Kuinka täsmällisesti pitää e-pillerit ottaa?

tiedotonblah

Mietin vain, että jos olen ottanut normisti aina n. klo 24 illalla, onko väliä jos joinain päivinä otan jo klo 22, tai vaikka 02 ? onko se tunneista kiinni/vaikuttaako ehkäisytehoon? Entäs esim baarissa? kannattaako suosiolla ottaa pilleri muutama tunti etuajassa ENNEN kun on lähtenyt juomaan..? vaikuttaako alkoholi muuten millälailla?
Kiitos vastauksistanne..

16

17007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ojä++++

      Olis aina helpompi neuvoa (eli googlettaa pakkausseloste ja katsoa sieltä teille valmiiksi), kun kertoisitte pillerimerkin.

      Yhdistelmäpillereissä on vähän löyhempää tuon ottamisen kanssa. Pilleri ei saa myöhästyä yli 12 tuntia ja sen voi ottaa aiemminkin kuin mitä normaalisti.

      Minipillereissä on taas tarkempaa. Niiden kanssa pilleri ei saa myöhästyä yli 3 tuntia eli pitää laskeskella aika tarkasti, ettei edellisestä pilleristä ole kulunut 24h 3h enempää. Näiden kanssa en kävis paljon kikkailemaan.

      Jos pakkausselosteessa on sanottu, että alkoholi vaikuttaa jotenkin pillereiden ottamiseen tai tehoon, niin sitten vaikuttaa. Jos selosteessa ei ole sanottu mitään (eikä siellä ole), niin ei vaikuta millään tavalla. Korkeintaan voi aiheuttaa pientä yliaggressiivisuutta, mutta se nyt on aika sivuseikka.

      Ja tosiaan nämä kaikki tiedot löytyvät sieltä oman merkkisi pakkausselosteesta.

      • edellinen

        Minipillereissä poikkeuksena on Cerazette, jossa on myös yhdistelmäpillereiden tapaan 12 tunnin aikaraja.


    • pystyypystyy.

      Mietin vain, että jos olen ottanut normisti aina n. klo 24 illalla, onko väliä jos joinain päivinä otan jo klo 22, tai vaikka 02 ?
      - Ei ole väliä vaikka otat aikaisemmin, kunhan se pillerin otto ei viivästy yli 12 tuntia.

      onko se tunneista kiinni/vaikuttaako ehkäisytehoon?
      - Ei vaikuta ehkäisytehoon, jos se pillerin otto ei edelleenkään myöhästy yli 12 tuntia, ja ei haittaa vaikka ottaa vähän aikaisemmin.

      Entäs esim baarissa? kannattaako suosiolla ottaa pilleri muutama tunti etuajassa ENNEN kun on lähtenyt juomaan..? vaikuttaako alkoholi muuten millälailla?
      - Voit ottaa ennemmin, alkoholi ei vaikuta, mutta miksi et siirrä samantien pillereiden ottoaikaa vaikka aamupäivään, heti kun heräät? Itselleni on ainakin helpompi ottaa se pilleri aamuisin kuin keskellä yötä tai illalla.

    • minä80

      Alkoholissa on samat riskit kuin mahataudissa: Eli jos tulee juotua liikaa, niin että oksentaa, eikä pilleri ole vielä imeytynyt. Silloin tietysti ehkäisyteho heikkenee. Mutta eihän me suomalaiset koskaan niin paljoa juoda, eihän?

      • tiedotondaah

        Kiitos näistä, kerrankin sai asiallisia vastauksia! Pillerimerkki on siis Yaz. :)


    • neljä tuntia on

      ihan ok. marginaali. Mutta ei sitten juuri sen enempää.

      Alkohloli rasittaa maksaa, kuten pilleritkin, eli yhdistelmä on huono. Silloin tällöin on ok juhlia, mutta älä ota tavaksi. Lisäksi kännäily lisää todennäköisyyttä, että unohdat ottaa pillerit ajallaan.

      • omasta päästä

        No onpahan taas. Porukka keksii omasta päästään ohjeita ja jakelee sitten niitä täällä olivinaan tietona.

        Yazeissa on "marginaalina" 12 tuntia, ei neljä. Missään muussakaan pillerimerkissä ei ole mitään neljän tunnin rajaa.

        Voisit perehtyä ensin itse asioihin ja varmistaa tietosi ennen kuin käyt neuvomaan muita.


      • ihan oman
        omasta päästä kirjoitti:

        No onpahan taas. Porukka keksii omasta päästään ohjeita ja jakelee sitten niitä täällä olivinaan tietona.

        Yazeissa on "marginaalina" 12 tuntia, ei neljä. Missään muussakaan pillerimerkissä ei ole mitään neljän tunnin rajaa.

        Voisit perehtyä ensin itse asioihin ja varmistaa tietosi ennen kuin käyt neuvomaan muita.

        gyneni päästä keksitty, kun kysyin häneltä samaa asiaa. En käytä tätä Yaz-merkkiä, eikä sen nimi tullut ilmi aloituksessa.

        Voitko mennä vittuilemaan muualle, yritin vain auttaa. Kannattaa vaihtaa merkkiä, jos tulet Yazista noin pahalle tuulelle.


      • edellinen
        ihan oman kirjoitti:

        gyneni päästä keksitty, kun kysyin häneltä samaa asiaa. En käytä tätä Yaz-merkkiä, eikä sen nimi tullut ilmi aloituksessa.

        Voitko mennä vittuilemaan muualle, yritin vain auttaa. Kannattaa vaihtaa merkkiä, jos tulet Yazista noin pahalle tuulelle.

        En käytä Yazia. Äläkä mene neuvomaan, jos et tiedä miten juuri tietyn pillerin kanssa toimitaan. Aiheutat vielä vahinkoa noilla neuvoillasi. Jätä se yrittäminen niille, jotka tietävät asioista jotain.

        "Voitko mennä vittuilemaan muualle, yritin vain auttaa" :D Voi luoja.


      • että elämäsi
        edellinen kirjoitti:

        En käytä Yazia. Äläkä mene neuvomaan, jos et tiedä miten juuri tietyn pillerin kanssa toimitaan. Aiheutat vielä vahinkoa noilla neuvoillasi. Jätä se yrittäminen niille, jotka tietävät asioista jotain.

        "Voitko mennä vittuilemaan muualle, yritin vain auttaa" :D Voi luoja.

        on noin kamalaa. Kannattaako syödä pillereitä, jos tulet niistä noin vihaiseksi? Muistutat ihan minua siltä ajalta, kun ehkäisyni oli hoidettu pillereillä.

        Minulle annettiin ihan samat neuvot kuin tuossa ylhäällä. Merkkinä Mercilon. Neljä tuntia on turvallinen raja. Paketissa lukee muuta, mutta gynis sanoi minullekin näin. 12-tuntia lisää raskaaksi tulemisen rajaa huomattavasti, mutta paketeissa usein lukee näin, koska pillerit eivät muutoin menisi kaupaksi.

        Pillereitä syövien raskaudet ovat viimeisen 10-15 vuoden aikana räjähdysmäisesti kasvaneet, koska nykynaiset eivät osaa noudattaa lääkemääräystä yhtä orjallisesti kuin aikaisemmat sukupolvet. Lääketeollisuuden logiikan mukaan sääntöjä on rukattu, vaikka se neljä tuntia on edelleen turvallisuuden tae. Kysypä ensi kerralla omalta gynekologiltasi, jos et minua usko.

        Muuten, mitä vahinkoa siitä on kenellekään, jos pitää turvarajan neljänä, eikä kahtenatoista tuntina? Jos neuvoisi toisin päin, niin sehän vasta vahinkoa aiheuttaisi...


      • edellinen
        että elämäsi kirjoitti:

        on noin kamalaa. Kannattaako syödä pillereitä, jos tulet niistä noin vihaiseksi? Muistutat ihan minua siltä ajalta, kun ehkäisyni oli hoidettu pillereillä.

        Minulle annettiin ihan samat neuvot kuin tuossa ylhäällä. Merkkinä Mercilon. Neljä tuntia on turvallinen raja. Paketissa lukee muuta, mutta gynis sanoi minullekin näin. 12-tuntia lisää raskaaksi tulemisen rajaa huomattavasti, mutta paketeissa usein lukee näin, koska pillerit eivät muutoin menisi kaupaksi.

        Pillereitä syövien raskaudet ovat viimeisen 10-15 vuoden aikana räjähdysmäisesti kasvaneet, koska nykynaiset eivät osaa noudattaa lääkemääräystä yhtä orjallisesti kuin aikaisemmat sukupolvet. Lääketeollisuuden logiikan mukaan sääntöjä on rukattu, vaikka se neljä tuntia on edelleen turvallisuuden tae. Kysypä ensi kerralla omalta gynekologiltasi, jos et minua usko.

        Muuten, mitä vahinkoa siitä on kenellekään, jos pitää turvarajan neljänä, eikä kahtenatoista tuntina? Jos neuvoisi toisin päin, niin sehän vasta vahinkoa aiheuttaisi...

        Voi kun teidän ihmisten ei pitäisi mennä tekemään mitään tuollaisia olettamuksia. Olenko väittänyt syöväni pillereitä yleensäkään ollenkaan? Olenko oikeastaan väittänyt, että olen nainen?

        Tässä kyseisessä tapauksessa ei tule vahinkoa, mutta kukapa sen sanoo, että jos tässä neuvoo omien mielipiteidensä mukaan, niin seuraavalla kerralla tekee samoin ja se onkin sitten jo pahempi paikka.

        Hauskoja "tietoja" sinullakin. Vihainen en ole, huvittunut kyllä näistä kaikenmaailman neuvojista, jotka keksivät neuvoja ihan omasta päästään.


      • lksökrojarithei
        että elämäsi kirjoitti:

        on noin kamalaa. Kannattaako syödä pillereitä, jos tulet niistä noin vihaiseksi? Muistutat ihan minua siltä ajalta, kun ehkäisyni oli hoidettu pillereillä.

        Minulle annettiin ihan samat neuvot kuin tuossa ylhäällä. Merkkinä Mercilon. Neljä tuntia on turvallinen raja. Paketissa lukee muuta, mutta gynis sanoi minullekin näin. 12-tuntia lisää raskaaksi tulemisen rajaa huomattavasti, mutta paketeissa usein lukee näin, koska pillerit eivät muutoin menisi kaupaksi.

        Pillereitä syövien raskaudet ovat viimeisen 10-15 vuoden aikana räjähdysmäisesti kasvaneet, koska nykynaiset eivät osaa noudattaa lääkemääräystä yhtä orjallisesti kuin aikaisemmat sukupolvet. Lääketeollisuuden logiikan mukaan sääntöjä on rukattu, vaikka se neljä tuntia on edelleen turvallisuuden tae. Kysypä ensi kerralla omalta gynekologiltasi, jos et minua usko.

        Muuten, mitä vahinkoa siitä on kenellekään, jos pitää turvarajan neljänä, eikä kahtenatoista tuntina? Jos neuvoisi toisin päin, niin sehän vasta vahinkoa aiheuttaisi...

        Älä hoi älä jätä! jos pakkausselosteessa lukee, että jos unohtamisesta on kulunut paljon alle 12 tuntia, niin se myös tarkoittaa sitä. Eli neljä tuntia ei ole mikään turvaraja sitten. Kannattaa kuitenkin ottaa pilleri aina samaan aikaan, koska sitten siitä tulee RUTIINI. Vaikka illalla ennen nukkumaan menoa. Itse ainakin teen niin.


    • Nimetön

      Yaz pillereiden teho säilyy, vaikka ottaminen viivästyisi, kunhan viivästys ei ole yli 12 tuntia.

      Tämä seuraava ei ehkä koske sinua, mutta...
      - kannattaa ottaa pilleri pari tuntia aiemmin, jos sen seuraavana aamuna unohdat tai löydät itsesi ihan vieraasta punkasta ja haluat viettää herran kanssa koko seuraavan päivän ja pillerit ovat kotona jne.

      - jos sinulla on krapula seuraavana aamuna, niin teho voi kadota yrjön mukana.

      - jos löydät uuden kumppanin, niin käytä kumia lisäksi. Vain kumi suojaa sukupuolitaudeilta.

    • epävarma e pillerist

      Hei voiko e pillerin ottaa aikaisemmin. Kun otin sen tänään klo 09:00 aamulla ni voiko sen ottaa aikaisemmin vai onko se pakko olla se sama aika.? Kiitos vastauksesta.

      • voit kyllä

        Olet ilmeisesti vasta aloittanut e-pillerit. Sinä voit ihan hyvin aikaistaa sen ottamista. E-pillerit otetaan samaan aikaan joka päivä, mutta pienimmilläänkin pillerit sietävät kolmen tunnin myöhästymisen. Eli jos sinulla on viikonloppuisin tapana herätä pari tuntia myöhemmin kuin viikolla, niin voit ottaa pillerin aina aamulla herättyäsi.

        Pilleripakkauksessa on todella sanottu, paljonko pillereiden ottaminen voi myöhästyä ilman ehkäisytehon menetystä. Yleensä se löytyy kohdasta, jos unohdit ottaa pillerin.


    • ........

      Oiskos antaa pillerimerkki? Ja ohjeet löytyvät pakkauksen ohjeista

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1402
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1149
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe