"Aito" döner kebab

Goya

Tuossa, kun alempana väiteltiin erilaisista kebabeista ja döner kebabeista, ajattelin muistuttaa mielestäni "aidosta" turkkilaisesta döner kebabista, sellaisena, kuin se tehdään monin paikoin Turkin maaseudulla. Variaatioita tietysti löytyy moniakin, mutta tämä on ainakin yksi "aidoista":

Se tehdään pääosin kokolihasta, ja liha on aidoimmillaan lammasta, ei nautaa. Vain eräänlaisena tilke- ja sidonta-aineena siinä lisänä käytetään maustettua rasvaista jauhelihaseosta, joka sekin on usein lampaanlihasta.

Erikoisuutena on myös muutama litistetty siivu rasvalampaan häntärasvaa.

Lampaanliha leikataan ohuiksi, mahdollisimman suuriksi leikkeenomaisiksi levyiksi tai "pihveiksi" (voidaan jopa nuijia), ja marinoidaan (marinointiaineet ja -mausteet vaihtelevat paikallisesti, mutta usein käytetään mm. sipulimehua).

Sinä aikana valmistetaan lampaanjauhelihaseos, joka maustetaan (mausteet vaihtelevat paikallisesti, katso edellä).

Varras aletaan rakentaa asettamalla ”pohjalevyksi” litistetty siivu lampaanhäntärasvaa. Sitten pujotetaan kerroksittain ohueksi nuijitut lampaanlihasiivut. Puoliväliin ja ”katoksi” vielä lampaanhäntärasvasiivut.

Lopuksi koko komeus ”rapataan” tuolla jauhelihasekoituksella (jota tosin voi käyttää välillä myös ”keon” sisäistä rakennetta tasoittamaan).

Lopuksi paistetaan pystygrillissä niin kuin meikäläisissäkin kebaberioissa näytään tehtävän, ja vuollaan ohuiksi lastuiksi.

Lopputulos on kuitenkin täysin erilainen kuin Suomessa tarjoiltu kalpea aavistus aidosta ”döneristä”.

Alkaisipa joku valmistaa tuollaista myös Suomessa!

16

10013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varsinainen selitys

      Pitääkö taas kerran oikaista kummallisia käsityksiä.
      Mikä on se "aito", kun sitä tehdään niin kovin monella eri tavalla. Korjataan nyt tuo rasvahäntälampaan hännän sijainti ensimmäiseksi. Sitä en ole kyllä ikinä nähnyt laitettavan enempää alimmaiseksi, kuin edes "limppujen" väliinkään. Sen tarkoituksena on hiljaa sulaessaan lämmössä, mehevöittää paahtuvan lihan pintaa rasvallaan, joten sen ainoa oikea paikka on ainakin tähän saakka ollut vartaan huipulla, eli ylimpänä,lihojen päällä.
      Toiseksi tuo "aito" döner rakennetaan monella erilaisella tavalla, riippuen kuka sen tekee ja missäpäin valtakuntaa. Se voidaan kasata kuten nim. Goya kertoo, mutta aivan yhtä aito siitä tuee vaikka se olisi pelkästä jauhelihasta tai pelkistä kokolihan levitetyistä viipaleista kasattu.
      Mistä kummasta Goya on keksinyt tuon rappaamisen lopuksi jauhelihalla, Voi hyvä mies, koitapa tehdä se niin kuin kerroit, eipä taida raplinkisi pysyä vartaassa.
      Perusmausteet turkkilaisessa kebapissa ovat mainitsemasi sipulimehu, suola ja pippuri. Tekijästä riippuen muitakin mausteita käytetään.
      Olen samaa mieltä Goyan kanssa, että valitettavan monessa kebap aikassa suomessa, tuo döner ei ole sitä mitä sen pitäisi olla. Se johtuu pääosin siitä,
      että monet noista yrityksistä käyttävät teollisesti tuotettuja vartaita, koska eivät itse osaa, tai viitsi niitä tehdä. Kuten tiedämme soijajauho ei kuulu koostumukseen ja sitä noissa valmiissa vartaissa on erilaisia määriä.
      Menkää paikan päälle turkkiin ensin opettelemaan ja katselemaan, ennenkuin esitätte tietävänne asioista. Itse tein niin ja luulenpa tietäväni tuosta eineestä jokseenkin paljon, en suinkaan kaikkea.
      Muuten, lampaan lihan yleisyys johtuu ainakin turkissa siitä, että se on halvinta mahdollista raaka-ainetta, koska nauta on kallista.
      Ja vielä Goyalle, ne lampaan tai yleensä täyslihasta leikatut siivut ovat niitä jotka tukevat vartaan rakennetta, ei siis toisinpäin, kuten kerrot.
      Vielä kerran pitänee korostaa, että liha, mistä varras tehdään, ei tee siitä millään tavalla aitoa. Suomessa lampaanlihaa saa, mutta se on niin kallista, ettei siitä tehtyä kebapia voi enää myydä, sen korkeaksi muodostuvan hinnan vuoksi. Kebap on kuin karjalanpaisti, siitäkin on erinomaisen monta "aitoa" muunnosta.

      • Goya

        Vetipä edellinen kirjoittaja herneen nenäänsä! Olipa aggressiivista tekstiä. Ilmeisesti sokaisi sisäluvunkin. Kirjoitinpahan kuitenkin:

        "ajattelin muistuttaa mielestäni 'aidosta' turkkilaisesta döner kebabista, sellaisena, kuin se tehdään monin paikoin Turkin maaseudulla. Variaatioita tietysti löytyy moniakin, mutta tämä on ainakin yksi 'aidoista'".

        Eli kyllä siinä ihan todettiin se sama kuin tämä räyhääjäkin: yksi versio monesta, mutta silti myös "aito" - monen muun "aidon" joukossa.

        Ja se rasvalampaan häntä tekee kyllä gutaa siellä pohjalla ja ennen kaikkea keskelläkin, vaikka sen suurin vaikutus tulee sieltä vartaan päältä. Se päälle laitettavakin mainittiin.

        "Rappaaminen" ja vuoraaminen ovat sitten määrittelyasioita, mitä nimityksillä kukin tarkoittaa. Itse kun en ole rappari saati muurari, en ehkä selostanut toimintaa oikein. Tarkoitin vain, että jauhelihaseoksella tiivistetään vartaan rakennetta niiltä osin, joissa kokolihasiivut jättävät rakoja, tilaa tai antavat muuten myöten.

        Lampaanlihaa painotin siksi, koska se minun suussani maistuu paremmalta kuin naudanliha tässä yhteydessä. Ja korostinkin, että tuo tyyli on yleinen Turkin maaseudulla. Kyllähän käytettävä liha vaikuttaa lopputuotteen makuun.

        Suomessa muuten lampaanliha on kallista vain, koska sitä ei ymmärretä käyttää, ja täällä on niin vähän lampaankasvatusta. Sen sijaan uusiseelantilainen lampaanliha on kaikkea muuta kuin kallista, päin vastoin halvinta Suomen markkinoilta saatavaa kokolihaa.


      • Jos minä nyt satun
        Goya kirjoitti:

        Vetipä edellinen kirjoittaja herneen nenäänsä! Olipa aggressiivista tekstiä. Ilmeisesti sokaisi sisäluvunkin. Kirjoitinpahan kuitenkin:

        "ajattelin muistuttaa mielestäni 'aidosta' turkkilaisesta döner kebabista, sellaisena, kuin se tehdään monin paikoin Turkin maaseudulla. Variaatioita tietysti löytyy moniakin, mutta tämä on ainakin yksi 'aidoista'".

        Eli kyllä siinä ihan todettiin se sama kuin tämä räyhääjäkin: yksi versio monesta, mutta silti myös "aito" - monen muun "aidon" joukossa.

        Ja se rasvalampaan häntä tekee kyllä gutaa siellä pohjalla ja ennen kaikkea keskelläkin, vaikka sen suurin vaikutus tulee sieltä vartaan päältä. Se päälle laitettavakin mainittiin.

        "Rappaaminen" ja vuoraaminen ovat sitten määrittelyasioita, mitä nimityksillä kukin tarkoittaa. Itse kun en ole rappari saati muurari, en ehkä selostanut toimintaa oikein. Tarkoitin vain, että jauhelihaseoksella tiivistetään vartaan rakennetta niiltä osin, joissa kokolihasiivut jättävät rakoja, tilaa tai antavat muuten myöten.

        Lampaanlihaa painotin siksi, koska se minun suussani maistuu paremmalta kuin naudanliha tässä yhteydessä. Ja korostinkin, että tuo tyyli on yleinen Turkin maaseudulla. Kyllähän käytettävä liha vaikuttaa lopputuotteen makuun.

        Suomessa muuten lampaanliha on kallista vain, koska sitä ei ymmärretä käyttää, ja täällä on niin vähän lampaankasvatusta. Sen sijaan uusiseelantilainen lampaanliha on kaikkea muuta kuin kallista, päin vastoin halvinta Suomen markkinoilta saatavaa kokolihaa.

        Tietämään asian, josta sinä arvelet jotain tietäväsi , niin miksi siitä ottaisin herneet?
        Herää vain mielessäni kysymys, montakohan varrasta olet elämäsi aikana rakentanut. Minä olen tähän mennessä vasta joitakin satoja, enkä suomessa, vaan Anatoliassa,jonne lähden taas puoleksi vuodeksi töihin marraskuussa.
        Kyllä minä hiukan kummastelen, miksi lampaan häntä laitettaisiin alimmaksi, tai limppujen väliin, onko sinulla ehdotuksia?
        Jos sinua kiinnostaa katsoa, niin laitan tässä osoitteen you-tubesta, josta voit katsella ammattimiestä rakentamassa varrasta. Se toinen ruoka jota toinen kamu värkkää on sis kebab. Siis you-tube ja hakusanaksi Ingilterede dönerin yapilisi, nasil ama...
        Olen jo pidemmän aikaa seuraillut näitä keskusteluja ja todennut, että ainoa henkilö näyttää olevan
        nimimerkki vanha kokki, joka jotain kebabista tietää.
        Saglam sinulle, Repa!


      • ingiltere
        Jos minä nyt satun kirjoitti:

        Tietämään asian, josta sinä arvelet jotain tietäväsi , niin miksi siitä ottaisin herneet?
        Herää vain mielessäni kysymys, montakohan varrasta olet elämäsi aikana rakentanut. Minä olen tähän mennessä vasta joitakin satoja, enkä suomessa, vaan Anatoliassa,jonne lähden taas puoleksi vuodeksi töihin marraskuussa.
        Kyllä minä hiukan kummastelen, miksi lampaan häntä laitettaisiin alimmaksi, tai limppujen väliin, onko sinulla ehdotuksia?
        Jos sinua kiinnostaa katsoa, niin laitan tässä osoitteen you-tubesta, josta voit katsella ammattimiestä rakentamassa varrasta. Se toinen ruoka jota toinen kamu värkkää on sis kebab. Siis you-tube ja hakusanaksi Ingilterede dönerin yapilisi, nasil ama...
        Olen jo pidemmän aikaa seuraillut näitä keskusteluja ja todennut, että ainoa henkilö näyttää olevan
        nimimerkki vanha kokki, joka jotain kebabista tietää.
        Saglam sinulle, Repa!

        Hakusanoillasi löytyy

        http://www.youtube.com/watch?v=HCBk-LK30ak

        Sekä vastaavia. Ei oikein ole kebabia näkyvissä.


      • Goya
        Jos minä nyt satun kirjoitti:

        Tietämään asian, josta sinä arvelet jotain tietäväsi , niin miksi siitä ottaisin herneet?
        Herää vain mielessäni kysymys, montakohan varrasta olet elämäsi aikana rakentanut. Minä olen tähän mennessä vasta joitakin satoja, enkä suomessa, vaan Anatoliassa,jonne lähden taas puoleksi vuodeksi töihin marraskuussa.
        Kyllä minä hiukan kummastelen, miksi lampaan häntä laitettaisiin alimmaksi, tai limppujen väliin, onko sinulla ehdotuksia?
        Jos sinua kiinnostaa katsoa, niin laitan tässä osoitteen you-tubesta, josta voit katsella ammattimiestä rakentamassa varrasta. Se toinen ruoka jota toinen kamu värkkää on sis kebab. Siis you-tube ja hakusanaksi Ingilterede dönerin yapilisi, nasil ama...
        Olen jo pidemmän aikaa seuraillut näitä keskusteluja ja todennut, että ainoa henkilö näyttää olevan
        nimimerkki vanha kokki, joka jotain kebabista tietää.
        Saglam sinulle, Repa!

        Eipä tuosta sitten jäänyt paljon muuta jäljelle, kuin kaksi väärin sijoitettua rasvapaakkua, kolmas paakku meni sentään oikeaan paikkaan...

        Hyvää matkaa vain...


      • Olisi pitänyt
        ingiltere kirjoitti:

        Hakusanoillasi löytyy

        http://www.youtube.com/watch?v=HCBk-LK30ak

        Sekä vastaavia. Ei oikein ole kebabia näkyvissä.

        Laittaa ensiksi hakusanaksi tietenkin Döner kebab.
        Kokeileppa näin: Döner kebab ja kun sivu aukeaa, hae vaikkapa, kebab döner preparing, tai, dönerci orhan.
        Katsokin tarkkaan, missä kohtaa jauhelihalla tilkitään rakosia. Viimeistely puuttuu kummastakin videosta. Se tapahtuu muotoleikkauksen jälkeen jolloin kastelluilla käsillä siloitellaan vartaan pinta.
        Vielä tuosta maustamisesta, jos käytetään kuten videolla "lihaslaisseja" ne marinoidaan ensin sipulimehussa, ( sogan serbet), jauheliha maustetaan suolalla (tuz) ja mustapippurilla (karabiber). Jatkeaineita ei käytetä milloinkaan, vaan jauhelihaa vaivataan todella kauan jotta siihen syntyy sitkoa.


      • tonppelo
        Goya kirjoitti:

        Eipä tuosta sitten jäänyt paljon muuta jäljelle, kuin kaksi väärin sijoitettua rasvapaakkua, kolmas paakku meni sentään oikeaan paikkaan...

        Hyvää matkaa vain...

        Elä sinä hyvä ihminen turhaan kuvittele että täällä rakentavaa tai ystävällistä keskustelua saisi aikaan. Päälle täällä käydään jos pienintäkään aiheenpoikasta edes sattuu löytymään :) Mutta asiaan, eli kyllä sun alotuksesta selvisi hyvinkin mitä tarkotat ja samaa oon kerennyt kauan ihmettelemään. On tullut kierrettyä eurooppa useampaankin otteeseen ja lähes joka maasta saa juuri tuota (v*tun väliä onko "aitoa") kuvailemaasi tavaraa ja se on yleensä vielä tuhdin "rieskan" välissä ja maukkaalla kastikkeella höystetty ja riittää vähän ronskimmallekin kaverille nälän poistamiseen. Kertakaikkisen mainio eväs ja ihmettelyä piisaa miksi Suomessa ei ole kukaan tajunnut alkaa sitä myymään. Tätä meidän pakastelituska kebua ei juuri tule suuhun laitettua...


    • Tapparan miäs

      Tampereella oli aikanaan (vielä 90 -luvun alussa) muistaakseni Picaros- niminen kebab -paikka, jossa käytössä oli kokoliha.

      En tiedä, oliko liha pelkkää nautaa, vai oliko siinä myös lampaan siivuja, mutta pitkään (muutaman vuoden) se oli ainoa kokolihasta tehty kebab.

      Oli ihan hyvääkin, varsinkin kastikkeet, joiden reseptit uusi omistaja imeisesti sai kaupan yhteydessä. Nykyisin paikalla on joku Intialaisten pitämä kebab -paikka ja liha on samaa jauhelihaa, kuin lähes kaikissa muissakin paikoissa. Muita kokolihapaikkoja en muista, paitsi Pispalassa oli hetken aikaa kokeilumielessä käytössä kokoliha. Senkään koostumusta en tiedä.

      • Mitäs muuten luulisit

        Eroksi kokolihalla ja jatkeaineettomalla jauhelihalla, muuta kuin, että toinen lihapaloista on pienennetty veitsellä ja toinen lihamyllyllä.
        Kuvaile mikä on sinun miälestäsi kokolihaa.
        Mun miälestä kun kokoliha on paloittelematon elukan ruho.


      • Tapparan miäs
        Mitäs muuten luulisit kirjoitti:

        Eroksi kokolihalla ja jatkeaineettomalla jauhelihalla, muuta kuin, että toinen lihapaloista on pienennetty veitsellä ja toinen lihamyllyllä.
        Kuvaile mikä on sinun miälestäsi kokolihaa.
        Mun miälestä kun kokoliha on paloittelematon elukan ruho.

        No eihän se sun lokiikan mukaan enää mitää kokolihaa voikkaan olla, jos lihapaloista viälä piennenetään veittellä...!!

        Kuitenkin ko kebab -paikka mainosti (vielä 90 -luvun alussa), että "ainoa aito kokolihakebab Tampereella".

        Varras oli rakennettu leikettä muistuttavista isohkoista lihapaloista. Niiden raakapaino oli arvioni mukaan 200 grammaa, eli ei niitä mitenkään voi sekoittaa lihamyllyn läpi tulleisiiin lihanpaloihin.

        Ps. Jos haluaa kirjoittaa Tampereen kiälellä, pitää kirjoittaa "mikä o sum miälestäs kokolihaa, tai mikä o sum miälestä kokolihaa". Ei missää tapauksessa, että "mikä on sinun miälestäsi kokolihaa". Tuo lause kuulostaa aivan Turkulaiselta venkoilulta!!!!


    • Jineka

      Kyllä Suomessakin on yritetty tehdä Kebabia täkäläiseen makuun ja ihan aidosta (ei jauhelihasta). Ne kamalat rasvamössöt mitä Kebabina täällä myydään eivät kelpaa kuin sikojen suihin ja tarpeeksi humalaisten. Niillä lisukkeilla.

      Kebab on liian vieras sana täällä, vaikka se tarkoittaa maustettua lihaa oli se sitten pystyvartaassa tai ei. Siinä selitys miksi täällä ei tunneta ja arvosteta sitä laatua mikä pitäisi Kebab-lihassa olla.
      Voisin kirjoittaa tästä aiheesta vaikka kuinka paljon koska jonkunlaista tietoakin löytyy.

      • olisi todella

        Mielenkiintoista lukea vaikka pidempikin selostus kebapista, sen historiasta ja koostumuksesta. Kerro aidon kebapin rakenne, mausteet, yleensä kaikki mitä aiheeseen liittyy. Millähän kielellä kebapista syntyy maustettu liha? Mikähän sen kebap-lihan laadun tulee olla.
        Ole siis niin ystävällinen ja anna tietosi pulputa meidän muidenkin opiksi ja ojennukseksi.
        Mutta, muista, tietojesi todenperäisyys voidaan helposti tarkistaa.
        Minullakin on turkissa paljon ystäviä ravintola-alalla, jotka myös saattavat tietää jotakin kebapista jasen tekemisestä. Se on vain yksi puhelinsoitto, tai sähköposti, niin saamme varmasti oikeata tietoa. Anna siis palaa ja kerro oikeasta kebapista tietosi, ei luuloja vaan faktaa. Mikä saa sinut luulemaan, ettei jauheliha ole aitoa lihaa?


      • jineka
        olisi todella kirjoitti:

        Mielenkiintoista lukea vaikka pidempikin selostus kebapista, sen historiasta ja koostumuksesta. Kerro aidon kebapin rakenne, mausteet, yleensä kaikki mitä aiheeseen liittyy. Millähän kielellä kebapista syntyy maustettu liha? Mikähän sen kebap-lihan laadun tulee olla.
        Ole siis niin ystävällinen ja anna tietosi pulputa meidän muidenkin opiksi ja ojennukseksi.
        Mutta, muista, tietojesi todenperäisyys voidaan helposti tarkistaa.
        Minullakin on turkissa paljon ystäviä ravintola-alalla, jotka myös saattavat tietää jotakin kebapista jasen tekemisestä. Se on vain yksi puhelinsoitto, tai sähköposti, niin saamme varmasti oikeata tietoa. Anna siis palaa ja kerro oikeasta kebapista tietosi, ei luuloja vaan faktaa. Mikä saa sinut luulemaan, ettei jauheliha ole aitoa lihaa?

        No niin käyhän tuolla Wikipedian Kebab osastolla kun et kuitenkaan usko mitä kirjoitan.
        Korjaan kielenkäyttöäni aidosta lihasta jota on myös hyvälaatuinen jauheliha (minun mielipide). Eivät ne rasvaiset jäädytetyt puolen metrin köntit joita tukusta "Kebabin" valmistajat täällä tarjouksesta ostavat. Tuskin edes itse syövät koska uskonto kieltää sianlihan syönnin.

        Kas kun et itse tiedä asiasta kun kavereitakin löytyy jopa ko ruoan kotimaasta. Voithan aina maistattaa jos suostuvat suuhunsa laittamaan.


      • merkitsee suomeksi
        jineka kirjoitti:

        No niin käyhän tuolla Wikipedian Kebab osastolla kun et kuitenkaan usko mitä kirjoitan.
        Korjaan kielenkäyttöäni aidosta lihasta jota on myös hyvälaatuinen jauheliha (minun mielipide). Eivät ne rasvaiset jäädytetyt puolen metrin köntit joita tukusta "Kebabin" valmistajat täällä tarjouksesta ostavat. Tuskin edes itse syövät koska uskonto kieltää sianlihan syönnin.

        Kas kun et itse tiedä asiasta kun kavereitakin löytyy jopa ko ruoan kotimaasta. Voithan aina maistattaa jos suostuvat suuhunsa laittamaan.

        Se merkitsee paahdettua.
        Nimim. Jinekalle tiedoksi, se ei tarkoita maustettua lihaa. Olen kylläkin hänen kanssaan täsmälleen samaa mieltä noista teollisesti tuotetuista kebap-vartaista. Niillä ei ole mitään tekemistä oikean dönerkebapin tai Gyros-souvlakin kanssa. Kuten jo aikaisemmin sanoin, soija ei kuulu aitoon kebapiin.
        Tehtäköön se mistä lihasta hyvänsä, kunhan se on puhdasta lihaa, ilman jatkeaineita, se on aina aito kebap. Suomessa ja yleensäkin pohjoismaissa sen raaka-aineena käytetään teollisuusleikatusta lihasta jauhettua lihaa, jotta saataisiin riittävä rasva seokseen.
        Lampaanlihan kalleudesta ja saatavuudesta johtuen meillä ei käytetä sitä kuin satunnaisesti.
        Nykyään kenties voitaisiin ajatella tuontilammasta raaka-aineeksi, mutta senkin tasainen saatavuus lienee ongelma. Sitäpaitsi pelkkä paisti ei sovellu yksinään koska se on liian kuivaa (rasvatonta) joten sekoittamalla sitä ja rasvaista nautaa saataisiin ehkä parempi massa. Sillä ei ole merkitystä, onko liha viipaleina vai jauhelihana, vai molempien yhdistelmänä tahi pelkkänä jauhelihana. Kaikki koostumukset ovat täsmälleen yhtä aitoja.
        Miksi sitten meillä myydään niin huonoa kebapia, johtunee pitkälti siitä, että sitä valmistavat ihmiset, jotka eivät ole ammattilaisia keittiössä.Tarkoitan tällä sitä, että he eivät osaa tai viitsi rakentaa vartaita itse ja ovat päätyneet myymään tuota todellakin ala-arvoista roskaa jota tukut myyvät. Kannattaa muistaa, että hyvin monet maahanmuuttajat perustavat noita pizzeria-kebap-paikkoja, koska polkupyörien korjaamoja on jo meillä ennestään ihan riittävästi.
        Hyvään kebapiinkin tarvitaan ammattitaitoa, jotta siitä syntyisi se maittava herkku.


      • on kyllä
        merkitsee suomeksi kirjoitti:

        Se merkitsee paahdettua.
        Nimim. Jinekalle tiedoksi, se ei tarkoita maustettua lihaa. Olen kylläkin hänen kanssaan täsmälleen samaa mieltä noista teollisesti tuotetuista kebap-vartaista. Niillä ei ole mitään tekemistä oikean dönerkebapin tai Gyros-souvlakin kanssa. Kuten jo aikaisemmin sanoin, soija ei kuulu aitoon kebapiin.
        Tehtäköön se mistä lihasta hyvänsä, kunhan se on puhdasta lihaa, ilman jatkeaineita, se on aina aito kebap. Suomessa ja yleensäkin pohjoismaissa sen raaka-aineena käytetään teollisuusleikatusta lihasta jauhettua lihaa, jotta saataisiin riittävä rasva seokseen.
        Lampaanlihan kalleudesta ja saatavuudesta johtuen meillä ei käytetä sitä kuin satunnaisesti.
        Nykyään kenties voitaisiin ajatella tuontilammasta raaka-aineeksi, mutta senkin tasainen saatavuus lienee ongelma. Sitäpaitsi pelkkä paisti ei sovellu yksinään koska se on liian kuivaa (rasvatonta) joten sekoittamalla sitä ja rasvaista nautaa saataisiin ehkä parempi massa. Sillä ei ole merkitystä, onko liha viipaleina vai jauhelihana, vai molempien yhdistelmänä tahi pelkkänä jauhelihana. Kaikki koostumukset ovat täsmälleen yhtä aitoja.
        Miksi sitten meillä myydään niin huonoa kebapia, johtunee pitkälti siitä, että sitä valmistavat ihmiset, jotka eivät ole ammattilaisia keittiössä.Tarkoitan tällä sitä, että he eivät osaa tai viitsi rakentaa vartaita itse ja ovat päätyneet myymään tuota todellakin ala-arvoista roskaa jota tukut myyvät. Kannattaa muistaa, että hyvin monet maahanmuuttajat perustavat noita pizzeria-kebap-paikkoja, koska polkupyörien korjaamoja on jo meillä ennestään ihan riittävästi.
        Hyvään kebapiinkin tarvitaan ammattitaitoa, jotta siitä syntyisi se maittava herkku.

        eri asia kuin gyros.

        Souvlaki on kreikkalaisten vastine shish kebabille ja shaslikille, kun taas gyros (pita) on kreikkalaisten vastine turkkilaisten döner kebabille.


      • Souvlaki=varras
        on kyllä kirjoitti:

        eri asia kuin gyros.

        Souvlaki on kreikkalaisten vastine shish kebabille ja shaslikille, kun taas gyros (pita) on kreikkalaisten vastine turkkilaisten döner kebabille.

        Gyros-souvlaki=pyörivä varras.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe