Kysymyksiä napakorusta. :)

NaBakoru

Elikkäs. Minä haluaisin napakorun, mutta minua jänskättää jotkut asiat. Olen siis 13v.

Kysymykset:

1. Olisinko oikean ikäinen ottamaan napakorun?

2. Ällöttää ajatus, että navan läpi työnnetään neula..Sattuuko napakorun laitto?

3. Puudutetaanko napa ennen lävistämistä?

4. Miten napaa hoidetaan, kuinka usein?

5. Kuinka suuri riski on, että koru kasvaa ulos?Miksi tämmöistä tapahtuu?

6. Kuinka kauan napa on arka/herkkä kosketuksille?

7. Mitä jos napa tulehtuu?

8. Kuinka kauan kudosnestettä tulee navasta, se on normaalia??

9. Kannattaako napakoru ottaa talvella vai kesällä?

10. Mitä jos napa on vain kipeä?

11. Onko mädän tulo normaalia?

12. Paljon napakoru maksaa, ja sen laitto?

13. Kuinka kauan pitää välttää saunaan menoa?

14. Milloin saa mennä suihkuun napakorun laiton jälkeen?

15. Minkä ikäisenä sinä otit napakorun?(jos on napakoru) Sattuiko se?



Noh, siinä oli nyt jotain! :) Kiitos jo etukäteen jos vastaatte!!

16

8804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minja.

      1. Mielestäni se 16v. on ihan hyvä ikäraja lävistyksien ottamiseen. Vaikka se kismitti itseäkin nuorempana, kyllä sitä jaksaa odottaa.

      2. Sen sattuminen on täysin ihmiskohtaista. Jokatapauksessa siitä tuleva mahdollinen kipu on niin nopeasti ohi, ettei sen takia kannata lävistystä jättää ottamatta.

      3. Ei.

      5. En tiedä kuinka suuri riski, mutta suurimmalla osalla tuntemistani ihmisistä on ainakin hieman kasvanut ulos.

      6. Täysin ihmiskohtaista. Sen parantuminenhan on pitkä, kuukausista vuotee.

      7. Jos napa tulehtuu, menet heti lävistäjän pakeille saamaan lisäohjeita ja joudut mahdollisesti syömään antibioottikuurin. Mutta oikealla hoidolla tulehtumisvaara pieni.

      8. Kudosneste on normaalia, itsellä tulee kudosnestettä uuden lävistyksen kanssa yleensä viikkoja. Tarkoittaa, että lävistys parantuu.

      9. Ei väliä oikealla hoidolla.

      10. Niin?

      11. Ei ole mädän tulo normaalia, kudosnesteen eli kellertävän/valkoisen mömmön tulo on normaalia.

      12. Riippuu paikasta, täälläpäin jotain 30-40e riippuen korusta.

      13. Tästä voit kysyä lävistäjältä, niinkuin nämä muutkin kyllä. ;p Lävistäjä tietää, YLEENSÄ, parhaiten, muttei kenenkään sanaan pidä sokeasti luottaa.

      14. Suihkussa saa käydä normaalisti, varoa kuitenkin saippuoimasta ja mahd miedolla saippualla olisi hyvä paranemisaikana peseytyä.

      15. Ei ole napakorua, mutta ensimmäisen lävistykseni otin heti kun täytin 16v. ja sen otin kieleen. Eipä sattunut. :)

      Näitä kannattaa netistä tutkia ja asiantuntijoilta kysellä, harva jos kukaan täällä palstalla on asiantuntija. :)

      • NaBakoru

        Kiitoksia! Noh, kaipa sitä jaksaa odotella! :) Minä ajattelinkin siinä 15 paikkeilla ottaa sen. :)


    • sinulle.

      olet liian nuori ja se sattuu! joka päivä pitää hoitaa ja huolella. itse otin täysi-ikäisenä. suosittelen odottamaan muutaman vuoden vielä.

      • sulla

        si sattu mut ei kaikilla satu. Esim mulla ei tuntunu missää mut kaveril sattu.


    • ammattilävistäjä<3

      1. kyllä ikäisesi saa vanhemman luvalla ottaa napakorun joissakin liikkeissä esim. harnessissa
      (harness.fi) erittäin tasokas liike, suosittelen.

      2. kipu on yksilöllistä kukaan muu kuin sinä itse ei voi kertoa sattuuko laitto.

      3. missään lävistyksissä ei puuduteta ihoa, paitsi harvoin poikkeuksellisesti.

      4. lävistäjä antaa hyvät ohjeet mukaan. lävistyksestä pyyhitään mätä pois varovasti joka päivä ja huuhdellaan pari minuuttia vedellä. desinfiointiaineet vain kuivattavat ihoa ja auttavat korua kasvamaan pois

      5. iho alkaa hylkiä korua joten se kasvaa ulos, navassa ei ole niin suuri riski kuin surface-,kulma, ja bridge lävistyksissä, mutta vääränlainen koru ja huono hoito, sekä liian vähäinen iho korun päällä aiheuttavat kuitenkin joskus uloskasvua

      6. pari kuukautta, napakoru parantuu yleensä puolessa-yhdessä kuukaudessa

      7. silloin otat yhteyttä lävistäjään

      8. on normaalia ja sitä tulee koko parantumisajan.

      9. ihansama millon ottaa jos hoitaa oikein.

      10. ota yhteyttä lävistäjään.

      11. on

      12. riippuu liikkeestä ja korusta 40-60e, voi maksaa enemmänkin, mutta vähemmän jos maksaa, ei liike luutavasti ole kunnollinen

      13. sen aikaa että lävistyksen pinta on parantunut, eli noin 1-4 kuukautta

      14. milloin vaan vesihän se vain puhdistaa korun, toisaalta ei haittaa jos on loppupäivän käymättä suihkussa, sillä lävistys voi olla vielä vähän ärtynyt

      15. olen jo pienenä halunnut lävistäjäksi, olen aina tykännyt neuloista ja kaikenlaisista pihdeistä ja kumihanskoista, itse tein itselleni jo 13-vuotiaana napalävistyksen enkä ollut mikään tavallinen itselävistäjä, vaan serkkuni opetti minulle taidot ja harjoittelin pitkää(:

      • Sallaska

        Älä kutsu itseäsi ammattilävistäjäksi kun sellane et oo. :D Tai voit valitettavasti ammatiksesi olla lävistäjä, muttet näytä tietävän termejä tai omaa täyttä ammattitaitoa lävistysten tekoon.


      • hööhääää.--

        sitten olen saanut huonon koulutuksen:S


      • vastaukset näyttää
        Sallaska kirjoitti:

        Älä kutsu itseäsi ammattilävistäjäksi kun sellane et oo. :D Tai voit valitettavasti ammatiksesi olla lävistäjä, muttet näytä tietävän termejä tai omaa täyttä ammattitaitoa lävistysten tekoon.

        ...hyviltä? mitä "ammattilävistäjä" neuvoi väärin?


    • =)=)=)

      3. Tein napakorun itse, ja ennen sen tekoa ostin apteekista puudutus laastarin jonka saa siis ilman reseptiä, pidin navan päällä puoli tuntia, eikä sattunut melkein yhtään kun vedin naulan lävitse !=)

    • dsjfpasjfgk

      minusta et ole liian nuori! olen itse 13v. ja otan syksyllä napakorun. ei kannata ottaa kesällä, koska et saa mennä noin kuukauteen uimaan. ei kannata tehdä sitä itse, sillä jos sen laittaa väärään kohtaan voi käydä todella huonosti! tietysti se sattuu, mutta se on melko nopea toimenpide. ja voit ostaa apteekista esim puudutuslaastarin.

    • juutotanoinnisss

      Et ole liian nuori. Itse 12v, ja otin juuri muutama kuukausi sitten napakorun. Tai jos olet sellainen heppatyttö joka käyttää kukkatrikoita ja teepaitaa niin saattaa olla hölmöä...:D

    • Navel Piercingg<3

      1. oon 14 ja otin napakorun 3 viikkoo sitte.. jos oot siihen ite valmis ni ota pois! :)
      2. mulla sattu koska mulla oli kuulemma poikkeuksellisen "sitkeä" iho mut kyl sen kestää! ja sä tuskin näät ees ku se laitetaan koska mä ainaki makasin...
      3. ne jotka ottaa puudutuksen, ei taida tosissaan haluta sitä lävistystä??
      4. huuhtele pari ekaa viikkoo aamuin illoin vedellä, mut ÄLÄ desinfioi äläkä käy uimahallissa uimassa ekan puolen vuoden aikana ku se kuivattaa lävistystä, ja silloin se kasvaa helpommin ulos!
      5. joskus iho voi hylkiä "vieraita" esineitä, kuten jos saat tikun sormeen, se tulee itsestään pois. muista rasvata hajusteettomalla rasvalla pari krt. viikossa
      6. mulla oli n. 4-7 pv.
      7. huuhtele suolaliuoksella (saa mm. apteekista) noin viikon ajan. on normaalii jos lävistys on punainen ottamisen jälkeen
      8. normaalia ja yksilöllistä joten vaikea sanoa
      9. talvella, koska kesällä on mm. "mätäkuu"
      10. turhaa stressaamista! anna lävistykselle aikaa parantua! se ei parane viikossa!!!
      11. se on kaí merkki tulehduksesta..?
      12. mul oli 43€ sis. titaanikorun ja lävistämisen
      13. 2½-3 viikkoo
      14. lävistäjä voi laittaa sen päälle laastarin, ja jos mahdollista niin älä kastele suihkussa, nuku yö sen kanssa ja aamulla kun peset ni otat laastarin pois ja sit voit käydä norm. suihkussa
      15. ks 1 ja 2

      onnee napakorun kanssa! :)

      • neijaliini

        Ei saa missään nimessä laittaa rasvaa napakoruun parantumisaikana, eikä suositeltas vaikka oliskin jo parantunut.. Nimittäin se rasvaaminen edellyttää sitä tulehtumis riskiä! Mut huuhtele 2-3kertaa päivässä lämpösellä vedellä, n. 3-5min kerrallaan. Jos alkaa 3-4pvän päästä otosta punoittamaan, niin käytät lämpimän veden sijasta suolavesiliuosta, jota saa esim apteekista, tai voi tehdä itse. Ohjeet mun mielestä löytyy netistä, tai voit kysyä ohjeen suoraan lävistäjältä. :-)


    • Mitähän??

      Otin napakorun pari kk sitten. Nyt siitä on alkanu tulemaan verta silloin tällöin jonkun verran, myös kudosnestettä tulee. Joskus on toppiin tullut läntti kun sitä nestettä on niin tullu? Myös yläpallon kohalta lähtee sinertävä viiva ylöspäin ja nuppien reijät on hieman sinertävät. Navasta tulee myös aika ajoin jonkin sortin mönjää? Onkohan mahollisesti tulehtunu vai onko jotain muuta kenties? Hoidan korua pesemällä sen suihkussa lämpimällä vedellä joka pvä ja joskus laitan siihen Bepantheenia?

    • napakoru pian vuoden

      mulla oli sama ongelma alkuvaihees mut sit se oikeestaa meni ohi ja mun napakoru turpos mut mulla oli sellane koru jota pysty sillai isontaa ja isonnin sitä vähä ja käytin kahden viikon ajan joka päivä hajusteetonta rasvaa ja löysempiä paitoja niin se siitä meni ohi eikä sen jälkeen oo ollu mitää ongelmia :)

      • kyl saat ottaa

        Oon 11 ja saan napakorun ja
        Tongue web lävistyksen
        Noin kuukauden sisäl niin kyl varmaan saat ottaa


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe