Protopic-voide

atoopikko 15-v

Onko kellään kokemuksia kyseisestä Protopic-voiteesta? Ihotautilääkäri määräsi sitä ihottumaani laitettavaksi 2 kertaa päivässä. Mulla on ihottumaa silmäluomissa, kaulassa, käsissä ja jaloissa (erityisesti taipeissa) Mutta kyseinen voide polttaa ihan älyttömästi ihoa! Varsinkin illalla on tosi kamalaa laittaa sitä kun en saa nukutusti kun polttaa ja kirvelee. Varsinkin jos sitten raapii ihoa, polttaa ihan älyttömästi ja pyörin sängyssä sellaset 3 tuntia ennenkun nukahdan... Lääkäri määräs kyllä jotain tabletteja mitä pitää ottaa tunti ennen voiteen laittoa ettei polttais niin paljon, mut eipä paljoa auta...
En oo pystyny käyttään voidetta kun korkeintaa 2 päivää, sit luovutan ku en saa nukutuks enkä kestä sit s*atananmoista kuumotusta. Toivottavast joku voiteen käyttäjä jakso ees lukee tätä... :D Laittakaa omia kokemuksianne tosta voiteesta!

26

21075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apua olen

      saanut. Kai se samainen lääkäri kertoi että tuo oireilu on HYVIN yleistä hoidon alkuvaiheessa??????
      Itsellä kuumotti ensim. kaksi viikkoa

    • kesäope

      Mulla oli vastaavia kokemuksia saatuani Protopiciä käsi-ihottuman hoitoon. Aivan sietämätöntä oli esim pestä käsiä lämpimällä vedellä koska ihon lämpöherkkyys lisääntyi ihan kamalasti. Lisäksi oli jonkinlaista särkyä, joka vaivasi ja haittasi unta. Lääkäri sanoi että siihen voi ottaa buranaa.

      En jaksanut "hoitaa" käsiäni tällaisella aineella, vaikka tiesin sen auttavan monilla vaikeissakin tapauksissa, esim kasvoihottumissa, jotka ovat aina vaikeita tapauksia hoitaa. (Esim. kortisoniahan ei pitäis käyttää kasvoihin ainakaan kauan....)

      Uuvuin täysin tähän Protopic- hoitoon. Lopetin sen, kun vielä siskoni, apteekkialan ammattilainen, sanoi, ettei voiteen vaikutusta ihmiseen oikeesti edes tiedetä. Kamala aine...

      Mutta moni on kestänyt sivuvailutukset ja saanut avun. Se on uskomattoman helpottavaa, jos tilanne on ollut pitkittynyt ja hankala.

      Tämä oli vain minun kokemukseni ja Proto- resepti saa rauhassa vanhentua....

      • juttatitta

        protopic on mieletön. Ainoa joka auttoi pahaan kasvojen alueen ihottumaani. Ja kortisont ohentavat ihoa tämä ei, eukä ihottuma tule takaisin.


      • itsekin olen kokeillut
        juttatitta kirjoitti:

        protopic on mieletön. Ainoa joka auttoi pahaan kasvojen alueen ihottumaani. Ja kortisont ohentavat ihoa tämä ei, eukä ihottuma tule takaisin.

        www.terveysmehu.fi


        Antioksidanttipitoinen mehu jolla on käsi ihottumani taltuttanut:

        kaksi kertaa päivässä juon mehua, ja sen lisäksi perusvoiteen kanssa

        mehua suoraan iholle, välittömästi lopettaa kutinan ja alkaa hoitaa

        ihoa,


        nm. ennen nahattomat kädet


        Kokeilkaa !!!!


      • entinen rupisammakko
        itsekin olen kokeillut kirjoitti:

        www.terveysmehu.fi


        Antioksidanttipitoinen mehu jolla on käsi ihottumani taltuttanut:

        kaksi kertaa päivässä juon mehua, ja sen lisäksi perusvoiteen kanssa

        mehua suoraan iholle, välittömästi lopettaa kutinan ja alkaa hoitaa

        ihoa,


        nm. ennen nahattomat kädet


        Kokeilkaa !!!!

        Protopic paransi pahanlaatuisen koko vartalon ja kasvojen ihottumani täydellisesti!
        On totta, että protopicin käytön alussa esiintyvä kuumotus (POLTTO) on lähes sietämätöntä. Uni ei tule, eikä mihinkään pysty keskittymään kivun takia. Se menee kuitenkin muutamassa viikossa ohi, eikä protopicin käyttö sen jälkeen tunnu sen kummallisemmalta, kuin minkä tahansa muunkaan voiteen käyttäminen! Nyt en ole kuuteen vuoteen käyttänyt protopicia ihottumaani - ja ihoni on edelleen loistavassa kunnossa. On totta, että protopicin käytön pitkäaikaisia vaikutuksia ei tunneta, sillä lääke on vielä hyvin uusi. Se kuitenkin tehosi 15vuotta minua vaivanneeseen pahaan ihottumaan ja siten paransi huomattavasti elämänlaatuani.
        Nyt käytän protopicia silmiini, niissä olevan vaikean sairauden vuoksi. Silmissä lääke tuntui aluksi vielä pahemmalta kuin iholla. Mut nyt puolen vuoden käytön jalkeen muutokset parempaan suuntaan ovat kuitenkin silminnähtäviä! Useiden leikkausten, piikkien ja sädetyksen jälkeen pelkän voiteen silmiin laittaminen (ja sen tehoaminen) tuntuu uskomattoman hienolta!
        Toivon, että lääkkeestä on yhtä suurta apua muillekin.:)


      • Anonyymi
        entinen rupisammakko kirjoitti:

        Protopic paransi pahanlaatuisen koko vartalon ja kasvojen ihottumani täydellisesti!
        On totta, että protopicin käytön alussa esiintyvä kuumotus (POLTTO) on lähes sietämätöntä. Uni ei tule, eikä mihinkään pysty keskittymään kivun takia. Se menee kuitenkin muutamassa viikossa ohi, eikä protopicin käyttö sen jälkeen tunnu sen kummallisemmalta, kuin minkä tahansa muunkaan voiteen käyttäminen! Nyt en ole kuuteen vuoteen käyttänyt protopicia ihottumaani - ja ihoni on edelleen loistavassa kunnossa. On totta, että protopicin käytön pitkäaikaisia vaikutuksia ei tunneta, sillä lääke on vielä hyvin uusi. Se kuitenkin tehosi 15vuotta minua vaivanneeseen pahaan ihottumaan ja siten paransi huomattavasti elämänlaatuani.
        Nyt käytän protopicia silmiini, niissä olevan vaikean sairauden vuoksi. Silmissä lääke tuntui aluksi vielä pahemmalta kuin iholla. Mut nyt puolen vuoden käytön jalkeen muutokset parempaan suuntaan ovat kuitenkin silminnähtäviä! Useiden leikkausten, piikkien ja sädetyksen jälkeen pelkän voiteen silmiin laittaminen (ja sen tehoaminen) tuntuu uskomattoman hienolta!
        Toivon, että lääkkeestä on yhtä suurta apua muillekin.:)

        Saanko kysyä mikä sairaus/minkälaisiin oireisiin sulla käytetään tätä silmien osalta? Itsellä määrättiin tätä silmiin, mutta sivuoireet hirvittä tässä ja aloittaminen pelottaa


      • Anonyymi
        itsekin olen kokeillut kirjoitti:

        www.terveysmehu.fi


        Antioksidanttipitoinen mehu jolla on käsi ihottumani taltuttanut:

        kaksi kertaa päivässä juon mehua, ja sen lisäksi perusvoiteen kanssa

        mehua suoraan iholle, välittömästi lopettaa kutinan ja alkaa hoitaa

        ihoa,


        nm. ennen nahattomat kädet


        Kokeilkaa !!!!

        Mainos.


    • auttoi

      Sain Protopicia pari vuotta sitten atooppiseen ihottumaan ja sen ansiosta ihottuma on pysynyt poissa. Tosin lääkäri määräsi myös Apolar-nimistä voidetta mitä laitettiin aluksi ihottuma-alueille 1-3 kertaa päivässä muutaman viikon ajan. Apolarin ansiosta ihottuma katosi muutamassa päivässä mutta kuuri piti jatkaa loppuun. Sen jälkeen aloitin Protopic-kuurin, jota laitettiin jo sitten terveen näköiselle iholle. Tuolloin en kokenut minkäänlaista poltetta ja kirvelyä, mutta voi olla että siihen vaikutti se, että ihottuma oli saatu jo pois ja iho oli ehjä. Lääkärin mukaan Protopic "salpaa" atooppisen ihon ja voi pitää ihmisestä riippuen atooppisen ihottuman poissa aina kuukausista vuosikymmeniin. Itse ainakin olen ollut viimeiset vuodet todella tyytyväinen!

    • käyttäjätttttt

      käytän itse kyseistä ainetta ja se on ainoa voide joka on auttanut atooppiseen ihottumaan.
      Itselläni voide poltti pari ekaa käyttö kertaa mut sit helpotti ja jos alottaa käytön uudelleen käytön jälkeen niin silloinkin kirvelee.
      Alkoholin käyttöä kannattaa rajoitta protopicin käytön aikana sillä se aiheuttaa punoitusta paikoissa jossa lääkettä on käytetty

    • Peccan

      Paransi kaikki vaivani ja sai libidon purskumaan. No ei, mutta naamaihottuma sillä lähtee.

      Mun lääkäri oli sen verran viisas että määräsi ottamaan pari Buranaa ennen lääkkeen laittamista... Otin itse kolme, tunsin pelkkää lämmöntuntua. Nyt kun voidetta on käyttänyt silloin tällöin jo pidemmän aikaa ei tarvii enää Buranaakaan. Sen tarve loppui noin viikossa.

      • Anonyymi

        Mul on taliihottumaa kasvoissa ja kaulalla,oon käyttäny vuosia,ei paranna,mut pysyy rauhallisena,kun käytän pari kertaa kuussa,lisäksi mul on punajäkälää rinnassa auttaa siihenkin,eikä oo ikinä kirvellyt eikä muutakaan haittaa ole ollut.


    • epåtietoinen

      Sain ko voidetta, mutta en ole uskaltanut aloittaa sen käyttöä.Minulla on punajäkälä-ihottumaa suussa, ja lääkäri käski laittaa suuhun voidetta.ohjeissa sanotaan että jos voidetta ¨menee suun tai nenän limakalvoille, se pitää heti huuhtoa pois.Lääkäri sanoi että sitä voi käyttää nimenomaan suussani olevaan ihottumaan.Mitähän teen?

    • Mikko64

      Minulla lapsuudessa atopiaa(taiveihottuma), joka aikuisena helpotti. Myös astma (lähinnä rasitus, mutta myös allergia).
      N. 43 vuotiaana alkoi ekseemaongelma. Ensin pieni laikku naamassa. Sitten luomet, korvanlehtien tyvi, kaulan sivut. Joka talvi pahempi eikä poistunut kokonaan edes kesällä. Viime talvena jäi jo valkoisia läikkiä (pigmenttihäiriö, kun iho rikki pitkään).
      Tätä oli kestänyt 4 vuotta viime joulukuuhun mennessä
      Samoin silmien kuivuminen paheni koko ajan tuona aikana.
      SItten kuulin Protopicista ja pyysin reseptin.

      Iho ei ollut ehtinyt vielä rikki, kun laitoin voidetta pienen määrän. Siksi
      ei mitään kuumotusta esiintynyt.

      Kaikki alkavat läikät hävisivät muutamassa tunnissa. lisään nyt vain, jos uusiutuu. Tälläkin viikolla on pakkanen vaihdellut miinus 5 - miinus 25 asteiden välillä, eikä mitään oireita ihossa.
      Lisäksi silmien kuivuminen (tai ainakin ärsytysoire siitä) on vähentynyt huomattavasti.
      Tämä on liian hyvää ollakseen totta ja pelkään, että vaikutus lakkaa jossain vaiheessa.

    • käsiongelmainen

      Täällä myös yksi protopicin käyttäjä. Lekuri määräsi tätä tarkemmin nimeämättömään ja jo vuosia kestäneeseen käsi-ihottumaan muutamia kuukausia sitten. Käteni ovat ihottuman takia kauttaaltaan täynnä pieniä haavoja, mutta ihme kyllä protopic ei niihin kirvele.

      Ongelmia taasen on juuri tuon lämmön sietämättömyyden takia. Helvetillinen kuumotus ja polttelu alkaa vasta seuraavana päivänä (yleensä pistän protoa yhdesti päivässä, illalla).
      Lämmin tai edes haalea vesi käsiin osuessa tuntuu aivan törkeän pahalta. Tämän vuoksi olen vähän lannistunut käyttämään koko voidetta.

      Auringonvalossahan protopicia ei saa käyttää.

      Olenkin miettinyt että josko se olisi syynä poltteluun, (en siis koskaan ole auringossa oleillut protopicia laitettuani) jos voide pysyy ihon uloimman kerroksen alla moniamonia tunteja ja sittemin aiheuttaa tämän polttelun kun paljon myöhemmin altistuu lämmölle ja auringolle.

      Hyvä kuitenkin tietää, että muillakin samoja kokemuksia, sillä ehti jo pelästyä että onko sitä allerginen tuollekin voiteelle vai mistä kiikastaa.
      Ei kai auta kun kärsiä tämä alkukäyttövaihe tiiviiseen tahtiin, sillä myönnettäköön että itse olen melko satunnaisesti raaskinut protopicia käyttää, polttaa niin samperisti, vaikka käsien ihon kipuiluun kuinka tottunut onkin.

    • epätoivoinen

      Minä aloitin tänään protopic kuurin kasvoihin. Illan myötä ihoa rupesi kutiamaan ja polttamaan ihan jumalattomasti! Laitoin bebanteenia jota apteekissa sanoivat että kannattaa laittaa, jos polttaa. Ei auta, polttaa edelleen ja kutiaa älyttömästi. Minulle myös nousi rasvatulle alueelle kamala ihottuma. Toivon mukaan tämä nyt paranee äkkiä, ei tätä kutinaa kestä!

    • Aikuisatoopikko

      Protopicin tyypillisin sivuoire on tuo kamala polttelu., Itselleni kävi samoin kun käytin kaulan pahaan atooppiseen ihottumaan. Ihottuma tosin parani myös ja pysyi pitkään poissa. Sain vinkin toiselta käyttäjältä tähän poltteluun. Ota n. tuntia ennen voiteen laittamista ibuprofeiinia sisältävää särkylääkettä. Tämä helpottaa poltetta.

    • Annika1729

      Hyvä että löysin tämän ketjun. Minulla on vaikea ekseema kasvojen alueella. Minulla on pitkään tuo Protopic ollut, mutta olen käyttänyt sitä yleensä viimeisenä oljenkortena enkä säännöllisesti. Se polttelee ihan kauheasti ja tekee mieli itkeä kun sattuu niin paljon ja kutittaa. Se kutittaa niin paljon, että yleensä revin ihon rikki kun laitan sitä. Mutta parin päivän päästä iho on täysin kunnossa! Tämä ketju sai minut ymmärtämään, että minun pitäisi käyttää protopicia säännöllisesti, jotta se ei polttelisi. Yritän nyt tehdä niin, että otan sitä ibuprofeiinia tuntia ennen voitelemista, ja sitten kaksi viikkoa sitkeästi joka ilta laitan protopicia, vaikka olisi kamalaa. Koska tämä ihottuva on todella elämää rajoittavaa. Miten olette muuten kokeneet suihkussa käymisen aamulla, jos olette edellisenä iltana laittaneet protopicia? Minua se sattuu tosi paljon. Johtuisikohan veden lämmöstä vai vain kosteusärsytyksestä?

    • Käsiekseemikko

      Kuumotus lukee sivuvaikutuksissa. Protopiciä ei aloiteta suoraan, vaan ensin iho hoidetaan siedettävään kuntoon kortisonilla. Itse olen käyttänyt Protopicia noin 7 vuotta. Ilman sitä olisin ruttotautisen näköinen. En muista, että pahempaa kuumoitusta olisi ollut. Nykyään käytän Protopicia ylläpitona vaihdellen parista kertaa viikossa kertaan kahdessa viikossa. Tällöin iho-oireet eivät edes pääse pahoiksi.

    • Innavaa

      Itse sain myös Protopicia lääkärini määräämänä. Laitoin voidetta pari tuntia ennen nukkumaan menoa, jolloin se ei vielä alkanut polttelemaan ollenkaan. Pari tuntia voiteen laittamisen jälkeen leuan alueen iho alkoi kutiamaan melkein siettämättömän paljon. Pyyhin leukaa hieman pyyhkeellä toivoen, että se saisi kutinan rauhoittumaan. Tätä ei kuitenkaan kannata tehdä, koska sen jälkeen alkoi ihan järkyttävänä kova kirvely.. melkein itku pääsi siinä vaiheessa. En saanut millään nukutta ja jossain vaiheessa yötä pesin voiteen leuan alueelta pois.. Polttelu helpotti hieman, mutta järisyttävä kutina jatkui edelleen.. voidetta ei siis missään nimessä kannata laittaa iholle joka on vähänkin auki tai haavoilla.. Haluaisin jatkaa voiteen käyttöä siinä toivossa, että saan koko ikäni kestäneen atooppisen ihottuman rauhoittumaan, mutta en tiedä pystynkö. Tuollaista kokemusta rasvan käytöstä ei ole kyllä koskaan ollut. Huh, sitä kamalaa polttelua.

    • uusi keino

      Uusi keino ihottumien ja psoriaksen hoitoon!

      Kiina-Klinikka on alkanut hoitamaan pahoja ihottumia, psoriasista ja atooppista ihoa akupunktion ja sähkön avulla. Tähän mennessä asiakkaat ovat olleet hoitoihin todella tyytyväisiä ja vaikutuksen on nähnyt jo muutamassa viikossa. Hoito on melko kivuliasta mutta todella tehokasta. Klinikka sijaitsee keskeisellä paikalla Forumia vastapäätä osoitteesa Mannerheimintie 5. Ajan hoitoon voi varata numerosta: 041 5068482

      Lisää tietoa yrityksen kotisivuilta: www.kiinaklinikka.com

    • ASETOLISALISYYLIHAPP

      HEIPPA! Mulla paha atooppinen ihottuma ja sain samaa voidetta kasvojen iholle ku ei kortisonit auta ja niit ei millää viittis kasvoihin laittaa.. Tavallisiin tulehduskipulääkkeisiin kuluvat Asetolisalisyylihappoa vaikuttavana aineena sisältävät lääkkeet auttaa niihin kuumotus ja kihelmöinti oireisiin. Eli apteekista ihan perus Asperin tai Disperin ilman reseptiä. Ottaa sen ennen rasvan levittämistä niin auttaa!

    • ASETOLISALISYYLIHAP

      HEIPPA! Mulla paha atooppinen ihottuma ja sain samaa voidetta kasvojen iholle ku ei kortisonit auta ja niit ei millää viittis kasvoihin laittaa.. Tavallisiin tulehduskipulääkkeisiin kuluvat Asetolisalisyylihappoa vaikuttavana aineena sisältävät lääkkeet auttaa niihin kuumotus ja kihelmöinti oireisiin. Eli apteekista ihan perus Asperin tai Disperin ilman reseptiä. Ottaa sen ennen rasvan levittämistä niin auttaa! Ja ibubrofeiinilla ei oo mitään vaikutusta noitten oireitten helpottamiseen.. nimenomaan asetolisalisyylihapolla on mut jos sulla jostain syystä on jotain verenhyytymiseen liittyviä sairauksia esim. marevan lääkitys johonki niin älä käytä missään nimessä perus Asperiiniäkään, voi aiheuttaa sis. verenvuotoja.

    • Anonyymi

      Protopic polttelee ihoa, jossa on iho rikki tai ärtynyt. Lisäksi silmien alueelle laitettuna voide leviää herkästi silmiin ja voi myös siksi poltella.

      Polttelu on todella ikävää mutta voiteen pitäisi auttaa ajan kuluessa ja polttelun hävitä jatkuvasti käytettynä. Jos polttelu on sietämätöntä, laita voidetta niin vähän ja niin pienelle alueelle kuin mahdollista.

      Voit pitää myös kylmää käärettä tai esim. käytettyä teepussia alueella.

      On väärin, että usein atooppisen ihon oireita vähätellään. Jos iho on jatkuvasti huonossa kunnossa ja kutiseva, se tahtoo väkisinkin viedä elämänhalun. Se vie yöunet ja ihmissuhteesi. Hoito ei ole myöskään halpaa, sillä atoopikot tarvitsevat monesti useita kalliita voiteita ja muita herkkäihoisille soveltuvia erikoistuotteita. Moni ottaisi mieluummin kivut kuin kutinan. Tsemppiä!

      Facebookista löytyy erilaisia tukiryhmiä mm. atoopikoille. Kannattaa tutustua sillä usein muilta samoista asioista kärsiviltä voi saada vinkkejä ja vertaistukea.

    • Anonyymi

      Atoopikko jo vuosia
      Olen käyttänyt Protopic voidetta ruusufinniin, silmien ympärille ja nenän iholle. Silmien ympärillä tuntuu kuumotusta jos en ole pitkkään aikaan käyttänyt mutta jo seuraavana iltana ei tunnu enää kuumotusta. Nenän iholla ei kuumota. On muuten ainoa voide joka auttaa nenän ihoon . Ruusufinni on atooppisen ihoni viimeisin riesa.

    • Anonyymi

      Vähän epäilyttää laittaa Protopic voidetta sellaiselle iholle joka on jo jonkin ihosairauden vuoksi tulehtunut ja suuren stressin alla. Etenkin kun on epäilyksiä että yksi ainesosa siinä voi olla syöpää aiheuttavaa.
      Yhdistelmänä ihosairaus ja Protopic voivat olla liian suuri rasitus yksittäisille ihosoluille ja aiheuttaa solumuutoksia joista muodostuu myöhemmin pahanlaatuisia.

    • Anonyymi

      Olen kärsinyt pahenevasta ihottumasta jo vuosikaudet. Ensin alkoi läiskinä jaloista ja nyt se levisi lantiolle ja toiseen käsivarteen kainaloon asti. Aika iso alue tulehtuneena. Hemmetillinen kutina, alussa antihistamiini auttoi, samoin vahvemmanpuoleinen kortisonivoide. Nyt sain ihotautilääkäriltä reseptin Protopicista. Viikon käytön jälkeen iho on vauhdilla parantumassa. Alussa voide aiheutti lisää kutinaa, joka vaivasi erit. yöllä. Nyt kutina helpottanut. Katsotaan missä mennään toisen viikon jälkeen. Voiteessa on pari miinusta. Se on aika kallista (40 euroa 60 ml tuubi) ja se imeytyy aika hitaasti jättäen ihon pintaan muutamaksi tunniksi nihkeän kalvon. Mutta nämä miinukset sietää kun lääke toimii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1575
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1248
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      1
      1146
    Aihe