Cockerin trimmauksesta

kyselisin

Milloin cockerspanielin pentu trimmataan ensimmäisen kerran? Käsittääkseni 6kk-1 vuoden iässä, sitten kun pentukarva on irronnut, olenko oikeassa?

Olen yrittänyt netistä saada vähän tarkempaa tietoa, mutta on vähän jäänyt epäselväksi, että pitääkö se pentukarva nyppiä itse pois vai irtoaako se "itsestään" harjaamalla? Ja pitääkö sitten sen pentukarvan nyppimisen jälkeen vielä jotenkin trimmata vai odottaa aikuiskarvan kasvua, vai miten? Olen vähän hukassa, jos joku viitsisi valaista. :D

13

7907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukka-Musti

      Se karva lähtee harjaamalla, mutta harjauksen on oltava säännöllistä myös siitä syystä, että cockerin turkki takkuuntuu helposti. Päivittäinen, huolellinen harjaus on tarpeen.

      Kun karva vaikuttaa kasvaneen yli koht. mittojen, sitä voi lyhentää. Tosin jos ei näyttelyitä harrasta, niin turkin voi pitää kuinka lyhyenä hyvänsä. Se on oikeastaan korastakin mukavamman tuntuista, kun turkki ei ole liikaa tiellä.

      • *aloittaja*

        siis se ensimmäinen trimmaus, sanoinko oikein että 6kk-1v iässä? Siis pentukarva irtoaa joskus silloin...?


      • trimmauksesta:
        *aloittaja* kirjoitti:

        siis se ensimmäinen trimmaus, sanoinko oikein että 6kk-1v iässä? Siis pentukarva irtoaa joskus silloin...?

        Enpäs tiedä mitä rotua nimim. Hukka-Musti harrastaa, mutta meillä cockerit trimmataan ekan kerran ennen luovutusta :) Sitten omistaja huolehtii toki takuttomuudesta ja jatkotrimmauttamisesta (jos ei itse siisti tai osaa trimmata) ja pentuhöttökarvan nyppimisestä. Ei se kyllä harjaamalla lähde.

        Trimmaukseen koiran voi viedä justiinsa kun siltä tuntuu, mutta jos cockeri on nyppimätön vuotisena, saatikka trimmaamaton, niin ei sitä kyllä cockeriksi enää tunnista siinä vaiheessa. Puolen vuoden kieppeissä, kunhan saat sitä höttökarvaa nyppimällä irti, voit jo päätellä, että on aika trimmata tessu. Eihän sille aikuisen koiran trimmiä tarvitse tehdä, mutta on tärkeää, että cockerin tassut, kaula, pää, korvat ja peräpeili ovat kuosissaan, koska se kuuluu tälle hienolle rodulle, siis se karvojen huoltaminen ja tassujen osalta ennenkaikkea siksi, että tämä räpylätassuinen koira kuuluukin pitää tassuistaan "kissantassuna". Kysyppä koirasi kasvattajalta neuvot ja oma neuvoni on, että opettele tekemään perushuolto saksilla ja muotoilusaksilla itse. Ohjeet löytyy mm. yhdistyksen sivuilta.


      • *aloittaja*
        trimmauksesta: kirjoitti:

        Enpäs tiedä mitä rotua nimim. Hukka-Musti harrastaa, mutta meillä cockerit trimmataan ekan kerran ennen luovutusta :) Sitten omistaja huolehtii toki takuttomuudesta ja jatkotrimmauttamisesta (jos ei itse siisti tai osaa trimmata) ja pentuhöttökarvan nyppimisestä. Ei se kyllä harjaamalla lähde.

        Trimmaukseen koiran voi viedä justiinsa kun siltä tuntuu, mutta jos cockeri on nyppimätön vuotisena, saatikka trimmaamaton, niin ei sitä kyllä cockeriksi enää tunnista siinä vaiheessa. Puolen vuoden kieppeissä, kunhan saat sitä höttökarvaa nyppimällä irti, voit jo päätellä, että on aika trimmata tessu. Eihän sille aikuisen koiran trimmiä tarvitse tehdä, mutta on tärkeää, että cockerin tassut, kaula, pää, korvat ja peräpeili ovat kuosissaan, koska se kuuluu tälle hienolle rodulle, siis se karvojen huoltaminen ja tassujen osalta ennenkaikkea siksi, että tämä räpylätassuinen koira kuuluukin pitää tassuistaan "kissantassuna". Kysyppä koirasi kasvattajalta neuvot ja oma neuvoni on, että opettele tekemään perushuolto saksilla ja muotoilusaksilla itse. Ohjeet löytyy mm. yhdistyksen sivuilta.

        täytyy vääntää kaikki rautalangasta. :D Eli, "riittääkö", jos vien pentuni ekaan trimmiin n. puolivuotisena (tai sitten kun se pentukarva on vaihtunut), ja sitä ennen huolehdin ahkerasta harjaamisesta ja pentukarvan nyppimisestä? En ole tiennytkään, että pentua voi trimmata jo sen ollessa luovutusikäinen... :O Et varmaan ihan tarkoittanut "aikuismalliin" trimmaamista? Minulle on ensimmäinen cockeripentu tulossa niin olen vielä vähän pihalla asioista, vaikka olenkin kovasti yrittänyt lukea yhdistyksen sivuilta... :)


      • :-)
        *aloittaja* kirjoitti:

        täytyy vääntää kaikki rautalangasta. :D Eli, "riittääkö", jos vien pentuni ekaan trimmiin n. puolivuotisena (tai sitten kun se pentukarva on vaihtunut), ja sitä ennen huolehdin ahkerasta harjaamisesta ja pentukarvan nyppimisestä? En ole tiennytkään, että pentua voi trimmata jo sen ollessa luovutusikäinen... :O Et varmaan ihan tarkoittanut "aikuismalliin" trimmaamista? Minulle on ensimmäinen cockeripentu tulossa niin olen vielä vähän pihalla asioista, vaikka olenkin kovasti yrittänyt lukea yhdistyksen sivuilta... :)

        Riittää, kun viet pentusi puolivuotiaani ensimmäiseen trimmiin. Sitä ennen voit itse siistiä esim. tassunpohjia saksilla ja suristella esim. sähköhammarharjaa tms. koiran korvan juuressa. "Suristelu" ei ole toki pakollista, mutta helpottaa tulevaisuudessa trimmaajan työtä, kun koira on etukäteen tottunut trimmmikoneen ääneen (cockeriltahan siis ajellaan korvat, naama ja kaula koneella). Opeta koira myös seisomaan rauhallisena pöydällä (kukaan trimmaaja ei trimmaa koiria lattialla) ja jos viitseliäisyttä löytyy, niin koiran olisi hyvä pystyä myös makaamaan pöydällä kyljellään. Pentuturkkia ei kannata myöskään ottaa alas liian aikaisin (voi pilata karvan), että malttia sen nyppimisen kanssa! Trimmaajan pitäisi kyllä tietää onko pentukarva vielä kypsä nypittäväksi. Toki jos karva lähtee kevyesti nyppimällä ja on kovin höttöistä voit itsekin nyppiä karvaa pois. Turvallisinta nyppiminen on aloittaa päästä ja siitä se yleensä myös helpoimmin irtoaa.


    • emilia_lahtinen

      mul itelläni on amerikan cockerspanieli ja mä ehottaisin et joka päivä harjaisit ja mä käytän 2kuukauden välein aikkuu trimmillä mut ku me haettiin se ni käytettiin heti trimillä koska se oli leikattu miten sattuu tässä on pari neuvoo sulle hyvää jatkoo koiras kaa ja muista kun sillä on pitkä karva ni harjaa joka ikinen päivä ja muutenki.

      • KT

        Cockerin pentu tulisi viedä trimmaajalle ensimmäisen kerran 4-5 kk ikäisenä. Silloin siltä otetaan konetyöt ja tassut. Jos odotetaan liian kauan (6-8kk ikäiseksi) on trimmaajalla hirveä työ. Varsinkin jos on runsasturkkinen yksilö. Kotona tulisi harjoitella pöydällä olemista ja käsittelyä!
        Hyvä trimmaaja opastaa omistajaa turkinhoidon saloihin, joten kannattaa valita sellainen trimmaaja, joka tuntee rodun!!!


    • kukka...............

      Minäkin aluksi ihmettelin kun jossain puhuttiin cockerin nyppimisestä. Itse ei ole ainakaan tarvinnut nyppiä ja ei se karva niin helposti edes lähde meidän koiralta nyppimällä, kun olen yrittänyt.

      Itse olen trimmaukset tehnyt koiralleni. Katsoin cockerisivuilta ohjeet ja parista muustakin lähteestä olen cockerin trimmausta opiskellut. Ekalla kerralla vaan saksilla leikkelin. Sitten ostin leikkurikoneen. Otsan päältä ja kaulasta kun leikkaa niin saa varoa ettei leikkaa samalla kulmakarvoja tai tuntokarvoja.

      Näyttelykoirien kuvia katsomalla näkee missä kohtaa menee pitkän ja lyhyen karvan rajat mahassa ja rinnan alla. Etutassujen etuosa ja sivuilta leikataan lyhyeksi, taakse jätetään karvaa. Takatassujen takaosan karvat leikataan lyhyeksi kyynärpäästä alaspäin ja eteen jätetään karvaa. Tassujen pitkäkarvaisia osuuksia voi vähän siistiä tai muotoilla vielä. Käpälien karva leikataan lyhyeksi kissankäpäliksi. Takapuolen ja hännän pään voi siistiä. Selästä olen itse vain harjannut ja pisimmät haituvat leikkurilla poistanu. Korvien yläosa leikataan lyhyeksi ja sisäpuolelta leikataan ainakin korvakäytävät aivoimeksi, jotta ne tuulettuu paremmin. Kainaloista olen leikannut myös turkkia jonkin verran pois, koska sinne niin helposti tulee takkuja.

      Melkonen homma tuossa trimmauksessa siis on, varsinkin jos vasta opettelee. Itse oon viimeisimpinä kertoina tehnyt koko homman ruokapöydällä, jotta oma selkä ei niin pahasti rasittuisi. Melkonen siivohan siitä sitten myös tulee. Omista vaatteistaan ei meinaa karvoja saada millään teipilläkään poistettua. Koira ei myöskään jaksaisi seistä koko aikaa, kun mietin mistä uskaltaisin napsaista minkä verran.

      Tätä trimmausosioohan edeltää vielä koiran pesu, föönaus ja harjaus eli yhteensä aikaa menee helposti nelisen tuntia loppusiivouksineen.

      Koko trimmauksen oon tehnyt noin 3 kk:n välein koiran puolivuotispäivän jälkeen. Kerran viikossa vähintään pitää meidän cokkerin turkki harjata läpikotaisin, muuten on melkoset takut mahan alla. Käpälät ja korvakarvat saa lyhentää n. kuukauden välein. Lyhyet tassukarvat helpottaa asunnon siistinäpitämisessä ja koiran kävelyä esim. lumikelillä.

      On kyl käyny monta kertaa mielessä että ensi kerralla vien koiran trimmaukseen enkä tee sitä itse, mutta niin se aika aina äkkiä kuluu ja huomaakin ettei ole aikaa trimmaajalle varannut ja koiran turkki tarvisi lyhentää heti. Säästää siinä mukavasti rahaa kun itse trimmaa ja suhde omaan koiraan pysyy läheisenä.

      • Kasvataja

        ei MISSÄÄN NIMESSÄ SAA harjata joka päivä, turkki katkeillee ja rasittuu. Jos haluaa pitkän turkin, kerran viikossa kunnon pesu föönaus,huolellinen harjaus sekä kampaus, mitä ennen poistetaan takut. Takut poistetaan sormin päivittäin, kammata ja harjata voi pari kertaa vkossa.



      • 0400 miko
        janne1122 kirjoitti:

        http://www.kodintarpeisiin.fi/index.php?route=product/product&path=41&product_id=57

        meilä on koira sen nimi on WILMA


    • 0400

      miksi kysyt

    • cockerspaniell

      Tässä on videota cockerin trimmauksesta. Espanjan kielinen kylläkin, mutta näkee aika hyvin mitä suunnilleen tehdään cockerille. Toki nämä ovat alan ammattilaisia, mutta jotain vinkkejä tästä kyllä saa.

      https://www.youtube.com/watch?v=UgIYrBSNWKo

      Ja trimmaushan ei ole vain näyttelykoirille "pakollinen juttu" vaan kaikille cockereille on tehtävä jonkinlainen kotitrimmaus säännöllisesti koiran hyvinvoinnin vuoksi. Itse kun otin ensimmäisen cockerini olin myös aivan pihalla trimmauksista kun en ollut perehtynyt tarpeeksi rotuun. Itse kuitenkin opettelin sinnikkäästi trimmauksen ja hommasin tarvittavat välineet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1476
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1233
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe