Maksatteko lapselle siitä että hän saa kokeista kiitettäviä numeroita? Oma lapseni väittää että kaikki kaverit saa rahaa kokeista enkä oikein tiedä uskoako vai ei. En usko lapseni huijaavankaan, mutta oudolta tuo tuntuu. Eikös kokeita ole sitä varten että nähdään (sekä ope että vanhemmat) miten lapsi on oppinut käsiteltävät asiat eli siis hyvä koemenestys jo sinänsä pitäisi olla palkkio tehdystä työstä - miksi siitä vielä maksetaan?
Rahaa hyvistä koenumeroista?
67
5162
Vastaukset
- Pyhimys
Mä sain ainaki kouluaikana rahaa hyvistä koenumeroista, ja niistä maksettiin aika paljon vielä. Raha kannustaa yrittämään hyviin numeroihin, muuten en olis niihin edes vaivautunnu yrittää.
Tottakait pitää olla kannusteita, en mä tee töissäkään mitään mistä ei makseta, vain hölmöt tekee.- sisua
Et tekisi mitään, jos ei maksettaisi?
Minä en koskaan saanut rahaa, vaikka kannoin kotiin kymppejä. Ei niistä edes kehuttu. Onneksi olin niin fiksu, etten lopettanut yrittämistäni rahan tai kehujen puutteen vuoksi. Minun vanhempani pitivät itsestään selvyytenä sitä, että koulussa on tehtävä töitä. Siinä vaiheessa kun koulunkäymisestä piti alkaa maksaa, koulunkäyntini olisi loppunut siihen, jos olisin jäänyt luokalle. Vanhemmillani ei olisi ollut rahaa maksaa tuplaluokkia. - koululaisenäiti
sisua kirjoitti:
Et tekisi mitään, jos ei maksettaisi?
Minä en koskaan saanut rahaa, vaikka kannoin kotiin kymppejä. Ei niistä edes kehuttu. Onneksi olin niin fiksu, etten lopettanut yrittämistäni rahan tai kehujen puutteen vuoksi. Minun vanhempani pitivät itsestään selvyytenä sitä, että koulussa on tehtävä töitä. Siinä vaiheessa kun koulunkäymisestä piti alkaa maksaa, koulunkäyntini olisi loppunut siihen, jos olisin jäänyt luokalle. Vanhemmillani ei olisi ollut rahaa maksaa tuplaluokkia.Minulle maksettiin numeroiden mukaan silloin aikoinaan; kympistä kymppi, ysistä yhdeksän markkaa. Muuta rahaa en sitten saanutkaan. Noista rahoista piti säästää kynät, penaalit, kavereiden syntymäpäivälahjat, bussiliput ja osa vaatteista.
Vanhempieni mielestä viikkoraha oli ilmaista rahan jakamista ja väärää malli.
- snitch
maksamisen tarve riippuu varmaan vähän siitä, minkälainen opiskelija lapsi on. Itse sain koulussa aina tosi hyviä numeroita, ja tapasinkin sanoa, että jos olisin niistä rahaa saanut, olisin miljonääri...:) kaikki eivät tarvitse rahaa kannustamaan hyviin numeroihin...
- viljami
... missään nimessä.
Jos lapsi väittää, että toiset saavat, kyseessä voi olla tapaus, että joku on kerran pari saanut.
Jos jo annat rahaa, niin mitä teet, kun lapsi rupeaa sinulta tältä pohjalta kiristämään rahaa lisää?
Lapsen on tajuttava, että hän käy koulua omaksi edukseen. Jos annat rahaa, se tarkoittaa sitä, että hän käy sitä sinun hyödyksesi ja että maksat hänelle palkkion sen tuloksista.
Epäonnistuminen koulussa on hänelle tällöin sitäkin katkerampi ja voi johtaa jopa vilppiin.- maksaja
... hyvä koulumenestys ja ahkera koulunkäynti, läksyt yms., ovat meillä ihan itsestäänselvyyksiä. Nuori kyllä tietää että opiskelee itseään varten ja jos koulumenestys on surkea tai koulunkäynti ei kiinnosta, ei hän siinä minun elämääni pilaa, ei opettajankaan, vaan oman tulevaisuutensa. Eli turha "kostaa" minulle lusmuilemalla koulunkäynnistä.
Mutta hyvistä koenumeroista meillä on aina maksettu. Alkoi ehkä yläasteella, tai 6.luokalla, kun koulunkäynti ja kokeisiin luku takkuili.
Raha on hyvä kannustin.
Miten niin lapsi kävisi nyt koulua minun hyödykseni?? Minullehan olisi edullisempaa, jos hänen koulumenestys olisi huono.
Miten niin maksan palkkion tuloksista... loppujen lopuksi nuori saa itse itselleen sen palkkion hyvästä koulumenestyksestä. Se kannustaa: hyvät koenumerot, hyvä todistus, hyvä jatkokoulutuspaikka.
Mutta ainakin minun nuoreni ovat laiskoja. Mennään siitä mistä aita on matalin. Ei yritetä, ei viitsitä, vaikka kykyä oppia ja osata olisi, vaikka kannustettiin, opastettiin, jne. laiskuus ja kaverit kiinnostaisi enemmän etenkin kun aletaan olla yläasteiässä.. Rahalla on uskomaton aktivoiva voima.
Epäonnistuminen.. huonopi koenumero ei ole epäonnistumista ainakaan meillä. Joko on tullut luettua liian vähän tai sitten asia tai koe itsessään oli vaikea ja vaikea oppia. Mikä on huono numero? 7 tulee kun ei avaa edes kirjaa. 8:n eteen on jo vähän pitänyt nähdä vaivaa. 9 ja 10 vaativat jo työtä ja innostusta tai sitä, että aine on muuten vaan helppo ja kiinnostava. Esim. matikka ei tuota ongelmia , sen eteen tekee töitä ja kokeista tulee 8-9. Se on hänen oma tavoitteensa.
Ruotsin kanssa on toisin, 6 on hyvä, 7 jo huippua.
Vain tyhmä turvautuu vilppiin, siitä kärähtää aina ennenmmin tai myöhemmin. Ja kantaa huonoa omaatuntoa mukanaan koko ajan, tupalana: ensinnäkin vilppi kokeessa, valhe, ja toisekseen valheen avulla valehdeltu raha äidiltä.. ei kestä kantti ainakaan mun nuorilla.
Kokeita ei muuten ole joka viikko vaan jakson päätyttyä.
"Jos jo annat rahaa, niin mitä teet kun lapsi rupeaa sinulta tältä pohjalta kiristämään rahaa lisää?"
Mitä tarkoitat? Miten kieroutuneita lapsia sinulla on, kun he alkavat KIRISTÄMÄÄN OMIA VANHEMPIAAN??
MEinaatko, että lapsi/nuori alkaisi pelata tällä asialla: "2 euroa on liian vähän kasista, haluan 3 e kasista.. jne, jos en saa, en lue kokeisiin ollenkaan ja tuon vaan huonoja numeroita"
Miksi kukaan normaalijärkinen nuori noin tekisi tai miksi kukaan normaalijärkinen vanhempi menisi tommoseen pelaamiseen mukaan? JOS meillä nuori alkaisi "kiristää" esim. noin, sanoisin että jos nykykäytäntö ei kelpaa, niin puretaan sitten kokonaan.
Minullahan ei ole mitään lakisääteistä velvoitetta antaa lapselle mitään kuukausirahoja tai koerahoja. Tämäkin on nuoren tiedossa.
Ne ovat minun "hyvän tahdon " varassa ja minä voin poistaa kaikki saavutetut edut ilman neuvotteluita, jos nuori ryhtyy hankalaksi.
Ei vanehempien pidä ihan lastensa pompotettavana olla! - billy
maksaja kirjoitti:
... hyvä koulumenestys ja ahkera koulunkäynti, läksyt yms., ovat meillä ihan itsestäänselvyyksiä. Nuori kyllä tietää että opiskelee itseään varten ja jos koulumenestys on surkea tai koulunkäynti ei kiinnosta, ei hän siinä minun elämääni pilaa, ei opettajankaan, vaan oman tulevaisuutensa. Eli turha "kostaa" minulle lusmuilemalla koulunkäynnistä.
Mutta hyvistä koenumeroista meillä on aina maksettu. Alkoi ehkä yläasteella, tai 6.luokalla, kun koulunkäynti ja kokeisiin luku takkuili.
Raha on hyvä kannustin.
Miten niin lapsi kävisi nyt koulua minun hyödykseni?? Minullehan olisi edullisempaa, jos hänen koulumenestys olisi huono.
Miten niin maksan palkkion tuloksista... loppujen lopuksi nuori saa itse itselleen sen palkkion hyvästä koulumenestyksestä. Se kannustaa: hyvät koenumerot, hyvä todistus, hyvä jatkokoulutuspaikka.
Mutta ainakin minun nuoreni ovat laiskoja. Mennään siitä mistä aita on matalin. Ei yritetä, ei viitsitä, vaikka kykyä oppia ja osata olisi, vaikka kannustettiin, opastettiin, jne. laiskuus ja kaverit kiinnostaisi enemmän etenkin kun aletaan olla yläasteiässä.. Rahalla on uskomaton aktivoiva voima.
Epäonnistuminen.. huonopi koenumero ei ole epäonnistumista ainakaan meillä. Joko on tullut luettua liian vähän tai sitten asia tai koe itsessään oli vaikea ja vaikea oppia. Mikä on huono numero? 7 tulee kun ei avaa edes kirjaa. 8:n eteen on jo vähän pitänyt nähdä vaivaa. 9 ja 10 vaativat jo työtä ja innostusta tai sitä, että aine on muuten vaan helppo ja kiinnostava. Esim. matikka ei tuota ongelmia , sen eteen tekee töitä ja kokeista tulee 8-9. Se on hänen oma tavoitteensa.
Ruotsin kanssa on toisin, 6 on hyvä, 7 jo huippua.
Vain tyhmä turvautuu vilppiin, siitä kärähtää aina ennenmmin tai myöhemmin. Ja kantaa huonoa omaatuntoa mukanaan koko ajan, tupalana: ensinnäkin vilppi kokeessa, valhe, ja toisekseen valheen avulla valehdeltu raha äidiltä.. ei kestä kantti ainakaan mun nuorilla.
Kokeita ei muuten ole joka viikko vaan jakson päätyttyä.
"Jos jo annat rahaa, niin mitä teet kun lapsi rupeaa sinulta tältä pohjalta kiristämään rahaa lisää?"
Mitä tarkoitat? Miten kieroutuneita lapsia sinulla on, kun he alkavat KIRISTÄMÄÄN OMIA VANHEMPIAAN??
MEinaatko, että lapsi/nuori alkaisi pelata tällä asialla: "2 euroa on liian vähän kasista, haluan 3 e kasista.. jne, jos en saa, en lue kokeisiin ollenkaan ja tuon vaan huonoja numeroita"
Miksi kukaan normaalijärkinen nuori noin tekisi tai miksi kukaan normaalijärkinen vanhempi menisi tommoseen pelaamiseen mukaan? JOS meillä nuori alkaisi "kiristää" esim. noin, sanoisin että jos nykykäytäntö ei kelpaa, niin puretaan sitten kokonaan.
Minullahan ei ole mitään lakisääteistä velvoitetta antaa lapselle mitään kuukausirahoja tai koerahoja. Tämäkin on nuoren tiedossa.
Ne ovat minun "hyvän tahdon " varassa ja minä voin poistaa kaikki saavutetut edut ilman neuvotteluita, jos nuori ryhtyy hankalaksi.
Ei vanehempien pidä ihan lastensa pompotettavana olla!Vain rahasta suoritetaan hyviä arvosanoja!
Arvostuksen ja rakkauden sijasta lapselle annetaan rahaa, joka ilmeisesti viheltäen menee! Tuleekohan sitä valvotuksi?
Jos hyviä arvosanoja rahasta tulee, niin tulisi niitä ilmeisesti muutoinkin.
Siinä on räikeää on väärien arvojen opettamista lapselle.
Tuo vasta vanhemman pompotusta on. - maksaja
billy kirjoitti:
Vain rahasta suoritetaan hyviä arvosanoja!
Arvostuksen ja rakkauden sijasta lapselle annetaan rahaa, joka ilmeisesti viheltäen menee! Tuleekohan sitä valvotuksi?
Jos hyviä arvosanoja rahasta tulee, niin tulisi niitä ilmeisesti muutoinkin.
Siinä on räikeää on väärien arvojen opettamista lapselle.
Tuo vasta vanhemman pompotusta on.pidä sinä omat arvosi, joista yksi ainakin taitaa olla se, että sinun tapasi toimia on ainoa oikea tapa; sinä ole oikeassa, ja toisenlainen toiminta ja ajattelu on väärää.
rahapalkko kokeista oli minun oma keksintöni ja ehdotukseni ja siitä tehtiin aikoinaan kirjallinen .. no, ei mikään sopimus, mutta lappunen, jossa luki kuinka paljon saa mistäkin numerosta ja mistä numerosta ei saa mitään, se on itsestäänselvyys ja minimi, ja mitkä kokeet hyväksytään maksulistaan. Kaikki kokeet eivät siihen kuulu.
Kokeeseen merkitsen omat puuperkkini ja päivämäärän mustekynällä, niin samalla paperilla ei voi tulla pyytämään uudelleen rahaa.
mikään raha ei koskaan ilmaiseksi tule ja nyt kun teini on hanttihommissa koulun ohessa niin huomaa, miten paljon pitää tehdä työtä ja miten vähän duunarille maksetaan. kaikki raskaat työt on huonosti palkattuja, kannattaa käydä koulunsa kunnolla että pääseee hyväpalkkaiseen työhön ja sitä ennen opiskelemaan..
väärät arvot sinun mielestäsi minulla, mutta onneksi ne sinun arvot ovat ne oikeat. hyvä. semmoset "sinun arvot" on sitten varmaan valtaosalla suomalaisista, vai?
- kolmen koululaisen äiti
Joutuisin maksamaan kaikille kolmelle lapselleni jatkuvasti koenumeroista, joten parempi on, kun annan syys- ja kevätlukukauden päättyessä kaikille 20 euroa. Halvemmalla pääsen..
- Pipsa
Palkitsemme koenumerot kiitoksella, kehuilla, kannustavilla kommenteilla ja välillä on parempi olla hissukseen. Ihan tilanteen mukaan.
Koulunkäynti on lapsukaisten työtä.
Jouluna ja keväällä käydään makeilla jätskiannoksilla kiitoksena suoritetusta urakasta.
En ole kuullut, että luokkakavereilla (2, 4 ja 6 lk) maksettaisiin koenumeroista. - Kissa
meillä ei kotona ole koskaan annettu rahaa hyvistä arvosanoista. Serkuilla kyllä ruvettiin yläasteella antamaan joku 10mk kiitettävistä numeroista, ja jos tuli huonoja numeroita oisko ollut alle arvosanan 6, niin sit piti maksaa äidille.. kaipa se kannustaa. Mutta esim. se että nykyäänkin heillä äiti maksaa lapsille 1€/kerta jos käy hikilenkillä, noh, mun mielestä se menee jo yli. Jos ei vapaaehtoisesti halua käydä ulkoilemassa, ja hoitamassa omaa terveyttään, niin siinähän on sitten.
Vanhemmat sais kyllä kannustaa vähän enemmän hyvistä numeroista, tai jos tulee huono numero, ja lapsi on yrittänyt, ettei tule s**tananmoista huutoa ja v*ttuilua. En nykyäänkään puhu mielelläni kouluasioistani kotona, vaan kerron sitten kun haluan jos olen saanut hyviä numeroita. Muistan että toin oikein ylpeänä kiitettävät koearvosanat pöydälle, mutta jos meni vähän huonosti, niin niitä ei näytetty vahingossakaan. Ja joskus häpesin niin koearvosanaani, että alennuin väärentämään nimikirjoituksen.Kyllähän se paljastui, ja jouduin vain puhutteluun.Pelkäsin niin näyttää koetta kotona vanhemmille.. Sen jälkeen ei ole väärennetty nimikirjoituksia.Tämä tapahtui ala-asteella. Mun mielestä lapsi ei sais ikinä pelätä niin paljon vanhempiaan ja heidän reaktioitaan että "joutuu" tekemään jotain tollasta.Se aiheuttaa vaan enemmän ja enemmän paineita, ja keskittymishäiriöitä koko lukemiseen, kun on pakko saada hyvä arvosana.
Hyväähän ne vanhemmat vaan tarkottavat kun kyselevät koulumenestyksestä, mutta mulle se equals kyttääminen.On se eri asia nyt kun on jo parikymppinen, mutta jotenkin en pidä siitä. Oon yrittänyt korostaa sitä että jos haluan puhua asiasta, tulen itse puhumaan siitä. Oon sit ottanut itsestäni oppia ja en kysele teini-ikäisiltä serkkutytöiltä koulusta pahemmin, tai esim. vanhojen tansseista, koska tiedän että se voi olla hyvinkin ärsyttävää. Nojoo, karkasin aiheesta. Mutta kannustakaa lapsianne.Ja antakaa heidän valita oma tiensä, tietä voi vähän viitoittaa, mutta ei saa valita lapsensa puolesta. - Maalaistollo
Yläasteelle siirryttäessä olemme aloittaneet kokeista palkitsemisen. Muutoin lasten tulot koostuvat 'ylimääräisistä' kotitöistä, kykyjen mukaan kotitöitä tehdään perheen yhteiseksi hyväksi. Mutta viikkorahaa tai vastaavaa ei sitten olekaan, vaan ansaitakseen on aina tehtävä jotain. Emmekä ole konkurssiin menneet, vaikka lapsia on viisi, summat eivät toki ole euroa tai kahta suurempia.
- Leena
Koulumenestyksestä palkitseminen rahalla on lapselle karhunpalvelus elämänvaiheessa jossa hänen pitäisi oppia pitkäjänteisyyttä ja vaivannäköä, siis oppia tekemään työtä josta ei välittömästi seuraa palkintoa. Tietenkin oppiminen sinänsä on palkitsevaa, mutta ei samassa mielessä kuin maksun saaminen.
- Karhu
Minulle muinoin maksettiin kokeiden ja todistuksen numeroista. "Ilmaista" viikkorahaa en saanut. Hyvä palvelus aikoinaan, sillä minulla on jo kaksi tutkintoa (kolmas vielä suunnitteleilla) lukion jälkeen, ei päivääkään työttömyyttä elämässäni ja työtarjouksia tulee usein kilpailevista yrityksistä. Osaamistani kehitän jatkuvasti, opiskelen uusia juttuja ja kuis ollakaan, työnantajakin palkitsee hyvästä menestyksestä antamalla haasteellisempia ja mielenkiintoisempia töitä ja nostamalla palkkaa.
- neiti18
Karhu kirjoitti:
Minulle muinoin maksettiin kokeiden ja todistuksen numeroista. "Ilmaista" viikkorahaa en saanut. Hyvä palvelus aikoinaan, sillä minulla on jo kaksi tutkintoa (kolmas vielä suunnitteleilla) lukion jälkeen, ei päivääkään työttömyyttä elämässäni ja työtarjouksia tulee usein kilpailevista yrityksistä. Osaamistani kehitän jatkuvasti, opiskelen uusia juttuja ja kuis ollakaan, työnantajakin palkitsee hyvästä menestyksestä antamalla haasteellisempia ja mielenkiintoisempia töitä ja nostamalla palkkaa.
samat sanat.
- evian
ikinä annettu rahaa hyvistä numeroista tms, kyllä se lukeminen ja oppiminen pitäisi tapahtua ihan muista syistä kuin siitä, saanko tänään rahaa vai en. Meitä on myös neljä lasta, eli vanhemmat olisivat jo konkurssiin joutuneet jos jokaisesta hyvästä numerosta olisi rahaa annettu...
Meillä toimittiin (edelleenkin nuorimmalla sisaruksistani) viikkorahaperiaatteella. Pienempinä valittiin kaupasta viikonloppunamit ja isompana sittem saimme siivousta vastaan aina tietyn summa joka viikko.
Mistään "ylimääräisistä" palveluista ei rahaa saanut (esim. roskapussin vienti tms.) Nämä kuuluvat ihan normaaliin elämään. Kyllä se koira pitää jaksaa ulkoiluttaa tai roskapussi viedä ilman mitään rahakannustustakin.
Eksyin hieman aiheesta, mutta pointtina oli se että ihan tarpeeksi hyvin on meillä kaikki lapset kouluissaan pärjännyt vaikka hyvistä koenumeroista tms. ei rahaa olla saatukaan.
Eiköhän muuten jokainen lapsi/nuori sano hyvinkin usein tämän tutun lauseen: "kun kaikki muutkin saa/kaikilla muillakin on" !?!- SSS
kun toinen lapsi saa aina hyviä numeroita ja toinen takkuaa oppimisvaikeuksien kanssa? Menestyjääkö palkitaan ja toinen jää ilman palkintoa, vaikka saattaa tehdä paljon enemmän työtä koulunsa eteen? Parempi, ettei ala moiseen. Pitää antaa tunnustusta ahkeralle yrittämiselle lopputuloksesta huolimatta.
- Mam
SSS kirjoitti:
kun toinen lapsi saa aina hyviä numeroita ja toinen takkuaa oppimisvaikeuksien kanssa? Menestyjääkö palkitaan ja toinen jää ilman palkintoa, vaikka saattaa tehdä paljon enemmän työtä koulunsa eteen? Parempi, ettei ala moiseen. Pitää antaa tunnustusta ahkeralle yrittämiselle lopputuloksesta huolimatta.
Tässä olen kyllä samaa mieltä. Meillä poika tuo kymppiä kokeesta kuin kokeesta, vaikkei esim. kielten kokeisiin lue ollenkaan, samoin yksi tyttäristä. Sen sijaan kaksi muuta koululaista tekevät paljon enemmän töitä kokeittensa eteen ja silti tulos on mitä milloinkin. He kuitenkin yrittävät. Minusta olisi väärin antaa palkkio vain näille kahdelle välkylle.
- evian
SSS kirjoitti:
toinen saa niitä hyviä arvosanoja tekemättä oikeastaan mitään, kun toinen ei onnistu vaikka kuinka paljon opiskelisi.
Esim. meillä on pienimmän sisareni kanssa juuri tällainen tilanne. Hän on ollut aina luokkansa parhaimpia, tieto kun jää hänelle päähän kun sen on kerran kuullut. Itse taas saan lukea ja päntätä vaikka kuinka paljon ja silti olen vain keskiverto aineessa kuin aineessa.
Olisiko siis reilua palkita toista, joka ei joudu ahertamaan saavutuksiensa eteen kun taas toinen yrittää parhaansa ja silti suorittaa opintojaan rimaa hipoen?! Tälläisia tapauksia kun on varmasti monessa muussakin perheessä.
Meidän perheessä on aina painotettu sitä, että kunhan koulu edistyy vuosi ja luokka-periaatteella ei numerot niinkään merkitse (tämä johtuu ehkä siitä että äiti kertasi aikoinaan yhden luokan eikä halunnut lastensa kokevan samaa). - evian
SSS kirjoitti:
Luin tekstisi uudemman kerran ja sinähän kirjoitit juuri kuten itsekin kommentoin sinulle takaisin.. Tarkoitit varmaankin tekstiäsi alkuperäisen viestin kirjoittajalle??!
- iskä
minä olen opettanut lapsilleni sen että koulunkäynti on heidän työtään joka menee mone muun asian edelle ja kun työ hoidetaan hyvin,siitä saa palkkion.Eilenkin nelosluokkalainen poikani toi matikasta ysipuolosen ja annoin siitä hänelle kaks euroo!Ei minun mielestä ole paha kannustaa näin.
- wm-39
Rahalla kannustaminen on kovin tunteetonta.
Tuskinpa lapsi niitä eurojaan pankkiin panee.
Kukapa tietää, mihin ne menevät? Ehkäpä niillä hankitaan kaverien välityksellä keskiolutta ja tupakkaa. -Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee. - maksaja
wm-39 kirjoitti:
Kukapa tietää, mihin ne menevät? Ehkäpä niillä hankitaan kaverien välityksellä keskiolutta ja tupakkaa. -Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee.ja muutenkin seurata lapsensa elämää, kotiintuloajat ja muuta semmosta . Jos saa kaksi euroa kokeesta, sillä ei kovin kummoisia kaljakasseja itselle ostella. kokeita ei ole joka viikko.
Kokeisiin ei voi lukea (ja saada hyviä arvosanoja ja rahaa) jos samaan aikaan liehuu pitkin kylänraittia iltamyöhälle asti. Tunnilla ei jaksa seurata jos valvoo myöhään joten kokeissa ei pärjää..
hyvä koenumero edellyttää että tekee koulun eteen töitä. Ollaan illat kotona ja tehdään läksyjä ja luetaan kokeisiin ja seurataan koulussa opetusta kunnolla.
Olkoonkin että se kannustin on raha kokeesta. kokonaiset 1 tai 2 euroa. sillähän sitä pelikoneita ostellaan.. :o - neiti18
wm-39 kirjoitti:
Kukapa tietää, mihin ne menevät? Ehkäpä niillä hankitaan kaverien välityksellä keskiolutta ja tupakkaa. -Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee.kaksi ja kolmekin euroa riittää tuomaan hyvän mielen. Isällä oli hyvä ja kannustava periaate.
Mitäs väliä sillä on mihin rahansa panee, tilille vai ostaako vaikka jäätelön. (siis kunhan ei tupakkaa ja tollasta) Minä muuten olin sellainen lapsi, vaikka vaikeaa olikin, että kaikki oli säästöön minkä kokeista sain. Ostin juuri kalliin ja korkealaatuisen ruoka-astiaston niillä rahoilla. Ja lisää hankintoja on suunnitteilla :)
- neiti18
Minä sain, viidennellä ja kuudennella luokalla.
Voin vähän selostaa tilannettani:
Murrosikä oli vaikea. Lintsasin paljon. Koulussa oli vaikeuksia, en tullut toimeen opettajani kanssa. Ainoa keino isälläni oli motivoida minua vähänkään, oli nuo koe numerot. Silloin ei mun luokalta saanut kukaan muu rahaa, ja mustakin se oli aivan huippujuttu. Sen jälkeen sitten muutama muukin alkoi saada rahaa koenumeroista. Minä väitin, että saan kympistä satasen, sain myös. Sain kymppejä niin harvoin. Kasista sain 50mk. 9 sain n.70mk. muista en mitään. Suoriuduin kuudennelta paremmalla keskiarvolla kun aikasemmista luokista.
Meillä kokeiden palautus tehtiin alusta asti erittäin nöyryyttäväksi. Jollei opettaja halveksien sanonut ketkä saivat mitkäkin numerot, hän jakoi ne paremmuusjärjestyksessä.
Isäni tiesi että pärjäsin. Numeroni lähtivät tietyssä vaiheessa laskuun, ja lintsaus lisääntyi. Olimme aivan patti-tilanteessa. Nyt kun pääsin paikasta eroon niin edessä on loistava tulevaisuus ja ala-asteen jälkeisistä luokista olen päässyt ilman kokeista maksua ihan "hikipingon" numeroin! :)
Sitten kun kuudennella niitä hyviä numeroita alkoi tiheämmin tulla niin lopulta lopetettiin se rahanjakaminen niistä numeroista. Viimesenä päivänä käytiin isän kanssa mäkdonaldsissa juhlimassa, että selvittiin!- heinoa
Hienoa että sulle juhlintaan riitti niinkin tavallinen ja arkinen paikka kuin mäkkärissä syömässä isän kanssa.
En tiedä missä minulla on vikaan mennyt, mutta nuorelleni ei tunnu riittävän mikään. Ylellistä ei ole ollut koskaan, raha on aina tiukalla ollut kun on niin pienet tulot. Mutta mikään ei riitä, mikään ei kelpaa. Valitusta vain. Mäkkäri käy, kunhan minä pysyn kaukana. Maksajan osa on, tottakai!
- billy
Olivatpa perheen arvot millaiset tahansa, vaikka rahan muodossa, kuten monista esimerkeistä edellä näkyy, niin arvostuksen ansaitsevat ne lapset ja nuoret, jotka ovat niin kehittyneitä, että tuntevat velvollisuutensa sekä yrittävät ja saavat hyviä arvosanoja ilmankin rahallista houkutusta vanhempien taholta.
Surkeata on, kun lasta on rahalla houkuteltava oppimaan. - SSS
Eikö se onnistumisen ilo ole jo palkinto? Kaikkiko rahassa mitataan? Yritteliäisyydestä voi palkita kehuilla, olipa numero sitten kokeesta hyvä tai huono. Eiväthän kaikki kykene kiitettäviin suorituksiin kouluaineissa, vaikka miten kovasti yrittäisivät. Ei heidänkään työtään saa ohittaa mitättömänä. Mutta halaus on rahaa parempi kiitos.
- Pihla
mieltä kanssasi,joten en toista hyvää kirjoitustasi.Meillä eivät lapset saa kuin sen halauksen ja kehuja,ovat kylläkin 8- ja 10-vuotiaita vasta.Jokainen perhehän ratkaisee asian omalla tyylillään;meillä vielä menee näin.Ovat he kyllä puhuneet,että kaverit saavat rahaa,mutta olen selittänyt että meillä näin,siellä noin.
- wm-39
Kauniisti sanottu ja tehty.
Siinä on jo sydän palkitsemisessa mukana. Ei sitä raha korvaa!
Rahaa käyttää se, joka ei muutoin pysty palkitsemaan. - Karhu
Saadaan koko maan talous kuntoon, kun tehdystä työstä ei palkitakaan rahalla vaan halauksilla. Palkat pois ja pomot rutistelemaan :o))))
Kyllä mun mielestä koulunkäynti on lapsen työtä ja siitä voi ihan hyvin palkitakin. Eikä sen rahan eteen tarvitse numeroiden kymppejä olla vaan lapsen omaan oppimistasoon suhteutettuja. Länsimaisessa kulttuurissa työstä palkitaan yleensä rahalla. Halaus ei mun mielestäni ole mikään palkinto. Tuntuu aika kauhealta, että lapsen pitäisi ensin saavuttaa jotain ansaitakseen halauksen. Meillä halaillaan kyllä ihan muista syistä kuin palkkioksi tehdystä työstä. - ena
Karhu kirjoitti:
Saadaan koko maan talous kuntoon, kun tehdystä työstä ei palkitakaan rahalla vaan halauksilla. Palkat pois ja pomot rutistelemaan :o))))
Kyllä mun mielestä koulunkäynti on lapsen työtä ja siitä voi ihan hyvin palkitakin. Eikä sen rahan eteen tarvitse numeroiden kymppejä olla vaan lapsen omaan oppimistasoon suhteutettuja. Länsimaisessa kulttuurissa työstä palkitaan yleensä rahalla. Halaus ei mun mielestäni ole mikään palkinto. Tuntuu aika kauhealta, että lapsen pitäisi ensin saavuttaa jotain ansaitakseen halauksen. Meillä halaillaan kyllä ihan muista syistä kuin palkkioksi tehdystä työstä."Saadaan koko maan talous kuntoon, kun tehdystä työstä ei palkitakaan rahalla vaan halauksilla. Palkat pois ja pomot rutistelemaan", totesi edellinen kirjoittaja.
Ajatuksen kulku on selvä. Lapselle osoitettavan hellyyden ja rakkauden voi korvata rahalla. Rahan määrä voi olla suurempi tai pienempi.
Aikanaan rakkautta ja hellyyttä ilman jääneitä lapsia on paljon. Niitä löytyy huostaanotettujen joukosta ja niitä löytyy vankiloiden seinien sisäpuolelta.
Vielä väitetään, että koulunkäynti on lapsen työntekoa! Koulunkäynti on koulunkäyntiä, ei siinä tuoteta hyödykkeitä tai palveluja yhteiskunnalle.
On raakaa verrata lapsen koulua aikuisen työpaikkaan. Lapsen pitää saada olla lapsi ja kokea koulu kouluksi, ei työpaikaksi.
Näkee että osa tähän keskusteluun kirjoittaneista on itse koululaisia, jotka ovat tottuneet tuollaiseen rahansaantiin ja ovat luonnollisesti valmiit sitä puolustamaan. - Karhu
ena kirjoitti:
"Saadaan koko maan talous kuntoon, kun tehdystä työstä ei palkitakaan rahalla vaan halauksilla. Palkat pois ja pomot rutistelemaan", totesi edellinen kirjoittaja.
Ajatuksen kulku on selvä. Lapselle osoitettavan hellyyden ja rakkauden voi korvata rahalla. Rahan määrä voi olla suurempi tai pienempi.
Aikanaan rakkautta ja hellyyttä ilman jääneitä lapsia on paljon. Niitä löytyy huostaanotettujen joukosta ja niitä löytyy vankiloiden seinien sisäpuolelta.
Vielä väitetään, että koulunkäynti on lapsen työntekoa! Koulunkäynti on koulunkäyntiä, ei siinä tuoteta hyödykkeitä tai palveluja yhteiskunnalle.
On raakaa verrata lapsen koulua aikuisen työpaikkaan. Lapsen pitää saada olla lapsi ja kokea koulu kouluksi, ei työpaikaksi.
Näkee että osa tähän keskusteluun kirjoittaneista on itse koululaisia, jotka ovat tottuneet tuollaiseen rahansaantiin ja ovat luonnollisesti valmiit sitä puolustamaan.Siis "Ajatuksen kulku on selvä. Lapselle osoitettavan hellyyden ja rakkauden voi korvata rahalla. Rahan määrä voi olla suurempi tai pienempi. " Minähän juuri edellisessä kirjoituksessani sanoin, että ainakin meillä halaillaan ihan muista syistä kuin palkinnoksi hyvin tehdystä työstä. Meillä halataan ja suukotellaan silloinkin, kun matikankokeet on menneet päin peräsintä. Mitä tulee ajatukseen "koulu on lapsen työtä", niin ainakin mun lasten koulussa opettajat ovat sanoneet juuri noin. Ja muistuttaneet, että koulunkäynti ei saisi olla lapsen koko elämä kuten ei saisi aikuisellakaan olla työ.
- ean
Karhu kirjoitti:
Siis "Ajatuksen kulku on selvä. Lapselle osoitettavan hellyyden ja rakkauden voi korvata rahalla. Rahan määrä voi olla suurempi tai pienempi. " Minähän juuri edellisessä kirjoituksessani sanoin, että ainakin meillä halaillaan ihan muista syistä kuin palkinnoksi hyvin tehdystä työstä. Meillä halataan ja suukotellaan silloinkin, kun matikankokeet on menneet päin peräsintä. Mitä tulee ajatukseen "koulu on lapsen työtä", niin ainakin mun lasten koulussa opettajat ovat sanoneet juuri noin. Ja muistuttaneet, että koulunkäynti ei saisi olla lapsen koko elämä kuten ei saisi aikuisellakaan olla työ.
Hyvä noinkin, kunhan ei tehdä sitä karhunpalvelusta, että ruvetaan maksamaan lapselle koulunkäynnistä ja sen tuloksista.
Kun sille tielle menee, niin vaikea siltä on päästä pois. Sen jälkeen lapsi voi vaatia hyvällä syyllä jo kaikesta pyynnön mukaan tekemästään rahaa, vaikka mummon hautajaisiin lähdöstä. - Karhu
ean kirjoitti:
Hyvä noinkin, kunhan ei tehdä sitä karhunpalvelusta, että ruvetaan maksamaan lapselle koulunkäynnistä ja sen tuloksista.
Kun sille tielle menee, niin vaikea siltä on päästä pois. Sen jälkeen lapsi voi vaatia hyvällä syyllä jo kaikesta pyynnön mukaan tekemästään rahaa, vaikka mummon hautajaisiin lähdöstä."Sen jälkeen lapsi voi vaatia hyvällä syyllä jo kaikesta pyynnön mukaan tekemästään rahaa, vaikka mummon hautajaisiin lähdöstä. "
Mun käsityksen mukaan mummon hautajaiset eivät ole työtä. Mullekin työnantaja maksaa rahaa tehdystä työstä, mutta kotiin tultuani kukaan ei maksa mullekaan ruuanlaitosta, siivoamisesta, kaupassakäynnistä tai mummon hautajaisiin lähdöstä. - Näinse0n
wm-39 kirjoitti:
Kauniisti sanottu ja tehty.
Siinä on jo sydän palkitsemisessa mukana. Ei sitä raha korvaa!
Rahaa käyttää se, joka ei muutoin pysty palkitsemaan.Varsinkin kun olisi saanut vaikka 7sta 10 euroa, 8sta 20 euroa, 9sta 30 euro ja 10 50 euroa. Viikkoraha olisi ollut sitten aika turha. Vaikka lapsukainen olisi hidas niin kyllä se saa ton seiskan kovasti yrittämällä aina. Eihän niitä kokeita ole yks per aine ainakin minun aikanaan.
- Vähän vanhempi äiti
Karhu kirjoitti:
"Sen jälkeen lapsi voi vaatia hyvällä syyllä jo kaikesta pyynnön mukaan tekemästään rahaa, vaikka mummon hautajaisiin lähdöstä. "
Mun käsityksen mukaan mummon hautajaiset eivät ole työtä. Mullekin työnantaja maksaa rahaa tehdystä työstä, mutta kotiin tultuani kukaan ei maksa mullekaan ruuanlaitosta, siivoamisesta, kaupassakäynnistä tai mummon hautajaisiin lähdöstä.miksi ihminen saa työstään palkan? Sen tähden, että voisi ruokkia ja vaatettaa itsensä ja lapsensa. Lapsella ei ole ketään ruokittavana. Hän saa ruokansa vanhemmiltaan. Ei lapsen koulunkäyntiä voi ihan vanhempien työntekoon rinnastaa, vaikka se heidän velvollisuutensa onkin. Se on samalla oikeus, jota vailla miljoonat lapset tässä maailmassa ovat.
- lompsa levällään
Vähän vanhempi äiti kirjoitti:
miksi ihminen saa työstään palkan? Sen tähden, että voisi ruokkia ja vaatettaa itsensä ja lapsensa. Lapsella ei ole ketään ruokittavana. Hän saa ruokansa vanhemmiltaan. Ei lapsen koulunkäyntiä voi ihan vanhempien työntekoon rinnastaa, vaikka se heidän velvollisuutensa onkin. Se on samalla oikeus, jota vailla miljoonat lapset tässä maailmassa ovat.
Niin. Nyt se on tässä viestiketjusa tullut ilmi. Näin niitä ongelmanuoria tehdään. Näin tehdään rahanahneita aikuisia. Ihmisiä, jotka hinnoittelee ihan kaiken ja ajavat vain omia etujaan. Ihmisiä, jotka vaativat puolisoltaan rahallista korvausta siitä hyvästä, että lähtee kylään anoppilaan.
Lapsi ei tarvitse mitään muuta kuin ruokaa lautaselle, puhtaat vaatteet päälle ja rakkaudella uurastetun koulurepun selkäänsä. Ja paljon paljon halauksia ja syliä. Voi teitä, joiden 16-vuotisa karvakoipi ei könähdä syliin tai tule halattavaksi !! Huonosti olette hoitaneet kasvatustyönne, lastanne ette ole ollenkaan rakastaneet. Kylmä ihminen ja kylmä tunteeton perhe. Sillä rakastavassaperheessä ei viikkorahoja jaeta, siellä halataan keittolautasen äärellä puhdas äitin pesemä paita päällä.
Rakastavassa perheessä teini kantaa roskapussin selkä suorana, ryhti kuin sotilaalla, onnellisesti hymyillen että voi osoittaa ja saada rakkautta.
Ja sitten hän syöksyy koulutehtävien pariin ja hoitaa koulunsa kiitettävin arvosanoin. Tämmöisen oikeanlaisen perheen 8-16-vuotias on iloinen ja kiitollinen että saa käydä koulua ja syödä kouluruokaa, josta hän pitää ja jota hän syö, vaikka ei niin kovin pitäisikään. Hänelle ei koulu on koskaan ikävää, koulu ei ole velvollisuus, ei työ. Koulu on ilo, jota suurella motivaatiolla ja ilolla käydään,. joka päivä.
Hymypatsaita on varmaan kirjahyllyssä joka vuodelle. Siitä tietää, onko kavereilla oikea asenne kasvatukselle-- - ean
Näinse0n kirjoitti:
Varsinkin kun olisi saanut vaikka 7sta 10 euroa, 8sta 20 euroa, 9sta 30 euro ja 10 50 euroa. Viikkoraha olisi ollut sitten aika turha. Vaikka lapsukainen olisi hidas niin kyllä se saa ton seiskan kovasti yrittämällä aina. Eihän niitä kokeita ole yks per aine ainakin minun aikanaan.
Olisihan se edistänyt tupakan ja oluen, ehkä väkevämpienkin aineiden ostamista.
Jos lapsi kerran tyhmä on, niin millä ihmeellä se rahankaan voimalla saa niin korkeamman numeron. - iskä
lompsa levällään kirjoitti:
Niin. Nyt se on tässä viestiketjusa tullut ilmi. Näin niitä ongelmanuoria tehdään. Näin tehdään rahanahneita aikuisia. Ihmisiä, jotka hinnoittelee ihan kaiken ja ajavat vain omia etujaan. Ihmisiä, jotka vaativat puolisoltaan rahallista korvausta siitä hyvästä, että lähtee kylään anoppilaan.
Lapsi ei tarvitse mitään muuta kuin ruokaa lautaselle, puhtaat vaatteet päälle ja rakkaudella uurastetun koulurepun selkäänsä. Ja paljon paljon halauksia ja syliä. Voi teitä, joiden 16-vuotisa karvakoipi ei könähdä syliin tai tule halattavaksi !! Huonosti olette hoitaneet kasvatustyönne, lastanne ette ole ollenkaan rakastaneet. Kylmä ihminen ja kylmä tunteeton perhe. Sillä rakastavassaperheessä ei viikkorahoja jaeta, siellä halataan keittolautasen äärellä puhdas äitin pesemä paita päällä.
Rakastavassa perheessä teini kantaa roskapussin selkä suorana, ryhti kuin sotilaalla, onnellisesti hymyillen että voi osoittaa ja saada rakkautta.
Ja sitten hän syöksyy koulutehtävien pariin ja hoitaa koulunsa kiitettävin arvosanoin. Tämmöisen oikeanlaisen perheen 8-16-vuotias on iloinen ja kiitollinen että saa käydä koulua ja syödä kouluruokaa, josta hän pitää ja jota hän syö, vaikka ei niin kovin pitäisikään. Hänelle ei koulu on koskaan ikävää, koulu ei ole velvollisuus, ei työ. Koulu on ilo, jota suurella motivaatiolla ja ilolla käydään,. joka päivä.
Hymypatsaita on varmaan kirjahyllyssä joka vuodelle. Siitä tietää, onko kavereilla oikea asenne kasvatukselle--Taisit avata jonkun Hyvän Käytöksen kirjan jostain 30-40 luvulta!Tuollaista pyyteettömyyttä löytyy lähinnä Suomi filmeiltä mustavalkoisena versiona.Minä palkitsen lapseni hyvistä suorituksista aivan kuin minutkin palkitaan työstäni.Itse en kokeista rahaa saanut, mutta ei olleet suorituksetkaan sen arvoisia.Aika kaukaa haettua,tosi vanhoollista,sanoa että lapset oppivat rahastamaan joka asiasta saatuaan esim.euron tai kaksi hyvästä koenumerosta tai joku varmaan kokemuksella meinasi että ne menee kaljaan ja tupakkaan!Näistäkin asioista pitää sitten keskustella kun aika koittaa ja tehdä selväksi mistä rahaa voi saada mistä ei.Turhana pidän myös kirjoitusta jossa väitettiin,että huolenpito ja rakkaus korvataan rahalla,ei meillä ainakaan halauksia ja suukkoja vaihdetaan päivittäin useampaan otteeseen.Minä ainakin luotan omieni kasvatukseen ja käytökseen niin,että uskallan antaa rahaa kioski reissua varten tietäen ostosten olevan sitä mitä lapseni kertoo!Varmaan on monenlaisia kohtaloita ja tapauksia lastenkasvatuksen saralla,mutta totuus on että jos meinaat pitää lapsesi pois mahdollisilta pahuuden teiltä,köytä hänet sänkyyn tai kulje kokoajan mukana katsomassa tekosiaan!Mahdottomia tapauksia molemmat vaihtoehdot,mutta mahdoton on nuoren käytöskin jos niikseen tulee,olit sitten antanut sen euron tai et!
- stefan
iskä kirjoitti:
Taisit avata jonkun Hyvän Käytöksen kirjan jostain 30-40 luvulta!Tuollaista pyyteettömyyttä löytyy lähinnä Suomi filmeiltä mustavalkoisena versiona.Minä palkitsen lapseni hyvistä suorituksista aivan kuin minutkin palkitaan työstäni.Itse en kokeista rahaa saanut, mutta ei olleet suorituksetkaan sen arvoisia.Aika kaukaa haettua,tosi vanhoollista,sanoa että lapset oppivat rahastamaan joka asiasta saatuaan esim.euron tai kaksi hyvästä koenumerosta tai joku varmaan kokemuksella meinasi että ne menee kaljaan ja tupakkaan!Näistäkin asioista pitää sitten keskustella kun aika koittaa ja tehdä selväksi mistä rahaa voi saada mistä ei.Turhana pidän myös kirjoitusta jossa väitettiin,että huolenpito ja rakkaus korvataan rahalla,ei meillä ainakaan halauksia ja suukkoja vaihdetaan päivittäin useampaan otteeseen.Minä ainakin luotan omieni kasvatukseen ja käytökseen niin,että uskallan antaa rahaa kioski reissua varten tietäen ostosten olevan sitä mitä lapseni kertoo!Varmaan on monenlaisia kohtaloita ja tapauksia lastenkasvatuksen saralla,mutta totuus on että jos meinaat pitää lapsesi pois mahdollisilta pahuuden teiltä,köytä hänet sänkyyn tai kulje kokoajan mukana katsomassa tekosiaan!Mahdottomia tapauksia molemmat vaihtoehdot,mutta mahdoton on nuoren käytöskin jos niikseen tulee,olit sitten antanut sen euron tai et!
Olisi mukava tietää, miten kävisi, jos rahaa ei antaisikaan lapsille koulusuoritusten perusteella.
Rupeaisivatkohan arvosanat laskemaan?
Jos tämä pelko on, niin on kasvatuksessa puutetta.
Väärässä ollaan, kun rahalla innostetaan koulunkäyntiin.
- ena
Olisipa hyvä, jos joku esittäsi täällä näyttöä siitä, että rahalla palkitseminen TODELLA auttoi korkeamman arvosanan saamista.
Miten ihmeellä rahalla voidaan parantaa lapsen älyllisiä lahjoja?
Ettei vain laiskuutta yritettäisi kitkeä rahalla?- billy
Siis raha on lääke laiskuuteen. Siltä näyttää.
Eihän työssä sellaista periaatetta ole.
- martinus
Miksi palkita hyvistä? Niitähän kuuluukin saada!
Rangaistaan mielummin huonoista. Entisaikoina niistä annettiin selkään. Viitosilla remmi jo läimähteli ja nelosilla remmiä tuli kuin rakeita.
Se kyllä pani lukemaan. Oli kerrassaan tehokas keino ja halpakin. - dan
Eihän nykyään saa rangaista. Saa vain palkita, kun on hyvä.
Entisaikana piti olla hyvä; rangaistiin, kun oli huono.
Ei olekaan ihme, että nykyään on tuollaista nuorisoa. - Pasi
Onhan se tänäpäivän aika tylyä totea lapselle että tyydy numeroosi. Jos lapsi saa aina vaan keskitason numeroita, eikä välitä yrittää sitä parempiin suorituksiin, eikö silloin voi yllyttää lastaan parempaan suoritukseen jollain kannustimella, esim. rahalla. Jos se toimii niin lapsi mahdollisesti oppii siinä samalla hieman enemmän loppuje lopuksi aika pienellä sijoituksella. Jos jonkun lapset oppivat rahasta niin hyvä niin ei se poista onnistumisen iloa.
- wm-39
Lapsen pitäisi tiedostaa, että hän käy koulua ja oppii omaksi hvyäkseen.
Kun rahaa jaetaan, syntyy se vaikutelma, että oppiminen tapahtuu muiden hyväksi.
Kaiken lisäksi, kun rahaa keran rupeaa jakelemaan, niin ei siitä irti pääse.
Jos lapsi ei saa hyviä numeroita muuten kuin rahalla, on se laiska ja saamaton. Tämä tiedoksi kaikile rahan jakajille. Eivät tunne edes häpeää tulla tunnustamaan tuollaiset piirteet perillisessään! - Pasi
wm-39 kirjoitti:
Lapsen pitäisi tiedostaa, että hän käy koulua ja oppii omaksi hvyäkseen.
Kun rahaa jaetaan, syntyy se vaikutelma, että oppiminen tapahtuu muiden hyväksi.
Kaiken lisäksi, kun rahaa keran rupeaa jakelemaan, niin ei siitä irti pääse.
Jos lapsi ei saa hyviä numeroita muuten kuin rahalla, on se laiska ja saamaton. Tämä tiedoksi kaikile rahan jakajille. Eivät tunne edes häpeää tulla tunnustamaan tuollaiset piirteet perillisessään!Niin sinähän sen sanoit, miten motivoidaan laiskat ja saamattomat lapset? En tarkoita tässä omia lapsiani mutta periaatteessa. Tässä keskustelussahan on ehdotettu vastineeksi myös halauksia ja onnen toivotuksia, nekö motivoi lasikaa ja saamatonta lasta?
- Vähän vanhempi äiti
Pasi kirjoitti:
Niin sinähän sen sanoit, miten motivoidaan laiskat ja saamattomat lapset? En tarkoita tässä omia lapsiani mutta periaatteessa. Tässä keskustelussahan on ehdotettu vastineeksi myös halauksia ja onnen toivotuksia, nekö motivoi lasikaa ja saamatonta lasta?
laiskoja eikä saamattomia lapsia. On vain lapsia, joita aikuiset eivät kykene ohjaamaan ja motivoimaan oikealla tavalla. Taustalla on yleensä joko neurologinen oireisto tai lapsen kehitykselle kelpaamattomat kotiolot.
- Vähän vanhempi äiti
laiskoja eikä saamattomia lapsia. On vain lapsia, joita aikuiset eivät kykene ohjaamaan ja motivoimaan oikealla tavalla. Taustalla on yleensä joko neurologinen oireisto tai lapsen kehitykselle kelpaamattomat kotiolot.
Raha ei näissä tapauksissa ainakaan auta. Lapsi vain masentuu, kun ei saavuta tavoitteita eikä saa palkintoa. Tarvitaan aikuisten apua, opettajien, vanhempien ja usein terveydenhuollonkin. Rakkautta tarvitaan aina, pahaksi ei halaukset ole, mutta rakkaus yksin ei aina riitä.
- Pasi
Niin, toisia lapsia ei tarvitse kovin paljon yllyttää ennen kuin ne ovat jo menossa kun taas toisia pitää houkutella vaikka millä ja silti ei innostu. On naivia olettaa että vika olisi ainoastaan vanhemmissa jos lapsen omaksumiskyky ja into on puutteellinen.
- Phenomenomiks
Pääsin peruskoulusta pari vuotta sitten.. Nyt amiksessa saan rahaa silloin kun tuon opintokortin kotiin ja äiti näkee hyvät numerot. yleensä keväällä ja syksyllä, silloin kun lomat alkaa. viime kesänä ekan vuodemn jälkeen sain kaikkien puutarhakalujen petsaamisesta sekä hhyvistä numeroista muistaakseni kaksi sataa. lähinnä sen takia, että olin lähdössä poikaystäväni luokse loman viettoon, ja eka palkka tuli vasta kesäkuun lopussa kesätöistä.
Peruskouluss ollessa ei aina tahtonut motivaatio riittää. joskus hyvistä numeroista sai parikymppiä, mutta mitään tiettyä summaa ja järjestelmää ei oltu sovittu. myös todistuksesta sai aina rahaa, myös silloin jos se oli vähän huonompi, vanhemmat tahtoi kuitenkin aina kannustaa eteenpäin.
Ei musta mielestäni ole tullut mitään ongelmanuorta ja vanhempine pompottelijaa, en polta, en juo, kohta tulee 18 täyteen ja poikaystävän kanssa ollaan kihloissa, kesällä muuttamassa yhteen.
Kun tiesi että vanhemmilta saa kiitosta hyvistä numeroitsa innosti se opiskelemaan. kuitenkin murrosikä on vaikeeta aikaa, tarkotus olisi selvitä koulusta kunnialla siitä huolimatta. ainakin mua kannustivat eteenpäin sekä vanhemmat että ne pienet rahasummat, tekemättä musta kuitenkaan täällä syyttävällä sormella osoiteltavia ongelmanuorta tai muuta yhteiskunnan veropakolaista. - pena3
Meidän tyttärellemme ei tarvinnut maksaa hyvistä koesuorituksista. Niitä tuli ilman rahaakin.
- lukiolaistyttö
Olen lukiossa ekaa vuotta ja olen tän lukuvuoden ajan saanut rahaa hyvistä numeroista, kiitettävistä 5e ja kympeistä 10e. Tämä on varsin hyödyllistä, koska näillä rahoilla ostan itselleni vaatteita tarpeen tullen. Rahat myös tuntuvat ansaituilta, numeroita ei saa ihan yhtä helposti kuin yläasteella. Ykkösvuosi on muutenkin hiukan tiukka, kun ei saa vielä Kelan tukia ja pitää kuitenkin maksaa enemmän asioita itse. Mielestäni kuitenkin yläasteelaisille on ihan turha jakaa rahaa, koska siellä numerot eivät tosiaankaan aina mittaa asian oppimista (vaan useimmiten ne jaettiin ainakin meille pärstäkertoimen ja perseennuolennan perusteella). Koemenestys on sinänsä palkkio tehdystä työstä, vaan ei kovin konkreettinen. Ei mua auta lääkikseen pyrkiessä jos mä näytän ykkösluokan äikänkoetta mistä sain kymmenen plus, mutta jos saan rahaa niin voin ostaa sillä itselleni palkinnon.
- viljami
Ajatuksessa on ytyä.
Sitä on syytä kehittää.
Annetaan sille rahaa ruokaan koulusaavutusten mukaan ja pidetään jääkaappi tyhjänä.
Eiköhän nälkä opeta lukemaan, hehe-heh!
- top10
nettiaikaa,meillä porrastus lähtee 8½ ylöspäin.Antoi tämäkin idea pojalle vähän motivaatiota.
- 5.luokkalaisenäiti
Riippuu lapsesi iästä. Minun lapselleni annoin nelosluokkaan asti kiitettävästä ja hyvästä. Nykyään annan joskus, en läheskään aina. Hän saa rahaa, josmm. matiematiikasta tulee 8 tai 9, tai on ollut raksas koeputki. Tänään tytöllä oli uskonnon koe, eilen englannin. Ensi viikolla tiistaina historian ja torstauina matematiikan. Ja 23.11 Fysiikan koe :)
- 5.luokkalaisenäiti
Tyttäreni EI saa viikkorahaa, eli pyydä lastasi valitsemaan koeraha tai viikkoraha, jos maksat hälle viikkorahaakin.
- äitikkä minökin
En ole ikinä maksanut. Jotkut vain pitävät sitä keinona motivoida lastaan koulutyöhön... Ehkäpä heillä ei ole muita keinoja.
Mielestäni ollaan kuitenkin hakoteillä, jos lapsi opetetaan siihen, että opiskellaan vain siksi, että saisi rahaa eikä siksi että OPPISI jotain. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että hyvä numero on jo palkinto.
Sama koskee mielestäni myös pieniä kotona tehtäviä töitä - ne kuuluvat kaikille ilman eri maksua. - Eihän minullekaan kukaan siitä maksa!
Omat kolme lastani eivät ole koskaan valittaneet, kun olen perustellut asian heille.
Sen sijaan olen maksanut kuukausirahaa/ taskurahaa tietyn sovitun summan. - perikatoon joutuisin
olisin jo konkurssissa. Lapset vetelee kymppejä 10 joka kokeesta ja jos neljälle maksaa aina kokeista rahaa, ei olisi rahaa enää ruokaan... heh...
Koulu menee niin hyvink aikilla, että ei ole tarvista. - opeäiti
Älä hyvä ihminen lähde sille tielle, että maksat koenumeroista!
Alta aikayksikön lapsesi kuuluvat muutoin siihen kasvavaan joukkoon, joka sanoo koulussa opettajalle, kun annetaan tehtäviä:
" En tee. Miks tekisin? Tästä ei ees maksesta. Sä saat sentään palkkaa."
Tämä tarina on tosi!
Yläkoulussa aika yleinen vastaus. Alaluokillakin sitä jo kuulee.- ylihuiput lapset
jos sulla on tuollasta kotona, ei ole kaikilla.
Me maksamme joka numerosta 50 e ja ollaan maksaettu lukion loppuun asti.
Jos sulle tuottaa vaikeuksia niin ei kaikille. Itse maksan ilomielin ja lisää bonusta saa kaikesta. - "eppaa!"
ylihuiput lapset kirjoitti:
jos sulla on tuollasta kotona, ei ole kaikilla.
Me maksamme joka numerosta 50 e ja ollaan maksaettu lukion loppuun asti.
Jos sulle tuottaa vaikeuksia niin ei kaikille. Itse maksan ilomielin ja lisää bonusta saa kaikesta.... niin ei voi yleistää, kaikki on erilaisia.
Meillä lupasin toiselle lapselle numeroista 8, 9 ja 10 rahaa (5, 10 tai 20e) ja toiselle nelosesta satasen :-)
- Neljän äiti
Onpa ihmisillä kummallisia ajatuksia aiheesta. Jokainen toki tekee omalla tyylillään ja hyvä niin, mutta asia ei suinkaan ole noin mustavalkoinen, kuten monet tuntuvat ajattelevan.
Esimerkkejä:
"Minä en maksa koulunumeroista, koska lasta ei saa opettaa siihen, että tehdään asioita (vain) rahan takia. Meillä maksetaan viikko-/kuukausirahaa." Onko siis parempi opettaa lapsi siihen, että ajankulumisesta maksetaan. Minusta tuolla asenteella koulutetaan työttömäksi.
"Ei maksaminen paranna älykkyyttä, joten kyse on vain laiskuudesta." Niin on. Käsi sydämmelle, kuinka moni teistä on valmis käymään töissä saamatta siitä mitään? Kuka tekee yleensä yhtään mitään, jos kokee, ettei hyödy siitä tarpeeksi? Jos ei lasta tai nuorta motivoi oppiminen, mikä voi johtua ihan siitä, että hän on liian nuori eikä osaa ajatella vielä asiaa eteenpäin, niin hyvä, jos edes raha motivoi.
"Lapsi oppii kiristämään rahaa kaikesta." Miten niin? Voihan lapsi kiristää, mutta ei hänelle silti sitä rahaa tarvitse antaa kaikesta. Tuo on viimekädessä vanhemman päätös.
"Raha on rakkauden korvike." Millä ihmeen perusteella? Jos lapselle antaa rahaa, niin onko silloin poissuljettua, että hän saisi myös rakkautta? Näin väittävät eivät ilmeisesti koskaan anna lapsilleen mitään yli välttämättömän, koska kaikki antaminen osoittaa rakkaudettomuutta. Koetteko itsekin esimerkiksi lahjan saamisen rakkaudettomuuden osoitukseksi?
Itse en saanut rahallista palkkiota hyvistä numeroista, vaikka uskon, että se olisi kannustanut minua silloin. Sen sijaan kävin töissä jo ala-asteikäisenä saadakseni rahaa ja tuo aika oli ehdottomasti opiskelusta pois. Hyvin pärjäsin silti, ei siinä mitään. Nyt maksan lapsilleni hyvistä koenumeroista. Käytännössä kympistä viisi euroa ja yhdeksästä 2,5 euroa, mutta sovellan hieman, eli kun on oikein vaikea aine, niin sen 2,5 euroa saattaa saada jo kasista tai vitosen 9,5:stä. Omia lapsiani sen selvästi kannustaa.
Itse toimin nyt yrittäjänä ja saan siis palkkani vain tehdystä työstä. En minä mistään muusta syystä töitä tee kuin sen rahan takia. Mitä sitten? Mitä se haittaa, vaikka lapseni ei opiskelisi mistään muusta syystä? Pääasia on, että he opiskelevat nyt, että voivat jatkossa tehdä töitä ja ansaita elantonsa kunnolla. Miksi en opettaisi heitä jo nyt tekemään työtä rahan voimasta. Parempi se kuin opettaa saamaan rahaa kortistossa olemalla tai kuukausipalkalla toimistossa surffaillen netissä. - kotiäiti <3
Meillä on koulussa sellainen vanhempaineuvosto, joka tekee kerää rahaa tekemällä talkootyötä ja lisäksi laittaa vielä vähistään lisää. Nuo rahat me annetaan sellaiselle opettajalle, joka opettaa niin hyvin, että lapsi saa kiitettävän. On toiminut oikein hyvin. Luokka on koulun paras ja opettajakin kyllä aivan huippu. Mutta lapsille ei anneta, kun se ei vaikuttanut numeroihin oikeastaan yhtään. Hyvä systeemi.
- Kuudesluokkalaiselle
Itse saan aina molemmilta vanhemmilta 2 € jos numero on 10 tai 10-.
- kymppejätuleekuvettä
Itte saan aina 10 alkavasta 10e :DD
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723033
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322295- 792168
- 951976
- 361793
- 121566
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301360Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329