on 5–7 ja naisten 6–9 mmol/l
Olen karppaaja 2 viime vuoden ajalta, ja heti kun aloitin , kropan oireilu lakkasi kuin seinään ja olen tuntenut olevani terve. Tuntuu hyvältä jatkaa näin.

laitanpa tähän kolestroli arvojani puolen vuoden takaa

fb-kol 14,8
fb-trigly 0,9
fb-kol-hdl 2,94
fb-kol-ldl 11,47

Olen tehnyt lumitöistä raskaisiin metsätöihin , eikä mitään heikotusta. Ihmettelen , mitähän toi kolestrolivouhotus on ?
Kun kolestroli oli 12 , nuori naislääkäri kauhistui ja sanoi ettei ollut koskaan nähnyt noin kovia arvoja. Määräsi lääkityksen, josta seurasi outo nenäsärky.
Kun lopetin lääkk. syönnin kipu hävisi eikä ole senjälkeen tullut.
Karppaamme edelleen vaimoni kanssa ja voimme hyvin.
Isäni söi aikasemmin Simvastatin kolesterolilääke mutta vaihtoi sivuoireiden takia jonkin aikaa sitten Polikosanoliin.
Osaako joku kertoa minulle mistäs tuo Polikosanol saa ostaa? Apeteekista?
Syön kahta kolestrolilääkettä rosuvastatiinia kolestrolin tuotannon vähentämiseen ja etsetimibilleä, joka puolestaan estää kolestrolin imeytymisen. Rosuvastatiini on 40 mg eli tuhti annos. Olen syönyt näitä lääkkeitä kauan ja minulla oireina ollut raajojen puutuminen, "ämmänneulat" eli pistely sekä ankarat suonenvedot öisin. Myös pohja on ollut kipeä useamman kuukauden. Mutta ei auta, jos lopettaa kolestrolilääkityksen, niin saattaa lähteä henki. Olen sairastanut kaksi infarktia ja LDL on ollut infarktien välissä (5 v.) noin 2,2. Eli ei tiedä, johtuuko infarktini edes kolestrolista. Viimeisen infarktin jälkeen kolestrolilääkitystä tehostettiin ja LDL oli viimeksi 1,3 ja triglyt 1 pintaan eli hyvät arvot. Mutta mutta nämä eivät takaa, ettei kolmatta infarktia tule.
Olen syönyt simvastatiiniä 20mg:sta kaksi vuotta. Kävellessä tuntui alussa vain pieniä lihaskipuja silloin tällöin, mm.jalkapohjissa,mutta viime syksystä kivut ja kramppailut lisääntyivät, kunnes maaliskuun alussa kävely alkoi olla aika "työlästä". Välillä tuntuu että pää sekoaa.Olen ollut sairaslomalla kaksi kuukautta ja yleispuolen lääkäri ei usko että kivut ovat ko.lääkkeestä tai yhteisvaikutuksesta. Nyt menossa tutkimuksiin "kipujen" syystä, mutta simvastatiinin olen omaehtoisesti lopettanut ja pikkuhiljaa olotila kipuineen helpottaa. Kiitos tuosta luontaistuote Polikosanolin tuote tiedosta. Seuraavaksi kokeilen sitä ! Jaksamisia ja voimia kaikille sekä aurinkoista kesää !
Olen yli 70 vuotias ja syönyt simvastatiinia noin 10 vuotta. Viime kesänä sydän oireita tuli, että jouduin lääkäriin. Tehtiin tutkimus ja tulos oli ei "mummossa mitään vikaa". Lääkäri vielä laski, jos syön kolesterolilääkettä mulla on 4% mahdollisuus jossain vaiheessa saada infarkti, mutta jos en syö lääkettä mahdollisuus 0n 6%. Olen lopettanut lääkkeen syönnin ja talven aikana ylimääräiset tykytykset ovat loppuneen, mutta enpä uskalla mennä tarkistuttamaan kolesteroli arvojani.
Elän ja voin nyt hyvin, ehkä elinaikani on 2% lyhyempi, mutta vointini parempi.
Noin ei voi prosenttilaskua soveltaa, vaikka saattaa osua oikeaan. Jos kuolet sydähtaukseen 70-vuotiaana se sijaan, että eläisit 100-vuotiaaksi, elo lyhenisi 30 %! Tarvittaisin paljon isompi otos, ennenkin noilla pienillä prosenttiluvuilla olisi merkitystä.

Monet lääketieteen ovat sitä mieltä, että kolesterolilääkitystä ei kannattaisi aloittaa muuta kuin korkean riskin potilaille, joilla on esim. todettu sepelvaltimotauti.
Kolesterolin ominaisuuksia ja tietoja.

Paljonko on senttikuutioina kolesterolia litrassa verta, kun kolesteroli on
7.0 mmol/l ????
Sen voi laskea

Suhteellinen tiheys 1,06 g/cm3 (vesi = 1,0 g/cm3)

5,0 mmol/l = 1,93 g/l

1,93 g/l/5,0 mmol/l=0.386
Yksi mmol/l Painaa grammoina 0.386 grammaa,,,
0.386*7=2.702 grammaa

Elikkä 7.0 mmol/l koesterolia painaa tai on massa 2.702 grammaa.

2.702 grammaa kolesterolia muutettuna senttikuutio tilavuusmittaan on,,,
(senttikuution koko millimetreinä10*10*10=senttikuutio)
2.702 grammaa jaettuna suhteellisellä tiheydellä 1,06 g/cm3 josta tulee kolesterolin tilavuusmitta senttikuutioina.

2.702 grammaa / 1,06 g/cm3 = 2.54 cm3
ELIKKÄ kolesterolia on 2.54 cm3 litrassa verta.
Sama voidaan ilmaista promilleina myös.
2.54 promillea.

Sitten voi ajatella kuinka vaarallista kolesteroli on.
Kuinka KOLESTEROLIN LASKEMINEN VOI ETES AUTTAA MITÄÄN

KUN LASKETTAISIIN ARVOA KOLMANNEKSELLA, SIITÄ HUOLIMATTA JÄÄ KOLESTEROLIA 4,7 MMOL/L

Ei kolesteroli voi olla haitallista.
Samalla lailla on jäljelle jäävä kolesteroli haitallista jos olisi haitallista.
Aloitin Sinvasdatin lääkityksen vuonna joulukuussa 1999 sen jälkeen aloin todella voida huonosti.Lihaksiani alkoi särkeä jalkoihin tuli voimattomuutta vietiin ambulanssilla sairaalaan olin siellä kolme päivää valitin hoitajalle jalkojeni outoa oloa hän sanoi,että normaalit sivelin jajkojani koska niitä särki toinen hoitaja sanoi,että housut siinä on mitä te sivelette ,Viime kesä on ollut pahin tuli rytmihäiriöt ja yöllä paine nousi korkein oli 250 minut vietiin ambulanssilla monet kerrat sairaalaan ilman mitään apua saamatta kyllä varmaan oma lääkäri jotain tiesi mistä se voisi johtua,mutta tutkimukset jatkuvat olen käynyt toisella lääkärillä vointini on parempi
Kolesterolilääkkeiden on todettu aiheuttavan runsaasti haittavailutuksia, etenkin vanhuksille. Haitat kohdistuvat erityisesti lihaskudokseen. Esimerkiksi statiinit vaurioittavat lihaskudoksen voimalaitoksia, mitokondrioita, mikä johtaa lihaskudoksen kalsiumpitoisuuden lisääntymiseen.

Tällöin luurankolihas, sydänlihas ja valtimon seinämät kalkkeutuvat ja samalla syntyy lihaskudoksen insuliiniresistenssi. Se puolestaan lisää II-tyypin diabeteksen riskiä.

Valtimon mitokondrioiden vaurioituminen ja valtimon kalsiumin lisääntyminen on hyvin tuhoisaa. Mitä enemmän valtimon kalsium lisääntyy, sitä nopeammin sepelvaltimotauti etenee.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/Suomalainen_ravitsemuspolitiikka.htm
Kuulin tänään radiosta, että suomalaisten kolesteroliarvot ovat taas nousussa. Syökää lisää statiinejä! Vai löytyykö vaihtoehtoja?
THL pelotteli turhaan: Karppaus paransi kansan kolesteroliarvoja (FINRISKI)

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tiedotus pimittää myönteisiä tuloksia FINRISKI-tutkimuksesta ja samalla pelottelee turhaan kansalaisia sadoilla uusilla sydänkohtauksilla.
THL julkaisi ensimmäiset tulokset FINRISKI-tutkimuksesta elokuun lopulla. Silloin tiedotettiin, että kansan kokonaiskolesteroli on noussut. THL:n tiedotus laski muutoksen vähintäänkin epäsuorasti karppauksen aiheuttamaksi, ja maalaili uhkakuvia sadoista uusista sydänkohtauksista.
Olen kokeillut lähes kaiken nimiset kolestroliläälkeet (statiinit) ja aina samalla tuloksella , kamalat ja jatkuvat kivut jaoissa ja myös muualla kehossa. Lopetettuani olen päässyt kivuista ensinmäisen kerran kesti puoli vuotta ennenkuin lakkasi. MUTTA lihasheikkous jaloissa on pysynt vaikka lopetin lääkkeen ja nyt kota kaksi vuotta ilman ja lääkäri ei allekirjoita sitä ,että johtuisi statiineista. Ei tietenkään.
Pyysin saada päästä labra kokeisiin,
Kolestrolilääkkeistä voi johtua hihasheikkouden syy. SE lukee myös sivuvaikutuksissa harvinaisissa.
Mainitsit tollaasta: "lääkäri ei allekirjoita sitä ,että johtuisi statiineista.".

Sanoisin lekurin kannasta ...samoin myös lapset: ei se ollut minä ja toiseksi se oli vahinko.

Ei kukaan myönnä tehneensä virheitä eikä myöskään ala oppimaansa "totuuksien" uudelleen takaskastelua. ( voipi olla tällä hetkellä myös vaikeata)
onko kellään kokemuksia atorvastatiinist 20 mg:sta
 /   /  /  /  / Kolesterolilääkityksen sivuvaikutukset?

Asiantuntijat

• SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku

Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta