siwa

mimmuliii

Minkälaista on olla töissä Siwassa? Miten taukojen kanssa, ku siellähän ollaan vissiin aina yksin? Entä se kassa, onko vaikea oppia? Kertokaa kaikkea mitä mieleen tulee :)

113

16038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............

      eikö kukaan vastaa?? Kertokaa nyt jotain.

      • mie..

        Voiko sitä enään selkeemmin ilmasta.. ei tosiaankaan mikään unelmaduuni mutta riippuu tietysti aika paljon myös itsestään. aika naisvaltainen paikka joten jatkuvaa paskanpuhumista selän takana voit odottaa. siihen vielä vittumainen ja laiska pomo joka kuvittelee että muut tekee työt ja hän katsoo vierestä. paljon ollaan yksin joten tauot on todella harvinaista herkkua ja kahvit juodaan yleensä seisten ja juosten. mutta jos pidät asiakaspalvelusta ja jaksat tehdä paljon töitä niin sinne vain. Kaikkeen tottuu.:) mistäpäin suomea olet jos saa kysyä?


      • mie..
        mie.. kirjoitti:

        Voiko sitä enään selkeemmin ilmasta.. ei tosiaankaan mikään unelmaduuni mutta riippuu tietysti aika paljon myös itsestään. aika naisvaltainen paikka joten jatkuvaa paskanpuhumista selän takana voit odottaa. siihen vielä vittumainen ja laiska pomo joka kuvittelee että muut tekee työt ja hän katsoo vierestä. paljon ollaan yksin joten tauot on todella harvinaista herkkua ja kahvit juodaan yleensä seisten ja juosten. mutta jos pidät asiakaspalvelusta ja jaksat tehdä paljon töitä niin sinne vain. Kaikkeen tottuu.:) mistäpäin suomea olet jos saa kysyä?

        Niin ja se kassa voi olla alussa hankala jos et ole aikaisemmin ollut missään kassalla mutta kyllä senkin jo varmasti muutamassa päivässä oppii.:)


      • ....................
        mie.. kirjoitti:

        Niin ja se kassa voi olla alussa hankala jos et ole aikaisemmin ollut missään kassalla mutta kyllä senkin jo varmasti muutamassa päivässä oppii.:)

        ...tosin en ole Siwassa, mutta samalla työnantajalla kuitenkin. Työ on perseestä. Kassajärjestelmän oppii kyllä, mutta se on monimutkainen ja vanhanaikainen. Muutoksia luvattiin, mutta kuten Tradekalla aina, mitään ei tapahdu. En suosittele -- saat varmasti töitä muualtakin!


      • mimmuliii
        mie.. kirjoitti:

        Voiko sitä enään selkeemmin ilmasta.. ei tosiaankaan mikään unelmaduuni mutta riippuu tietysti aika paljon myös itsestään. aika naisvaltainen paikka joten jatkuvaa paskanpuhumista selän takana voit odottaa. siihen vielä vittumainen ja laiska pomo joka kuvittelee että muut tekee työt ja hän katsoo vierestä. paljon ollaan yksin joten tauot on todella harvinaista herkkua ja kahvit juodaan yleensä seisten ja juosten. mutta jos pidät asiakaspalvelusta ja jaksat tehdä paljon töitä niin sinne vain. Kaikkeen tottuu.:) mistäpäin suomea olet jos saa kysyä?

        Joo eli olen etelästä ja tänne myös töihin menossa :) Jännittää vähän, että mitä se tulee oleen siellä. Kaikki selviää aikanaan :D


      • das madam

        Oon tehnyt ikääni nähden verraten paljon kaikenlaista duunia vähän yli 25 vuotta. Oon ollut tehtaalla liukuhihnalla, tsupparina,keskusneitinä,laaduntarkkilijana, toimistosihteerinä, arkistonhoitajana,,respana,myyntisihteerinä,tarjoilijana,kotiäitinä,siivoojana ja paljon muutakin vielä, mutta Siwa on ihan parasta mitä mun kohdalle on koskaan sattunu. Valintataloakin koetin, mutta se ei niin vapaata ja paljon vastuuta antava kuten Siwa, ku siellä ollaan aika paljon ihekseen... ei nyt sentään joka minuutti...kukaan ei hengitä perseessä kiinni ja kun oot ahkera ja rehti niin siinä se.. toivottavasti luoja suo mulle vielä näitä työvuosia ja saan monta kivaa siwaa vielä nähdä matkanvarrella. eikä tarvi tehä ilmasta koskaan, ku teen sen minkä työvuorossa kerkee.. tietysti jos päällikkö sattuu oleen vinkuintiaani tai sillä ei oo kaikki inkkarit aina kanootissa... voi henki olla vähän raskas... mutta saanen kokemuksen rintaäänellä sanoa että sellaisia piälliköitä on muuallakin ... kokenut oon !!!Ei muuta ku siwaan vaan duuniin...


      • LiipolanSiwasta
        mie.. kirjoitti:

        Voiko sitä enään selkeemmin ilmasta.. ei tosiaankaan mikään unelmaduuni mutta riippuu tietysti aika paljon myös itsestään. aika naisvaltainen paikka joten jatkuvaa paskanpuhumista selän takana voit odottaa. siihen vielä vittumainen ja laiska pomo joka kuvittelee että muut tekee työt ja hän katsoo vierestä. paljon ollaan yksin joten tauot on todella harvinaista herkkua ja kahvit juodaan yleensä seisten ja juosten. mutta jos pidät asiakaspalvelusta ja jaksat tehdä paljon töitä niin sinne vain. Kaikkeen tottuu.:) mistäpäin suomea olet jos saa kysyä?

        Itsellä pomo ihana, ja muutkin työkaverit :)

        Itse myös pidän työstäni, vaikka hieman rankkaa se on yksin.
        En sanoisi niinkään Siwan olevan huono paikka työskennellä.


      • faktaaa
        .................... kirjoitti:

        ...tosin en ole Siwassa, mutta samalla työnantajalla kuitenkin. Työ on perseestä. Kassajärjestelmän oppii kyllä, mutta se on monimutkainen ja vanhanaikainen. Muutoksia luvattiin, mutta kuten Tradekalla aina, mitään ei tapahdu. En suosittele -- saat varmasti töitä muualtakin!

        kassajärjestelmässä ei ollu ikinä mitään hankalaa..... siwoissa ja valintataloissa maailman helpoiummat!


    • mennä siwaan

      Vertailen tässä prismaa ja siwaa, koska molemmista kokemusta.

      kassajärjestelmä:
      siwassa vanhanaikainen, mustavalkoinen (pääväri musta) raskas katsoa, jos teet virheen (esim. lyöt vahingossa maidon kaksi kertaa) niin pakko tehdä kuitinkorjaus. prismassa on tosi selkeä kassajärjestelmä, silmät ei väsy, idioottivarma, apinakin oppisi käyttämään sitä.

      tauot:
      siwassa menet tauolle jos pääset. prismassa pääset aina. melkein aina tulee tauottaja joka päästää tauolle vaikka olisi kilometrijonot. jos olet sellaisessa vuorossa että joudut menemään itse tauolle (tosi harvoin) niin jos et pääse lähtemään pois kassalta sillon kun on tauon aika, niin soitto infoon, ja joku tulee varmasti päästämään tauolle.

      Muutenkin prisma on niin paljon parempi paikka, siellä ei joudu samallalailla tekemään kaikkea itse niin kuin siwassa (kassa, hyllyjen täyttö, hävikki..) yhtenä päivänä voit olla osastolla, toisena kassalla. tietty jos sinut on palkattu kassalle niin pääsääntösesti olet kassalla. Ison talon etuihin kuuluu, että työ on paljon vapaampaa. Jos tulee vessahätä, niin kassa kiinni, mutta teepäs sama siwassa jos olet yksin...

      • No mie vaan

        aika pitkälti paikkakunnasta, myymälästä ja sen koosta, työporukasta ja esimiehestä.

        Ja mitä kassajärjestelmään tulee, ei ole mikään hirvittävän moderni, mutta sen oppii nopeasti.
        Ja jos teet virheen, voi sen korjatakin ilman kuitinkorjausta. Rivinpoisto tai eiku nappula :)

        Pienemmissä Siwoissa on toki niin, että kun työskentelet yksin on taukoja vaikea pitää. Itselleni se ei ollut ongelma, ehdin aina kun oli tarve käydä vessassa ja kahvilla.

        Verraten Tradekan seuraavan kokoluokan myymälään, Valintataloon: on aika pitkälti samankaltainen kun Siwa. Yleensä porukkaa enemmän töissä, ja näin ollen tauotuskin onnistuu.

        Toki eroa Prismalla ja Siwalla on, niitä ei kokoluokkansakaan puolesta voi verrata keskenään!

        Siwalla tehdään kaikkea niinkuin edellinen kirjoittajakin sanoi, se on sitten taas oma mieltymys tykkääkö tehdä montaa hommaa päivässä vai istua kassalla pelkästään.

        Prismalla hyvänä puolena toki on se, että tauot pystyy pitämään. Toisena puolena on se, että jos sinut palkataan kassapuolelle, olet pääsääntöisesti kassalla. Tai sitten aamulla esim. perustavaran purussa ja loppupäivän kassalla. Että jos odottaa sitä monipuolisuutta, sitä ei ehkä kuitenkaan ole.

        Kokeilemalla sitä kai löytää sen, mikä sopii itselle :)


      • ....................
        No mie vaan kirjoitti:

        aika pitkälti paikkakunnasta, myymälästä ja sen koosta, työporukasta ja esimiehestä.

        Ja mitä kassajärjestelmään tulee, ei ole mikään hirvittävän moderni, mutta sen oppii nopeasti.
        Ja jos teet virheen, voi sen korjatakin ilman kuitinkorjausta. Rivinpoisto tai eiku nappula :)

        Pienemmissä Siwoissa on toki niin, että kun työskentelet yksin on taukoja vaikea pitää. Itselleni se ei ollut ongelma, ehdin aina kun oli tarve käydä vessassa ja kahvilla.

        Verraten Tradekan seuraavan kokoluokan myymälään, Valintataloon: on aika pitkälti samankaltainen kun Siwa. Yleensä porukkaa enemmän töissä, ja näin ollen tauotuskin onnistuu.

        Toki eroa Prismalla ja Siwalla on, niitä ei kokoluokkansakaan puolesta voi verrata keskenään!

        Siwalla tehdään kaikkea niinkuin edellinen kirjoittajakin sanoi, se on sitten taas oma mieltymys tykkääkö tehdä montaa hommaa päivässä vai istua kassalla pelkästään.

        Prismalla hyvänä puolena toki on se, että tauot pystyy pitämään. Toisena puolena on se, että jos sinut palkataan kassapuolelle, olet pääsääntöisesti kassalla. Tai sitten aamulla esim. perustavaran purussa ja loppupäivän kassalla. Että jos odottaa sitä monipuolisuutta, sitä ei ehkä kuitenkaan ole.

        Kokeilemalla sitä kai löytää sen, mikä sopii itselle :)

        En todellakaan suosittele Tradekaa työnantajana kenellekään. Ei siinä paikkakunnalla ole merkitystä, jos firman hommat ei toimi! Minimimiehityksellä yritetään vetää ja mikään ei toimi, eikä muutu.


      • Onneksi lähdin pois!
        .................... kirjoitti:

        En todellakaan suosittele Tradekaa työnantajana kenellekään. Ei siinä paikkakunnalla ole merkitystä, jos firman hommat ei toimi! Minimimiehityksellä yritetään vetää ja mikään ei toimi, eikä muutu.

        Joo en suosittele kenellekkään Suomen Lähikauppaa!

        Asiat on juuri niin kuralla siellä kun voi vaan olla. Alimiehityksella kokoajan, hirveästi eri asioita mitäpitäisi osata (posti, veikkaus, matkahuolto) ja tämän kaiken hoitaa yksi kassahenkilö. Asiakkaat valittaa kun jonot kertyy ja jono senkun kasvaa. Kaikkea pitäisi osata, ja kaikkea pitäisi keretä tekemään, mutta mihinkään ei anneta tarpeeksi aikaa. Lisäksi informaation kulku on täysin mädäntynyttä. Firman sisällä eteneminen on suoraan verrannollinen paskan puhumisen ja muiden selän takana panettelun määrään. Akkavaltainen työ, eli kompaan ylempänä puhunutta kohtalotoveriani juoruilemisesta. Stressiä ja taistelua omasta asemasta on luvassa jos SLK on työpaikkasi. En tiedä muista paikoista mutta ainakin Helsingin kaupoissa on tämmöinen meininki!

        Kaikenkaikkiaan pääset helpommalla jos menet Keskolle tai SOK:lle töihin. Ei tarvitse painaa kahden ihmisen hommia liian lyhyessä ajasssa, alipalkattuna (TES), konkurssikypsässä firmassa!


      • Myyjdäfjkö

        Täyttä faktaa tänäkin päivänä! Perseen nuolemisella pääset todella pitkälle.


    • entinen tredekalainen

      Heippa:)

      Kiva kuulla että olet menossa siwaan töihin. Mukavia ja hymyileviä myyjiä ei näe turhan usein, ja siksi toivon sinun olevan reipas ja iloinen. Olen huomannut että asiakasta silmiin katsominen samaan aikaan kun sanoo "hei" tekee jo todella hyvän vaikutuksen.

      Itselläni on kokemusta sekä siwan että valintatalon myymälöistä, eikä niistä mitään kovin negatiivistä asiaa tule mieleen. Täytyy muistaa että joka ikisissä työpaikassa on myös ne huonot puolet, niin totta kai kaupoissakin.

      Siwan hyvät puolet: vaihtelevat työtehtävät, vastuu myymälästä(koska yleensä iltavuoroissa yksin), pienehkö myymälä;helppo muistaa missä mikäkin tuote, nopeasti opittava kassa ja tutut asiakkaat.

      Huonot puolet; ei taukoja, jos tulee mokailtua kassan kanssa, niin tulee pikku paniikki, bonus-korttia ei voi vetää jälkikäteen, vaan se on mankeloitava erkin aikasella laitteella, ja yleensä tulee kiire jos on paljon asiakkaita. (ei ehdi kunnolla katsomaan päiväyksiä tuotteista, ym.)

      Mutta pääosin työ on mukavaa ja aika kuluu nopeasti. Asiakkaiden kanssa on mukava jutella jos aika ei jostain syystä kulukkaan.

      Mukavaa työrupeamaa sulle ja toivottavasti viihdyt :) Kirjottele tänne joskus miten olet viihtyny siellä.

      • ei paljon aikaa

        tuhraanu asiakkaiden kanssa keskusteluun,kun on ehdittävä niin paljon aamussa sekä illassa. Yksin työskentelyä molemmissa vuoroissa "pikku" Siwoissa.


      • nanu12

        heipsan. olen itse pikku siwassa töissä, ja tykkään olla,koska ei tule aika pitkäksi eikä ole vain kassalla istumista. asiakkaat on pian tullut tutuksi ja vastuun ottaminen yksin on mielestäni kunnianosoitus tai jotain, luottamuksesta työntekijään. isoihin kauppoihin mua ei saa töihin koska siellä on yleensä asiakkaat jo valmiiksi närkästyneitä kun ovat joutuneet juoksemaan pitkiä käytäviä etsiessään tuotteita ym. pikkukaupassa melkeinpä näet kaikki tuotteet kun sisään tulet:)asenne on oltava rauhallinen, iloinen ja itsevarma. olen ollut itse tyytyväinen työhöni ja toivottavasti olet sinäkin jos siwaan päädyit töihin:)


      • siwaonkiwa
        nanu12 kirjoitti:

        heipsan. olen itse pikku siwassa töissä, ja tykkään olla,koska ei tule aika pitkäksi eikä ole vain kassalla istumista. asiakkaat on pian tullut tutuksi ja vastuun ottaminen yksin on mielestäni kunnianosoitus tai jotain, luottamuksesta työntekijään. isoihin kauppoihin mua ei saa töihin koska siellä on yleensä asiakkaat jo valmiiksi närkästyneitä kun ovat joutuneet juoksemaan pitkiä käytäviä etsiessään tuotteita ym. pikkukaupassa melkeinpä näet kaikki tuotteet kun sisään tulet:)asenne on oltava rauhallinen, iloinen ja itsevarma. olen ollut itse tyytyväinen työhöni ja toivottavasti olet sinäkin jos siwaan päädyit töihin:)

        Tervehdys!

        Ehdottaisin jonkinsortin kansanliikettä yksintyöskentelyä vastaan?!!!? Kuinka moni on valmis altistamaan itsensä vaaratilanteisiin lähes päivittäin? Lähes kaikilla aloilla työskennellään vähintäänkin pareittan, turvallisuussyistä, mutta... suomen lähikauppa oy säästää henkilöstökuluissa. Onneksi on sentään vielä vartijanappi :) harmi kun sitä ei vain välttämättä pääse painamaan jos on tilanne päällä :D Jos alkaisimme kaikki yhdessä vaatimaan parempaa turvallisuutta niin ehkä jotain saattaisi jopa tapahtua? ..tuskin suomen lähikauppa oy aloittaisi joukkoirtisanomisia?


      • fiufiu
        siwaonkiwa kirjoitti:

        Tervehdys!

        Ehdottaisin jonkinsortin kansanliikettä yksintyöskentelyä vastaan?!!!? Kuinka moni on valmis altistamaan itsensä vaaratilanteisiin lähes päivittäin? Lähes kaikilla aloilla työskennellään vähintäänkin pareittan, turvallisuussyistä, mutta... suomen lähikauppa oy säästää henkilöstökuluissa. Onneksi on sentään vielä vartijanappi :) harmi kun sitä ei vain välttämättä pääse painamaan jos on tilanne päällä :D Jos alkaisimme kaikki yhdessä vaatimaan parempaa turvallisuutta niin ehkä jotain saattaisi jopa tapahtua? ..tuskin suomen lähikauppa oy aloittaisi joukkoirtisanomisia?

        mooooro ! aattelin, että saiskohan siwoista ylipäätänsäkään kesätöitä 16-vuotiaat nuoret? minä nimittäin haluaisin kesätöihin täällä savon alueella, ja kun tuo siwa kauppa on tuossa lähellä ja taxwärkkiinkin ottivat päiväks, niin mitenkähän kesätöitä heruis.. kokemuksia,tietoa?=)


      • Siwankassa
        fiufiu kirjoitti:

        mooooro ! aattelin, että saiskohan siwoista ylipäätänsäkään kesätöitä 16-vuotiaat nuoret? minä nimittäin haluaisin kesätöihin täällä savon alueella, ja kun tuo siwa kauppa on tuossa lähellä ja taxwärkkiinkin ottivat päiväks, niin mitenkähän kesätöitä heruis.. kokemuksia,tietoa?=)

        Heipsan, kesätöihin Siwaan päästäkseen ikää pitääpi olla 18vuotta. Muuten ei voi työskennellä kassalla, tupakkatuotteita ja alkoholijuomia ei alaikäinen ihminen saa myydä. Ja pelkkään hyllyjen tyättäjään en usko Siwalla olevan varaa palkata. Mutta ainahan sitä kannattaa kysyä.


      • Tykkään tehdä työtä
        Siwankassa kirjoitti:

        Heipsan, kesätöihin Siwaan päästäkseen ikää pitääpi olla 18vuotta. Muuten ei voi työskennellä kassalla, tupakkatuotteita ja alkoholijuomia ei alaikäinen ihminen saa myydä. Ja pelkkään hyllyjen tyättäjään en usko Siwalla olevan varaa palkata. Mutta ainahan sitä kannattaa kysyä.

        Turhaa mustamaalausta Suomenlähikaupasta. Siis jos ei halua liukuhihnalle prismaan tai muuhun vastaavaan liikkeeseen niin siwa on ykkönen.. saat tehdä ja oppia kaikki työt. Koskaan kyseisessä liikkeessä päivä ei tule pitkäksi ja työn on ku leikkiä. Tietty on välillä raskasta ja kiirettä mutta sehän pitää ihmisen liikkeellä. Se joka vieroksuu työtä ja hulinaa ei myöskään ole sopiva mihinkään kauppaan.. tai ylipäätään töihin. Kyllä Lähikauppa pitää huolta alaisistaan ja minusta kassajärjestelmässä ei pahemmin puutteita ole.. tietty näyttö sais olla hivenen suurempi.. Mitä muuten niillä värillä tekee??? turhaa rasittaa silmiään.. ja onhan siinä se punainen.. vai olenko värisokea? Ja sitten siwan myyjät:))) oletteko koskaan törmänneet niin ystävällisiin ja iloisiin myyjiin ku siwoissa on.. ei, en mä ainakaan..tekisköhän se kiire ja työnteko ( josta täällä puhutaan) niistä noin iloisia.. laiskuushan panee vetelehtimään ja missään ei ole hyvä olla..Ja toi sairauskassa se on etu jos mikä.. sekä henkilökuntalet hotelleihin sun muuhun.. harmi kun itse jouduin jäämään muuton takia pois SIWASTA!!!! .. eli sinne töihin.. ja elämä maistuu mansikalta :)))


      • jeejee
        Tykkään tehdä työtä kirjoitti:

        Turhaa mustamaalausta Suomenlähikaupasta. Siis jos ei halua liukuhihnalle prismaan tai muuhun vastaavaan liikkeeseen niin siwa on ykkönen.. saat tehdä ja oppia kaikki työt. Koskaan kyseisessä liikkeessä päivä ei tule pitkäksi ja työn on ku leikkiä. Tietty on välillä raskasta ja kiirettä mutta sehän pitää ihmisen liikkeellä. Se joka vieroksuu työtä ja hulinaa ei myöskään ole sopiva mihinkään kauppaan.. tai ylipäätään töihin. Kyllä Lähikauppa pitää huolta alaisistaan ja minusta kassajärjestelmässä ei pahemmin puutteita ole.. tietty näyttö sais olla hivenen suurempi.. Mitä muuten niillä värillä tekee??? turhaa rasittaa silmiään.. ja onhan siinä se punainen.. vai olenko värisokea? Ja sitten siwan myyjät:))) oletteko koskaan törmänneet niin ystävällisiin ja iloisiin myyjiin ku siwoissa on.. ei, en mä ainakaan..tekisköhän se kiire ja työnteko ( josta täällä puhutaan) niistä noin iloisia.. laiskuushan panee vetelehtimään ja missään ei ole hyvä olla..Ja toi sairauskassa se on etu jos mikä.. sekä henkilökuntalet hotelleihin sun muuhun.. harmi kun itse jouduin jäämään muuton takia pois SIWASTA!!!! .. eli sinne töihin.. ja elämä maistuu mansikalta :)))

        jos haluaa joka iltavuorossa tehdä noin puoli tuntia täksvärkkiä, niin siwa on sinun paikkasi..onnea vaan..mitä ihmeen hyötyä jostain sairauskassasta on terveelle ihmiselle?:)


      • muori
        jeejee kirjoitti:

        jos haluaa joka iltavuorossa tehdä noin puoli tuntia täksvärkkiä, niin siwa on sinun paikkasi..onnea vaan..mitä ihmeen hyötyä jostain sairauskassasta on terveelle ihmiselle?:)

        Pistänpä minäkin lusikkani Siwasoppaan! Tämä yksin työskentely on kaikkein KARMEINTA!Kaikki myymälän työt pitäis tehdä,palvella asiakkaat ja vielä sitten vahtia noita varkaita!Nyt on sitten tullut lisäksi vielä nämät kaikki pakettilähetykset ja niitä on sitten paljon pakettipalautukset.Ei ole paljon koulutuksia annettu näistä eikä paljon mistään muustakaan uusista jutuista,lappu vaan käteen ja lue siitä!Sitte oletetaan että kaikki osaa kassat ja muut asiat.Ja sitten on vielä nämä jotka tekee ilman palkkaa näitä töitä!Jäädään yli työ ajan tekemään ja tullaan ennenkuin työaika alkaa,jos jollakin on varaa näin tehdä niin luopukoon näin laman aikana koko palkasta!Ja onhan meilläkin turvanäppylät joita saa käyttää vain jos on TOSI KAMALA TILANNE!Se kun maksaa työnantajalle jos hälyttää vartijan.Jos muuta työtä löytyy en suosittele Siwaa!On semmoset kokemukset!


      • Jrs123
        jeejee kirjoitti:

        jos haluaa joka iltavuorossa tehdä noin puoli tuntia täksvärkkiä, niin siwa on sinun paikkasi..onnea vaan..mitä ihmeen hyötyä jostain sairauskassasta on terveelle ihmiselle?:)

        Mitä tarkoitat näillä taksvärkeillä? Jos ei hommia ehdi tehdä kun vuoro loppuu, niin ei niitä ilmaiseksi tartte jäädä tekemään. Ikävää aamuvuorolaiselle ja hommat kasautuu, mutta tätähän kerjätään kun tunteja vähennetään. Jos hommat hoituu ja illalla on kaikki kunnossa, niin kohta vähennetään lisää ja tradeka kiittää, kun naivit ihmiset tekevät omalla ajalla hommat.


      • siwatsupimu
        Jrs123 kirjoitti:

        Mitä tarkoitat näillä taksvärkeillä? Jos ei hommia ehdi tehdä kun vuoro loppuu, niin ei niitä ilmaiseksi tartte jäädä tekemään. Ikävää aamuvuorolaiselle ja hommat kasautuu, mutta tätähän kerjätään kun tunteja vähennetään. Jos hommat hoituu ja illalla on kaikki kunnossa, niin kohta vähennetään lisää ja tradeka kiittää, kun naivit ihmiset tekevät omalla ajalla hommat.

        ja toisen kerran vielä höpöhöpö. olen ollut iät ajat siwassa töissä ja aion olla vielä eläkeikään asti jos vain töitä on. eikä koskaan ole tarvinut ylitöihin jäädä vaikka kiirettä illassakin on ja yksin työskennellä pitää.
        eihän siwassa istuta per.. leveänä kassalla ja odotella asiakkaita vaan siinä välissä ehtii vähän vaikka laittaa maitokaappia, täyttää heviä, tyhjennellä pullohihnaa.
        se jolla menee ylitöiksi on hidas, laiska ja huonokuntoinen epäasiakaspalvelija, toisin sanoen ei siwaan sopiva työntekijä. sanoisin että sovit paremmin vaikka sinne prismaan jossa olet numero sejase... palkkahan se kaupan alalla ei missään ole sen parempi, tessillä mennään eli siitäkään ei tarvi muiden ketjujen olla kehumassa. ja sen sanon vaan että jos haluat tehdä palkkasi eteen töitä niin siwa on sinulle oiva paikka.


      • meidän Siwassa
        siwaonkiwa kirjoitti:

        Tervehdys!

        Ehdottaisin jonkinsortin kansanliikettä yksintyöskentelyä vastaan?!!!? Kuinka moni on valmis altistamaan itsensä vaaratilanteisiin lähes päivittäin? Lähes kaikilla aloilla työskennellään vähintäänkin pareittan, turvallisuussyistä, mutta... suomen lähikauppa oy säästää henkilöstökuluissa. Onneksi on sentään vielä vartijanappi :) harmi kun sitä ei vain välttämättä pääse painamaan jos on tilanne päällä :D Jos alkaisimme kaikki yhdessä vaatimaan parempaa turvallisuutta niin ehkä jotain saattaisi jopa tapahtua? ..tuskin suomen lähikauppa oy aloittaisi joukkoirtisanomisia?

        ei sitäkään, vaan oikea lankapuhelin kassan vieressä.


      • jukopliut
        siwaonkiwa kirjoitti:

        Tervehdys!

        Ehdottaisin jonkinsortin kansanliikettä yksintyöskentelyä vastaan?!!!? Kuinka moni on valmis altistamaan itsensä vaaratilanteisiin lähes päivittäin? Lähes kaikilla aloilla työskennellään vähintäänkin pareittan, turvallisuussyistä, mutta... suomen lähikauppa oy säästää henkilöstökuluissa. Onneksi on sentään vielä vartijanappi :) harmi kun sitä ei vain välttämättä pääse painamaan jos on tilanne päällä :D Jos alkaisimme kaikki yhdessä vaatimaan parempaa turvallisuutta niin ehkä jotain saattaisi jopa tapahtua? ..tuskin suomen lähikauppa oy aloittaisi joukkoirtisanomisia?

        menkää r-kioskille töihin, ei sielläkään pareittain töissä olla! ja jumalauta eihän oo mitään järkeä pitää montaa ihmistä töissä kun yksikin ne ehtii hoitaa.


      • siwapimu
        jukopliut kirjoitti:

        menkää r-kioskille töihin, ei sielläkään pareittain töissä olla! ja jumalauta eihän oo mitään järkeä pitää montaa ihmistä töissä kun yksikin ne ehtii hoitaa.

        tiedän mitä tarkoitat koska olen nyt siwassa duunissa ja sitä ennen ärrällä. siihen väliin olin k-kaupassa mutta siellä työ oli liian vaisua niin päätin ettei tämä ole minun paikka ja lähdin siwaan. ja olen tosi tyytyväinen. töitä riittää, välillä tietty ottaa päähän työn paljous mutta siitähän se palkka maksetaan.


      • iltavuorosta
        jeejee kirjoitti:

        jos haluaa joka iltavuorossa tehdä noin puoli tuntia täksvärkkiä, niin siwa on sinun paikkasi..onnea vaan..mitä ihmeen hyötyä jostain sairauskassasta on terveelle ihmiselle?:)

        kyllä ehtii 21.15 ulos. Mutta aamuun mennään paljon ennen seitsemää, että ehditään työt jollekkin rajalle ennen asiakkaiden tuloa klo 8.00. Aamussa sekä illassa työskennellään yksin. Aamussa on ehdittävä laittaa myytävät tuotteet esille, hoitaa tilaukset ja tilastot ym. Syöt, juot jos ehdit......Noin minäkin alussa ajattelin sairaskassasta, mutta en enää. Vuosia kun on raatanut, niin johan on vaivoja tullut melkoisesti...


      • siwan työntekijä
        siwatsupimu kirjoitti:

        ja toisen kerran vielä höpöhöpö. olen ollut iät ajat siwassa töissä ja aion olla vielä eläkeikään asti jos vain töitä on. eikä koskaan ole tarvinut ylitöihin jäädä vaikka kiirettä illassakin on ja yksin työskennellä pitää.
        eihän siwassa istuta per.. leveänä kassalla ja odotella asiakkaita vaan siinä välissä ehtii vähän vaikka laittaa maitokaappia, täyttää heviä, tyhjennellä pullohihnaa.
        se jolla menee ylitöiksi on hidas, laiska ja huonokuntoinen epäasiakaspalvelija, toisin sanoen ei siwaan sopiva työntekijä. sanoisin että sovit paremmin vaikka sinne prismaan jossa olet numero sejase... palkkahan se kaupan alalla ei missään ole sen parempi, tessillä mennään eli siitäkään ei tarvi muiden ketjujen olla kehumassa. ja sen sanon vaan että jos haluat tehdä palkkasi eteen töitä niin siwa on sinulle oiva paikka.

        ei pidä mennä yleistämään! ei todellakaan aina kerkee mitenkään tekemään kaikkea työajalla vaikka juoksis koko päivän hikihatussa kassan, maitokaapin, hevin ja kaiken välillä! itelläni on semmonen perjaate että en jätä asioita kesken vaan teen kaiken loppuun vaikka joutuisinki vähän ylitöihin jäämään.. mutta ei se maailma siihen kaadu!


      • siwan työntekijä
        meidän Siwassa kirjoitti:

        ei sitäkään, vaan oikea lankapuhelin kassan vieressä.

        joo ei meilläkään mitään vartijanappia ole, eikä koskaan käy mitään vartijoita kierroksella


      • miima
        siwapimu kirjoitti:

        tiedän mitä tarkoitat koska olen nyt siwassa duunissa ja sitä ennen ärrällä. siihen väliin olin k-kaupassa mutta siellä työ oli liian vaisua niin päätin ettei tämä ole minun paikka ja lähdin siwaan. ja olen tosi tyytyväinen. töitä riittää, välillä tietty ottaa päähän työn paljous mutta siitähän se palkka maksetaan.

        Mä aloitin siwassa työskentelyn kesäkuussa ja olen semmone keikkatyöläinen että kiertelen kaikkia kaupunkimme siwoja misä aina tarttetaan.

        Oon tähän mennessä ollut töissä viikon ja kolmeksi viikoksi eteenpäi vuoroja.
        Oon tykänny, kassaohjelma oli helppo oppia ja järjellä ajatellessa vaikka ei tietäisikään jotain miten tehdään niin helposti sen oppii ilman neuvoakin koska jos osaa tietokoneita käyttää niin osaa sitäkin.
        Apinaki oppii työskenteleen siwassa. :)


      • Valintatalolainen
        Siwankassa kirjoitti:

        Heipsan, kesätöihin Siwaan päästäkseen ikää pitääpi olla 18vuotta. Muuten ei voi työskennellä kassalla, tupakkatuotteita ja alkoholijuomia ei alaikäinen ihminen saa myydä. Ja pelkkään hyllyjen tyättäjään en usko Siwalla olevan varaa palkata. Mutta ainahan sitä kannattaa kysyä.

        Kyllä itse olen 16 vuotias ja olin jo viimevuonna kassalla sekä Siwassa, että Valintatalossa. Kassallahan saa olla alaikäinen jos on samalla myös täysi-ikäinen töissä. Ja kyllä tupakkaa ja alkoholiakin saa myydä. Tutustukaa pykälistöön!


      • siwassa
        siwaonkiwa kirjoitti:

        Tervehdys!

        Ehdottaisin jonkinsortin kansanliikettä yksintyöskentelyä vastaan?!!!? Kuinka moni on valmis altistamaan itsensä vaaratilanteisiin lähes päivittäin? Lähes kaikilla aloilla työskennellään vähintäänkin pareittan, turvallisuussyistä, mutta... suomen lähikauppa oy säästää henkilöstökuluissa. Onneksi on sentään vielä vartijanappi :) harmi kun sitä ei vain välttämättä pääse painamaan jos on tilanne päällä :D Jos alkaisimme kaikki yhdessä vaatimaan parempaa turvallisuutta niin ehkä jotain saattaisi jopa tapahtua? ..tuskin suomen lähikauppa oy aloittaisi joukkoirtisanomisia?

        Asiaa!! Vielä tänäpäivänäkin asiat noin! Työt lisääntyy, työtunteja ei lisää heru vaikka joudut työskentelemään väkisinki yli työpäivien!! Työntekijät ajetaan ahtaalle lisääntyneestä työmäärästä ja silti tulee pakostakin tätä ilmaista työntekoa, josta ei makseta. Pitäisi varmaan vähän alkaa kaikkien asian eteen tekemään jotain, että ääni saataisiin kuuluviin!!!


    • varmastikin

      myymälästä ja muusta henkilökunnasta. Pienellä porukalla työskennellään pienissä paikoissa, joten työntekijöiltä vaaditaan joustavuutta ( joku sairastuu ja toinen hälytetään pienelläkin varoajalla töihin...). Tietenkään ei ole pakko mennä, mutta miten henkilökuntaa taas saadaan kasaan vetämään työvuorot. Itse työtä en moittinut siwassa, vaihtelevaa ja oppi tekemään kaikkea. Jatkuvaa kassalla istumista en olisi jaksanut. Työvuorot menivät nopeasti.Työ oli myös itsenäistä eikä kukaan hengittänyt niskan takana. Itse joku vuosi sitten irtisanouduin, koska henkilökemioiden kanssa oli lähinnä ongelmaa. Muuten työstä kyllä tykkäsin.

      • -------

        kun on tehnyt 55 tuntia viikossa koska ketään ei saada töihin, on jousto koetuksella. Ylitöistä ei tietenkään makseta koska se on kiellettyä. Työaika loppuu 21.15, paitsi jos jotain ei kerkeä työaikana tehdä. Itse jäin ilmaiseksi laittamaan paikkoja kuntoon, kunnes tajusin ettei siinä ole järkeä. Toisaalta, minulle on sanottu suoraan että Siwassa ppärjää ne jotka osaa joustaa (lue alistua kaikkeen) ja ylenee ne jotka ei perää omia oikeuksiaan. Jos siis suostut tekemään työsi yksin, ilman taukoja ja talkoovoimin on Siwa sinulle hyvä paikka. Voit päästä jopa päälliköksi. Vielä parempi jos et kuulu liittoon ja luottamusmies on sinulle kirosana.
        Itselläni ei ole mitään ylenemishaluja enkä Siwassa ole enää kauaa muutenkaan, joten en jousta. Päätin etten minä ainakaan tee ilmaista työtä enkä varsinkaan ylityötä.
        Alkuperäinen kirjoitus on aika vanha, mutta siihen viitaten ja kaikille yhteisesti: kannattaa ottaa selvää mitä tes sanoo asioista, muuten voi käydä huonosti. Suomen Lähikaupalla on tapana (ja varmaan joka paikassa) tehdä tempauksia, jotka muistuttavat läheisesti kusetusta....


      • KelliMelli
        ------- kirjoitti:

        kun on tehnyt 55 tuntia viikossa koska ketään ei saada töihin, on jousto koetuksella. Ylitöistä ei tietenkään makseta koska se on kiellettyä. Työaika loppuu 21.15, paitsi jos jotain ei kerkeä työaikana tehdä. Itse jäin ilmaiseksi laittamaan paikkoja kuntoon, kunnes tajusin ettei siinä ole järkeä. Toisaalta, minulle on sanottu suoraan että Siwassa ppärjää ne jotka osaa joustaa (lue alistua kaikkeen) ja ylenee ne jotka ei perää omia oikeuksiaan. Jos siis suostut tekemään työsi yksin, ilman taukoja ja talkoovoimin on Siwa sinulle hyvä paikka. Voit päästä jopa päälliköksi. Vielä parempi jos et kuulu liittoon ja luottamusmies on sinulle kirosana.
        Itselläni ei ole mitään ylenemishaluja enkä Siwassa ole enää kauaa muutenkaan, joten en jousta. Päätin etten minä ainakaan tee ilmaista työtä enkä varsinkaan ylityötä.
        Alkuperäinen kirjoitus on aika vanha, mutta siihen viitaten ja kaikille yhteisesti: kannattaa ottaa selvää mitä tes sanoo asioista, muuten voi käydä huonosti. Suomen Lähikaupalla on tapana (ja varmaan joka paikassa) tehdä tempauksia, jotka muistuttavat läheisesti kusetusta....

        Miten niin ylitöistä ei makseta, on kiellettyä olla maksamatta! Tuollaisissa tilanteissa tulisi olla yhteydessä liittoon. Itse olen vasta menossa Siwaan töihin, mutta aion pitää puoleni ja tehdä työni hyvin, mutta työaikana. Jos rehellisellä työnteolla ja oikeuksistaan kiinni pitäen ei voi yletä, niin kyllä on Siwan menetys.


      • ...
        KelliMelli kirjoitti:

        Miten niin ylitöistä ei makseta, on kiellettyä olla maksamatta! Tuollaisissa tilanteissa tulisi olla yhteydessä liittoon. Itse olen vasta menossa Siwaan töihin, mutta aion pitää puoleni ja tehdä työni hyvin, mutta työaikana. Jos rehellisellä työnteolla ja oikeuksistaan kiinni pitäen ei voi yletä, niin kyllä on Siwan menetys.

        No juu todellakin puolensa täytyy pitää! Olen päällikkönä siwassa ja minä ainakin pidän omien työntekijöideni puolen, että palkat maksetaan niinkuin kuuluu. Ylitöistä on maksettava tai sitten niitä ei pidä tehdä. Kukaan ei työskentele huvin vuoksi, vaan palkan vuoksi ja siitä on saatava asianmukainen korvaus.
        Ei se ole myöskään pakko joustaa, jos ei halua, meillä ei kieltäytymisestä rokoteta. Mutta kyllä se meillä ainakin pelaa molemmin puolinen jousto.
        Meillä kyllä on niin hyvä porukka ja hyvä henki, että harvemmin tarvitsee ketään pyytää työvuorojen ulkopuolelta töihin. Tänä vuonna on ollut kaksi kolmen päivän sairaslomaa.
        Se on ihmiset ja esimiehet, jotka sen mukavuuden siellä toimipaikassa määrää! Itse suosittelen monipuolisesta ja haasteellisesta työstä pitävälle siwasta työpaikkaa, opiskelijoille ainakin loistopaikka tienata rahaa sovituilla työajoilla! Uskon kyllä että niin on monenlaista tarinaa kun on ihmistäkin. Kaikki työt eivät ole tarkoitettu kaikille! Tsemppiä vaan kaikille Siwalaisille ja kaikille sinne pyrkiville! :)


    • Tippinen

      Itselläni ollut paljon ongelmia palkan kanssa. Aluepäällikkö ei toimita papereita ja palkanlaskija ei voi tehdä korjauksia, kun ei ole saanut papereita. Sairaskassa tökkii, esimieheni toimittaa aina paperit niin myöhässä, ettei sairasrahani ehdi maksuun, mutta ne on vähennetty palkasta. Olen väsynyt yksintyöskentelyyn, minua on uhkailtu ja ryöstetty. En suosittele.

      • s.i.w.a

        Työn ehdottomia plussia on:
        -monipuolisuus. Ei tarvitse koko päivää siinä kassalla istua, vaan työkuvaan kuuluu myös tavaroiden purku ja maito-, hevi- ja juomakaapin nyppiminen ja hoito, puuttuvien tuotteiden laskeminen, matkahuollon pakettien vastaanottaminen ja luovutus, lämpötilojen tarkkailu ja kirjaaminen, pullokoneen tyhjäys ja pullojen jälleenlähetys ym. Lisäksi jos on osaava ihminen, niin saa myös kassamyyjänäkin tehdä tilauksia ja myymäläpäälliköstä riippuen varmasti muutakin, esim. työvuorolistoja.
        Totuuden nimissä pitää sanoa, että koska minulle on annettu normaalia enemmän vastuuta, niin normi kassamyyjän työ tietysti tuntuu jo tylsemmältä. Ajatus isompaan kauppaan siirtymisestä ei kyllä juuri tämän takia kiinnosta, en millään haluaisi koko päivää tehdä vain yhtä tai kahta asiaa.

        -tutut asiakkaat. On kivaa, kun ihmiset kyselevät kuulumisiani. On kivaa kun bussissa kotimatkalla asiakkaat tulevat viereen istumaan. On kivaa kun he muistavat välillä antamalla lahjoja (esim. suklaata) ja on kivaa kun he vahtivat jos kauppaan tulee hämäriä asiakkaita tai tarjoavat apua vaikkapa painavan kuorman kanssa.
        Tämä on ehdottomasti suurin syy siihen, miksi en ole vielä lähtenyt pois.

        -Kaupan pienuus. Tavaroiden paikat muistaa eikä tarvitse hokea "emmätiiää" koko ajan. Asiakkaita on myös mukava auttaa. Jos kaupassa on hiljaista, usein käy niin että vanhuksen tai pienen lapsen kanssa kierrellään yhdessä kauppaa listan kanssa ja etsitään kaikki tavarat. Jonot pysyvät myös suht pieninä, vaikka sitä lähtisikin hakemaan sitä unohtunutta leipää.

        -sairaskassa. Mihin sitä terve ihminen tarvitsee? No, minä olen perusterve ihminen ja sairaslomalla olen ollut parin vuoden aikana vain kerran. Mutta olen säästänyt monia satoja olemalla sairaskassassa. Kassaa olen käyttänyt piilolinsseihin (korvaa jtn 300e verran 2 vuoden aikana), hammaslääkärilaskuihin (mm. viisaudenhammas ja perustarkastukset) ja erikoislääkäreihin (esim. ihotauti). Kassan ansiosta olen käynyt kyllä herkemmin lääkärissä, koska tietää että omasta pussista menevä osa on niin pieni. Lisäksi jos sitä sattuu sairastumaan, niin reseptilääkkeistäkin saa korvaukset.

        -etenemismahdollisuudet. Hyvä työntekijä voi lyhyessäkin ajasta päästä apulaismyymäläpäälliköksi tai vaikka päälliköksi. Saa vastuuta ja kokemusta ja se ei ainakaan cv:ssä kauhean pahalta näytä. Koulutuksiin on myös mahdollisuus.

        -joustavuus työvuoroissa (riippuu toimipaikasta). Itse saan aina kaikki pyydetyt vapaat, vaikka minä niitä eniten pyydänkin (kerran kuussa).

        Miinuksiakin kyllä löytyy...

        -työvuorojen pituus nykyään.. tunteja vähennellään koko ajan. Aloittaessani työt, lyhin työvuoro oli 6 tuntia. Nykyään tehdään jatkuvasti 4-5 tunnin työvuoroja. Aamulla 4-5 tuntisesta työvuorosta ei jää "mitään" käteen. Iltavuorossa taas koko päivä menee ns. ohitse, kun työvuoro on kello 17-21 ja iltavuoroon on vaikeampi saada toista vuoroa samaan päivään, kun enemmän tarjotaan iltoja.

        -asioista päättäminen. On hidasta. Jahkaillaan (ainakin täällä päin Suomea). Ei saada suoria vastauksia kysymyksiin. Tavoitteet on laitettu korkeiksi ja välillä jopa epärealistisiksi ja sitten valitellaan kun tulos on huonoa. Asioita kun ei vaan voi ennustaa täydellisesti, mutta aina se ei mene jakeluun.

        -yksintyöskentely. Toisten mielestä kyllä plussakin. Mutta mikäli kaupassa yhtään käy epäilyttäviä asiakkaita, niin heillä tämä on ehdoton miinus. Hankalien asiakkaiden kanssa ei ole kiva olla yksin, vielä kun vartijoillakin välillä kestää. Ja vaikeuttaahan tuo tietysti taukojen pitämistäkin. Mutta nykyään pitäisi kaikissa kaupoissa olla sellainen "hetkinen olen tauolla" -lappu. Se vaan oveen ja pissalle tai syömään. Jos ei osaa sitä käyttää, niin oma vika.


      • järkee vastata
        s.i.w.a kirjoitti:

        Työn ehdottomia plussia on:
        -monipuolisuus. Ei tarvitse koko päivää siinä kassalla istua, vaan työkuvaan kuuluu myös tavaroiden purku ja maito-, hevi- ja juomakaapin nyppiminen ja hoito, puuttuvien tuotteiden laskeminen, matkahuollon pakettien vastaanottaminen ja luovutus, lämpötilojen tarkkailu ja kirjaaminen, pullokoneen tyhjäys ja pullojen jälleenlähetys ym. Lisäksi jos on osaava ihminen, niin saa myös kassamyyjänäkin tehdä tilauksia ja myymäläpäälliköstä riippuen varmasti muutakin, esim. työvuorolistoja.
        Totuuden nimissä pitää sanoa, että koska minulle on annettu normaalia enemmän vastuuta, niin normi kassamyyjän työ tietysti tuntuu jo tylsemmältä. Ajatus isompaan kauppaan siirtymisestä ei kyllä juuri tämän takia kiinnosta, en millään haluaisi koko päivää tehdä vain yhtä tai kahta asiaa.

        -tutut asiakkaat. On kivaa, kun ihmiset kyselevät kuulumisiani. On kivaa kun bussissa kotimatkalla asiakkaat tulevat viereen istumaan. On kivaa kun he muistavat välillä antamalla lahjoja (esim. suklaata) ja on kivaa kun he vahtivat jos kauppaan tulee hämäriä asiakkaita tai tarjoavat apua vaikkapa painavan kuorman kanssa.
        Tämä on ehdottomasti suurin syy siihen, miksi en ole vielä lähtenyt pois.

        -Kaupan pienuus. Tavaroiden paikat muistaa eikä tarvitse hokea "emmätiiää" koko ajan. Asiakkaita on myös mukava auttaa. Jos kaupassa on hiljaista, usein käy niin että vanhuksen tai pienen lapsen kanssa kierrellään yhdessä kauppaa listan kanssa ja etsitään kaikki tavarat. Jonot pysyvät myös suht pieninä, vaikka sitä lähtisikin hakemaan sitä unohtunutta leipää.

        -sairaskassa. Mihin sitä terve ihminen tarvitsee? No, minä olen perusterve ihminen ja sairaslomalla olen ollut parin vuoden aikana vain kerran. Mutta olen säästänyt monia satoja olemalla sairaskassassa. Kassaa olen käyttänyt piilolinsseihin (korvaa jtn 300e verran 2 vuoden aikana), hammaslääkärilaskuihin (mm. viisaudenhammas ja perustarkastukset) ja erikoislääkäreihin (esim. ihotauti). Kassan ansiosta olen käynyt kyllä herkemmin lääkärissä, koska tietää että omasta pussista menevä osa on niin pieni. Lisäksi jos sitä sattuu sairastumaan, niin reseptilääkkeistäkin saa korvaukset.

        -etenemismahdollisuudet. Hyvä työntekijä voi lyhyessäkin ajasta päästä apulaismyymäläpäälliköksi tai vaikka päälliköksi. Saa vastuuta ja kokemusta ja se ei ainakaan cv:ssä kauhean pahalta näytä. Koulutuksiin on myös mahdollisuus.

        -joustavuus työvuoroissa (riippuu toimipaikasta). Itse saan aina kaikki pyydetyt vapaat, vaikka minä niitä eniten pyydänkin (kerran kuussa).

        Miinuksiakin kyllä löytyy...

        -työvuorojen pituus nykyään.. tunteja vähennellään koko ajan. Aloittaessani työt, lyhin työvuoro oli 6 tuntia. Nykyään tehdään jatkuvasti 4-5 tunnin työvuoroja. Aamulla 4-5 tuntisesta työvuorosta ei jää "mitään" käteen. Iltavuorossa taas koko päivä menee ns. ohitse, kun työvuoro on kello 17-21 ja iltavuoroon on vaikeampi saada toista vuoroa samaan päivään, kun enemmän tarjotaan iltoja.

        -asioista päättäminen. On hidasta. Jahkaillaan (ainakin täällä päin Suomea). Ei saada suoria vastauksia kysymyksiin. Tavoitteet on laitettu korkeiksi ja välillä jopa epärealistisiksi ja sitten valitellaan kun tulos on huonoa. Asioita kun ei vaan voi ennustaa täydellisesti, mutta aina se ei mene jakeluun.

        -yksintyöskentely. Toisten mielestä kyllä plussakin. Mutta mikäli kaupassa yhtään käy epäilyttäviä asiakkaita, niin heillä tämä on ehdoton miinus. Hankalien asiakkaiden kanssa ei ole kiva olla yksin, vielä kun vartijoillakin välillä kestää. Ja vaikeuttaahan tuo tietysti taukojen pitämistäkin. Mutta nykyään pitäisi kaikissa kaupoissa olla sellainen "hetkinen olen tauolla" -lappu. Se vaan oveen ja pissalle tai syömään. Jos ei osaa sitä käyttää, niin oma vika.

        yli puolitoista vuotta vanhaan viestiin. Oli varmaan paljon apua aloittajalle.


      • s.i.w.a
        järkee vastata kirjoitti:

        yli puolitoista vuotta vanhaan viestiin. Oli varmaan paljon apua aloittajalle.

        No onhan siitä apua seuraavalle tyhmä!


      • siwa on ihmistä vart
        järkee vastata kirjoitti:

        yli puolitoista vuotta vanhaan viestiin. Oli varmaan paljon apua aloittajalle.

        on ihan mahtavaa kun aukiolo ajat vaan kasvaa ja kasvaa, ja tunnit vähenee. eli yksintyöskentely lisääntyy koko ajan. itse alan ainakin olee kyllästyny jokapäiväiseen "mul ois kiire" huuteluihin asiakkailta. mut ei kai ne tiiä , että mullakin on! ja ihmettelen vielä miksi uset myymälät jättää tauotkin pitämättä?!hyvin äkkiä kertyy suuretkin ajat ilmaisia työtunteja, joista ei työntekijät saa kultaa eikä kunniaa! ..kai siitä joku hyötyy!? mutta ne henkilöt ei kaupassa työskentelekkään. työskenteleeköhän kohta enää kukaan? kohta on siwat auki yötä päivää! ..ja varmaan siinä kohtaa lähdetään poistamaan ilta lisiä..


      • inkkuvaan
        siwa on ihmistä vart kirjoitti:

        on ihan mahtavaa kun aukiolo ajat vaan kasvaa ja kasvaa, ja tunnit vähenee. eli yksintyöskentely lisääntyy koko ajan. itse alan ainakin olee kyllästyny jokapäiväiseen "mul ois kiire" huuteluihin asiakkailta. mut ei kai ne tiiä , että mullakin on! ja ihmettelen vielä miksi uset myymälät jättää tauotkin pitämättä?!hyvin äkkiä kertyy suuretkin ajat ilmaisia työtunteja, joista ei työntekijät saa kultaa eikä kunniaa! ..kai siitä joku hyötyy!? mutta ne henkilöt ei kaupassa työskentelekkään. työskenteleeköhän kohta enää kukaan? kohta on siwat auki yötä päivää! ..ja varmaan siinä kohtaa lähdetään poistamaan ilta lisiä..

        olen siwan työntekijä ja meillä on noi pidennetyt aukioloajat (tietty). sä kirjoitit että tunnit vähenee, mun on pakko korjata sulle että meille ainakin annettiin tunteja lisää koska asiakkaat ovat ottaneet nää pidemmät aukioloajat ilolla vastaan.
        kaupamme vieressä on k-kauppa ja valintatalo mutta meidän myynti ja asiakasmäärä vain kasvaa. ikuinen kiire on mutta aina on asiakkaalle aikaa. ilmaisia tunteja ei tarvi tehdä kun osataan järkeistää työtehtävät oikein. kuormaa tulee joskus paljon joskus vähän,työntekijöitä ei ole kahta samassa vuorossa. kiireen ja häsyämisen tekee jos ei osaa hoitaa tehtäviään.

        JA TÄÄ ON SITTEN MUN MIELIPIDE!


    • äläuskonettiä

      Ei kannata lukea näitä ja odottaa pahinta. Koska mulla on ainakin todella positiivinen kuva :)
      Riippuu OIKEASTI ihan työpaikasta. Meillä on joku loistavin työporukka! :)
      Ei kauheen rankkaa ainoastaan pyhäpäivät rankkoja, mut niitä ei ole monia vuodessa.
      Palkka on ihan hyvä, mutta myönnän että tunteja on liian vähän.
      Tradeka ketjussa viestien kulkeminen on kyllä surkeeta.
      Tykkään paljon enemmän tästä kuin jos istuisin 8 tuntia cittarissa kassalla = helvetin tylsää.

      • höhö

        olet tradekassa... mää vaan olen kyllä ihan suomen lähikaupassa... (kjehkjeh)


      • sorinyt
        höhö kirjoitti:

        olet tradekassa... mää vaan olen kyllä ihan suomen lähikaupassa... (kjehkjeh)

        sori virhe. olen suomen lähikaupassa. kjehkjeh.


    • eikaupantäti

      joku voi olla tai haluta siwaan töihin hah.. hanki kunnon koulutus. Kassa on kaikista paskin duunipaikka , en kyllä itse ole koskaan ollut mutta asiakaspalvelutyössä kuitenkin.
      Kandee hankkia kunnon koulutus jos ei sitten ole kyseessä kesätyö.
      Ei siwan kassa :)))Ja toinen on joku mäkkäri tai hese, wai asutko niin pienellä paikkakunnalla että siellä ei ole mitään muuta työtä ja tääkin olis jotain pätkätyötä?

      Onneksi on 3 eri ammattia. Joten töitä riittäääää mutta ei kiinnosta.

      • kaikki ihan ok

        sitä olla olla niin ku sä sanoit kunnon koulutus vaikka olis siwas duunis... huh huh... mee sää vaan sinne sun parempiin paikkoihin duuniin kun kerta pätee haluut


      • ..... .. ..

        Kauppojen myyjäthän ovat monessa tapauksessa erittäin korkeasti koulutettua väkeä, jotka ovat vaan väliaikaisesti kaupassa töissä.


    • Ei sinne kyllä enää

      Voisin sanoa tähän kolme vuottta Siwassa työskennelleenä, että takaisin en kaipaa. Tosin en myöskään siksi, koska olen juuri valmistunut filosofian maisteriksi ja etsin oman alan töitä. Kyllä se työ siinä opintojen ohessa meni, mutta kyllä se oli rankkaa aikaa. Työ ei ole mitenkään vaikeaa ja sen oppii nopeasti. Kassajärjestelmä on tosiaan vanhanaikainen ja se aiheuttaa välillä ongelmia, jos painaa väärää nappia ja näytölle tulee jotakin muuta kuin pitäisi eikä aina tiedä, miten päästä takaisin myyntitilaan. Mutta sitä varten on Helpdesk, jonne voi soittaa. Tosin se ei tainnut olla viikonloppuisin auki ollenkaan vai miten se nyt oli. Jotenkin rajoitetusti viikonloppuisin kuitenkin.

      Siwaan töihin menevän kannattaa pitää mielessä, että työ ei tosiaan ole mitään kassalla istumista vaan käytännössä juokset koko ajan kassan ja hyllyjen väliä (siis varsinkin, jos kyseessä on erittäin pieni Siwa, jossa on vain yksi työntekijä vuorossa). Tämän yhden työntekijän vastuulla on hyllyttäminen, kaupan siistiminen, pullokoneen tyhjentäminen, hedelmätiskin hoitaminen, kassa jne. = ihan kaikki. Taukoja siinä ei käytännössä ehdi pitää. Ja kaljavarkaat ovat iänikuinen riesa, minkä takia en ikinä enää halua töihin minkään ketjun kauppaan, jossa pitää olla töissä yksin. Se on turvatonta, kun ovesta voi tulla minkälainen huumehullu, humalainen tai muu sekopää tahansa. Ja vartijoiden tulo kestää, vaikka olisi keskellä kaupunkiakin. Niillä meillä ainakin oli, koska vartijat kiertää useassa paikassa. En siis suosittele Siwaa mitenkään pitkäaikaisena työpaikkana, mutta esim. opintojen ohessa se on ihan ok paikka, jos vaan jaksaa sitä juoksemista. Ja jos olet tarvittaessa töihin kutsuttava niin varaudu siihen, että puhelin soi jatkuvasti. Ainakin meillä se oli näin. Mutta joka kerta ei tarvitse suostua menemään, jos ei halua.

      Oli se kuitenkin välillä ihan kivaakin hommaa, kun oli vähän hiljaisempia aikoja ja ehti tehdä ilman hirveää kiirettä. Jos Siwasi on auki myös juhlapyhinä kuten pääsiäisenä niin silloin saa kyllä todellakin juosta. Tosin juhlapyhinä meitä oli aina kaksi työntekijää. Yksin ei olisi selvinnyt, koska ei olisi ehtinyt kassalta mihinkään. Palkka on aivan hyvä niin että sillä elää ja jos tekee paljon viikonloppuja ja iltavuoroja ja on juhlapyhinä töissä edes ajoittain niin kyllä se on aika hyvä. Mutta jos jotakin parempaa tulee eteesi niin suosittelen, että et Siwaan mene.

      • Toopelisu

        Oon kans NIIN ONNELLINEN että sieltä pois pääsin. Saatiin uus aluejohtaja Haverinen ja oli kyllä kamala että useampikin sen takia pois haluias.


    • siwa = EI

      joo on aika turhankin vaikea työpaikka.. kaikenmaailman papruja pitäis olla toimittamas, palkanlaskentaan ei saa edes soittaa kuin hätätilanteissa vaan pitää viestiä laittaa, ne laski munkin palkan myöhässä ja tilinauhaa en ole saanut vaikka olen jo yli viikon sitä odotellut!

      ja muutenkaan mikään ei pelaa ja ilmaaseksi saa tehrä osan työajasta kun ei millään kaikkea ehri. ihan on festariaikaankin vain yksi ainoa työntekijä tuolla, vaihtorahat loppuu kesken jne...

      • siwassa on mukavaa

        Olen ollut suomen lähikaupassa töissä jo lähes 16-vuotta ja aion olla eläkeikään asti. Siwa on ihana työpaikka. Yksintyöskentely on ihan normalia työntekoa, siinä menee aika tosi nopeasti kun tekemistä on. Kassajärjestelmä on hyvä ja helppo, jos on vähääkään aikaisempaa kokemusta niin se oppi parissa tunnissa. Tauot pidetään kun on kaksi yhtäaikaa töissä tai sitten juodaan kahvikupillinen kassan läheisyydessä. Olen ollut k-kaupassa (isossa sellaisessa) töissä 7 vuotta ja siwa on kyllä parempi. Kahta en vaihda, toinen on siwa ja toinen on...


    • Siwan kassa

      Siwan työntekijänä voin sanoa että itse viihdyn ja toisaalta en viihdy. Kassajärjestelmän vanhanaikaisuus ei ole mitenkään vaikea en nirsoile siitä mitenkään kun toimiva on :D myös tauot on aika hyvin ainakin meidän siwassa hoidossa. 7 tunnin työvuoron aikana on se kaksi kahvitaukoa AINA ennen ku edellinen lähtee ja heti kun seuraava tulee. Ja joustavaa on, yleensä taukoo saa pitää rauhas parikymmentäkin minuuttia.

      Päivällä yksin työ saattaa olla kiireistä ja stressaavaa, riippuu ihan yleensä asiakkaiden määrästä. Joskus tuntuu, että pitää hoitaa miljoonaa asiaa samaan aikaan! Illalla yksin on tosi rentoa ja tylsääkin kun tekemistä on joskus vaikea keksiä.

      Työntekijöitä on vähän joten työilmapiiri on kotoisa ja joustetaan jos esim itse myöhästellyt joskus reilumman ajan töistä ym :D Työkaverit puolet ja puolet molempaa sukupuolta, kaikki suunnilleen samanikäisiä (myymäläpäällikköä lukuunottamatta) ja yhteishenki toimii meillä hyvin :)

      Eli pidän kyllä työstäni, ja asiakaspalvelu on mukavaa! siellä kun käy päivästä toiseen tutut vakioasiakkaat ja varsinkin juuri iltaisin voi jäädä rupattelemaan maailman menosta niiden kanssa loppuvuoron ajaksi!

      Ainoa miinus tulee turvallisuusjärjestelmästä. En pelkää yksinoloa edes iltaisin vaikka sitä usein asiakkaat kysyvätkin. en ole ikinä oikeastaan ajatellut, että mitä jos joku tulee häiriköimään. toisaalta, paikkakuntani siwa on rauhallinen paikka, häiriköitä tulee ylipäätänsä harvoin. vartijat eivät kyllä tule ikinä, silloin kun tilanne on vielä päällä! siitä miinusta. mutta, hyvin näinkin ollaan selvitty.

      Rohkeasti siwaan vaan :)!

      • dicksa

        mikä kauppa siwa muka on siellä ei oo ikinä mitään mitä hakee...koomisn oli se ettei siellä ole ollut pariin kertaan etes kalapuikkoja....saati maitoo leipää ja lihatiski ammottaa tyhjyttään paska kauppa......


      • nii..
        dicksa kirjoitti:

        mikä kauppa siwa muka on siellä ei oo ikinä mitään mitä hakee...koomisn oli se ettei siellä ole ollut pariin kertaan etes kalapuikkoja....saati maitoo leipää ja lihatiski ammottaa tyhjyttään paska kauppa......

        mm, johtuu kenties siitä ettei sitä ole tarkoitettu kuin lähikaupaksi, tilat ovat pienet ja tavaraa on vaikea tilata pieniin tiloihin kun ei ikinä tiedä kuinka moni päättää tulla ostamaan saman tavaran samana päivänä. on tosi vaikea siis ennakoida asikkaiden mieliteot kun sitä lastia ei tosiaan ole mahdollista saada lukemattomia määriä. sitten on toimitusvaikeuksia, kuten valion voilla nyt. meidän hyllystä löytyi ja asiakas oli sanonut etsineensä ässästä ja alepasta tuloksetta. et kun on toimitusvaikeuksia jollain yrityksellä niin usein löytyy meiltä muutama tuote, niitä kun ei sieltä osata ensimmäisenä ostaa. sitten on vielä kiirepäivät, jollon älyttömän pienissä siwoissa liikevaihto on 13 000, tottakai siinä on tavarat loppu, ja kestää oleellisesti muutama päivä että saadaan uudet hyllyyn. ei ne tilauksetkaan heti kauppaan saavu!


    • täti

      Mikä kassajärjestelmä on Siwassa?

    • Liipolansiwantäti

      ja tuo täti on ANU :DDDD

      -tarja, siwa liipola

    • palkankorotus

      kävin siwassa kaverin kanssa ja oltiin ihan yksin sielä. sitte se myyjä kuuli et me tultiin nii se jätti tavarat siihen ja meni kassalle. sit siinä oli sitte parikymmentä koria pillimehuja, jotka vei puolet käytävästä. ostettiin suklaapatukat ja häivyttiin. mentiin siwan taakse nii kohta se sama myyjä tuli sinne tupakka ja munkki kädessä. taitaa myyjä olla vähän masentunut koska me ei ennen oltu nähty sitä tupakka suussa sielä takana. että eikö niitä palkkoja pitäisi vähän nostaa?

    • kypsääkauraa

      Olen itsekkin ollut muutaman vuoden siwassa töissä, enkä suosittele. Kokoajan kamala kiire ja ylemmät tahot vaan nipistää tunteja. Sitten kytätään kauppojen siisteyttä, yms. pikkutarkasti, vaikka normaali hommatkin hädintuskin kerkeää tehdä. On joko 4h kuormavuoro tai 7,5-8h iltavuoro, josta ollaan se 7-7,5h yksin, ilman taukoja :/. Ja voin sanoa että kypsyttää. Kun tästä paikaista eroon pääsen, niin en enää ikinä tule takaisin. Työkaverit on kyllä mukavia, mutta mitäpä niistäkään on hyötyä kun et niiden kanssa saa työskennellä. Aukioloajat ja myynti kasvaa, mutta tunteja vaan vähennetään.

    • siwaonkiwa

      Riippuu myös missä siwassa työskentelet! Kuulostaa mun korvalle melko hurjalta et oot 7-7,5h yksin?

      Iltaisin olen enimmäkseen 2 joskus 3 tuntia yksin, päivistä ei ole kokemusta sillä opiskelijana teen iltatöitä. Työtä en ole kokenut missään vaiheessa liian rankaksi, asiakkaat ovat kivoja ja työkaverit ihania, tekemisen puutetta ei ole ja se, että mulle on annettu vastuuta on mahtavaa! Suurissa kaupoissa päivä menisi jotenkuten näin: Hei, kolmeviiskyt, kiitos, tarviitko kuittia, kiitos näkemiin..

      Itselläkin oli ynseä asenne siwaa kohtaan mutta ei enää. Osaan arvostaa myyjien töitä. Sitäpaitsi myyjillä on hyvät lisät jotka saa tämän tytön hymyilemään palkkapäivänä :)

    • Siwa rehti,reilu,uuh

      Siwa on hirvee. tottakait riippuu mestasta, mut mullA OLI kamala mesta, pomo mielialahäiriöinen juoppo ja vedättäen palkasta ja muusta eduista, kesälomapäivistä, KAIKESTA , mikä laissakin sanotaan, ois pitäny vaa kumARtaa ja tehdä. esimies oli hulluin huh. ja hänen esimies viellä alkoi megeen, en tiiä miksi juoppoa suojelee... tottakai net keksii minusta ties mitä paskaa. 2 vastaan 1. mutta mä oon se rehellinen täs. yritin pomolle soittaa ja sanoa, et palkka väärin maksettu.. sain luuria korvaan ja huutoa et ON SE OIKEIN MÄ OON LASKENU OIKEEN!! LUURIA KORVAAN.. Ja kun hänen esimiehelle ilmoitin että palkka väärin ja aikuinen lyö luuria korvaan ja kyselin tes:in jutuista ym ym ym.mitä pomoni ei suostunut selvittään mulle.. niin tää pomon pomo, hienossa asemassa oleva lähikaupan henkilö sanoi"tämä soittosi oli oikein tehty, ei sinua saa syyttää jos palkan lasket ja erilailla tulee summa ku pomolla.et tuu saamaan potkuja ku soitit mulle." seuraava kerta ku menin töihin pomoni pyysi aikasemmin et "yhdes tunnit lasketaan" paikalla oli pomoni ja hänen esimiehensä, jolle soitin ja nimmarit valmiina erotus lappuun, kuulema niin huno asiakaspalvelija yhtäkkiä. sitä palautetta en löytänyt koneelta, löysin kyllä kun esimieheni esimies oli törkeästi asiakaspalautteeseen minusta kirjoittanut asiaa joka ei pidä paikkaansa ja sen olen hänelle todistanutkin. kunnianloukkaus lisäksi. palkkoja ei laskettukaan. nimi alle ja ulos siwasta. reilupeli ja meininki??!!!?!! Arvatkaas kerronko kaiken tietämäni liittoon?? tai kerroinko... harmi, et meni muita oikeesti kiinnostavia työ ja koulu mahiksia ohi ku tein ja tein ylityötä ja joustin ja yritin kaikkeni.. Niin edes palkkaa ei ylityöltä saa, HYKS.istä 5 hoitajaa voi todistaa et mulle saikkuloma lapun kirjoittivat ja pomo "hukannut" eli "en oo muka ikinä vienykään lappua" seo vaan 3h työtä, mut saako net esimiehet provikkaa siitä keltä ja kuka kusettaa eniten pois??? oikeuksiaan ku kyselee keksitään todistamaton 2 vastaan yks tilanne, et oonki huono asiakaspalvelija. .....sanon kyllä, että mun koko suku ja ystäväpiiri koko lähikaupan ketjua boikotoi... niin sikamaista ku mikään voi olla! kesälomapäivissä ilmeisesti huijattiin myös ja oon 100%varma et ku pomo ex ensi kerta soittaa tulee sieltä "kaunista aikuista puhetta" kirosanoja ja uhkailua varmasti, niin hyvä tyyppi hän on. esimiehensä yhtä läpi mätä. ja kivasti niillä tuntui kontakti toisiinsakin olevan, raukat ku ei huomanneet et hetken rapuissa kuuntelin ennen huoneeseen astumista irti ku sanoivat.. kuulin puhetta minusta"...luulee pikku tyhmä tyvär et meille voi valittaa, ois luuseri kiitollinen et on töitä, työvuoroon luulee tulevansa ja näpäytyxeksi annammakin potkut hahaha", ja tiiviisti heillä tuo miehen ja naisen välinen hajurako oli poissa, vierekkäin käsi kättä sivellen... ja pelästyivät ku astuin hiljaa huoneeseen sanoen"MOIKKA!" iloisesti. Ja kun mua on vaan 1kpl, he kaksin tekaisivat ja potkivat mut pihalle. mä olin oikeesti hyvä, asiakkaat piti minusta. kaikkia ei voi miellyttää, mut suurin osa oli jopa hyvinki tuttuja. annoin itestäni aivan täyden panoksen, opetteln tilauksia, tilitystä... työajan ulkopuolella ku työvuoro samana päivänä, pomo sanoi et pakko vastata luuriin.. mikä toiki on?! ihan laitonta, sitte tarviis hälytys rahaakin! paras oli ku mut oli irtisanottu tyttö kesätyöläinen soittaa 21.00 jälkeen.."hei, kun se meän pomo ei ikinä vastaa työajan ulkopuolella varsinkaan!!!! ja ei oo ilmoittanut miten kauppa suljetaan ja ei oo avaimia jned..." jouduin viel silloin neuvoon mitä tehdä, fudut saaneena syyttä, enemmänpäs he hävisivät ku mut potki pihalle. tiiän et olin hyvä ja huolehdin asioista oikeesti annoin puoli elämääni tolle mestalle... kuin huonosti täytyy sillä esimiehelläni mennä, että tälläisen järkkää ja haukkuu selän takana(ei eka kerta ku kuulen) työläisiään, ivaa, tyhmiksi haukkunut ja ja ja... ilkeä sika pomo, onneksi näin mikä paikka oliki oikeesti. eli siwala etenee just jos ilmasex milloin vaa tekkee ja saikkulaput häviää ja palkka päin... niin jos kestät viel asiakkaiden kuullen pomon simputuksen ja haukkumisen "muistitko et kassakin olemasa!!" huusi kun oli ite ihan kassan vieres, näköetäisyys ja minä hyllytin lihoja ja en nähnyt kassalle.... niin paljon vääryyttä annoin anteex, mut tätä en. ja tuun taisteleen nii pitkään ku tarvii ja minne saakka vain et saan rahani pois joka tunnilta sieltä. oikeus tuskin toteutuu ja oon just tyhmä luuseri joka kyselee oikeuksiaan !!??!!???!!!! mut muut syythän he keksivät. mielenkiintoista mikä suhde oikeesti

    • Lähikaupassa töissä?

      Onko Lähikauppa tosiaankin (??!!) tämmöinen työpaikka = pari vastausta:

      "Joo en suosittele kenellekkään Suomen Lähikauppaa!

      Asiat on juuri niin kuralla siellä kun voi vaan olla. Alimiehityksella kokoajan, hirveästi eri asioita mitäpitäisi osata (posti, veikkaus, matkahuolto) ja tämän kaiken hoitaa yksi kassahenkilö. Asiakkaat valittaa kun jonot kertyy ja jono senkun kasvaa. Kaikkea pitäisi osata, ja kaikkea pitäisi keretä tekemään, mutta mihinkään ei anneta tarpeeksi aikaa. Lisäksi informaation kulku on täysin mädäntynyttä. Firman sisällä eteneminen on suoraan verrannollinen paskan puhumisen ja muiden selän takana panettelun määrään. Akkavaltainen työ, eli kompaan ylempänä puhunutta kohtalotoveriani juoruilemisesta. Stressiä ja taistelua omasta asemasta on luvassa jos SLK on työpaikkasi. En tiedä muista paikoista mutta ainakin Helsingin kaupoissa on tämmöinen meininki!"

      "kun on tehnyt 55 tuntia viikossa koska ketään ei saada töihin, on jousto koetuksella. Ylitöistä ei tietenkään makseta koska se on kiellettyä."

    • Plussia ja miinuksia

      Olen ollut töissä muutamassa myymälässä. Tässä niiden paikkojen perusteella plussat ja miinukset

      Plussat:
      -monet myymälät ovat rauhallisia ja jos asiakkaat ovat mukavia, heitä ehtii hyvin palvella ja jutella mukavia
      -monet työkaverit on olleet tosi mukavia ja fiksuja
      -reippaimmat henkilöt ovat voineet halutessaan edetä urallaan
      -töissä näkee oman työnsä jäljen ja voi vaikuttaa ainakin sillä perusteella, mitä itse tekee työvuorossa
      -pari vuotta sitten kehitettiin työkaluja siihen, miten kauppaa voidaan hoitaa paremmin
      -yksinolotunnit ovat aina itselläni sujuneet ihan hyvin lukuunottamatta aivan viimeistä paikkaa, jossa olin koko vuoron yksin, eikä voinut enää laittaa ulko-ovea kiinni, koska se karkoitti asiakkaat
      -olen aina saanut palkat ja ylityökorvaukset aivan kuten on sovittukin. Ylityöt on periaatteessa kiellettyjä mutta mahdottomissa tilanteissa, kun olen tehnyt ylitöitä, ei ole napistu korvauksista.

      Miinukset:
      -peruskauppatoimintojen ohelle on otettu paljon oheistoimintoja, kuten veikkaus, matkahuolto, posti. Näitä on tosi vaikea uusien työntekijöiden omaksua nopeasti ja omassa myymälässä postista tulee paljon ylimääräistä ilmaista työtä, jota ei huomioida mitenkään työtunneissa. Postipalveluiden tarjoaminen on todella aikaavievää ja joidenkin palveleminen vie pitkään ja tarvitaan erikoisosaamista. Lopputulemana lähinnä vituttaa.
      -olen saanut postia varten aivan olemattoman koulutuksen, joka ei riitä mitenkään siihen, että voisin itsenäisesti palvella postiasiakkaita. Myös ruuhka-ajat vetää posti täysin tukkoon
      -myymäläpäällikkö vastaa melkein kaikesta, eikä millään ehdi tehdä kaikkea. Vaatimus on tehdä jatkuvasti ilmaisia ylitöitä. Monet myymäläpäälliköt ovatkin todella väsyneitä
      -edellisen asian vuoksi ihmiset ei aina ole perehdytetty kovin hyvin tai vähäpätöisemmistä asioista ei kannata edes mainita myymäläpäällikölle, koska hän ei ehdi hoitaa niitä
      -työtunteja leikataan mielellään siten, että voidaan maksimoida voittoja mutta samalla katsomatta, toimiiko työvuoro.
      -kaupan pitoon kehitettyjä työkaluja ei enää valvota käytänteinä, mikä on harmi
      -työ on itsenäistä, mikä on hyvä juttu mutta huono juttu silloin, kun työkaveri ei selviä työn itsenäisyydestä eikä kykene vastuunottoon
      -myymäläkalusteet ovat monet vuodelta yksi ja kaksi, mitään ei olla valmiita investoimaan myymälöihin. Esim. vaikka pullokonetta pitäisi korjata viikottain, mieluummin vaan korjataan pullokonetta viikottain kuin hankitaan uusi kone.
      -turvallisuusasiat on järjestetty huonosti
      -varkaat ja hullut asiakkaat

      • Plussia ja miinuksia

        ...Mutta olen ymmärtänyt, että jos on työskennellyt vaikkapa vartijana metrossa, voi viihtyä Siwassa ihan hyvin!


    • asd

      Minua juuri eniten harmittaa se yksintyöskentely... Ja ryöstöt.. Vois slk vähän miettiä kuitenkin myyjien turvallisuutta..

    • Yössä yksin

      No yksinpä sitä ollaan muuallakin, kuten Ärrällä, liikenneasemilla (yöllä!), grilleillä, yms... ei Siwa ole ainoa.

    • hfugj

      Hei huomio! Ärsyttää tuo vertailu liikenneasemiin ja ärriin. Kun aloitin siwassa 7vuotta sitten, ei yksintyöskentelyä juuri ollut. Nyt ei ole kuin yksintyöskentelyä. Eli tunteja on vähennetty ja todella isolla kädellä. Ennen jokaisella työntekijällä se 37.5h/vko, enää n.16h/vko, lukkunottamatta päälliköitä. Ja kyllä 8h yksin on ihan normaalia. Meet töihin,niin aamuvuoro lähtee kotiin. Kyllä ennen oli paremmin. Nyt en keksi muuta hyvää kuin pääsääntöisesti ihanat asiakkaat.

      • Itä-Suomen alueella

        Löysin vanhan ketjun ja mielenkiinnosta luin itsekkin tämän läpi. Olen ollut jo jokusen vuoden Siwalainen itsekkin. Joo myönnän että pääliköllä ja "vakkareilla" on tuo lähes nelkyt tuntii viikossa, mutta ei meidän Siwassa ainakaan ole nähtykkään mitään 16 tuntia. Aina on se vähintään viikossa mitä työsopimuksessasi lukee=) Yleensä se on ollut yli 20h/vko=) ja mahdolliset ylityöt päälle. Siwa on kyllä työpaikkana hyvä kun on tekemistä, myös yksin ollessa. Olen joskus ollut vaan kassalla istumassa toisessa firmassa ja se oli kyllä tylsää. Työ Siwoissa on monipuolista vaikkakin joskus onkin kiire. Päällikkö ja työkamut mukavia ja palkka tulee ajallaan, koskaan ei myöhässä ja ylitöistä maksetaan sovitusti.


      • siwa on kiva

        Juu samaa mieltä. Itse olin siwassa 2007-2010, sen jälkeen vielä reilun vuoden silloin tällöin tuuraajana, en siis työvuorolistoilla ollenkaan. Kun aloitin 2007, oli vuorossa lähes aina kaksi, vuorojen vaihtoväleissä sitten joinakin päivinä oltiin hetki yksin 15min. - 1,5h... ja tietty lauantaiaamuisin 2-3h kun silloin ei kyllä ketään käynytkään. Ikinä ei suljettu yksin! Toki tässä täytyy huomioida, että myymälöitä myynneiltänä monen eri kokoisia ja me nyt oltiin siinä keskivertoa... Ihan pienissä sitten olivat hiljaisimpina päivinä jopa kokonaisia vuoroja itsekseen.

        Elin myös tämän aukiolon "murrosajan" kaupan työntekijänä. Kun ne vapautui ja meidän kauppa alkoi olemaan auki 8-23 niin puolethan sitten silloisista työntekijöistä lopetti saman tien. Suurin syy oli se, että eivät halunneet työskennellä niin vaihtelevilla vuoroväleillä eivätkä iltoja olla yksin. Viikon työtuntimääräthän meillä ei nimittäin noussut kuin muutamalla tunnilla eli pitiä venyttää olemassa olevia. Tämä tarkoitti sitä, että illoissa alettiin olla yksin viimeiset 2-3 tuntia, lisäksi vuorojen väleissä ja aamujen avauksissa pidemmät yksinoloajat.

        Minunkaan aikana kukaan ei saanut kunnon työtunteja, kaikki osa-aikaisia.

        ps. pidin kyllä työstäni todella paljon ja siwassa ihan oikeasti oli kivaa, mutta valitettavasti henkilöstöpolitiikka välillä pänni päätökset mitkä eivät omasta mielestäni olleet oikeita ratkaisuja miltään kantilta


    • Tuloss

      Tradeka on ennen vuotta 2015 jo konkassa.. Kypsä kuin mätä luumu..

    • ihan perseestä

      Nyt parin kuukauden perusteella voin sanoa, että Siwan työpaikkana vois tunkea sinne, missä aurinko ei paista. Koko paikka on ihan konkurssi-kypsä pikku pulju, joka tungetaan täyteen kaikkea mahdollista varmaankin asiakaskadon pelossa ja hyvä kun tilatkaan riittävät tälle kaikelle kouhotukselle. En ymmärrä, miksi ihmiset ylipäätänsä jaksavat vielä käydä siellä kaupassa. No, useimmille se näyttäisi olevan vain sellainen hätävara. Aukioloajatkin on venytetty äärimmilleen juuri sen takia, ettei muuten pärjättäisi kilpailussa. Työstä sen verran, että onhan se mukavaa, kun työaika menee nopeasti ja on tekemistä, mutta rajansa kaikella. Taukoja ei ehdi pitää, kun koko ajan lappaa asiakkaita ovesta sisään ja sitten ihmetellään, kun palvelua ei saa nyt ja heti. Kiva lähteä ruokatauolta sen takia, että asiakas ostaa pastillirasian tai tupakka-askin... Asiakaskunta on myös sitä itseänsä; hätäisiä, ärtyisiä hapannaamoja tai mitä lie juoppoja ja ihme random-porukkaa. Mitään ei ehdi tekemään kunnolla, vaan koko ajan pitää työskennellä hirveällä kiireellä ja hampaita kiristellen taistella aikaa ja kelloa vastaan. Yksi ihminen joutuu tekemään yhdessä vuorossa kahden ihmisen työt, kun ei ole varaa palkata enempää väkeä töihin ja vapaapäivinä soitellaan, että voitko tulla töihin, kun tää ja tää henkilö on sairaslomalla. Seli seli.. Taitaa vakkarityöntekijöitäkin vaan vituttaa. Ylitöistä ei makseta, koska kuulemma pyritään, ettei sellaista tilannetta pääse syntymään. Kummasti niitä vain sitten syntyy... En ymmärrä, miten joku jaksaa tuota menoa päivästä toiseen ja monta vuotta saati sitten, että joku tekee tuota koko elämän leipätyökseen tai sitten ryhtyy Siwa-yrittäjäksi.

    • Kaupan työstä

      "Yksi ihminen joutuu tekemään yhdessä vuorossa kahden ihmisen työt, kun ei ole varaa palkata enempää väkeä töihin ja vapaapäivinä soitellaan, että voitko tulla töihin, kun tää ja tää henkilö on sairaslomalla."

      Olen töissä kaupassa, joka ei ole Siwa. Minulle soitetaan USEIN - viikottain - vapaapäivinäni, voinko tulla töihin. Sairauslomia on paljon. Taitavat olla tavallisia joka kaupassa? Fyysinen rasittuminen (päänsärky, migreeni, niska-, hartia-, selkä- ja polvivaivat). Henkinen uupuminen yksitoikkoiseen ja huonosti palkattuun työhön. Työuupumus, krooninen väsymys, masennus. Asiakkaat tuijottavat ja mulkoilevat vihaisesti ruuhkassa, haukkuvat myyjiä ja kassamyyjiä, kiroilevat, uhkailevat ja ovat ilkeitä ja aggressiivisia.

      Kaupoissa työskentelee:
      1) Opiskelijoita, jotka tekevät 1-3 työvuoroa viikossa rahoittaakseen elämistä, asumista ja opintojaan.
      2) Perheellisiä, joille osa-aikatyö sopii elämäntilanteesta johtuen. Pienet lapset ja pienet koululaiset kotona. 1-4 työvuoroa viikossa sopii tai säännöllinen viikonlopputyö.
      3) Kouluttautumattomat, joilla ei ole mahdollisuutta saada muualta töitä. Ei ole muun alan koulutusta tai koulutus on vanhentunut.

    • McArttu

      Edellisistä viesteistä käy hyvin selville Siwan toimintaideologia.Eli liian vähän työntekijöitä, hirveä kiire koko ajan ja loputtomasti opittavia työtehtäviä.Ilmaista työtä tekevät kaikki päällikköä myöten. Ylitöitä ei virallisesti tehdä,vaan ne otetaan vapaana ja sehän taas kurittaa toisia työkavereita,kun joutuu paikkaamaan.Jos olisi kunnon tilastointi ylitöistä,ehkä työntekijöitä otettaisiin tarpeeksi. Työkaverille joutuu soittamaan hänen vapaa-ajallaan ja kysymään neuvoa, kun koulutus hommaan on minimaalista ja joka päivä tulee joku uusi ongelmatilanne kassan,pakettien,arpojen,veikkauksen ym suhteen.Yksin ollessa (meillä 6-8 h) taukoja ei voi pitää, ei pääse vessaan jne.Sydän hakkaa satasta koko ajan, ehdi ehdi tee tee tee se vielä .Pura kuorma täytä hevi pyyhi hyllyt nypi nypi täytä juomat rahasta kassalla.Iloisesti ja hymyillen.Ja kun ei kerkeä kaikkea millään vaikka miten yrittää.Haukut palkaksi.Kivat asiakkaat pelastaa päivän useasti,muuten työpaikassa ei kehumista.

    • make993993939

      Asiakaspalvelu vaatii omanlaisensa ihmistyypin kaikki ei siihen pysty koulutukseta huolimatta sama pätee oikeastaan kaikkiin muihinkin ammateihin.Ei se ole mikään tae sopivuudesta jos läpäisee koulutuksen.Itseäni ehkä kiinostaisi tuollainen työ jossa tehdään kaikenlaista mutta pelkäämpä että palkka ei miellyttäisi jos vertaa nykyiseen alaan.Tosin nykyinen ala on raskaampi mutta raha ratkaisee.Jos sydän hakkaa satasta siitä että liikutat omaa vartaloasi ja 10 kilon painoa niin silloin kannattaa ruveta lenkkeilemään.

    • plaaaaah

      itse yleensä rakastan olla siwassa töissä, mutta se kun nää vatipää ihmiset ei tajua että olet yksin eikä ole taukoja, eli hetken kun vaikka luet kassalla ja istuudut niin johan negatiivinen asiakaspalaute alkaa raikaa. ? koska aina on kiire, kaikki täytyy tehdä yksin, niin voi jumalauta mietin jo että kuin himskatin turhamaisia ja itsehyväisiä ihmiset on.. sori huono päivä. mutta miksi koskaan ihmiset ei kiitä niistä 364 hyvästä päivästä ja hyvästä asiakaspalvelusta mutta siitä 5 minuutista kun lukee lehteä ja ei heti sekunnilleen sano hei?

    • käyn usein

      Kiitos!, minun lähikaupassa Siwassa on siistiä ja ystävällinen palvelu.

    • siwassa töissä

      Siwassa on vierähtänyt kohta 10 vuotta. Myymälät vain ovat välillä vaihtuneet. Porukka ja osaava esimies on kaiken a ja o. Työ on työtä, koskaan ei ole tullut aika pitkäksi. Firma voisi kyllä osoittaa enemmän arvostusta henkilökuntaansa kohden lisäämällä työtunteja. Kuten aiemmissa viesteissä kävi ilmi, tämä asia hiertää monia ja onhan yksintyöskentely vaarallista, tehotonta, asiakaspalvelua heikentävää ja työntekijöille todella epämotivoivaa.
      Olen ollut ryöstötilanteessa (kauppa ryöstetty monta kertaa), onneksi työkaverin kanssa, mutta trauma olisi suurempi jos olisin kohdannut veitsimiehen yksin! Näitähän sattuu vähän väliä - kyllä asialle täytyisi tehdä jotain.

      Plussaa:
      Jokainen päivä on erilainen
      Asiakaat yleensä kivoja ja tuttuja
      Työ on monipuolista
      Kättesi jälki näkyy ja on tärkeää
      Kunto pysyy hyvänä, kun seisot, kävelet reippaasti, kyykkäät, kurkotat ja nostat raskaita kuormia 8h päivässä.

      Miinusta
      Aukioloajat vaihtelevat niin suurella haitarilla, että byebye unirytmi
      Työtunneista aina kitistään, vaikka eihän sellainen kauppa mitän myy, jossa ei ole henkilökuntaa, itsestäänselvyys eikö?
      Joillekin mielikuva kaupassa työskentelystä tuntuu olevan vähempiarvoista, laiskaa(!) ja tyhmän hommaa. Ei ole. Tervetuloa kokeilemaan! :D

      • huuhaata

        Siwa oli sinänsä iha ok, tykkään suurimmasta osasta asiakkaista ja saat tehdä muutaki ku istua...seistä kassalla.

        Nyt muutaman vuoden jälkeen... voisin irtisanoa itseni jos en joutuisi 3kk karenssiin. Edelleen kyllä asiakkaat ovat paras asia työssä,mutta..

        Se että työtunteja vähennetään, kaupan aukioloa lisätään, 7 tunnin hommat pitäis ehtii tehdä 4 tunnis. Ja jeesus jos kauppa ei ole kunnossa aamulla kun päällikkö tulee töihin... olen jo sanonut kun klo lyö 22. Kauppa kiinni ja lasken kassan ja häivyn 22.15. Ilmasta työtä en tee. Tein kerran ja seuraavaksi olinkin työuupumuksesta saikulla.

        Muutenkaan 25h/vk määräästä ei pidetä kiinni ja työtunnit laskee 15-20h. Liitolle vois vinkua tästäki.


      • Tämä on totta
        huuhaata kirjoitti:

        Siwa oli sinänsä iha ok, tykkään suurimmasta osasta asiakkaista ja saat tehdä muutaki ku istua...seistä kassalla.

        Nyt muutaman vuoden jälkeen... voisin irtisanoa itseni jos en joutuisi 3kk karenssiin. Edelleen kyllä asiakkaat ovat paras asia työssä,mutta..

        Se että työtunteja vähennetään, kaupan aukioloa lisätään, 7 tunnin hommat pitäis ehtii tehdä 4 tunnis. Ja jeesus jos kauppa ei ole kunnossa aamulla kun päällikkö tulee töihin... olen jo sanonut kun klo lyö 22. Kauppa kiinni ja lasken kassan ja häivyn 22.15. Ilmasta työtä en tee. Tein kerran ja seuraavaksi olinkin työuupumuksesta saikulla.

        Muutenkaan 25h/vk määräästä ei pidetä kiinni ja työtunnit laskee 15-20h. Liitolle vois vinkua tästäki.

        No jos tarkoitat "liitolla" Palvelualan ammattiliittoa, niin sehän ei saa mitään aikaiseksi!!! Parasta on kuules opiskella ja vaihtaa alaa!

        Myyjillä ja kassamyyjillä on surkeat palkat. Palkkakehitys on huipussaan 8 vuoden jälkeen ja tuntipalkkasi on silloin noin 12 euroa. Kokoaikatyötä haluavillekin on tarjolla vastentahtoinen osa-aikatyö. Kurjat työajat ja kaupat ovat nykyään auki aamusta yöhön ja sunnuntait päälle. Millään muulla alalla Ei tulla perjantai-iltana töihin NELJÄKSI TUNNIKSI tai tehdä jouluaattona ja juhannusaattona KOLMEN TUNNIN työvuoroa!

        Työergonomia on niin kehnoa, että työntekijöiltä menee terveys ja työkyky ja olet jo about 50-vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeellä. Henkistä työsuojelua ei ole. Kuuntelet työvuorossa ammattivalittajia ja *****ilijoita, vahdit näpistelijöitä ja myymälävarkaita ja koet pienissä kaupoissa ja yksintyöskentelyssä jopa ryöstön uhkaa!

        Me opiskelijat nostamme oitis kytkintä kaupan alalta, kun saamme oman alan töitä!


    • frustraatiota

      Eräässä joensuulaisessa ciwassa työntekijät vaihtuvat tiuhaan. Se kertoo paljon työpaikan ilmapiiristä. Nyt kävin eräässä lähistöllä, ja siellä oli taas uusi nauravainen kassaneiti. Joku nainen siellä vahti hyllyillä asiakkaita, ettei kukaan näpistele eli jäljitti asiakkaita noin kolmen metrin päässä koko ajan. Ei ollut kylmätiski, jossa liha ja makkarat olivat, kummoisesti täytetty, päinvastoin, ei ollut gotleria, gouteria, A-luokan makkaroita ja nakkeja. Oli vain kolme pötköä pekonimakkaraa, muutama lenkkimakkara ja nakkeja. Ostin nakkipaketin eli kevytnakkeja hintaan 1,89 tänään ja siinä viimeinen myyntipäivä oli 14.10.14. Kotona paistoimme mikrossa ne muun ruuan lisukkeena. Harmillista, niissä oli hapahko sivumaku eli ne olivat jo alkaneet pilaantumaan. Eli kylmäketju oli kai jossain vaiheessa katkennut? Näin asiakasta huijattiin taas. Samoin valmiiksi pakatut nektariinit olivat kotona, kun avasin pakkauksen, osittain viallisia, madonreikä oli yhdessä ja pilaantuneita painaumia ja hyi, ihan kuin olisi ollut viisi hiirenhampaan pikkuista jälkeä. Kuorin kuitenkin hedelmän huolella pesun jälkeen ja söin tuoreen osan. Se maistuikin mauttomalta, kuin puoliraa'alta perunalta. Miten tämmöistä sontaa voidaan myydä vakiasiakkaille? Emme ole tyhmiä. Sillä kylällä ei valitettavasti ole kuin äs-market vaihtoehtona ja usein on sielläkin pilaantunutta ja yli-ikäistä tarjolla, jos ei ole tarkkana. Joensuu laajeni liikaa aikanaan, ja kauppaketjujen kaupat ovat kyllä kaupungin keskustassa ihan hyvin hoidettu, toista on kaupungin laitamilla, siellä syötetään laitakaupunkilaisille laitapuolelle tarkoitettua ruokaakin. Varmaan se työntekijöiden vaihtuminen johtuu siitä, että nyt ne varmaan tulevat reppufirman kautta, joten väki tulee ja menee, ja palvelun laatu senkuin heikkenee. Silti ciwassa hinnat ovat sivallettuja ylöspäin, eli hinnat ovat lähes euron kalliimpia kuin äs-marketissa, mistä tämäkin johtuu? Paha maku jäi suuhun eltaantuneesta nakista ja vaikeaa on todistaa tyhjällä paketilla, joka syötiin tosi nälkään kymmenisen kilometriä kaupasta, että tuote oli pilaantunut.

      • mattim.

        Voisko olla mahdollista, että kun kylällä on "ciwa" ja "äs-market", niin ei toki asiakkaita pidetä tyhminä, mutta he ehkä eivät vain osaa vaatia parempaa: montako kertaa olet valittanut näistä ylikypsistä hedelmistä kauppaan? tai mauttomista nektariineista? tai kylmäketjun katkeamisesta? vika ei aina ole myyjässä; joskun syynä voi olla toimittaja tai kuljetusliike. Ja eihän kaikki myyjät välttämättä osta omasta kaupasta ruokiaan, jolloin tietäisi tilanteen, että myyvät huonoa: maitopurkeista ja valmiiksi pakatuista hedelmistähän ei voi aina tietää ulospäin, että ovatko huonoja..


    • hahhhaaaaaaaaaaa

      mikä v.tun ciwa??? ???

    • Tässä neuvo

      Mihinkään kauppaan ei kannata hakea töihin! Kaupan työt on ihan hanurista!

    • laurapillu

      Lähipaketti toimitaan ainoastaan postinumeron perusteella. Ei kilometrien persteella sijaista.

      Taas olisi älykkyydellä tarvetta.

      btw. jenkeissä ei pääse poliisiksi jos on ÄO yli 100 tai sinnepäin.

      Startpage piste com on turvallisempi..

    • KokemustaOn

      Omasta kokemuksesta tämä siwan asiakaspalvelu on huonoa. Myyjät ovat menkkaisia, ja häätävät kaupasta kun pari minuuttia hintoja katsot kun taskunpohjalta ei sattunut löytymään kuin pari euroa.

    • AmkOpiskelija

      Kaupan työt ovat joka paikassa samantapaisia aivot narikkaan-töitä. Kaupan työ on huonosti palkattua, tylsää, haasteetonta ja yksitoikkoista. Työajatkin ovat kurjat.

      Jos et pääse muualle töihin, mene kauppaan. Jos pääset muualle, älä vaan mene kauppaan töihin!

    • ylitöistäkorvausheh

      onneksi siwat katoavat maisemasta, tämä loppu-aika menee laiskotellessa:))

    • oletkolintuvaikala

      Myllypuron siwassa on kiva pomo. Yks idiootti nenäkäs tatuoitu alaikäisen näkönen rasistisen oloinen muija siellä istuu elinkautistaan. Onnea hälle. Aika tylsistyneen oloinen ja mitätön.

    • tonttilasta

      OLen ollut siwassa kohta 15 vuotta (en yhteen menoon,välillä tuli kokeiltua muitakin töitä). Työpaikkana Siwa on päälisinpuolin mitä parhain. Vastuuta annetaan, pääset tekemään vuorosi aikana kaupan töitä laidasta laitaan,tulet sinuiksi asiakkaiden kanssa ja heistä tulee melkein kuin ystäviä, tiedät myymäläsi tuloksen ja sitä seuraamalla työsi saa uusia ulottuvuuksia ja motivaatiota. Meillä ainakin hyvä porukka. Yritämme auttaa toinen toisiamme,että työt sujuisivat "kätsysti". Yksintyöskentely ei paha asia(Kiitos ihanat asiakkaat, heistä on aina turvaa) JA OMA ASENNE RATKAISEE PALJON. Tauotamme heti vuoronvaihtuessa toisemme ja muutenkin se syöminen on onnistunut ihan kiitettävästi. Aina saa käyttää "Hetkinen" lappua,kukaan ei sinua kiellä ja moiti siitä.
      Suosittelen Siwaa, jos tunnet olevasi oma-aloitteinen,erillaisten ihmisten kanssa toimeentuleva,haluat ottaa vastuuta ja pidät työnteosta (etkä vaan kassalla istumisestaa) JA JOUSTAMISESTA: Elämä on täynnä joustamista,kun sinä joustat niin sinuakin joustetaan.Turhalla jääräpäisyydellä ei tässä elämässä eteenpäin mennä. Aina voi sattua tilanteita jolloin joustoa tarvitaan,eikä silloin ajatella että en tee ilmaista työtä työnantajalle.
      Monet naurut ja mahtavat työpäivät olen Siwassa kokenut,(Eikä se palkkakaan niin huono ole, ihan kilpailukykyinen.

      • kkkkookooo

        ai suosittelet siwaa? miksi? sehän häviää olemasta koko paska kohta, vai sentakia just, heeeh


      • Siwatar
        kkkkookooo kirjoitti:

        ai suosittelet siwaa? miksi? sehän häviää olemasta koko paska kohta, vai sentakia just, heeeh

        Miten niin häviää, kyllä oot tyhmä. Eipä taida oikeen järki juosta, ei se kesko siwoja lopeta vaik kaikki niin luulee.... Siinähän se syy just oliki et pieniä kauppoja kesko halus ostaa ja niitä sai!!!! Itse oon siwassa töissä ja aion vastedeskin olla,hah hah....


    • 2209

      Jopa on värikäs keskustelu..alkaa ärsyttää ne ihmset jotka
      voivottelee huonosta työstä... jos huonoo työtä piipitätte menkäö vaik jakaa mainoksii! Allekirjoitan hyvät puolet siwassa. Asiakkaat on ihania..ei tätä muuten jaksa.. paska puoli on työntekijöiden kierrätys..tulee ongelmajäte ongelma :-) hukkuuko suomi lopuksi paskaan?? Ja ne jotka olette saaneet huonoa asiakas palvelua silloin on ollut todellakin väärä myyjä väärässä paikassa ja ammatissa. .josta kukaan ei ole kertonut hänelle jos sattuu olemaan nykyajan nuori ja pitämään itseään parempana kun muut!eikä kuuntele mitä neuvotaan..

    • 2209

      Jopa on värikäs keskustelu..alkaa ärsyttää ne ihmset jotka
      voivottelee huonosta työstä... jos huonoo työtä piipitätte menkäö vaik jakaa mainoksii! Allekirjoitan hyvät puolet siwassa. Asiakkaat on ihania..ei tätä muuten jaksa.. paska puoli on työntekijöiden kierrätys..tulee ongelmajäte ongelma :-) hukkuuko suomi lopuksi paskaan?? Ja ne jotka olette saaneet huonoa asiakas palvelua silloin on ollut todellakin väärä myyjä väärässä paikassa ja ammatissa. .josta kukaan ei ole kertonut hänelle jos sattuu olemaan nykyajan nuori ja pitämään itseään parempana kun muut!eikä kuuntele mitä neuvotaan..

    • 2209

      Jopa on värikäs keskustelu..alkaa ärsyttää ne ihmset jotka
      voivottelee huonosta työstä... jos huonoo työtä piipitätte menkäö vaik jakaa mainoksii! Allekirjoitan hyvät puolet siwassa. Asiakkaat on ihania..ei tätä muuten jaksa.. paska puoli on työntekijöiden kierrätys..tulee ongelmajäte ongelma :-) hukkuuko suomi lopuksi paskaan?? Ja ne jotka olette saaneet huonoa asiakas palvelua silloin on ollut todellakin väärä myyjä väärässä paikassa ja ammatissa. .josta kukaan ei ole kertonut hänelle jos sattuu olemaan nykyajan nuori ja pitämään itseään parempana kun muut!eikä kuuntele mitä neuvotaan..

    • 2209

      Jopa on värikäs keskustelu..alkaa ärsyttää ne ihmset jotka
      voivottelee huonosta työstä... jos huonoo työtä piipitätte menkäö vaik jakaa mainoksii! Allekirjoitan hyvät puolet siwassa. Asiakkaat on ihania..ei tätä muuten jaksa.. paska puoli on työntekijöiden kierrätys..tulee ongelmajäte ongelma :-) hukkuuko suomi lopuksi paskaan?? Ja ne jotka olette saaneet huonoa asiakas palvelua silloin on ollut todellakin väärä myyjä väärässä paikassa ja ammatissa. .josta kukaan ei ole kertonut hänelle jos sattuu olemaan nykyajan nuori ja pitämään itseään parempana kun muut!eikä kuuntele mitä neuvotaan..

    • 2209

      Jopa on värikäs keskustelu..alkaa ärsyttää ne ihmset jotka
      voivottelee huonosta työstä... jos huonoo työtä piipitätte menkäö vaik jakaa mainoksii! Allekirjoitan hyvät puolet siwassa. Asiakkaat on ihania..ei tätä muuten jaksa.. paska puoli on työntekijöiden kierrätys..tulee ongelmajäte ongelma :-) hukkuuko suomi lopuksi paskaan?? Ja ne jotka olette saaneet huonoa asiakas palvelua silloin on ollut todellakin väärä myyjä väärässä paikassa ja ammatissa. .josta kukaan ei ole kertonut hänelle jos sattuu olemaan nykyajan nuori ja pitämään itseään parempana kun muut!eikä kuuntele mitä neuvotaan..

    • 2209

      Jopa on värikäs keskustelu..alkaa ärsyttää ne ihmset jotka
      voivottelee huonosta työstä... jos huonoo työtä piipitätte menkäö vaik jakaa mainoksii! Allekirjoitan hyvät puolet siwassa. Asiakkaat on ihania..ei tätä muuten jaksa.. paska puoli on työntekijöiden kierrätys..tulee ongelmajäte ongelma :-) hukkuuko suomi lopuksi paskaan?? Ja ne jotka olette saaneet huonoa asiakas palvelua silloin on ollut todellakin väärä myyjä väärässä paikassa ja ammatissa. .josta kukaan ei ole kertonut hänelle jos sattuu olemaan nykyajan nuori ja pitämään itseään parempana kun muut!eikä kuuntele mitä neuvotaan..

    • 2209

      Jopa on värikäs keskustelu..alkaa ärsyttää ne ihmset jotka
      voivottelee huonosta työstä... jos huonoo työtä piipitätte menkäö vaik jakaa mainoksii! Allekirjoitan hyvät puolet siwassa. Asiakkaat on ihania..ei tätä muuten jaksa.. paska puoli on työntekijöiden kierrätys..tulee ongelmajäte ongelma :-) hukkuuko suomi lopuksi paskaan?? Ja ne jotka olette saaneet huonoa asiakas palvelua silloin on ollut todellakin väärä myyjä väärässä paikassa ja ammatissa. .josta kukaan ei ole kertonut hänelle jos sattuu olemaan nykyajan nuori ja pitämään itseään parempana kun muut!eikä kuuntele mitä neuvotaan..

    • 2209

      Jopa on värikäs keskustelu..alkaa ärsyttää ne ihmset jotka
      voivottelee huonosta työstä... jos huonoo työtä piipitätte menkäö vaik jakaa mainoksii! Allekirjoitan hyvät puolet siwassa. Asiakkaat on ihania..ei tätä muuten jaksa.. paska puoli on työntekijöiden kierrätys..tulee ongelmajäte ongelma :-) hukkuuko suomi lopuksi paskaan?? Ja ne jotka olette saaneet huonoa asiakas palvelua silloin on ollut todellakin väärä myyjä väärässä paikassa ja ammatissa. .josta kukaan ei ole kertonut hänelle jos sattuu olemaan nykyajan nuori ja pitämään itseään parempana kun muut!eikä kuuntele mitä neuvotaan..

    • 2209

      Jopa on värikäs keskustelu..alkaa ärsyttää ne ihmset jotka
      voivottelee huonosta työstä... jos huonoo työtä piipitätte menkäö vaik jakaa mainoksii! Allekirjoitan hyvät puolet siwassa. Asiakkaat on ihania..ei tätä muuten jaksa.. paska puoli on työntekijöiden kierrätys..tulee ongelmajäte ongelma :-) hukkuuko suomi lopuksi paskaan?? Ja ne jotka olette saaneet huonoa asiakas palvelua silloin on ollut todellakin väärä myyjä väärässä paikassa ja ammatissa. .josta kukaan ei ole kertonut hänelle jos sattuu olemaan nykyajan nuori ja pitämään itseään parempana kun muut!eikä kuuntele mitä neuvotaan..

    • 2209

      Jopa on värikäs keskustelu..alkaa ärsyttää ne ihmset jotka
      voivottelee huonosta työstä... jos huonoo työtä piipitätte menkäö vaik jakaa mainoksii! Allekirjoitan hyvät puolet siwassa. Asiakkaat on ihania..ei tätä muuten jaksa.. paska puoli on työntekijöiden kierrätys..tulee ongelmajäte ongelma :-) hukkuuko suomi lopuksi paskaan?? Ja ne jotka olette saaneet huonoa asiakas palvelua silloin on ollut todellakin väärä myyjä väärässä paikassa ja ammatissa. .josta kukaan ei ole kertonut hänelle jos sattuu olemaan nykyajan nuori ja pitämään itseään parempana kun muut!eikä kuuntele mitä neuvotaan..

    • 2209

      Jopa on värikäs keskustelu..alkaa ärsyttää ne ihmset jotka
      voivottelee huonosta työstä... jos huonoo työtä piipitätte menkäö vaik jakaa mainoksii! Allekirjoitan hyvät puolet siwassa. Asiakkaat on ihania..ei tätä muuten jaksa.. paska puoli on työntekijöiden kierrätys..tulee ongelmajäte ongelma :-) hukkuuko suomi lopuksi paskaan?? Ja ne jotka olette saaneet huonoa asiakas palvelua silloin on ollut todellakin väärä myyjä väärässä paikassa ja ammatissa. .josta kukaan ei ole kertonut hänelle jos sattuu olemaan nykyajan nuori ja pitämään itseään parempana kun muut!eikä kuuntele mitä neuvotaan..

    • 2209

      Jopa on värikäs keskustelu..alkaa ärsyttää ne ihmset jotka
      voivottelee huonosta työstä... jos huonoo työtä piipitätte menkäö vaik jakaa mainoksii! Allekirjoitan hyvät puolet siwassa. Asiakkaat on ihania..ei tätä muuten jaksa.. paska puoli on työntekijöiden kierrätys..tulee ongelmajäte ongelma :-) hukkuuko suomi lopuksi paskaan?? Ja ne jotka olette saaneet huonoa asiakas palvelua silloin on ollut todellakin väärä myyjä väärässä paikassa ja ammatissa. .josta kukaan ei ole kertonut hänelle jos sattuu olemaan nykyajan nuori ja pitämään itseään parempana kun muut!eikä kuuntele mitä neuvotaan..

    • 2209

      Jopa on värikäs keskustelu..alkaa ärsyttää ne ihmset jotka
      voivottelee huonosta työstä... jos huonoo työtä piipitätte menkäö vaik jakaa mainoksii! Allekirjoitan hyvät puolet siwassa. Asiakkaat on ihania..ei tätä muuten jaksa.. paska puoli on työntekijöiden kierrätys..tulee ongelmajäte ongelma :-) hukkuuko suomi lopuksi paskaan?? Ja ne jotka olette saaneet huonoa asiakas palvelua silloin on ollut todellakin väärä myyjä väärässä paikassa ja ammatissa. .josta kukaan ei ole kertonut hänelle jos sattuu olemaan nykyajan nuori ja pitämään itseään parempana kun muut!eikä kuuntele mitä neuvotaan..

    • 2209

      Jopa on värikäs keskustelu..alkaa ärsyttää ne ihmset jotka
      voivottelee huonosta työstä... jos huonoo työtä piipitätte menkäö vaik jakaa mainoksii! Allekirjoitan hyvät puolet siwassa. Asiakkaat on ihania..ei tätä muuten jaksa.. paska puoli on työntekijöiden kierrätys..tulee ongelmajäte ongelma :-) hukkuuko suomi lopuksi paskaan?? Ja ne jotka olette saaneet huonoa asiakas palvelua silloin on ollut todellakin väärä myyjä väärässä paikassa ja ammatissa. .josta kukaan ei ole kertonut hänelle jos sattuu olemaan nykyajan nuori ja pitämään itseään parempana kun muut!eikä kuuntele mitä neuvotaan..

    • 2209

      Jopa on värikäs keskustelu..alkaa ärsyttää ne ihmset jotka
      voivottelee huonosta työstä... jos huonoo työtä piipitätte menkäö vaik jakaa mainoksii! Allekirjoitan hyvät puolet siwassa. Asiakkaat on ihania..ei tätä muuten jaksa.. paska puoli on työntekijöiden kierrätys..tulee ongelmajäte ongelma :-) hukkuuko suomi lopuksi paskaan?? Ja ne jotka olette saaneet huonoa asiakas palvelua silloin on ollut todellakin väärä myyjä väärässä paikassa ja ammatissa. .josta kukaan ei ole kertonut hänelle jos sattuu olemaan nykyajan nuori ja pitämään itseään parempana kun muut!eikä kuuntele mitä neuvotaan..

    • myyjätköyhälistöä

      "Eikä se palkkakaan niin huono ole, ihan kilpailukykyinen."

      Miten 9-11 euron surkea tuntipalkka voi olla kilpailukykyinen??? Kaupan myyjät ja kassamyyjät ovat nykyajan köyhälistöä. Kaupan palkka ei riitä ainakaan perheellisellä toimeentuloon ja elämiseen, asuntolainan maksusta nyt puhumattakaan. Kunnan karu vuokrakämppä on ainut asunto, johon tulot voivat riittää.

      Myyjät joutuvat hakemaan Kelasta asumistukea ja jopa kunnan sosiaalitoimistosta toimeentulotukea. Osa-aikatyö ja huono palkka tuottaa tulevaisuudessa myös todella pienen eläkkeen!

      • Ettäsillee

        Riippuu tuokin aika paljon kuinka paljon sitä työtä sitten oikeasti on.

        Minä itse esim. olen osa-aikainen (min.21h/vko, mutta käytännössä teen melkein täysiaikaisen tunteja ja viime vuoden verotettavat ansiotulot olivat jonkun verran päälle 28000. Eihän sillä rikastumaan pääse, mutta soppalassa luultavasti nauraisivat pihalle, jos tukia lähtisin kerjäämään. 😂


    • semmottia

      Ei se palkka nyt ihan pa ole, jos tekee iltoja ja viikonloppuja, kun on lisät hyvät. Siwoissahan ollaan paljon yksin, se on rankkaa sellaselle, joka ei oo tottunut kiireeseen työtahtiin, ja sellasia myymäläpäälliköitä etenkin sillä firmalla löytyy. Suomeks siis laiskoja paskoja ja heikkoja. Toivottavasti tulee reippaita ja asiallisia kauppiaita näihin putiikkeihin, niin monessa kaupassa nousee työilmapiiri, mikä on monessa paikassa ihan 0.

    • palkatovathanurista

      Miten Siwan työ poikkeaa muitten kauppojen työstä??? Kaupan alan palkkaus ei todellakaan on kilpailukykyinen! Harjoittelijan palkka on alle 9€/h. Myyjän peruspalkka on 9-10 €/h. Vuorolisät ovat surkeat. Lauantailisän maksu alkaa vasta klo 13. Jos tulet vapaapäivänäsi töihin tuuraamaan, et saa mitään ylimääräistä! Kaupoissa ei makseta hälytyskorvausta, joka on käytössä monella muulla alalla. Juhannus- ja jouluaattona teet 3 tunnin pätkätyöpäivän - peruspalkalla. Kuuntelet vihaisten asiakkaitten haukkumiset, pahimmassa tapauksessa haistattelut ja huorittelut.

      Kaupan töissä viimeinen palkankorotus tulee 8 työvuoden jälkeen. Valtaosa myyjistä ja kassoista on osa-aikaisia, osa on jopa nollasopimuksella palkattu. Työtunnit voivat olla vain 5-20h/viikko. Kuka tulee toimeen 5 tunnin palkalla, kun arkiaamuvuorosta ansaitset noin 50€/brutto - verot!

      Kaupoissa on alipalkattu, tylsä työ, yksinkertaiset ja haasteettomat työtehtävät. Viivakoodin skannausta, rahastusta, tuotteiden purkua varastosta myymälään ja hyllytystä, siivoamista, asiakkaitten kysymyksiin vastaamista, tuotetilausten tekoa, Postin, Matkahuollon, Veikkauksen tai lipunmyynnin hoitoa.

      Pienissä myymälöissä on turvatonta yksintyöskentelyä joko usein tai ainakin myöhään illalla. Yksintyöskentely, rahankäsittely, tupakan ja alkoholin myynti ovat työturvallisuusuhkia. Kulmakunnan piripäät tietävät, missä kaupoissa myyjät joutuvat olemaan yksin töissä. Kaupan myyjä tai kassa on usein 18-25-vuotias, opiskelurahojaan tienaava nuori. Vartijaa ei ole ja poliisikin puuttuu jo monelta paikkakunnalta.

      Kaupan työ sopii ehkä tyypeille, joilta puuttuu kunnon koulutus. Nämä tyypit eivät viitsi opiskella kunnon ammattiin nuorena eivätkä aikuisiällä. Tyyppi on voinut jättää opiskelut kesken. Myyjät valittavat työpaikan kahvihuoneessa - naama norsunvi##lla - huonoista palkoistaan! Se on ihan oma vika, jos et viitsi opiskella! Jos tyyppi on perusmyyjänä kaupassa lähellä eläkeikää, missä on urakehitys???

      Kaupan työt vähenevät lähivuosina. Itsepalvelukassat tulevat ja viivakoodeja skannaavat kassamyyjät saavat kenkää. Asiakkaat skannaavat ja maksavat itse ostoksensa maksukortilla. Asiakkaat tilaavat tuotteita entistä enemmän verkkokaupoista. Nykyistä myyjämäärää ei tarvita eli joko vaihdat alaa ja ammattia tai jäät työttömäksi.

      • hihhihhihhih

        Nykypäivänä on paljon koulutettuja työttömänä, jatkuu vaan. Ehkä toiset tykkää asiakaspalvelusta, ihmisten kohtaamisista. Se työ ei todellakaan sovi joka iikalle.

        Raha-ahne ihmiset on yleensä paskiaisia ja elämäänsä kyllästyneitä. Raha ei ole elämässä 1 asia, eikä tuo onnellisuutta. Toiset ei hokaa sitä vielä vanhempanakaan, mutta toiset hokaa.


      • hihhihhhih

        Iltalisä on klo 18 jälkeen 3,90e vai 4e.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe