Tarvitseeko marsu

kaverin?

Juu, olen ajatellut hankkia marsun, kun on noita pienempiä jyrsijöitä ollut jo niin paljon. Ajattelin vain, että voiko mitenkään ottaa vain yhden marsun, vai tarvitseeko se ihan välttämättä kaverin?
Olen lueskellut, että olisi hyvä olla kaveri seurana, mutta kun ei ole mulla ennen marsua ollut, niin olisi hyvä ihan vaan hoidon kannalta, että olisi vain yksi näin aluksi.

Niin, että pärjääkö ilman vai onko pakko hankkia?

29

2687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nanette-91

      Marsu on ehdoton lauma eläin vaikka jotkut kirjoittajat aina puolustelevat asiaa sen vuoksi, että heillä on vain yksi marsu. Kyllähän marsu hengissä pysyy ilman kaveria, mutta sen elämä on masentunutta. Mieti itsesi koko elämä ilman ihmiskontaktia. Marsuhan elää luonnossakin laumoissa.
      Voi sanoa, että kahden marsun hoitaminen ei ole yhtään sen vaativampaa kuin yhden. Kaksi menee siinä samalla kuin yksikin. Kannattaa sitten varautua, että marsuissa on paljon enemmän työtä kuin pienissä jyrsijöissä kuten hamsterit ja gerbiilit. Koirakin voisi olla helpompi välillä kuin marsut varsinkin jos niitä erehtyy kasaamaan itselleen oikein lauman:D Varoitan vain, että näihin ei voi olla ihastumatta:)

      • Ainahan marsuja olisi hyvä olla vähintään kaksi, koska luonnostaan ne ovat laumaeläimiä. Mutta koskapa marsuja on niin moneen laatuun, ei voi yleistää niin ettäkö kaikki viihtyisivät laumassa paremmin kuin itsekseen (eihän ihmisistäkään voi sanoa samaa).

        Meillä on tällä hetkellä vain yksi marsuneiti Hippa, jonka sisar joduttiin viemään lopetettavaksi vähän ennen vuoden vaihtumista. Varauduimme siihen, että jos Hippa osoittaa masennuksen merkkejä, hankimme sille uuden kaverin. Mutta jos ei, niin Hippa saisi jäädä viimeiseksi marsuksemme (ainakin toistaiseksi). Pari päivää Muumin poismenon jälkeen Hippa oli hyvinkin ihmetteleväinen (olivat yhdessä vajaat 5 vuotta), mutta sen jälkeen se piristyi ja käyttäytyy nyt täysin normaalisti. Toki annamme sille enemmän huomiota kuin aikaisemmin, mutta sitä ei todellakaan näytä haittaavan yksinelo. Pikemminkin se tuntuu nauttivan siitä, ettei sisko ole alistamassa ja kurmoottamassa sitä, jos se erehtyy tallustamaan niihin kohdin häkkiä mitkä ns. kuuluivat Muumille.

        Olen myös monesti kuullut sellaisia tarinoita muilta marsunomistajilta, joissa kaksi marsua yllättäen ovat alkaneet tapella keskenään. Kun ne on erotettu omiin häkkeihinsä, niiden elo rauhoittui ja ovat usein olleet tyytyväisiä kun elelevät itsekseen.

        Joten mielestäni on väärin, että marsuja yleistetään niin rankasti ja sanotaan että marsuja on PAKKO olla vähintään kaksi. Mutta marsua hankkiessaan ei voi kuitenkaan tietää, minkäluonteiseksi (erakko- vai laumaluonne) kotiin tuleva marsu kasvaa. Joten ehkä sen vuoksi voisi olla hyvä hankkia kerralla kaksi.


      • -.,.,
        Sunnikka kirjoitti:

        Ainahan marsuja olisi hyvä olla vähintään kaksi, koska luonnostaan ne ovat laumaeläimiä. Mutta koskapa marsuja on niin moneen laatuun, ei voi yleistää niin ettäkö kaikki viihtyisivät laumassa paremmin kuin itsekseen (eihän ihmisistäkään voi sanoa samaa).

        Meillä on tällä hetkellä vain yksi marsuneiti Hippa, jonka sisar joduttiin viemään lopetettavaksi vähän ennen vuoden vaihtumista. Varauduimme siihen, että jos Hippa osoittaa masennuksen merkkejä, hankimme sille uuden kaverin. Mutta jos ei, niin Hippa saisi jäädä viimeiseksi marsuksemme (ainakin toistaiseksi). Pari päivää Muumin poismenon jälkeen Hippa oli hyvinkin ihmetteleväinen (olivat yhdessä vajaat 5 vuotta), mutta sen jälkeen se piristyi ja käyttäytyy nyt täysin normaalisti. Toki annamme sille enemmän huomiota kuin aikaisemmin, mutta sitä ei todellakaan näytä haittaavan yksinelo. Pikemminkin se tuntuu nauttivan siitä, ettei sisko ole alistamassa ja kurmoottamassa sitä, jos se erehtyy tallustamaan niihin kohdin häkkiä mitkä ns. kuuluivat Muumille.

        Olen myös monesti kuullut sellaisia tarinoita muilta marsunomistajilta, joissa kaksi marsua yllättäen ovat alkaneet tapella keskenään. Kun ne on erotettu omiin häkkeihinsä, niiden elo rauhoittui ja ovat usein olleet tyytyväisiä kun elelevät itsekseen.

        Joten mielestäni on väärin, että marsuja yleistetään niin rankasti ja sanotaan että marsuja on PAKKO olla vähintään kaksi. Mutta marsua hankkiessaan ei voi kuitenkaan tietää, minkäluonteiseksi (erakko- vai laumaluonne) kotiin tuleva marsu kasvaa. Joten ehkä sen vuoksi voisi olla hyvä hankkia kerralla kaksi.

        Kerrankin joku uskaltaa sanoa sen ääneen... ettei marsuja ole PAKKO olla kahta. Itselläni oli alunperin yksi marsu, jolle hankimme kaverin kun tää ensimmäinen oli ollu meillä noin 2kk, kaikki oli ihan hyvin ja marsu tuntui viihtyvän, sai huomiota välillä varmaan liiaksikin. Mut aikani näitä marsu ihmisiä kuunnellessani ja lukiessani näitä juttuja tuli huono omatunto "olenko niin hirveä eläinrääkkääjä että omistan vain yhden marsun"!? Mars hankkimaan toinen... nyt mul on kaks marsua jotka ei tuu toimeen keskenään. Toinen tuntuis kaipaavan kaveria luokseen ja toinen tykkäis olla vaan mökissä ja käydä välillä syömässä. Alkuperäselle kysyjälle vastaisin- pakko ei ole kahta ottaa mutta kannattaa varautua siihen et joutuu hankkimaan toisen sit myöhemmin ja sit ne ei välttämättä tuu toimeen keskenään, eli joutuis asumaan eri häkeissä mut kuulis toisensa jolloin niistä on myös toisilleen seuraa.


      • Marsuhullu
        Sunnikka kirjoitti:

        Ainahan marsuja olisi hyvä olla vähintään kaksi, koska luonnostaan ne ovat laumaeläimiä. Mutta koskapa marsuja on niin moneen laatuun, ei voi yleistää niin ettäkö kaikki viihtyisivät laumassa paremmin kuin itsekseen (eihän ihmisistäkään voi sanoa samaa).

        Meillä on tällä hetkellä vain yksi marsuneiti Hippa, jonka sisar joduttiin viemään lopetettavaksi vähän ennen vuoden vaihtumista. Varauduimme siihen, että jos Hippa osoittaa masennuksen merkkejä, hankimme sille uuden kaverin. Mutta jos ei, niin Hippa saisi jäädä viimeiseksi marsuksemme (ainakin toistaiseksi). Pari päivää Muumin poismenon jälkeen Hippa oli hyvinkin ihmetteleväinen (olivat yhdessä vajaat 5 vuotta), mutta sen jälkeen se piristyi ja käyttäytyy nyt täysin normaalisti. Toki annamme sille enemmän huomiota kuin aikaisemmin, mutta sitä ei todellakaan näytä haittaavan yksinelo. Pikemminkin se tuntuu nauttivan siitä, ettei sisko ole alistamassa ja kurmoottamassa sitä, jos se erehtyy tallustamaan niihin kohdin häkkiä mitkä ns. kuuluivat Muumille.

        Olen myös monesti kuullut sellaisia tarinoita muilta marsunomistajilta, joissa kaksi marsua yllättäen ovat alkaneet tapella keskenään. Kun ne on erotettu omiin häkkeihinsä, niiden elo rauhoittui ja ovat usein olleet tyytyväisiä kun elelevät itsekseen.

        Joten mielestäni on väärin, että marsuja yleistetään niin rankasti ja sanotaan että marsuja on PAKKO olla vähintään kaksi. Mutta marsua hankkiessaan ei voi kuitenkaan tietää, minkäluonteiseksi (erakko- vai laumaluonne) kotiin tuleva marsu kasvaa. Joten ehkä sen vuoksi voisi olla hyvä hankkia kerralla kaksi.

        "Olen myös monesti kuullut sellaisia tarinoita muilta marsunomistajilta, joissa kaksi marsua yllättäen ovat alkaneet tapella keskenään. Kun ne on erotettu omiin häkkeihinsä, niiden elo rauhoittui ja ovat usein olleet tyytyväisiä kun elelevät itsekseen. "

        Ja tämähän johtuu siitä, että marsulla on luultavasti haju, -näkö, ja kuuloyhteys.


    • marsvin

      Ensinnäkin, marsut ovat minusta paaaaljon helpompia eläimiä kuin koirat! Itselläni oli neljä marsua mutta tällä hetkellä vain kaksi, ja koirakin on. Tietysti riippuu vähän roduistakin, jos on pitkäkarvaiset marsut tai koirat niin niiden turkissa on tekemistä, etenkin jos aikoo pitää niitä pitkässä karvassa. Samaa mieltä suunnikkaan kanssa olen siitä että jotkut ovat ns. erakkomarsuja, itselläni oli sellainen, eikä tullut toimeen lattialla(kaan) kenenkään kanssa. Mutta vaikka erakkomarsujakin on niin yleisimmin marsut tahtovat kaverin, esim, yksi marsuissitani masentui pahasti kun kaveri lähti pois (ei liikkunut, syönyt, juonut) hankimme sille mahdollisimman pian ystävän, sillä siis on nyt uusi kaveri aitauksessaan ja on ihan eri marsu! Huom vielä että kaksi marsua menee siinä samassa kuin yksi.! Ja näihin ei voi olla ihastumatta! :)

      • ALOITTAJA

        Ja vielä sellaista, että tämä marsun häkin siivoaminen on varmasti paljon työläämpää, kuin pikkuisen jyrsiä ja imee vähän enemmän rahavaroja. Meillä on joskus ollut marsu, jonka nimi oli Viljamiina ja varsin osuvasti olikin, sillä eikös se ole vähän niin, että marsut kakkivat varsin runsaasti ja häkki tulee siivota n. viikon välein? Aikaa siihen löytyy varmasti, mutta osaan olla välistä vähän laiskakin ja se vähän välillä huolettaakin :S. Pienempien jyrsijöiden häkki kun siivotaan vain kuukauden välein.

        Mistä marsu olisi parasta hankkia, kun tuntuu, että netistä löytyy myytävänä vain yksinäisiä marsuja?
        Kannattaako marsu hankkia eläinkaupasta vai kasvattajalta?

        Kysymysten lista olisi loputon, joten jos joku tietää hyvän sivun, miltä löytyisi tärkeimmät hoitotiedot?


      • ALOITTAJA kirjoitti:

        Ja vielä sellaista, että tämä marsun häkin siivoaminen on varmasti paljon työläämpää, kuin pikkuisen jyrsiä ja imee vähän enemmän rahavaroja. Meillä on joskus ollut marsu, jonka nimi oli Viljamiina ja varsin osuvasti olikin, sillä eikös se ole vähän niin, että marsut kakkivat varsin runsaasti ja häkki tulee siivota n. viikon välein? Aikaa siihen löytyy varmasti, mutta osaan olla välistä vähän laiskakin ja se vähän välillä huolettaakin :S. Pienempien jyrsijöiden häkki kun siivotaan vain kuukauden välein.

        Mistä marsu olisi parasta hankkia, kun tuntuu, että netistä löytyy myytävänä vain yksinäisiä marsuja?
        Kannattaako marsu hankkia eläinkaupasta vai kasvattajalta?

        Kysymysten lista olisi loputon, joten jos joku tietää hyvän sivun, miltä löytyisi tärkeimmät hoitotiedot?

        Meillä on käytössä 120x60 cm häkki. Nythän sitä asuttaa vain yksi marsu, mutta kerran viikkoon tuon siivoaminen osuu. Muuten tulee hajuhaittoja jo :) Ja neiti purisee aina kun pääsee ekan kerran puhtaille pahnoille.

        Mitä rahavaroihin tulee, niin purut hankimme Pirkkalan AgriMarketista (n. 12 e/25 kilon paali) ja ne kestävät kerrallaan noin 2 kuukautta. Heinät hankimme läheiseltä ratsastustilalta, jossa he pyytävät 1,5 - 3 euroa paalilta, jotka ovat sellaisia isoon jätesäkkiin just ja just sopivia. Viimeeksi taisimme heinää hakea kaksi paalia elo-syyskuussa ja nyt viimeinen paali on puolillaan. SUURTA SÄÄSTÖÄ SIIS, kun vertaa niihin hintoihin mitä eläinkaupat pyytävät..! Ja pakkauskootkin ovat paljon pienempiä.
        Kuivamuonakuluja en ole vielä laskenut, mutta nekään eivät mitään kovin isoja ole kuukausittain... Puhutaan siis ehkä max. 10 eurosta per 2 kk.
        Aluksi muuten kannattaa investoida sellaiseen hankintaan kuin kestävä ja toimiva juomapullo. En suosittele mistään hinnasta ostamaan muovisia kälyisiä juomapulloja! Sitä vastoin kehoitan menemään Faunatar-nimiseen eläinkauppaan ja hankkimaan sieltä lasisen juomapullon. On kestävä, ei tipota ja on muutenkin järeä.

        Eläinlääkärikulut sitten ovat luku erikseen. Kun niitä joko tulee tai ei tule.

        Marsun voi ostaa nykyään aika huolettomasti eläinkaupoistakin, mutta kannattaa silti olla tarkkana sielläkin. Kannattaa katsoa, millaisissa oloissa marsut siellä elävät ja tehdä niille ns. kuntotarkastus perinpohjaisesti (silmien kirkkaus, nenän vuotaminen, hampaat, korvat, turkki..). Toki nämä tarkistukset pätevät myös kasvattajilta ostettaviin marsuihin.
        Aikaisemminhan on ollut suurta epävarmuutta eläinkauppojen luotettavuudesta -joissakin paikoissa kun tuppasivat astuttamaan marsuja vaikka omilla sisaruksilla; pääasia, että syntyi lisää poikasia myyntiin.

        Joten kannattaa vain rohkeasti soitella ja käydä tsekkailemassa eri kasvattajia ja eläinkauppoja. Kun maalaisjärki on koko ostoprosessin aikana skarppina, ei hätää pitäisi olla :)

        Ja erinomainen marsusivu on täällä: http://personal.inet.fi/cool/djfunk/marsula/

        Omistajalla on marsukohtaista kokemusta jo vuodesta 1986 asti :)


      • ALOITTAJA
        Sunnikka kirjoitti:

        Meillä on käytössä 120x60 cm häkki. Nythän sitä asuttaa vain yksi marsu, mutta kerran viikkoon tuon siivoaminen osuu. Muuten tulee hajuhaittoja jo :) Ja neiti purisee aina kun pääsee ekan kerran puhtaille pahnoille.

        Mitä rahavaroihin tulee, niin purut hankimme Pirkkalan AgriMarketista (n. 12 e/25 kilon paali) ja ne kestävät kerrallaan noin 2 kuukautta. Heinät hankimme läheiseltä ratsastustilalta, jossa he pyytävät 1,5 - 3 euroa paalilta, jotka ovat sellaisia isoon jätesäkkiin just ja just sopivia. Viimeeksi taisimme heinää hakea kaksi paalia elo-syyskuussa ja nyt viimeinen paali on puolillaan. SUURTA SÄÄSTÖÄ SIIS, kun vertaa niihin hintoihin mitä eläinkaupat pyytävät..! Ja pakkauskootkin ovat paljon pienempiä.
        Kuivamuonakuluja en ole vielä laskenut, mutta nekään eivät mitään kovin isoja ole kuukausittain... Puhutaan siis ehkä max. 10 eurosta per 2 kk.
        Aluksi muuten kannattaa investoida sellaiseen hankintaan kuin kestävä ja toimiva juomapullo. En suosittele mistään hinnasta ostamaan muovisia kälyisiä juomapulloja! Sitä vastoin kehoitan menemään Faunatar-nimiseen eläinkauppaan ja hankkimaan sieltä lasisen juomapullon. On kestävä, ei tipota ja on muutenkin järeä.

        Eläinlääkärikulut sitten ovat luku erikseen. Kun niitä joko tulee tai ei tule.

        Marsun voi ostaa nykyään aika huolettomasti eläinkaupoistakin, mutta kannattaa silti olla tarkkana sielläkin. Kannattaa katsoa, millaisissa oloissa marsut siellä elävät ja tehdä niille ns. kuntotarkastus perinpohjaisesti (silmien kirkkaus, nenän vuotaminen, hampaat, korvat, turkki..). Toki nämä tarkistukset pätevät myös kasvattajilta ostettaviin marsuihin.
        Aikaisemminhan on ollut suurta epävarmuutta eläinkauppojen luotettavuudesta -joissakin paikoissa kun tuppasivat astuttamaan marsuja vaikka omilla sisaruksilla; pääasia, että syntyi lisää poikasia myyntiin.

        Joten kannattaa vain rohkeasti soitella ja käydä tsekkailemassa eri kasvattajia ja eläinkauppoja. Kun maalaisjärki on koko ostoprosessin aikana skarppina, ei hätää pitäisi olla :)

        Ja erinomainen marsusivu on täällä: http://personal.inet.fi/cool/djfunk/marsula/

        Omistajalla on marsukohtaista kokemusta jo vuodesta 1986 asti :)

        Meille ei ihan noin iso häkki mahdu. 95cm pitkä on sellanen joka maahtuu ihan hyvin ja leveydeltään mahtuu niin paljon, kun on tarvis. Mulla on myös hyvät juoksutus mahdollisuudet.

        Sellaista vielä, että meillä kun on tuo kissa, niin syökö se ne marsut ;D?


      • örkki
        ALOITTAJA kirjoitti:

        Meille ei ihan noin iso häkki mahdu. 95cm pitkä on sellanen joka maahtuu ihan hyvin ja leveydeltään mahtuu niin paljon, kun on tarvis. Mulla on myös hyvät juoksutus mahdollisuudet.

        Sellaista vielä, että meillä kun on tuo kissa, niin syökö se ne marsut ;D?

        Kahden marsun häkin ON OLTAVA vähintään 100x50cm. Pienemmässä pitäminen on eläinsuojelurikos.

        Älä hanki marsuja, jos et voi tarjota niille niiden tarvitsemia tiloja.


    • -veine

      Siihen mistä ostaisit marsut.
      Neuvon hankkimaan ne kasvattajalta, viralliselta tai epäviralliselta. Tässä nimittäin juuri itse tuskastelen eläinkauppaostosmarsun kanssa, en tiedä mikä sillä on kun yksi ja sama vaiva uusii jatkuvasti.
      Lähinnä siis se että kasvattajalta saat tietoosi marsun suvun, siinä esiintyneet sairaudet ym., kun taas nämä eläinkaupan Ruotsin tukkumarsut voivat olla lisääntyneet äiti poikansa kanssa ja veli siskonsa kanssa, joten mistään ei voi sen jälkeen olla varma. Toki eläinkaupat myyvät myös joidenkin kasvattajien paperillisia marsuja, nämä ovat ihan hyvä vaihtoehto. Yleensä kasvattajalta saa marsun kuitenkin myös halvemmalla, jotkut myyvät risteytyksiään tai eläkemarsuja 15e, hintavimmat taitavat olla 45-50e kun taas eläinkaupassa marsu on lähes poikkeuksetta 70e. Kasvattajat myyvät yleensä myös saman poikueen poikasia tai samaan aikaan syntyneitä erippoikueen jäseniä pareittain, tällöin ei tarvitse erikseen etsiä sopivaa kaveria yhdelle jo ostetulle marsulle.

      • ALOITTAJA

        Joo no, kyllä mä saan lisää tilaa järkättyä, jos se on siitä kiinni. Enkä mä jaksa ymmärtää sitä, miksi kaikki aina sanovat, että älä ota, jos et voi tarjota kunnollisia elinoloja. Meille kyllä marsu mahtuu ja mä olen sellainen ihminen, joka ei pärjää ilman lemmikkiä kovinkaan kauaa :D.

        Kyllä se on kauheeta, kun ajattelee, että kunhan vaan poikasia marsulle saa, niin ei mitään väliä mistään muusta. Se on tosi surullista :(.

        Mulla ei ole laittaa itse marsuun mitään 70euroa, joten yritäin aina ensin kattella netistä niitä, jotka väittävät saaneensa "allergian" marsustaan.
        Joku viiskymppiä on ihan hyvä hinta mulle marsusta.


      • Marsuhullu
        ALOITTAJA kirjoitti:

        Joo no, kyllä mä saan lisää tilaa järkättyä, jos se on siitä kiinni. Enkä mä jaksa ymmärtää sitä, miksi kaikki aina sanovat, että älä ota, jos et voi tarjota kunnollisia elinoloja. Meille kyllä marsu mahtuu ja mä olen sellainen ihminen, joka ei pärjää ilman lemmikkiä kovinkaan kauaa :D.

        Kyllä se on kauheeta, kun ajattelee, että kunhan vaan poikasia marsulle saa, niin ei mitään väliä mistään muusta. Se on tosi surullista :(.

        Mulla ei ole laittaa itse marsuun mitään 70euroa, joten yritäin aina ensin kattella netistä niitä, jotka väittävät saaneensa "allergian" marsustaan.
        Joku viiskymppiä on ihan hyvä hinta mulle marsusta.

        "Mulla ei ole laittaa itse marsuun mitään 70euroa... "

        Jos tämä on mielestäsi paljon, odotahan eläinlääkärikuluja..


    • x-marsu

      Minä taas olisin ihan eri mieltä siitä, että jotkut marsut olisivat erakkoluonteisia. Meilläkin oli pitkään marsu, joka oli yksin. Ensin ei meinannut sopeutua uusiin kavereihinsa, joita tuli kaksin kappalein ja melkein aikuisina. Mutta kyllä se on ihan eri meininkiä, kun marsu on laumassa kuin yksin. Marsu voi näyttää tyytyväiseltä yksin, mutta mielestäni se ei silloin voi toteuttaa laumakäyttäytymistään. Siihen voi kuulua tietyt säännöt, mutta samalla saa turvaa, "jutteluseuraa", opitaan 'tarvittavia taitoja' ja saadaan muutenkin seuraa. Edelleen voisi verrata marsua ihmiseen > ihminen voi olla tyytyväinen yksinkin, mutta onko se silloin täysin onnellinen ja tasapainoinen? Tietenkin kaikki marsut ovat erilaisia, mutta en suosittelisi ketään pitämään marsuaan yksin sen takia, että joku sitä vähän kovemmin pomottaa. Sille pitää vaan etsiä hellempi laumatoveri. Eiväthän kaikki ihmisetkään "samassa laumassa" tule keskenään toimeen, mutta ihmisillä onkin vara valita kaverinsa. Marsulla ei juurikaan.

    • Jenkki

      Moi!! Jos ottaa naaraan niin niitä tarvii olla kaksi. Uroksia voi olla vaan yks mutta se tarvii paljon sinun seuraa. Kaksi urosta pitää laittaa eri häkkeihin jos alkavat tappelemaan (tappelu hyvin todennäköistä).

    • marsutin

      Olisihan se toki hyvä, jos marsulle saisi kaverin, mutta ei se siihen kuolekaan, vaikka joutuisi olemaan yksin. Jos ostat vain yhden marsun, sinun on päästettävä sitä paljon jaloittelemaan, ja seurusteltava sen kanssa paljon. On kyllä totta, ettei kahdessa marsussa ole paljoakaan "hoitoeroa" kuin jos olisi vain yksi marsu. Se on melkolaila yhtä helppoa ja hauskaa! :)

      • marsu

        Marsu on LAUMAELÄIN. Sitä asiaa ei voi muuttaa. Onhan ne toki yksilöitä, mutta suurin osa. Ja kyllä se marsu voi kuollakkin siihen yksinäisyyden aiheuttaamaan stressiin.. Ja vaikka ei kuolis, ni se olis ihan pirun onneton.. Mitä pahaa olisi ottaa kaksi tyttöä/kastroitu uros ja tyttö, kerralla? Mitä jos et ehtisikään joka päivä seurustella sen kanssa? Yhden marsun ottaminen vaatii ihan hirveästi sitoutumista ja vastuuta, melkein kuin vauva.. Silloin ei auta, että "pitää mennä kaverille", tai "mua väsyttää".. Sinun olisi PAKKO seurustella sen kanssa joka päivä, vaikka olisi sotilaskomppanja estämässä.. Jos otat kaksi, niin et ole niissä läheskään niin paljon kiinni kuin yhdessä.. Mieti asiaa. Marsu on onnellinen kaverin kanssa, ja sinäkin saisit pitää vapautesi. On yhtä helppoa hoitaa kahta marsua kerralla, kuin yhtäkin. Toivon että todella mietit. Ja häkin täytyy olla tarpeeksi iso! Muista, Kaksin aina kaunihimpi! :) Onnea matkaan!


      • 1+1=2 / 2-1=1
        marsu kirjoitti:

        Marsu on LAUMAELÄIN. Sitä asiaa ei voi muuttaa. Onhan ne toki yksilöitä, mutta suurin osa. Ja kyllä se marsu voi kuollakkin siihen yksinäisyyden aiheuttaamaan stressiin.. Ja vaikka ei kuolis, ni se olis ihan pirun onneton.. Mitä pahaa olisi ottaa kaksi tyttöä/kastroitu uros ja tyttö, kerralla? Mitä jos et ehtisikään joka päivä seurustella sen kanssa? Yhden marsun ottaminen vaatii ihan hirveästi sitoutumista ja vastuuta, melkein kuin vauva.. Silloin ei auta, että "pitää mennä kaverille", tai "mua väsyttää".. Sinun olisi PAKKO seurustella sen kanssa joka päivä, vaikka olisi sotilaskomppanja estämässä.. Jos otat kaksi, niin et ole niissä läheskään niin paljon kiinni kuin yhdessä.. Mieti asiaa. Marsu on onnellinen kaverin kanssa, ja sinäkin saisit pitää vapautesi. On yhtä helppoa hoitaa kahta marsua kerralla, kuin yhtäkin. Toivon että todella mietit. Ja häkin täytyy olla tarpeeksi iso! Muista, Kaksin aina kaunihimpi! :) Onnea matkaan!

        Kyllä monet marsut ovat laumaeläimi koska ovat pienestä alkaen ollut toisen marsun kanssa! Mun marsu (uros) on ollut yksin kun hain sen, eikä se ole masentunut. Vietin paljon aikaa sen kanssa.. Mutta koulusta tuli ongelma. Marsu juotui päivät pitkät olemaan yksin. Sen takia hankin sille toisen uroksen kaveriksi. Pörkistelyä oli ensin, mutta nuoremmasta tulikin pomo. Samassa aitauksessa ne eivät ole ilman että vartioin. (varmuuen vuoksi) Joten voit ottaa yhden marsun, mutta muista olla sen kanssa paljon! Mä olin sillon kun oli 1 marsu väh. 2h päivässä! Ja illalla 20-21 kateltiin frendejä ja simpsoneitä yhdessä :) Vieläkin katsellaan mutta katselijoita minun kanssa on nyt kaksi! :D :)


      • KaksinKaunis
        1+1=2 / 2-1=1 kirjoitti:

        Kyllä monet marsut ovat laumaeläimi koska ovat pienestä alkaen ollut toisen marsun kanssa! Mun marsu (uros) on ollut yksin kun hain sen, eikä se ole masentunut. Vietin paljon aikaa sen kanssa.. Mutta koulusta tuli ongelma. Marsu juotui päivät pitkät olemaan yksin. Sen takia hankin sille toisen uroksen kaveriksi. Pörkistelyä oli ensin, mutta nuoremmasta tulikin pomo. Samassa aitauksessa ne eivät ole ilman että vartioin. (varmuuen vuoksi) Joten voit ottaa yhden marsun, mutta muista olla sen kanssa paljon! Mä olin sillon kun oli 1 marsu väh. 2h päivässä! Ja illalla 20-21 kateltiin frendejä ja simpsoneitä yhdessä :) Vieläkin katsellaan mutta katselijoita minun kanssa on nyt kaksi! :D :)

        ^Mietipä millaista marsulla oli ne muut 22 tuntia päivässä, vuoden jokaisena päivänä? Ja vaikka ihminen tai muu eläin olisi marsun seurana kokoajan, se ei korvaa kaveria, kaverin tarpeesta mainitaan jo eläinsuojelulaissa!

        Marsu on _ehdoton_ laumaeläin, niitä ei missään nimessä tule pitää yksin, eli vähintään 2 per talous.
        Eli vähintään haju- ja kuuloyhteys toiseen marsuun.
        Suosittelen hankkimaan siinä tapauksessa jonkin muun lemmikin jos ei ole valmis ottamaan kahta kerralla, koska lajikohtaiset perusvaatimukset tulee täyttää lemmikkinsä kohdalla,
        ja marsuille yksi niistä on ehdottomasti se lajitoveri.
        Mikään ei korvaa sitä, eikä millään muulla seuralla tätä tarvetta voi sivuuttaa, vaan se tulee täyttää.
        Kaksi marsua ei vie tilallisesti eikä rahallisesti sen enempää kuin yksikään. Suuremmissa marsumäärissä se ero taas alkaa tuntua, mutta ei yhden ja kahden välillä.
        Omistajalle on huomattavasti mukavempaa seurata kahden marsun yhteiseloa, niiden metkuja, leikkejä, toisen kirputusta, possujunaa, popkornailua jne.
        Onneksi jo moni eläinkaupoista ei suostu myymään marsuja yksin,
        eikä myöskään kasvattajista tai yksityisistä ihmisistä.
        Valitettavasti löytyy vielä niitä tietämättömiä tai vain helpoimman tai rahan perässä menijät jotka myyvät yksin.
        Onneksi nykyään ihmisiä saa valistettua myös netin kautta niin tieto kiirii
        ja yhä useampi marsu saa kaverin.
        Kaikilla vanhakin, vaikka koko elämänsä yksin elänyt marsu on kaikilla piristynyt silmissä saatuaan ystävän/ystäviä.


    • marchu

      Ensimmäistä kertaa kun hankin marsun, ostin veljekset. Ne pitivät toisilleen seuraa aina kun en voinut tai ehtinyt. Eli on oikeastaan helpompaa ostaa kaksi marsua yhden sijaan.

    • M-marsu

      Mun isä ei millään suostu toiseen marsuun mitä tehdä???

      • Sedä

        http://wwwb.mmm.fi/el/laki/f/f23.html
        Näytäppä hänelle tästä eläinsuojelulakia. Liite 5 jyrsijät ja kaniinit:
        "Jyrsijöitä, kultahamstereita lukuun ottamatta, pidetään pareittain tai ryhmässä."
        Marsun pitäminen yksin siis periaatteessa on myös laitonta.

        Muutenkin juuri miltä tahansa sivustolta pääsee lukemaan lajitoverin tärkeydestä marsulle, ja että kyseessä ei ole oma päähänpistosi vaan elintärkeä seikka lemmikin terveydelle.


    • rottaihminen

      Muista, että eläinsuojelulaissa sanotaan että KAIKKIA muita jyrsijöitä kuin hamstereita on oltava vähintään kaksi. Yhden marsun ottaminen on siis tavallaan elääinsuojelurikos!

    • Maybeeee

      Joo mä oon myös hankkimassa marsua ja mietin ihan tota samaa. Haluisin ottaa vaan yhen mut, mut.......

    • The idiots here

      Marsu on jyrsijä.

    • ?????????

      Eihän siis marsuja tarvi olla kaksi kun minäkin olen hankkimassa marsua blacbullista ja siellä joku sanoo voi olla yksin ja joku taas, että pitää olla seamoi, mutta kun minun huone on aika pieni ja sinne ei mahdu kauhean isot häkit niin mikä olisi pienin mahdollinen häkki yhdelle marsulle...

      en kirjoittanut pisteitä sori... mut kertokaa!!!!!!

      • Marsuja _pitää_ olla kaksi. Black Bull on aika epäilyttävä eläinkauppa, enkä kyllä ottaisi sieltä lemmikkiä, etenkään, jos myyjien ammattitaito on sitä luokkaa, että ne ei ymmärrä että marsu on laumaeläin. Lemmikit kannattaa muutenkin mieluummin ottaa suoraa kasvattajalta :) Kasvattajia löytyy täältä:
        http://marsuyhdistys.net/home/?page_id=53
        Lahtea lähin on Asikkalassa, jos teillä ei ole asiaa sinne päin, niin kannattaa kysellä, kasvattaja varmaan itse käy Lahdessa aika usein ja voi tuoda poikasia lähemmäs! Kasvattajalta saa myös sitten paljon hyviä ohjeita ja vinkkejä marsun hankintaan :)

        Kahdelle marsulle minimi-häkkikoko on n. 120cm pitkä, ja niitä pitää myös pitää häkistä vapaana useita tunteja päivässä! Huomattavasti parempi asumus on muutaman neliömetrin aitaus. Tietty vähiten huonetilaa vie, jos marsuilla ei ole häkkiä ollenkaan, vaan ne asuu vapaana ;) Jos ajattelisi pitävänsä vain yhtä marsua, se ei menisi yhtään sen vähempään tilaan vaan tarvitsisi pikemminkin enemmän tilaa, koska sillä olisi paljon tylsempää ilman kaveria ja se tarvitsisi enemmän virikkeitä. Joka tapauksessa, marsua ei lähtökohtaisesti voi pitää yksin.


      • tulikirahvi kirjoitti:

        Marsuja _pitää_ olla kaksi. Black Bull on aika epäilyttävä eläinkauppa, enkä kyllä ottaisi sieltä lemmikkiä, etenkään, jos myyjien ammattitaito on sitä luokkaa, että ne ei ymmärrä että marsu on laumaeläin. Lemmikit kannattaa muutenkin mieluummin ottaa suoraa kasvattajalta :) Kasvattajia löytyy täältä:
        http://marsuyhdistys.net/home/?page_id=53
        Lahtea lähin on Asikkalassa, jos teillä ei ole asiaa sinne päin, niin kannattaa kysellä, kasvattaja varmaan itse käy Lahdessa aika usein ja voi tuoda poikasia lähemmäs! Kasvattajalta saa myös sitten paljon hyviä ohjeita ja vinkkejä marsun hankintaan :)

        Kahdelle marsulle minimi-häkkikoko on n. 120cm pitkä, ja niitä pitää myös pitää häkistä vapaana useita tunteja päivässä! Huomattavasti parempi asumus on muutaman neliömetrin aitaus. Tietty vähiten huonetilaa vie, jos marsuilla ei ole häkkiä ollenkaan, vaan ne asuu vapaana ;) Jos ajattelisi pitävänsä vain yhtä marsua, se ei menisi yhtään sen vähempään tilaan vaan tarvitsisi pikemminkin enemmän tilaa, koska sillä olisi paljon tylsempää ilman kaveria ja se tarvitsisi enemmän virikkeitä. Joka tapauksessa, marsua ei lähtökohtaisesti voi pitää yksin.

        Voit ajatella niin, että jos olet marsun kanssa kolme tuntia päivässä se on 21 tuntia yksin. Marsu on laumaeläin jonka ei kuulu olla ikinä yksin.


    • Anonyymi

      kertokaa mitä kaikkee mä tarviin jos hankin marsun tai kaks marsuu

    • Anonyymi

      Marsuja pitää olla AINA kaksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1816
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1478
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1123
    Aihe