Hiukset parempaan kuntoon!? Vinkkeä?

Palmikkotyttö

Eli mulla olis tämmöne ongelmatukka. Vielä vuosi sitten tukkani oli sileä ja todella hyväkuntoinen vaikka tosi pitkä olikin. Sitten tukan kunto romahti nopeasti (kesän lopulla etenkin) ja syksyllä alkoi oheneminen. Nyt tukka on piirun verran paremmassa kunnossa mutta ei todellakaan entisensä. Oheneminen on kait pysähtynyt mutta uutta kasvua ei vielä kauheasti ole...

Hiusongelmat johtuivat kait ravinnonpuutoksista, mm rasvahappojen ja aminohappojen puutosta on kait ollut. Myös päänahka on aika ikävä, kutiaa välillä ja on arka. Hilsettäkin tulee vähän väliä. Nyt on ravinto paremmallla tolalla ja lisäravinteita otan myös. Käytössä on mm XZ:n (silikonittomia) kosteuttavia hoitotuotteita ja system4-sarjan tuotteita (päänahan hoitoon).

Eli se tukka. Kaipaisin siis neuvoja esim ulkoiseen hoitoon. Ennen suora tukkani kihartuu nykyään, mm latvoista! Myös osa lyhyemmistä päällishiuksista ovat inhottavasti kikkaralla. Tukka on kevyttä ja "leijuvaa", ja ne takertuvat helposti toisiinsa vaikkeivat pahasti takkuunnukaan. Jotkut hiukset ovat paikoin taipuneet ja latvoista vääntyneet, eli tukka näyttää usein "karvaiselta". Etenkin esim tihkusade panee tukan tosi ikävään kuosiin. Mikä kihartumisen oikein aiheuttaa? Kuivuus? Rakennevauriot?

Millaiset tehohoidot tms voisivat lisätä hiusteni suoruutta? Muotoiluaineita en käytä, ne kuivattavt turhan paljon... Millaisilla hoidoilla saisin hiuksistani raskaammat, suoremmat ja vahvemmat? :D

5

3210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja kasvata uudelleen

      • Palmikkotyttö

        Siis olisihan lyhyemmäksi leikkaaminen fiksua, mutta olen niitä "minulla on aina ollut pitkä tukka ja on toivottavasti jatkossakin"-tyyppejä. :D En vain osaisi olla lyhyempien hiusten kanssa! Viime kampaamoreissulla kampaaja lyhensi turhankin paljon hiuksiani, mistä seurasi kamala identiteettikriisi. Sen jälkeen (viime kevään jälkeen) en ole edes vielä tasoittanut, kun olen koittanut kasvattaa. Nyt kuitenkin olisi aika taas pätkiä latvoja, edes vähän. Pikku hiljaa sieltä kasvaa uutta ja (toivottavasti!) hyväkuntoista hiusta... Mutta kiitos rohkaisusta kuitenkin! ;D

        Hmm pitää pistää korvan taakse tuo NaturCare. Se on tosiaan ikävää, miten hyvistä hiustenhoitotuotteista joutuu maksamaan niin hirveästi... Mutta se on vain kestettävä jos halpistuotteet eivät tehoa...!


      • paullla..
        Palmikkotyttö kirjoitti:

        Siis olisihan lyhyemmäksi leikkaaminen fiksua, mutta olen niitä "minulla on aina ollut pitkä tukka ja on toivottavasti jatkossakin"-tyyppejä. :D En vain osaisi olla lyhyempien hiusten kanssa! Viime kampaamoreissulla kampaaja lyhensi turhankin paljon hiuksiani, mistä seurasi kamala identiteettikriisi. Sen jälkeen (viime kevään jälkeen) en ole edes vielä tasoittanut, kun olen koittanut kasvattaa. Nyt kuitenkin olisi aika taas pätkiä latvoja, edes vähän. Pikku hiljaa sieltä kasvaa uutta ja (toivottavasti!) hyväkuntoista hiusta... Mutta kiitos rohkaisusta kuitenkin! ;D

        Hmm pitää pistää korvan taakse tuo NaturCare. Se on tosiaan ikävää, miten hyvistä hiustenhoitotuotteista joutuu maksamaan niin hirveästi... Mutta se on vain kestettävä jos halpistuotteet eivät tehoa...!

        Hyviä hoitotuotteita on paul mitchell sarjassa ja se jätettävä hoito aine on PARASTA!!!!


    • tigimaniac

      Kuivuus tekee juuri sen kuvailemasi liiallisen keveyden ja tihkusateessa pörrööntyneen karvalookin.

      Voin kertoa, että mulla oli sama ongelma viime syksyyn asti. Myös paanahkani oli ongelmatapaus. Se sekä rasvoittui että kutisi.

      Muutin vähitellen pesutottumuksiani. Pesin ennen ahkerasti shampoolla eikä ollut väliä, mitä shampoota päähäni laitoin. Aloin lukea erilaisia hiusfoorumeja (Suomessa www.juurikasvu.org, lisäksi ulkomaiset erityisesti pitkähiuksisille suunnatut saitit). Opin ensin pesemään niin, että laitoin kasteltujen hiusten pituuksiin reilusti jotain halpaa hoitoainetta, sitten ainoastaan päänahkaan (ei pituuksiin!) shampoota ja sitten huuhdeltiin. Sen jälkeen vielä toisen kerran pituuksiin hoitoaine (kuten normishampoopesun jälkeenkin), tällä kertaa hoitavampaa kamaa, ja sitten huuhtelu. Tätä menetelmää kutsutaan CWC-menetelmäksi ( condition-shampoo-condition).

      Olen pessyt pitkiä aikoja myös pelkällä silikonittomalla hoitoaineella (CO-menetelmä). Tervetuloa Juurikasvun sivuille lukemaan noista lisää.

      Pesutiheyden muuttaminen on auttanut minua myös. Pesin joskus ennen joka tai joka toinen päivä. Onnistuin venyttämään sen ensin 2-3 päivään, sitten 3-4 päivään ja nykyisin menee tarvittaessa viikkokin, jos pidän nutturoita tms. Eihän tukka tietenkään auki pidettävän hyvännäköisenä pysy viikkoa, mutta pienen likaisuuden voi peittää laittamalla sen kiinni.

      Kuiviin tai kostutettuihin hiuksiin voi laittaa myös ihan pienen määrän öljyä. Rypsiöljyä ei kannata kokeilla, koska se ei tahdo lähteä mitenkään pois ;). Oliiviöljy ja kookosöljy ainakin sopivat monille. Öljy auttaa sitomaan kosteutta hiuksiin. On yksilöllistä, toimiiko tämä kikka paremmin kuivissa vai kostutetuissa hiuksissa. Minä laitan yleensä kosteisiin.

      Ajatuksena on siis lisätä hiusten omaa kosteuspitoisuutta niin, että ne imaisisivat vähemmän kosteutta ulkoilmasta.

      Ehkä näistä ideoista on iloa sullekin :)

      • Palmikkotyttö

        Juuh, on tullut juurikasvu.orgia selailtua: hieno sivusto!

        Olenkin miettinyt, kaipaako tukkani nyt kosteutusta vai rakennepaikkausta... mutta kaipa se on juuri se kosteus mitä se kaipaa, kuten sanoit. Olen nimittäin panostanut juuri kosteuttamiseen lähiaikoina, ja hiusten kunto on parempi. :)

        Mulla on kanssa ongelma-päänahka, ja olenkin yrittänyt harventaa pesuväliä. Ennen saatoin pestä joka päivä shampoolla, mutta nykyään koitan jättää päivän väliin. CO-pesu toimii yllättävän hyvin, myös sitä on tullut koitettua. Korvaankin sillä shampoopesun toisinaan hiuksia säästääkseni. ;) Hiukseni ovat likasina vain niin liiskat, että näyttävät myös kiinni ollessaan hirveiltä... Siksi voin olla rasvalettinä vain kun tiedän, ettei kotoa tarvitse poistua, eli vain esim viikonloppuisin. xD

        Tuo CWC-menetelmä pitäisi kyllä ottaa käyttöön... Käytän System4-shampoita hilseeseen ja kutinaan, ja ne ovat melko peseviä... Hoitoaine ennen shampoota voisi tosiaan suojata pituuksia pesun kuivattavalta vaikutukselta. Kaikki käyttämäni shampoot ovat silikonittomia, kuten myös suurin osa hoitoaineista (mm XZ kosteuttava käytössä system4:n lisäksi).

        Juu, öljyjäkin olen käyttänyt muutamia kertoja: olen sekoittanut mm kookosöljyä LV:n tehohoitoihin (juurihasvu.orgin innoittamana! xD). Ihan hyvin on toiminut! :)

        Hirveästi on erilaisia mömmöjä tullut kokeiltua, mutta ihan hyvin tuloksin: tukka tuntuu jo hieman raskaammalta, ja se kihartuu enää harvoin yhtä ikävästi kuin ennen. Silenemisessä on toki se haittapuoli, että tukka tuntuu entistäkin ohuemmalta, mutta mielummiin hyväkuntoinen ja ohuehko kuin hirveä pörrö. Nykyään tukkaa voi pitää auki lähes joka päivä, kun näyttää paremmalta, joten hiukset joutuvat kärsimään harvemmin kireistä kiinnityksistä.

        Mutta kiitos kovasti tigimaniac! Otankin tuon condition-shampoo-condition-menetelmän heti käyttöön ja jatkan kosteuttavia hoitoja... Koitan myös edelleen tuota pesuvälin pidentämistä...

        Ehkä se tukka siitä pikkuhiljaa toipuu! :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6033
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3665
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1945
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1939
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1758
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      75
      1611
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1532
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      12
      1430
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1428
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      25
      1341
    Aihe