Riikan lääkis

Vaikuttaa kiinnostavalta

Hei,

En ole missään huomannut keskustelua Latvian Riikan lääketieteellisestä. Luulisi, että sekin kiinnostaisi monia, sillä siellä voi opiskella koko lääkärin tutkinnon englanniksi. Käykääpä vaikka katsomassa:

http://www.lu.lv/eng/studies/english/medical.html

Onko kenelläkään tästä paikasta kokemusta tai muuten vaan tietoa? Voisin ehkä hakea tuonne jos en pääse nyt täällä Suomessa lääkikseen. Vaikeahan tuo pääsykoe oli.

21

12161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rsu

      Hei!
      Riikassa on kaksi yliopistoa, joissa voi opiskella lääketiedettä englanniksi.Toinen on University of Latvia ja toinen Riga Stradins University. Pohjoismaista on suuri määrä opiskelijoita ainakin Stradinsin yliopistossa ja haku yliopistoon on ollut ainakin vielä viimevuonna kaksi kertaa vuodessa. RSU:n nettisivuilta saa varmasti lisää tietoa!:)
      Mutta voin sanoa että todella hyvät kokemukset Rsu:n yliopistosta!

      • Vaikuttaa kiinnostavalta

        Hei,

        Kiitos vastauksesta. Enpä tiennytkään tuosta Riga Stradins Universitysta. Vaikuttaa nettisivujen perusteella hyvältä paikalta. Taidanpa laittaa sinne mailia ja kysellä vähän asiasta lisää.


      • helena8439
        Vaikuttaa kiinnostavalta kirjoitti:

        Hei,

        Kiitos vastauksesta. Enpä tiennytkään tuosta Riga Stradins Universitysta. Vaikuttaa nettisivujen perusteella hyvältä paikalta. Taidanpa laittaa sinne mailia ja kysellä vähän asiasta lisää.

        Hei,

        Saitko tietää mitään lisää stradina yliopiston lääketieteen ohjelmasta? Latvian yliopiston ohjelma on ainakin aika hintava.


      • rsulv
        helena8439 kirjoitti:

        Hei,

        Saitko tietää mitään lisää stradina yliopiston lääketieteen ohjelmasta? Latvian yliopiston ohjelma on ainakin aika hintava.

        Kyllä se niin on että ulkomailla opiskelu maksaa!!!Oli kyseessä melkeempä mikä tahansa maa... Ja täytyypä sanoa että Stradinsin yliopisto on halvimmasta päästä länsieuroopan yliopistoihin verrattuna.


      • kiinnostunut!
        rsulv kirjoitti:

        Kyllä se niin on että ulkomailla opiskelu maksaa!!!Oli kyseessä melkeempä mikä tahansa maa... Ja täytyypä sanoa että Stradinsin yliopisto on halvimmasta päästä länsieuroopan yliopistoihin verrattuna.

        lukukausimaksut ovat? Mahtavaa, uutta toivoa toi tämä tieto! Itse jäin taas ulos... Ei auenneet ovet toisella yrittämällä ouluun.. Nyt parin päivän itkemisen jälkeen apinanraivolla vaihtoehtoja etsimään. mustahan TULEE lääkäri!


      • stradina
        helena8439 kirjoitti:

        Hei,

        Saitko tietää mitään lisää stradina yliopiston lääketieteen ohjelmasta? Latvian yliopiston ohjelma on ainakin aika hintava.

        Hei,

        Laitoin tosiaan mailia ja kyselin maksuista. Valitettavasti ainakin minulle aivan liian kallista. Opetus olisi luultavasti hyvää ja kyllähän tuonne mielellään olisi voinut mennä.

        Tälläisen vastauksen sain:

        The tuition fee for the 1st study year in the Faculty of Medicine is 6800 EUR. Then rising summ(7300, 8000, 9000, 9500) and the 6th study year - 10 000 EUR.
        Another additional payments in the 1st study year :Registration fee 1500 EUR,Caution money (refundable) 600 EUR.


      • kiinnostunut! tai olin.
        stradina kirjoitti:

        Hei,

        Laitoin tosiaan mailia ja kyselin maksuista. Valitettavasti ainakin minulle aivan liian kallista. Opetus olisi luultavasti hyvää ja kyllähän tuonne mielellään olisi voinut mennä.

        Tälläisen vastauksen sain:

        The tuition fee for the 1st study year in the Faculty of Medicine is 6800 EUR. Then rising summ(7300, 8000, 9000, 9500) and the 6th study year - 10 000 EUR.
        Another additional payments in the 1st study year :Registration fee 1500 EUR,Caution money (refundable) 600 EUR.

        no onpa kyllä arvokasta.. Joo, ei mullakaan noilla summilla oikein ole rahoja tällaseen, ei vaikka kuinka haluais. Noh, se on sitte etittävä vain uusia mahollisuuksia(: Kiitos sulle!


      • ihantola

        Koska en ole varma, saitko viestini,lähetän tämän uudelleen. Opiskelet siis lääketiedettä Latviassa. Millaista opiskelu on, miten opiskelijan elämä sujuu ?
        Onko ollut helppoa/vaikeaa saada Suomesta kesätöitä. Vaatiiko TEO vielä ns. Tampereen kurssin/ kokeen ennen laillistamista ? Tiedätkö opiskeleeko Latvian yliopistossa suomalaisia englanninkielisessä lääkärikoulutuksessa?

        Olisi kiva, jos vastaisit mahdollisimman pian


      • ***
        ihantola kirjoitti:

        Koska en ole varma, saitko viestini,lähetän tämän uudelleen. Opiskelet siis lääketiedettä Latviassa. Millaista opiskelu on, miten opiskelijan elämä sujuu ?
        Onko ollut helppoa/vaikeaa saada Suomesta kesätöitä. Vaatiiko TEO vielä ns. Tampereen kurssin/ kokeen ennen laillistamista ? Tiedätkö opiskeleeko Latvian yliopistossa suomalaisia englanninkielisessä lääkärikoulutuksessa?

        Olisi kiva, jos vastaisit mahdollisimman pian

        Vuosi takana Latvian yliopistossa. Olen ollut tyytyväinen opetukseen, vaikka eihän siellä todellakaan ole kaikki niin viimeisen päälle kuin suomessa. Pienet ryhmät on plussaa, saa hyvin yksilöllistä opetusta etenkin labroissa/käytännön harjoituksissa. Kaikki opetus englanniksi koko tutkinnon ajan. Opettajien taso vaihtelee, mutta niin se taitaa vaihdella suomessakin.. Suurin ero suomalaisiin lääkiksiin on mm. tenttiminen. LUssa monet tenteistä ovat suullisia, joissa todella tarvitsee osata asiat..hyvä vaan. Latviakin nykyisin EU maa, joten tutkinto käy sellaisenaan Suomessa.
        Stradinan yliopistosta en tiedä, hyvämaineinen ainakin. Ja mitä edellisistä kirjoituksista luin niin ainakin kalliimpi kuin LU.


      • ihantola
        *** kirjoitti:

        Vuosi takana Latvian yliopistossa. Olen ollut tyytyväinen opetukseen, vaikka eihän siellä todellakaan ole kaikki niin viimeisen päälle kuin suomessa. Pienet ryhmät on plussaa, saa hyvin yksilöllistä opetusta etenkin labroissa/käytännön harjoituksissa. Kaikki opetus englanniksi koko tutkinnon ajan. Opettajien taso vaihtelee, mutta niin se taitaa vaihdella suomessakin.. Suurin ero suomalaisiin lääkiksiin on mm. tenttiminen. LUssa monet tenteistä ovat suullisia, joissa todella tarvitsee osata asiat..hyvä vaan. Latviakin nykyisin EU maa, joten tutkinto käy sellaisenaan Suomessa.
        Stradinan yliopistosta en tiedä, hyvämaineinen ainakin. Ja mitä edellisistä kirjoituksista luin niin ainakin kalliimpi kuin LU.

        Hei ja kiitos viestistäsi. Onko Latvian yliopistossa muita suomalaisia lääketieteen opiskelijoita kuin Sinä? Entä onko muita pohjoismaalaisia? Mistä muista maista on opiskelijoita ? Entä kurssikirjat ? ne lienevät myös englanninkielisiä ? Ilmeisesti aiot jatkaa Latviassa opiskeluasi? Entä asuminen, asutko asuntolassa,millaista on ylipäänsä asuminen ?
        Kysyn siksi, että olen hakenut itsekin Latvian yliopistoon tänä kesänä. Lienee niin, että suomalaisten on suoritettava Suomessa opiskelujen aikana , onko se 6 kuukauden harjoittelu? Latvian yliopisto lienee kuitenkin niin tunnettu, ettei ole ongelmia kesäharjoittelupaikan saamisessa Suomessa ? Kiitos, jos ehdit vastata


      • ***
        ihantola kirjoitti:

        Hei ja kiitos viestistäsi. Onko Latvian yliopistossa muita suomalaisia lääketieteen opiskelijoita kuin Sinä? Entä onko muita pohjoismaalaisia? Mistä muista maista on opiskelijoita ? Entä kurssikirjat ? ne lienevät myös englanninkielisiä ? Ilmeisesti aiot jatkaa Latviassa opiskeluasi? Entä asuminen, asutko asuntolassa,millaista on ylipäänsä asuminen ?
        Kysyn siksi, että olen hakenut itsekin Latvian yliopistoon tänä kesänä. Lienee niin, että suomalaisten on suoritettava Suomessa opiskelujen aikana , onko se 6 kuukauden harjoittelu? Latvian yliopisto lienee kuitenkin niin tunnettu, ettei ole ongelmia kesäharjoittelupaikan saamisessa Suomessa ? Kiitos, jos ehdit vastata

        Laitatko mailiosoitteen niin laitan lisää infoa jos haluat..


      • Ew
        *** kirjoitti:

        Vuosi takana Latvian yliopistossa. Olen ollut tyytyväinen opetukseen, vaikka eihän siellä todellakaan ole kaikki niin viimeisen päälle kuin suomessa. Pienet ryhmät on plussaa, saa hyvin yksilöllistä opetusta etenkin labroissa/käytännön harjoituksissa. Kaikki opetus englanniksi koko tutkinnon ajan. Opettajien taso vaihtelee, mutta niin se taitaa vaihdella suomessakin.. Suurin ero suomalaisiin lääkiksiin on mm. tenttiminen. LUssa monet tenteistä ovat suullisia, joissa todella tarvitsee osata asiat..hyvä vaan. Latviakin nykyisin EU maa, joten tutkinto käy sellaisenaan Suomessa.
        Stradinan yliopistosta en tiedä, hyvämaineinen ainakin. Ja mitä edellisistä kirjoituksista luin niin ainakin kalliimpi kuin LU.

        Kysyisin vielä hiukan pääsykokeista lääkikseen, eli onko muuta pääsykoetta kuin kielitestit?


      • Aryan123
        *** kirjoitti:

        Laitatko mailiosoitteen niin laitan lisää infoa jos haluat..

        laitaisitoko hiema.an tietoa sielt mullekii.
        Aloitaan opiskelut 28.8 siell.

        [email protected]


      • anhetuai
        Aryan123 kirjoitti:

        laitaisitoko hiema.an tietoa sielt mullekii.
        Aloitaan opiskelut 28.8 siell.

        [email protected]

        Minäkin olisin enemmän kuin kiinnostunut saamaan lisätietoa Riiassa lääkisopiskelusta! Voisiko joku siellä opiskeleva laittaa lisätietoa sähköpostilla? Kiitos! :) [email protected]


      • M.U
        *** kirjoitti:

        Vuosi takana Latvian yliopistossa. Olen ollut tyytyväinen opetukseen, vaikka eihän siellä todellakaan ole kaikki niin viimeisen päälle kuin suomessa. Pienet ryhmät on plussaa, saa hyvin yksilöllistä opetusta etenkin labroissa/käytännön harjoituksissa. Kaikki opetus englanniksi koko tutkinnon ajan. Opettajien taso vaihtelee, mutta niin se taitaa vaihdella suomessakin.. Suurin ero suomalaisiin lääkiksiin on mm. tenttiminen. LUssa monet tenteistä ovat suullisia, joissa todella tarvitsee osata asiat..hyvä vaan. Latviakin nykyisin EU maa, joten tutkinto käy sellaisenaan Suomessa.
        Stradinan yliopistosta en tiedä, hyvämaineinen ainakin. Ja mitä edellisistä kirjoituksista luin niin ainakin kalliimpi kuin LU.

        Terve onko mitenkään mahdollista vastata minulle kysymykseen ajattelin hakea lääketieteelliseen LATVIASSA Riga Stradins Universitissä minulle on turkissa suoritettu lukion lyseo todistus onko siellä pääsykokeita jos on minkalaisia? lisäksi heikko englanninkielellä pääseekö sisään ja mitkä edellytykset kertakaikkiaan on? jos saisin joltakin laajan vastauksen olisin tosi kiitollinen koska pian pitää päättää kiitos etukäteen yst.terv.m.u


    • AxZ^^

      Jep, eli itse olen tassa aloittanut ensimmaista vuottani RSU:ssa. Ja vaikka olikin melko hintavaa niin on kuitenkin saanut myos vastinetta maksulleen. Luonnollisesti pitaa osata englantia aika vahvasti, mutta toki sekaan ei (aina) riita opettajien puheitten taydelliseen ymmartamiseen. Joutuu siis itse opiskelemaan aikapaljon omalla ajalla. Mutta laakariksi opiskelijan varmaan tulisi odottaa sita jokatapauksessa.
      Omasta mielestani koulutus on melko haastavaa ja joitakin heikkoja lenkkeja on jo pudonnut poiskin. Tosin kylla tama ihan normivaelle on tarkoitettu, etta siita ei kannata stressata.
      Kuitenkin maineeltaan RSU on jollain tavalla tiukempi ja rankenpi kuin LU.

      Suomalaisia RSU:ssa on tallahetkella 3. Mutta ruotsista ja norjasta onkin sitten kymmenittain opiskelijoita. Vakea on myos Englannista, Saksasta, Intiasta, Alankomaista... etc.
      Opintomateriaali on kaikkineen englanniksi ja opetus ja testit on myos englanniksi.

      Sellaista... Ja tuosta rahapuolesta viela sita, etta eihan tassa itsekkaan mitaan miljoonareja olla. Mutta Suomesta saa aika mukavan opintotuen asumistuen.. ja tottakai opintolainan. Siina kun sitten on laskeskellut, niin riippuen tilanteesta vanhempien ja sukulaisten tuella rahaa pitaisi jaada myos jopa huvitteluun (jos siihen vai olisi aikaa) :P

      ...
      Mutta ihan hyva vaihtoehta tama on :)
      (lisaa vaan suomalaisia tanne!) :P

      • #madde

        Moikka.
        Olen myös ajatellut latviaan lähtöä jos ensi keväänä en pääse täällä lääkikseen (toinen yritys). Olen käynyt tarvittavat kemian 2/3 lukion kursseista sekä kaikki matikan kurssit. Keskiarvo lukion päättötodistuksesta on 8.7 ja yo.todistuksesta M (tosin en kirjoittanut ke,ma tai fy!) Suomessa tuolla todistuksella ei tee mitään, mutta riittääkö rahkeet näillä latviaan (olettaen että TOELF suoritettu hyväksyttävästi). Opiskelen tällä hetkellä matemaattis-luonnontieteellisessä fysiikan ja kemian sivuaineopintoja ja kyselisinkin että otetaanko myös yliopisto-opintoja huomioon valinta prosessissa?

        Tämä oli nyt vähän tökerö kirjoitus mutta toivottavasti joku asiasta tietoinen tänne vastailisi:)


      • sano se suomeksi
        #madde kirjoitti:

        Moikka.
        Olen myös ajatellut latviaan lähtöä jos ensi keväänä en pääse täällä lääkikseen (toinen yritys). Olen käynyt tarvittavat kemian 2/3 lukion kursseista sekä kaikki matikan kurssit. Keskiarvo lukion päättötodistuksesta on 8.7 ja yo.todistuksesta M (tosin en kirjoittanut ke,ma tai fy!) Suomessa tuolla todistuksella ei tee mitään, mutta riittääkö rahkeet näillä latviaan (olettaen että TOELF suoritettu hyväksyttävästi). Opiskelen tällä hetkellä matemaattis-luonnontieteellisessä fysiikan ja kemian sivuaineopintoja ja kyselisinkin että otetaanko myös yliopisto-opintoja huomioon valinta prosessissa?

        Tämä oli nyt vähän tökerö kirjoitus mutta toivottavasti joku asiasta tietoinen tänne vastailisi:)

        Missä sijaitsee tämä Riikka lääkiksineen?


      • M.U

        Terve onko mitenkään mahdollista vastata minulle kysymykseen ajattelin hakea lääketieteelliseen LATVIASSA Riga Stradins Universitissä minulle on turkissa suoritettu lukion lyseo todistus onko siellä pääsykokeita jos on minkalaisia? lisäksi heikko englanninkielellä pääseekö sisään ja mitkä edellytykset kertakaikkiaan on? jos saisin joltakin laajan vastauksen olisin tosi kiitollinen koska pian pitää päättää kiitos etukäteen yst.terv.m.u VOITTE LÄHETTÄÄ MINULLE MYÖS SÄHKÖPOSTILLA [email protected]


    • RSU hammas

      Kiva kuulla et jengi hakee balttiaan :))) siel on hyviä lääkiksiä Niin tartossa kuin Riikassakin. tsemppiä.

    • asdsadsa213213214216

      Miten usein pääsee pois viettämään lomia esim? voiko joka vklp ? kuinka kauan kestää helsinkiin matka sieltä?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe