Universiteit Maastricht, Hollanti

Olen hakenut ensi syksyksi Hollantiin Maastrichtin yliopistoon. Onko ketään, joka olisi myös tulossa sinne päin tai olisi siellä jo? Olisi kiva saada vertaistukea.

44

7410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Terve, mä olen kanssa lähdössä kyseiseen yliopistoon! Olen suorittanut alemman tutkinnon myös ulkomailla ja nyt maastrichtiin jatkamaan. Mitä olet menossa sinne opiskelemaan?

      • Moi. Olipas kiva, kun joku kohtalotoveri löytyi. Olen siis menossa opiskelemaan European Public Health bachelor-tutkintoa. Taikka siis en ole ihan varma, että olenko jo päässyt, kun mulla on ollut kaikenlaisia ongelmia tuon hakemisen kanssa ja nyt juuri viimeisin Studielinkiin kirjautumisen kanssa ollut ongelma ratkesi ja odotan seuraavaa vaihetta.

        Milloin olet menossa sinne ja millä? Onko sulla jo asunto ja mitä aiot opiskella?


      • ...
        Catariina81 kirjoitti:

        Moi. Olipas kiva, kun joku kohtalotoveri löytyi. Olen siis menossa opiskelemaan European Public Health bachelor-tutkintoa. Taikka siis en ole ihan varma, että olenko jo päässyt, kun mulla on ollut kaikenlaisia ongelmia tuon hakemisen kanssa ja nyt juuri viimeisin Studielinkiin kirjautumisen kanssa ollut ongelma ratkesi ja odotan seuraavaa vaihetta.

        Milloin olet menossa sinne ja millä? Onko sulla jo asunto ja mitä aiot opiskella?

        Lakia olen menossa sinne opiskelemaan. Itse en ole mihinkään Studielikiin vielä joutunut kirjautumaan vaan olen lähinnä saanut kirjeitse tietoa. Olen tuttavilta kuullut jotka siellä jo olleet opiskelemassa, että asuntotilanne ei ole helpoin mahdollinen ja ettei yliopiston Guest Houseen kannattaisi mennä asumaan. Nettisivuilta olen asuntoja selaillut, mutta se on kyllä vaikeata, melkein pitäisi paikan päällä olla. Olen miettinyt, että jos menisi sinne vasta opiskelujen alettua ja luottaisi hyvään tuuriin, että heti löytyisi joku asunto. Mites itselläsi asuntoasiat? Miten olet alunperin kyseiseen yliopistoon hakenut ja siitä kiinnostunut jos saa kysyä:)? Ja toivottavasti saat kanssa pian hyväksymiskirjeen!


      • ... kirjoitti:

        Lakia olen menossa sinne opiskelemaan. Itse en ole mihinkään Studielikiin vielä joutunut kirjautumaan vaan olen lähinnä saanut kirjeitse tietoa. Olen tuttavilta kuullut jotka siellä jo olleet opiskelemassa, että asuntotilanne ei ole helpoin mahdollinen ja ettei yliopiston Guest Houseen kannattaisi mennä asumaan. Nettisivuilta olen asuntoja selaillut, mutta se on kyllä vaikeata, melkein pitäisi paikan päällä olla. Olen miettinyt, että jos menisi sinne vasta opiskelujen alettua ja luottaisi hyvään tuuriin, että heti löytyisi joku asunto. Mites itselläsi asuntoasiat? Miten olet alunperin kyseiseen yliopistoon hakenut ja siitä kiinnostunut jos saa kysyä:)? Ja toivottavasti saat kanssa pian hyväksymiskirjeen!

        Toivottavasti tulisi pian hyväksymiskirje, jotta voi tosissaan alkaa järjestellä asioita. Ainakin papereideni puolesta luulisin pääseväni ellei taso sitten ole tosi korkea. Sen jälkeen, kun lähetin todistukseni yliopistolle, sain kirjeen, jossa kerrottiin, että "you can be admitted" hakemaani ohjelmaan. Samoin kerrottiin, että mun pitää vielä rekisteröityä tuonne Studielinkiin ja hakea sen kautta. Rekisteröitymisessä oli jotakin ongelmaa ja sain vasta viime vkolla puhelinyhteyden ja asian selvitettyä. Yliopistolta sanottiin, että pääasia, että pystyy rekisteröitymään Studielinkiin syyskuun alkuun mennessä. En sitten oikein tiedä oliko tuo saamani kirje jonkinlainen "lupaus" hyväksymisestä vai ilmoitus jatkoon pääsystä hakuprosessissa. Mutta eiköhän se tässä selviä.

        Miten muuten olet järjestänyt rahoituksen vai oletko saanut jonkin stipendin? Missä päin olet opiskellut aiemmin ja minkälaisen tutkinnon? Mulla myös oli toisessa harkinnassa tuo European Law School.

        Innostuin Maastrichtista viime tammikuussa interrail-matkalla ja ajattelin heti, että tämä voisi olla kaupunki, jossa viihtyä. Kotiin palattuani katsoin, mitä yliopisto tarjoaa ja miten sinne haetaan. Tuo hakemani ala tuntuu koko ajan vaan oikeammalta pohdittuani ulkomaille lähdön järkevyyttä. Hiukan minua huolettaa Problem Based Learning, jota yliopisto mainostaa, koska en ole varma pystynkö tuomaan osaamiseni sellaisessa opiskelussa parhaiten esiin ja kyllästynkö nopeasti ryhmätöiden yms. tekemiseen.

        Itsellänikään ei ole vielä mitään käsitystä asumisesta. Ilmeisesti yliopistolla pitäisi olla 25.8, kun on joku tutustumispäivä, mutta opiskelu alkaa 1.9. Hiukan myös mietin, josko vaan menisi paikan päälle ja luottaisi hyvään tuuriinsa(siihen samaan kuin reilatessa) ja asuisi vaikka muutaman yön hostellissa, jos ei heti löytäisi paikkaa. Luin täältä netistä myös tarinoita Guest Housesta ja siitä, ettei se ole kait paras mahdollinen paikka.


      • vendi
        Catariina81 kirjoitti:

        Toivottavasti tulisi pian hyväksymiskirje, jotta voi tosissaan alkaa järjestellä asioita. Ainakin papereideni puolesta luulisin pääseväni ellei taso sitten ole tosi korkea. Sen jälkeen, kun lähetin todistukseni yliopistolle, sain kirjeen, jossa kerrottiin, että "you can be admitted" hakemaani ohjelmaan. Samoin kerrottiin, että mun pitää vielä rekisteröityä tuonne Studielinkiin ja hakea sen kautta. Rekisteröitymisessä oli jotakin ongelmaa ja sain vasta viime vkolla puhelinyhteyden ja asian selvitettyä. Yliopistolta sanottiin, että pääasia, että pystyy rekisteröitymään Studielinkiin syyskuun alkuun mennessä. En sitten oikein tiedä oliko tuo saamani kirje jonkinlainen "lupaus" hyväksymisestä vai ilmoitus jatkoon pääsystä hakuprosessissa. Mutta eiköhän se tässä selviä.

        Miten muuten olet järjestänyt rahoituksen vai oletko saanut jonkin stipendin? Missä päin olet opiskellut aiemmin ja minkälaisen tutkinnon? Mulla myös oli toisessa harkinnassa tuo European Law School.

        Innostuin Maastrichtista viime tammikuussa interrail-matkalla ja ajattelin heti, että tämä voisi olla kaupunki, jossa viihtyä. Kotiin palattuani katsoin, mitä yliopisto tarjoaa ja miten sinne haetaan. Tuo hakemani ala tuntuu koko ajan vaan oikeammalta pohdittuani ulkomaille lähdön järkevyyttä. Hiukan minua huolettaa Problem Based Learning, jota yliopisto mainostaa, koska en ole varma pystynkö tuomaan osaamiseni sellaisessa opiskelussa parhaiten esiin ja kyllästynkö nopeasti ryhmätöiden yms. tekemiseen.

        Itsellänikään ei ole vielä mitään käsitystä asumisesta. Ilmeisesti yliopistolla pitäisi olla 25.8, kun on joku tutustumispäivä, mutta opiskelu alkaa 1.9. Hiukan myös mietin, josko vaan menisi paikan päälle ja luottaisi hyvään tuuriinsa(siihen samaan kuin reilatessa) ja asuisi vaikka muutaman yön hostellissa, jos ei heti löytäisi paikkaa. Luin täältä netistä myös tarinoita Guest Housesta ja siitä, ettei se ole kait paras mahdollinen paikka.

        Heippa!

        Mukavaa että Maastrictiin on tulossa lisää meitä suomalaisia! Itse olen siellä jo vuoden opiskellut ja kyllä siellä muitakin suomalaisia on. Meillä on Facebookissa on ryhmä (Maastrichtin suomalaiset), siellä kannattaa kysellä jos tarvii apua esim. asuntoasioissa. Jos asunnon hankkimisessa on vaikeuksia niin varmasti pääsee jonkun sohvalle nukkumaan muutamaksi yöksi..


      • vendi kirjoitti:

        Heippa!

        Mukavaa että Maastrictiin on tulossa lisää meitä suomalaisia! Itse olen siellä jo vuoden opiskellut ja kyllä siellä muitakin suomalaisia on. Meillä on Facebookissa on ryhmä (Maastrichtin suomalaiset), siellä kannattaa kysellä jos tarvii apua esim. asuntoasioissa. Jos asunnon hankkimisessa on vaikeuksia niin varmasti pääsee jonkun sohvalle nukkumaan muutamaksi yöksi..

        Kiitos vinkistä, lähetänkin sinne sitten postia :) Näinkin aiemmin Skandinavier i Maastricht-yhteisön, mutta kiva, että suomalaisille on omansakin.

        Jos jaksat, niin kerro hiukan lisää, mitä olet tykännyt olla siellä, kun oon lukenut pääasiassa vaihtareiden kokemuksia netistä.


      • vendi
        Catariina81 kirjoitti:

        Kiitos vinkistä, lähetänkin sinne sitten postia :) Näinkin aiemmin Skandinavier i Maastricht-yhteisön, mutta kiva, että suomalaisille on omansakin.

        Jos jaksat, niin kerro hiukan lisää, mitä olet tykännyt olla siellä, kun oon lukenut pääasiassa vaihtareiden kokemuksia netistä.

        Oon kyllä viihtyny tosi hyvin, ei mitään valitettavaa sen suhteen. Tosin alku voi olla vähän rankkaa kun PBL vaatii vähän totuttelemista ja muutenkin saa tehdä paljon enemmän töitä kun mihin on suomalaisessa yliopistossa tottunu, ainakin meillä University Collegessa. Toisaalta olen kyllä ymmärtänyt että muissa tiedekunnissa ei PBL:ää toteuteta ihan niin oikeaoppisesti ja kyseessä olisi lähinnä normaali opettajajohtoinen pienryhmäopiskelu. Ja myös työtaakka taitaa muualla olla pienempi, että ei kannata pelästyä näitä mun kommentteja ;). Kaiken kaikkiaan oon kuitenkin ollu tosi tyytyväinen että lähdin Maastrichtiin.

        Kaupunkina Maastricht on aivan ihana. Tosin jotkut valittaa että on jo kyllästyny yöelämään kun aina vaan käydään samoissa baareissa, mutta ite en käy niin paljon ulkona että olisin ehtiny kyllästyy.

        Tässä nyt mitä päällimmäisenä tuli mieleen, kysele ihmeessä lisää jos haluut tietää jotain erityistä!


      • vendi kirjoitti:

        Oon kyllä viihtyny tosi hyvin, ei mitään valitettavaa sen suhteen. Tosin alku voi olla vähän rankkaa kun PBL vaatii vähän totuttelemista ja muutenkin saa tehdä paljon enemmän töitä kun mihin on suomalaisessa yliopistossa tottunu, ainakin meillä University Collegessa. Toisaalta olen kyllä ymmärtänyt että muissa tiedekunnissa ei PBL:ää toteuteta ihan niin oikeaoppisesti ja kyseessä olisi lähinnä normaali opettajajohtoinen pienryhmäopiskelu. Ja myös työtaakka taitaa muualla olla pienempi, että ei kannata pelästyä näitä mun kommentteja ;). Kaiken kaikkiaan oon kuitenkin ollu tosi tyytyväinen että lähdin Maastrichtiin.

        Kaupunkina Maastricht on aivan ihana. Tosin jotkut valittaa että on jo kyllästyny yöelämään kun aina vaan käydään samoissa baareissa, mutta ite en käy niin paljon ulkona että olisin ehtiny kyllästyy.

        Tässä nyt mitä päällimmäisenä tuli mieleen, kysele ihmeessä lisää jos haluut tietää jotain erityistä!

        Kiitoksia.

        No mä olen ollut vaan ammattikorkeassa aiemmin, etten tiedä suomalaisenkaan yliopiston työmäärästä ;) Ehkä hyvä niin.

        Sitä muuten olen ihmetellyt, että mitä eroa on University Collegella ja pelkällä Maastrichtin Universityllä? Mitä alaa opiskelet, jos uskallat näin julkisesti paljastaa? Niin ja miten asut ja paljonko se maksaa? Olen ymmärtänyt, että Hollannista(Amsterdamia lukuunottamatta)on vaikea saada töitä, oletko samaa mieltä?


      • vendi
        Catariina81 kirjoitti:

        Kiitoksia.

        No mä olen ollut vaan ammattikorkeassa aiemmin, etten tiedä suomalaisenkaan yliopiston työmäärästä ;) Ehkä hyvä niin.

        Sitä muuten olen ihmetellyt, että mitä eroa on University Collegella ja pelkällä Maastrichtin Universityllä? Mitä alaa opiskelet, jos uskallat näin julkisesti paljastaa? Niin ja miten asut ja paljonko se maksaa? Olen ymmärtänyt, että Hollannista(Amsterdamia lukuunottamatta)on vaikea saada töitä, oletko samaa mieltä?

        UCM eli University College on yksi UM:n tiedekunnista. Se on ns. liberal arts college eli siellä voi opiskella melkeen mitä vaan biologiasta politiikkaan. Toisena vuonna suuntaudutaan joko luonnontieteisiin, yhteiskuntatieteisiin tai humanistisiin tietisiin ja tutkintonimike on sitten joko bachelor of arts tai bachelor of science suuntautumisen mukaan.

        Mä asun mun poikaystävän kanssa kaksiossa ihan keskustassa. Me maksetaan vuokraa 750€ sähkö ym. Mä luulen että jonkun soluhuoneen saa aika halvallakin, varsinkin jos on valmis muuttamaan Belgian puolelle. En kyllä ehkä suosittelis sitä Belgiaa, kun sinne vissiin menee aika huonosti busseja erityisesti iltasin.

        Mä en usko että työn saanti olis mitenkään kovin vaikeeta. En oo tosin edes koittanut saada töitä kun koulu vie niin paljon aikaa, mutta ainakin työnvälitystoimistoja näyttäis olevan vähän joka kulmalla.


      • vendi kirjoitti:

        UCM eli University College on yksi UM:n tiedekunnista. Se on ns. liberal arts college eli siellä voi opiskella melkeen mitä vaan biologiasta politiikkaan. Toisena vuonna suuntaudutaan joko luonnontieteisiin, yhteiskuntatieteisiin tai humanistisiin tietisiin ja tutkintonimike on sitten joko bachelor of arts tai bachelor of science suuntautumisen mukaan.

        Mä asun mun poikaystävän kanssa kaksiossa ihan keskustassa. Me maksetaan vuokraa 750€ sähkö ym. Mä luulen että jonkun soluhuoneen saa aika halvallakin, varsinkin jos on valmis muuttamaan Belgian puolelle. En kyllä ehkä suosittelis sitä Belgiaa, kun sinne vissiin menee aika huonosti busseja erityisesti iltasin.

        Mä en usko että työn saanti olis mitenkään kovin vaikeeta. En oo tosin edes koittanut saada töitä kun koulu vie niin paljon aikaa, mutta ainakin työnvälitystoimistoja näyttäis olevan vähän joka kulmalla.

        Kiitos vastauksestasi :) Onko tuo UCM:stä saatava tutkinto sellainen, että siitä automaattisesti pitää jatkaa muualle, eikä se varsinaisesti valmista mihinkään? Miksi muuten päätit tulla ulkomaille opiskelemaan?

        Sain jo aloituspaketin UM:stä ja pääsyni varmistui. Näköjään yliopiston urheilutarjonta näyttää tosi monipuoliselta. Kannattaako sun mielestä ostaa tuo student sports card, vai pääseekö halvemmalla ilman sitä? Kun luin jostain, että muualta vois saada silti halvemmalla esim. kuntosalikortin.


      • tutkinto
        Catariina81 kirjoitti:

        Moi. Olipas kiva, kun joku kohtalotoveri löytyi. Olen siis menossa opiskelemaan European Public Health bachelor-tutkintoa. Taikka siis en ole ihan varma, että olenko jo päässyt, kun mulla on ollut kaikenlaisia ongelmia tuon hakemisen kanssa ja nyt juuri viimeisin Studielinkiin kirjautumisen kanssa ollut ongelma ratkesi ja odotan seuraavaa vaihetta.

        Milloin olet menossa sinne ja millä? Onko sulla jo asunto ja mitä aiot opiskella?

        Kertoistko mikä tää tutkinto on???


      • vendi
        tutkinto kirjoitti:

        Kertoistko mikä tää tutkinto on???

        Kiva etta on nain paljon uusia suomalaisia tulossa! Meitahan on siella kohta jo yhta paljon kun saksalaisia, ainakin asukaslukuun suhteutettuna.

        Joku kyseli aiemmin etta minkalaisen tutkinnon UCMsta saa. Se on siis kandin tutkinto ja riippuu ihan suuntautumisesta etta minka alan kandin saa. Jos lukee esim. politiikkaa ja kv-suhteita se tutkinto vastaa kai lahinna suomalaista yhteiskuntatieteiden kandin tutkintoa. Ja voihan sillakin tutkinnolla jotain toita saada, mutta suurin osa kai tekee jonkun masterin siihen paalle. Kysessa on siis kai vahan jenkkityyppinen yleissivistava college-systeemi.


    • mm87

      Minäkin suuntaan Maastrichtiin nyt ensi kuussa. Art's and Culture tutkintoa lukemaan :)

      • No kiva, että sinne on tulossa suomalaisia näin paljon :) Onko sulla jo asunto valmiina vai miten sen järjestät?


      • mm87
        Catariina81 kirjoitti:

        No kiva, että sinne on tulossa suomalaisia näin paljon :) Onko sulla jo asunto valmiina vai miten sen järjestät?

        Asunto asiat on melkein valmiina. Vuokraan huoneen yhdestä kämpästä puoleksi vuodeksi käyttööni. Saa sitten rauhassa ettiä paikan päältä paremman kämpän.


      • mm87 kirjoitti:

        Asunto asiat on melkein valmiina. Vuokraan huoneen yhdestä kämpästä puoleksi vuodeksi käyttööni. Saa sitten rauhassa ettiä paikan päältä paremman kämpän.

        Miten löysit tuon huoneen, oliko sulla jotain tuttuja, vai onko paikka ennestään tuttu? Kuinka paljon maksat vuokraa? Kiinnostaa vaan kovasti, kun itse mietin, mikä olisi paras ratkaisu.


    • apinaivo

      Moi,

      Olen itse myös menossa opiskelemaan kyseiseen laitokseen. Olen ehtinyt tässä jo pari kuukautta ihmetellä Maastrichtin kesää ja täytyy sanoa, että metka kaupunki tämä on.

      En tätä foorumia lue, joten jos haluat keskustella/kysyä jotain, niin laita mailia.

      [email protected]

      • Jennam

        Edellisistä viesteistä on vuosi vierähtänyt, mutta oliskos tänä vuonna Maastrichtiin keitä lähdössä? Mä olen menossa, European Studies -kanditutkintoa lukemaan, ja asuntoasiat on mullakin aivan alkutekijöissä. Sain tietää pääseväni kouluun vasta reilu viikko sitten, joten ei ole ollut liiemmälti aikaa hoitaa hommaa, mutta menen sitten sunnuntaina paikan päälle ja luotan onneeni.


      • Adele84
        Jennam kirjoitti:

        Edellisistä viesteistä on vuosi vierähtänyt, mutta oliskos tänä vuonna Maastrichtiin keitä lähdössä? Mä olen menossa, European Studies -kanditutkintoa lukemaan, ja asuntoasiat on mullakin aivan alkutekijöissä. Sain tietää pääseväni kouluun vasta reilu viikko sitten, joten ei ole ollut liiemmälti aikaa hoitaa hommaa, mutta menen sitten sunnuntaina paikan päälle ja luotan onneeni.

        Mä olen lähdössä kanssa Maastrichtiin suorittamaan Europan Studies tutkintoa, mukavaa kuulla, että sinne on tulossa muitakin suomalaisia =)

        Itse kävin kesällä Maastrichissa ja hommasin huoneen yhdestä asunnosta välitysfirman kautta, saa ny nähä millanen se tulee olemaan, ainaski kalustamaton, mikä tarkottaa sitä et joudun asap hommaan jonku sängyn tai patjan sinne, mistäkhän sellasii sais halvalla? no pääasia et nyt on joku kämppä, aattelin sitte myöhemmin ajan kanssa katella parempaa.

        Mut on jo hyväksytty kouluun mut en oo vielkään saanu varsinaista hyväksymiskirjettä, enkä lukukausimaksun maksutietoja, mikä vähän rassaa, ku ei oo sit voinu opintotukeekaan viel hakee. Sanoivat kyllä hakemustoimistossa et siirtävät mut kiireelisten listalle.

        Miten koska varsinaisesti lähet Maastrichtiin ja joko oot maksanu lukukausmaksun? Ite lähen 23.8, onko sulla e-mail osotetta, olis kiva vaihtaa tarkemmin kuulumisia...


      • SZara
        Adele84 kirjoitti:

        Mä olen lähdössä kanssa Maastrichtiin suorittamaan Europan Studies tutkintoa, mukavaa kuulla, että sinne on tulossa muitakin suomalaisia =)

        Itse kävin kesällä Maastrichissa ja hommasin huoneen yhdestä asunnosta välitysfirman kautta, saa ny nähä millanen se tulee olemaan, ainaski kalustamaton, mikä tarkottaa sitä et joudun asap hommaan jonku sängyn tai patjan sinne, mistäkhän sellasii sais halvalla? no pääasia et nyt on joku kämppä, aattelin sitte myöhemmin ajan kanssa katella parempaa.

        Mut on jo hyväksytty kouluun mut en oo vielkään saanu varsinaista hyväksymiskirjettä, enkä lukukausimaksun maksutietoja, mikä vähän rassaa, ku ei oo sit voinu opintotukeekaan viel hakee. Sanoivat kyllä hakemustoimistossa et siirtävät mut kiireelisten listalle.

        Miten koska varsinaisesti lähet Maastrichtiin ja joko oot maksanu lukukausmaksun? Ite lähen 23.8, onko sulla e-mail osotetta, olis kiva vaihtaa tarkemmin kuulumisia...

        Te, jotka ootte hakeneet niin pitikö teillä olla joku kielitodistus TOELF esim.?
        Minkälaiset pääsykokeet olivat? Kertokaa mistä vaan alasta.
        Kiitti ja sori kun on ehkä vähän off topic.


    • Drogba_11

      Tervehdys! Olen tässä itsekin ruvennut miettimään Hollannissa opiskelua, ja törmäsin Maastrichtiin kun muistin tuttavan opiskelleen siellä. Miksi juuri Maastricht on niin suosittu suomalaisten keskuudessa (googlen haulla löytyy paljon kirjoittelua juuri kyseisestä yliopistosta)?

      YO-kirjoituksista on E:n paperit taskussa, joten näillä pitäisi varmaankin olla ihan ok-mahdollisuudet päästä opiskelemaan valtiotieteitä ja journalistiikkaa Hollannissa? Onko hakuprosessi monimutkainen, ja minkätasoinen yliopisto Maastricht Universiteit on? Ranking-listojen mukaan ei kuitenkaan ihan kärjessä, mutta tuskin mikään surkeakaan. Kaupunkihan kuulostaa varsin mukavalta, ja tällaiselle futista rakastavalle ihmiselle löytyy sitäkin vaikka millä mitalla lähialueelta.

      Entäs opiskelukulttuuri, onko opiskelijayhteisö kuinka tiivis bileineen jne? Tämä olisi itselleni ainakin melko toivottavaa, sillä iso osa ulkomaille muuttoa on uusiin ihmisiin tutustuminen. Pari kaveria olisi kuitenkin mitä ilmeisemmin tulossa mukaan, päädytään sitten mihinkä tahansa.

    • anette

      Moi! Kiva tietää että siellä on paljon suomalaisia :) Ite oon hakenu nyt 2012 alkaviin opintoihin ja alustava hyväksyntä on tullut, en vielä oikein tiedä miten tästä pitäisi jatkaa.

      Jos joku haluaa jutella, jos on vaikka tulossa samaan suuntaan tai on siellä jo, niin mielelläni otan meilejä vastaan ! :)

      [email protected]

      Oon kyllä tota samaa asiaa miettiny, elikä että kuinka hyvä yliopisto tuo on? netistä oon saanu tuloksia rankinglistoilla väliltä 100-300, että tiedä nyt sitte..

    • jeesjees

      Joo itsekkin hain tonne Maastrichtiin ja nyt odotellaan vastausta!! Jännää :D
      Kun haitte niin nehän kysyivät arvosanat ja todistuksen että olet valmistunut?
      Lähetittekö ne postilla vai sieltä "upload" kohdasta niiden kotisivuilta?
      Kysyivätkö aitoja vai riittikö kopiot/skannaukset?

    • jeesjees17

      lähetin uploadista ja sanoivat että kelpaavat, nyt odottelen vastauksia :D

    • Tiedoton91

      Moro!

      Itelläni on seuraavanlainen yo-todistus:
      Äidinkieli E
      Englanti M
      Ruotsi C
      Historia C
      Psykologia B.

      Kiinnostaisi lähteä Hollantiin opiskelemaan jotain seuraavista; journalistiikka, graafinen suunnittelu, laki tai jokin "ei-matemaattinen" ala. Ei siis rajoitu Maastrichtin yliopistoon toiveeni, mutta kun tämä nyt on suht tuore ketju ja asiani sitä sivuaa niin meinasinpa sitten kysyä;

      1.) Tuleeko tuolla yo-todistuksella pääsemään minnekään? Lukion päästötodistuksen ka. mututuntumalla 8:n pinnassa.
      2.) Onko pääsykokeita, vai haetaanko pelkällä todistuksella?
      3.) Minne ylipäätänsä tolla voisi olla mahdollisuuksia päästä?

    • kivakivakiva1234

      Esim European law schoolissa, english trackin aloittaa yleensä noin vajaa 300 opiskelijaa ja valmistuu noin 50! Sisään pääsee, vaikeampi pysyä siellä.

      • turkulainen88

        Hei kivakivakiva1234
        Sain juuri viikko sitten kirjeen että olin päässyt sisään tuohon English language Trackille Law Schooliin.
        Opiskeletko itse kyseistä tutkintoa?
        En ole vielä itse päättänyt aloitanko Maastrichtissa syksyllä mutta haluaisin tietoa joltain ketä opiskelee tai on valmistunut kyseisestä ohjelmasta.


      • kivakivakiva1234
        turkulainen88 kirjoitti:

        Hei kivakivakiva1234
        Sain juuri viikko sitten kirjeen että olin päässyt sisään tuohon English language Trackille Law Schooliin.
        Opiskeletko itse kyseistä tutkintoa?
        En ole vielä itse päättänyt aloitanko Maastrichtissa syksyllä mutta haluaisin tietoa joltain ketä opiskelee tai on valmistunut kyseisestä ohjelmasta.

        Hei!
        Itse olen tuolla linjalla. Voin vaan sanoa sen, että paljon vaikeampaa on kuin Suomessa. Suomessahan ne pääsykokeet on se vaikein osa. Maastricht Unissa sama stressi jatkuu koko opiskelun. Esim ensimmäisessä jaksossa pikku koe joka viikko, tokassa jaksossa ne 10 esseetä jne. Tosi paljon tehtäviä ja esitelmiä perus lukemisen lisäksi. Täällä käytetään sitä PBL systeemiä tunneilla eli sekin vaatii aika aktiivista opiskelua. Ranking listojen mukaan Maastricht Uni vastaa Suomessa Turun yliopistoa. Koko opiskelu tyyli täällä on vaan aivan erilainen Suomeen verrattuna. Kannattaa myös muistaa, että tämä law track ei anna asianajajan oikeuksia. Civil effects pitää joka tapauksessa tehdä jossakin muualla.


    • turkulainen88

      Kiitos
      Voisitko vielä valaista että kun tuolta linjalta valmistuu niin mihin enemmistö sijoittuu työelämässä?
      Eli suorittaako moni opintoja Bachelor vaiheen jälkeen? Rupeaako moni heti töihin? Millaisiin töihin sijoittuu? Ja kaikkea muuta juuri tuosta valmistumisen jälkeisestä ajasta. Se on se joka tällä hetkellä itseä askarruttaa eniten.

    • tiniwini

      Hei! Olen myös hakemassa Maastrichtiin European law schooliin ja englanniksi opiskeleen.
      kivakivakiva1234, aika tiukalta tahdilta kuulostaa opiskelu. Oletko kauan opiskellut Maastrichtissa?
      Turkulainen 88 ne hyväksyi sut jo nyt 2012 syksyksi? Lähetitkö niille vain kopion todistuksesta? ettet kääntänyt sitä ollenkaan?

    • sanna....

      Minustakin olisi kiva saada vertaistukea:) Olen hakemassa Maastrichtin yliopistoon opiskelemaan Europan Studies tutkintoa. Olen myös miettinyt Haagin yliopistolta samaa alaa. Olisiko kenelläkään kokemuksia kummastakaan yliopistosta, ja etenkin Europen Studiesista?

      Mutta jos joku haluaa jutella, ja jos on vaikka tulossa samaan suuntaan tai on siellä jo, niin olisi kiva jutella lisää:) meilini on: [email protected]

    • tauluvaras

      Osaisko joku sanoa, että mikä tarkalleen ottaen on tämä certificate of residence? Joku asuintodistus, jota siis vaaditaan hakuvaiheessa, mutta siis lähinnä mietin, että pitääkö tommonen hakea täältä Suomesta vai onko tarkoituksena hakea tämä sitten, kun on jo saapunut Hollantiin?

    • Tämä mun kysymys ei kyllä liity mitenkään tähän teidän valitsemaanne yliopistoon,
      mutta tämä oli ainut keskustelupalsta, minkä löysin netistä, missä suomalaiset kävi
      keskustelua hollannissa opiskelusta. Eli olen myös miettinyt, että lähtisin hollantiin
      opiskelemaan, mutta infoa asiasta on netistä löytynyt aika huonosti. Mulla on siis 2 kolua tähtäimessä toinen on Rotterdamissa sijaitseva erasmus university, ja toinen
      utrecthin amk. Kumassakin opiskelisin International communications and media linjalla. Eli noi pääsyvaatimukset on vähän auki. Kuinka helposti suomalaisilla lukiopapereilla pääse sisään kouluihin hollannissa? Lukiosta on tulossa ihan kohtuulliset paperit keskiarvo siinä 8 tienoilla, ja kirjotuksista odotettavissa ihan ok tulokset, nyt kun on opiskelu motivaatiokin löytynyt. Nuo linjat ovat kummatkin kansainvälisesti suunnattuja, eli opiskelijoita pyritään ottamaan ympäri maailmaa. Luulisi että suomalaiset paperit ovat aika kova sana verrattuna esim afrikkalaisiin papereihin, mutta koulujen sivuilla luki että hakijat arvioidaan oikeudenmukaisesti, eli mitenköhän asia on jos afrikkalaisella oppilaalla on 10:n paperit, mutta opetuksen taso on erittäin huono eikä afrikkalainen oppilas ole pystynyt papereitaan parantamaan, ja suomalaisella hakijalla 8:n paperit, mutta opetus on erittäin laadukasta. Kumpi pääsee sisään jos hakijat arvioidaan oikeudenmukaisesti? :D Toinen asia mikä askarruttaa on opetuksen taso hollannissa. Löysin netistä jonkun jutun missä koulu oli ottanut rahat, ei ollut opettanut juuri mitään, ja jätti todistuksetkin antamatta. Kun tälläisen tarinan kuulee, niin haluaa ottaa kaikesta mahdollisesta selvää jo etukäteen :)
      Jos pystyisitte edes osaan mun kysymyksistä vastaamaan, niin olisin todella kiitollinen! Kiitos vastauksistanne jo etukäteen :)

    • hmhmhm2

      Hei! Olisin kiinnostunut kuulemaan Maastrichtissa opiskelevilta, että onko opiskelu kuinka haastavaa? Etenkin European law school kiinnostaisi! Monet kuulemma pääsevät sisälle, mutta sitten jättävät opiskelut kesken. Eli onko vaikeaa valmistua verrattuna muihin yliopistoihin? Kaikenlaisia muitakin kokemuksia olisin kiinnostunut kuulemaan! Kiitos jo etukäteen :)

    • berry2

      Hei, itsekin olisin kiinnostunut tietämään onko muita suomalaisia lähdössä Maastrichtiin opiskelemaan tänä syksynä? Lähden lukemaan European Studies kanditutkintoa ja ihan vaan mielenkiinnosta kirjoitan tänne :)

      • biker2

        Morjens, ite oon nyt lähdössä Maastrichtiin lukemaan tota European studies. Meikäläiselle kerrottiin että kannattaa mennä sinne INKOM festarille, joten sinnekkin oon myöskin menossa.


      • berry2
        biker2 kirjoitti:

        Morjens, ite oon nyt lähdössä Maastrichtiin lukemaan tota European studies. Meikäläiselle kerrottiin että kannattaa mennä sinne INKOM festarille, joten sinnekkin oon myöskin menossa.

        moi, itse oon myös ajatellut osallistua inkomiin, vaikutti sellaselta etttei kannattais jättää välistä. Ja kiva tietää että sinne on tulossa muitakin! Asuntoasiat on mulla ainut mikä on jäänyt vähän viime tippaan, en tiedä pitäisikö vaan luottaa onneensa ja löytää vasta paikan päältä jotakin.


      • biker2
        berry2 kirjoitti:

        moi, itse oon myös ajatellut osallistua inkomiin, vaikutti sellaselta etttei kannattais jättää välistä. Ja kiva tietää että sinne on tulossa muitakin! Asuntoasiat on mulla ainut mikä on jäänyt vähän viime tippaan, en tiedä pitäisikö vaan luottaa onneensa ja löytää vasta paikan päältä jotakin.

        Itse vuokrasin guesthousen kautta huoneeni. Sain huoneen aika helposti ja hinta on ihan ok. Kelalta saamat opintotuet kattavat vuokran. Opintotukea on kuiteskin vaikea saada ennen kun annan kopion hyväksyntä kirjeestä, mutta sen saa yliopistolta vasta silloin, kun olen paikan päällä ilmoittanut maistraattiin, että tulen asumaan Maastrichtissa...


      • berry2
        biker2 kirjoitti:

        Itse vuokrasin guesthousen kautta huoneeni. Sain huoneen aika helposti ja hinta on ihan ok. Kelalta saamat opintotuet kattavat vuokran. Opintotukea on kuiteskin vaikea saada ennen kun annan kopion hyväksyntä kirjeestä, mutta sen saa yliopistolta vasta silloin, kun olen paikan päällä ilmoittanut maistraattiin, että tulen asumaan Maastrichtissa...

        Joo, itsekin oon nyt vuokrannut samaa kautta, vuokrasin huoneen puoleksi vuodeksi niin saa sitten rauhassa ettiä paikan päältä paremman kämpän. Itse en ole vielä ihan ymmärtänyt että kohta pitää lähteä, mistä johtuu että kaikki on jäänyt vähän viime tippaan:)


      • biker2
        berry2 kirjoitti:

        Joo, itsekin oon nyt vuokrannut samaa kautta, vuokrasin huoneen puoleksi vuodeksi niin saa sitten rauhassa ettiä paikan päältä paremman kämpän. Itse en ole vielä ihan ymmärtänyt että kohta pitää lähteä, mistä johtuu että kaikki on jäänyt vähän viime tippaan:)

        Tuttu fiilis:) Oletko ite saanut noi opintotuki asiat hoidettua?


    • Mitähähtähmissä

      Vaaditaanko tuolla Maastrichtin haussa vain ylioppilastutkintotodistus vai sen lisäksi vielä lukionpäättötodistus? Eli pelkkä ylioppilastutkintotodistus ei riitä kun kysytään sekä Diploma:a että List of Grades:ia?

      • sillälailla

        itse jouduin lähettämään yo-todistuksesta suomen sekä englanninkielisen virallisen kopion postissa Maastrichtiin sekä näiden lisäks uploadata suomenkielinen lukionpäättötodistus eli list of grades netissä


      • vähänmyöhässävastaus

        Itsellä riitti että oli virallisen kopio suomenkielisestä yo-todistuksesta ja sen englanninkielisen käänsin itse vapaasti ja kelpasi hyvin (ilman leimoja sun muuta). Ne postissa ja lukion päättötodistus netissä.


      • Anonyymi
        vähänmyöhässävastaus kirjoitti:

        Itsellä riitti että oli virallisen kopio suomenkielisestä yo-todistuksesta ja sen englanninkielisen käänsin itse vapaasti ja kelpasi hyvin (ilman leimoja sun muuta). Ne postissa ja lukion päättötodistus netissä.

        Hei
        Miten vaikeaa tuonne Maastrichtin Law Universityyn on päästä. En oikein löydä tilastotietoa siitä millaisella yo-todistuksella sisään pääsee?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe