Buffalon ulkoinen kiintolevy ei käynnisty

Ongelmakäyttäjä

Elikkäs Buffalon HD-CEU2 DriveStation ulkoinen kiintolevy lakkasi käynnistymästä eilen illalla kun käynnistin tietokoneen. Se on aiemmin käynnistynyt automaattisesti aina koneen yhteydessä.

"Järjestelin" maanantaina kiintolevyn tiedostoja ja en ole sen jälkeen käyttänyt tietokonetta, mutta tuolloin levy ainakin toimi kunnolla. Joskus aivan pieniäkin tiedostoja siirtäessäni levylle se valitti levyn olevan täynnä vaikka 500 GT:n levyllä oli käytössä vain runsaat 150 GT:a. Muita ongelmia ei tosin ole ollut. Levy on noin puolivuotta vanha.

Mitä kannattaisi tehdä?

19

9211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >Mitä kannattaisi tehdä?

      Kertoa käyttöjärjestelmä? Levyn formaatti? Mitä tarkoittaa lakkasi käynnistymästä, eikö se pyöri eli ääntele lainkaan?

      • Ongelmakäyttäjä

        "Ei käynnisty" tarkoittaa ettei laiteessa ole virtaa. Valo ei pala, levy ei hurise, mitään ääntä ei kuulu. On siis täysin sama, onko laite seinässä tai ei. Mitään ei tapahdu.

        Käyttöjärjestelmäni on Windows XP Home Edition ja service pack 3 on asennettu. Kiintolevy toimi muuten tosiaan aivan ongelmitta; kun avasin tietokoneen levy käynnistyi ja alkoi surista ja valo vilkkua vihreänä. Tietokone löysi laitteen ja mitään ropleemaa ei ollut.

        Levyn formaatista en tiedä, mutta ihan tehdaskuosissa se muuten on, mitä nyt olen täyttänyt sitä ja maanantaina järjestelin tiedostot omiin kansioihin. Onko esimerkiksi voinut käydä niin, että siirsin jonkin käynnistymiseen vaikuttavan ohjelman toiseen kansioon ja siksi laite ei käynnisty?

        Soitin liikkeeseen, josta ostin kiintolevyn. Sanoivat, että vaihtavat uuteen, mutta en haluaisi menettää asiakirjoja ja videoita, jotka ovat levyllä.


      • Ongelmakäyttäjä kirjoitti:

        "Ei käynnisty" tarkoittaa ettei laiteessa ole virtaa. Valo ei pala, levy ei hurise, mitään ääntä ei kuulu. On siis täysin sama, onko laite seinässä tai ei. Mitään ei tapahdu.

        Käyttöjärjestelmäni on Windows XP Home Edition ja service pack 3 on asennettu. Kiintolevy toimi muuten tosiaan aivan ongelmitta; kun avasin tietokoneen levy käynnistyi ja alkoi surista ja valo vilkkua vihreänä. Tietokone löysi laitteen ja mitään ropleemaa ei ollut.

        Levyn formaatista en tiedä, mutta ihan tehdaskuosissa se muuten on, mitä nyt olen täyttänyt sitä ja maanantaina järjestelin tiedostot omiin kansioihin. Onko esimerkiksi voinut käydä niin, että siirsin jonkin käynnistymiseen vaikuttavan ohjelman toiseen kansioon ja siksi laite ei käynnisty?

        Soitin liikkeeseen, josta ostin kiintolevyn. Sanoivat, että vaihtavat uuteen, mutta en haluaisi menettää asiakirjoja ja videoita, jotka ovat levyllä.

        >Soitin liikkeeseen, josta ostin kiintolevyn. Sanoivat, että vaihtavat uuteen, mutta en haluaisi menettää asiakirjoja ja videoita, jotka ovat levyllä.

        No eihän kukaan haluaisi, ja siksipä kaikista tärkeistä tiedostoista on aina varmuuskopiot toisella levyllä!

        Ei ole mitään USB-levyn käynnistymiseen vaikuttavia ohjelmia, jos et alkanut ronkkia rankasti itseään Windowsia, joka tietysti sisältää valmiiksi USB-ajurit kaikkien käyttöjärjestelmien tapaan.

        Koska levyn vika voi olla virtalähteessä, kotelon elektroniikassa tai itse levyssä, pitäisi ensiksi tehdä koe toisella Buffalon virtalähteellä. Eihän sellaista yleensä löydy. (Tosin mulla on kolme Buffalon pöytälevyä, joten joskus voisi löytyäkin.)

        Jos todella haluaa pelastaa nekin tiedostot joista ei ehtinyt tehdä varmuuskopioita, levy pitää irrottaa kotelosta ja siirtää toiseen koteloon tai tornikoneen sisään. Siinä taas menee takuu taivaaseen. Todennäköisyys sille että itse levy on ehjä on kuitenkin yli 50 %, joten tässä sitten arvotetaan asioita. Ylensä ulkoisten koteloiden sisältämät levyt ovat parempaa tekoa kuin se mitä ympäriltä löytyy.


      • Ongelmakäyttäjä
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Soitin liikkeeseen, josta ostin kiintolevyn. Sanoivat, että vaihtavat uuteen, mutta en haluaisi menettää asiakirjoja ja videoita, jotka ovat levyllä.

        No eihän kukaan haluaisi, ja siksipä kaikista tärkeistä tiedostoista on aina varmuuskopiot toisella levyllä!

        Ei ole mitään USB-levyn käynnistymiseen vaikuttavia ohjelmia, jos et alkanut ronkkia rankasti itseään Windowsia, joka tietysti sisältää valmiiksi USB-ajurit kaikkien käyttöjärjestelmien tapaan.

        Koska levyn vika voi olla virtalähteessä, kotelon elektroniikassa tai itse levyssä, pitäisi ensiksi tehdä koe toisella Buffalon virtalähteellä. Eihän sellaista yleensä löydy. (Tosin mulla on kolme Buffalon pöytälevyä, joten joskus voisi löytyäkin.)

        Jos todella haluaa pelastaa nekin tiedostot joista ei ehtinyt tehdä varmuuskopioita, levy pitää irrottaa kotelosta ja siirtää toiseen koteloon tai tornikoneen sisään. Siinä taas menee takuu taivaaseen. Todennäköisyys sille että itse levy on ehjä on kuitenkin yli 50 %, joten tässä sitten arvotetaan asioita. Ylensä ulkoisten koteloiden sisältämät levyt ovat parempaa tekoa kuin se mitä ympäriltä löytyy.

        Kiitoksia mielettömästä tietomäärästä. Osan ymmärsin ja osan en =)

        Olen siirtänyt kiintolevylle vanhoja VHS-videoita Pinnaclen Video Transferin avulla ikään kuin arkistoon, mutta ikäväksi tilanteen tekee se, että levyllä oli myös keväisen Berliinin matkan alkuperäinen videomateriaali. VHS-nauhat voin aina siirtää uudelleen, mutta tuon matkavideon uudelleen kuvaaminen on paljon masentavampi juttu. Olisi pitänyt tehdä varmuuskopiot, mutta eihän sitä koskaan ajattele, että huoneen kattokin äkillisesti niskaan romahtaa.

        Uskon vian olevan virtalähteessä, koska yleensä yhdistäminen Pinnaclen siirtimen kanssa on käynnistänyt kiintolevyn, mutta nyt siinäkään se ei inahda. Eli vika ei varmaankaan voi olla Windowsissa tai tietokoneessa, ellei kiintolevyn ohjelmisto ole muuten mennyt pahasti solmuun ja se ei tajua käynnistää laitetta.

        Täytyy nyt katsoa mitä tässä nyt lähtee tekemään. Täytyy kai kysyä uudelleen liikkeestä, että miten tuon takuun kanssa on, jos laite pitää avata, jotta voisi yrittää pelastaa sen mitä pelastettavissa on...


      • Ongelmakäyttäjä kirjoitti:

        Kiitoksia mielettömästä tietomäärästä. Osan ymmärsin ja osan en =)

        Olen siirtänyt kiintolevylle vanhoja VHS-videoita Pinnaclen Video Transferin avulla ikään kuin arkistoon, mutta ikäväksi tilanteen tekee se, että levyllä oli myös keväisen Berliinin matkan alkuperäinen videomateriaali. VHS-nauhat voin aina siirtää uudelleen, mutta tuon matkavideon uudelleen kuvaaminen on paljon masentavampi juttu. Olisi pitänyt tehdä varmuuskopiot, mutta eihän sitä koskaan ajattele, että huoneen kattokin äkillisesti niskaan romahtaa.

        Uskon vian olevan virtalähteessä, koska yleensä yhdistäminen Pinnaclen siirtimen kanssa on käynnistänyt kiintolevyn, mutta nyt siinäkään se ei inahda. Eli vika ei varmaankaan voi olla Windowsissa tai tietokoneessa, ellei kiintolevyn ohjelmisto ole muuten mennyt pahasti solmuun ja se ei tajua käynnistää laitetta.

        Täytyy nyt katsoa mitä tässä nyt lähtee tekemään. Täytyy kai kysyä uudelleen liikkeestä, että miten tuon takuun kanssa on, jos laite pitää avata, jotta voisi yrittää pelastaa sen mitä pelastettavissa on...

        Usein jokin ruuvi on sinetöity, ja sen kun avaa, takuu on ohi.


      • 3mice
        Ongelmakäyttäjä kirjoitti:

        Kiitoksia mielettömästä tietomäärästä. Osan ymmärsin ja osan en =)

        Olen siirtänyt kiintolevylle vanhoja VHS-videoita Pinnaclen Video Transferin avulla ikään kuin arkistoon, mutta ikäväksi tilanteen tekee se, että levyllä oli myös keväisen Berliinin matkan alkuperäinen videomateriaali. VHS-nauhat voin aina siirtää uudelleen, mutta tuon matkavideon uudelleen kuvaaminen on paljon masentavampi juttu. Olisi pitänyt tehdä varmuuskopiot, mutta eihän sitä koskaan ajattele, että huoneen kattokin äkillisesti niskaan romahtaa.

        Uskon vian olevan virtalähteessä, koska yleensä yhdistäminen Pinnaclen siirtimen kanssa on käynnistänyt kiintolevyn, mutta nyt siinäkään se ei inahda. Eli vika ei varmaankaan voi olla Windowsissa tai tietokoneessa, ellei kiintolevyn ohjelmisto ole muuten mennyt pahasti solmuun ja se ei tajua käynnistää laitetta.

        Täytyy nyt katsoa mitä tässä nyt lähtee tekemään. Täytyy kai kysyä uudelleen liikkeestä, että miten tuon takuun kanssa on, jos laite pitää avata, jotta voisi yrittää pelastaa sen mitä pelastettavissa on...

        ole virtakytkintä, jolla voisi koettaa käynnistää levyn? Mulla kävi vanhan W2k-koneen kanssa samantapainen juttu, levy oli WD. Jonkin päivityksen jälkeen levy ei enää käynnistynyt koneen kanssa automaattisesti, vaan piti käynnistysnappulasta käynnistää. Mistä tuo johtui, en tiedä.


      • the kuka
        3mice kirjoitti:

        ole virtakytkintä, jolla voisi koettaa käynnistää levyn? Mulla kävi vanhan W2k-koneen kanssa samantapainen juttu, levy oli WD. Jonkin päivityksen jälkeen levy ei enää käynnistynyt koneen kanssa automaattisesti, vaan piti käynnistysnappulasta käynnistää. Mistä tuo johtui, en tiedä.

        mulla. hurisee, merkkivalo syttyy mutta vista ei löydä. laite on mulla onneksi vain lainassa, pakko olis saada pystyyn.
        Ei kai näihin ole mitään ajureita syötettävä? Buffalon sivuilla ei ainakaan mainittu...

        Nouseekohan tää edes ylös kun on vanha ketju...


    • Ehdottelija

      Ota se levy sinne kauppaan, josta sen ostit, mukaan ja yritä neuvotella myyjän kanssa, voisiko jotenkin testata, onko se vika vain virtalähteessä. Vaikka kaupassa ei ehkä ole avaamattomia paketteja.

      Silti voisin kuvitella myyjänkin olevan valmis ensin testaamaan ja vasta sen jälkeen laittamaan levyn takuuseen. Tai mistä minä voin tietää, kiinnostaako myyjää tai tuleeko kauppiaalle kuluja.

      Aina voi kuitenkin kysyä. Onnea matkaan!

      • MattiKara

        Istessä tarkalleen samanlainen ongelma. Laitteen ole avannut ja yhdistänyt kaapelilla suoraan emolevyyn. Edes bios ei tunnista kys.om. levyä.

        Mikä mahtaa olla vialla ja saako näitä jotenkin korjattua?

        -Matias


      • surkea käyttis
        MattiKara kirjoitti:

        Istessä tarkalleen samanlainen ongelma. Laitteen ole avannut ja yhdistänyt kaapelilla suoraan emolevyyn. Edes bios ei tunnista kys.om. levyä.

        Mikä mahtaa olla vialla ja saako näitä jotenkin korjattua?

        -Matias

        VISTA!
        Vistassa ei mikään muukaan koskaan toimi, ihan sama vaikka Buffalon paketissa lukee että tukee Vistaa, ei vaan toimi. Itsellä on nyt 5 ulkoista teran kiintolevyä, 4 niistä on Buffaloita, viides on Lacie. Yhteen aikaan toimivat kaikki yhtäaikaakin ongelmitta, kunnes jotain tapahtui ja kone ei löydä muita kuin sen Lacien. Ihan sama mitä temppuja tekee, Buffaloita ei vaan kone löydä. Jostain mielenhäiriöstäköhän johtuen ostin eilen kaupasta hieman ennen sulkemisaikaa taas uuden kovalevyn, joka oli valikoimasta johtuen Buffalo, oikeastaan oli vaan pakko joku levy saada, oli kiire. Että jospa se uusi Buffalo jotenkin samalla ratkaisisi noiden muidenkin Buffaloiden ongelmat, mutta toisin kävi.
        Ensin se asensi itsensä automaattisesti toimintavalmiiksi, näin se ilmoitti. Mutta kun se oli tehty ja halusin katsoa sitä levyä tarkemmin, eipä kone sitä taaskaan mistään löytänyt. Vanha XP tunnistaa kyllä nuo levyt, mutta ei Vista. Pitää maanantaina mennä palauttamaan koko rakkine takaisin Anttilaan, paskan möivät.


      • toimii kun osaa
        surkea käyttis kirjoitti:

        VISTA!
        Vistassa ei mikään muukaan koskaan toimi, ihan sama vaikka Buffalon paketissa lukee että tukee Vistaa, ei vaan toimi. Itsellä on nyt 5 ulkoista teran kiintolevyä, 4 niistä on Buffaloita, viides on Lacie. Yhteen aikaan toimivat kaikki yhtäaikaakin ongelmitta, kunnes jotain tapahtui ja kone ei löydä muita kuin sen Lacien. Ihan sama mitä temppuja tekee, Buffaloita ei vaan kone löydä. Jostain mielenhäiriöstäköhän johtuen ostin eilen kaupasta hieman ennen sulkemisaikaa taas uuden kovalevyn, joka oli valikoimasta johtuen Buffalo, oikeastaan oli vaan pakko joku levy saada, oli kiire. Että jospa se uusi Buffalo jotenkin samalla ratkaisisi noiden muidenkin Buffaloiden ongelmat, mutta toisin kävi.
        Ensin se asensi itsensä automaattisesti toimintavalmiiksi, näin se ilmoitti. Mutta kun se oli tehty ja halusin katsoa sitä levyä tarkemmin, eipä kone sitä taaskaan mistään löytänyt. Vanha XP tunnistaa kyllä nuo levyt, mutta ei Vista. Pitää maanantaina mennä palauttamaan koko rakkine takaisin Anttilaan, paskan möivät.

        vistasi ei.Et voi silloin palauttaa koska vika ei ole ulkoisessa kovossa.Jos vika ulkoisessa kovossa se ei elaa minkään järjestelmän kanssa tai koneen kanssa.Ettekai ole tyhmyyspäissä ajanut aina sitä kovalevyn mukana tulevaa ohjelmaa,kun usein varoiteltu juuri niistä.Minä aina formatoin uuden kovon heti ntsf muotoon eli kokonaan tyhjäksi eikä ikinä ongelmia.Kaikki buffalon kovoja 12kpl.


      • i hate my vista
        toimii kun osaa kirjoitti:

        vistasi ei.Et voi silloin palauttaa koska vika ei ole ulkoisessa kovossa.Jos vika ulkoisessa kovossa se ei elaa minkään järjestelmän kanssa tai koneen kanssa.Ettekai ole tyhmyyspäissä ajanut aina sitä kovalevyn mukana tulevaa ohjelmaa,kun usein varoiteltu juuri niistä.Minä aina formatoin uuden kovon heti ntsf muotoon eli kokonaan tyhjäksi eikä ikinä ongelmia.Kaikki buffalon kovoja 12kpl.

        En ehtinyt tehdä eilenkään Buffalolle kuin sen että kytkin sen tietokoneeseen ja se asensi itse heti automaattisesti jotain, vei jotain 10 sek. Kun se tietokone sit ilmoitti uuden laitteen olevan toimintakunnossa ja yritin katsoa sitä, sitä ei löydy yhtään mistään. Ei löydy vaikka miten konetta penkoo ja myllää, kateissa pysyy Buffalo. Lisäksi kun Buffalo lootan kyljessä lukee plug and play, niin eikös se tarkoita että se on valmis heti käytettäväksi, ilman mitään formatointeja? Voisinhan minäkin yrittää mokomaa formatointia, jos ensin edes Vista löytäisi sen Buffalon.

        Mitä kovalevyn mukana tuleva ohjelmaa muuten tarkoitit, en minä ole niihin edes kajonnut, olen antanut niiden vaan olla.


      • Toivoton100
        i hate my vista kirjoitti:

        En ehtinyt tehdä eilenkään Buffalolle kuin sen että kytkin sen tietokoneeseen ja se asensi itse heti automaattisesti jotain, vei jotain 10 sek. Kun se tietokone sit ilmoitti uuden laitteen olevan toimintakunnossa ja yritin katsoa sitä, sitä ei löydy yhtään mistään. Ei löydy vaikka miten konetta penkoo ja myllää, kateissa pysyy Buffalo. Lisäksi kun Buffalo lootan kyljessä lukee plug and play, niin eikös se tarkoita että se on valmis heti käytettäväksi, ilman mitään formatointeja? Voisinhan minäkin yrittää mokomaa formatointia, jos ensin edes Vista löytäisi sen Buffalon.

        Mitä kovalevyn mukana tuleva ohjelmaa muuten tarkoitit, en minä ole niihin edes kajonnut, olen antanut niiden vaan olla.

        Hei!

        Minulla on ollut Buffalon HD ulkoinen muisti käytössä ilman ongelmia reilut puoli vuotta. Viikko sitten tietokoneeni ei enää löytänyt sitä mistään, vaikka mitä tein. Vein Buffalon Vaasan Multitroniciin. Siellä ei laitteessa löydetty mitään vikaa ja jopa siihen voitiin siirtää aiemmin rikkoutuneesta pöytäkoneestani tiedostot. Nyt istun taas yrittämässä yhteyttä koneeni ja Buffalon välillä, mutta mikään ei auta. Kyllä tuo Plug and Play on isomman luokan huijaus. Löysin netistä kymmeniä samanlaisia hätähuutoja kuin tämä omani viimeisten neljän vuoden ajalta. Jotkut olivat yrittäneet antaa neuvoja, mutta ne linkit veivät ainakin tänään tyhjille sivuille.
        Minun neuvoni kaikille on: KUN OSTATTE ULKOISEN MUISTIN, ÄLKÄÄ OSTAKO BUFFFALOA.


    • täti

      Tytön Toshiban läppäriin (XP) hommattiin Buffalon ulkoinen muisti ja nyt kun oli koettanut sitä alkaa käyttää, ei kone sitä löytänyt. Tuossa noita yllä olevia luin ja pitääkö nyt kaikkien kommenttien perusteella sitten vain masentua, että hukkaan meni se 70 euron ostos?? Onko tosi, ettei kukaan teistä viisaista keksi mitään keinoksi.. jos näin on, niin kertokaas sitten tätille, mikä kohtuuhintainen ulkoinen muisti taatusti pelittäisi ja olisi hetivalmis käyttöön?

    • Yksbitti on nolla

      Jos tuotteessa on takuu niin sitten vaan huoltoon.
      Mutta jos takuuta ei ole niin avaa laite ja irrottele kovalevy sieltä. Kytke kovalevy tietokoneeseesi ja katso jos pääset sinne sitä kautta. Jos näin on niin kaikki on hyvin.

      Mulla oli Buffalo kanssa mutta tuo yllä kertomani ei toiminut. Lähetin sen ensin Gelkinille joka on täysi huijari ja sitten toiseen liikkeeseen.

      Eli jos noin et saa yhteyttä kiintolevyysi niin lähetä se korjattavaksi jonnekin mutta ÄLÄ GELGINILLE!

      • Yksbitti on nolla

        Ja vielä.... jos siellä ulkoisessa muistissa ei oikeasti ollut mitää tärkeää kuin miljoona MP3:sta niin ette ole menettäneet mitään kuin sen pikkuruisen summan rahaa jonka leitteeseen sijoititte. Itse menetin 10 vuotta elämästäni. Eikä kyse ole jostakin näppärikuvista tai yleensäkään kuvista...


    • ÄLKÄÄ OSTAKO BUFFALOA! Olen taistellut sen kanssa ylläkuvatuilla tavoilla ja yhtä hyvällä menestyksellä. Sitten kyllästyin ja hajotin kotelon ja asetin kovalevyn kovalevyn lukulaitteeseen, joka ilmoittaa, että "formatoidaanko?" eli löydä sitäkään kautta, Minulla on kunnossa olevat piirilevy, virtalähde ja kunnossa oleva kovalevy, mutta pääseekö sille levylle edes teoriassa esim USBn kautta?

    • oisko virus?

      Buffaloissa onkin huonoja levyjä sisällä, mutta saattaa olla MBR vioittunut. Googlaa
      mbr repair, josko olisi siinä vika. XP:llä muutaman kerran onnistui virus tuhoamaan, aina sai palautettua.

      Laitoin Buffalon koteloon Samsungin kovalevyn, toimii muuten, mutta joskus joutuu virtakytkimestä laittamaan päälle/pois useamman kerran. Kovalevyssä ei vikaa, ei vaan jaksa lähteä pyörimään joka kerta.

      • Sinnekö meni?

        Ja itsellenihän kävi juuri vanhat, -eli eilen latailin viimeksi buffalon muistiin kuvia ja tänään ko. laite ei suostu enää käynnistymään, vaan virtakytkimestä kun painaa, niin pyörii sek. ja sammuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe