AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

Ajokielto

16 Vastausta 6 856 Lukukertaa
Ajoin tänään 70/h alueella 113/h ja jäin nalkkiin. 24 päiväsakkoa ropsahti ja määrättiin TLL 76§ mukaiseen ajokieltoon. Ajokiellon syy/ peruste: Liikenneturvallisuden vaarantaminen/ vakava piittaamattomuus (TLL 76 § 3).
Olen työssä kuljetusalalla..ja vielä toistaiseksi määräajalla..Eli meneekö tästä hyvästä nyt työ alta? Onko mitään mahdollista "anoa armoa"? Harmittaa niin vietävästi oma töppäily! Ainakin jää mieleen tämä oppitunti..Mutta siis minkälaista aikaa voin odottaa ajokielloksi ja onko vinkkejä miten toimia työpaikan suhteen. Ajokortti olis välttämätön. Vaivunko jo epätoivoakin epätoivompaan..??

minä

ajokieltoa 30.3-2.5. Ajoin 99km 60:n alueella, ja sama 24 päiväsakkoa.
Olen täysin riippuvainen autosta, ei auttanut mitään...

no voi

Kiitos vastauksestasi..
Eli ei ruusuiselta näytä. Siis ihan oikeinhan se periaatteessa on, että ylinopeuksista yms rangaistaan..jääpähän ainakin mieleen. Mutta jotenkin sitä vaan toivois että olis joku armopala...ikävää jos nyt menetän työpaikan typeryyteni seurauksena. On niin vaikea muutenkin saada töitä ja olis tässä perhettäkin elätettävänä..Voi itkun itku!!!

Ikävä

nykyisen lainsäädännön mukaan ajokielto on vähintään kuukausi,ei auta vaikka leipä on kortista kiinni. Ennen sentään pystyi nimismiehen kanssa neuvottelemaan ajokiellon pituudesta kun sai työnantajalta todistuksen että työssään korttia tarvitsee. Ainahan sitä voi yrittää josko olisi tuuria ja saisi lyhennettyä ajokieltoa mutta luulenpa ettei nykyään enää onnistu.

ehdollinen ajokielto

Jos kyseessä olisi rikos, joka menisi käräjille, niin silloin tuomioistuin voisi määrätä ehdollisen ajokiellon, jolloin kortin saisi pitää.
Poliisi voisi myös antaa varoituksen ajokiellon sijaan, ellei kyseessä olisi juuri tuo piittaamattomuus, mutta silloin kun katsotaan epäillyn olleen piittaamaton tieliikennettä koskevista määräyksistä, niin kortti lähtee armotta vähintäin 1-6 kuukaudeksi.

mitenkäs tämä

Ajokielto: Ehdollinen ajokielto

Milloin ajokielto voi olla ehdollinen?
Ajokielto voidaan määrätä myös ehdollisena, jollei yleinen etu muuta vaadi ja jos ajo-oikeus on ajokieltoon määrättävälle ammatin takia välttämätön. Ehdollinen ajokielto ei kuitenkaan tule kysymykseen, jos teosta on aiheutunut vaaraa toisten turvallisuudelle. Esimerkiksi kolarointi tai tieltäsuistuminen rajaa ehdollisen ajokiellon mahdollisuuksien ulkopuolelle, eikä ehdollista ajokielto muutenkaan kovin helläkätisesti anneta. Käytännössä ehdollinen ajokielto edellyttää ammattimaista ajoneuvon käyttöä (autoilija, taksikuski) siten, että leipä on ajokortissa kiinni.

Ajokielto on ehdollinen tuomioistuimen asettaman määräajan eli koetusajan, jonka pituus on vähintään vuosi ja enintään kolme vuotta. Koetusaika alkaa ehdollisen ajokiellon sisältävän päätöksen julistamisesta tai antamisesta. Tuomioistuimen päätöksessä määrätään ehdollisen ajokiellon koetusajan päättymispäivä.

http://www.laki24.fi/liik-ajokorttiajokielto-ehdollinenajokielto.html

olen siis

Olen siis ammatiltani kuski..Joten eikös tämän edellisen mukaan mulla olis "oikeus" pykälän 79 mukaiseen ehdolliseen...?

entä jos..

huonolta siis näyttää..En vaan haluaisi työpaikkaa tämän mokani takia menettää..Uskaltaisko riskeerata ja ajella kortitta? Jos kärähtää niin sama lopputulos ja jos ei, niin säily työt..Kaikkea sitä joutuukin harkitsemaan oman tyhmyyden takia :(

Miksi?

Nyt kun on kerrankin mahdollisuus kuulla oikein "hevosen suusta" syitä/puolusteluja, niin olisi kysymys. Olen usein miettinyt, kun olen näitä valitusvirsiä täältä lukenut, että millaiset ihmiset näihin ylinopeuksiin syyllistyvät, ja MIKSI?

70 km: alueella 113:n nopeus ei voi enää olla vahinko.

Eli: ihminen on juuri saanut työpaikan, jossa kortti on välttämätön. Hänellä on perhe elätettävänä.

Näin tavallisen ihmisen näkökulmasta ajattelisi, että siinä tilanteessa viimeinen asia, jota haluaisi tehdä, on ajaa ylinopeutta. Ja sitä välttäisi viimeiseen asti. Kertakaikkiaan automaattisesti, kun tajuaisi, miten suuri katastrofi se kortin menettäminen on.

Näin siis tavallisen ihmisen järjellä.

Mitä sinun päässäsi liikkui, kun painoit kaasua?

niinpä

Totta horiset. Samaa olen tässä viikonlopun miettinyt itsekin..Puolustus se ei ole, mutta ajelin kehäkolmosta lähelle klo 23:a ja muuta liikennettä ei tapahtuma hetkellä ollut..Oli ehkä turhan hoppu vaan kotiin..Eihän tätä oikein puolustellakaan voi..Mutta ihminen tekee virheitä ja niistä on vaan opittava. Joskus kantapäänkautta. Ainakin otin opikseni..On niitäkin jotka eivät näin tee!

6 viikkoa

Tänään kävin laitoksella ja 6 viikkoa ajokieltoa..Mukavia olivat virkailijat ja olo ehkä hieman helpotti kun sai tietää kuinka pitkä "tuomio" rapsahti..Nyt seuraava etappi työnantaja..
Kyllä se kaahaaminen sen verran mukavaa puuhaa on että kyllä se parikuukautta ilman palkkaa aina sillontällöin menee.
Suomen poliisiin liikenneterrorismiin täytyy puuttua, ei tässä ole enään mitään tolkkua. Kameravalvonta on nykyään sen verran paljon, että paljon ajavien on melkein mahdotonta välttää välillä tulevia vahinkosakkoja.
Pahinpia ovat juuri nopeusrajoituksen vaihtumisen jälkeen sijoitetut tolpat, tottakai pitäisi silmä tarkkana seurata koko ajan liikennemerkkejä, mutta oikeasti päähuomio on edessä olevassa liikenteessä ja tiessä.
Itse olen saanut nyt vuoteen kolme rikesakkoa liikennevirran mukana ajaessa, seuraus kortti kuukauden hyllyllä. Tuttavaperheen äidillä sama tilanne.
Kumpikin tarvitsee korttia työssään, tilanne todella hankala koko perheille ja työyhteisölle.

Jotenkin tuntuu, että poliisi perustelee valvonnan kiristymistä siksi, että ylinopeuksia ajetaan paljon, lisääntyneestä valvonnasta seuraa enemmän ja enemmän ns. Vahinkosakkoja ja tällä taas perustellaan tarvetta vavvonnan lisäämiseen.
Lopputuloksena on, että poliisi tekee tavallisista kansalaisista rikollisia.
Kenen etu se on, että 50-perheenisä, jolla ei 30-vuotisen ajoiran aikana ole yhtään kolaria, yksi päiväsakkotapaus yli 10 vuotta sitten, todetaan niin vaaralliseksi muulle liikenteelle, että kortti pitää ottaa pois kuukaudeksi.
Poliisin viimeiaikaista toimintaa seuratessa, muunmuassa rekisterit moottoripyöräjengien tukijoista, Ulvilan murhajuttu yms. minulle tulee mieleen ajatus, ettei poliisi pärjää oikeille rikollisille, niin sitten pitää tehdä tavallisista kansalaisista liikennerikollia, jotta saadaan perusteltua omaa toimintaa ja rahoitusta.

Ei Suomessa tavallisen kansalaisen tarvitse rikollisia pelätä, poliisissa on ihan riittämiin.

Demokratiassa tietysti mennään enemmistön mukaan ja lainsäädäntävalta kuuluu eduskunnalle. Minä ainakin lupaan seuraavissa vaaleissa ääneni siille puolueelle/ehdokkaalle, joka lupaa puuttua poliisin valvontaterroriin.
Poliisin toiminta pitää suunnata oikean rikollisuuden torjuntaan, eikä tavallisten kansalaisten elämän hankaloittamiseen.
Millä perusteella liikennerikkomuksesta voi saada sekä sakot että ajokiellon?
Tyhjä tie, alkuyö, kohtuullinen ylinopeus.

Yksi rikos -> yksi rangaistus
*****Yksi rikos -> yksi rangaistus ****

Väärin. Sakko on rangaistus, mutta ajokielto on turvaamistoimenpide. Ajokiellolla yhteiskunta turvaa kansalaistensa henkeä ja koskemattomuutta. Eli haluaa, ettei kuljettaja nyt vähään aikaan aja autoa.
Siksi Eduskunta lainsäätäjänä on asettanut rajat, jonka ylitettyään kuljettaja menettää ajo-oikeutensa määrätyksi ajaksi sakkojen lisäksi.

Jos liikennerikkomus on lievä, niin siitä voi selvitä joko varoituksella/huomautuksella, tai sakolla/rikesakolla. Mutta, jos kuljettaja osoittaa vakavaa piittaamattomuutta, tai syyllistyy törkeään tekoon, niin sakkojen lisäksi hänelle seuraa ajokielto. Törkeässä ajokiellon lisäksi jopa vankeutta.

Jos taas rikkeitä tulee määrätyn ajan kuluessa useampia, niin sakkojen/rikesakon lisäksi seuraa taas ajokielto.
Väärin väärin!
Asia näyttää olevan esillä nyt Unionissa Suomen osalta. Toivottavasti tähän liikennekulttuuriin ja rangaistuksiin saadaan oikeus ja kohtuus. Tutkimuksen mukaan 98% kansalaisista pitää ajokortin hyllyttämistä rangaistuksena.
Maalaisjärkeä saisi tämä 11+1 käyttää. Tuo järkeily on sitä tyypillistä jargonia, joka kieltää tilannenopeuden käytön ja demoralisoi kansan. Sakottaisivat mieluummin niitä typeryksiä, jotka eivät osaa käyttää vilkkua ympyröissä.

Miten 11+1 selittää sen, että poliisisetä normaalisti kortin ottaessaan antaa kuitenkin ajaa vielä kotiin eli kirjoittaa ajoaikaa! "Ajokiellolla yhteiskunta turvaa kansalaistensa henkeä ja koskemattomuutta" Voi hyvä Sylvi.

Suomessa on tsaarinaikainen kulttuuri.
Ja taas väärin, kuten aina ennenkin. Euroopassa on 16 maata, joissa on suurin piirtein samanlainen käytäntö. Suomen järjestelmä poikkeaa vain hiukan muitten maitten, sillä niissä on rikkeet pisteytetty. Kun pistetili täyttyy, niin kortti lähtee ja monessa maassa huomattavasti pidemmäksi aikaa, kuin Suomessa.
Varmaan saataisi sama 98 %, jos kysyttäisiin kansalaisilta kannatetteko vapaita nopeuksia.
Nimimerkillä 11+2 ei näytä olevan hajuakaan tieliikenelainsäädännöstä. Koska kyse on hallintopäätöksestä, niin sitä ei laiteta täytäntöön kentällä. Siksi poliisi antaa kuljettajan ajaa kotiinsa, vaikka virhetili olisikin täyttynyt.
Näin Eduskunta on Suomessa päättänyt.

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta