Tupakoimattomuus toi huonon ihon

S33

Moi, Lopetin tupakan polton vuodenvaihteessa ja sen jälkeen olen saanut kasvoihin ja kaulaan paljon pientä näppylää sekä yksittäisiä finnejä. Näpyt taitavat olla tulehtuneita mustapäitä ja tuntuu, että iho vain huononee huononemistaan. Onko vastaavia kokemuksia ja löytyneitä keinoja tähän?

11

4438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NW88

      Todennäköisesti kaikki tali ja lika pukkaa nyt pintaan kun et enää tupakoi. Voi jonkun aikaa kestää että iho paranee. Itsekin lopetin tupakoinnin muutama vuosi sitten ja omasta mielestä iho oli silloin paremmassa kunnossa, kuin mitä se oli heti tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Tämä oma näkemykseni asiasta.

    • amoamoamoa

      Lopetin itse tupakoinnin vuoden 2008 alussa 20-vuotiaana. Sitä ennen vain satunnaisia finnejä ja iho yleisesti melko hyvässä kunnossa. Kesällä 2008 huomasin kuitenkin, että ihon alle oli tullut paljon pieniä finnejä. Niitä ei huomannut muuten kuin kirkasta valoa vasten ihoa esim. naamaa vääntelemällä. Lisäksi ne tunsi juuri ja juuri suihkussa kasvoja pestessä. Tulehtuneita ne eivät olleet, eikä pintaan tulleet. Eivät oikeastaan häirinneet millään tavalla. Syksyllä 2008 sitten naamaan alkoi tulla tulehtuneita, syviä, isompia finnejä, jotka näyttivät jo pahalta. Niiden tuleminen lisääntyi pitkin syksyä ja paikallisvoiteet eivät auttaneet. Marssinkin ihotautilääkärille pyytämään roaccutan-kuurin, kun ihon alla alkoi olla jo sen verran tavaraa, että posket punoitti kunnolla. Nyt roa-kuurilla poltan tupakkaa satunnaisesti ja kuuri on jo alle parissa kuukaudessa alkanut toimia ihan kivasti. Mikä sitten oli tuon tupakoimattomuuden ja aknen yhteys? En osaa kyllä ollenkaan sanoa. Veikkaan, että tupakoinnilla ei ole mitään merkitystä ollut, koska tällainen nuoren aikuisiän akne on meidän suvussa jonkin verran perinnöllistä. Lisäksi akne alkoi kesällä sillä, että hiukset ja iho alkoi äkisti rasvoittua entistä enemmän. En kuitenkaan ole pystynyt olemaan miettimättä tupakoinnin ja aknen yhteyttä, vaikken siihen juuri uskokaan. Yleisestihän tupakoinnin pitäisi heikentää pintaverenkiertoa, joka taas heikentää ihon kuntoa. Siksi tupakoinnin lopettamisen kuvittelisi olevan pelkästään positiivista iholle. Tosin olen pohtinut, että olisiko henkisellä puolella vaikutusta. Tupakointi ainakin itsellä rauhoitti ja vähensi stressiä. Siispä stressaantuneisuus on luultavasti ainakin lopettamisen jälkeisenä aikana jonkin verran lisääntynyt ja sillä voisi kenties olla jotakin vaikutusta. Pelkkää spekulointiahan tämä on, ja veikkaisin, että loppupeleissä tupakoinnin lopettamisella ja aknella ei sen kummempaa yhteyttä ole. Ainakaan jos puhutaan ihan kunnon aknesta, eikä vaan esim. hieman epäpuhtaasta ihosta ja parista finnistä.

      • S33

        Kiitokset vastauksista. Tupakointihan ainakin vanhentaa ihoa. Mietin sitäkin, että olisi ehkä syytä vaihtaa ihovoiteet kevyempiin josko tupakka on ihon kuivattanut. Olen sitäkin nyt yrittänyt, muttei tunnu olevan vaikutusta. Toisaalta ei nyt vielä ainakaan ole ylipääsemätön ongelma. Ihmetyttää vain, kun aina kehutaan miten monella positiivisella tavalla tupakoinnin lopettaminen vaikuttaa kehoon. Itse en ole muuta huomannut kuin sen positiivisen ihanan tunteen kun ei ole riippuvainen mistään :)


      • Hö?
        S33 kirjoitti:

        Kiitokset vastauksista. Tupakointihan ainakin vanhentaa ihoa. Mietin sitäkin, että olisi ehkä syytä vaihtaa ihovoiteet kevyempiin josko tupakka on ihon kuivattanut. Olen sitäkin nyt yrittänyt, muttei tunnu olevan vaikutusta. Toisaalta ei nyt vielä ainakaan ole ylipääsemätön ongelma. Ihmetyttää vain, kun aina kehutaan miten monella positiivisella tavalla tupakoinnin lopettaminen vaikuttaa kehoon. Itse en ole muuta huomannut kuin sen positiivisen ihanan tunteen kun ei ole riippuvainen mistään :)

        huomannut samaa, kun lopetin tossa vuodenvaihteessa, niin iho meni ihan kamalaksi... Toivoin että se siitä paranisi, kun kaikki on tullut "ulos", mutta ei, vieläkin on kauhee akne, ja olen kuitenkin 35... Ajattelin kans että nyt ihokin paranee kun lopetan mut se meni vaan pahemmaksi, kummallista? Pitäiskö käydä ihotautilääkärillä?


      • kamalaaaaaaa
        Hö? kirjoitti:

        huomannut samaa, kun lopetin tossa vuodenvaihteessa, niin iho meni ihan kamalaksi... Toivoin että se siitä paranisi, kun kaikki on tullut "ulos", mutta ei, vieläkin on kauhee akne, ja olen kuitenkin 35... Ajattelin kans että nyt ihokin paranee kun lopetan mut se meni vaan pahemmaksi, kummallista? Pitäiskö käydä ihotautilääkärillä?

        Sama juttu....tupakoidessa olibaina kaunis iho, mutta nyt 4kk ilman tupakkaa ja naama kamalassa kunnossa!rasvanen ja patteja hyiiiiii jos viel pahenee haen tupakki askin !


      • Anonyymi

        Ihotauti lääkärinä vastaisin tuohon atoopinen ihosairaus. Välillä parempi ja taas pahenee. Elinikäinen vaiva.


    • voi vitsi

      Vitsi! Mulla alko akne siitä syystä että herään nykyään kello kahdeksan aamulla. Ennen siis heräsin jo kello 7 ja ihoni oli täysin vapaa finneistä mutta nytten se kukkii kuin perunamaa. Kaikesta sitä voikaan aknea saada...

    • ihokamala

      Kyllä tääläkin naama kipee ja patteja ihon alla ...kamala ja olen nyt ollut n.8kk polttamatta..kyllä näköjään vaikuttaa ..ei tässä auta ku ootella jos joskus rauhottus tuo.oma vikani mitäs menin polttaan n.13vuotta... toiv.tää puhdistuminen ei sit viä tota 13 vuotta . :)

    • copypaste

      No ihan humpuukia.

      Poltin 20 vuotta ja joka päivä puristelin mustapäitä.

      Lopetin röökin vetämisen ja 90% mustapäistä hävisi sekä ihon rasvoittuminen väheni huomattavasti.

      Kaikki, jotka ovat lopettaneet ja heitä on paljon, ovat saaneet paremman ihon ja muutenkin terveemmän elämän.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/akne.htm

    • savuoton_m_pää

      En ole koskaan polttanut, ja naamassa on ollut aina mustapäitä, tosin varsin pieniä. Rypytkin tulivat aikaisin. Olen atoopikko/sekaiho kasvoissa.

      Tupakointi heikentää naisilla myös munasarjojen toimintaa ja aikaistaa vaihdevuosi-ikää muutamalla vuodella. Eli naisilla voisi kuvitella, että naishormonien eritys on vahvistunut tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Toiset ihmiset ovat hyvin herkkiä hormonimuutoksille. Jotain "toisen murrosiän" kaltaista toimintaa?

    • Anonyymi

      Avokas on polttanut 50 vuotta naama kun karhunkieli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe