Makkara ja nakit

Anu Uhu

Kovasti ihmettelen ihmisten einesvastaisuutta. Monet painottavat laittavansa ruoat itse alusta loppuun, mutta tuon väitän, että pystyn kumoamaan tuon asian.

Nakkikastike, makkarakeitto... Nehän sisältävät nakkia/makkaraa eli ovat osittain einespitoisia. En usko, että kukaan tekee makkaraa omin käsin. Myös erilaiset säilykkeet, joista sitten kasaillaan ateria, kuuluvat monen ihmisen keittiöön.

16

1620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokkiiiiiiiiiiiii

      puolieineksiä.. eli helpottavat siten ruuanlaittoa vähän. Nakit ja makkarat kyllä kuuluvat suomalaiseen ruokavalioon aika yleisesti eikä niitä varmaan monikaan itse väännä. Minä käytän nakkeja ja makkaraa viikottain ruuanlaitossa mutta en ymmärrä einesperunaruokien käyttöä! Miksi on niin vaikeeta kuoria potut ja tehdä vaiks muusi? Tulee paljon halvemmaksikin kuin jotkut pakastealtaan perunaviritelmät.

      • Toinen kokki

        Perunat pitää a.) pestä, b.) kuoria, c.) suikaloida jotta tulos olisi sama kuin suikaleperunapussin avaamalla. Kilon pakastettua suikaleperunaa saa reilulla eurolla, perunan kilohinta on hieman alle euron. Kumpi säästää enemmän aikaa ja vaivaa?


      • kokkiiiiiiiiii
        Toinen kokki kirjoitti:

        Perunat pitää a.) pestä, b.) kuoria, c.) suikaloida jotta tulos olisi sama kuin suikaleperunapussin avaamalla. Kilon pakastettua suikaleperunaa saa reilulla eurolla, perunan kilohinta on hieman alle euron. Kumpi säästää enemmän aikaa ja vaivaa?

        No niin... ei kaikki pidä perunoiden kuorimisesta tai ei kai kaikki osaakaan. Kyllä vaan olen sitä mieltä että perunassa on paremmin säilynyt ravintoaineet kun pakastetussa.


    • pakottavat

      maustamaan ruuan itse aidoin aromein. E621 ei enää ole haluttua, koska terveys menee.

    • nakit ei enää

      eikä makkaratkaan ole edes sellasia syötävän makusia, niin miksi ostaa jauhopötkylöitä joissa minimaalisesti lihaa ja suolaa.

      Ennen vanhaan oli kunnon nakkeja, HK:n ja Atrian tuotteet kaikista surkeimpia tuotoksia. Jotkut pienet lihatalot tekee kunnon nakkeja sentäs vielä. Kauppahallissa voi tehdä löytöjä.
      Meillä viikon ruokiin ei yleensä sisälly mitään makkara/nakkisoosia.

      Makkaraa tehtiin ihan omin käsin, kun meillä on lihamylly jossa sellanen makkarasuutin, eli tulee pötkönä ulos. Suolta ostettiin yhdeltä tutulta hallikauppiaalta. Kokeiles joskus itsekin.

      Ihmettele mitä ihmettelet, mutta kun se on se maku joka niissä eineksissä pökkii. Ei helekuta kukaan viitti jauhonmakusta mössöö puputtaa jokapäivä.

      • Kellään oikeaa

        tietoa kuinka TEHTIIN JOSKUS AIDOT NAKIT JA LAUANTAI MAKKARA MISTÄ MUUTEN TIETÄÄ ONKO NAKKI SITÄ MITÄ SEN PITÄISI OLLA?


      • mainosti joskus:
        Kellään oikeaa kirjoitti:

        tietoa kuinka TEHTIIN JOSKUS AIDOT NAKIT JA LAUANTAI MAKKARA MISTÄ MUUTEN TIETÄÄ ONKO NAKKI SITÄ MITÄ SEN PITÄISI OLLA?

        Lihaa säästämättä, laadusta tinkimättä on aidot nakit tehty.
        Mausta sen huomaa ja heti ens purasulla, että on säästetty lihaa ja laadusta tingitty.

        Olen jo sen verran vanha mummu, että tiedän miltä oikea aito nakki ja makkara maistuu. Kaupoissa on vanhanajan nakkeja, jotkut pienemmät "verstaat" tekee hyviä oikean makusia makkaroita/nakkeja.
        Nämä isojen ruokatalojen kevytversiot on tasan pelkkää jauhomössöö ja vettä ja lisäaineita.


      • jos vetäisit
        mainosti joskus: kirjoitti:

        Lihaa säästämättä, laadusta tinkimättä on aidot nakit tehty.
        Mausta sen huomaa ja heti ens purasulla, että on säästetty lihaa ja laadusta tingitty.

        Olen jo sen verran vanha mummu, että tiedän miltä oikea aito nakki ja makkara maistuu. Kaupoissa on vanhanajan nakkeja, jotkut pienemmät "verstaat" tekee hyviä oikean makusia makkaroita/nakkeja.
        Nämä isojen ruokatalojen kevytversiot on tasan pelkkää jauhomössöö ja vettä ja lisäaineita.

        sen vanhan vittusi pään yli ? Sun kirjoituksesta näkee liian helposti läpi. Mikään mummo mitään oo maistanu enää pitkään aikaan.. Makkarat ja nakit on tehty iätkaiket teurasjätteistä. Kyllä se pitäis olla tiedossa jo nykynuorillakin, saati vanhoila mummoilla.


      • jos vetäisit kirjoitti:

        sen vanhan vittusi pään yli ? Sun kirjoituksesta näkee liian helposti läpi. Mikään mummo mitään oo maistanu enää pitkään aikaan.. Makkarat ja nakit on tehty iätkaiket teurasjätteistä. Kyllä se pitäis olla tiedossa jo nykynuorillakin, saati vanhoila mummoilla.

        Mitähän sinä hyväkäytöksinen ja kohtelias vastaaja käsität ylipäänsä teurasjätteellä: suolia, peräsuolenpätkiä, verta, keuhkoja, nahkaa, maksaa - vai mitä? Joitain näistä on aina käytetty makkarantekoon - ja käytetään jossain maassa tänäkin päivänä.

        Makkaramaailma on muutakin kuin HK:n nakit - jotka kyllä on tehty lähinnä jauhoista ja selluloosasta.


      • etsilleen
        jos vetäisit kirjoitti:

        sen vanhan vittusi pään yli ? Sun kirjoituksesta näkee liian helposti läpi. Mikään mummo mitään oo maistanu enää pitkään aikaan.. Makkarat ja nakit on tehty iätkaiket teurasjätteistä. Kyllä se pitäis olla tiedossa jo nykynuorillakin, saati vanhoila mummoilla.

        Sisäfileen jälkeen kaikki ovat mielestäsi "teurasjätettä" - nohuhhuh!

        Makkaroihin on aina kautta aikojen käytetty kaikki elikosta mitään haaskaamatta ja sen takia ne ovat maistuneet hyvältä - maukkaimmat osat ovat niitä, mitä useimmat kelpuuttavat vain "koiranruoaksi".

        Kunnon ryynäri esim. sisältää oikeastaan kaiken siasta verta, sisäelimiä, rasvaa ja halpoja lihoja myöten ja sen takia se maustettuna ja palvattuna maistuukin niin saatanan hyvältä.

        Ihmisille tulee aina yllärinä se mitä tuotteeseen sisältyy ja kun ne saa tietää sen he ovat niin "kauhuissaan", mutta näin on aina ollut - teurastuksen jälkeen "parhaimmat" ruhon osat leikattiin erilleen ja lopuista kohtuudella tehtiin esim. makkaraa, johon massaan toki sekoitettiin "kunnon" lihaa.

        Huvittavaa on kun tseffit kehuvat rapeaksi paistettua kamaraa, mutta nakissa se olisi nyky-kakaroiden mukaan ehdoton yöks.

        Paahdettu siankorva on kansainvälinen kulinaristinen nautinto muillekin kuin koirille sian poskesta puhumattakaan, mutta nykyään Suomessa nämäkin herkut päätyvät luonnottomaan nakin kuoreen.

        Mitä sitten on teurasjäte - toisen herkku ja toiselle ehdoton inhotuksen aihe - siansorkat esim. ovat joillekin oikein valmistettuina herkkua mutta sinulle ilmeisesti gelatiinia sisältävien makeisten kautta hirviä pahuus - kaikki makeiset eivät sisällä agar-agaria tai muita kasvipohjaisia sidosaineita.


    • tekee makkaraa

      itse, mutta ei sentään joka viikko. On se sen verran suuritöinen rupeama, että tehdään kerralla oikein suuri satsi, että lauantaipäivän saa varata aikaa. Meitä on useampi siinä hommassa mukana ja ihan kivaa touhua se on. Tarvitaan hyvä lihamylly ja siihen makkarasuutin ja luonnonsuolta.

    • 7+4

      Jotkut tekee makaroninkin itse.

    • makkaramies2111

      Minä kyllä syön vain itse tehtyä makkaraa. Teen sitä muutaman kerran vuoteen ja pakastan sitten. Yleensä teen sellaisen 10-20kg:n taikinan jonka sitten pursotan ja ajan massan suoleen. Teen nakkeja ja grillimakkaroita. Koko satsin sitten esikypsennän ja savustan. Sitten annoskokona vakuumiin ja pakastearkkuun.

    • etsilleen

      Itseasiassa juuri kukaan ei tee ruokaansa itse alusta loppuun vaan käyttää sen valmistukseen erinäisiä eineksiä ja puolivalmisteita.

      Liha ja kala on yleensä jo leikelty valmistukseen sopivaksi ja erinäiset mausteseokset ja kastikevalmisteet ovat lisänä.

      Kukaan tuskin teurastaa sikaa itse tai valmistaa fermentoitunutta kalakastiketta itse - kyllä ne tulevat lihatiskiltä ja hyllystä, mutta valikoiduin raaka-aineiden kanssa voit tehdä ruoan "ihan ite" turvautumatta "äitien" tekemään.

      Mutta jos vaivautuu edes ruskistamaan makkaran siivut ja tekee finski-ruskeakastikkeen itse (voita/jauhoja ruskistaen, kuumaa vettä sekaan ja mausteita) voi sanoa tehneensä sen itse eikä ostaneensa sitä kaupan hyllyltä.

      Nakkikastikkeessa ei ole mitään vikaa kunhan sen tekee hyvin ja mikä sitten on "hyvin" - siitä varmaan on monta mielipidettä.

      Itse käytän usein niin hernaripurkkia ateriaksi ruisleivän kanssa kuin myös Pastellan pieniä basilika-kastikkeita pastan oheen tuunaten hieman - vähän peppaa, sukrua, chiliä jne...maun mukaan (jotkut kastikkeet ovat hapokkaampia tai mausteisempia riippuen valmistusajankohdan mukaan).

      Ei einekset välttämättä ole huono asia kunhan miettii mitä käyttää ja miten eikä osta vain halvimman hinnan mukaan - itse pyrin suosimaan kotimaista vaikka pastella taitaakin olla norskien hallussa.

      Säilykkeistä pyri löytämään kestävämmän kehityksen omaavat ja mahdollisimman lähellä tuotetut - esim. chili con carne on lähes mahdoton valmistaa pelkästään kotimaisilla aineksilla paitsi hyvin lyhyen ajan loppukesästä (valkosipuli, chili, pavut, maissi jne...), joten valikoi ainekset hyvin - ei se niin vaikeaa ole.

      Ihminen on aina kautta historiansa tehnyt ainakin puolivalmisteita, joten mikään häpeä ei ole käyttää niitä vieläkin.

    • minä kyllä

      Jokainen meistä lähtee omasta elintavasta hahmottamaan maailmaa. Kun sanotaan "kukaan ei teurasta itse sikaa" siinä tarkoitetaan että ei itse tai kaverit sitä tee. Lähtökohtaisesti kaupunkilaiset ei sitä tee, mutta tällä sivustolla kaikki eivät asu kaupungeissa.
      Minä ainakin teurastan itse omat kesäpossuni, teen itse makkarani, leikkaan itse ne siat, ja hirvet peurat ja käsittelen toki muunkin riistan ampumisesta ruoaksi asti.
      Meillä kasvatetaan itse kasvikset jne.
      Kaupunkilaiselle tuollainen on vierasta, mutta minulle maaseudun asukille täysin tavallista. Meillä on 3 arkkupakastinta johon säilötään lihat, kalat, marjat, sienet ym. talven aikana syötävä ruoka.
      Meillä syötävästä ruoasta suurin osa on itse kasvatettua ja käsiteltyä. Maitotuotteet ostetaan kaupasta jauhot taas luomutilalta.
      Maaseudulla tällainen ei ole lainkaan harvinaista, että ei pitäisi sanoa "ei kukaan" jos kokemus asiasta rajoittuu vain omaan lähipiiriin ja mutuun.

    • eieinesainatapa

      Ei se "eines" mikään kirosana ole, on hyvääkin einestä.

      Tokiossa on eniten Michelin tähditettyjä ravintoloita ja Japanilaista ruokaa pidetään erinomaisena ja hyvin terveellisenä, mutta ainakin tämä länsimainen käsitys siitä on hyvin pitkälti "einestä", valmiita komponentteja joita kasataan...
      mirin, dashi, sake, soija, misotahna, tofu, nori, wasabi, surimi puikot, nuudelit, jne...

      hyvinkin pitkälti _kaikki_ on jollain lailla puolivalmistetta. Vitsi vain on siinä että käytetään vähän lihaa, paljon kalaa ja vihanneksia ja ruoka on yleensä vähärasvaista (poislukien länsimaalaistetut majoneesiversio sushista jne).

      Joten on hyvää einestä ja sitten on se atria/saariois tason jäte.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1356
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe