tamponit!!!

tampax

en uskalla käyttää tamponeita,koska pelkään niistä irtoavan nukkaa....enkä osaa asettaa edes tamponia..haluaisin mennä uimaankin tamponin kanssa,mutta miten kauan yks tamponi kestää tai monen tunnin päästä pitäisi vaihtaa uusi..? apua näihin ongelmiini/pelkoihini..??

23

9014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anni

      Nykyisistä tamponeista ei irtoa nukkaa; kehitystä on siis tapahtunut.
      Menepä kaupasta ostamaan tamponipakkaus. Pakkauksessa on todella selvät ohjeet kuvien kera. Kannattaa ekalla kerralla kokeilla kun olet yksin kotona tai muuten rauhallista, etkä ole menossa minnekään vähään aikaan. Tamponi vaihdetaan neljän tunnin välein, käsien puhtaudesta ennen asettamista ,ja tietty asettamisen jälkeen, kannattaa huolehtia hyvin. Ekoilla kerroilla kannattaa käyttää mahd. pieniä tamponeja, ettei satu niin hirveesti. Ensimmäisellä kerralla saattaa tuntua kipua, mutta pian se alkaa käymään helpommaksi eikä jokaista vaihtoa tarvitse pelätä. Tärkeintä on asettamisessa ja poisottamisessa, että olet mahdollisimman rentona.
      Kannattaa vaikka varmuuden vuoksi pitää sidettä "varana", jos et heti löytänyt tarpeeksi imukykyistä tamponia (ettei tule läpi housujen..).
      Yöllä ei kannata tamponia pitää, koska vaihtoväli tulee liian pitkäksi (etkä varmaankaan halua herätä neljän tunnin välein vaihtamaan).
      Tamponi laajenee siellä emättimessä, kun se kerää kuukautisverta itseensä. Mutta jos tamponi on liian kauan emättimessä, saattaa se muodostaa bakteereja, jotka limakalvojen kautta vereen joutuessaan saattaa aiheuttaa hengenvaarallisen tilan. Mutta sitä ei tarvitse pelätä, jos osaa huolehtia hyvin vaihdoista ja puhtaudesta.
      Jos/kun tulee mieleen enemmän kysymyksiä, vastaan mielelläni!

      • esh

        Nykytietämyksen mukaan tamponia voi kyllä pitää ihan huoletta yön yli. Tamponia ei siis tarvitse vaihtaa joka neljäs tunti, vaan silloin kun tuntuu, että se pitäisi vaihtaa (kokemus opettaa sen). Milellään ei kuitenkaan yli 8 tunia, mutta ei se ole vakavaa, jos joskus nukkuu vaikka 9 tunnin yöunet tamponi sisällä. Päivisin kyllä sitten voi vaihtaa useammin, mutta siis yööläkin voi käyttää tamponia eikä tarvitse herätä kesken kaiken vaihtamaan.

        Ja käsien pesua minäkin korostaisin, kuten Anni.
        Sidettäkään harvoin tarvitsee ihan varuilt apitää mukana, eise vuoto niin usein ole niin rankkaa, että ihan housujen läpi tulee (joillakin naisill aon, mutta kyllä sen huomaa). Senkin kyllä oppii tuntemaan, kun tamponi alkaa olla imukykynsä rajoilla. Mutta aluksi on ihan hyvä pitää sidettä vaikka laukussa mukana.


      • tyttö 12-13

        Moii oon 12v ja haluun ostaa tamponeja mut mul on vaa 1,35 rahaa ja mutsi ei suostu ostaa nii voisko joku kertoo hyvii mut halpoi tamponei?


      • tampoonigirl
        tyttö 12-13 kirjoitti:

        Moii oon 12v ja haluun ostaa tamponeja mut mul on vaa 1,35 rahaa ja mutsi ei suostu ostaa nii voisko joku kertoo hyvii mut halpoi tamponei?

        Moi. Mä oon 11v tyttö. Murrosikä ei ole vielä alkanu mut tahtosin ostaa tampooneja. Missä niitä myydään?


      • menkkaapu
        tampoonigirl kirjoitti:

        Moi. Mä oon 11v tyttö. Murrosikä ei ole vielä alkanu mut tahtosin ostaa tampooneja. Missä niitä myydään?

        tavallisessa ruokakaupassa niitä on, siellä on monta eri sorttia, jos et vielä oo käyttäny tamppooneja ja ooy neitsyt, osta pienimpiä


    • tampax

      voiko olla mahdollista että laittaisin tamponin väärään paikkaan..?? esim.jonnekkin virtsaputkeen..aika tyhmä pelko mutta olen ensikertalainen...haluaisin vain tietää..

      • esh

        oikein ole mahdollista, vrtsaputken suu ei ole niin iso , että sinne saisi "vahingossa" laitettua tamponin. Mutta katso ihmeessä peilin avulla sinne alapäähän.

        http://www.tohtori.fi/seksi/12.html löytyy kuvia ja ohjeita aiheeseen!

        Ei pelot ole sinällään tyhmiä, ihan hyvä, että otat asioista selvää!


      • LOLLOLLOLLOL

        Hehehehahaa! Vähänkö ois koomista, ku joku tulis lääkäriin, että on työntäny tampoonin väärään koloon eikä voi pissiä! :D


    • eläin

      Kuka on määritellyt kuinka pieniä on normaali kokoiset mini tampoonit? Ei ne kaikille sovi.Ja minkä takia se naru voi lähtee pois tai katketa?
      Onko ,niihin joku EU - direktiivi?

    • JustMe

      tamponi tulee vaihtaa 4-8 tunnin välein...
      eli jos sinulla on niukka vuoto,niin ei kannata 4-tunnin välein.

    • Mie~

      Voit etsiä tietoa tampax:in sivuilta. Sysely palstalta löytyy PALJON ohjeita kaikkeen kysymääsi. =)

    • :o?

      Minulla on pieni pelko että olen jättänyt tamppoonin sisääni. Onko se mitenkään mahdollista.? tuleeko se itsestään alas päin kun on kerännyt tarpeeksi verta. Narua en meinaan löydä.

      • tunnustele reilusti

        Ai tamponi sisässä?
        Kokeile ihan reilusti sormella, tuntuuko siellä mitään. Jos ei tunnu, niin se ei ole siellä.

        Jos tamponi jää sisään useiksi päiviksi, niin ihan varmasti saa jonkun tulehduksen itselleen.


    • joku

      Ai tamponi sisässä?
      Kokeile ihan reilusti sormella, tuntuuko siellä mitään. Jos ei tunnu, niin se ei ole siellä.

      Tuohon vastaukseen jatkuen onko mahdollista että se on mennyt niin syvälle ettei sitä sormilla voi tuntea ja jos se silti siellä on niin mitä pitäisi tehdä, en oikein uskalla mennä mihinkään sitä kysymään/näyttämään koska en itse ole oikeasti yhtään varma siitä onko se jäänyt sinne... Onko se oikeasti hengenvaarallista jos se siellä on ja tuleeko se ulos itsestään ajan kanssa?

    • tyttö

      Voiko tamponien käytössä menettää neitsyyskalvon?

    • mr

      Tarkoitat siis immenkalvoa. Kyllähän se voi repeytyä tamponia käyttäessä. Mun mielestä sillä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä, ei immenkalvoa tarvitse mitenkään 'vaalia' ja se voi repeytyä vaikka urheillessa.

      • fllisk

        Immen kalvo ei repeydy vaan venyy


      • kumpi vaan
        fllisk kirjoitti:

        Immen kalvo ei repeydy vaan venyy

        Immenkalvo voi tehdä kumpaa vaan, venyä tai repeytyä.


    • apua.

      entä mitä tapahtuu jos pitää tampoonia liian kauan?! eikai siitä voi tulla mitään vakavaa tulehdusta tai sairautta tai jotain..??

      • hdert

        Voi tulla. Ei niitä aikarajoja ole huvikseen sinne ohjeisiin kirjattu.

        Googleta vaikka TSS.


    • minska

      En kyllä suosittele työntämään tamponia liian nuorena sisälle jos se ei sinne suostu hyvin menemään vuoto on jollain 12v niin niukkaa että paikat kuivaa lopullisesti kun tamponi imee lopunkin kosteuden!
      Eihän se aukko ole kovinkaan suuri jos ei ole yhdyntää vielä harrastanu tai ikää tullu,kyllä aluksi kannattaa käyttää sidettä ja tutkia mitä siihen tulee vai tuleeko paljon mitään?

      • Jokuvaaaaa

        Kyl mää ainaki tamponia käytän ja itte olen siis 14 et ei siinä hirveen iso ikäero ole ja jokaisen vuodon määrä on "henkilökohtainen" esim mulla on e-pillerit sen takia ku vuoto nii hirvee et kyllähä jollain 11 vuotiaallaki voi olla vuoto jo nii hirvee


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe